Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

peda schreef: 02 jan 2019, 13:16
Martine schreef: 02 jan 2019, 13:07
callista schreef: 02 jan 2019, 12:29 Wanneer ga je nu zelf eens reageren?
We noemen zoiets: "vechten tegen de bierkaai", zonde van je energie... ;)
Inderdaad. Alpha wil maar niet begrijpen dat niet ieder mens de Alpha weg wil volgen. Een andere weg betekent voor hem de weg van het Onheil, terwijl die weg voor de ander juist een heel heilzame, bij hem/haar passende weg is. Zie maar de goede boodschap van Messenger, waarbij alle wegen tot het gewenste resultaat leiden. Een betere boodschap bestaat er toch niet.
Ik gun een ieder het vinden van de eigen spirituele of levensbeschouwelijke weg.
je wil niet begrijpen dat Jezus uitspraak: "Uw woord is waarheid" geen verzinsel is.
Jezus twijfelde niet, ondanks de vele pogingen.
Jezus verklaarde dat er slechts twee wegen zijn.
Slechts de op de Bijbelse leer gebaseerde weg wordt door God goedgekeurd.
Door mensen gemaakte "wegen" leiden tot niets.
Dat is ook wel bekend door de gezegde: " Alle wegen leiden naar Rome".

Het komt op mij over dat je a.h.w. op het station zit te wachten op een trein, terwijl de laatste trein al vertrokken is.
Je bent er kennelijk van overtuigd dat er toch nog meerdere treinen komen.
Kijk dan eens in het spoorboekje.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2019, 11:34
peda schreef: 02 jan 2019, 13:16 Zie maar de goede boodschap van Messenger, waarbij alle wegen tot het gewenste resultaat leiden. Een betere boodschap bestaat er toch niet.
Hypothetisch betekent het dat wolven en schapen samen in de hemel een biertje drinken. Dat lijkt me vooral goed voor de wolven.

Sommige mensen hebben zoveel op hun kerfstok, dat anderen hun ticket naar de hemel zouden opgeven om maar niet voor eeuwig bij hen te zijn.
Jezus zei:
Joh 4:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.

Spreuken 30:
 2 Ik ben dommer dan ieder ander en ik mis het verstand dat een mens moet hebben.
 3 Ik heb geen wijsheid geleerd en ik heb geen kennis van de Allerheiligste.
 4 Wie is naar de hemel opgestegen en weer neergedaald?
Wie heeft de wind verzameld in de palm van zijn handen?
Wie heeft de wateren in zijn mantel gewikkeld?
Wie heeft alle einden van de aarde bepaald?
Wat is zijn naam en de naam van zijn zoon — als je het weet? NWV
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2019, 13:17
Messenger schreef: 04 jan 2019, 11:49
Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2019, 11:34
peda schreef: 02 jan 2019, 13:16 Zie maar de goede boodschap van Messenger, waarbij alle wegen tot het gewenste resultaat leiden. Een betere boodschap bestaat er toch niet.
Hypothetisch betekent het dat wolven en schapen samen in de hemel een biertje drinken. Dat lijkt me vooral goed voor de wolven.

Sommige mensen hebben zoveel op hun kerfstok, dat anderen hun ticket naar de hemel zouden opgeven om maar niet voor eeuwig bij hen te zijn.
Sommige schapen zijn in andere vormen wolven geweest en sommige wolven zijn in andere vormen schapen geweest.
Vooropgesteld, ik ben een groot voorstander van anderen behandelen zoals jij behandeld wilt worden en ook genade heb ik hoog in het vaandel, maar Ik kan me nauwelijks voorstellen dat als iemand miljoenen mensen vergast, hij in het hiernamaals tezamen met zijn slachtoffers een Duits biertje nuttigt.
Deut 32:35a Het is aan mij om wraak te nemen en te vergelden. NWV
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9937
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:46Deut 32:35a Het is aan mij om wraak te nemen en te vergelden. NWV
Dit is volgens mij een onjuiste tekst.

Naar mijn overtuiging geneest en heelt God alle wonden. Er wordt niet geoordeeld en gestraft.
Dat kàn ook niet, omdat God echte en dus onvoorwaardelijke liefde is én omdat de mens een onvoorwaardelijk vrije wil heeft.

Alle leed wordt genezen en geheeld. Dat is genoeg lijkt me.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Mart »

Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:43 Joh 4:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.
Je bedoelt Joh 3:13 en er staat niet ''nooit'' (οὐδέποτε), maar: ''niemand/niets (οὐδεὶς) is opgestegen naar de hemel indien niet (εἰ μὴ) degene die uit de hemel is neergedaald, de mensenzoon die in de hemel is''. En daar kun je exegetisch alle kanten mee uit.
Spreuken 30: ... Wat is zijn naam en de naam van zijn zoon — als je het weet? NWV
Israel.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Vertrokken user 5 »

Messenger schreef: 06 jan 2019, 13:55
Alle leed wordt genezen en geheeld.
Dat geloof ik ook, omdat de mens van ganser harte zijn Geneesheer en Advocaat zal omarmen die hem het heil, dus de genezing, aanbrengt. Persoonlijk zie ik dat niet als een voorwaarde maar als een belofte. Die komt, zo ik geloof, voor ieder op zijn of haar eigen individuele tijd uit.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 06 jan 2019, 14:22
Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:43 Joh 4:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.
Je bedoelt Joh 3:13 en er staat niet ''nooit'' (οὐδέποτε), maar: ''niemand/niets (οὐδεὶς) is opgestegen naar de hemel indien niet (εἰ μὴ) degene die uit de hemel is neergedaald, de mensenzoon die in de hemel is''. En daar kun je exegetisch alle kanten mee uit.
Spreuken 30: ... Wat is zijn naam en de naam van zijn zoon — als je het weet? NWV
Israel.
Christus is Israel, want zoon is enkelvoud.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 06 jan 2019, 13:55
Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:46Deut 32:35a Het is aan mij om wraak te nemen en te vergelden. NWV
Naar mijn overtuiging geneest en heelt God alle wonden. Er wordt niet geoordeeld en gestraft.
Dat kàn ook niet, omdat God echte en dus onvoorwaardelijke liefde is én omdat de mens een onvoorwaardelijk vrije wil heeft. Alle leed wordt genezen en geheeld. Dat is genoeg lijkt me.
Dat klinkt me een heel stuk volwassener in de oren dan de wraakzuchtige jaloerse JHWH van de Torah. De profeten en vooral later, mensen als Hillel, Rabbi Akiva in het Judaisme en Jezus in het Christendom, hebben de nadruk weten te leggen op een humanere kant van deze JHWH: liefde, genade, oprecht berouw en barmhartigheid zijn de voornaamste ingrediënten. Maar waar het jodendom zich verzette tegen de onderdrukker, is het Christendom in een religie geëvolueerd waar je de andere wang toekeert, waar je de overheid respecteert, je de vijand liefhebt en braaf aan de keizer belasting betaalt.

Dat laatste is m.i. een zwaktebod.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

De passieve Christus is slechts een kant van de man, want als je het NT helemaal leest zie je dat in Openbaring zijn kleed rood is van het bloed en dat is heel wat anders dan de andere wang toekeren. Christus kwam aan de vooravond van de meest bloedige oorlog die het jodendom ooit getroffen heeft.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 14:58 De passieve Christus is slechts een kant van de man, want als je het NT helemaal leest zie je dat in Openbaring zijn kleed rood is van het bloed en dat is heel wat anders dan de andere wang toekeren. Christus kwam aan de vooravond van de meest bloedige oorlog die het jodendom ooit getroffen heeft.
Voor Jezus heb ik meer respect dan voor het Christendom.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 06 jan 2019, 15:03
Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 14:58 De passieve Christus is slechts een kant van de man, want als je het NT helemaal leest zie je dat in Openbaring zijn kleed rood is van het bloed en dat is heel wat anders dan de andere wang toekeren. Christus kwam aan de vooravond van de meest bloedige oorlog die het jodendom ooit getroffen heeft.
Voor Jezus heb ik meer respect dan voor het Christendom.
Ja ik ook.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 15:20
Mart schreef: 06 jan 2019, 15:03 Voor Jezus heb ik meer respect dan voor het Christendom.
Ja ik ook.
Ik vraag het me af. Jezus bad en leerde de mensen te bidden. Jezus schold mensen niet uit voor toverkollen en dergelijken.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door callista »

Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 06 jan 2019, 15:35 Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Anja heeft een directe lijn met Christus, ze is het vrouwelijke equivalent van hem, snap dat nou. :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 06 jan 2019, 15:35 Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Juist, en dat waren de schriftgeleerden en letterknechten. ;)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 06 jan 2019, 16:02
callista schreef: 06 jan 2019, 15:35 Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Juist, en dat waren de schriftgeleerden en letterknechten. ;)
Lees Mattheus 23 ook maar eens.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 16:10
Anja schreef: 06 jan 2019, 16:02
callista schreef: 06 jan 2019, 15:35 Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Juist, en dat waren de schriftgeleerden en letterknechten. ;)
Lees Mattheus 23 ook maar eens.
Door je bericht van vandaag in de topic over bidden, lees ik nu even geen bijbeltekst die je aanreikt. Want je smijt met Schriftplaatsen maar weet zelf niet wat er staat. Zo gebruikte je teksten tegen het bidden, terwijl die teksten heel duidelijk niet over het bidden gingen. En als je er dan op gewezen wordt, moet de topic dicht. Dat vind ik zo kinderachtig dat ik geen moeite ga doen om een tekst op te zoeken. Wat er ineens aan de hand is met je weet ik niet, maar ik wacht wel met lezen totdat je bui weer overgewaaid is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 06 jan 2019, 16:47
Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 16:10
Anja schreef: 06 jan 2019, 16:02
callista schreef: 06 jan 2019, 15:35 Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Juist, en dat waren de schriftgeleerden en letterknechten. ;)
Lees Mattheus 23 ook maar eens.
Door je bericht van vandaag in de topic over bidden, lees ik nu even geen bijbeltekst die je aanreikt.
Don't shoot the messenger. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 06 jan 2019, 13:55
Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:46Deut 32:35a Het is aan mij om wraak te nemen en te vergelden. NWV
Dit is volgens mij een onjuiste tekst.

Naar mijn overtuiging geneest en heelt God alle wonden. Er wordt niet geoordeeld en gestraft.
Dat kàn ook niet, omdat God echte en dus onvoorwaardelijke liefde is én omdat de mens een onvoorwaardelijk vrije wil heeft.

Alle leed wordt genezen en geheeld. Dat is genoeg lijkt me.
Dus veelplegers maar koesteren?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Mart schreef: 06 jan 2019, 14:22
Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:43 Joh 4:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.
Je bedoelt Joh 3:13 en er staat niet ''nooit'' (οὐδέποτε), maar: ''niemand/niets (οὐδεὶς) is opgestegen naar de hemel indien niet (εἰ μὴ) degene die uit de hemel is neergedaald, de mensenzoon die in de hemel is''. En daar kun je exegetisch alle kanten mee uit.
Spreuken 30: ... Wat is zijn naam en de naam van zijn zoon — als je het weet? NWV
Israel.
Bedankt voor je correctie, het is inderdaad joh 3:13.

13 En niemand is opgeklommen ten hemel dan hij die uit de hemel is neergedaald: de mensenzoon. Naardense.

13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. HSV

13 Niemand is ten hemel opgestegen dan hij die uit den hemel is neergedaald, de Mensenzoon. LV.

13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen. NWV 2014.

13 Wat meer is, geen mens het in die hemel opgevaar nie, behalwe hy wat uit die hemel neergedaal het, die Seun van die mens. NWV 2014 Afrikaans.

13 Moreover, no man has ascended into heaven+ but the one who descended from heaven,+ the Son of man. NWV 2017.

13 And no one hath ascended into heaven, but he that descended out of heaven, even the Son of man, who is in heaven. ASV.

13 No one has ascended into heaven except he who descended from heaven, the Son of Man. ESV.

Door vertalingen te vergelijken, zie je dat er geen uniforme vertaling is.
Punt is, is nooit een ander begrip dan niemand ?
Of is het gewoon duidelijker.

Hoewel het algemeen gebruik is, dat je er met exegese alle kanten uit kan, deel ik die mening niet.
Ik ben van mening dat uitleg een zaak van God is en dat hij geeft aan wie HIJ wil.

Wat Spreuken 30: 4 betreft, lijkt het mij duidelijk dat het hier niet over Israël gaat.

 4  Wie is naar de hemel opgestegen en weer neergedaald? …… Wat is zijn naam en de naam van zijn zoon — als je het weet? NWV.

Jezus zegt dat hij de eerste schepping van God is.

Spr 8:
22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van zijn werken van lang geleden.
30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer.
Ik was altijd vrolijk bij hem. NWV

22 De Heer schiep mij als de eersteling zijner wegen, voor zijn werken in den voortijd;
30 te dien tijde stond ik als kunstenares hem ter zijde, mij verlustigend dag aan dag, voortdurend voor zijn aangezicht dartelend, LV

22 Der HERR hat mich gehabt im Anfang seiner Wege; ehe er was machte, war ich da.
30 da war ich der Werkmeister bei ihm und hatte meine Lust täglich und spielte vor ihm allezeit. Luther

New Living Translation
22 "The LORD formed me from the beginning, before he created anything else.
30 I was the architect at his side. I was his constant delight, rejoicing always in his presence.

22 Jehovah produced me as the beginning of his way, The earliest of his achievements of long ago.
30 Then I was beside him as a master worker. I was the one he was especially fond of day by day; I rejoiced before him all the time NWV.

Maar ja, het is gebruikelijk, dat men graag een andere betekenis aan deze teksten geeft, als het niet in de kerkleer past.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 14:50
Mart schreef: 06 jan 2019, 14:22
Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:43 Joh 4:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon.
Je bedoelt Joh 3:13 en er staat niet ''nooit'' (οὐδέποτε), maar: ''niemand/niets (οὐδεὶς) is opgestegen naar de hemel indien niet (εἰ μὴ) degene die uit de hemel is neergedaald, de mensenzoon die in de hemel is''. En daar kun je exegetisch alle kanten mee uit.
Spreuken 30: ... Wat is zijn naam en de naam van zijn zoon — als je het weet? NWV
Israel.
Christus is Israel, want zoon is enkelvoud.
Jezus is inderdaad de beloofde Messias.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Mart schreef: 06 jan 2019, 14:51
Messenger schreef: 06 jan 2019, 13:55
Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:46Deut 32:35a Het is aan mij om wraak te nemen en te vergelden. NWV
Naar mijn overtuiging geneest en heelt God alle wonden. Er wordt niet geoordeeld en gestraft.
Dat kàn ook niet, omdat God echte en dus onvoorwaardelijke liefde is én omdat de mens een onvoorwaardelijk vrije wil heeft. Alle leed wordt genezen en geheeld. Dat is genoeg lijkt me.
Dat klinkt me een heel stuk volwassener in de oren dan de wraakzuchtige jaloerse JHWH van de Torah. De profeten en vooral later, mensen als Hillel, Rabbi Akiva in het Judaisme en Jezus in het Christendom, hebben de nadruk weten te leggen op een humanere kant van deze JHWH: liefde, genade, oprecht berouw en barmhartigheid zijn de voornaamste ingrediënten. Maar waar het jodendom zich verzette tegen de onderdrukker, is het Christendom in een religie geëvolueerd waar je de andere wang toekeert, waar je de overheid respecteert, je de vijand liefhebt en braaf aan de keizer belasting betaalt.

Dat laatste is m.i. een zwaktebod.
Dus veelplegers maar koesteren?
De anarchie door krakers tolereren, zodat de belastingbetaler daar voor opdraait?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

callista schreef: 06 jan 2019, 15:35 Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Wanneer je de tekst leest, zie je dat hij hun huichelarij en uitbuiting aan de kaak stelt.

Mt 6:5 En als je bidt, doe dan niet als de huichelaars, want die staan graag in de synagogen en op de hoeken van de brede straten te bidden om door de mensen gezien te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun volledige beloning al gekregen.
NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8720
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2019, 16:10
Anja schreef: 06 jan 2019, 16:02
callista schreef: 06 jan 2019, 15:35 Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Juist, en dat waren de schriftgeleerden en letterknechten. ;)
Lees Mattheus 23 ook maar eens.
Mattheüs 23:
1 Toen zei Jezus tegen de menigte en tegen zijn discipelen:
2 ‘De schriftgeleerden en de farizeeën zijn op de stoel van Mozes gaan zitten.
3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen, maar volg niet hun daden na, want zelf doen ze niet wat ze zeggen.
4 Ze bundelen zware lasten en leggen die op de schouders van de mensen, maar ze willen er zelf geen vinger naar uitsteken. 5 Alles wat ze doen, doen ze om door de mensen gezien te worden. Want ze maken hun gebedsriemen breder en de franjes van hun kleren langer.
6 Ze willen de beste plaatsen hebben bij feestmaaltijden en ze zitten in de synagoge graag vooraan.
7 Ook willen ze graag begroet worden op het marktplein en door de mensen rabbi genoemd worden.
8 Maar jullie moeten je geen rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één Meester, terwijl jullie allemaal broeders zijn. 9 Noem niemand op aarde je vader, want jullie hebben maar één Vader, die in de hemel is.
10 Laat je ook geen leider noemen, want jullie hebben maar één Leider, de Christus.
11 De grootste onder jullie zal degene zijn die jullie dient.
12 Iedereen die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden, en iedereen die zichzelf vernedert, zal verhoogd worden. NWV.

Dit?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door callista »

Alpha schreef: 10 jan 2019, 13:05
callista schreef: 06 jan 2019, 15:35 Wel voor addergebroed en witgekalkte graven en dat "ze" de duivel tot vader hebben--Joh. 8:44
Wanneer je de tekst leest, zie je dat hij hun huichelarij en uitbuiting aan de kaak stelt.

Mt 6:5 En als je bidt, doe dan niet als de huichelaars, want die staan graag in de synagogen en op de hoeken van de brede straten te bidden om door de mensen gezien te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun volledige beloning al gekregen.
NWV.
Onzin..'Joh.44 is een antisemitische tekst, waarmee velen de joden om de oren hebben geslagen...
En datzelfde geldt voor deze tekst...
"Zijn bloed kome over ons en onze kinderen"
Plaats reactie