de doop van Jezus Christus

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Blijkt toch een onduidelijk punt te zijn, misschien aardig om het hier eens te bespreken.

Johannes de Doper moest Jezus Christus dopen.
Gezien wat er met de doop en met name het 'opstijgen uit het water' afspeelde kan je dit als belangrijk moment en zelfs een "stap in de Heiligheid van Jezus Christus, de Mensenzoon uit Nazareth" opvatten.
Op mij komt het, ongehinderd door kerkelijke doctrine, wel zo over.
Meer dan symbolisch dus.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Okidoki »

Jerommel schreef:Blijkt toch een onduidelijk punt te zijn, misschien aardig om het hier eens te bespreken.

Johannes de Doper moest Jezus Christus dopen.
Gezien wat er met de doop en met name het 'opstijgen uit het water' afspeelde kan je dit als belangrijk moment en zelfs een "stap in de Heiligheid van Jezus Christus, de Mensenzoon uit Nazareth" opvatten.
Op mij komt het, ongehinderd door kerkelijke doctrine, wel zo over.
Meer dan symbolisch dus.
Bedoel je dat Jezus "heiliger" werd door de doop?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Ja, eigenlijk wel, soort van.
Lazen we ook niet ergens dat Jezus in zij jeugd ook wel eens wat ongelukkig met zijn specialiteiten om ging?
Laatst gewijzigd door Jerommel op 11 jul 2013, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Okidoki »

Jerommel schreef:Ja, eigenlijk wel, soort van.
Hij was dus nog niet heilig genoeg?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef:
Jerommel schreef:Ja, eigenlijk wel, soort van.
Hij was dus nog niet heilig genoeg?
Heb wat er bij gezet, wat te rap op versturen geklikt
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Special angel »

Goede vraag! mooi topic onderwerp!
Jezus liet zich dopen in de Jordaan door Johannes de doper zijn neef. Jezus was al heilig vanaf Z ijn geboorte en altijd al voor zijn geboorte. Hij diende ons als een knecht en heeft zijn leven afgelegd. Hij liet zien dat Hij kwam om te dienen. En wat dienen inhoudt volgend God zelf. Hij kwam niet om de nieuwe koning van Israël te zijn. Hij kwam om de liefde en het koninkrijk van God te laten zien. Hij vernederde zichzelf. Speciaal voor ons. Hij liet zich dopen om een voorbeeld te zijn voor iedereen voor jou en voor mij. Met de doop laat je zien dat je in God gelooft en dat je alles wilt doen wat God van je vraagt. Dat niet meer je eigen wil en je eigen ik voorop staat maar dat de wil van de Vader nu het enige is dat telt in je leven. Het oude leven leg je neer, en waarschijnlijk was Jezus in Nazareth ook gewoon aan het werk geweest als timmerman of iets anders, maar vanaf zijn doop ging hij verder om het evangelie te prediken. De doop is het teken van het nieuwe leven. Het oude is voorbij het nieuwe is gekomen.

Vanaf de dag van je doop ga je bewust God dienen God volgen en leg je al het oude leven neer.
Je bekeert je van je oude leven. Dat is afgelopen.
Je gaat vanaf je doop alleen nog maar bezig met de wil en de opdracht van God de Vader.
Hoewel Jezus zonder zonden was, liet hij zich wel dopen.
Hij wilde het voorbeeld zijn voor iedereen. Je knielt bewust voor God de Vader in het waterbad.
Je buigt je neer voor de almachtige. Je laat zien dat jij zelf die keuze maakt.
Jij gelooft, dus jij knielt, het is een stap in geloof. Het is ook je getuigenis naar de wereld.
Met je doop zeg je tegen de wereld : ik geloof ! God beantwoordde de doop met zijn hoorbare
stem Hij zei dit is mijn zoon in wie ik mijn welbehagen heb. Een machtig wonder !
Zelfs de heilige geest kwam naar beneden in de vorm van een duif.
Een perfect voorbeeld van de drie eenheid . Alles kwam samen op dat moment .
Ik ben zo blij dat de heer dit gedaan heeft!in Romeinen lezen we dat de doop een graf is. Dus we begraven ons oude leven, en onze oude ik, en onze oude natuur, en staan op in een geheel nieuw leven, Jezus stond op uit de dood. Als wij ons laten dopen laten we daarmee zien aan de wereld dat we geloven in het leven en sterven, en de opstanding uit de dood ,van Jezus Christus onze
Messias. Hij moet wassen, ( meer worden ) , ik moet minder worden !
Laatst gewijzigd door Special angel op 11 jul 2013, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Okidoki

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef: Jezus was al heilig vanaf Z ijn geboorte en altijd al voor zijn geboorte.
Nee, van voor Zijn geboorte was Hij al heilig.
34 Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ 35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.
Zo niet, dan zou Jezus een zondige foetus zijn geweest waar geen enkele aanleiding toe is om dat te denken.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Enfin, Bijbelstudie betekent Bijbeltekst:

Mat 3:13 Toen kwam Jezus uit galilea naar den Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen.
14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot Hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen.
Toen liet hij Hem geworden.
16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg hij op uit het water.
En zie, de hemelen openden zich, en hij zag den Geest Gods nederdalen als een duif, en op Hem komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wien ik mijn welbehagen heb.

Een openbaring, en een openlijke heiliging van de Zoon, door de Vader Zelf.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 11 jul 2013, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Marcus 1:9 En het geschiedde in die dagen, dat Jezus Nazareth in Galilea verliet en Zich door Johannes in den Jordaan liet dopen.
10 En terstond, toen Hij uit het water opsteeg, zag Hij de hemelen scheuren en den Geest als een Duif op Zich nederdalen.
11 En een stem kwam uit de hemelen: Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; in U heb ik mijn welbehagen.

Lucas meldt het zelfde ongeveer, morgen haal ik Johannes er bij.
Nu slapie doen..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Okidoki »

Houdt je je in deze studie aan de teksten van de NBG of mogen andere teksten ook?
Een zeer betrouwbare vertaling is namelijk de Naardense die over deze tekst zegt:

3:15 Maar ten antwoord zegt Jezus tot hem: sta het nu toe; zó immers past het ons alle gerechtigheid te vervullen!
Dan staat hij het hem toe.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Adinomis »

Naar mijn mening vernederde Jezus zich hiermee tot de positie van de mens die in zonde gevallen is. Hij identificeerde zich met hen. Je zou kunnen zeggen "daarom heeft God hem ook uitermate verhoogd" en de omstanders bij het opstaan uit het watergraf laten horen "deze is mijn Geliefde, hoort naar Hem". De duif daalde op Hem neer als een zichtbaar teken van de aanwezigheid van Gods Heilige Geest. Dat was nodig, want nu begon zijn taak om in de openbaarheid Gods Koninkrijk te laten zien.

Als wij ons laten dopen betekent dit, naast het afwassen van zonde, ook de identificatie met Jezus. Ons opstaan uit het watergraf betekent het Nieuwe Leven van Christus in ons. We horen naar Hem, de Geliefde die in ons woning maakt. We hebben deel aan de Heilige Geest. Zal God ons niet met Hem alle dingen schenken? (Rom.8:32)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef:Houdt je je in deze studie aan de teksten van de NBG of mogen andere teksten ook?
Natuurlijk, wat mij betreft.
Het is zo gelopen dat ik standaard de NBG'51 hanteer.
Daar heb ik zelden spijt van gehad. Ik acht het zodoende een goede vertaling.
Een zeer betrouwbare vertaling is namelijk de Naardense die over deze tekst zegt:

3:15 Maar ten antwoord zegt Jezus tot hem: sta het nu toe; zó immers past het ons alle gerechtigheid te vervullen!
Dan staat hij het hem toe.
Maar dat neemt ook niet weg dat Johannes hier een essentiële rol vervult in 'het vervullen van alle gerechtigheid'.
Jezus maakt zich hier van Johannes' bediening afhankelijk.
Maar misschien koppel ik de (gebruikelijkere) betekenis van 'laten geworden' teveel aan 'het vervullen van alle gerechtigheid'.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Gaitema »

Okidoki schreef:
Special angel schreef: Jezus was al heilig vanaf Z ijn geboorte en altijd al voor zijn geboorte.
Nee, van voor Zijn geboorte was Hij al heilig.
34 Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ 35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.
Zo niet, dan zou Jezus een zondige foetus zijn geweest waar geen enkele aanleiding toe is om dat te denken.
Wat zij zegt betekend precies het zelfde als wat jij zegt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:Naar mijn mening vernederde Jezus zich hiermee tot de positie van de mens die in zonde gevallen is. Hij identificeerde zich met hen. Je zou kunnen zeggen "daarom heeft God hem ook uitermate verhoogd" en de omstanders bij het opstaan uit het watergraf laten horen "deze is mijn Geliefde, hoort naar Hem". De duif daalde op Hem neer als een zichtbaar teken van de aanwezigheid van Gods Heilige Geest. Dat was nodig, want nu begon zijn taak om in de openbaarheid Gods Koninkrijk te laten zien.

Als wij ons laten dopen betekent dit, naast het afwassen van zonde, ook de identificatie met Jezus. Ons opstaan uit het watergraf betekent het Nieuwe Leven van Christus in ons. We horen naar Hem, de Geliefde die in ons woning maakt. We hebben deel aan de Heilige Geest. Zal God ons niet met Hem alle dingen schenken? (Rom.8:32)
Met je eens. Het was als teken dat de Heilige Geest op Jezus rust en een teken van nederigheid: dienstbaar zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Okidoki

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Okidoki »

Jerommel schreef: Maar misschien koppel ik de (gebruikelijkere) betekenis van 'laten geworden' teveel aan 'het vervullen van alle gerechtigheid'.
Nah, ik denk veel eerder dat je de gebruikelijke betekenis niet gebruikt maar een voor jou gebruikelijke betekenis gebruikt en er daardoor spraakverwarring is ontstaan :)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Is ook zeer goed mogelijk...

Is overigens niet het vraagstuk van dit topic, wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 11 jul 2013, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Ik lees dat sinds de doop, of eigenlijk met het 'opstijgen' (boven komen) de Geest op Jezus nederdaalde én op Hem bleef.
Ik lees het toch als een stap naar de volgende fase.
Want met de Geest op Hem ging Hij de beproeving tegemoed, de verzoekingen van de duivel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef: Zo niet, dan zou Jezus een zondige foetus zijn geweest waar geen enkele aanleiding toe is om dat te denken.
Sowieso nogal byzonder om een foetus van wetbreuk te betichten, welke foetus dan ook.
Maargoed, dat is meer iets voor het Erfzonde topic, maar wilde het toch even aanhalen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef:Naar mijn mening vernederde Jezus zich hiermee tot de positie van de mens die in zonde gevallen is.
Door het 'af te laten hangen' van Johannes' bediening bedoel je?
Is inderdaad ook in mijn optiek een daad van nederigheid.
Hij identificeerde zich met hen. Je zou kunnen zeggen "daarom heeft God hem ook uitermate verhoogd" en de omstanders bij het opstaan uit het watergraf laten horen "deze is mijn Geliefde, hoort naar Hem". De duif daalde op Hem neer als een zichtbaar teken van de aanwezigheid van Gods Heilige Geest.
Of is dit het moment waarop de Heilige Geest op Hem kwam en op Hem bleef?
Dat was nodig, want nu begon zijn taak om in de openbaarheid Gods Koninkrijk te laten zien.
Maar zou dat dan alles zijn waartoe dit opmerkelijke gebeuren plaats had? Om iets weer te geven?
Ongetwijfeld was het nodig, me dunkt, maar het leest m.i. toch als een soort tot wasdom komen van Jezus de Mensenzoon, met de Geest gezalfd als Koning / Kroonprins.
Een inauguratie als het ware.
Ik bedoel te zeggen, "Kindeke Jezus" was nog niet zo ver, denk ik.

Als wij ons laten dopen betekent dit, naast het afwassen van zonde, ook de identificatie met Jezus. Ons opstaan uit het watergraf betekent het Nieuwe Leven van Christus in ons. We horen naar Hem, de Geliefde die in ons woning maakt. We hebben deel aan de Heilige Geest. Zal God ons niet met Hem alle dingen schenken? (Rom.8:32)
Jazeker! Maar wanneer precies? Ik zie er naar uit, dus voor mij is het toekomstmuziek, beter gezegd: de Belofte van God.
Hmm... Of moet ik me dan toch echt eens laten dopen...?
Enfin, dat is meer een persoonlijke vraag, denk ik..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Special angel »

Jerommel als je gelooft in jezus christus en hem wilt volgen voor de rest van je leven en je je bekeert (hebt) van je oude leven mag je je zeker laten dopen ! Aanrader!!

En even voor alle duidelijkheid: JC was altijd al vol van de heilige geest , ook voor zijn doop. En ook voor zijn doop was hij bezig met zijn vader in de hemel. Alles wat Hij hier op aarde deed , deed hij uit liefde voor ons en uit voorbeeldschap voor ons, Hij had er alles voor over om ons te dienen en de weg naar de Vader te wijzen. Jezus was mens en God tegelijk. De drie eenheid is niet te scheiden. Daarom waren mensen ook zo verbaasd over de kleine Jezus toen hij in de tempel en synagoge kwam. Zonder studie ( profetenschool, bijbelschool, theologische universiteit etc ) wist hij alles beter dan de farizeeërs en schriftgeleerden. Hij kon uit ervaring spreken over God en over het koninkrijk van God. Ze waren allen stom verbaasd over zijn kennis, En zijn uitleg over de wet en de profeten. Wat lijkt t mij machtig mooi om die kleine Jezus als kind al te horen over Zijn Vader !!
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Okidoki

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Okidoki »

Even een vraagje: gaan we hier vanaf de aangehaalde tekst of gaan we heel hs.3 van Mattheus lezen?
Zeg maar: doen we tekstueel of doen we contextueel?

Zelf lijkt het mij goed om de aanleiding van de doop ook mee te nemen.
Dus contextueel benaderen, ook in de context met andere delen uit het NT en het OT.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Adinomis »

Jerommel schreef:
Door het 'af te laten hangen' van Johannes' bediening bedoel je?
Is inderdaad ook in mijn optiek een daad van nederigheid.
Zeker, dat Jezus zich liet dopen door een mens in zonden geboren, is een daad van nederigheid.
Maar meer nog doordat hij zich - als zondeloze - identificeerde met zondige mensen, vernederde Hij zichzelf uit liefde. Eigenlijk was dit een fase waarin het verlossingswerk een aanvang nam.
is dit het moment waarop de Heilige Geest op Hem kwam en op Hem bleef?
Ik denk dat de Heilige Geest daarvoor ook in Hem was. Hij was immers Gods Zoon! Als je het verhaal leest van zijn tempelbezoek op 12-jarige leeftijd komt dit ook duidelijk naar voren. Misschien kreeg Hij nu een dubbel deel (of nog meer).
Een volheid. Ik denk even aan de geschiedenis van Elisa en Elia in 2 Kon.2.

Maar zou dat dan alles zijn waartoe dit opmerkelijke gebeuren plaats had? Om iets weer te geven?
Ongetwijfeld was het nodig, me dunkt, maar het leest m.i. toch als een soort tot wasdom komen van Jezus de Mensenzoon, met de Geest gezalfd als Koning / Kroonprins.
Een inauguratie als het ware.
Ik bedoel te zeggen, "Kindeke Jezus" was nog niet zo ver, denk ik.
Mogelijk. Ik vind het ook zo mooi dat God Hem presenteert en zegt: Hij is de geliefde, hoort naar Hem. Door Hem aan te nemen, wat wordt uitgebeeld in de doop, krijgen we deel aan die geliefdheid door God. We zijn uitverkoren in Hem. We horen tot zijn Lichaam. Hoofd en Lichaam vormen een onverbrekelijke eenheid. Wat met het Hoofd gebeurt, gebeurt ook met het Lichaam. Dat wordt realiteit als we tot dat Lichaam behoren, als we daarin worden ingelijfd. Dat beeldt het watergraf uit: "ik ben met Christus gekruisigd en begraven en met Hem opgestaan". Overgeplaatst van het rijk van de duisternis naar het Koninkrijk van Christus.
Jazeker! Maar wanneer precies? Ik zie er naar uit, dus voor mij is het toekomstmuziek, beter gezegd: de Belofte van God.
Hmm... Of moet ik me dan toch echt eens laten dopen...?
Enfin, dat is meer een persoonlijke vraag, denk ik..

Heb je die vraag voorgelegd aan God?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef:Heb je die vraag voorgelegd aan God?
Hmm.. Goeie vraag, Adinomis..
Ik geloof dat ik er voornamelijk verstandelijk mee stoei, dus misschien niet.. :oops:

Maar heb nu wat haast, moet zo weg, dus hier laat ik het nu even bij.
Later weer.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:Goede vraag! mooi topic onderwerp!
Jezus liet zich dopen in de Jordaan door Johannes de doper zijn neef. Jezus was al heilig vanaf Zijn geboorte en altijd al voor zijn geboorte. Hij diende ons als een knecht en heeft zijn leven afgelegd. Hij liet zien dat Hij kwam om te dienen.
Kwam Hij enkelom te dienen?
Waar basseer je dat dan op?
De Bijbel geeft aan in Lucas 12:
49 Ik ben gekomen om op aarde een vuur te ontsteken, en wat zou ik graag willen dat het al brandde! 50 Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is. 51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. 52 Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. 53 De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.’
En wat dienen inhoudt volgend God zelf.
En, wat is dat dienen volgens God dan?
Hij kwam niet om de nieuwe koning van Israël te zijn.
De Bijbel geeft aan:
Johannes 1:
43 De volgende dag besloot Jezus naar Galilea te gaan en daar ontmoette hij Filippus. Hij zei tegen hem: ‘Ga met mij mee.’ 44 Filippus kwam uit Betsaïda, uit dezelfde stad als Andreas en Petrus. 45 Hij kwam Natanaël tegen en zei tegen hem: ‘We hebben de man gevonden over wie Mozes in de wet geschreven heeft en over wie ook de profeten spreken: Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret!’ 46 ‘Uit Nazaret?’ zei Natanaël. ‘Kan daar iets goeds vandaan komen?’ ‘Ga zelf maar kijken,’ zei Filippus. 47 Jezus zag Natanaël aankomen en zei: ‘Dat is nu een echte Israëliet, een mens zonder bedrog.’ 48 ‘Waar kent u mij van?’ vroeg Natanaël. Jezus antwoordde: ‘Ik had je al gezien voordat Filippus je riep, toen je onder de vijgenboom zat.’ 49 ‘Rabbi, u bent de Zoon van God, u bent de koning van Israël!’ zei Natanaël.
Hij kwam om de liefde en het koninkrijk van God te laten zien.
Onder andere maar zie ook mijn eerste aanhaling uit de Bijbel.
Hij vernederde zichzelf. Speciaal voor ons.
Nee, Hij werd vernederd. Dat is essentieel in het geheel: de Vader vernederde de Zoon.
Het was geen keus van Jezus, De Bijbel geeft aan:
Mattheus 26:
Voor de tweede maal liep hij van hen weg en bad: ‘Vader, als het niet mogelijk is dat deze beker aan mij voorbijgaat zonder dat ik eruit drink, laat het dan gebeuren zoals u het wilt.
Hij liet zich dopen om een voorbeeld te zijn voor iedereen voor jou en voor mij. Met de doop laat je zien dat je in God gelooft en dat je alles wilt doen wat God van je vraagt.
Klopt. Er zijn mensen die zeggen "omdat Jezus zich liet dopen moet jij dat ook doen", dat is op grond van de Bijbel vrij snel te weerleggen. Jezus had de doop niet nodig namelijk. De doop voegde niets toe aan de kwaliteit of goddelijkheid van Jezus.
Dat niet meer je eigen wil en je eigen ik voorop staat maar dat de wil van de Vader nu het enige is dat telt in je leven. Het oude leven leg je neer, en waarschijnlijk was Jezus in Nazareth ook gewoon aan het werk geweest als timmerman of iets anders, maar vanaf zijn doop ging hij verder om het evangelie te prediken. De doop is het teken van het nieuwe leven. Het oude is voorbij het nieuwe is gekomen.
"Waarschijnlijk was hij gewoon aan het werk als timmerman etc."
Lees gewoon wat er in de Bijbel staat.
Lucas 2:
51 Hij reisde met hen terug naar Nazaret en was hun voortaan gehoorzaam. Zijn moeder sloot alles wat er met hem gebeurd was in haar hart. 52 Jezus groeide verder op en zijn wijsheid nam nog toe.
En elders:
Marcus 3:
Hij is toch die timmerman, de zoon van Maria en de broer van Jakobus en Joses en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?’ En ze namen aanstoot aan hem.
Dus we weten op grond van de Bijbel dat Hij bekend was als "die timmerman".
Vanaf de dag van je doop ga je bewust God dienen God volgen en leg je al het oude leven neer.
Je bekeert je van je oude leven. Dat is afgelopen.
Je gaat vanaf je doop alleen nog maar bezig met de wil en de opdracht van God de Vader.
Hoewel Jezus zonder zonden was, liet hij zich wel dopen.
Hij wilde het voorbeeld zijn voor iedereen. Je knielt bewust voor God de Vader in het waterbad.
Je buigt je neer voor de almachtige. Je laat zien dat jij zelf die keuze maakt.
Jij gelooft, dus jij knielt, het is een stap in geloof. Het is ook je getuigenis naar de wereld.
Met je doop zeg je tegen de wereld : ik geloof ! God beantwoordde de doop met zijn hoorbare
stem Hij zei dit is mijn zoon in wie ik mijn welbehagen heb. Een machtig wonder !
Je vergeet hier kennelijk dat het verbond aangegaan is vanuit de Vader en niet vanuit de kinderen.
Kinderen kunnen doen wat ze willen: de 1e stap komt van de Vader.
Zelfs de heilige geest kwam naar beneden in de vorm van een duif.
Een perfect voorbeeld van de drie eenheid . Alles kwam samen op dat moment .
De "drie-eenheid" bestond in de tijd van Jezus niet, dat is een theologische duiding van later datum. Andere discussie :)
Ik ben zo blij dat de heer dit gedaan heeft!in Romeinen lezen we dat de doop een graf is. Dus we begraven ons oude leven, en onze oude ik, en onze oude natuur, en staan op in een geheel nieuw leven, Jezus stond op uit de dood. Als wij ons laten dopen laten we daarmee zien aan de wereld dat we geloven in het leven en sterven, en de opstanding uit de dood ,van Jezus Christus onze
Messias. Hij moet wassen, ( meer worden ) , ik moet minder worden !
Ik weet niet of je (en anderen) het opvalt maar er staat niet in Romeinen dat wij onszelf begraven etc. etc.De Bijbel geeft aan in Romeinen 6:
4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden.
We zijn: niet óns handelen speelt daar een rol. Schrijven dat "wij" dat wel doen is afbreuk aan de Schrift of, en dat zou kunnen, een gebrek aan weten wat waar staat en het juist aanhalen.

Nu zul je mij allicht een {niet-toegestaan woord} vinden, dat risico loop ik dan maar.
De Bijbel is vrij eenvoudig te raadplegen en ik lees in je tekst zoveel zaken die gewoon niet in de Bijbel staan maar die je wél aangeeft dat jij ze er in leest.
Sorry maar zo geef je een beeld wat gewoon niet aansluit bij de Bijbel.

En nee, niet persoonlijk bedoeld :!:
Laatst gewijzigd door Okidoki op 12 jul 2013, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: de doop van Jezus Christus

Bericht door HarryK »

Okidoki schreef:
Special angel schreef:Hij liet zien dat Hij kwam om te dienen.
Kwam Hij om te dienen?
Waar basseer je dat op?
De Bijbel geeft aan in Lucas 12:
49 Ik ben gekomen om op aarde een vuur te ontsteken, en wat zou ik graag willen dat het al brandde! 50 Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is. 51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. 52 Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. 53 De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.’
Nu ben je wel een beetje aan het tekst-shoppen okidoki.
In de bijbel staat o.a. ook:
Matt. 1:21 "Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden."
Matt. 20:28: "zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen."
Okidoki schreef:
Special angel schreef:Hij liet zich dopen om een voorbeeld te zijn voor iedereen voor jou en voor mij. Met de doop laat je zien dat je in God gelooft en dat je alles wilt doen wat God van je vraagt.
Sorry, dat is op grond van de Bijbel vrij snel te weerleggen. Jezus had de doop niet nodig namelijk.
De doop voegde niets toe aan de kwaliteit of goddelijkheid van Jezus.
Dat zegt Special Angel volgens mij ook niet.
Zij zegt dat Hij het deed om een voorbeeld te zijn.
Niet voor zichzelf, of om iets aan zijn goddelijkheid toe te voegen.
Okidoki schreef:
Special angel schreef: Zelfs de heilige geest kwam naar beneden in de vorm van een duif.
Een perfect voorbeeld van de drie eenheid . Alles kwam samen op dat moment .
De drie-eenheid bestond in de tijd van Jezus niet, dat is een theologische duiding van later datum. Andere discussie :)
De term "drie-eenheid" bestond toen inderdaad nog niet, maar de drie-enig God zelf wel.
Of wil je beweren dat Jezus toen nog geen God was?
Of dat de Heilige Geest nog niet bestond?
Okidoki schreef:Nu zul je mij allicht een {niet-toegestaan woord} vinden, dat risico loop ik dan maar.
De Bijbel is vrij eenvoudig te raadplegen en ik lees in je tekst zoveel zaken die gewoon niet in de Bijbel staan maar die je wél aangeeft dat jij ze er in leest.
Sorry, noem het beroepsdeformatie, maar zo geef je een beeld wat gewoon niet aansluit bij de Bijbel.

Met het risico dat ik hierdoor een tik over mijn vingers krijg van de mods: openbaringen 22:18
En nee, niet persoonlijk bedoeld :!:
Maar wel "Op de persoon gespeeld".
Bij dezen "de tik".
Psalm 1:1