Allie schreef:
Hoe? Ik denk dat de big bang zeker een mogelijkheid is van hoe God het heeft gemaakt. En ik heb vernomen dat de sterren de zon en de maan essentieel zijn voor ons bestaan. Hoe kan dat door toeval precies zo afgestemd zijn?
En zit er leven in die sterren, zon en maan? Zo niet, hoe kan je dat dan vergelijken met evolutie?
Alles is precies zo terecht gekomen zodat het voldeed aan wat God voor ogen had.
Dus we hebben nu een zon, maan en aarde waarop we kunnen leven.
Waar het me om gaat is dat God deze aarde, zon en maan niet via direct ingrijpen, "poef uit het niets", heeft gerealiseerd.
Na de big bang zijn er 14 miljard jaar verlopen. In die tijd zijn sterren ontstaan en weer ontploft, waaruit weer nieuwe sterren ontstonden, die weer ontploften etc. Allengs werden de (zwaardere) elementen gemaakt waar onze wereld uit opgebouwd is. De kosmos moest als het ware evolueren om dit mogelijk te maken.
God heeft de maan gemaakt heeft. Maar in genesis zie je niet terug hoe deze maan gemaakt werd (verscheidene generaties sterren die daaraan vooraf gingen waarmee de elementen ontstonden waaruit de maan uiteindelijk is opgebouwd).
Blijkbaar heb je daar geen moeite mee.
Maar als een vergelijkbaar principe op planten en dieren van toepassing wordt gebracht, heb je er wel een probleem mee.
Dan moest God volgens jou wel direct ingrijpen. Dat is niet consequent.
Uiteraard is fysica anders dan biologie. Maar het gaat me er om dat het illustreert dat hetgeen in Genesis geschapen wordt, dus niet door direct ingrijpen werd gerealiseerd, maar geleidelijk ontstonden via langdurige processen, die verlopen volgens natuurwetten.
Ik heb mijn twijfels over macro evolutie deels door de Bijbel, maar ook van onderzoek.
Ik durf er wel wat op te zetten dat je het er alleen moeilijk mee hebt, omdat je denkt dat het strijdig is met de bijbel.
Er is immers zoveel wetenschappelijk onderzoek, waar je geen seconde van wakker ligt of het wel klopt.
Die twee dingen bij elkaar maken het voor mij gewoon onmogelijk. Komt bij dat het nooit geobserveerd is. Zo wel, geef me aub dan een voorbeeld.
Ik weet zelf ook wel dat ik geen bioloog ben, maar ik kan nog steeds gewoon redeneren.
Denk je dat evolutionisten niet kunnen redeneren? Zijn dat allemaal amateurs en jij hebt net die paar deskundigen te pakken die het wel weten?
Het ligt anders indien uit evolutie conclusies worden getrokken die niet terecht zijn. Zoals stellen dat evolutie bewijst dat God niet bestaat, of dat God niet de Schepper is (zoals bijv. Dawkins).