De zin en onzin van zoeken

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Vertrokken user_2 »

callista schreef:ik zie vrolijke dat nergens beweren. :o
jij neemt het woord superioriteit in de mond...
jij vult in.
Neuh, ik lees gewoon wat er staat... zou je ook kunnen proberen, dan zie je het hem wel beweren... ;)
vrolijke heeft het m.i. over het denken, niet durven, kunnen of willen doordenken en een starheid in denken....de zg. tunnelvisie....en oogkleppen.
vasthouden aan het oude en aangeleerde, omdat dat een gevoel van veiligheid geeft.
zo'n houding kan je belemmeren in je ontwikkeling en groei.
bovendien sta je dan ook niet open voor andere visies, omdat je overtuigd bent van je eigen gelijk....
Neuh, je vult in.... nogmaals, lees gewoon wat er staat.
kromme en manke vergelijking..-------daar gaat het helemaal niet over....dat is het punt niet.
je verdraait de hele mikmak.
werkelijk absurd... :roll:

jouw voorbeeld is nu juist het werk en de visie van de missionarissen [en nog]
dat dachten de missionarissen n.l. die hele culturen vernietigd hebben door hun "waarheid" op te dringen aan anderen [de zg. 'primitieven', die veel goden aanbaden] omdat ze zich superieur voelden [en voelen]
culturen zoals de Maya's, de Abo's en de Indianen, omdat ze deze culturen minder achtten dan de hunne.

die werden niet met rust gelaten---er werd wel voor hun gedacht en besloten.
door de zg. superieuren.
Ja, je komt weer met de gebruikelijke stormram aanzetten als je het gesprek weer op jouw stokpaardjes kan laten uitdraaien.
Maar lees eerst gewoon eens wat er staat....
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Tin »

vrolijke schreef:
Loyola schreef:
vrolijke schreef:
Loyola schreef:
vrolijke schreef: Ze verhinderen ontwikkeling en kennis.
Als een kind in het eerste schooljaar zou zeggen: "ik wil niet weten hoeveel vijf maal acht is"; moet ik daar respekt voor hebben? En ja, waarom?
Dus als jij naar Afrika gaat en je ziet een stam met pijlen en speren ten strijde trekken, dan zeg jij: 'dat kan veel beter! Hier heb je een AK-47 en wat handgranaten. Het wordt hoog tijd voor meer ontwikkeling en kennis!' Moet ik daar respect voor hebben? En zo ja, waarom?

Wat een vergelijking! :roll:
Alsof geestelijke ontwikkeling iets met wapentechniek te maken heeft.

En dat vergelijk jij met een mens, die niets wil weten?
De vraag is aan jou gesteld...jij stelt dat ontwikkeling en kennis per definitie superieur zijn.
Mijn vraag is daarom net zo serieus als de jouwe....maar goed als je geestelijke ontwikkeling bedoeld, dan stel ik de vraag anders:

Als jij naar Afrika gaat en je ziet een stam met pijlen en speren ten strijde trekken, dan zeg jij: 'dat kan veel beter! Ik zal jullie leren hoe je een AK-47 en handgranaten kan ontwerpen en bouwen. Het wordt hoog tijd voor meer ontwikkeling en kennis!' Moet ik daar respect voor hebben? en zo ja, waarom?
Jou uitspraak is dus, dat de mensen liever dom zouden blijven?
Dan had mijn moeder vroeger toch gelijk, als zij zei: "de politiekers houden de mensen arm. De geestelijken houden ze dom".
Tenminste, de tweede zin schijn jij voor wensenswaard* te houden.

* = Wünschenswert letterlijk vertaald. Ik heb geen idee, of dat korrekt nederlands is.
Er wordt nog aldoor (wetenschappelijke) kennis en wijsheid door elkaar gehaald vrees is.
Of er wordt gesuggereerd dat beide op gelijke wijze te verwerven zijn.
Wetenschappelijke kennis kan voortdurend uitgebreid. En in veel opzichten kan dat handig zijn.
Vandaar dat we zorgen dat ieder kind leert wat 5x 8 is, en nog veel meer.
Deze kennis zorgt er echter niet voor dat de mens in geestelijk opzicht iets vooruit komt.
En kan ook averechts werken. Zie bovenstaand verhaal over de pijl en boog en de AK-47.
Wijsheid echter is als zodanig niet aan tijd gebonden. Het is geen kwestie van het opeenstapelen van kennis die tenslotte wijsheid tot gevolg heeft.
Het heeft natuurlijk wél iets te maken met het jezelf openstellen voor wijsheid.
En misschien is dat waar de discussie op vastloopt.
Iemand die al 50 jaar denkt dat het wenselijk is AK-47 's uit te delen heeft een moraal, die m.i. duidelijk aan een ethischer inzicht behoefte heeft. Schoolkennis zal hem daar niet bij helpen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door callista »

Loyola schreef:
callista schreef:ik zie vrolijke dat nergens beweren. :o
jij neemt het woord superioriteit in de mond...
jij vult in.
Neuh, ik lees gewoon wat er staat... zou je ook kunnen proberen, dan zie je het hem wel beweren... ;)
vrolijke heeft het m.i. over het denken, niet durven, kunnen of willen doordenken en een starheid in denken....de zg. tunnelvisie....en oogkleppen.
vasthouden aan het oude en aangeleerde, omdat dat een gevoel van veiligheid geeft.
zo'n houding kan je belemmeren in je ontwikkeling en groei.
bovendien sta je dan ook niet open voor andere visies, omdat je overtuigd bent van je eigen gelijk....
Neuh, je vult in.... nogmaals, lees gewoon wat er staat.
kromme en manke vergelijking..-------daar gaat het helemaal niet over....dat is het punt niet.
je verdraait de hele mikmak.
werkelijk absurd... :roll:

jouw voorbeeld is nu juist het werk en de visie van de missionarissen [en nog]
dat dachten de missionarissen n.l. die hele culturen vernietigd hebben door hun "waarheid" op te dringen aan anderen [de zg. 'primitieven', die veel goden aanbaden] omdat ze zich superieur voelden [en voelen]
culturen zoals de Maya's, de Abo's en de Indianen, omdat ze deze culturen minder achtten dan de hunne.

die werden niet met rust gelaten---er werd wel voor hun gedacht en besloten.
door de zg. superieuren.
Ja, je komt weer met de gebruikelijke stormram aanzetten als je het gesprek weer op jouw stokpaardjes kan laten uitdraaien.
Maar lees eerst gewoon eens wat er staat....

@Loyola...ik denk dat jou het punt ontgaat waar het hier in deze 'discussie'
om draait of waarop gedoeld wordt....

nl.dit:
terug naar het begin....
vrolijke schreef:
Waar ik een probleem mee heb, zijn mensen, die gewoon geen andere gedachten toelaten, als die, die ze al 50 jaar denken.
Een "denkverweigering" maakt het leven misschien makkelijker, maar niet eerlijker
m.a.w.
je ogen sluiten voor andere visies en niet openstaan voor andere benaderingen van het geloof of levensbeschouwing.-----ergo: tunnelvisies en oogkleppen op hebben.
deze bij voorbaat al afwijzen zonder er onderzoek naar gedaan te hebben of over enige kennis daaromtrent te beschikken.
kort samengevat onder de term 'cognitieve dissonantie'.

daar gaat het om zoals ik het lees.....

jij haalt er van alles bij[wapens etc.]...wat hier niet ter zake is en over totaal iets anders gaat dan bedoeld wordt.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Vertrokken user_2 »

callista schreef:@Loyola...ik denk dat jou het punt ontgaat waar het hier in deze 'discussie'
om draait of waarop gedoeld wordt....

nl.dit:
terug naar het begin....
vrolijke schreef:
Waar ik een probleem mee heb, zijn mensen, die gewoon geen andere gedachten toelaten, als die, die ze al 50 jaar denken.
Een "denkverweigering" maakt het leven misschien makkelijker, maar niet eerlijker
m.a.w.
je ogen sluiten voor andere visies en niet openstaan voor andere benaderingen van het geloof of levensbeschouwing.-----ergo: tunnelvisies en oogkleppen op hebben.
deze bij voorbaat al afwijzen zonder er onderzoek naar gedaan te hebben of over enige kennis daaromtrent te beschikken.
kort samengevat onder de term 'cognitieve dissonantie'.

daar gaat het om zoals ik het lees.....

jij haalt er van alles bij[wapens etc.]...wat hier niet ter zake is en over totaal iets anders gaat dan bedoeld wordt.

Opvallend dat Tin wél exact begrijpt waar ik het over heb in dit verband.... misschien moet je gewoon eens goed lezen wat er staat! ;)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door callista »

Loyola schreef:

Opvallend dat Tin wél exact begrijpt waar ik het over heb in dit verband.... misschien moet je gewoon eens goed lezen wat er staat! ;)
heel fijn voor je --daardoor voel je je kennelijk gesteund - maar is dat ook een bewijs van goed lezen van wat er oorspronkelijk bedoeld wordt?
kan best zo zijn hoor......dan is het mij ook goed.
maar ik lees anders.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door vrolijke »

Tin schreef: Er wordt nog aldoor (wetenschappelijke) kennis en wijsheid door elkaar gehaald vrees is.
Of er wordt gesuggereerd dat beide op gelijke wijze te verwerven zijn.
Wetenschappelijke kennis kan voortdurend uitgebreid. En in veel opzichten kan dat handig zijn.
Vandaar dat we zorgen dat ieder kind leert wat 5x 8 is, en nog veel meer.
Deze kennis zorgt er echter niet voor dat de mens in geestelijk opzicht iets vooruit komt.
En kan ook averechts werken. Zie bovenstaand verhaal over de pijl en boog en de AK-47.
Wijsheid echter is als zodanig niet aan tijd gebonden. Het is geen kwestie van het opeenstapelen van kennis die tenslotte wijsheid tot gevolg heeft.
Het heeft natuurlijk wél iets te maken met het jezelf openstellen voor wijsheid.
En misschien is dat waar de discussie op vastloopt.
Iemand die al 50 jaar denkt dat het wenselijk is AK-47 's uit te delen heeft een moraal, die m.i. duidelijk aan een ethischer inzicht behoefte heeft. Schoolkennis zal hem daar niet bij helpen.
Het komt er ook op aan, of je de kennis die je in´t school opdoet er voor is, een bepaald beroep te leren, waardoor je de kost kan verdienen, of misschien vat ik het begrip "wijsheid vergaren" een beetje anders op.
In´t school leer je latein en hogere wiskunde, en nog een paar dingen meer die jan met de pet, nooit meer nodig heeft in het dagelijkse leven.
Door zulke vakken leer je echter, je verstand te gebruiken. De eigenlijke zin van "wijsheid vergaren".
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Tin »

vrolijke schreef:t

Het komt er ook op aan, of je de kennis die je in´t school opdoet er voor is, een bepaald beroep te leren, waardoor je de kost kan verdienen, of misschien vat ik het begrip "wijsheid vergaren" een beetje anders op.
In´t school leer je latein en hogere wiskunde, en nog een paar dingen meer die jan met de pet, nooit meer nodig heeft in het dagelijkse leven.
Door zulke vakken leer je echter, je verstand te gebruiken. De eigenlijke zin van "wijsheid vergaren".
De indruk die je wekt is dat je van mening bent dat het menselijk verstand in principe in staat zou zijn de gehele waarheid omtrent het zijn der dingen te doorgronden. Dat nu, lijkt mij een illusie.
Maar we moeten zorgen het oorspronkelijke topic niet uit het oog te verliezen ;)
Zolang je zoekt naar meer kennis, zal je meer kennis vergaren, maar zij zal onontkomelijk altijd binnen de grenzen van het verstand zelf liggen. Hoe zou het anders kunnen? Of denk je dat het verstand de eeuwigheid kan bevatten? Of dat liefde verklaard kan uit fysiologische processen die de wetenschap in de hersenen kan onderkennen? Verklaard wel. Maar is de verklaring de liefde zelf? Geen gedachte om 50 jaar aan vast te houden zonder de beperking ervan te zien vind ik dus. Kortom: ik ben het helemaal met je eens dat het niet goed vast te zitten in de eigen conditionering, zonder open te staan voor iets anders, een groter waarheid. Maar dat geldt niet alleen voor onhoudbare theorieën omtrent religieuze ideeën die in werkelijkheid niet verder reikt dan de beperkte kennis omtrent de dagelijkse realiteit op een bepaald moment( de categorie waar jij denk ik op doelde). Maar ook voor een visie die uitsluitend gebaseerd is op het
verstand. En niet ziet dat hoewel we in zekere zin de inhoud van ons verstand zijn, dit nog niet wil zeggen dat er buiten dit verstand niets is.
Ook zo' n zin om op zoek te gaan ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door vrolijke »

Tin schreef:
vrolijke schreef:t

Het komt er ook op aan, of je de kennis die je in´t school opdoet er voor is, een bepaald beroep te leren, waardoor je de kost kan verdienen, of misschien vat ik het begrip "wijsheid vergaren" een beetje anders op.
In´t school leer je latein en hogere wiskunde, en nog een paar dingen meer die jan met de pet, nooit meer nodig heeft in het dagelijkse leven.
Door zulke vakken leer je echter, je verstand te gebruiken. De eigenlijke zin van "wijsheid vergaren".
De indruk die je wekt is dat je van mening bent dat het menselijk verstand in principe in staat zou zijn de gehele waarheid omtrent het zijn der dingen te doorgronden. Dat nu, lijkt mij een illusie.
Maar we moeten zorgen het oorspronkelijke topic niet uit het oog te verliezen ;)
Zolang je zoekt naar meer kennis, zal je meer kennis vergaren, maar zij zal onontkomelijk altijd binnen de grenzen van het verstand zelf liggen. Hoe zou het anders kunnen? Of denk je dat het verstand de eeuwigheid kan bevatten? Of dat liefde verklaard kan uit fysiologische processen die de wetenschap in de hersenen kan onderkennen? Verklaard wel. Maar is de verklaring de liefde zelf? Geen gedachte om 50 jaar aan vast te houden zonder de beperking ervan te zien vind ik dus. Kortom: ik ben het helemaal met je eens dat het niet goed vast te zitten in de eigen conditionering, zonder open te staan voor iets anders, een groter waarheid. Maar dat geldt niet alleen voor onhoudbare theorieën omtrent religieuze ideeën die in werkelijkheid niet verder reikt dan de beperkte kennis omtrent de dagelijkse realiteit op een bepaald moment( de categorie waar jij denk ik op doelde). Maar ook voor een visie die uitsluitend gebaseerd is op het
verstand. En niet ziet dat hoewel we in zekere zin de inhoud van ons verstand zijn, dit nog niet wil zeggen dat er buiten dit verstand niets is.
Ook zo' n zin om op zoek te gaan ;)
Ik begrijp niet, wat je mij wil zeggen.
Zullen we nu met wakker verstand zoeken, of liever toch niet, omdat we toch nooit alle kennis kunnen bereiken?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Tin »

vrolijke schreef:
Ik begrijp niet, wat je mij wil zeggen.
Zullen we nu met wakker verstand zoeken, of liever toch niet, omdat we toch nooit alle kennis kunnen bereiken?
Lastig.
We zitten even op een verschillende golflengte.
Hoe dit beter over te brengen?

Maar om je tweede zin te beantwoorden:

Met wakker verstand. Dat sowieso.
Waarbij ik er vanuit ga dat wakker verstand zijn plaats kent.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Tin »

DeZoeker schreef:
Als nu de "eenvoudigen van geest" (dat bedoel ik niet denigrerend) volstrekt gelukkig zijn in de overtuiging waarin ze leven. Wat is daar dan mis mee?
Waarom zou je hen hun zekerheden willen ontnemen? Laat die mensen in hun waarde!
Een overtuiging zoals de eenvoudigen van geest die hebben zou men wellicht zelf als min of meer noodzakelijk kunnen zien om een relatief evenwichtig leven te leiden. Toch lijkt het me niet dat vanaf hier stil moet blijven staan.
Eenvoudige overtuigingen kunnen tenslotte ook heel vervelende trekjes hebben.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door DeZoeker »

Tin schreef:
DeZoeker schreef:
Als nu de "eenvoudigen van geest" (dat bedoel ik niet denigrerend) volstrekt gelukkig zijn in de overtuiging waarin ze leven. Wat is daar dan mis mee?
Waarom zou je hen hun zekerheden willen ontnemen? Laat die mensen in hun waarde!
Een overtuiging zoals de eenvoudigen van geest die hebben zou men wellicht zelf als min of meer noodzakelijk kunnen zien om een relatief evenwichtig leven te leiden. Toch lijkt het me niet dat vanaf hier stil moet blijven staan.
Eenvoudige overtuigingen kunnen tenslotte ook heel vervelende trekjes hebben.
Je kunt je afvragen of het zinnig is een al te grote verlichtingsijver aan de dag te leggen. En met welk recht je meent een ander te moeten overtuigen. De consequenties kunnen aanzienlijk zijn wanneer iemand de fundamenten onder zijn of haar bestaan ziet vervagen door een (door jou?) hernieuwd verkregen inzicht, wanneer die daar (nog) niet aan toe is. De aandrang tot het zoeken dient zich op den duur vanzelf wel aan. Of helemaal niet...

En complexe overtuigingen kunnen minstens zo vervelend zijn als eenvoudige. Vooral als je ze niet begrijpt... :lol:
Laatst gewijzigd door DeZoeker op 25 nov 2013, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Wim Nusselder »

Kennis kan toenemen en kun je nastreven.
Zodra je het vastpakt, ben je het kwijt.
Het is er als je het hebt.
Het is er niet, als je het niet hebt.
Zoeken van kennis die je niet hebt is zinloos.

Wijsheid komt je aanwaaien als je je er voor openstelt.
Je openstellen voor wijsheid vergt het loslaten of in elk geval niet verabsoluteren van kennis.
Wij zoekt naar wijsheid, klampt zich vast aan flarden kennis en sluit zich af van echte wijsheid.

'Waarheid' kan gebruikt worden in de betekenis van 'kennis' en in de betekenis van 'wijsheid'.
Die betekenissen door elkaar halen is een recept voor verwarring en verdeeldheid.

Zoeken is slechts zinvol als het dingen betreft die los van mensen bestaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door vrolijke »

Wim Nusselder schreef:Kennis kan toenemen en kun je nastreven.
Zodra je het vastpakt, ben je het kwijt.
Het is er als je het hebt.
Het is er niet, als je het niet hebt.
Zoeken van kennis die je niet hebt is zinloos.

Wijsheid komt je aanwaaien als je je er voor openstelt.
Je openstellen voor wijsheid vergt het loslaten of in elk geval niet verabsoluteren van kennis.
Wij zoekt naar wijsheid, klampt zich vast aan flarden kennis en sluit zich af van echte wijsheid.

'Waarheid' kan gebruikt worden in de betekenis van 'kennis' en in de betekenis van 'wijsheid'.
Die betekenissen door elkaar halen is een recept voor verwarring en verdeeldheid.

Zoeken is slechts zinvol als het dingen betreft die los van mensen bestaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dat klinkt allemaal wel bloemig. Maar welke zin heeft dat? Wat wil je precies zeggen?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Wim Nusselder »

vrolijke schreef:Dat klinkt allemaal wel bloemig. Maar welke zin heeft dat? Wat wil je precies zeggen?
Wim Nusselder schreef:Zoeken is slechts zinvol als het dingen betreft die los van mensen bestaan.
Wat inherent is aan mensen (of niet), komt je aanwaaien (of niet) en vergt slechts dat je je laat inspireren.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door vrolijke »

Wim Nusselder schreef:
vrolijke schreef:Dat klinkt allemaal wel bloemig. Maar welke zin heeft dat? Wat wil je precies zeggen?
Wim Nusselder schreef:Zoeken is slechts zinvol als het dingen betreft die los van mensen bestaan.
Wat inherent is aan mensen (of niet), komt je aanwaaien (of niet) en vergt slechts dat je je laat inspireren.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Bedoel je daar nu mee, dat kennis vergaren een kwestie van aannemen is?
Iets, dat je "zonder moeite" verkrijgd?

Welke kennis is "inherent"? (Ik moest eerst het woord opzoeken. Dat kende ich nog niet) ;)
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

Wim Nusselder schreef:Kennis kan toenemen en kun je nastreven.
Zodra je het vastpakt, ben je het kwijt.
Het is er als je het hebt.
Het is er niet, als je het niet hebt.
Zoeken van kennis die je niet hebt is zinloos.

Je openstellen voor wijsheid vergt het loslaten of in elk geval niet verabsoluteren van kennis.
Wij zoekt naar wijsheid, klampt zich vast aan flarden kennis en sluit zich af van echte wijsheid.

'Waarheid' kan gebruikt worden in de betekenis van 'kennis' en in de betekenis van 'wijsheid'.
Die betekenissen door elkaar halen is een recept voor verwarring en verdeeldheid.

Zoeken is slechts zinvol als het dingen betreft die los van mensen bestaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Beste Wim,
Wijsheid komt je aanwaaien als je je er voor openstelt.
Dat lijkt mij wat al te simplistisch gesteld?
Maar als je het verwacht van "God de Schepper", mag je het van Hem verwachten als je erom vraagt!
Spreuken 1:
Inleiding,
1 De spreuken van Sálomo, den zoon van David, den koning van Israël,
2 Om wijsheid en tucht te weten; om te verstaan redenen des verstands;
3 Om aan te nemen onderwijs van goed verstand, gerechtigheid, en recht, en billijkheden;
4 Om den slechten kloekzinnigheid te geven, den jongeling wetenschap en bedachtzaamheid.
5 Die wijs is, zal horen, en zal in lere toenemen; en die verstandig is, zal wijzen raad bekomen;
6 Om te verstaan een spreuk en de uitlegging, de woorden der wijzen en hun raadselen.
7 De vrees des HEEREN is het beginsel der wetenschap; de dwazen verachten wijsheid en tucht.
Plicht der kinderen,
8 Mijn zoon! hoor de tucht uws vaders, en verlaat de leer uwer moeder niet;
9 Want zij zullen uw hoofd een aangenaam toevoegsel zijn, en ketenen aan uw hals.
10 Mijn zoon! indien de zondaars u aanlokken, bewillig niet;
11 Indien zij zeggen: Ga met ons, laat ons loeren op bloed, ons versteken tegen den onschuldige, zonder oorzaak;
12 Laat ons hen levend verslinden, als het graf; ja, geheel en al, gelijk die in den kuil nederdalen;
13 Alle kostelijk goed zullen wij vinden, onze huizen zullen wij met roof vullen.
14 Gij zult uw lot midden onder ons werpen; wij zullen allen een buidel hebben.
15 Mijn zoon! wandel niet met hen op den weg; weer uw voet van hun pad.
16 Want hun voeten lopen ten boze; en zij haasten zich om bloed te storten.
17 Zekerlijk, het net wordt tevergeefs gespreid voor de ogen van allerlei gevogelte;
18 En deze loeren op hun eigen bloed, en versteken zich tegen hun zielen.
19 Zo zijn de paden van een iegelijk, die gierigheid pleegt; zij zal de ziel van haar meester vangen.
Vermaning der opperste Wijsheid,
20 De opperste Wijsheid roept overluid daar buiten; Zij verheft Haar stem op de straten.
21 Zij roept in het voorste der woelingen; aan de deuren der poorten spreekt Zij Haar redenen in de stad;
22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten?
23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;
26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.
27 Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;
28 Dan zullen zij tot Mij roepen, maar Ik zal niet antwoorden; zij zullen Mij vroeg zoeken, maar zullen Mij niet vinden;
29 Daarom, dat zij de wetenschap gehaat hebben, en de vreze des HEEREN niet hebben verkoren.
30 Zij hebben in Mijn raad niet bewilligd; al Mijn bestraffingen hebben zij versmaad;
31 Zo zullen zij eten van de vrucht van hun weg, en zich verzadigen met hun raadslagen.
32 Want de afkering der slechten zal hen doden, en de voorspoed der zotten zal hen verderven.
33 Maar die naar Mij hoort, zal zeker wonen, en hij zal gerust zijn van de vreze des kwaads.
Wel Wim, dit komt maar niet zomaar aan waaien hé!

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Zolderworm »

Itamar schreef:
Wim Nusselder schreef:Kennis kan toenemen en kun je nastreven.
Zodra je het vastpakt, ben je het kwijt.
Het is er als je het hebt.
Het is er niet, als je het niet hebt.
Zoeken van kennis die je niet hebt is zinloos.

Je openstellen voor wijsheid vergt het loslaten of in elk geval niet verabsoluteren van kennis.
Wij zoekt naar wijsheid, klampt zich vast aan flarden kennis en sluit zich af van echte wijsheid.

'Waarheid' kan gebruikt worden in de betekenis van 'kennis' en in de betekenis van 'wijsheid'.
Die betekenissen door elkaar halen is een recept voor verwarring en verdeeldheid.

Zoeken is slechts zinvol als het dingen betreft die los van mensen bestaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Beste Wim,
Wijsheid komt je aanwaaien als je je er voor openstelt.
Dat lijkt mij wat al te simplistisch gesteld?
Maar als je het verwacht van "God de Schepper", mag je het van Hem verwachten als je erom vraagt!
Spreuken 1:
Inleiding,
1 De spreuken van Sálomo, den zoon van David, den koning van Israël,
2 Om wijsheid en tucht te weten; om te verstaan redenen des verstands;
3 Om aan te nemen onderwijs van goed verstand, gerechtigheid, en recht, en billijkheden;
4 Om den slechten kloekzinnigheid te geven, den jongeling wetenschap en bedachtzaamheid.
5 Die wijs is, zal horen, en zal in lere toenemen; en die verstandig is, zal wijzen raad bekomen;
6 Om te verstaan een spreuk en de uitlegging, de woorden der wijzen en hun raadselen.
7 De vrees des HEEREN is het beginsel der wetenschap; de dwazen verachten wijsheid en tucht.
Plicht der kinderen,
8 Mijn zoon! hoor de tucht uws vaders, en verlaat de leer uwer moeder niet;
9 Want zij zullen uw hoofd een aangenaam toevoegsel zijn, en ketenen aan uw hals.
10 Mijn zoon! indien de zondaars u aanlokken, bewillig niet;
11 Indien zij zeggen: Ga met ons, laat ons loeren op bloed, ons versteken tegen den onschuldige, zonder oorzaak;
12 Laat ons hen levend verslinden, als het graf; ja, geheel en al, gelijk die in den kuil nederdalen;
13 Alle kostelijk goed zullen wij vinden, onze huizen zullen wij met roof vullen.
14 Gij zult uw lot midden onder ons werpen; wij zullen allen een buidel hebben.
15 Mijn zoon! wandel niet met hen op den weg; weer uw voet van hun pad.
16 Want hun voeten lopen ten boze; en zij haasten zich om bloed te storten.
17 Zekerlijk, het net wordt tevergeefs gespreid voor de ogen van allerlei gevogelte;
18 En deze loeren op hun eigen bloed, en versteken zich tegen hun zielen.
19 Zo zijn de paden van een iegelijk, die gierigheid pleegt; zij zal de ziel van haar meester vangen.
Vermaning der opperste Wijsheid,
20 De opperste Wijsheid roept overluid daar buiten; Zij verheft Haar stem op de straten.
21 Zij roept in het voorste der woelingen; aan de deuren der poorten spreekt Zij Haar redenen in de stad;
22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten?
23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.
24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;
26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.
27 Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;
28 Dan zullen zij tot Mij roepen, maar Ik zal niet antwoorden; zij zullen Mij vroeg zoeken, maar zullen Mij niet vinden;
29 Daarom, dat zij de wetenschap gehaat hebben, en de vreze des HEEREN niet hebben verkoren.
30 Zij hebben in Mijn raad niet bewilligd; al Mijn bestraffingen hebben zij versmaad;
31 Zo zullen zij eten van de vrucht van hun weg, en zich verzadigen met hun raadslagen.
32 Want de afkering der slechten zal hen doden, en de voorspoed der zotten zal hen verderven.
33 Maar die naar Mij hoort, zal zeker wonen, en hij zal gerust zijn van de vreze des kwaads.
Wel Wim, dit komt maar niet zomaar aan waaien hé!

Een hartelijke groet.
Zijt gij soms de sprekende bijbel? Of spreekt gij slechts boekdelen? Ik denk niet dat je als wandelende bijbel ooit de waarheid zult ontdekken, omdat je bewustzijn feitelijk dan niet meer is dan één grote klomp bijbelteksten.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 26 nov 2013, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Zolderworm »

Het probleem met zoeken is, volgens mij, dat hij die op zoek gaat, al een beeld heeft van wat hij denkt te gaan vinden. Dat is wat zijn hersenen al automatisch, van tevoren, doen. En als zijn zoeken vervolgens leidt naar iets wat niet in dat beeld past, dan ziet hij het niet. En de kans dat het iets is wat niet in dat beeld past, is 99,9999999 procent.
Zoekt hij bijvoorbeeld kennis, dan is het probleem dat kennis altijd slechts een beeld is van de werkelijkheid die hij zou kunnen vinden. Het is nooit de werkelijkheid zelf. Daarom heeft hij uiteindelijk alleen maar zijn eigen beeld gevonden, zijn eigen schepping, en meer niet. En zo blijft hij gevangen in zichzelf en komt daar vervolgens nooit meer uit zolang hij blijft zoeken.
Daarom moet de eerste stap zijn zich geen beeld te vormen van hetgeen men denkt te vinden en vervolgens ook niet op zoek te gaan. Je komt dan in een toestand van niet doen, of diepe meditatie. Dan is er het onpersoonlijk, vormloos en inhoudsloos gewaarworden. Dat is een vinden zonder gevonden te hebben, omdat je beseft dat er nooit een einddoel is. Het einddoel stellen is namelijk evenzogoed een product van het denken en het beelden vormen, en is alleen maar een zelfgeschapen ondoordringbare muur tussen jezelf en de werkelijkheid.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef:Het probleem met zoeken is, volgens mij, dat hij die op zoek gaat, al een beeld heeft van wat hij denkt te gaan vinden. Dat is wat zijn hersenen al automatisch, van tevoren, doen. En als zijn zoeken vervolgens leidt naar iets wat niet in dat beeld past, dan ziet hij het niet. En de kans dat het iets is wat niet in dat beeld past, is 99,9999999 procent.
Zoekt hij bijvoorbeeld kennis, dan is het probleem dat kennis altijd slechts een beeld is van de werkelijkheid die hij zou kunnen vinden. Het is nooit de werkelijkheid zelf. Daarom heeft hij uiteindelijk alleen maar zijn eigen beeld gevonden, zijn eigen schepping, en meer niet. En zo blijft hij gevangen in zichzelf en komt daar vervolgens nooit meer uit zolang hij blijft zoeken.
Daarom moet de eerste stap zijn zich geen beeld te vormen van hetgeen men denkt te vinden en vervolgens ook niet op zoek te gaan. Je komt dan in een toestand van niet doen, of diepe meditatie.
Niet zelden, vinden mensen het tegenovergestelde, van wat zij dachten te vinden.
Komt in de wetenschap vaak voor.

Je moet zulke gedachten natuurlijk wel toegelaten.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
Zolderworm schreef:Het probleem met zoeken is, volgens mij, dat hij die op zoek gaat, al een beeld heeft van wat hij denkt te gaan vinden. Dat is wat zijn hersenen al automatisch, van tevoren, doen. En als zijn zoeken vervolgens leidt naar iets wat niet in dat beeld past, dan ziet hij het niet. En de kans dat het iets is wat niet in dat beeld past, is 99,9999999 procent.
Zoekt hij bijvoorbeeld kennis, dan is het probleem dat kennis altijd slechts een beeld is van de werkelijkheid die hij zou kunnen vinden. Het is nooit de werkelijkheid zelf. Daarom heeft hij uiteindelijk alleen maar zijn eigen beeld gevonden, zijn eigen schepping, en meer niet. En zo blijft hij gevangen in zichzelf en komt daar vervolgens nooit meer uit zolang hij blijft zoeken.
Daarom moet de eerste stap zijn zich geen beeld te vormen van hetgeen men denkt te vinden en vervolgens ook niet op zoek te gaan. Je komt dan in een toestand van niet doen, of diepe meditatie.
Niet zelden, vinden mensen het tegenovergestelde, van wat zij dachten te vinden.
Komt in de wetenschap vaak voor.

Je moet zulke gedachten natuurlijk wel toelaten.
Ja, creatief blijven is hier heel belangrijk en de intuïtie laten spreken. Maar ik heb het niet zozeer over wetenschappelijk onderzoek, maar over het spirituele. Daarin zie je toch vaak mensen die menen het gevonden te hebben, en met uitgebreide theorieën komen, en vervolgens in die theorieën volledig verstrikt raken en al gauw alleen maar naar hun eigen denkbeelden kijken in plaats van naar de werkelijkheid. Ook binnen het christendom vind je veel van zulke mensen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door DeZoeker »

Zijt gij soms de sprekende bijbel? Of spreekt gij slechts boekdelen? Ik denk niet dat je als wandelende bijbel ooit de waarheid zult ontdekken, omdat je bewustzijn feitelijk dan niet meer is dan één grote klomp bijbelteksten.
Helemaal mee eens. Ik weet niet wat het strooien van Bijbelteksten wezenlijk toevoegt aan de discussie.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

Beste Zolderworm,
De Bijbel "Gods Woord", is Universeel en ten alle tijden betrouwbaar om te gebruiken!
5 Die wijs is, zal horen, en zal in lere toenemen; en die verstandig is, zal wijzen raad bekomen;
Het Geloof in de ware Wijsheid en Kennis zijn in de Bijbel te vinden!
Maar om daadwerkelijk de "Wijsheid en Kennis" die in de Bijbel geschreven staan te Proeven en te Verstaan, hebben wij de "Heilige Geest van God" nodig!
Ik heb al eerder op geschreven, dat het "Geloof en het Verstaan" van Gods Woord is uit het Horen!
Maar alleen de "Kinderen die God verkiest" kunnen zijn Woord verstaan! ( Predestinatie.)
En daar naar te Leven!
Zijt gij soms de sprekende bijbel?
Onderzoek de volgende uitspraak van Christus.
Matteüs 8:
19 Maar een schriftgeleerde kwam op hem af en zei: ‘Meester, ik zal u volgen waarheen u ook gaat.’ 20 Jezus zei tegen hem: ‘De vossen hebben holen en de vogels hebben nesten, maar de Mensenzoon kan zijn hoofd nergens te ruste leggen.’ 21 Een ander, een van zijn leerlingen, zei: ‘Heer, sta me toe eerst terug te gaan om mijn vader te begraven.’ 22 Maar Jezus zei tegen hem: ‘Volg mij en laat de doden hun doden begraven.’

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Tin »

Itamar schreef:Beste Zolderworm,
De Bijbel "Gods Woord", is Universeel en ten alle tijden betrouwbaar om te gebruiken!
Dus als ik je goed begrijp heeft zoeken alleen "zin" om iets in de bijbel op te zoeken (wat overigens een wat andere inhoud van het woord is dan topicstarter m.i. bedoeld heeft) en "onzin" wanneer men iets van waarheid zoekt buiten de teksten die in de bijbel staan.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Tin »

Zolderworm schreef:Het probleem met zoeken is, volgens mij, dat hij die op zoek gaat, al een beeld heeft van wat hij denkt te gaan vinden. Dat is wat zijn hersenen al automatisch, van tevoren, doen. En als zijn zoeken vervolgens leidt naar iets wat niet in dat beeld past, dan ziet hij het niet. En de kans dat het iets is wat niet in dat beeld past, is 99,9999999 procent.
Zoekt hij bijvoorbeeld kennis, dan is het probleem dat kennis altijd slechts een beeld is van de werkelijkheid die hij zou kunnen vinden. Het is nooit de werkelijkheid zelf. Daarom heeft hij uiteindelijk alleen maar zijn eigen beeld gevonden, zijn eigen schepping, en meer niet. En zo blijft hij gevangen in zichzelf en komt daar vervolgens nooit meer uit zolang hij blijft zoeken.
Daarom moet de eerste stap zijn zich geen beeld te vormen van hetgeen men denkt te vinden en vervolgens ook niet op zoek te gaan. Je komt dan in een toestand van niet doen, of diepe meditatie. Dan is er het onpersoonlijk, vormloos en inhoudsloos gewaarworden. Dat is een vinden zonder gevonden te hebben, omdat je beseft dat er nooit een einddoel is. Het einddoel stellen is namelijk evenzogoed een product van het denken en het beelden vormen, en is alleen maar een zelfgeschapen ondoordringbare muur tussen jezelf en de werkelijkheid.
DeZoeker schreef:
Tin schreef:
1.Als je géén zoeker bent zul je de waarheid sowieso nooit kennen, zolang je een zoeker bent is er misschien nog hoop :)

Maar ach, je kunt ook zeggen:

2.Wie zoekt, zoekt de waarheid elders
Of zoekt wat hij wenst te vinden.
Beide zijn geen weg naar waarheid!
Ik opteer maar voor het eerste. Daar is tenminste nog hoop... ;)
Ok, ok ;)
Ja, en je bent in ieder geval ook nog steeds op zoek naar de beste avatar :)

Maar even wat serieuzer:
De (niet uitgewerkte) elementen die ik boven aangaf komen mooi bij elkaar in de mooi geformuleerde post van Zolderworm!
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

DeZoeker schreef:
Zijt gij soms de sprekende bijbel? Of spreekt gij slechts boekdelen? Ik denk niet dat je als wandelende bijbel ooit de waarheid zult ontdekken, omdat je bewustzijn feitelijk dan niet meer is dan één grote klomp bijbelteksten.
Helemaal mee eens. Ik weet niet wat het strooien van Bijbelteksten wezenlijk toevoegt aan de discussie.
Beste DeZoeker,
Dit vind ik echt de moeite, om daar eens uitvoerlijk over na te denken!
De topik starter!
Waarover gaat dit dan over! : De zin en onzin van zoeken?
Waar was je ook alweer naar opzoek, DeZoeker?

Een hartelijke groet.