De zin en onzin van zoeken

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door DeZoeker »

Beste DeZoeker,

Dit vind ik echt de moeite, om daar eens uitvoerlijk over na te denken!

De topik starter!
Waarover gaat dit dan over! : De zin en onzin van zoeken?
Waar was je ook alweer naar opzoek, DeZoeker?

Een hartelijke groet.
Het ontgaat mij even wat je hiermee zeggen wil
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

DeZoeker schreef:
Beste DeZoeker,

Dit vind ik echt de moeite, om daar eens uitvoerlijk over na te denken!

De topik starter!
Waarover gaat dit dan over! : De zin en onzin van zoeken?
Waar was je ook alweer naar opzoek, DeZoeker?

Een hartelijke groet.
Het ontgaat mij even wat je hiermee zeggen wil
Beste DeZoeker,
Vrolijke: De topik starter van "De zin en onzin van zoeken". Zegt:
Dit vind ik echt de moeite, om daar eens uitvoerlijk over na te denken!
Waarvan?
Helemaal mee eens. Ik weet niet wat het strooien van Bijbelteksten wezenlijk toevoegt aan de discussie
Waar gaat dit dan over!
De zin en onzin van zoeken?
Waar was je ook alweer naar opzoek, DeZoeker?
Nog steeds op zoek naar de beste avatar?
Van Simplistisch, naar Blah Blah Blah? :!:

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door DeZoeker »

Waar was je ook alweer naar opzoek, DeZoeker?
Nog steeds op zoek naar de beste avatar?
Dat heet: humor. Maar dat komt in jouw belevingswereld niet voor schat ik in.
Van Simplistisch, naar Blah Blah Blah? :!:
Als je nou ook nog iets inhoudelijks te melden hebt dan kunnen we er nog eens over doorpraten en anders laten we het hier maar bij...
Een hartelijke groet.
Laatst gewijzigd door DeZoeker op 27 nov 2013, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door DeZoeker »

Ok, ok ;)
Ja, en je bent in ieder geval ook nog steeds op zoek naar de beste avatar :)
Daar wil ik het maar liever niet meer over hebben... :evil:
Maar even wat serieuzer:
De (niet uitgewerkte) elementen die ik boven aangaf komen mooi bij elkaar in de mooi geformuleerde post van Zolderworm!
Ik heb geen idee of iemand die zoekende is al een beeld heeft van waar die naar op zoek is of waar die bewering op gebaseerd is. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat niet zo is. Ik vind inspiratie in onder meer de Bijbel en in de filosofie. Maar er is tot nog toe niet iets dat ook echt overtuigt in de zin van een enige en alles omvattende waarheid.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Zolderworm »

Itamar schreef:Beste Zolderworm,
De Bijbel "Gods Woord", is Universeel en ten alle tijden betrouwbaar om te gebruiken!
O, is dat zo? Of is het alleen maar zo, dat jij persoonlijk denkt dat dat zo is? Volgens mij, en heel veel andere mensen, is dat helemaal niet zo. En wie heeft er nu gelijk? Of vind jij dat jij in principe altijd gelijk hebt?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 82
Lid geworden op: 07 nov 2013, 04:28
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door leo »

pffffffffffffffffff wat een heen en weer gepraat, wat een boel vragen en wat een boel antwoorden.
Ik moet zeggen dat ik een beetje de weg ben kwijtgeraakt in wat een beetje op een tenniswedstrijd lijkt.
Even duidelijk vooropgesteld, ik ben de weg een beetje kwijtgeraakt waarmee ik maar wil zeggen dat de heen en weer argumenten niet maar een spelletje zijn.
Waar ik zelf steeds aan moest denken was het volgende. Het lijkt voor mij een beetje zo dat er gezocht wordt naar een absolute waarheid. Een waarheid of ook wel een antwoord wat met verstand van zaken onderbouwt kan worden. Het wetenschappelijke 2 plus 2 is 4.
Steeds komt in de geschreven stukken naar voren dat we over twee verschillende zaken praten en ik denk dat dat ook zo is. Geloven is nu eenmaal geen 2 plus 2 maar een aanname.

het mooie van geloven vind ik dat het voor mij een vaag maar ozo spannend antwoord geeft op de vraag naar de waarheid.
Jezus zegt van zichzelf Ik ben de waarheid.
Nu houd ik er niet zo van om de bijbel als citatenboek te gebruiken, sterker nog daar is die helemaal niet voor.
Toch kan ik zelf in mijn dagelijkse zoektocht door het leven prima uit de voeten met de uitspraak van Jezus.
Die uitspraak zegt voor mij dat alle waarheid betrekkelijk is. Met andere woorden waarheid is iets wat ik vind door te leven. Bij Jezus zien we dat hij gedurende zijn optreden hier op aarde voortdurend mensen met hun eigen wijsheid en waarheid op het verkeerde been zet. Dat moet je denk ik als gelovige toe willen staan. De bereidheid om een mening, een waarheid bij te stellen is inherent aan geloven en leven.
Een mooi beeld van dat bijstellen vind ik altijd de geschiedenis van die vrouw die op overspel is betrapt.
Op overspel staat als straf stenigen. (even los van wat je daarvan vindt) Wie zonder zonde is die werpe de eerste steen zegt Jezus. Tja daar sta je dan als gluurder, je hebt een man en vrouw betrapt notabene. Heb je eerst toegekeken? Had je beide mensen aan moeten spreken voordat ze in bed stapte?
Wie zonder zonde is die werpe de eerste steen.
De omstanders druipen af, Jezus heeft voldaan aan de geldende wet, stenig haar maar.
Dan komt die verrassende wending, Hij die zou mogen gooien, Jezus, gooit niet.
Hij zei: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!
( het verhaal staat in Joh 8 vanaf vers 1 )
als hier Jezus, die van zichzelf zegt de waarheid te zijn, niet ongelofelijk flexibel omgaat met de waarheid en de consequenties van de wet dan weet ik het ook niet meer.

moraal van mijn verhaal is dat dat wat ik zocht zich bevond in een mens namelijk Jezus
Dat was geen wetenschap, geen 2 plus 2.

Voor mij is waarheid een gericht zijn op Jezus en vandaar kijken naar wat er om mij heen gebeurt.
dan heb ik niets aan de antwoorden van gisteren maar ik moet ze vandaag zoeken
dan heb ik ook niets aan de antwoorden van 50 jaar of langer terug, ik moet vandaag zoeken en het antwoord vinden in de mens Jezus.

dáár moet ik het mee doen, daar mag ik het mee doen.
tja bewijs dat maar is?!
Dag aan dag draagt Hij ons
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Wim Nusselder »

leo schreef:ik moet vandaag zoeken en het antwoord vinden in de mens Jezus.
Mooi verwoord, Leo.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

Beste Leo,
Jezus zegt van zichzelf Ik ben de waarheid.
Nu houd ik er niet zo van om "de bijbel als citatenboek" te gebruiken, sterker nog daar is die helemaal niet voor.
Over welke Jezus hebt jij dan?
Hoe wil je dit nu uitleggen zonder de Bijbel als citatenboek te gebruiken?
Wanneer moet je de Bijbel dan wel te gebruiken?
Om een Citaat te noemen uit 2 Timoteüs 4:1-5, waar de Apostel Paulus duidelijk spreekt over de Verkondiging van het Evangelie!
1 Ik betuig dan voor God en de "Heere Jezus Christus", Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdig, ontijdig; weerleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelf leraars vergaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabels.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door callista »

Itamar schreef: Om een Citaat te noemen uit 2 Timoteüs 4:1-5, waar de Apostel Paulus duidelijk spreekt over de Verkondiging van het Evangelie!
1 Ik betuig dan voor God en de "Heere Jezus Christus", Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdig, ontijdig; weerleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelf leraars vergaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabels.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

.
weer bijbelcitaten...pppfff...
en dan ook nog dit:
de pastorale brieven zijn niet van de hand van Paulus, maar van een onbekende..
aangenomen wordt dat ze ver na de dood van Paulus geschreven zijn....begin 2e eeuw.

http://www.bijbelencultuur.nl/bijbelboe ... le-brieven
Laatst gewijzigd door callista op 28 nov 2013, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

callista schreef:
Itamar schreef: Om een Citaat te noemen uit 2 Timoteüs 4:1-5, waar de Apostel Paulus duidelijk spreekt over de Verkondiging van het Evangelie!
1 Ik betuig dan voor God en de "Heere Jezus Christus", Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdig, ontijdig; weerleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelf leraars vergaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabels.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

.
weer bijbelcitaten...pppfff...
de pastorale brieven zijn niet van de hand van Paulus, maar van een onbekende..
aangenomen wordt dat ze ver na de dood van Paulus geschreven zijn....begin 2e eeuw.
http://www.bijbelencultuur.nl/bijbelboe ... le-brieven
Beste Callista,
In de volgende Citaat wordt ook over "Paulus" gesproken!
2 Petrus 1: 19-21,
19 En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door callista »

Itamar schreef: In de volgende Citaat wordt ook over "Paulus" gesproken!
2 Petrus 1: 19-21,
19 En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

.
door alle theologen die niet ultraorthodox zijn wordt ook onderschreven dat 2 Petrus niet door Petrus geschreven is.
bepaalde gelovigen hebben dus valse geschriften geproduceerd en ze laten doorgaan voor apostolische geschriften
als jij graag bedrogen wil worden en alles gelooft wat geschreven en gedrukt staat is dat jouw zaak.
en jouw goed recht.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7380
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Tin »

callista schreef:
weer bijbelcitaten...pppfff...
Is dit het topic "de zin en onzin van bijbelcitaten?"
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

Tin schreef:
callista schreef:
...
Is dit het topic "de zin en onzin van bijbelcitaten?

Beste Tin,
Wat is de "ZIN" van "HET" zoeken?
"Welkom op “Geloofsgesprek"
Het doel van deze (Forum) Site is het gesprek over geloof en het gesprek tussen mensen met verschillende overtuigingen een plaats te geven.
Voorheen kon dat op het forum van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt maar dat forum is per 1 maart opgeheven.
Dus vind ik dat de Bijbel op dit Forum niet mag ontbreken!
Wel krijg ik de indruk, dat er niet veel in de Bijbel letterlijk gezocht wordt, hoe de "Heere Jezus" het heeft laten optekenen door de" Heilige Geest".
Waarom dan de vraag: "van de zin en onzin van bijbelcitaten"?

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Zolderworm »

Itamar schreef:
Tin schreef:
callista schreef:
...
Is dit het topic "de zin en onzin van bijbelcitaten?

Beste Tin,
Wat is de "ZIN" van "HET" zoeken?
"Welkom op “Geloofsgesprek"
Het doel van deze (Forum) Site is het gesprek over geloof en het gesprek tussen mensen met verschillende overtuigingen een plaats te geven.
Voorheen kon dat op het forum van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt maar dat forum is per 1 maart opgeheven.
Dus vind ik dat de Bijbel op dit Forum niet mag ontbreken!
Wel krijg ik de indruk, dat er niet veel in de Bijbel letterlijk gezocht wordt, hoe de "Heere Jezus" het heeft laten optekenen door de" Heilige Geest".
Waarom dan de vraag: "van de zin en onzin van bijbelcitaten"?
Dit is niet een voortzetting van het GKV-forum, maar een nieuw forum dat Geloofsgesprek heet. Bijbelcitaten mogen hier gegeven worden, maar aangezien hier nogal wat mensen meedoen die niet echt ervan overtuigd zijn dat de Bijbel per definitie de waarheid vertelt, heeft het louter en alleen met bijbelcitaten als bewijsmateriaal komen, geen zin.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Zolderworm »

DeZoeker schreef:[quote="Tin""]Maar even wat serieuzer:
De (niet uitgewerkte) elementen die ik boven aangaf komen mooi bij elkaar in de mooi geformuleerde post van Zolderworm!
Ik heb geen idee of iemand die zoekende is al een beeld heeft van waar die naar op zoek is of waar die bewering op gebaseerd is. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat niet zo is. Ik vind inspiratie in onder meer de Bijbel en in de filosofie. Maar er is tot nog toe niet iets dat ook echt overtuigt in de zin van een enige en alles omvattende waarheid.[/quote]
Het gaat er niet zozeer om dat hij al een kant en klaar beeld heeft van wat hij zoekt, maar dat hij een einddoel voor ogen heeft. Dat is wat ik bedoel. Hij denkt dat hij naar iets zoekt, wat een concreet eindresultaat is. Dat hindert hem in de juiste geesteshouding. Het gaat om een staat van bewustzijn, waarin informatie tot ons komt, niet om een zoektocht of iets dergelijks. En die staat van bewustzijn bereiken we juist door niet te gaan zoeken. Al is "bereiken" hier niet echt het goede woord.
Only dead fish go with the flow
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

Beste Zolderworm,
Welkom op “Geloofsgesprek”
Het doel van deze site is het gesprek over geloof en het gesprek tussen mensen met verschillende overtuigingen een plaats te geven. Voorheen kon dat op het forum van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt maar dat forum is per 1 maart opgeheven. ( Het archief van dat forum is te vinden op forum.gkv.nl )

In het forum behorend bij deze site is er natuurlijk plaats voor GKv'ers, maar het is zeker niet zo dat we ons uitsluitend richten op de leden van dat kerkgenootschap. Ons forum is veel breder.
We willen juist ook óver kerkmuren heen kijken. De meeste christelijke kerken hebben de Apostolische Geloofsbelijdenis als basis en de meeste forummers zullen die dan ook onderschrijven, maar ook degene die anders gelooft en niet-gelovigen die hier graag willen meepraten zijn welkom. Voorwaarde blijft steeds dat je respect hebt naar de ander toe.
Betekent dit respect hebben, dat je steeds dezelfde opvatting zou moeten hebben als de ander of niet kenbaar mag maken dat jij het toch anders ziet? Zeker niet, maar wel moet je geïnteresseerd zijn in de standpunten van een ander en je open stellen voor de dialoog.
Heb je een zeer sterk exact omlijnd geloof en weet je precies wat goed is en wat niet en wil je dat de ander gaan voorhouden omdat die ander het geheel verkeerd ziet? Dan is de plek voor jou niet hier, want dat is niet de manier waarop wij op dit forum tot een goede discussie denken te komen, overeenkomstig onze visie.
Onze doelgroep bestaat uit mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in andersgelovigen, in veel gevallen naast ook een betrokkenheid bij een bepaalde kerk, waarbij ze aangesloten zijn.

Gebruikers
Het forum biedt mogelijkheden aan personen om, al dan niet onder een nickname, mee te discussiëren in de verschillende onderwerpen.
Voor toegang tot de mogelijkheden van het forum is registratie verplicht. Pas als het account geactiveerd is kan men daadwerkelijk deelnemen.
Van een gebruiker wordt verwacht dat hij / zij zich conformeert aan de gedragsregels zoals vermeld op het forum.
Tevens wordt er van een gebruiker verwacht dat hij / zij geen gebruik maakt van zgn. “klonen”. Men dient via email bereikbaar te zijn voor de leden van het team.

Van gebruikers wordt niet verwacht dat zij de grondslag als uitgangspunt hebben. Wel verwachten we dat er respect is voor anderen en dat dit respect ook in het gedrag op het forum te herkennen is.

Onderwerpen en reacties
Het is aan elke gebruiker toegestaan om een onderwerp te openen in de verschillende subfora waarbij rekening gehouden dient te worden met de plaats waar men een onderwerp opent. (bv: een onderwerp over de paus hoort niet in subforum GKv).
Bij het aanmaken van een onderwerp wordt verwacht dat de starter helder aangeeft wat de bedoeling is van het onderwerp en wat hij / zij verwacht van anderen in hun reacties.
Onderwerpen met enkelvoudige mededelingen zijn dus in de regel niet voldoende als topicstart.

Het is aan elke gebruiker toegestaan te reageren in alle onderwerpen.

Bij het reageren op een onderwerp is het van belang om ook over het onderwerp te schrijven en niet te ver af te dwalen.
Tevens is het van belang om over de zaak en niet over de persoon te schrijven.
Zaken als “op de man spelen” worden niet toegestaan.
Onderwerpen die bij opening direct kwetsend zijn of waarvan het doel niet helder is kunnen door de moderatoren of het beheer gesloten cq verwijderd worden.
Zie voor de uitgebreide gedragsregels het desbetreffende topic in het subforum Reglement.

Privacy
Een deel van het forum is afgeschermd voor niet-gebruikers en is alleen te zien als je ingelogd bent.
Het grootste gedeelte is echter door eenieder te lezen, ingelogd of niet.
Houd er rekening mee bij het posten, dat alleen gedeelten waar dit staat aangegeven, alleen voor ingelogde leden te zien zijn.

Het team ziet er op toe dat alles juist verloopt, maar kan niet garanderen dat in gesloten gedeelten geplaatste tekst onder geen enkele omstandigheid publiekelijk zichtbaar zal zijn. Zo is het weliswaar niet toegestaan maar wel denkbaar dat iemand in het open gedeelte tekst citeert dat in het gesloten gedeelte staat. Verantwoordelijkheid voor een voorbeeld als dit of fouten waardoor de tekst zichtbaar zou zijn gedurende een korte tijd kan uitdrukkelijk niet als onderdeel van hetgeen de gebruiker kan eisen worden aanvaard. Plaats dus geen teksten die je onder elke omstandigheid buiten het publieke zicht wilt houden. Doe je dit wel, dan is het voor eigen risico.

Een hartelijke groet.

[modbreak Trajecto] Opletten met de opmaakcodes. Als er een stuk tekst vet (bold) gemaakt is, kan niet binnen dat stuk tekst weer opnieuw een gedeelte daarvan vet gemaakt worden. Dat was hier echter in het citaat gedaan en dan werkt het niet goed. Ik heb het veranderd en het stukje tekst dat binnen de langere vette tekst staat cursief gemaakt. Dat kan wel.
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 82
Lid geworden op: 07 nov 2013, 04:28
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door leo »

Itamar schrijft het volgende
Hoe wil je dit nu uitleggen zonder de Bijbel als citatenboek te gebruiken?
Wanneer moet je de Bijbel dan wel te gebruiken?
Ik houd staande dat de bijbel geen citatenboek is en je tweede opmerking vind ik een foute opmerking.
Terecht zou zijn als je zou vragen Hóe moet je de bijbel dan gebruiken.
Verder heb ik er in mijn stuk op gehamerd dat het mijn visie is, waar ik gelukkig mee ben en waar ik mee kan en wil leven.

Als ik schrijf dat de bijbel geen citatenboek is bedoel ik daarmee dat de bijbel niet bedoelt is om teksten te plukken of ook wel te knippen en te plakken.
Het is in de bijbeluitleg een stellingname om te zeggen; A text without a context is a pretext. Maw Een tekst zonder zn verband is een veronderstelling, een aanname. (een van de oorzaken dat men zegt; Elke ketter heeft zn letter.)
Als ik dus ergens een tekst plaats moet die uitgelegd worden op de wijze van de totale schrift met inbegrip van alle culturele verschillen en motivaties van de schrijvers.
Hiermee heb ik tevens beantwoord hoe ik de bijbel wil lezen en begrijpen.

Verder vind ik het jammer dat je gestruikeld bent over die eerste uitspraken en dat je inhoudelijk niet zo ingaat op de complexiteit van de waarheid..
En waar je had kunnen lezen over welke Jezus ik het heb.
Dag aan dag draagt Hij ons
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

leo schreef:Itamar schrijft het volgende
Hoe wil je dit nu uitleggen zonder de Bijbel als citatenboek te gebruiken?
Wanneer moet je de Bijbel dan wel te gebruiken?
Ik houd staande dat de bijbel geen citatenboek is en je tweede opmerking vind ik een foute opmerking.
Terecht zou zijn als je zou vragen Hóe moet je de bijbel dan gebruiken.
Verder heb ik er in mijn stuk op gehamerd dat het mijn visie is, waar ik gelukkig mee ben en waar ik mee kan en wil leven.

Als ik schrijf dat de bijbel geen citatenboek is bedoel ik daarmee dat de bijbel niet bedoelt is om teksten te plukken of ook wel te knippen en te plakken.
Het is in de bijbeluitleg een stellingname om te zeggen; A text without a context is a pretext. Maw Een tekst zonder zn verband is een veronderstelling, een aanname. (een van de oorzaken dat men zegt; Elke ketter heeft zn letter.)
Als ik dus ergens een tekst plaats moet die uitgelegd worden op de wijze van de totale schrift met inbegrip van alle culturele verschillen en motivaties van de schrijvers.
Hiermee heb ik tevens beantwoord hoe ik de bijbel wil lezen en begrijpen.

Verder vind ik het jammer dat je gestruikeld bent over die eerste uitspraken en dat je inhoudelijk niet zo ingaat op de complexiteit van de waarheid..
En waar je had kunnen lezen over welke Jezus ik het heb.
Beste Leo,
Hij zei: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!
( het verhaal staat in Joh 8 vanaf vers 1 )
als hier Jezus, die van zichzelf zegt de waarheid te zijn, niet ongelofelijk flexibel omgaat met de waarheid en de consequenties van de wet dan weet ik het ook niet meer.
Kun je dit wat duidelijker uitleggen?
Waar blijven de Wetgeleerden (dat zijn wij dus!) in dit verhaal?
Wat zijn de consequenties voor deze vrouw (en voor ons!)?
Ga heen, zondig van nu af niet meer! (Zou haar dat gelukt zijn!) Zijn wij hier ook inbeeld of geld dit alleen voor deze vrouw?
Gaat Jezus wel zo ongelofelijk flexibel om met de waarheid of past Hij de waarheid juist toe? (De vraag kwam toch van de Wetgeleerden. (De huichelaars!)
Beste Leo, ik ben niet gestruikeld over die eerste uitspraken enz. maar wel over de complexiteit van de waarheid in dit verhaal.

Een hartelijke groet.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Sanne »

callista schreef: door alle theologen die niet ultraorthodox zijn wordt ook onderschreven dat 2 Petrus niet door Petrus geschreven is.
Alle? Wat voor argumenten hebben ze daarvoor?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Zolderworm »

Itamar schreef:Beste Zolderworm,
Welkom op “Geloofsgesprek”
Het doel van deze site is het gesprek over geloof en het gesprek tussen mensen met verschillende overtuigingen een plaats te geven. Voorheen kon dat op het forum van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt maar dat forum is per 1 maart opgeheven. ( Het archief van dat forum is te vinden op forum.gkv.nl )

In het forum behorend bij deze site is er natuurlijk plaats voor GKv'ers, maar het is zeker niet zo dat we ons uitsluitend richten op de leden van dat kerkgenootschap. Ons forum is veel breder.
We willen juist ook óver kerkmuren heen kijken. De meeste christelijke kerken hebben de Apostolische Geloofsbelijdenis als basis en de meeste forummers zullen die dan ook onderschrijven, maar ook degene die anders gelooft en niet-gelovigen die hier graag willen meepraten zijn welkom. Voorwaarde blijft steeds dat je respect hebt naar de ander toe.
Betekent dit respect hebben, dat je steeds dezelfde opvatting zou moeten hebben als de ander of niet kenbaar mag maken dat jij het toch anders ziet? Zeker niet, maar wel moet je geïnteresseerd zijn in de standpunten van een ander en je open stellen voor de dialoog.
Heb je een zeer sterk exact omlijnd geloof en weet je precies wat goed is en wat niet en wil je dat de ander gaan voorhouden omdat die ander het geheel verkeerd ziet? Dan is de plek voor jou niet hier, want dat is niet de manier waarop wij op dit forum tot een goede discussie denken te komen, overeenkomstig onze visie.
Onze doelgroep bestaat uit mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in andersgelovigen, in veel gevallen naast ook een betrokkenheid bij een bepaalde kerk, waarbij ze aangesloten zijn.

Gebruikers
Het forum biedt mogelijkheden aan personen om, al dan niet onder een nickname, mee te discussiëren in de verschillende onderwerpen.
Voor toegang tot de mogelijkheden van het forum is registratie verplicht. Pas als het account geactiveerd is kan men daadwerkelijk deelnemen.
Van een gebruiker wordt verwacht dat hij / zij zich conformeert aan de gedragsregels zoals vermeld op het forum.
Tevens wordt er van een gebruiker verwacht dat hij / zij geen gebruik maakt van zgn. “klonen”. Men dient via email bereikbaar te zijn voor de leden van het team.

Van gebruikers wordt niet verwacht dat zij de grondslag als uitgangspunt hebben. Wel verwachten we dat er respect is voor anderen en dat dit respect ook in het gedrag op het forum te herkennen is.

Onderwerpen en reacties
Het is aan elke gebruiker toegestaan om een onderwerp te openen in de verschillende subfora waarbij rekening gehouden dient te worden met de plaats waar men een onderwerp opent. (bv: een onderwerp over de paus hoort niet in subforum GKv).
Bij het aanmaken van een onderwerp wordt verwacht dat de starter helder aangeeft wat de bedoeling is van het onderwerp en wat hij / zij verwacht van anderen in hun reacties.
Onderwerpen met enkelvoudige mededelingen zijn dus in de regel niet voldoende als topicstart.

Het is aan elke gebruiker toegestaan te reageren in alle onderwerpen.

Bij het reageren op een onderwerp is het van belang om ook over het onderwerp te schrijven en niet te ver af te dwalen.
Tevens is het van belang om over de zaak en niet over de persoon te schrijven.
Zaken als “op de man spelen” worden niet toegestaan.
Onderwerpen die bij opening direct kwetsend zijn of waarvan het doel niet helder is kunnen door de moderatoren of het beheer gesloten cq verwijderd worden.
Zie voor de uitgebreide gedragsregels het desbetreffende topic in het subforum Reglement.

Privacy
Een deel van het forum is afgeschermd voor niet-gebruikers en is alleen te zien als je ingelogd bent.
Het grootste gedeelte is echter door eenieder te lezen, ingelogd of niet.
Houd er rekening mee bij het posten, dat alleen gedeelten waar dit staat aangegeven, alleen voor ingelogde leden te zien zijn.

Het team ziet er op toe dat alles juist verloopt, maar kan niet garanderen dat in gesloten gedeelten geplaatste tekst onder geen enkele omstandigheid publiekelijk zichtbaar zal zijn. Zo is het weliswaar niet toegestaan maar wel denkbaar dat iemand in het open gedeelte tekst citeert dat in het gesloten gedeelte staat. Verantwoordelijkheid voor een voorbeeld als dit of fouten waardoor de tekst zichtbaar zou zijn gedurende een korte tijd kan uitdrukkelijk niet als onderdeel van hetgeen de gebruiker kan eisen worden aanvaard. Plaats dus geen teksten die je onder elke omstandigheid buiten het publieke zicht wilt houden. Doe je dit wel, dan is het voor eigen risico.

Een hartelijke groet.
Fijn dat we het nog even kunnen lezen. Maar wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Ik krijg een beetje de indruk dat jij alleen maar een citerende computer bent.
Only dead fish go with the flow
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Itamar »

Zolderworm schreef:
Itamar schreef:Beste Zolderworm,
Welkom op “Geloofsgesprek”
Het doel van deze site is het gesprek over geloof en het gesprek tussen mensen met verschillende overtuigingen een plaats te geven. Voorheen kon dat op het forum van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt maar dat forum is per 1 maart opgeheven. ( Het archief van dat forum is te vinden op forum.gkv.nl )

In het forum behorend bij deze site is er natuurlijk plaats voor GKv'ers, maar het is zeker niet zo dat we ons uitsluitend richten op de leden van dat kerkgenootschap. Ons forum is veel breder.
We willen juist ook óver kerkmuren heen kijken. De meeste christelijke kerken hebben de Apostolische Geloofsbelijdenis als basis en de meeste forummers zullen die dan ook onderschrijven, maar ook degene die anders gelooft en niet-gelovigen die hier graag willen meepraten zijn welkom. Voorwaarde blijft steeds dat je respect hebt naar de ander toe.
Betekent dit respect hebben, dat je steeds dezelfde opvatting zou moeten hebben als de ander of niet kenbaar mag maken dat jij het toch anders ziet? Zeker niet, maar wel moet je geïnteresseerd zijn in de standpunten van een ander en je open stellen voor de dialoog.
Heb je een zeer sterk exact omlijnd geloof en weet je precies wat goed is en wat niet en wil je dat de ander gaan voorhouden omdat die ander het geheel verkeerd ziet? Dan is de plek voor jou niet hier, want dat is niet de manier waarop wij op dit forum tot een goede discussie denken te komen, overeenkomstig onze visie.
Onze doelgroep bestaat uit mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in andersgelovigen, in veel gevallen naast ook een betrokkenheid bij een bepaalde kerk, waarbij ze aangesloten zijn.

Gebruikers
Het forum biedt mogelijkheden aan personen om, al dan niet onder een nickname, mee te discussiëren in de verschillende onderwerpen.
Voor toegang tot de mogelijkheden van het forum is registratie verplicht. Pas als het account geactiveerd is kan men daadwerkelijk deelnemen.
Van een gebruiker wordt verwacht dat hij / zij zich conformeert aan de gedragsregels zoals vermeld op het forum.
Tevens wordt er van een gebruiker verwacht dat hij / zij geen gebruik maakt van zgn. “klonen”. Men dient via email bereikbaar te zijn voor de leden van het team.

Van gebruikers wordt niet verwacht dat zij de grondslag als uitgangspunt hebben. Wel verwachten we dat er respect is voor anderen en dat dit respect ook in het gedrag op het forum te herkennen is.

Onderwerpen en reacties
Het is aan elke gebruiker toegestaan om een onderwerp te openen in de verschillende subfora waarbij rekening gehouden dient te worden met de plaats waar men een onderwerp opent. (bv: een onderwerp over de paus hoort niet in subforum GKv).
Bij het aanmaken van een onderwerp wordt verwacht dat de starter helder aangeeft wat de bedoeling is van het onderwerp en wat hij / zij verwacht van anderen in hun reacties.
Onderwerpen met enkelvoudige mededelingen zijn dus in de regel niet voldoende als topicstart.

Het is aan elke gebruiker toegestaan te reageren in alle onderwerpen.

Bij het reageren op een onderwerp is het van belang om ook over het onderwerp te schrijven en niet te ver af te dwalen.
Tevens is het van belang om over de zaak en niet over de persoon te schrijven.
Zaken als “op de man spelen” worden niet toegestaan.
Onderwerpen die bij opening direct kwetsend zijn of waarvan het doel niet helder is kunnen door de moderatoren of het beheer gesloten cq verwijderd worden.
Zie voor de uitgebreide gedragsregels het desbetreffende topic in het subforum Reglement.

Privacy
Een deel van het forum is afgeschermd voor niet-gebruikers en is alleen te zien als je ingelogd bent.
Het grootste gedeelte is echter door eenieder te lezen, ingelogd of niet.
Houd er rekening mee bij het posten, dat alleen gedeelten waar dit staat aangegeven, alleen voor ingelogde leden te zien zijn.

Het team ziet er op toe dat alles juist verloopt, maar kan niet garanderen dat in gesloten gedeelten geplaatste tekst onder geen enkele omstandigheid publiekelijk zichtbaar zal zijn. Zo is het weliswaar niet toegestaan maar wel denkbaar dat iemand in het open gedeelte tekst citeert dat in het gesloten gedeelte staat. Verantwoordelijkheid voor een voorbeeld als dit of fouten waardoor de tekst zichtbaar zou zijn gedurende een korte tijd kan uitdrukkelijk niet als onderdeel van hetgeen de gebruiker kan eisen worden aanvaard. Plaats dus geen teksten die je onder elke omstandigheid buiten het publieke zicht wilt houden. Doe je dit wel, dan is het voor eigen risico.

Een hartelijke groet.
Fijn dat we het nog even kunnen lezen. Maar wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Ik krijg een beetje de indruk dat jij alleen maar een citerende computer bent.
Beste Zolderworm,
Heb geduld met mij!

Een hartelijke groet.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door DeZoeker »

Zolderworm schreef:
DeZoeker schreef:[quote="Tin""]Maar even wat serieuzer:
De (niet uitgewerkte) elementen die ik boven aangaf komen mooi bij elkaar in de mooi geformuleerde post van Zolderworm!
Ik heb geen idee of iemand die zoekende is al een beeld heeft van waar die naar op zoek is of waar die bewering op gebaseerd is. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat niet zo is. Ik vind inspiratie in onder meer de Bijbel en in de filosofie. Maar er is tot nog toe niet iets dat ook echt overtuigt in de zin van een enige en alles omvattende waarheid.
Het gaat er niet zozeer om dat hij al een kant en klaar beeld heeft van wat hij zoekt, maar dat hij een einddoel voor ogen heeft. Dat is wat ik bedoel. Hij denkt dat hij naar iets zoekt, wat een concreet eindresultaat is. Dat hindert hem in de juiste geesteshouding. Het gaat om een staat van bewustzijn, waarin informatie tot ons komt, niet om een zoektocht of iets dergelijks. En die staat van bewustzijn bereiken we juist door niet te gaan zoeken. Al is "bereiken" hier niet echt het goede woord.[/quote]
Als ik je goed begrijp bedoel je dus om in een soort staat van "ontvankelijkheid" te komen. Maar als het actieve zoeken daar niet toe leidt. Wat dan dan wel?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door DeZoeker »

Ik moet zeggen dat ik een beetje de weg ben kwijtgeraakt in wat een beetje op een tenniswedstrijd lijkt.
Ik kan me goed voorstellen dat je dat gevoel er bij krijgt. Maar het stellen van kritische vragen over en weer (op de wijze zoals bv Socrates dat deed) kan je wel helpen om het beeld van waar je naar op zoek bent, of de manier waarop dat te bereiken, scherper te krijgen.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door callista »

Sanne schreef:
callista schreef: door alle theologen die niet ultraorthodox zijn wordt ook onderschreven dat 2 Petrus niet door Petrus geschreven is.
Alle? Wat voor argumenten hebben ze daarvoor?
lees o.a. hier:
http://www.rondomdebijbel.nl/bijbelboek ... /2-petrus/

[modbreak Trajecto] Berichten met alleen een link zijn niet de bedoeling. Steeds zelf er wat aan commentaar of inschatting van iets bij zeggen, graag. Of wat je uit iets concludeert.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De zin en onzin van zoeken

Bericht door Zolderworm »

DeZoeker schreef:
Zolderworm schreef:
DeZoeker schreef:[quote="Tin""]Maar even wat serieuzer:
De (niet uitgewerkte) elementen die ik boven aangaf komen mooi bij elkaar in de mooi geformuleerde post van Zolderworm!
Ik heb geen idee of iemand die zoekende is al een beeld heeft van waar die naar op zoek is of waar die bewering op gebaseerd is. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat niet zo is. Ik vind inspiratie in onder meer de Bijbel en in de filosofie. Maar er is tot nog toe niet iets dat ook echt overtuigt in de zin van een enige en alles omvattende waarheid.
Het gaat er niet zozeer om dat hij al een kant en klaar beeld heeft van wat hij zoekt, maar dat hij een einddoel voor ogen heeft. Dat is wat ik bedoel. Hij denkt dat hij naar iets zoekt, wat een concreet eindresultaat is. Dat hindert hem in de juiste geesteshouding. Het gaat om een staat van bewustzijn, waarin informatie tot ons komt, niet om een zoektocht of iets dergelijks. En die staat van bewustzijn bereiken we juist door niet te gaan zoeken. Al is "bereiken" hier niet echt het goede woord.
Als ik je goed begrijp bedoel je dus om in een soort staat van "ontvankelijkheid" te komen. Maar als het actieve zoeken daar niet toe leidt. Wat dan dan wel?[/quote]
Volgens mij moet (vanuit onze positie in de tijd beschouwd, voor een moment) een einde laten komen aan elke reflectie, want bij reflectie schep je een werkelijkheid in de werkelijkheid en ben je niet nabij aan de werkelijkheid zelf. En omdat 99 procent van onze bewustzijnsprocessen bestaat uit reflectie in plaats van directe waarneming, is dit niet eenvoudig. (Of liever gezegd: de waarneming van de werkelijkheid is ook altijd aanwezig, maar wordt voortdurend totaal overspoeld door de reflectie zodat de werkelijkheid niet meer bewust waarneembaar is.) Maar aan de andere kant is het ook weer het meest eenvoudige wat er is, want het vraagt totale afwezigheid van inspanning. Onze hele geheugeninhoud is feitelijk reflectie, maar ook onze verwachtingen over de toekomst, die over het algemeen een extrapolatie zijn van onze geheugeninhoud. De inhoud van ons geloof bevindt zich ook feitelijk in ons geheugen, en in die zin staat geloof waarneming van de werkelijkheid in de weg. Met ons geloof scheppen we een schijnwerkelijkheid in de werkelijkheid. Maar los van verleden en toekomst wordt ook onze waarneming van het heden vertekend door onze hersenen, omdat de hersenen geleerd hebben de waarneming in te vullen op basis van ervaring. Dat is evenzogoed reflectie. Maar het probleem blijft dat je de reflectie niet kunt uitschakelen, door het te willen uitschakelen. Dat is net als dat je het denken niet kunt stoppen door te denken dat je het denken gaat stoppen. Er zijn volgens mij geen richtlijnen of methoden. Je moet gewoon aan het eind zijn je pogingen en het opgegeven hebben, en gewoon aardappels gaan schillen.
Maar dit alles betekent natuurlijk niet dat we echt letterlijk ons geheugen moeten uitschakelen, omdat we dit nu eenmaal nodig hebben om te kunnen leven en handelen. We komen eerder terecht in een andere verhouding tot ons geheugen, terwijl we toch over ons geheugen kunnen blijven beschikken om te kunnen handelen.
Only dead fish go with the flow