Gods Zoon

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 29 jan 2024, 10:18
Tufkah schreef: 29 jan 2024, 09:26 Er is alleen religieuze strijd bij afgod aanbidders. In de liefde des Vaders is....rust en stilte.
Laten alle aanbidders (van wat dan ook) dat nu zeggen, om daarna vrolijk de strijd aan te gaan.
Dat moeten de afgoden aanbidders zelf maar weten. Aan het strijden zelf (Bv Joden en moslims) herken je al dat het afgoden aanbidders zijn. Maar je mag ook moslims en hindoes (Pakistan/India) invullen. Of protestanten en katholieken (Noord Ierland). Of mensen die kruistochten hielden.

De Vader stroomt over van Liefde, dan laat je 'de anderen' gewoon maar wat kletsen en strijden. Jezus zei het zelf al: Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven! Dan hoef je niet verder meer te zoeken, Jezus zegt het zelf. En het is waar.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 29 jan 2024, 12:34
Mullog schreef: 29 jan 2024, 10:18
Laten alle aanbidders (van wat dan ook) dat nu zeggen, om daarna vrolijk de strijd aan te gaan.
Dat moeten de afgoden aanbidders zelf maar weten. Aan het strijden zelf (Bv Joden en moslims) herken je al dat het afgoden aanbidders zijn. Maar je mag ook moslims en hindoes (Pakistan/India) invullen. Of protestanten en katholieken (Noord Ierland). Of mensen die kruistochten hielden.

De Vader stroomt over van Liefde, dan laat je 'de anderen' gewoon maar wat kletsen en strijden. Jezus zei het zelf al: Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven! Dan hoef je niet verder meer te zoeken, Jezus zegt het zelf. En het is waar.
Voor Joden, moslims, Hindoes ben jij als christen zelf ook een afgoden aanbidder...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Snelheid »

Aldus Tufkah ;De Vader stroomt over van Liefde, dan laat je 'de anderen' gewoon maar wat kletsen en strijden. Jezus zei het zelf al: Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven! Dan hoef je niet verder meer te zoeken, Jezus zegt het zelf. En het is waar.
Inderdaad....... er is maar een Ware Godsdienst en Religie het=== Christendom=== de enige weg tot behoud en Eeuwig Leven.
Alles wat daar buitenstaat zullen zich moeten bekeren tot het bovengenoemde!!!
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 29 jan 2024, 13:24
Aldus Tufkah ;De Vader stroomt over van Liefde, dan laat je 'de anderen' gewoon maar wat kletsen en strijden. Jezus zei het zelf al: Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven! Dan hoef je niet verder meer te zoeken, Jezus zegt het zelf. En het is waar.
Inderdaad....... er is maar een Ware Godsdienst en Religie het=== Christendom=== de enige weg tot behoud en Eeuwig Leven.
Alles wat daar buitenstaat zullen zich moeten bekeren tot het bovengenoemde!!!
Nou, als jij het zegt zal het wel waar zijn... :lol: :lol: :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 29 jan 2024, 13:06
Tufkah schreef: 29 jan 2024, 12:34

Dat moeten de afgoden aanbidders zelf maar weten. Aan het strijden zelf (Bv Joden en moslims) herken je al dat het afgoden aanbidders zijn. Maar je mag ook moslims en hindoes (Pakistan/India) invullen. Of protestanten en katholieken (Noord Ierland). Of mensen die kruistochten hielden.

De Vader stroomt over van Liefde, dan laat je 'de anderen' gewoon maar wat kletsen en strijden. Jezus zei het zelf al: Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven! Dan hoef je niet verder meer te zoeken, Jezus zegt het zelf. En het is waar.
Voor Joden, moslims, Hindoes ben jij als christen zelf ook een afgoden aanbidder...
Eerlijk gezegd doe ik niet aan aanbidden.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Mullog
Berichten: 3852
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 29 jan 2024, 12:34 ... Jezus zei het zelf al: Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven! ...
Een mooie zin. Maar hoe langer ik erover nadacht hoe minder inhoud ik er in vond en vind. Het is een pendante uitspraak van iemand die zich groter waant dan hij is.
Tufkah schreef: 29 jan 2024, 12:34 Dan hoef je niet verder meer te zoeken, Jezus zegt het zelf. En het is waar.
Dit soort uitspraken staat haaks op uitspraken "Eerlijk gezegd doe ik niet aan aanbidden.". Wat doe je hier dan "Dwepen " ?
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 29 jan 2024, 18:44
Tufkah schreef: 29 jan 2024, 12:34 ... Jezus zei het zelf al: Ik ben de Waarheid, de Weg en het Leven! ...
Een mooie zin. Maar hoe langer ik erover nadacht hoe minder inhoud ik er in vond en vind. Het is een pendante uitspraak van iemand die zich groter waant dan hij is.
Ik heb eerlijk gezegd nooit zo diep nagedacht over die uitspraak van Jezus. Had ik dat wel gedaan dan had ik misschien wel net zoals jij een oordeel over die uitspraak gevormd. En dan is 'de magie' van Jezus weg. Want dat is het probleem van de mens (in algemene zin). De mens wil alles maar vangen in denkbeelden en zo van alles hapklare conceptuele brokken maken. Ik ook hoor, ik ben geen uitzondering.

Jezus was nu juist een man die zich niet groter waande dan hij is. Integendeel, het Evangelie ademt terughoudenheid uit, bescheidenheid, de ander van meer waarde achten dan jezelf.

We moeten Jezus dan ook niet op een voetstuk plaatsen. Vandaar het "Eerlijk gezegd doe ik niet aan aanbidden." Jezus biedt de mogelijkheid om hem na te volgen en dat in de praktijk te brengen. Lang verhaal kort: Jezus is hier op aarde gekomen om ons te onderwijzen en om de Weg te gaan die hij wijst. Als jij Jezus afmeet aan wat zijn volgelingen (de gelovigen) er van maken, ja dan kun je kritiek hebben. Ik heb ook kritiek.

Jezus zegt: Ik ben de Waarheid en jij vindt dat pendant. Maar Jezus doelt daarbij niet op zichzelf als persoon. Het is de Zoon die 'waar' is, dat is een geestelijke Waarheid, een eeuwige Waarheid. Maar zonder het gaan van de Weg is die Waarheid ook inhoudsloos. Immers, door het gaan van de Weg weet ik zelf als geen ander hoe die Waarheid in elkaar steekt. Dat mag je dwepen noemen, zelf noem ik het meer een verwondering die maar niet verdwijnen wil.

Voor jou is Jezus en alles wat er om heen hangt een overtuiging, een geloof. Voor mij is de Vader een levende Vader. Joh 5: De Vader heeft leven in Zichzelf. Hij heeft deze macht ook aan zijn Zoon gegeven, zodat Hij ook leven in Zichzelf heeft. De levende Vader en de levende Zoon zijn uiteindelijk geen geloof meer.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Gods Zoon

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 29 jan 2024, 19:14 Jezus zegt: Ik ben de Waarheid en jij vindt dat pendant. Maar Jezus doelt daarbij niet op zichzelf als persoon. Het is de Zoon die 'waar' is, dat is een geestelijke Waarheid, een eeuwige Waarheid. Maar zonder het gaan van de Weg is die Waarheid ook inhoudsloos. Immers, door het gaan van de Weg weet ik zelf als geen ander hoe die Waarheid in elkaar steekt. Dat mag je dwepen noemen, zelf noem ik het meer een verwondering die maar niet verdwijnen wil.
In de praktijk van alledag houdt het eigenlijk in dat mensen (gelovigen/kerken) zeggen dat Jezus DE Waarheid is, en dat er een smalle Weg te gaan is. Vervolgens worden er aan die Waarheidskapstok naar eigen smaak een aantal Do's and Don'ts opgehangen, en blijkt die smalle Weg net breed genoeg om alleen de -ik en de mijnen- erop te laten passen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 30 jan 2024, 07:56
Tufkah schreef: 29 jan 2024, 19:14 Jezus zegt: Ik ben de Waarheid en jij vindt dat pendant. Maar Jezus doelt daarbij niet op zichzelf als persoon. Het is de Zoon die 'waar' is, dat is een geestelijke Waarheid, een eeuwige Waarheid. Maar zonder het gaan van de Weg is die Waarheid ook inhoudsloos. Immers, door het gaan van de Weg weet ik zelf als geen ander hoe die Waarheid in elkaar steekt. Dat mag je dwepen noemen, zelf noem ik het meer een verwondering die maar niet verdwijnen wil.
In de praktijk van alledag houdt het eigenlijk in dat mensen (gelovigen/kerken) zeggen dat Jezus DE Waarheid is, en dat er een smalle Weg te gaan is. Vervolgens worden er aan die Waarheidskapstok naar eigen smaak een aantal Do's and Don'ts opgehangen, en blijkt die smalle Weg net breed genoeg om alleen de -ik en de mijnen- erop te laten passen.
Het doet me eerder denken aan een koorddans-act... ;)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door peda »

Jezus, de duizendpoot kent vele gezichten.
Walsch kent geen bijzondere betekenis aan Jezus toe.
De traditionele christenen zie hem als lid van de Goddelijke Familie ( Triniteit) die een Goddelijke Boodschap naar de aarde bracht
De esoterici zien Jezus als een wijsheids-leraar, die over hoger spiritueel weten beschikte.
De nodige naturalisten wijzen zijn historiciteit van de hand of zien hem als een gewoon mens met menselijke ( apocalyptische ) boodschap.
De joden zien Jezus als "' gesjeesde messias "'.
De koran volgers zien Jezus als een belangrijke profeet
Humanisten zien hem als de "' voorbode "' van het brengen en formuleren van mensenrechten.
Kortom ook na 2000 jaren is Jezus nog steeds het boegbeeld voor vele totaal verschillende ( mooie ) overtuigingen.
Iedereen past daarbij vanuit de eigen optiek op Jezus "' de Weg en de Waarheid "' aan.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 30 jan 2024, 11:09 Walsch kent geen bijzondere betekenis aan Jezus toe.
Jawel hoor, maar meer als een spirituele gids - symbool van liefde, vergeving, en dieper begrijpen.
In zijn 'gesprekken met God' neemt Jezus een centrale (maar uiteraard wel controversiële) plaats in.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door peda »

Pyro_123 schreef: 30 jan 2024, 11:17
peda schreef: 30 jan 2024, 11:09 Walsch kent geen bijzondere betekenis aan Jezus toe.
Jawel hoor, maar meer als een spirituele gids - symbool van liefde, vergeving, en dieper begrijpen.
In zijn 'gesprekken met God' neemt Jezus een centrale (maar uiteraard wel controversiële) plaats in.
Omdat bij Walsch elk mens innerlijk ten diepste een God-Zelve ( in mini uitvoering ) is, zie ik bij zijn axioma weinig ruimte voor bijzondere mensen.
Bij Jezus is wellicht sprake van minder/geen verduistering tijdens het verblijf op aarde, maar dat is een eigen, voorafgaande aan de afdaling naar de aarde, gedane keuze. Gidsen op aarde hebben in mijn optiek in de Walsch -visie geen bijzondere rol omdat op aarde ieder mens de eigen vooraf gekozen aardse positie inneemt. Bij Walsch is immers geen sprake van reïncarnatie met bijbehorend karma-pakket op een ieders schouder.
Bij persoonlijk karma is wel degelijk behoefte aan "' spirituele gidsen "' ter spirituele begeleiding om in een volgende reïncarnatie minder nare kosmische belasting met zich mee te slepen.
Zulke gedachten passen m.i. totaal niet in de Walsch-ieder-mens-is-ten-diepste - een-God-Zelve overtuiging.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Messenger »

peda schreef: 30 jan 2024, 11:09 Jezus, de duizendpoot kent vele gezichten.
Walsch kent geen bijzondere betekenis aan Jezus toe.
Walsch wel, ik persoonlijk niet.
Maar de bijzondere betekenis die Walsch geeft aan Jezus, is dat Jezus een Meester was in zijn tijd.
Ook beweert God in de gesprekken met Walsch dat Jezus inderdaad de wonderen heeft verricht die hem worden toegeschreven.
Maar dat Jezus demonstreerde dat elk mens datzelfde, en meer dan datzelfde, kon doen. Hij wees de weg, hij was de Meester van die tijd. Wanneer mensen niet in hun eigen potentie geloofden, dan geloofden ze maar in Jezus.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20631
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door peda »

Messenger schreef: 30 jan 2024, 11:45
peda schreef: 30 jan 2024, 11:09 Jezus, de duizendpoot kent vele gezichten.
Walsch kent geen bijzondere betekenis aan Jezus toe.
Walsch wel, ik persoonlijk niet.
Maar de bijzondere betekenis die Walsch geeft aan Jezus, is dat Jezus een Meester was in zijn tijd.
Ook beweert God in de gesprekken met Walsch dat Jezus inderdaad de wonderen heeft verricht die hem worden toegeschreven.
Maar dat Jezus demonstreerde dat elk mens datzelfde, en meer dan datzelfde, kon doen. Hij wees de weg, hij was de Meester van die tijd. Wanneer mensen niet in hun eigen potentie geloofden, dan geloofden ze maar in Jezus.
Hallo Messenger,

Een God-Zelve is een God-Zelve.
Je hebt geen grote ladder van God-gradaties, van leerling-god naar Meester-God.
Op aarde verkeren mensen innerlijk in een zelf gekozen al of niet grote spirituele verduistering,
Die verduistering is nu juist nodig om de vooraf gekozen rol op aarde te kunnen beleven.
Spirituele gidsen leiden dan af van het vooraf beoogde rollenspel.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Petra schreef: 30 jan 2024, 07:56
Tufkah schreef: 29 jan 2024, 19:14 Jezus zegt: Ik ben de Waarheid en jij vindt dat pendant. Maar Jezus doelt daarbij niet op zichzelf als persoon. Het is de Zoon die 'waar' is, dat is een geestelijke Waarheid, een eeuwige Waarheid. Maar zonder het gaan van de Weg is die Waarheid ook inhoudsloos. Immers, door het gaan van de Weg weet ik zelf als geen ander hoe die Waarheid in elkaar steekt. Dat mag je dwepen noemen, zelf noem ik het meer een verwondering die maar niet verdwijnen wil.
In de praktijk van alledag houdt het eigenlijk in dat mensen (gelovigen/kerken) zeggen dat Jezus DE Waarheid is, en dat er een smalle Weg te gaan is. Vervolgens worden er aan die Waarheidskapstok naar eigen smaak een aantal Do's and Don'ts opgehangen, en blijkt die smalle Weg net breed genoeg om alleen de -ik en de mijnen- erop te laten passen.

Dat iedereen dé Waarheid naar eigen smaak uitlegt is boven iedere twijfel verheven. Maar hoe kan dat ook anders? Velen moeten de Weg nog gaan en doen niet anders dan de Bijbel intellectueel interpreteren. Zo krijg je de meest rare geloofs-uitingen.

Dus als 'we' steeds maar de Waarheid gaan afmeten aan degenen die rare dingen roepen, dan is dat idd een kapstok waar iedereen zijn jas aan kan ophangen. Een geestelijke Waarheid is nu eenmaal wat anders dan een intellectuele Waarheid, is laatste is per definitie onwaar. Wie het Evangelie leest kan daar uit opmaken dat de Waarheid nooit of te nimmer een overtuiging kan zijn.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Pyro_123 »

peda schreef: 30 jan 2024, 11:41
Pyro_123 schreef: 30 jan 2024, 11:17
Jawel hoor, maar meer als een spirituele gids - symbool van liefde, vergeving, en dieper begrijpen.
In zijn 'gesprekken met God' neemt Jezus een centrale (maar uiteraard wel controversiële) plaats in.
Omdat bij Walsch elk mens innerlijk ten diepste een God-Zelve ( in mini uitvoering ) is, zie ik bij zijn axioma weinig ruimte voor bijzondere mensen.
Bij Jezus is wellicht sprake van minder/geen verduistering tijdens het verblijf op aarde, maar dat is een eigen, voorafgaande aan de afdaling naar de aarde, gedane keuze. Gidsen op aarde hebben in mijn optiek in de Walsch -visie geen bijzondere rol omdat op aarde ieder mens de eigen vooraf gekozen aardse positie inneemt. Bij Walsch is immers geen sprake van reïncarnatie met bijbehorend karma-pakket op een ieders schouder.
Bij persoonlijk karma is wel degelijk behoefte aan "' spirituele gidsen "' ter spirituele begeleiding om in een volgende reïncarnatie minder nare kosmische belasting met zich mee te slepen.
Zulke gedachten passen m.i. totaal niet in de Walsch-ieder-mens-is-ten-diepste - een-God-Zelve overtuiging.
Ik heb niet zo'n moeite met het idee van een spirituele-gids-met-symbolische-rol in de context van het gedachtengoed van Walsch. Ik denk eerder dat dogmatische interpretaties niet zo goed bij Walsch passen. Wat ook wel impliceert dat je vrijblijvend met e.e.a. om kan gaan.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 30 jan 2024, 08:31
Petra schreef: 30 jan 2024, 07:56

In de praktijk van alledag houdt het eigenlijk in dat mensen (gelovigen/kerken) zeggen dat Jezus DE Waarheid is, en dat er een smalle Weg te gaan is. Vervolgens worden er aan die Waarheidskapstok naar eigen smaak een aantal Do's and Don'ts opgehangen, en blijkt die smalle Weg net breed genoeg om alleen de -ik en de mijnen- erop te laten passen.
Het doet me eerder denken aan een koorddans-act... ;)

Het gaan van de Weg is idd te vergelijken met een koorddans-act, velen zullen vallen.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Pyro_123 schreef: 30 jan 2024, 11:17
peda schreef: 30 jan 2024, 11:09 Walsch kent geen bijzondere betekenis aan Jezus toe.
Jawel hoor, maar meer als een spirituele gids - symbool van liefde, vergeving, en dieper begrijpen.
In zijn 'gesprekken met God' neemt Jezus een centrale (maar uiteraard wel controversiële) plaats in.
Ik denk dat het contraproductief is als allerlei mensen zichzelf gaan opstellen tussen de mens en Jezus. Wat kan Walsch toevoegen aan wat niet reeds bekend is? Jakob Lorber heeft ook vele pagina's als buikspreekpop van Jezus. Maar als het medegedeelde zo belangrijk zou zijn, zou Jezus dat dan niet gewoon zelf 2000 jaar terug hebben medegedeeld?

Er is niks mis met het Evangelie, wel met het verstaan van het Evangelie, daar kan een mens in groeien.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 30 jan 2024, 11:45
peda schreef: 30 jan 2024, 11:09 Jezus, de duizendpoot kent vele gezichten.
Walsch kent geen bijzondere betekenis aan Jezus toe.
Walsch wel, ik persoonlijk niet.
Maar de bijzondere betekenis die Walsch geeft aan Jezus, is dat Jezus een Meester was in zijn tijd.
Ook beweert God in de gesprekken met Walsch dat Jezus inderdaad de wonderen heeft verricht die hem worden toegeschreven.
Maar dat Jezus demonstreerde dat elk mens datzelfde, en meer dan datzelfde, kon doen. Hij wees de weg, hij was de Meester van die tijd. Wanneer mensen niet in hun eigen potentie geloofden, dan geloofden ze maar in Jezus.
Dat vind ik het bijzondere aan die gesprekken met God. Waarom zou God aan Walsch of een ander mens mededelen dat die wonderen idd zijn verricht? Waarom zou God (als God al überhaupt zou spreken) dat vertellen aan iemand?

Zelf geloof ik dan weer niet in een God die op Ik-gij niveau mededelingen doet aan wie dan ook. Het Evangelie communiceert dat soort zaken ook geheel anders.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Pyro_123
Berichten: 792
Lid geworden op: 12 jul 2023, 16:27
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Pyro_123 »

Tufkah schreef: 30 jan 2024, 11:58
Pyro_123 schreef: 30 jan 2024, 11:17
Jawel hoor, maar meer als een spirituele gids - symbool van liefde, vergeving, en dieper begrijpen.
In zijn 'gesprekken met God' neemt Jezus een centrale (maar uiteraard wel controversiële) plaats in.
Ik denk dat het contraproductief is als allerlei mensen zichzelf gaan opstellen tussen de mens en Jezus. Wat kan Walsch toevoegen aan wat niet reeds bekend is? Jakob Lorber heeft ook vele pagina's als buikspreekpop van Jezus. Maar als het medegedeelde zo belangrijk zou zijn, zou Jezus dat dan niet gewoon zelf 2000 jaar terug hebben medegedeeld?

Er is niks mis met het Evangelie, wel met het verstaan van het Evangelie, daar kan een mens in groeien.
Walsch begeeft zich op de hedendaagse markt voor ondogmatische spiritualiteit.
Tufkah
Berichten: 1215
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Tufkah »

Pyro_123 schreef: 30 jan 2024, 12:02
Tufkah schreef: 30 jan 2024, 11:58

Ik denk dat het contraproductief is als allerlei mensen zichzelf gaan opstellen tussen de mens en Jezus. Wat kan Walsch toevoegen aan wat niet reeds bekend is? Jakob Lorber heeft ook vele pagina's als buikspreekpop van Jezus. Maar als het medegedeelde zo belangrijk zou zijn, zou Jezus dat dan niet gewoon zelf 2000 jaar terug hebben medegedeeld?

Er is niks mis met het Evangelie, wel met het verstaan van het Evangelie, daar kan een mens in groeien.
Walsch begeeft zich op de hedendaagse markt voor ondogmatische spiritualiteit.
Spiritualiteit en dogma staan per definitie diametraal ten opzichte van elkaar. Dat wat je 'hoofdchristenen' zou kunnen noemen zijn niet met spiritualiteit bezig. Wat vergeten wordt is dat het Evangelie helemaal niet dogmatisch is, dat staat op meerdere plaatsen beschreven. Was het niet Jezus die de letterknechten (De Farizeeën) verfoeide? Was het niet Paulus die schreef dat we geestelijk dienen te verstaan en niet intellectueel?

Hoofdchristenen zullen zich niets aantrekken van Walsch of anderen. Die zoeken een predikant of kerk die zegt wat zij toch al dachten.

Daarnaast is de stelling dat iedereen God is ook onbijbels. Zie de gelijkenis van het mosterdzaadje, het Koninkrijk Gods moet groeien. Geen enkele boer zal beweren dat het zaad wat hij zaait reeds de voldragen oogst is. In het Evangelie staat dan weer wel dat het waarachtige licht in potentie in ieder mens aanwezig is. De zielenvonk.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Messenger »

peda schreef: 30 jan 2024, 11:52
Messenger schreef: 30 jan 2024, 11:45
Walsch wel, ik persoonlijk niet.
Maar de bijzondere betekenis die Walsch geeft aan Jezus, is dat Jezus een Meester was in zijn tijd.
Ook beweert God in de gesprekken met Walsch dat Jezus inderdaad de wonderen heeft verricht die hem worden toegeschreven.
Maar dat Jezus demonstreerde dat elk mens datzelfde, en meer dan datzelfde, kon doen. Hij wees de weg, hij was de Meester van die tijd. Wanneer mensen niet in hun eigen potentie geloofden, dan geloofden ze maar in Jezus.
Hallo Messenger,

Een God-Zelve is een God-Zelve.
Je hebt geen grote ladder van God-gradaties, van leerling-god naar Meester-God.
Op aarde verkeren mensen innerlijk in een zelf gekozen al of niet grote spirituele verduistering,
Die verduistering is nu juist nodig om de vooraf gekozen rol op aarde te kunnen beleven.
Spirituele gidsen leiden dan af van het vooraf beoogde rollenspel.
Mensen in spirituele verduistering kunnen ontwaken door onder andere een Meester die reeds ontwaakt is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 jan 2024, 11:58
Pyro_123 schreef: 30 jan 2024, 11:17
Jawel hoor, maar meer als een spirituele gids - symbool van liefde, vergeving, en dieper begrijpen.
In zijn 'gesprekken met God' neemt Jezus een centrale (maar uiteraard wel controversiële) plaats in.
Ik denk dat het contraproductief is als allerlei mensen zichzelf gaan opstellen tussen de mens en Jezus.
Ik denk dat het contraproductief is om Jezus steeds weer op te stellen tussen de mens en God.
Tufkah schreef: Wat kan Walsch toevoegen aan wat niet reeds bekend is?
Je kent duidelijk de boeken van Walsch niet als je deze vraag stelt.
Tufkah schreef: Jakob Lorber heeft ook vele pagina's als buikspreekpop van Jezus. Maar als het medegedeelde zo belangrijk zou zijn, zou Jezus dat dan niet gewoon zelf 2000 jaar terug hebben medegedeeld?
Jakob Lorber ken ik niet. Wie zegt dat Jezus niet gewoon zelf 2000 jaar geleden het medegedeelde heeft verteld, en dat veel van wat hij verkondigde niet in de bijbel is geschreven?
Tufkah schreef: Er is niks mis met het Evangelie, wel met het verstaan van het Evangelie, daar kan een mens in groeien.
Hangt ervan af wat je onder het Evangelie verstaat...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 jan 2024, 12:02
Messenger schreef: 30 jan 2024, 11:45
Walsch wel, ik persoonlijk niet.
Maar de bijzondere betekenis die Walsch geeft aan Jezus, is dat Jezus een Meester was in zijn tijd.
Ook beweert God in de gesprekken met Walsch dat Jezus inderdaad de wonderen heeft verricht die hem worden toegeschreven.
Maar dat Jezus demonstreerde dat elk mens datzelfde, en meer dan datzelfde, kon doen. Hij wees de weg, hij was de Meester van die tijd. Wanneer mensen niet in hun eigen potentie geloofden, dan geloofden ze maar in Jezus.
Dat vind ik het bijzondere aan die gesprekken met God. Waarom zou God aan Walsch of een ander mens mededelen dat die wonderen idd zijn verricht? Waarom zou God (als God al überhaupt zou spreken) dat vertellen aan iemand?
God heeft dat medegedeeld aan Walsch als antwoord op de vragen die Walsch stelde. Het is een gesprek van vraag en antwoord.
Tufkah schreef: Zelf geloof ik dan weer niet in een God die op Ik-gij niveau mededelingen doet aan wie dan ook.
Er is geen sprake van een ik-gij niveau in de boeken van Walsch. God praat als de buurman/buurvrouw in hedendaagse taal en zeer diepgaand.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10110
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Gods Zoon

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 30 jan 2024, 12:13
Pyro_123 schreef: 30 jan 2024, 12:02

Walsch begeeft zich op de hedendaagse markt voor ondogmatische spiritualiteit.
Spiritualiteit en dogma staan per definitie diametraal ten opzichte van elkaar. Dat wat je 'hoofdchristenen' zou kunnen noemen zijn niet met spiritualiteit bezig.
Wie of wat noem je 'hoofdchristenen''?
Tufkah schreef: Daarnaast is de stelling dat iedereen God is ook onbijbels. Zie de gelijkenis van het mosterdzaadje, het Koninkrijk Gods moet groeien. Geen enkele boer zal beweren dat het zaad wat hij zaait reeds de voldragen oogst is. In het Evangelie staat dan weer wel dat het waarachtige licht in potentie in ieder mens aanwezig is. De zielenvonk.
Elke geboren mens is God/Godin. Onafscheidelijk deel van God met alle kenmerken van God. De mens wordt geboren zonder herinnering daaraan, opdat het leven op empirische wijze kan worden geleefd als een onbekend ontdekkingsavontuur.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.