Alternatieve geneeswijzen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door vrolijke »

HarryK schreef:In België heeft de regering verregaande beperkingen gesteld aan de uitoefening van homeopathie.
Momenteel mogen alleen nog mensen met een diploma in de gezondheidszorg homeopathie uitoefenen.
Bedoeling is om de mogelijkheden nog verder in te perken tot mogelijk alleen huisartsen, tandartsen en vroedvrouwen.
De regering ging bij haar oordeel af op een onderzoek van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE).
Link voor een artikel: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binne ... omeopathie
Link naar KCE: https://kce.fgov.be/nl/press-release/ho ... l-gebruikt

Kort samengevat de motivatie:
In onderzoeken is geen enkel bewijs gevonden dat homeopathie werkt.
Homeopathische middelen kunnen wel een effect hebben, maar dat is niet te onderscheiden van het effect van een placebo, een nepmedicijn.
Goed zo.

Dat zei ik toch hier al:
vrolijke schreef:
Maar geneeswijzen, waarvan al honderde keren bewezen werd, dat er buiten een placebo-effekt niets gebeurd, en dennog voor veel geld verkocht worden, daar heb ik iets op tegen.
Geen enkel homöopathisches middel werd ooit door een dubbelblindstudie bewezen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Gaitema »

Okidoki schreef:
vrolijke schreef: Wat mij wel opvalt bij "alternatieve geneeskunde".
Je hoort regelmatig, van dubieuze ziektes die "spontaan" genezen. Kanker en zo.
Je hoort nooit van een gebroken been, dat overnacht aan elkaar gegroeid is.
Er is, in de stroming waar ik werk, geen persoon die beweert dat hij kanker kan genezen.
Alleen het lichaam kan genezen van datgene wat het meedraagt.

Ik heb een persoon begeleidt die psoriasis had en na een traject van een aantal maanden vrij was van psoriasis.
Wonderlijke genezing? Zou best kunnen, ik zie het meer als een lichaam dat zich herstelt dmv een combinatie van zaken waaronder coachen, medicatie en complementaire middelen uit de natuur.
Zelf heb ik het over God + satan en niet over personen die ziektes kunnen genezen, dat laatste is een illusie. Geen dokter die een ander mens kan genezen. Vergeet het maar. Haal God en satan uit heel het gebeuren weg en iedereen sterft een plotselinge lichamelijke dood.

Weet je waar me dit aan doet denken? Aan iets toevallig. Ik kneusde eens mijn kleine teen aan de deurpost. Enige weken later droomde ik dat het groot, zwart en dik werd. Ik schrok ervan wakker en rukte snel de deken van me af en met schrik keek ik naar mijn kleine wiebelende teen, waaraan ik geen aandacht meer had geschonken. Ik vroeg me toen af of mijn kleine teen door God genezen zou zijn in die droom. Ach wel nee, dacht ik. Hij was gewoon genezen door de dagen heen. Maar toen dacht ik er op door en dacht: niets kan genezen zonder God, toch?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Zelf heb ik het over God + satan en niet over personen die ziektes kunnen genezen, dat laatste is een illusie. Geen dokter die een ander mens kan genezen. Vergeet het maar. Haal God en satan uit heel het gebeuren weg en iedereen sterft een plotselinge lichamelijke dood.
Wat zeg je nu toch allemaal weer, zonder toelichting of onderbouwing.. :?:
Nooit gehoord van de medische wetenschap?
"Alternatief" of niet, het is door mensen vergaarde kennis en vaardigheid.
Nee, het is dan nog steeds niet een persoon die een ander geneest, maar wel gebruik leren maken van de middelen die voorhanden zijn.
Daar hebben God en de satan niet zo veel mee van doen.
Die bemoeien zich ook niet met fietsenmakers, die ook d.m.v. kennis en vaardigheid de dingen willen herstellen.
En er zijn virussen en bacteriën, en wij halen de natuur overhoop, die ook nog eens deel is van de gevallen schepping, dus tijdelijk en vergankelijk, en met allerlei manco's op allerlei vlak.
Het is hier i.i.g. niet de Hemel of de Hof.
De strijd tussen God en de satan is duidelijk:
God wil dat mensen Hem in nederigheid zoeken en liefhebben , de satan wil dat we Hem in zelfzucht niet vinden en haten.
Het gaat hen dus om de mens. Herder tegen wolf.
Occulte krachten die genezen hebben dus altijd een prijs.
Het speelt sowieso in op de wens geheiligd (heel gemaakt) te worden in het vlees, dat nu onze woning is.
Dat wil iedereen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Gaitema »

Kwestie van doordenken. Een bot dat breekt groeit niet aan elkaar vast als God er niet bij is. Niets leeft, geneest of groeit als er geen God is.
Dat preekte de dominee bij ons nog in de jeugddienst. De grootste wonderen kijken we vaak over het hoofd.
Wonderen die alleen door God mogelijk zijn. Hij noemde er een aantal:
dat je kan denken
dat je kan voelen
dat je een geweten hebt
dat je kan ruiken
dat je kan horen
dat je kan zien
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Jerommel »

Nog steeds geen onderbouwing.
Maar je vind het wel mooi en heftig klinken, dus is het goed...
Niks kwestie van doordenken dus, maar hol gejubel.
Op wat ik er tegenover heb gezet ga je niet in.

Laten we eens kijken wát je nu precies zegt, en wat dat mogelijk impliceert:
Gaitema schreef:Kwestie van doordenken.
Doordromen misschien?
Een bot dat breekt groeit niet aan elkaar vast als God er niet bij is.
Hoe weet je dat? Ben je vergeten dat destijds de gevallen engelen die tegenover God staan, zich vrouwn namen van de mens, en zo geweldenaren voortbrachten?
Nooit van wonderlijke genezingen gehoord binnen een 'heidense' religieuze setting?
Ooit van kankercellen gehoord? Zou God dat doen?
Niets leeft, geneest of groeit als er geen God is.
Dat is een no brainer. Want God geeft leven, God schiep de levende natuur.
De vraag is dan ook in hoeverre God daarin nog immer aktief bezig is, of dat de schepping ook zonder zijn inmenging door leeft.
Is de wereld dan niet van God verlaten? En in wiens beheer is de wereld gevallen?
Je weet het antwoord.
De wereld, de gevallen schepping, is door God losgelaten. Het liefst zou Hij het met de grond gelijk maken.
Maar Hij koos zich 1 volk, dat Hij redt uit de wereld.
Dat preekte de dominee bij ons nog in de jeugddienst.
Het riekt naar pantheïsme.
De grootste wonderen kijken we vaak over het hoofd.
Wonderen die alleen door God mogelijk zijn. Hij noemde er een aantal:
dat je kan denken
dat je kan voelen
dat je een geweten hebt
dat je kan ruiken
dat je kan horen
dat je kan zien
Maar dat is de Schepping geweest. Die viel. En God zei: "Ik zal niet altijd bij de mensen blijven".
Hij redt alleen Israël, waarmee God het Verbond heeft gesloten.
Dit zijn de gelovigen.

Nee, niets is zonder God mogelijk, of het is van tijdelijke, vergankelijke aard, zoals de gevallen schepping van tijdelijke aard is.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Gaitema »

Weet je Jerommel, als je zo weinig respectvol kunt reageren op anders denkenden, dan kies ik er voor om te zwijgen :D
Hier ga ik geen energie in steken. Je hebt mij immers niet nodig.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Jerommel »

Gaitema schreef:Weet je Jerommel, als je zo weinig respectvol kunt reageren op anders denkenden,
Ik reageer inhoudelijken eerlijk, Gaitema.
Maar het is niet wat je wilt horen of op wilt reageren.
Speel niet de repectkaart als je je zin niet krijgt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Okidoki »

Gaitema schreef:Weet je Jerommel, als je zo weinig respectvol kunt reageren op anders denkenden, dan kies ik er voor om te zwijgen :D
Hier ga ik geen energie in steken. Je hebt mij immers niet nodig.
Bijzonder, want de vragen van Jerommel zijn wel degelijk van belang.
Zeker in dit deel: LB.

Nu kun je keihard roepen dat God alles bestuurt (wat ik overigens met je deel) maar anderzijds is er sprake van "geesten" die zaken kunnen doen die Godsgezant gelijkwaardig zijn, kijk naar de wonderen in Egypte.

Om dan te roepen " je bent weinig respectvol" is een topickiller. (En ik vermoed dat dit geroepen wordt omdat het antwoord op de vragen van Jerommel best complex is ;) )
Dus: probeer het nog eens :lol:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Gaitema »

Daar gaat het me niet om.
Ik heb gewoon geen zin in negatieve gedoe.
Ik heb in deze mooie zomerweer alleen maar zin in positieve gesprekken.
Vandaar :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Jerommel »

never mind...
Laatst gewijzigd door Jerommel op 15 jul 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Jerommel »

Tin schreef: Naar mijn beleving is dat nu juist helemaal omgekeerd.
Andere (oosterse) religies zetten vraagteken bij het Ego, het Zelf.
Maar komen er m.i. ook niet veel verder mee dan onthechting, wat onmogelijk is en erg veel weg heeft van apathie als doel..
Terwijl christenen vaak spreken over een voortzetting van de persoonlijkheid tot in de eeuwigheid.
Daar geloof ik niets van.
Immers, het vlees, is de ik die we nu zijn, en dat moet sterven om deel te kunnen hebben aan de Nieuwe Schepping.
Wie er niet van bekeert, wie het niet wil opgeven, hoeft niet op Gratie te rekenen.
Op zich is dit hier denk ik off topic, misschien dat ik er een apart topic over open, want ik vind het wel interressant.[/quote]Het is ingewikkeld, omdat het begripsverwarring met zich mee brengt..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Wim Nusselder »

Okidoki schreef:Zou het zo kunnen zijn dat de meest ongelovige toch een vonkje God meedraagt en uitdraagt (geleend van Huub Oosterhuis)
Nóg een stapje richting Quakerisme!
Google maar eens op "dat van God in ieder mens"...
Je komt er wel, Riemer! :mrgreen:

Met v&Vriendengroet,

Wim
Okidoki

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Okidoki »

Wim Nusselder schreef:
Okidoki schreef:Zou het zo kunnen zijn dat de meest ongelovige toch een vonkje God meedraagt en uitdraagt (geleend van Huub Oosterhuis)
Nóg een stapje richting Quakerisme!
Google maar eens op "dat van God in ieder mens"...
Je komt er wel, Riemer! :mrgreen:

Met v&Vriendengroet,

Wim
Offtopic: dat zou een revolutie voor de quakers beteken, ik blijf wel theosofisch en dogmatisch natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Wim Nusselder »

Special angel schreef:Wat vind jij van alternatieve geneeswijzen? Gaat dat samen met je geloof of met de bijbel? Wat zegt de bijbel erover?
Openstaan voor alternatieven lijkt mij een goede zaak, zolang we 'de geesten' onderscheiden.
'Wetenschap' is deels een dekmantel voor belangenbehartiging van grote kapitalistische ondernemingen en bescherming van de status van de eigen beroepsgroep, dus voor mij geen definitieve maatstaf.
Dat 'open staan' (ja, ook voor revolutie, Riemer) is de kern van mijn geloof: ik vertrouw er op dat ik dan goddelijke leiding ervaar en dat kan onderscheiden van wat niet uit God is (een vertrouwen dat voor een belangrijk deel voortkomt uit godsdienstoefening).
De Bijbel is voor mij in deze geen maatstaf, omdat wat daarin staat over geneeswijzen te sterk cultureel en tijdbepaald is.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door vrolijke »

"Australische studie bevestigt dat homeopathie niet beter is dan placebo"
Het NHMRC besluit: "Homeopathie werkt op exact dezelfde manier als een placebo. Er is dus geen tastbaar bewijs dat de methode werkt."

Jan Goffin, professor en decaan van de Faculteit Geneeskunde van de KU Leuven, is tevreden met het onderzoek. "Die studie bevestigt wat we al wisten: homeopathie is niet beter dan placebo. Het principe zit in het hoofd. Je denkt dat je je beter voelt, maar dat is niet zo."
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Anja (oud account) »

vrolijke schreef:"Australische studie bevestigt dat homeopathie niet beter is dan placebo"
Het NHMRC besluit: "Homeopathie werkt op exact dezelfde manier als een placebo. Er is dus geen tastbaar bewijs dat de methode werkt."

Jan Goffin, professor en decaan van de Faculteit Geneeskunde van de KU Leuven, is tevreden met het onderzoek. "Die studie bevestigt wat we al wisten: homeopathie is niet beter dan placebo. Het principe zit in het hoofd. Je denkt dat je je beter voelt, maar dat is niet zo."
Ach ja, sommige mensen bevinden zich kwa bewustzijn nog steeds op het niveau van de middeleeuwen. Niet alle mensen zijn in staat om de geestelijke vooruitgang bij te benen, en niet alle mensen zijn kritisch genoeg om te beseffen en onder ogen te durven zien, dat geldlust vele mensen uit alle klassen en standen beheerst, inclusief sommigen in de medische wetenschap en de pharmaceutische industrie. Dat placebo-verhaaltje is allang achterhaald. Bovendien werkt homeopathie ook bij dieren en die zijn niet vatbaar voor placebo-effecten.

http://www.infowebweistra.eu/homeopathie-wetenschap.htm

Ik heb hier volgens mij al eens eerder het voorbeeld verteld dat moderne wetenschappers experimenteel onderzoek hebben gedaan met een antistollingsmiddel. Ik schreef toen dat dat in een van mijn boeken staat, maar ik weet niet meer in welk. En ik heb geen zin om weer meters boekenkast uit te gaan spitten, dus dat doe ik ook niet. Dus wie literatuuropgaven wil, mag zelf gaan zoeken. En neem vooral niets aan van mij. Dat meen ik ook echt, want dat werkt toch niet. Als jij je wilt beperken tot allopathie, doe dat vooral. We leven in een vrij land en je mag je beperken tot uitsluitend chemisch gemaakte middelen, of tot middelen waar de fysieke maar natuurlijke stof nog volledig in aanwezig is. En gelukkig mag ik en iedereen die dat wil of ertoe genoodzaakt is, ook lekker gebruik maken van de homeopathie.

Dat experiment met dat antistollingsmiddel ging zo: het is in de wetenschap bekend dat alles wat bestaat een geluidstrilling heeft. Men heeft de geluidstrilling van het antistollingsmiddel op een geluidsdrager opgenomen en dat als bestandje per email verzonden van de ene naar de andere kant van de wereld. Vervolgens heeft de ontvanger de geluidstrillingen via dat geluidsbestandje overgedragen op water. Daarna werd dat water toegevoegd aan een reageerbuis met bloed. Het antistollingseffect bleek nog steeds aanwezig te zijn. Vervolgens heeft men dit herhaald maar ook het water waarop de geluidstrillingen waren overgebracht geschud, volgens de homeopathische methode van potentiëren. En wederom bleek bij het antistollingseffect te zijn bewaard en door het schudden was de werking versneld.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door vrolijke »

Anja schreef:
vrolijke schreef:"Australische studie bevestigt dat homeopathie niet beter is dan placebo"
Het NHMRC besluit: "Homeopathie werkt op exact dezelfde manier als een placebo. Er is dus geen tastbaar bewijs dat de methode werkt."

Jan Goffin, professor en decaan van de Faculteit Geneeskunde van de KU Leuven, is tevreden met het onderzoek. "Die studie bevestigt wat we al wisten: homeopathie is niet beter dan placebo. Het principe zit in het hoofd. Je denkt dat je je beter voelt, maar dat is niet zo."
Ach ja, sommige mensen bevinden zich kwa bewustzijn nog steeds op het niveau van de middeleeuwen.
Hoe waar, hoe waar!
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Anja (oud account) »

Een klein stukje van mijn verhaal in 2 delen (vanwege het aantal woorden)

-1-

Persoonlijk ben ik op mijn 24e God zij gedankt in aanraking gekomen met de homeopathie door nota bene een tip van een directeur van het streekziekenhuis hier. Zijn vrouw was regulier uitbehandeld en had een aandoening aan de hersenen en was bij een homeopaat terechtgekomen die haar met succes behandelde. En hij gaf aan vrienden van ons, die hem vertelden van mijn situatie, zijn adres door. Ik had op mijn 22e mijn eerste niersteen gekregen, van 7 millimeter. Deze steen sloot mijn urineleider af, wat ertoe heeft geleid dat ik met spoed bij een weekendarts terechtkwam. (het gebeurde op een zaterdagochtend dat ik niet kon plassen en daarna zo hevige pijn kreeg dat mijn vader me naar een arts heeft moeten dragen). Zo'n afsluiting kan je je nier kosten als het 24 uur duurt. Ik was er zo slecht aan toe, dat die arts niet eens in de ader van mijn arm kon spuiten, omdat mijn bloeddruk was weggevallen. Dus toen spoot hij in de spier van mijn been met een middel dat de urinewegen ontspant en verwijdt. Intussen had ik in die praktijk een piepklein straaltje "urine" in een potje weten te produceren, dat een en al bloed was. Ik mocht naar huis, met zetpillen die ik moest blijven zetten. Maar als ik niet heel snel ging plassen, moest ik alsnog direct naar het ziekenhuis gaan en de arts wilde voor de avond bericht hoe het ging.

Gelukkig kon ik op tijd weer plassen. Ik moest toen na dat weekend een nierfoto laten maken. Daar zagen ze dat de steen van 7 millimeter dusdanig ver was gewandeld dat ie nu tot vlak voor de blaas was gewandeld. De artsen wilden mijn lichaam daarom drie weken de tijd geven om het ding alsnog uit te plassen, voordat ze hem zouden verwijderen met een ingreep. Ik moest de steen wel zien op te vangen en inleveren voor laboratoriumonderzoek. Net binnen die drie weken kwam het ding er in twee stukken uit. Het was 1 steen geweest (te zien op de foto's), maar in de pot brak hij in tweeën. De twee stukken bleken te bestaan uit wheweliet en weddeliet, dat zijn allebei vormen die behoren tot de oxaalsteen.

Afijn, de steen was eruit, en omdat ik nooit spinazie of rabarber at (het eerste wat je toen nog te horen kreeg is "stop maar met spinazie en rabarber- men ging er gewoon vanuit dat je een rabarbereter en spinazieeter bent als je oxaalsteen hebt), kreeg ik een enorme dieetlijst mee, van drie A-4-tjes, waar een mens die zich daar strikt aan zou houden, gevaarlijke vitaminetekorten aan overhoudt. Ik hield me er zo goed mogelijk aan, met uitzondering van de overmatige uitsluiting van alle groenten met vitamine C, want ik wilde toch nog wel graag mijn tanden in de mond houden.

Behalve dat de kolieken over waren, knapte ik echter maar niet op. Ik bleef bloed plassen, en ik voelde me steeds slechter en slechter en slechter. Als ik wat melk dronk, of wat yoghurt at, of een piepklein stukje kaas, dan verzuurde dat direct in mijn mond. Mijn gezichtshuid vanaf de neus tot het oor zag eruit als dat van een 90-jarige, met allemaal ladders erin. Ik had geen energie, en kon wel huilen als ik van de trein naar de bus moest lopen (ik studeerde in die tijd nog), maar zelfs voor huilen had ik geen energie. Telkens ging ik terug naar de huisarts met mijn duidelijk van bloed doortrokken urine. Die zei slechts "dat is nog van de niersteen en hier is niets aan te doen". Twee jaar lang duurde dit voort, en twee jaar lang was er geen hulp.

Toen kwam de dag dat ik solliciteerde naar een baan in het onderwijs, dus in overheidsdienst. Bij functies in overheidsdienst moest je destijds nog gekeurd worden door een keuringsarts. Ik moest naar een keuringsarts in een andere maar naburige stad. Daar werd ik verdacht aangekeken. Er zat bloed in mijn urine..... (dan is men meteen verdacht op drugsgebruik :shock: :? ) Ik antwoordde spontaan met grote verzuchtingen, dat mijn huisarts mij steeds wegstuurde en vertelde het nierverhaal. Toen vroeg die keuringsarts de naam van mijn huisarts. Die noemde ik. Toen antwoordde die arts meteen "oh dat is óók mijn huisarts, dus dan zit het wel goed". Ik kreeg een goedkeuring mee en kon gaan werken (waar ik blij mee was, ik had verzwegen hoe slecht ik mij voelde, en hoe moe ik altijd was, want ik was een jong en gedreven persoon met een roeping).

Vervolgens kreeg ik dus via een medewerker van het streekziekenhuis (die in de keuken werkte en bevriend was met de directeur en zijn vrouw) het adres van de homeopaat. Deze werkte met homeopathische middelen, orthomoleculaire middelen, ayurvedische middelen, en de diagnose werd gesteld met electro-acupunctuur. Voor wie niet weet wat dat is: Elektro-acupunctuur is een methode waarbij d.m.v. een meetstift de acupunctuurpunten van de meridianen aan de handen en voeten worden gemeten. Afwijkende meetresultaten geven een indicatie wat betreft afwijkingen van de corresponderende lichaamsdelen. Deze afwijkingen kunnen worden gecorrigeerd door het inzetten van homeopatische of fytotherapeutische geneesmiddelen (kruiden).

In die tijd was ik zelf zo skeptisch als skeptisch maar zijn kan, dus ik zei niets over mijn kwaal en gaf mijn moeder (die meeging) ook de opdracht niets te zeggen. De homeopaat had aanvankelijk hetzelfde vooroordeel als dat de meeste artsen die mij zag, hadden, namelijk: gezonde jonge meid, niks aan de hand. Dus hij zei :"zo'n jonge gezonde meid, wat kan daar nou mee aan de hand zijn? vertel!" En ik antwoordde: ik wil het wel vertellen, maar niet nu, ik wil eerst zien wat u met uw apparatuur kunt ontdekken. Dat kon hij wel waarderen. Hij begon met de meridianen op mijn linkerhand. En al die punten wezen niets uit. En toen kwam ie bij de rechterhand.... Eerste drie vingers....niets aan het handje...... Dus er gingen wat wenkbrauwen gefronst omhoog... En toen kwam ie bij de rechter ringvinger. Ik geloof dat ik nog nooit zo snel iemand zo wit heb zien wegtrekken. De rechternier functioneerde nauwelijks nog volgens zijn apparatuur. En het was dan ook de rechternier waar de steen was ontstaan en waar - zoals pas in 2005 (op mijn 34e) na éindelijk door mij GEËIST urologisch onderzoek is gebleken - een beschadiging zit.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Anja (oud account) »

-2-

De homeopaat was er ondersteboven van en hij stamelde nog dat hij niet kon beloven dat hij dit kon genezen en dat hij die nier weer meer aan de praat kon krijgen. Ik vertelde hem dat de regulieren mij niet konden helpen. Toen wilde hij het wel proberen. Het kon wel lang gaan duren.

Een lang verhaal iets ingekort: Binnen twee maanden trok de huid bij, en drie maanden later was het bloed uit de urine weg en had ik weer meer energie.

In de jaren daarna kwam er telkens 1 steen terug. Vaak heb ik reguliere middelen moeten nemen, om een afsluiting op te lossen of te voorkomen. Die reguliere middelen zijn buitengewoon slecht voor de maag en de nierfunctie (!), waardoor ik sinds een jaar of drie daar zoveel mogelijk helemaal vanaf zie (dit is niet altijd mogelijk, maar dankzij natuurlijke middelen is het wel mogelijk om het zoveel mogelijk te beperken). Alle diëten die artsen mij gaven, werkten niet en hebben alleen maar meer ellende opgeleverd. De eerste lijst van 3 A-4tjes bevatte van alles en nog wat, als er maar oxaal in zat was het verboden. Dat hielp niet, ik kreeg gewoon elk jaar weer een steen. De volgende arts zei dat ik dierlijke eiwitten moest vermijden. Ik werd vegetariër. De problemen werden erger. Vervolgens was het de zuivel die ik van de reguliere artsen moest laten staan. Toen ontstond er een B12-tekort. Ik kreeg last van gevoelsuitval in de onderste helft van mijn gezicht, daar begon het mee. De huisarts beweerde dat het allemaal tussen mijn oren zat. Toen viel ook het gevoel uit in mijn handen en ten einde raad ging ik naar een natuurgeneeskundig en orthomoleculair arts. . Deze had meteen een vermoeden wat er aan de hand was, en stuurde mij door voor bloedonderzoek. Ik had een tekort aan alle B-vitaminen, het calciumgehalte in het bloed was veel te laag en het B12-gehalte was 157. Volgens de reguliere norm was de ondergrens van B12 150, maar mijn orthomoleculaire arts sprak daar schande van, bij een gezond persoon van een zo jonge leeftijd hoort het B12 gehalte zeker boven de 350, maar eerder richting de 700 te zijn. Inmiddels, vele jaren later hebben de regulieren de norm voor de ondergrens bijgesteld naar 200.

Toen kwam ik terecht - nadat ik dat geëist had - bij een lieve, menselijke uroloog in een katholiek ziekenhuis in een andere stad, die nu eens niet gelijk met een vooroordeel op de proppen kwam. Hij stuurde mij door voor een scan en hij regelde ook met een telefoontje dat ik meteen tussendoor kon en dus niet weer eerst daarvoor een afspraak moest gaan maken. Daar kwam o.a. uit dat er een beschadiging op mijn rechter nier aanwezig was. De niersteenvorming lag helemaal niet aan mijn stofwisseling en dus ook helemaal niet aan mijn dieet, maar aan de beschadiging van het epitheelweefsel. Door de beschadiging van het epitheelweefsel, maakt het lichaam een lijmstof aan die de beschadiging afdicht. En aan die lijmstof gaan kristallen kleven. Dit is niet te voorkomen, hooguit te vertragen. Ik werd van alle diëten ontslagen en moest juist wel zuivelproducten gebruiken, omdat calcium uit zuivel in de darmen oxalaten wegvangt, die dan alvast niet meer zoveel aan de beschadiging op mijn nier kunnen gaan hechten.

Wat homeopathie en kruidengeneeskunde voor mij doet op het gebied van de nier, is
a) de nier ondersteunen tijdens een niercrisis
b) de vochtafvoer ondersteunen en stimuleren
c) de vertering van eiwitten vergemakkelijken
d) een steen helpen oplossen (kleiner worden/gladder worden, zodat ie er makkelijker uitkan) als deze eenmaal in de blaas is terechtgekomen.

Wat homeopathie niet voor mij kan doen is de urinewegen verwijden. Als ik een volledige afsluiting heb, dan kan ik niet anders dan reguliere middelen nemen (diclofenac zetpil in hoge dosering, en xatral, maar dat laatste kan ik niet meer nemen omdat ik daar na een aantal jaren bijwerkingen van heb gekregen op het hart). Xatral is een middel voor mannen met een vergrote prostaat, maar tijdens een crisis waarin ik op de eerste hulp belandde, kreeg ik het toegediend omdat gebleken was dat het ook bij vrouwen met een niersteen de plasbuis verwijdt, waardoor een steen er beter doorheen kan. Maar het kan hartklachten veroorzaken als bijwerking. Dat deed het bij mij een aantal jaren niet, maar sinds de laatste vier jaar wel. Ook de bijwerkingen van de diclofenaczetpillen worden nu ernstiger. Die neem ik zo min mogelijk, maar soms kan het niet anders. Dan zwelt mijn buik op, omdat de nier vocht gaat vasthouden. Heel vervelend. Gelukkig kan ik met homeopathie en kruidengeneeskunde tot nog toe heel veel. Ook als ik zo opgezwollen ben van vocht, want dan helpt het mij om dat vocht toch weer kwijt te raken

Homeopathie werkt ook bij babies en bij dieren. Het zit niet tussen de oren, het werkt gewoon goed. Soms kan het wat langer duren voor het juiste middel bij de juiste persoon is gevonden.

Het maakt mij niet uit hoe bekrompen sommige mensen erover willen denken, en wat voor idiote onzinverhaaltjes men eraan ophangt, maar weet wel dat de waarheid je in gaat halen. Iedereen die de natuurlijke geneeswijzen, waaronder de homeopathie, zwartmaakt, komt gewoon voor gek te staan. De wetenschap haalt je in. Je denkt nu misschien populair te kunnen doen, maar wie het laatst lacht......

Mensen die de homeopathie zwartmaken met de idioterie dat daar geesten mee te maken zouden hebben, die zie ik als de persoon van Catweazle. Toen Edward het licht aandeed, dacht Catweazle dat er demonen in het spel waren en dat Edward aan zwarte magie deed. :lol:

Dat betekent niet dat men kritiekloos moet zijn ten aanzien van welke geneeswijzen dan ook.

Ik sluit bepaald niet uit dat ik uiteindelijk weer terugbeland bij de uroloog. Hij kon destijds niets voor mij doen, omdat vergruizing van een steen bij mij alleen maar meer schade toebrengt aan het epitheel. En juist die beschadiging is de oorzaak van de steenvorming. Maar ik mocht altijd bij hem terugkomen. De afgelopen twee jaar is het probleem enorm toegenomen, van 1 steen per jaar naar 4. Dit is naar mijn eigen beoordeling waarschijnlijk gekomen doordat ik geen zuivel meer verdroeg omdat ik óók galstenen bleek te hebben. Nu is mijn gal eruit en kan ik weer gewoon zuivel gebruiken. Hopelijk vermindert dit de steenvorming weer, maar dat moet de tijd uitwijzen. Maar ook met de toename van het probleem is ook de oplossing (homeopathie en kruidengeneeskunde) steeds nabij geweest. Onlangs ben ik een steen van 1 hele centimeter kwijtgeraakt, zonder diclofenac en zonder xatral, maar met natuurgeneesmiddelen. Ik besef echter wel dat dat ook anders had kunnen aflopen en dat dit in de toekomst anders kan aflopen. Maar ik leef in het nu, met alle middelen die God de mens ter beschikking heeft gesteld, inclusief de natuurgeneeskunde.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Peter79 »

Indrukwekkend verhaal, daar loop je dus ook al weer 22 jaar mee. (Eigenlijk zou je John Coffey uit de Green Mile erbij moeten hebben). Wat je vertelt, zou voor mij een aanleiding kunnen zijn om me in homeopathie te verdiepen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Vertrokken user_03 »

Twee jaren geleden kwam ik in contact met Jan.
Een christelijke homosexuele man die ten einde raad was.
Zijn hele lichaam zat onder de psoriasis en de behandelingen van het ziekenhuis sloegen niet aan.
Ook de behandelingen van experticecentra hadden geen effect op de huidproblemen.

Bij Jan zijn wij begonnen met Bachremedies.
De stoffen die er gekozen werden waren gebaseerd op zijn klachten die direct zichtbaar waren met daarnaast een middel om oude ervaringen los te weken.
Na enkele weken gaf Jan aan dat hij minder huidklachten had maar slecht sliep.
De remedies werden aangepast en in overleg met de dermatoloog zijn een aantal medicijnen gestaakt omdat ik het vermoeden had dat deze geen werking hadden op de problematiek.
Wederom enkele weken later kwam Jan in mijn praktijk met een fles wijn en een grote lach op zijn gezicht:
80% van de huiduitslag was verdwenen.

Om zeker te weten dat dit niet door het staken van medicatie kwam is er in overleg met de dermatoloog opnieuw gestart met de medicatie.
De klachten kwamen niet terug dus was het geen bijwerking van de medicatie.

Ondanks 80% verbetering was er nog steeds 20% problematiek.

Door het toevoegen van een traumatamiddel kwam er bij Jan iets los over zijn verleden.
Er kwamen dromen die hij niet kon duiden en de nachtrust was kwalitatief minder dan wenselijk.
De gekozen remedies hebben we doorgezet en er is een middel toegevoegd wat als kenmerk heeft dat het latente zaken manifest kan maken.

Op een avond om 23:30 ging mijn telefoon.
Jan aan de lijn.
Op TV zat hij iets te kijken waarin een kind verdronk. Hij herinnerde zich dat hij op 3 jarige leeftijd ook een keer bijna verdronken was.
Door deze gewaarwording kon ik verder met Jan.
Een aantal traumata uit zijn verleden (waaronder schaamte voor zijn geaardheid) zijn helder op een plek gezet.
Na een periode van ruim een jaar met 2 maandelijkse contacten is Jan nu een man die nog geen 1% van zijn lichaam bedekt ziet worden met huidproblemen.
Daar waar de medici niet verder kwamen (en adviseerden om eens in "mijn" richting te gaan kijken) toonden we aan dat met een goede samenwerking tussen de arts en de complementair geneeskundige er veel betere resultaten te behalen zijn voor deze mens.

Inmiddels werk ik ook op verzoek van huisartsen met Bachbloesems (fytotherapie).
De ervaringen en effecten zijn meer dan goed te noemen.

Genezen kunnen we niet, ondersteunen naar een betere situatie wel.
(Overigens werk ik ook samen met een christelijke homeopaat die op afroep beschikbaar is)

De natuur is vol van oplossingen die wij mensen vaak niet meer zien.

(Naast mensen heb ik in mijn praktijk ook katten, honden, muizen, gerbils etc. gehad. Alle keren met succes. Imho geeft dat aan dat er geen sprake is van "geloven in": dieren geloven niet namelijk.)


*Jan is een fictieve naam. Eigenlijk heet hij Pieter maar dan anders :clown:
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Anja (oud account) »

De Bachbloesems werken wel op een heel andere wijze dan homeopathie, maar kunnen ook naar mijn ervaring inderdaad ook nuttig zijn. Mooi Riemer! Jullie werken dan zeker met de methode van Dietmar Krämer?
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Vertrokken user_03 »

Anja schreef:De Bachbloesems werken wel op een heel andere wijze dan homeopathie, maar kunnen ook naar mijn ervaring inderdaad ook nuttig zijn. Mooi Riemer! Jullie werken dan zeker met de methode van Dietmar Krämer?
Nee, we werken met de originele methode van dr.Bach, niet met uitwassen of uitwerkingen daarvan.
Deze methode is uitgewerkt in zijn boek "The Twelf Healers" .
Daarnaast werken we wel met een aantal standaarden o.a. die van Scheffer en Cancellor.


En inderdaad: het is geen homeopathie.
Bachbloesem valt onder de complementaire geneeskunde en dus doen wij alleen maar complementaire trajecten i.s.m. huisartsen of andere medici.
(Complementair = toegevoegd).
Zonder informatie op medisch / psychisch gebied willen wij niet werken namelijk.
Dat is een keuze (veiligheidskeuze) binnen ons werk.
Er zijn wel praktijken die daar anders in staan, iedere praktijk maakt zijn eigen keuze.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Anja (oud account) »

Riemer schreef:
Anja schreef:De Bachbloesems werken wel op een heel andere wijze dan homeopathie, maar kunnen ook naar mijn ervaring inderdaad ook nuttig zijn. Mooi Riemer! Jullie werken dan zeker met de methode van Dietmar Krämer?
Nee, we werken met de originele methode van dr.Bach, niet met uitwassen of uitwerkingen daarvan.
Deze methode is uitgewerkt in zijn boek "The Twelf Healers" .
Daarnaast werken we wel met een aantal standaarden o.a. die van Scheffer en Cancellor.


En inderdaad: het is geen homeopathie.
Bachbloesem valt onder de complementaire geneeskunde en dus doen wij alleen maar complementaire trajecten i.s.m. huisartsen of andere medici.
(Complementair = toegevoegd).
Zonder informatie op medisch / psychisch gebied willen wij niet werken namelijk.
Dat is een keuze (veiligheidskeuze) binnen ons werk.
Er zijn wel praktijken die daar anders in staan, iedere praktijk maakt zijn eigen keuze.
Dat is niet wat ik bedoelde met dat Bachbloesems anders werken dan de homeopathie. Het is een geheel ander werkingsprincipe. Het is bijvoorbeeld niet gebaseerd op het similiaprincipe. De homeopathie wel, en ook sommige vormen van reguliere medicatie zijn eigenlijk gebaseerd op het similiaprincipe (het gelijke met het gelijkende genezen). Een voorbeeld daarvan is medicatie voor adhd. Iemand die geen adhd heeft, gaat juist stuiteren van adhd-medicatie. Dat is dan ook de reden waarom sommige studenten die een nachtje willen doorhalen omdat ze te laat zijn gaan studeren, het kopen van mensen met adhd die hun medicijnen te koop aanbieden. :lol: :?

En Bachbloesems hebben een ander toepassingsgebied, namelijk negatieve gemoedstoestanden. Het is ook wat jonger dan de homeopathie. Het schijnt ook goed te werken bij angstige of gespannen katten.

Eigenlijk vallen de Bachbloesems niet onder de fytotherapie, omdat er geen moleculen van de werkzame stof meer in te vinden zijn. Dit is dan ook de reden dat er geen bijwerkingen zijn. Ik gebruik voor reuma van de wervelkolom bij perioden van opvlamming een fytotherapeutisch middel, namelijk harpagophytum procumbens (Atrosan tabletten van dr. Vogel). Dat is een heel goed werkend middel. Dit is een phytotherapeuticum dat ontstekingen remt. De werking is wetenschappelijk aangetoond. (http://wetenschap.infonu.nl/diversen/50 ... keken.html ) De bijwerking op de maag, zo ondervind ik, is echter dezelfde als bij chemische (reguliere) ontstekingsremmers, alleen is die bijwerking wel milder en treedt wat later op dan bij chemische ontstekingsremmers, maar hij treedt wel op. Dat komt omdat de werkzame stof nog ten volle in een fytotherapeuticum aanwezig is. Kennelijk heeft de stof die ontstekingen tegengaat, of die stof nou chemisch is of plantaardig, een negatieve uitwerking op het maagslijmvlies. Dit soort bijwerkingen zijn er niet in de homeopathie en ook niet bij Bachbloesems.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Vertrokken user_03 »

Anja schreef:
Riemer schreef:
Anja schreef:De Bachbloesems werken wel op een heel andere wijze dan homeopathie, maar kunnen ook naar mijn ervaring inderdaad ook nuttig zijn. Mooi Riemer! Jullie werken dan zeker met de methode van Dietmar Krämer?
Nee, we werken met de originele methode van dr.Bach, niet met uitwassen of uitwerkingen daarvan.
Deze methode is uitgewerkt in zijn boek "The Twelf Healers" .
Daarnaast werken we wel met een aantal standaarden o.a. die van Scheffer en Cancellor.


En inderdaad: het is geen homeopathie.
Bachbloesem valt onder de complementaire geneeskunde en dus doen wij alleen maar complementaire trajecten i.s.m. huisartsen of andere medici.
(Complementair = toegevoegd).
Zonder informatie op medisch / psychisch gebied willen wij niet werken namelijk.
Dat is een keuze (veiligheidskeuze) binnen ons werk.
Er zijn wel praktijken die daar anders in staan, iedere praktijk maakt zijn eigen keuze.
Dat is niet wat ik bedoelde met dat Bachbloesems anders werken dan de homeopathie. Het is een geheel ander werkingsprincipe. Het is bijvoorbeeld niet gebaseerd op het similiaprincipe. De homeopathie wel, en ook sommige vormen van reguliere medicatie zijn eigenlijk gebaseerd op het similiaprincipe (het gelijke met het gelijkende genezen). Een voorbeeld daarvan is medicatie voor adhd. Iemand die geen adhd heeft, gaat juist stuiteren van adhd-medicatie. Dat is dan ook de reden waarom sommige studenten die een nachtje willen doorhalen omdat ze te laat zijn gaan studeren, het kopen van mensen met adhd die hun medicijnen te koop aanbieden. :lol: :?

En Bachbloesems hebben een ander toepassingsgebied, namelijk negatieve gemoedstoestanden. Het is ook wat jonger dan de homeopathie. Het schijnt ook goed te werken bij angstige of gespannen katten.

Eigenlijk vallen de Bachbloesems niet onder de fytotherapie, omdat er geen moleculen van de werkzame stof meer in te vinden zijn. Dit is dan ook de reden dat er geen bijwerkingen zijn. Ik gebruik voor reuma van de wervelkolom bij perioden van opvlamming een fytotherapeutisch middel, namelijk harpagophytum procumbens (Atrosan tabletten van dr. Vogel). Dat is een heel goed werkend middel. Dit is een phytotherapeuticum dat ontstekingen remt. De werking is wetenschappelijk aangetoond. (http://wetenschap.infonu.nl/diversen/50 ... keken.html ) De bijwerking op de maag, zo ondervind ik, is echter dezelfde als bij chemische (reguliere) ontstekingsremmers, alleen is die bijwerking wel milder en treedt wat later op dan bij chemische ontstekingsremmers, maar hij treedt wel op. Dat komt omdat de werkzame stof nog ten volle in een fytotherapeuticum aanwezig is. Kennelijk heeft de stof die ontstekingen tegengaat, of die stof nou chemisch is of plantaardig, een negatieve uitwerking op het maagslijmvlies. Dit soort bijwerkingen zijn er niet in de homeopathie en ook niet bij Bachbloesems.
Dom foutje: ik werk soms ook met fytothetherapie bedoelde ik. Naast Bach dus.