Zacharia 1

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Het is misschien niet leuk om te zeggen, maar de ezel is een beeld van de Gemeente. Hij roept ook IA. ( de naam van...)
de uitgang van ZacharIA.

Het woord nederig is helemaal terecht, men noemt de ezel wel een vernederd paard.
En wat de Gemeente betreft......., "een ezel stoot zich in het algemeen geen twee keer aan dezelfde Steen ". ( allemaal symboliek)
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 20 mar 2014, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Hoezo de Gemeente?> Zijn wij mislukt?

De Here Jezus kwam bij zijn eerste komst in een vernederde positie, maar bij Zijn wederkomst zal Hij verschijnen in Zijn verhoogde positie, als Koning der koningen en HEERE der heren, samen met Zijn Gemeente in de positie van koningen en priesters.

Mislukt? Nee dus.

In Openbaring 19:11 wordt overigens beschreven dat de hemel geopend wordt, en ziet een wit paard, en Die op hetzelve zat, was Getrouw en Waarachtig, en Hij voert krijg in gerechtigheid.
Hier komt de Christus inderdaad gezeten op een paard om krijg te voeren , samen met de heirlegers die Hem volgen , eveneens op witte paarden en gekleed met wit en fijn lijnwaad.
Paarden zijn dus inderdaad een beeld van overwinning en macht.
Laatst gewijzigd door ineke-kitty op 20 mar 2014, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Prima natuurlijk Ineke, het was even een open deur. Heb mijn post even aangevuld.
Vernedering beeldt ook Zijn eerste komst uit op een nederig beest.
Ik denk dat dat beest in de gelijkenis van de Samaritaan ook een ezel was waar de gewonde man opgelegd werd.
Het is een uitbeelding van "eenwording met".

Bij Zijn 2e komst , komt Hij op een Paard een koninklijk dier denk ik .
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Prima natuurlijk Ineke, het was even een open deur. Heb mijn post even aangevuld.
Vernedering beeldt ook Zijn eerste komst uit op een nederig beest.
Ik denk dat dat beest in de gelijkenis van de Samaritaan ook een ezel was waar de gewonde man opgelegd werd.
Het is een uitbeelding van "eenwording met".

Bij Zijn 2e komst , komt Hij op een Paard een koninklijk dier denk ik .
Inderdaad, zie mijn bovenstaande aanvulling.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door ineke-kitty »

ineke-kitty schreef:
Wilsophie schreef:Prima natuurlijk Ineke, het was even een open deur. Heb mijn post even aangevuld.
Vernedering beeldt ook Zijn eerste komst uit op een nederig beest.
Ik denk dat dat beest in de gelijkenis van de Samaritaan ook een ezel was waar de gewonde man opgelegd werd.
Het is een uitbeelding van "eenwording met".

Bij Zijn 2e komst , komt Hij op een Paard een koninklijk dier denk ik .
Inderdaad, zie mijn bovenstaande aanvulling.
Echter gaat het dan over het einde van de grote verdrukking bij Zijn verschijning in macht en grote heerlijkheid als de Koning der koningen en de HERE der heren, om Zijn regering van 1000 jaar over deze aarde te beginnen.

Een paard is dus een uitbeelding van macht, maar eveneens van grote heerlijkheid [= Koningschap ].
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef: In Openbaring 19:11 wordt overigens beschreven dat de hemel geopend wordt, en ziet een wit paard, en Die op hetzelve zat, was Getrouw en Waarachtig, en Hij voert krijg in gerechtigheid.
Hier komt de Christus inderdaad gezeten op een paard om krijg te voeren , samen met de heirlegers die Hem volgen , eveneens op witte paarden en gekleed met wit en fijn lijnwaad.
Paarden zijn dus inderdaad een beeld van overwinning en macht.
De komst op het paard heeft te maken met strijd en oordelen. Maar toen Jezus op een ezel Jeruzalem binnenreed was dat met vredelievende bedoelingen. Hij kwam als de Vredevorst van het Vrederijk.
Theoretisch zou op dat moment het Vrederijk aanbreken als Israël Hem had erkend. Daarom ontstond daarna de ingelaste bedeling van de gemeente. Maar zijn intocht in Jeruzalem zal een vervolg krijgen.
37 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
38 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten.
39 Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere!
Let op het woordje "totdat"!!

De komst van Christus op het witte paard heeft betrekking op een latere periode, die is geprofeteerd in Zacharia 143-4a:
3 Dan zal de HEERE uittrekken en tegen die heidenvolken strijden, zoals de dag dat Hij streed, op de dag van de strijd.
4 Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten ervan. Dan zal de Olijfberg in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door ineke-kitty »

Adinomis schreef:
ineke-kitty schreef: In Openbaring 19:11 wordt overigens beschreven dat de hemel geopend wordt, en ziet een wit paard, en Die op hetzelve zat, was Getrouw en Waarachtig, en Hij voert krijg in gerechtigheid.
Hier komt de Christus inderdaad gezeten op een paard om krijg te voeren , samen met de heirlegers die Hem volgen , eveneens op witte paarden en gekleed met wit en fijn lijnwaad.
Paarden zijn dus inderdaad een beeld van overwinning en macht.
De komst op het paard heeft te maken met strijd en oordelen. Maar toen Jezus op een ezel Jeruzalem binnenreed was dat met vredelievende bedoelingen. Hij kwam als de Vredevorst van het Vrederijk.
Theoretisch zou op dat moment het Vrederijk aanbreken als Israël Hem had erkend. Daarom ontstond daarna de ingelaste bedeling van de gemeente. Maar zijn intocht in Jeruzalem zal een vervolg krijgen.
37 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
38 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten.
39 Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere!
Let op het woordje "totdat"!!

De komst van Christus op het witte paard heeft betrekking op een latere periode, die is geprofeteerd in Zacharia 143-4a:
3 Dan zal de HEERE uittrekken en tegen die heidenvolken strijden, zoals de dag dat Hij streed, op de dag van de strijd.
4 Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten ervan. Dan zal de Olijfberg in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen.

Uiteraard ligt dat nog in de toekomst.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door ineke-kitty »

De profeet Jesaja had al gezegd over Zijn [eerste] komst dat die in vernedering zou zijn, om te lijden en te sterven, en dat Hij een verachte was. Hij werd door het volk niet geacht en had gestalte noch luister [ Jes. 53:2].
Maar straks zal de HEERE verschijnen zoals Hij werkelijk is, als de afstraling van de heerlijkheid van God.
Hem is gegeven alle macht in de hemel en ook op de aarde.
In Openbaring 19:12 staat ook dat Zijn ogen waren als een vuurvlam.
Vuur spreekt in de Bijbel altijd over oordeel, zuivering en loutering.
Op Zijn hoofd waren vele kronen: diademen. De diadeem staat voor de uitdrukking van koninklijke waardigheid, macht en heerlijkheid.
En dat er vele kronen op Zijn hoofd waren, getuigt van een ongelimiteerd aantal.
Er is geen einde aan de macht en heerlijkheid van Christus.
Alle kronen behoren Hem toe.
Het scherpe zwaard uit Zijn mond is het Woord van God ten oordeel.

[modbreak Trajecto] Dit is de laatste post van ineke-kitty in dit topic want ze forumt inmiddels niet meer mee in Geloofsgesprek.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Ik was nog maar bij Zacharia 1 vers 7 waar het gaat over de 24e van de 11e maand en die maand heette blijkbaar Schebat in het 2e jaar van Darius, tijdens Zacharia , de zoon van Berechja de zoon van Iddo, ( mooi he er is een school hier die Berechja college heet).
Het getal 11 komt weinig in de Bijbel voor wel in Deut 1 vers 3. Dit boek opent in de 11e maand en gaat over het herstel van Israël en het in werking treden van het nieuwe verbond en wij weten inmiddels al staat er daar niet bij dat dat herstel gebeurd op basis van een nieuw verbond.
Elf is het zesde priemgetal en het 8e priemgetals is 17 ( een belangrijke datum in de Bijbel 17 nisan) . Een priemgetal spreekt altijd over de verborgenheid ( de Gemeente in de verborgen bedeling)

Er reed dus een Man op een rood paard en Hij stond tussen de mirten, die in de diepe wateren waren en achter Hem rode , bruine en witte paarden.
In de 11e maand reed dus een Man op een Edomitisch of Adamitisch paard en dat is dus de Zoon des Mensen want Adam en Edom betekent rood. En Hij droeg het getal 6 en 6 is het getal van de mens en van Adam.

Dus de elf waar een 2 in opgesloten wordt als je het zo schrijft 11 dan is dat twee enen dus de alef en Aleph heeft de getalswaarde van de 80-30-1 is 111.
De Here God is Eén en dat driemaal in Eén als ik het niet te ingewikkeld maak. En die elf als priemgetal spreekt over de verborgen Zoon des Mensen.
Elf spreekt altijd over "je komt iets te kort" daarom komt de twaalfde erbij. Adinomis spraak ook ergens over die 12 pilaren die de stammen uitbeelden.
Die elf zonen ging op zoek naar de twaalfde ( Jozef) Er mankeert wat aan de regering want 12 spreekt ook over heerschappij.
Was ook nadat Judas weg was het niet nodig om een twaalfde apostel erbij te zoeken?

Aardig is dat je na 11 dagreizen van Horeb in de elfde maand komt in Deut. 1 vers 2,3. Elf staat in verband met het spreken van God en met de zes en de Zoon des mensen verscheen Christus die het Woord zou brengen en Schebat spreekt over nieuw leven. Het jaar van Darius was in -520.
Dat het de Engels des Heeren was moge duidelijk zijn en op een paard betekent altijd koningschap het komt van het woord "pharad" maar dan is het eigenlijk een muilezel, het juiste woord is "soes" met een getalswaarde jawel.... 60-6-60 drie zessen dus.
Adam als de koning der aarde of der volkeren en de Zoon des Mensen zou zijn plaats innemen. En draagt dus 666. Ja de Here Jezus draag dat getal. Echt waar. Dat de tegenstander ook dat getal draagt in Openbaring 6 is juist, maar daar rijdt Christus niet op een rood maar op een wit paard en de tegenstander op een rood paard.
Het gaat nu over het paard in Zacharja.

Mirten zijn heesters die in de schaduw stonden, in het duister eigenlijk. Kennelijk zaten er op die achterste paarden ook ruiters.
Even terzijde zijn de kleuren van de 4 evangeliën hemelsblauw , purper, scharlaken en wit .
De 7 kleuren van de regenboog gelijk gemengd is wit en spreekt altijd over de Godheid.
Rode en witte paarden over koningschap
Rode wijn spreekt over Christus in verband met Zijn menszijn en witte wijn spreekt over Christus als God.
De volgende keer maar proberen naar de bruine kleur te gaan.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Adinomis »

Hoe kom je aan al die vergelijkingen? Wel heel bijzonder. Hoewel ik het ook niet ondenkbaar vindt dat je meer wilt vinden dan er staat.
Maar het is inderdaad heel frappant. Ik heb het even gecontroleerd van Hur/Chur en Ruach. Het is inderdaad het omgekeerde: רוּח en חוּר . Je hebt er vast je bronnen voor.
Er zijn zoveel verborgen dingen in de bijbel en het is verrassend om het te ontdekken.
Ik ben gisteravond naar een bijeenkomst geweest waar Koen Carlier sprak over zijn werk in Oekraïne.
Alle profetieën spreken ervan dat Israël weer naar zijn land terugkeert. En we zien het in vervulling gaan in onze tijd. Wat bijzonder dat we de vervulling van Gods beloften met eigen ogen zien.
Hij had het ook nog over Zacheria 2:6 6 O, o, vlucht dan uit het land van het noorden! spreekt de HEERE, want Ik heb u verspreid over de vier windstreken van de hemel, spreekt de HEERE.
In Oekraïne is de Jodenvervolging hevig geweest. Maar ook nu is er nog steeds antisemitisme en de Joden die er wonen krijgen overal de schuld van. Ze mogen niet eens overal komen. Ze worden uitgescholden en durven zich nergens te vertonen.
De bijbel zegt dat de Joden uit alle windstreken zullen terugkeren, maar alleen van het land van het noorden wordt gezegd: "vlucht!". Die situatie lijkt op dit moment te ontstaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Vanochtend hadden wij ook een broeder die over de Oekraine spak, heel zijdelings want hij was in meer landen geweest met een koffertje met Bijbels namens "Open Doors" .
Ik ken veel broeders die veel weten over de typologie en over de getalswaarden van de Hebr. woorden dus heb een verzameling naslagwerk van de laatste 50 jaar opgebouwd.
Er zijn meerdere anagrammen te vinden, wat vind je van de ( geestelijke) omkering van JaKob bij de JaBok, en van cherub en bechur.
En waarom vroeg Jonah, ( ik typ altijd Johan ;) ) onze duif dus die naar NInivé moest gaan en hij wou niet, het was bloedheet weer en hij had een afdekje, of verdekje ( sukkoth) en toch bad hij om schaduw en wat kwam er ...een wonderboom. NIemand weet wat het is, maar het is niet zo moeilijk want er staat het woord KIKAJON ( ik weet niet of ik het goed schrijft) kijk s.v.p. na. En wat gebeurt er met deze Kikajon met een getalswaarde van het aantal overlevenden van de schipbreuk op Malta. De duur van een zwangerschap. Ik meen 276. Kijk maar na en die wonderboom verscheen en verdween. Een beeld van de Gemeente als wedergeborenen.
Ik geloof in de opname van de Gemeente voor de GV en vind dit een prachtig beeld.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Alle profetieën spreken ervan dat Israël weer naar zijn land terugkeert. En we zien het in vervulling gaan in onze tijd. Wat bijzonder dat we de vervulling van Gods beloften met eigen ogen zien.
Hij had het ook nog over Zacheria 2:6 6 O, o, vlucht dan uit het land van het noorden! spreekt de HEERE, want Ik heb u verspreid over de vier windstreken van de hemel, spreekt de HEERE.
In Oekraïne is de Jodenvervolging hevig geweest. Maar ook nu is er nog steeds antisemitisme en de Joden die er wonen krijgen overal de schuld van. Ze mogen niet eens overal komen. Ze worden uitgescholden en durven zich nergens te vertonen.
De bijbel zegt dat de Joden uit alle windstreken zullen terugkeren, maar alleen van het land van het noorden wordt gezegd: "vlucht!". Die situatie lijkt op dit moment te ontstaan.
Heel frappant want ik vond een kladje in mijn Bijbel en daar stond een stukje over het 3e visioen ook van ooit een bijbelstudie en daar lees ik dat Rusland als wereldmacht genoemd wordt en dat de legers met blindheid geslagen zullen worden eerst Rusland en dan Babel.
Maar dat zou dan zijn aan het eind van de 1000 jaar zijn maar / en het is goed mogelijk dat zeker in Rusland de voorbereidingen getroffen worden, het land van het Noorden is de Grote Beer en is Rusland. ( Denk aan het symbool van de Olympische spelen) .
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Alle profetieën spreken ervan dat Israël weer naar zijn land terugkeert. En we zien het in vervulling gaan in onze tijd. Wat bijzonder dat we de vervulling van Gods beloften met eigen ogen zien.
Hij had het ook nog over Zacheria 2:6 6 O, o, vlucht dan uit het land van het noorden! spreekt de HEERE, want Ik heb u verspreid over de vier windstreken van de hemel, spreekt de HEERE.
In Oekraïne is de Jodenvervolging hevig geweest. Maar ook nu is er nog steeds antisemitisme en de Joden die er wonen krijgen overal de schuld van. Ze mogen niet eens overal komen. Ze worden uitgescholden en durven zich nergens te vertonen.
De bijbel zegt dat de Joden uit alle windstreken zullen terugkeren, maar alleen van het land van het noorden wordt gezegd: "vlucht!". Die situatie lijkt op dit moment te ontstaan.
Heel frappant want ik vond een kladje in mijn Bijbel en daar stond een stukje over het 3e visioen ook van ooit een bijbelstudie en daar lees ik dat Rusland als wereldmacht genoemd wordt en dat de legers met blindheid geslagen zullen worden eerst Rusland en dan Babel.
Maar dat zou dan zijn aan het eind van de 1000 jaar zijn maar / en het is goed mogelijk dat zeker in Rusland de voorbereidingen getroffen worden, het land van het Noorden is de Grote Beer en is Rusland. ( Denk aan het symbool van de Olympische spelen) .
De getalswaarde van qiqayon קִיקָיוֹן is inderdaad 276. Maar het verband met de andere gegevens ontgaat me.

Tijdens de vergadering met Koen Carlier en zijn team vertelde hij ook nog dat het woord crisis in het Grieks κρίση krise is, maar dat woord betekent ook "oordeel". Duitsland heeft vergeving gevraagd voor wat ze in de WOII de Joden hebben aangedaan, maar Oekraïne heeft dat niet gedaan.

Hiermee gaat ook in vervulling wat geprofeteerd is in Jer. 16:
14 Daarom, zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat er niet meer gezegd zal worden: Zo waar de HEERE leeft, Die de Israëlieten uit het land Egypte geleid heeft,
15 maar: Zo waar de HEERE leeft, Die de Israëlieten uit het land in het noorden en uit al de landen waarheen Hij hen verdreven had, geleid heeft. Ik zal hen terugbrengen in hun land, dat Ik hun vaderen gegeven heb.
16 Zie, Ik ga boden tot vele vissers zenden, spreekt de HEERE, dat zij hen moeten opvissen. En daarna zend Ik boden tot vele jagers, dat die hen moeten opjagen van elke berg en van elke heuvel, en uit de kloven van de rotsen.
17 Want Mijn ogen zijn gevestigd op al hun wegen. Ze zijn voor Mijn aangezicht niet verborgen en hun ongerechtigheid kan zich niet voor Mijn ogen verhullen.
18 Ik zal eerst hun ongerechtigheid en hun zonde dubbel vergelden, omdat zij Mijn land ontheiligd hebben: zij hebben Mijn eigendom met de dode lichamen van hun afschuwelijke afgoden en hun gruweldaden vervuld.


Koen ziet zichzelf als een "visser", zoals hierboven bedoeld. Maar nu de spanningen toenemen zijn het ook de "jagers" die de Joden nopen te vluchten.
En zo kan straks Zacharia 8 in vervulling gaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Zacharia 1

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Er zijn meerdere anagrammen te vinden, wat vind je van de ( geestelijke) omkering van JaKob bij de JaBok, en van cherub en bechur.
En waarom vroeg Jonah, ( ik typ altijd Johan ;) ) onze duif dus die naar NInivé moest gaan en hij wou niet, het was bloedheet weer en hij had een afdekje, of verdekje ( sukkoth) en toch bad hij om schaduw en wat kwam er ...een wonderboom. NIemand weet wat het is, maar het is niet zo moeilijk want er staat het woord KIKAJON ( ik weet niet of ik het goed schrijft) kijk s.v.p. na. En wat gebeurt er met deze Kikajon met een getalswaarde van het aantal overlevenden van de schipbreuk op Malta. De duur van een zwangerschap. Ik meen 276. Kijk maar na en die wonderboom verscheen en verdween. Een beeld van de Gemeente als wedergeborenen. Ik geloof in de opname van de Gemeente voor de GV en vind dit een prachtig beeld.
Persoonlijk vind ik dit wel heel erg zoeken naar onszelf in het Woord, voor mij personlijk riekt dit naar ultieme inlegkunde.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Ach die qi qa jon, ( moeilijk woord) of "wonderboom" heeft de getalswaarde van 276 en dat getal komt nog maar 1 keer in de Bijbel voor bij de overlevenden van de schipbreuk van Malta. En het is opmerkelijk wat de functie was en hoe hij weer werd opgegeten door een worm, dacht ik , maar het gaat hier niet over Jona , dus ik laat het erbij.
Het getal 276 is de duur van 40 weken, de duur van een zwangerschap maar het zijn maar fragmenten uit Jona wat eigenlijk een uitgebreidere uitleg vraag want ik vertelde het eventjes als een tussendoortje n.a.v. de anagram van Chur en ik weet niet meer precies hoe het gesprek zo die kant op ging. Het is puur typologie, maar dat is m.i. geen inlegkunde, het is de rijkdom van de Hebr. taal, die ik helaas niet beheers en daarom aan Adi af en toe wat voorleg.
Ik ervaar dit woord altijd als een cliché van mensen die iets niet weten of kennen of niet begrijpen en dan trekt men een blik kwalificaties open.
Broodje aap, inlegkunde, verzinsels, kabbalisme, occult. Ik ben dat al gewend.

We gaan gewoon weer terug naar Zacharia als het morgen zo uitkomt.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:Persoonlijk vind ik dit wel heel erg zoeken naar onszelf in het Woord, voor mij persoonlijk riekt dit naar ultieme inlegkunde.
Het aardige is dat juist de verborgenheid, of het geheimenis pas door Paulus is geopenbaard en dat spreekt ons altijd heel erg aan omdat het over "ons" gaat, niettemin was het onder het oude verbond wel al aanwezig maar verborgen en is het "slechts" terug te vinden in bepaalde symboliek.
Dat is voor mij geen zoeken naar "onszelf" dat staat volop in de brieven van Paulus o.a. maar het is een zoeken naar Gods plan t.a.v. de Gemeente, Israël en de volkeren. Jona spreekt natuurlijk over die geschiedenis waar de verborgenheid van de gemeente slechts te vinden is in die wonderboom.
En dan is de Hebr. taal heel rijk en kun je via de getallensymboliek en de betekenis van een woord wat door de vertalers een wonderboom wordt genoemd maar eigenlijk een qiqa jon is, dan moet je met de getalswaarde verder schrift met schrift vergelijken en dat heet Bijbelstudie.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Ach die qi qa jon, ( moeilijk woord) of "wonderboom" heeft de getalswaarde van 276 en dat getal komt nog maar 1 keer in de Bijbel voor bij de overlevenden van de schipbreuk van Malta. En het is opmerkelijk wat de functie was en hoe hij weer werd opgegeten door een worm, dacht ik , maar het gaat hier niet over Jona , dus ik laat het erbij.
Het getal 276 is de duur van 40 weken, de duur van een zwangerschap maar het zijn maar fragmenten uit Jona wat eigenlijk een uitgebreidere uitleg vraag want ik vertelde het eventjes als een tussendoortje n.a.v. de anagram van Chur en ik weet niet meer precies hoe het gesprek zo die kant op ging. Het is puur typologie, maar dat is m.i. geen inlegkunde, het is de rijkdom van de Hebr. taal, die ik helaas niet beheers en daarom aan Adi af en toe wat voorleg.
Ik ervaar dit woord altijd als een cliché van mensen die iets niet weten of kennen of niet begrijpen en dan trekt men een blik kwalificaties open.
Broodje aap, inlegkunde, verzinsels, kabbalisme, occult. Ik ben dat al gewend.

We gaan gewoon weer terug naar Zacharia als het morgen zo uitkomt.
Ik "beheers" het Hebreeuws nog lang niet hoor. Ik kan het schrift lezen en met het woordenboek kom ik heel ver. Ik volg wel lessen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Zacharia 1

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Ericjan schreef:Persoonlijk vind ik dit wel heel erg zoeken naar onszelf in het Woord, voor mij persoonlijk riekt dit naar ultieme inlegkunde.
Het aardige is dat juist de verborgenheid, of het geheimenis pas door Paulus is geopenbaard en dat spreekt ons altijd heel erg aan omdat het over "ons" gaat, niettemin was het onder het oude verbond wel al aanwezig maar verborgen en is het "slechts" terug te vinden in bepaalde symboliek.
Dat is voor mij geen zoeken naar "onszelf" dat staat volop in de brieven van Paulus o.a. maar het is een zoeken naar Gods plan t.a.v. de Gemeente, Israël en de volkeren. Jona spreekt natuurlijk over die geschiedenis waar de verborgenheid van de gemeente slechts te vinden is in die wonderboom.
En dan is de Hebr. taal heel rijk en kun je via de getallensymboliek en de betekenis van een woord wat door de vertalers een wonderboom wordt genoemd maar eigenlijk een qiqa jon is, dan moet je met de getalswaarde verder schrift met schrift vergelijken en dat heet Bijbelstudie.
Ieders het zijne Wilsohie, ik wens je er alle plezier mee, maar ikzelf vind het "gevaarlijk" terrein.
Een Joodse goede kennis van mij is Kabbalist en houdt zich ook veel bezig met numerologie, maar ik heb er niets mee.
Voor mij zijn numerologie en Bijbelstudie niet gelijk. Ik weet dat men op die manier vele gebeurtenissen in de Hebreeuwse bijbel kan terugvinden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Ik kan hier een heleboel op antwoorden EricJan, maar het zou jammer zijn want je noemt wat begrippen die ik niet hanteer in de getalswaarde van de hebreeuwse woorden en ik heb me al zo vaak moeten verdedigen daar ben ik klaar mee en het woordje "gevaarlijk" is mij verkeerd geschoten en nodigt ook verder niet uit om er op in te gaan.

Voor de geinteresseerden...

Ik was even vandaag beland in het visioen van Zacharia 3 waar het gaat omj Josua, de Hogepriester in die dagen en is aanleiding voor een profetie over de Here Jezus Christus ,de Spruite, Mijn Knecht in Zach. 3 vers 8, Jozua was uit de stam van Efraim en bracht het volk i Kanaän. Hij vervulde de beloften aan Israël en is een type van de Here Jezus . Jehoshua=Jehovah is redding en wij kennen de naam als Jezus of Jozua, of Jason.
Het is de zoon van Nun ( de 50) Nun is de naam maar tevens een getal in het Hebreeuws.
Het bijzondere is weer dat Jozua uit Efraim was , maar de priester moest uit Levi komen en de Here Jezus was ook niet uit Levi, maar uit Juda.

In Zacharia gaat het niet over Jozua en Kaleb, maar om Jozua en Zerubbabel die terugkeerden uit de ballingschap, maar deze Zerubbabel wordt genoemd in het gesl. register van de Here Jezus en was in zijn dagen de erfgenaam op de troon van David. Hij is nooit daadwerkelijk koning geweest, maar werd wel de vorst genoemd als rechthebber op de troon. En Jozef en Maria stammen beiden van hem af.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Hoi Adinomis, zelf haal ik altijd de type van de vijgenboom en de olijfboom door elkaar en jij weet daar vast wel wat meer over te zeggen want de Heere zegt dat `te dien dage een ieder zijn naast zal nodigen tot onder de wijnstok en tot onder de vijgenboom`
Ik weet dat Zacheus in die vijgenboom klom en dat de Heer zei dat hij eruit moest komen want de Heer moest in zijn huis zijn.
De wijnstok en de vijgeboom zijn de derde en de vierde vrucht, ik meen dat we het daar wel eens over gehad hebben. En voor mij persoonlijk ook een uitbeelding van de 3e en 4e bedeling.
De wijnstok behoort direct bij Abraham en vijgeboom hoort bij een nationaal bestaan van Israèl en belangrijk is dat die vijgenboom weer vrucht zal gaan dragen.
Ik vroeg me dus af wie die naaste is in vers 10 van Zacharia 3.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Hoi Adinomis, zelf haal ik altijd de type van de vijgenboom en de olijfboom door elkaar en jij weet daar vast wel wat meer over te zeggen want de Heere zegt dat `te dien dage een ieder zijn naast zal nodigen tot onder de wijnstok en tot onder de vijgenboom`
Ik weet dat Zacheus in die vijgenboom klom en dat de Heer zei dat hij eruit moest komen want de Heer moest in zijn huis zijn.
De wijnstok en de vijgeboom zijn de derde en de vierde vrucht, ik meen dat we het daar wel eens over gehad hebben. En voor mij persoonlijk ook een uitbeelding van de 3e en 4e bedeling.
De wijnstok behoort direct bij Abraham en vijgeboom hoort bij een nationaal bestaan van Israèl en belangrijk is dat die vijgenboom weer vrucht zal gaan dragen.
Ik vroeg me dus af wie die naaste is in vers 10 van Zacharia 3.
Het volk Israël wordt in de bijbel vaak vergeleken met de vijgenboom, de olijfboom en de wijnstok. Maar ik geloof - voor zover ik weet - dat het in Zacharia 3:10 niet het geval is.
We lezen bijv. in Micha 4:4 ook dat God belooft dat in de toekomst ieder onder zijn wijnrank en vijgenboom zal zitten. De grote bladeren van de vijgenboom zijn een natuurlijke bescherming tegen zonnebrand. Ook lezen we aan het eind van Johannes 1 dat Natanaël zich onder de vijgenboom in zijn schaduw had genesteld, voordat hij Jezus ontmoette.
Het is een beeld van rust, van vrede, van gemeenschap met zijn naaste. Samen verblijd over het heil van God waarover in het vers daarvoor gesproken wordt: in één enkele dag zal ik dit land reinigen van alle schuld.
Wat zal het heerlijk zijn om elkaar dan te ontmoeten. Er staat niets meer tussen God en hen en onder elkaar in. Heerlijk om zo elkaar te ontmoeten en samen gemeenschap te hebben met God en elkaar.
Daarom is het goed dat de Joden terug gaan naar hun land. We zien het gebeuren in onze tijd. Ze moeten er zijn als die dag komt dat alle schuld wordt weggenomen. We mogen daarvoor bidden en daaraan meewerken.

Jer.23:7 Daarom zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat men niet meer zal zeggen: Zo waar de HEERE leeft, Die de Israëlieten geleid heeft uit het land Egypte, 8 maar: Zo waar de HEERE leeft, Die het nageslacht van het huis van Israël geleid heeft en Die het gebracht heeft uit het land in het noorden en uit al de landen waarheen Ik hen verdreven had: zij zullen wonen in hun eigen land.

Ez. 39:28 En zij zullen weten, dat Ik de HERE hun God ben, zowel wanneer Ik hen in ballingschap wegvoer onder de volken, als wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel, zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat. 29 En Ik zal mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik mijn Geest over het huis Israëls heb uitgestort, luidt het woord van de Here HERE.

Zach. 2:6 Op, op, vlucht dan uit het land van het noorden! , luidt het woord des HEREN, want naar de vier windstreken des hemels heb Ik u uiteengedreven, luidt het woord des HEREN. " ,


De Here zegt dat ze uit alle windstreken verzameld worden. maar alleen uit het Noorden moeten ze vluchten. De tijd dringt. We zien de spanningen tussen Rusland en Oekraïne, waardoor de Joden daar de noodzaak beseffen om terug te keren naar Israël. Ik heb ze erover horen spreken. Want er is daar nog steeds antisemitische. En in die landen zijn er in de WOII onder Lenin meer Joden vermoord dan in Duitsland onder Hitler.

Die dag, wat een grote dag, wordt verder ook genoemd in Zacharia 12:10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene

Daarna kunnen ze hun naasten recht in de ogen kijken en vervuld van liefde voor God en voor elkaar onder de vijgenboom spreken over de grote dingen die God heeft gedaan in zijn Zoon Yeshua HaMasiach!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Zacharia 1

Bericht door ericjan »

[quote="Adinoms]
De Here zegt dat ze uit alle windstreken verzameld worden. maar alleen uit het Noorden moeten ze vluchten. De tijd dringt. We zien de spanningen tussen Rusland en Oekraïne, waardoor de Joden daar de noodzaak beseffen om terug te keren naar Israël. Ik heb ze erover horen spreken. Want er is daar nog steeds antisemitische. En in die landen zijn er in de WOII onder Lenin meer Joden vermoord dan in Duitsland onder Hitler.[/quote]

De hele reactie heb je weer prachtig verwoord Adinomis, hulde :smile:
En wat betreft het citaat hier boven, inderdaad is op dit moment Christenen voor Israël en Roechema hard aan het werk om zoveel mogelijk Joden veilig vanuit Oekraïne thuis in het beloofde land Israël terug te krijgen voordat het te laat is. Elke Euro is keihard nodig.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_693948
http://www.roechama.nl/

De profetie Zach. 2:6 Op, op, vlucht dan uit het land van het noorden! , luidt het woord des HEREN, want naar de vier windstreken des hemels heb Ik u uiteengedreven, luidt het woord des HEREN. " , is meer accuraat dan ooit. 30 jaar geleden had men niet durven voorspellen dat Joden uit vormalig Sovjet Unie uit dat land zouden kunnen vluchten, maar voor de God van Israël JHWH is niets onmogelijk ! :)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Zacharia 1

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Ik kan hier een heleboel op antwoorden EricJan, maar het zou jammer zijn want je noemt wat begrippen die ik niet hanteer in de getalswaarde van de Hebreeuwse woorden en ik heb me al zo vaak moeten verdedigen daar ben ik klaar mee en het woordje "gevaarlijk" is mij verkeerd geschoten en nodigt ook verder niet uit om er op in te gaan.
Zoals je wenst Wilsophie, ik zit er niet mee hoor, je hebt deze vrije keuze gewoon.
Elke vorm van "spelen" met God Zijn Woord vind ik persoonlijk erg gevaarlijk. Je schrijft enerzijds dat je strikt aan het Woord bent, maar anderzijds zie ik dat je er toch mee "speelt". Het is dus alleen als goedbedoelde waarschuwing bedoelt Wilsophie. Een ieder hier op het forum mag en zal voor zichzelf de afweging kunnen maken, of iemand iets zinnigs schrijft of niet. Met name bij de zaken waar Israël betrokken is en alles wat ermee te maken heeft als de Wet in de bijbel, liggen onze visies zeer ver uiteen, op andere punten deel ik je mening dan wel vaak weer. Het is gewoon niet anders Wilsophie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Wilsophie »

Dus ik onderschrijf niet de acties en het gedachtegoed van Christenen voor Israël wel onderschrijf ik de acties van "Israël en de Bijbel".
Maar we gaan er geen politiek topic van maken.

Zacharia 4 spreekt over de kandelaar en de menorah is een 7 of 9 armige kandelaar, het ding staat voor het gebouw van de Knesseth.
De kandelaar brandt op olijfolie en die olie komt uit het kruikje dat boven de kandelaar is en natuurlijk is deze oliekruik verbonden overdrachtelijk aan de 2 olijbomen.
Hij is van goud en goud spreekt altijd over eeuwigheid. Goud oxideert niet omdat er geen zuur in zit, geen zuurdesem dus.
Het verbindt niet met zuurstof en het roest ook niet.
Het wordt altijd verbonden aan koningschap of priesterschap en dus geassocieerd met Christus onder het nieuwe verbond.
Het is altijd Christus als Melchizédek als de Opgewekte.
Licht, leven en woord zijn danook synoniemen in Johannes 1 vers 1,4.
De menorah in de tabernakel en later in de tempel was de uitbeelding van een amandelboom met amandelbloesem en knoppen en had 42 bloemen. De 42 maanden zou ons moeten denken aan de periode van verdrukking en dus ook bij de dagen van de opname van de Gemeente

Amandelboom duidt op wedergeboorte en op het vroege ontwaken. Dat beteken het woord ook. Het is de eerste boom die in Israël tot bloei komt en is dus alszodanig een beeld van de Joodse natie, de Jood weet maar al te goed dat het op de wedergeboorte slaat.
De 7 lampen spreken over de 7 geesten voor Gods troon en over de 7 engelen. We zien ook de 7 gemeenten in Klein-Azië en de 7 bazuinen en fiolen.

Het is ook de staf van Aäron, want dat was een tak van de amandelboom die ging bloeien.
Via deze amandelboom werd Aáron als Hogepriester aangewezen.
We zien in Zacharia 3 vers 9 ook de 7 ogen en 7 pijpen waardoor de olie werd toegevoegd.
De olijfbomen spreken over wat de Geest voortbrengt .
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zacharia 1

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Amandelboom duidt op wedergeboorte en op het vroege ontwaken. Dat beteken het woord ook. Het is de eerste boom die in Israël tot bloei komt en is dus alszodanig een beeld van de Joodse natie, de Jood weet maar al te goed dat het op de wedergeboorte slaat.
Het woord amandel שֻׁקָּדִ sheqed betekent ook waakzaam, oplettend. De amandelboom wordt in Pred. 12:5 met de ouderdom in verband gebracht. Ook al zijn er gebreken, de amandelboom zal bloeien.
In Jeremia 1:11 laat God Jeremia een amandeltwijg zien. Daarin komt ook de betekenis "waakzaam" naar voren, wat God daaraan verbindt: Jer.1: 11 En het woord des HEREN kwam tot mij: Wat ziet gij, Jeremia? Toen zeide ik: Ik zie een amandeltwijg. 12 Daarop zeide de HERE tot mij: Gij hebt goed gezien, want Ik waak over mijn woord om dat te doen. Er wordt door God dus verband gelegd tussen de amandel en het waakzaam zijn.

Maar in Zacharia staat dit niet genoemd. We weten dat de menorah in Exodus afgewerkt was met gouden amandelkelken waarin de olie moest worden gegoten.
We zien in Zacharia 3 vers 9 ook de 7 ogen en 7 pijpen waardoor de olie werd toegevoegd.
De 7 lampen spreken over de 7 geesten voor Gods troon en over de 7 engelen. We zien ook de 7 gemeenten in Klein-Azië en de 7 bazuinen en fiolen.
In het door jou genoemde vers gaat het over de zeven ogen op een gegraveerde steen. Het heeft ongetwijfeld ook te maken met de zeven geesten die voor Gods troon zijn.
Hierover schreef ik in dit topic op 18 maart:
De hoeksteen, maar ook de benaming sluitsteen kunnen beiden vertaald worden uit het woord הָרֹאשָׁה haroshah, wijst naar de Hoeksteen die door de tempelbouwers in psalm 118 verachtelijk was een plaats ontzegd. Maar hier bij de tempelbouw krijgt deze gevelsteen met inscriptie de plaats die God ervoor bestemd had. De ogen van YHWH rusten op de handen van degenen die deze steen, onze Here Jezus Christus de rechtmatige plaats toekent. De Steen die de basis van het gebouw vormt. Dat kunnen we geestelijk naar de gemeente in het Nieuwe Testament vertalen. Het zou bovendien heen kunnen wijzen naar de letterlijke tempel zoals beschreven in Ezech. 40-48.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.