Waarom wordt de Bijbel Gods Woord geacht?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Waarom wordt de Bijbel Gods Woord geacht?

Bericht door Vertrokken user_2 »

Piebe schreef:
Loyola schreef:God's Geest maakte mij opmerkzaam dat de Kerk door God in het leven is geroepen om Zijn leer zuiver te houden en om Zijn evangelie zuiver te verkondigen. En dat blijkt na 21 eeuwen inderdaad nog steeds het geval...
Nog steeds? Daarmee impliceer je dat ze een einde heeft, waarvan akte. :mrgreen:
Ja inderdaad. Of geloof jij niet in de wederkomst van Christus?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waarom wordt de Bijbel Gods Woord geacht?

Bericht door Jerommel »

Goed, beetje doodgebloed topic, maar ik loop vandaag ook weer tegen iets aan:

Regelmatig raak ik in gesprek over het geloof, de wereld en religie enzo.
Maar ik ben er inmiddels zo ver in gegroeid, dat ik dan niet alijd meer de punten paraat heb die zo leven bij "hen die nog zoeken".
Al snel ga ik te diep, en dat geeft eerder afstand dan toenadering.

Dat was eigenlijk de achterliggende gedachte voor een topic als dit.
Want het is ten opbouw om iemand iets van het Woord mee te geven, zo lang het tenminste klopt en over komt.
Maar dat valt niet mee voor iemand die het 'nieuwe denken' heeft aangenomen, tegenover iemand die nog met het 'oude denken' (default) leeft.
Misschien eens in CZDP op door gaan.

[modbreak Trajecto] Zie nieuw onderwerp in CZDP "Het Woord delen met ongelovigen"
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt de Bijbel Gods Woord geacht?

Bericht door Adinomis »

Het vraagt fijngevoeligheid om met Gods Woord om te gaan ten aanzien van anderen. En natuurlijk gaan we daarmee wel eens de mist aan.
Ik vind 1 Kor. 2 een hoofdstuk dat ons daarvoor inzicht geeft. Het is goed het hele hoofdstuk te lezen.
Even enkele zinnen eruit gelicht:

6 Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn, een wijsheid echter niet van deze eeuw, noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat,
.........
14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.


Verplaatsen naar CZDP lijkt me inderdaad wenselijk. Ik vraag het wel even.

[modbreak Trajecto] Zie nieuw onderwerp in CZDP "Het Woord delen met ongelovigen"
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waarom wordt de Bijbel Gods Woord geacht?

Bericht door Jerommel »

Adinomis schreef:Het vraagt fijngevoeligheid om met Gods Woord om te gaan ten aanzien van anderen. En natuurlijk gaan we daarmee wel eens de mist aan.
Ik loop dikwijls tegen een muur aan van vooroordelen en valse doctrine.
De New Age zit erg diep in de mensen in mijn omgeving ingebakken.
Maar dat willen ze niet horen of concluderen natuurlijk...
En zo sta je dikwijls schaak mat, tegenover iemand die bij diens weten 'open staat voor dat soort dingen', maar grondig door de wereld blijkt dicht getimmerd.
Ik vind 1 Kor. 2 een hoofdstuk dat ons daarvoor inzicht geeft. Het is goed het hele hoofdstuk te lezen.
Even enkele zinnen eruit gelicht:

6 Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn, een wijsheid echter niet van deze eeuw, noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat,
.........
14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.
Tja... Frustrerend dus... ;)

Misschien beter een vers nieuw topic?

[modbreak Trajecto] Zie nieuw onderwerp in CZDP "Het Woord delen met ongelovigen"
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Waarom wordt de Bijbel Gods Woord geacht?

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:Ik loop dikwijls tegen een muur aan van vooroordelen en valse doctrine.
Raar. Mij gaat het net zo.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Waarom wordt de Bijbel Gods Woord geacht?

Bericht door Sanne »

Jerommel schreef:
Loyola schreef: Okee, maar benoem nu eens een aantal van die puzzelstukjes?
Moet ik ook weer herhalen: Kijk maar wat ik genoemd heb, wat anderen hebben aangedragen, en zeg maar waar je dingen mist.
Misschien heb je zelf nog iets?
Wil je dat ik een lijstje aan maak?
Misschien een goed idee.
Vrijwilligers, ideeën?
Het is misschien een goed idee om eens een lijstje te maken van de aanwijzingen aan de hand waarvan we zouden kunnen zeggen dat de Bijbel Gods Woord is.

Wat de schrijvers zelf zeggen
De Bijbelschrijvers zelf geven te kennen dat ze niet hun eigen gedachten en ideeën opschreven, maar Gods woorden. In 2 Timotheüs 3:16,17 staat dat "elke schrifttekst door God geïnspireerd is".
En Jeremia schreef bijvoorbeeld in Jeremia 30:2: "Dit heeft Jehovah, de God van Israël, gezegd: 'Schrijf al de woorden die ik tot u wil spreken, voor u op in een boek".

Profetieën
In 2 Petrus 1:20,21 wordt over profetieën gesproken. Profetieën zijn geen mensenwerk, want van te voren opgeschreven geschiedenis gaat het menselijk vermogen ver te boven. Zo zijn er over de komst van de messias heel wat profetieën geschreven; over zijn geboorte en geboorteplaats en over zijn dood en begrafenis bijvoorbeeld. Iets waar Jezus zelf geen invloed op kon uitoefenen. Toch zijn ze nauwkeurig in vervulling gegaan.
Verder zijn er profetieën over de vernietiging van Jeruzalem, de ondergang van Babylon en dat ze als stad nooit meer herbouwd zou worden; de verovering van Babylon door de Meden en de Perzen en dat zij op hun beurt weer verslagen zouden worden door Griekenland. Om er slechts enkele te noemen.

Nauwkeurigheid en eerlijkheid
Als de Bijbel van God afkomstig is dan moet het wel een betrouwbaar, eerlijk boek zijn. Er moeten dan ook bewijzen zijn dat de schrijvers ervan de geschiedenis op een eerlijke manier hebben weergeven. Die bewijzen zijn in de aarde teruggevonden, maar ook in het boek zelf.
Archeologische vondsten hebben de historische en geografische nauwkeurigheid van de Bijbel ondersteund. In de Bijbel wordt bijvoorbeeld verschillende keren over het "huis van David" gesproken. Tot kort geleden waren er buiten de Bijbel geen bewijzen dat David echt geleefd heeft. Maar in 1993 deed professor Avraham Biran een ontdekking bij Tel Dan. Er werd daar een stuk basaltsteen gevonden met de woorden "huis van David" en "koning van Israël".

Waar ook lang kritiek op geweest is, is dat Daniël in zijn boek Belsazar noemt als opvolger van koning Nebukadnezar. De critici noemde Nabonidus als laatste koning van Babylon. Maar in de negentiende eeuw zijn kleicilinders opgegraven waar o.a. een gebed opstaat van Nabonidus voor zijn zoon Belsazar. Hij was mederegent van zijn vader. Hoewel Nabonidus niet bij name wordt genoemd in het boek Daniël, is het wel opmerkelijk dat Belsazar aan degene die de tekenen aan de wand kan vertalen, de derde plaats in zijn koninkrijk aanbiedt. - Zie Daniël 5:7.

En Bijbelschrijvers zoals Mozes, schreven niet alleen over de successen van hun volk, hun familie of zichzelf, maar ook van de nederlagen en fouten. Dat zij daartoe bereid waren, is ook een aanwijzing dat we vertrouwen kunnen stellen in wat zij schreven.

Wetenschappelijke nauwkeurigheid
Wat ik al vermeld had, is dat hoewel de Bijbel geen wetenschappelijk leerboek is, ze wel overeenstemt met de wetenschap. De Wet van Mozes bevat bijvoorbeeld hygiënische voorschriften die hun tijd ver vooruit waren. Het begraven van uitwerpselen buiten het kamp was al genoemd, maar bijvoorbeeld ook het in quarantaine plaatsen van personen met een besmettelijke ziekte.

Sommigen vinden de Bijbel misschien een ouderwets boek, maar de raad die erin staat is niet achterhaald of uit de tijd. Als je de raad toepast in je leven, is dat goed voor je huwelijk, relaties met anderen en goed voor je emotionele, mentale, geestelijk en fysieke gezondheid.

Interne harmonie
Nog een aanwijzing is de interne harmonie. Hoewel de Bijbel in een periode van 1600 jaar is geschreven door zo'n 40 schrijvers in verschillende tijden en met verschillende achtergronden, werken ze samen één thema uit.
De Bijbel legt de Bijbel uit. Het boek Openbaring gebruikt bijvoorbeeld veel symboliek. Deze wordt vervolgens elders in de Bijbel uitgelegd. Een voorbeeld: Openbaring 21:1. Daar staat dat er in de nieuwe wereld de zee niet meer zal zijn. Wat dat betekent staat in Jesaja 57:20.

Kracht om levens te veranderen
Wie de Bijbel leest, zal ervaren dat het gaat over de geschiedenis van echte mensen, waarvan de emoties, gedachten en gevoelens zo duidelijk en herkenbaar zijn verwoord. Ook krijg je een duidelijk beeld van wie God is, wat zijn Naam is en wat zijn voornemen is voor de aarde en de mens. Het geeft antwoorden op onze levensvragen. Die boodschap is levend en heeft de kracht om levens van mensen ten goede te veranderen. - Zie Hebreeën 4:12.
Mensen hebben zich om die reden ook ingespannen om de Bijbel te vertalen en te verspreiden. Een immense klus. Maar met Gods hulp is dat gelukt. En van een onpartijdige God. - Handelingen 10:34,35, mogen we ook verwachten dat zijn Woord voor iedereen beschikbaar is.

De argumenten kunnen natuurlijk allemaal nog veel verder worden uitgewerkt. Sommigen zijn er in ieder geval door overtuigd geraakt dat de Bijbel Gods Woord is.