De boom der kennis van goed en kwaad

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Itamar »

Beste Zolderworm,
Het was mijns inziens namelijk de komst van het vermogen tot reflectie, tot ons gebracht door het denkvermogen.
Hoe moeten de eerste mensen, de opdracht van God hun Schepper, de taken die zij van Hem kregen uitvoeren, als zij niet het denkvermogen! gekregen hadden?
Genesis 1,1-2,3
De opdrachten die de mens kregen,
26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. "En het was alzo."
En het was alzo.
Beste Zolderworm! als je hier niet in kunt geloven, dan wordt het inderdaad een allegorische verhaal.
Maar dan nog, blijft het denkvermogen gelukkig nog steeds aanwezig??

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Ik denk dat zolder gelijk heeft.
Niets wijst er op dat de mens voordat ie de kennis van goed en kwaad 'vergaarde', die kennis van goed en kwaad al had.
Nogmaals, het is best lastig om te achterhalen wat nu precies het verschil is met voordien, omdat er verder niet zo veel over op Schrift staat.

Het is wel grappig hoe de gelovigen hier toch mee worstelen en draaibipsen, omdat die geliefde kennis van goed en kwaad, die nu deel van ons uit maakt, prima aan de serpent toe te schrijven is.
De joden zien de moord van Kain op Abel als eerste zonde, bijvoorbeeld.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Vertrokken user_2 »

Jerommel schreef:Applausje overigens voor wie de Wet tot vrijheid(gever) weet te verrederneren,

Applausje voor Jezus Christus kan nooit geen kwaad nee... Hij is de vervulling van de Wet en de Waarheid, die ons zal vrij maken...
ondanks dat het niet rijmt met de Bijbel. :shock:
Jezus Christus rijmt nu ook al niet meer met de bijbel? :roll:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Okee, okee..
Ik reageerde weer eens erg kort door de gechargeerde bocht..
:oops:

Maar de vrijheidsgever is de Vrijheidsgever is Christus, niet de Wet.

Maargoed, desalniettemin zijn de overpeinzingen over Genesis weer niet van de lucht..
Niet zo vreemd, omdat er in een paar bladzijden nogal veel gebeurt, met de diepste implicaties..
Laatst gewijzigd door Jerommel op 01 nov 2013, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Maarre, ik zat nog te denken, dat er eigenlijk niets goed is aan de mens als gevallen schepsel.
Dat het vlees niet deugt mag duidelijk zijn, maar in feite deugt onze kennismanagement en -toepassing ook niet, van (gevallen) nature.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Aangezien dit Bijbelstudie is wil ik Zolder maar eens vragen waar hij zich hier op baseert, en ook om eens Genesis 2 te lezen en de sfeer te proeven.
Is dat saai en uitzichtloos?
Ja, het is kort, het "goed, zeer goed" was van korte duur..
Ook ben ik benieuwd of iemand aan de hand van de Bijbel de serpent als God weet te zien, en niet als misleider.
Jij hebt blijkbaar niet begrepen dat deze discussie door Loloya werd verplaatst naar Bijbelstudie, en dat ik dus hier mijn reactie geef:
Loyola schreef:
Zolderworm schreef:
Loyola schreef:Je kunt ook je eigen weg gaan met de regeltjes van God... Regeltjes worden in deze cultuur te vaak gezien als beperkend, maar in dit geval zijn ze juist bevrijdend!
Regeltjes die bevrijdend zijn? Dat lijkt me tamelijk absurd. Hoe had je je dat voorgesteld? Bespeur ik hier niet de angst voor de vrijheid, namelijk de angst om alle regels los te laten. Dat kan voor sommige mensen zeer beangstigend zijn, omdat ze opeens zelfstandig moeten kiezen en op eigen benen moeten staan. En het kan dan bevrijdend zijn om slaaf te mogen zijn. Ik heb echt bewondering voor Lucifer, die het aandurfde zelfstandig en vrij te zijn.
Ik beantwoord deze post maar even in dit topic...want daar is hij beter op zijn plaats. Dan wordt de paradox van de vrijheid ook meteen zichtbaar, middels de boom van kennis van Goed en Kwaad.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Je deed eerder al mee hoor. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Je deed eerder al mee hoor. ;)
Help, je hebt gelijk. Maar ik ga nu even lekker naar buiten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:Ik begrijp dat je dat zegt.
Voor mij is het één van de aanleidingen om de moraal van God ter discussie te stellen, zie dat topic.
Praten over God dus, - wat we hier allemaal steeds doen. Job ging de discussie aan met God. Maar in Job 42: 5 zegt hij: "Eerder had ik slechts over u gehoord, maar nu heb ik u met eigen ogen aanschouwd."
Ik vind het vreselijk hoeveel bloedvergieten er in het verhaal "God, mens en wereld" zit opgenomen.
Vanuit mijn modern westerse denken vraag ik me ernstig af: Waarom moet het allemaal zo akelig?
Ik denk dat je dit ook bij het lezen van de Bijbel, in elk geval het OT, in het achterhoofd moet houden: er wordt veel gezegd over God (net als dat de vrienden van Job deden), maar daarbij schrijven mensen ook op wat ze zelf vanzelfsprekend vinden (hun onbevangenheid). Het bloedvergieten is vanzelfsprekend. Daarom moet je het OT ook altijd lezen vanuit Christus. Wat afwijkt van Christus' leer is dus niet het goddelijke, maar het menselijke in het OT. In feite leren we in het OT de religieuze mens kennen met zijn goede maar ook met zijn kwade kanten.
Een moeder zou het wellicht beter begrijpen, gezien de vergelijking met barensweeën.
Een moeder ervaart de pijn, en dat kan overheersen, maar toch is er ook de vreugde dat het moment van de bevalling is aangebroken en het kind geboren zal worden. Er is in deze wereld veel zinloos lijden, maar het enige wat we kunnen doen, is dit lijden op ons nemen, mee te lijden en daarmee het lijden zijn kracht te ontnemen:
samen dragen in plaats van alleen; het lijden van iets zinloos tot iets zinnigs te maken; van iets verdrietigs tot iets dat er bij hoort en waar je bij tijden om kan lachen (humor), van iets passiefs naar iets actiefs.
Maar het is m.i. de aanleiding voor de noodzaak van het Offer.
Want in 1 mens viel de wereld, en in 1 mens is de wereld met God verzoend.
M.a.w., zonder zondeval heeft het Offer geen waarde.
As is verbrande turf. Zonder zondeval was er ook geen Offer geweest.
Tjaa...
De oorzaak van alle ingrediënten voor het verhaal zoals het nu bekend is, is natuurlijk God Zelf.
Hij begon alles, brengt alles voort, Hij heeft de Wil en het Plan.
Het lijden kwam na de overtreding van de eerste mensen. God heeft dat inderdaad over hen besloten. Het is simpelweg erkennen dat de mens het gebod van God heeft overtreden en dat hij dit alles over zichzelf heeft afgeroepen. Na deze erkenning kan je ook gaan zoeken of er ook een oorzaak bij God is.
Maar dan vergeet je de serpent en zijn actieve misleiding en aandringen.
De serpent is de hoofdschuldige in de verleidingszaak.
De serpent is tenslotte de verleider en misleider.
Die krijgt dan ook een vermorzelde kop voorzegd, i.t.t. de mens, die een herstel-traject in is gegaan.
Ware het niet voor de serpent, had de mens gewoon de Wet gehouden, wellicht.
Want in eerste instantie was Eva's reaktie Wetsgetrouw.
De slang had niets kunnen doen, als hem die macht niet was gegeven. De mens heeft het woord van de slang boven dat van God gesteld. De slang hoefde alleen maar de mens bij zijn zwakste punt, het begeren, aan te pakken en de aanwezige twijfel te voeden. Natuurlijk speelt de slang een bedenkelijke rol en wordt hij daarvoor gestraft. Maar redding is er alleen als de mens zijn volledige verantwoordelijkheid neemt voor de schuld. Want zo heeft God hem bedoeld: om te heersen over alles op de aarde, als het evenbeeld van God. De slang is geen partij in de relatie van God en mens.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: In het universum als geheel zijn er geen regels en voorschriften.
In het universum als geheel geldt de regel waarvan alle andere zijn afgeleid: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf en God boven alles. Immers zonder aantrekkingskracht bestond er uberhaupt geen 'universum als geheel'. Dan zou dat 'geheel' subiet uit elkaar donderen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Daar mix je wetenschap met filosofie.
Kan eigenlijk niet... (niet zomaar)
Maar in de zelfde lijn ligt het wel.
Want Liefde bouwt op en haat breekt af.

Maargoed, alles heeft en oorzaak.
Zo ook alles dat bestaat en het bestaan zelf.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Zolderworm schreef: In het universum als geheel zijn er geen regels en voorschriften.
In het universum als geheel geldt de regel waarvan alle andere zijn afgeleid: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf en God boven alles. Immers zonder aantrekkingskracht bestond er überhaupt geen 'universum als geheel'. Dan zou dat 'geheel' subiet uit elkaar donderen.
Je verwart regels en wetmatigheden met elkaar. Regels zijn opgesteld en wetmatigheden zijn van nature ingebakken gegevenheden. Het universum wordt bijeen gehouden door de sterke wisselwerking, zoals men dat in de fysica noemt, en de elektromagnetische kracht, beide zuivere fysische krachten. Dat het universum bijeen gehouden zou worden door liefde, vind ik typisch een soort Rudolf Steiner-verhaal, die ook beweerde dat de Alpen zijn ontstaan omdat twee soorten engelen aan weerszijden de bodem omhoog duwden.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Aangezien dit Bijbelstudie is wil ik Zolder maar eens vragen waar hij zich hier op baseert, en ook om eens Genesis 2 te lezen en de sfeer te proeven.
Is dat saai en uitzichtloos?
Ja, het is kort, het "goed, zeer goed" was van korte duur..
Ook ben ik benieuwd of iemand aan de hand van de Bijbel de serpent als God weet te zien, en niet als misleider.
Ik vrees inderdaad dat ik me maar beter niet kan mengen in de bijbeltopics, want ik baseer me niet op de bijbel, maar op de esoterische kennis van bijvoorbeeld de theosofen. Maar ik moet wel zeggen dat ik de serpent zeker beschouw als een verlengstuk van God. Hij was, naar mijn idee, Gods middel om ervoor te zorgen dat de mens het denkvermogen en vermogen tot reflectie verwierf, zoals Hij het voor ogen had.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Die richting denk ik ook wel op.
Maar is nogal controversieel binnen het geloof, denk ik.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Zolderworm »

Itamar schreef:Beste Zolderworm,
Het was mijns inziens namelijk de komst van het vermogen tot reflectie, tot ons gebracht door het denkvermogen.
Hoe moeten de eerste mensen, de opdracht van God hun Schepper, de taken die zij van Hem kregen uitvoeren, als zij niet het denkvermogen! gekregen hadden?
Genesis 1,1-2,3
De opdrachten die de mens kregen,
26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!
29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. "En het was alzo."
En het was alzo.
Beste Zolderworm! als je hier niet in kunt geloven, dan wordt het inderdaad een allegorische verhaal.
Maar dan nog, blijft het denkvermogen gelukkig nog steeds aanwezig??

Een hartelijke groet.
Op zich kan ik hier niets mee, want al deze zaken slaan volgens mij op de situatie na de zondeval. Ik snap ook niet hoe ze, chronologisch beschouwd, in het gedeelte daaraan voorafgaand terecht zijn gekomen. Maar ik vermoed dat de schrijvers van de bijbel zich de toestand van voor de val niet anders konden voorstellen dan binnen hun eigen termen van een bestaan in de natuur. Volgens mij was, geestelijk beschouwd, de toestand van de mens voor de val er een van non-dualiteit, en vanuit ons perspectief beschouwd, minder gebonden aan de vaste vorm. Of zoals men dat in het Oosten noemt samadhi. Het was meer een toestand van zuiver bewustzijn. Daarom kwamen alle hierboven beschreven zaken pas tot werkelijkheid na de val, niet ervoor. Maar als je de bijbel letterlijk gaat nemen, dan kom je op één groot dwaalspoor terecht.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 31 okt 2013, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door grondig christelijk »

@Loyola

Begrijp ik goed van jou dat de mens in de hof al een vrije wil had. Dat God geen dictator wil zijn. Dat de mens dus van den beginne een vrije keuze had?

Als dat zo is....kan ik je hand schudden...
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Gebruikersavatar
grondig christelijk
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2013, 15:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Lelystad

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door grondig christelijk »

@ jerommel

ik heb het gevoel dat jij uit een denominatie komt die de wet beschouwd als een spiegel van de beoordeling van het dagelijks leven op elk moment en het minder ziet als een handreiking van God een leefregel omdat God het goede met de ander voor heeft en de mens wil behoeden.
Volgens mij is de wet de spiegel die ons onvermogen laat zien. Die duidelijk maakt dat we iets naast die wet nodig hebben, Dat die wet juist het probleem laat zien en dat Jezus Christus de oplossing is. Dat wij het niet kunnen en wij in vrije keuze op Hem mogen pleiten. Dat dit pleiten voldoende is voor onze behoudenis. De wet de spiegel, Jezus Christus de oplossing. Omdat God die oplossing bood verplichte Hij zichzelf zich aan die oplossing te houden. Trouw aan zijn belofte....
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Vertrokken user_2 »

Zolderworm schreef:Het is op zich al bijzonder dat mevrouw Wulf aangeeft dat zij er niet van overtuigd is dat er werkelijk een Adam en Eva zijn geweest. Dus geeft zij er een eigen interpretatie aan.
Mwoah nee, dat zegt ze niet. Ze geeft aan dat dit niet de plaats is voor historisch-kritisch onderzoek van dit bijbelverhaal. Daarmee laat ze, terecht, in het midden of het verhaal al dan niet historisch is. Ze neemt dus geen standpunt in maar neemt Genesis als etiologisch begin van de wereld en daarmee als begin van de moraaltheologie. De interpretatie is dus ook niet uniek de hare, maar gewoon in lijn met de Traditie van de Kerk.
De eerste vraag is dan waarom deze gebeurtenissen dan niet in de Bijbel worden beschreven zoals ze, volgens haar beeld, werkelijk zijn gebeurd.
De bijbel houdt zich niet aan westerse literaire conventies, maar God openbaart zich blijkbaar middels een semitisch idioom. Overigens is wat zij beschrijft m.i. ook nergens contrair met wat de bijbel zegt.

Maar we kunnen het er wel over eens zijn dat er blijkbaar sprake is van een allegorisch verhaal. Want hoe kan een hele groep historische mensen van de vruchten eten? Of begonnen ze opeens met z'n allen van de fruitboom te eten? Als het een allegorisch verhaal is, dan is natuurlijk de eerste vraag welke interpretatie de juiste is. En met name vooral of er wel iets klopt van de conclusies van Wulf.
Njah, m.i. hoeft niet altijd één interpretatie de juiste te zijn. Belangrijker is, of de interpretatie hermeneutisch binnen de christelijke Traditie valt. Zo niet, dan is het gewoonweg niet christelijk. Ik begrijp natuurlijk wel dat jij een broertje dood hebt aan de christelijke Traditie, maar ik verklaar het concept 'vrijheid' (en dit specifieke Bijbelverhaal) uiteraard wel aan de hand van, en binnen, die Traditie.
In ieder geval kun je concluderen dat als God de mens als bevel geeft: “Van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad”, dat er dan al sprake moet zijn geweest van kennis van goed en kwaad voordat de vrucht werd gegeten. En dat de mens dan niet, zoals Wulf beweert, in de Hof van Eden in een soort symbiose met God leefde, en niet anders kon beslissen dan God beslist. Als dat zo zou zijn geweest, dan had God immers geen bevelen hoeven te geven, ook niet het verbod om te eten van de boom. Dan had hij eenvoudigweg een hek rondom de boom gezet, zodat die niet bereikbaar was. Bovendien had Eva dan nooit van de boom gegeten.
Nee, je laatste opmerking is sowieso onjuist omdat de mens dan niet vrij zou zijn. Als er een hek had gestaan dan had God de mens dus verhinderd om een vrije keus te maken en was de mens gedwongen om uitsluitend bij God te verblijven. Dat is dwang en geen vrije wil.

Ook je eerste opmerking klopt niet, omdat je redeneert vanuit het westerse concept van 'kennen'. Dat is gebaseerd op rationeel kennis vergaren. In de joodse context betekent het iets wezenlijk anders. Peter noemde het al in zijn OP, maar gaat er niet verder op in. Het gaat om het Hebreeuwse woord 'jadah', dat heeft diverse betekenissen. Het is niet zozeer iets geestelijk kennen, maar meer een experientieel kennen en ook het 'bekennen' van man en vrouw. Even verderop staat er 'Adam bekent zijn vrouw Eva' en in die betekenis betekent het 'verwekken'. Het Bijbelse 'kennen' heeft dus een actieve component. Het kennen van 'goed en kwaad' betekent dus: zelf verwekken, zelf voortbrengen wat goed of kwaad is. Dat komt er dus op neer dat mensen zelf willen bepalen wat goed en slecht is. En dat is het punt wat dit Bijbelverhaal nu maakt: dat is God's voorrecht. Alleen Hij kan daarover beslissen. Als de mens dat doet, dan zet hij zichzelf op de plaats van God en raakt de mensheid van het paadje over wat goed is en wat slecht. M.i. is dat ook de enige logische verklaring, tenzij je gelooft in een soort magische boom met toverappels die kennis bewerkstelligen. En daar geloof ik dus niet in...

Ik geloof dus ook niet dat rationele kennis van goed en kwaad aanwezig was voordat er van de boom werd gegeten, want die interpretatie laat het verhaal niet toe als je het joodse werkwoord leest binnen de eigentijdse context.

Er is overigens wel iets anders wat ik nog niet goed kan plaatsen... God dreigt met de dood, dus het concept dood was wel bekend bij Adam en Eva, anders heeft het niet zowel zin om ermee te dreigen. De Kerk leert dat er absolute symbiose was tussen de mensheid en God in de Tuin van Eden en dat de dood daar nog niet bekend was. De dood deed pas zijn intrede na de zondeval.Dat halen we ook uit de Paulusbrieven... maar goed, daar ben ik dus nog niet echt uit. Wellicht dat iemand anders er een plausibele verklaring voor heeft?
Komt natuurlijk bij dat God dondersgoed begreep dat de snelste manier om ervoor te zorgen dat de mens van de boom zou eten, was het hem te verbieden. Dan weet je immers zeker dat het gaat gebeuren. Klaarblijkelijk was het dan ook juist Gods bedoeling dat van de boom gegeten werd. En, naar mijn gevoel, om ervoor te zorgen dat de mens de volgende stap in zijn ontwikkeling als mens zou maken. Een stap die voordelen met zich mee zou brengen, maar ook nadelen. Maar wel een onvermijdelijke stap.
Het was mijns inziens namelijk de komst van het vermogen tot reflectie, tot ons gebracht door het denkvermogen. Het gaat, denk ik, ook niet om de kennis van goed en kwaad, maar om het ervaren van goed en kwaad, dat wil zeggen de schijnbare tegenstelling tussen goed en kwaad, die ons bewustzijn tot een dualistisch geheel maakt. Het is feitelijk de val in het dualisme. Maar dat dualisme is feitelijk een illusie. Voor deze val was er een non-dualistisch bewustzijn, dus een ervaring van de werkelijke werkelijkheid. Na de val was er het schijnbewustzijn van de dualiteit, in het Oosten maja genoemd.
Van God uit beschouwd heeft de val ook zeker zin gehad. Vanaf dat moment kon Hij, via de mens (of via een van Hem uitgeworpen deel dat mens werd), ervaren hoe het is te leven in een wereld van dualiteit, en kon ook Hij voor het eerst overgaan tot zelfreflectie. Daarmee pas was zijn bewustzijnsinhoud volledig.
Interessante interpretatie, maar in christelijke context kan ik er niks mee. Het suggereert dat God het Kwaad voortbrengt en bovendien dat Hij de mens ertoe verleid om voor het kwade te kiezen. Willekeur is de absolute vijand van Waarheid en Vrijheid, dus ik lees jouw uitleg met belangstelling maar neem het gewoon ter kennisgeving aan. (bovendien kan het niet in Bijbelstudie) :mrgreen:
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Vertrokken user_2 »

grondig christelijk schreef:@Loyola

Begrijp ik goed van jou dat de mens in de hof al een vrije wil had. Dat God geen dictator wil zijn. Dat de mens dus van den beginne een vrije keuze had?

Als dat zo is....kan ik je hand schudden...
Klopt, dat is precies wat ik zeg! :smile:
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Peter79 »

Loyola schreef:Het gaat om het Hebreeuwse woord 'jadah', dat heeft diverse betekenissen.
In mijn referentie stond jada met superscript c. Is dat een spiritus asper? Wat is de Hebreeuwse naam daarvoor?

Dank voor je aanvulling wat betreft de ruimere betekenis van het woord kennen. Ik heb dat laten liggen enerzijds om de lengte van mijn OP te beperken en anderzijds dat ik dan wel heel erg op mijn bron steun en op dit forum is wel eens gezegd dat ik te lange stukken citeer (copyrights).
Er is overigens wel iets anders wat ik nog niet goed kan plaatsen... God dreigt met de dood, dus het concept dood was wel bekend bij Adam en Eva, anders heeft het niet zowel zin om ermee te dreigen. De Kerk leert dat er absolute symbiose was tussen de mensheid en God in de Tuin van Eden en dat de dood daar nog niet bekend was. De dood deed pas zijn intrede na de zondeval.Dat halen we ook uit de Paulusbrieven... maar goed, daar ben ik dus nog niet echt uit. Wellicht dat iemand anders er een plausibele verklaring voor heeft?
* Calvijn zoekt het in de tegenstelling: Adam heeft het leven in alle goedheid die God hem geschonken heeft. De dood is dat hem dat alles wordt afgenomen, vanaf het moment dat hij uit het paradijs wordt verdreven totdat hij weerkeert tot stof.
*Oosterhoff zegt: men mag de uitdrukking "Gij zult voorzeker sterven" niet opvatten in de zin van: gij zult sterfelijk worden, want dat ligt niet in de Hebreeuwse woorden. Het wil zeggen: dan moet u onverbiddelijk sterven, of: de dood zal daar onverbiddelijk voor u het gevolg van zijn. Ook al zal de dood niet direct zijn intrede doen, ontkomen er aan zal de mens niet. Door de zonde is de mens vervallen aan de macht van de dood, die eens zijn slag slaat.- Oosterhoff zegt verder niets over de voorstelling die Adam had van de dood. Voor degenen die het verhaal hoorden was duidelijk wat de dood inhield, vanuit dit perspectief is het niet nodig om daar verder op in te gaan.
* in Boersema (Thora en Stoa) - even uit mijn hoofd: de dood is wel bekend - dieren sterven -, maar niet de gewelddadige dood, die komt pas vanaf de zondeval.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

Peter79 schreef:
Jerommel schreef:Ik lees 'gewoon' (onbevangen, maar wie is onbevangen?) het verhaal, en dat vertelt dat de boom der kennis van goed en kwaad niet voor niets de boom der kennis van goed en kwaad wordt genoemd, omdat na het eten van de vrucht, zoals de slang al zei:
"... dat ten dage dat gij daar van eet, uw ogen geopende zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad."
want de vertelling vervolgt:
"... en zij nam van zijn [van de boom] vrucht en at, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at.
Toen werden hun beider ogen geopend, en zij bemerkten dat zij naakt waren..."
Niemand leest onbevangen.
Dat zeg ik.
En waarom ik dat zeg komt omdat ik 'de zondeval' al eens dieper heb onderzocht, waarbij ik mezelf een aantal malen betrapte op vooraannames.
Vooraannames waarmee ik dus in de knoop kwam...
Discussies als deze blijven daarom een meningsuitwisseling, overtuigen is er meestal niet bij. Het heeft sterk te maken met wie je bent, hoe je leest. Het is goed om er kennis van te nemen hoe anderen denken. Deze bijdrage van jou gaat met name in op de context van de boom: ik zou je stelling zo kunnen formuleren: "De vrucht is de kennis zelf. Door de vrucht tot mij te nemen, verschaf ik mij de kennis die in de vrucht besloten zit". Ik denk dat je gelijk hebt, dat het verhaal in de eerste laag inderdaad deze logica heeft.

Misschien dat mijn onbevangenheid is dat als ik lees dat er een magische boom is, dat ik denk: magische bomen bestaan niet.
Maar dat is juist een vooraanname
De Bijbel is geen toverboek.
Dat ook.
Bovendien gebeurt er wel meer in de Bijbel dat volgens ons niet kan, zegmaar.
Dus dat ik meer kijk naar de boom zelf, waar die boom voor staat. Het gaat niet zozeer om wat er in de vrucht zit, maar dat je door te eten deel hebt aan het kennen van goed en kwaad.
We moeten het inderdaad niet de fysiek bekijken, want dan kijken we vanuit ons hedendaagse referentiekader.
Reken er maar op dat dat niet zomaar automatisch van toepassing is op de tijd van voor de zondeval.
Zowel de mens als die 2 bomen werden schijnbaar volwassen geschapen.

Dat de ogen geopend worden na het eten, heeft een direct verband met de uitspraak van de slang, maar het is totaal anders dan de mens zich had voorgesteld; een teleurstelling. Het motief van de ogen speelt ook een rol bij de aantrekkelijkheid van de vrucht om te eten.
Blind waren ze niet geschapen inderdaad. :roll:
"De ogen geopend" duidt dan ook duidelijk op inzicht en niet op zicht an sich.


Naaktheid duidt op schuldgevoel. Naakt voor God staan. Hun reactie bewijst dat zij ook volgens eigen oordeel schuldig waren. Ze zoeken allerlei uitvluchten: schorten maken, verbergen, anderen de schuld geven.
Maar de hoofdschuldige is ook niet de mens, maar de serpent.
Ware het niet voor de serpent, was alles anders gelopen.
De serpent, het lstigste schepsel, was er op uit om de mens te vermoorden, om de mens zichzelf te laten vermoorden, gebruik makend van het gebrek aan inzicht.
Uiteindelijk bedekt God hun naaktheid met dierenvellen: hiervoor vloeit het bloed van dieren.
Dat komt me voor als de eerste keer dat God de mens redt.
Ik ga er daarom van uit dat de mens spijt had, ook al staat daar geen letter over te lezen.
Later over de rest van je reactie.
Tja, kijk maar hoor, ik voel me niet zo thuis in de theologische hoogstandjes van het brein, maar dit topic gaat (naar GKv-forum-traditie) wel die kant op..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Jerommel »

grondig christelijk schreef:@ jerommel

ik heb het gevoel dat jij uit een denominatie komt ...
Ik kom uit geen enkele denominatie.
Ben een bekeerling van nu zo'n 6 jaar.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Adinomis »

Zoals ik het bekijk staat de "boom des Levens" voor Jezus. Hij wordt ook de "wijnstok" genoemd in Johannes 15. Het gaat om de vruchten!
Zalig ben je, als je je klederen gewassen hebt in het bloed van het Lam (Op.7:14) Dat geeft recht op het geboomte des levens. Dan krijg je aansluiting op de goede boom: de boom des levens, die ook in het paradijs stond, maar waarvan na de zondeval van de mens de toegang geblokkeerd werd. (Gen.3:24)

Wij mensen hebben de vruchten gegeten van de boom van kennis van goed en kwaad. Daarom doen we ook heel veel goede dingen, maar ze komen vanuit de verkeerde boom. Die boom symboliseert satan.

Ik lees dit in het boek "zie Hij komt" van ds. Glashouwer (blz. 438/439):

"Er zijn mensen die hele goede, mooie dingen doen. Waaraan je een voorbeeld kunt nemen. Het leven van de Farizeeën zag er onberispelijk uit. De Farizeeën hebben bij ons wel een negatieve klank gekregen, maar hun leven was om door een ringetje te halen. Met inzet van al hun energie hielden ze zich aan Gods goede wetten en alle verdere geboden die ze er uit afgeleid hadden. Jezus zegt zelfs dat indien onze gerechtigheid niet nog overvloediger is dan de hunne, dan zullen we het Koninkrijk Gods voorzeker niet binnengaan. Math. 5:20. Zij gaven bijvoorbeeld geen tienden, tien procent van hun inkomen, maar wel dertig of veertig procent. Naar de wet onberispelijk (Fil.3:6) kon ook Paulus van zichzelf zeggen. De geboden heb ik van jongs af aan gehouden (Mark.10:20) zei de rijke jongeling. Wie zegt hen dat na? Nooit heb ik uw gebod overtreden, kan zelfs de oudste zoon uit de gelijkenis van de verloren zoon zeggen. (Luc.15:29)

Hoe relatief goed (ja, misschien wel echt goed omdat ze in overeenstemming zijn met Gods gebod) al die werken ook zijn: ze stammen uit een verkeerde bron, uit het onwedergeboren hart. Ze zitten vol met "ik". Doch wij alle zijn een onreine, en al onze ongerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed, en wij allen vallen af als een blad, en onze misdaden voeren ons weg als de wind, zegt Jesaja. (Jes.64:6 StVert)............(stukje overgeslagen)

Als de wedergeboorte plaatsvindt, komt er een nieuw hart, en daaruit komen nieuwe werken, nieuwe vruchten voort. Ze lijken, als werken, misschien wel als twee druppels water op de goede werken van de Farizeeër of de humanist. Maar ze worden gevoed door een innerlijk andere motivatie. Ze zijn vrucht van de ware Wijnstok (Joh.15:1-8), van Hem zelf, vrucht van de Heilige Geest (Gal.5:22). En daarom goed. Want er is er maar Eén goed. Alleen wat uit Hem voortkomt, kan het keurmerk 'goed' opgestempeld krijgen."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door coby »

Adam was zeer goed geschapen, maar niet perfect, volmaakt. Als hij perfect was geweest had hij niet gezondigd. Wat uit God geboren is zondigt niet, zegt Johannes. Liefhebben en gehoorzamen is een keuze. Hij kende God niet echt zoals Jezus de Vader kende en liefhad. Kennis is ervaringskennis. Hij moest geen ervaringskennis van de duivel krijgen, het kwaad. Als hij van de levensboom (dit is het eeuwige Leven, dat zij U kennen) had gegeten i.p.v. die andere was hij volgens mij aan God gelijk geworden. De levensboom staat voor het kruis: je eigen wil opgeven en doen wat Hij zegt. In het paradijs op het eind zullen we gelijk zijn aan Hem (God alles in allen) en van de levensboom eten.
(Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn

God had wel (ervarings)kennis van het kwaad en Hij heeft nooit gezondigd. Ik geloof dat Hij die kreeg toen Lucifer viel.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De boom der kennis van goed en kwaad

Bericht door Gaitema »

"Adam was zeer goed geschapen, maar niet perfect, volmaakt" komt op mij over alsof God een 8,5 voor zijn scheppingswerk kreeg en geen tien.
Ik geloof dat het aan God niet ligt dat de mens zondigde, maar dat het een gevolg is van de keuzevrijheid die God de mens gaf. De mens wil op onderzoek uit en weerstond daarin de leugen van satan niet. Het is zo dat God de mens naar Zijn beeld geschapen heeft. Dat maakt dat hij bijzonder veel kan en God gaf hem de hele wereld om een heer over te kunnen zijn. Wat het in hem opriep is een gevoel van Goddelijke verhevenheid. Te gelijk is in strijd daarmee zijn gedachten dat hij daarvoor volledig afhankelijk is van God en uit zichzelf helemaal niets is en niets kan doen. De zonde is in feite dat de mens zelfstandig zonder God een eigen God wil zijn. Dat is wat satan zelf ook wou en dat maakte dat God zijn Licht uit satan terug trok om hem ook zelfstandig een god van deze wereld te kunnen laten zijn. Echter zonder Zijn Licht ben je volledig duister en handel je uit duisternis. De leugen is daar het product van.
Johannes 15: 1-17
De wijnstok en de ranken

[15] 1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. 16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. 17 Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.


Hier zie je precies in weer hoe het met de mens werkt. Door verbinding met de Bron kan je liefdevol uit Hem leven. Zonder Hem kan je niets beginnen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.