Ik ook...JW88 schreef:Waar ik problemen mee heb is dat er ook mensen zijn die alles letterlijk uit de bijbel opvatten en het dan vervolgens gaan verkondingen als een onaantastbaar feit, dan ontbreekt gewoon alle logica, rede, rationaliteit en gezond verstand....
Zijn we het voor de verandering een keer eens met elkaar...Rechtuit schreef:=Een Gelijkenis===Jezus de Christus heeft zelf vel in metaforen gesproken dus waar heeft men het over hier
Nee, dat is het ongeloof dat daar spreekt.Martine schreef:
Zo moet je Genesis 1 niet lezen als een nauwkeurig verslag van wat er gedaan werd, maar als poëzie.
Waar?Jerommel schreef:Christus bevestigde daarnaast Genesis, dus kennelijk is het meer dan poëzie.
Velen zijn net als jij, en houden zich vast aan een idee, hoe vaak je ook aan toont dat het niet klopt.JW88 schreef:Ja precies precies, dus kort samengevat:Jerommel schreef:De meerderheid weet in de regel van toeten noch blazen, en heeft ook geen interesse in het onderwerp, dus sluit zich dan maar aan bij de gemiddelde consensus.Alpha schreef:Tja, de meerderheid heeft (altijd) gelijk?JW88 schreef:Ooh dus God is even naar de spermabank gegaan ofzo?![]()
En Jezus was ergens op de zuidpool?
En een almachtige God is ook heel logisch natuurlijk
Dus die slang was eigenlijk een handpop, maar dan waren er dus 3 mensen in totaal naast Adam en Eva, ook de buikspreker.
Hoor je nou hoe dom dit allemaal klinkt....![]()
Als jij de praktische onmogelijkheden van de ark van Noach niet kan snappen, dan heeft het ook helemaal geen zin om het uit te leggen, dan ben je gewoon gehersenspoeld door een gedateerd sprookjesboek..... en dan heb ik het nog niet over alle andere onmogelijkheden los van de praktische....
Het is niet onlogisch omdat ik dat zo vind, het is onlogisch omdat elk mens met ook maar een beetje rede, logica, rationaliteit en gezond verstand het onlogisch vind oftewel 95% van Nederland.Nou, mensen manipuleren zelf niet veel, ze worden seksueel opgewonden en recombineren erfelijk materiaal, zoals het voorplantingssysteem nu eenmaal werkt.Zou de schepper volgens jou dan niet in staat zijn te manipuleren, zoals mensen dat doen om een kind te verwekken?Ja, dat is een feit.Is DNA dan geen programmeertaal?Vanwege de serpent in Genesis 3 bedoel je? Tja, wie dat zeker weet mag het zeggen...
Zou Satan geen buikspreker kunnen zijn?Dat is duidelijk het geval.
Kan het gewoon niet zo zijn, dat JIJ de mogelijkheden van de ark niet wilt begrijpen?
Hij wil het alleen maar afwijzen en / of belachelijk maken.
Het interesseert hem verder ook niet, want anders zou hij vragen stellen uit interesse / nieuwsgierigheid.Door de wereld, denk ik.
Kan JIJ niet gehersenspoeld zijn door je vooringenomen mening?
Het is een grote luidruchtige groep, die door alle denkbare kanalen hun fabeltje hebben verkondigd, die het wetenschap noemen en doen alsof het bewijs aan hun kant staat.
Echter, bij een nadere kritische blik blijkt dat het onmogelijk is, zowel qua logica als kansen.Daar lijkt het inderdaad wel op ja...
Dat je een beetje rede, logica, rationaliteit en gezond verstand niet wilt gebruiken?
En niet alleen bij hem hoor, maar bij de meeste evolutionisten / atheïsten / naturalisten.
Zij zijn in feite niet meer dan spotters.
Het grotendeel van de wereldbevolking zijn hersenloze zombies die zelf niet logisch kunnen nadenken.
We weten hoe het idee in de wereld is gekomen, tenminste, als we kijken hoe het in de wereld is gekomen.Evolutie is maar een onzinnig theorie-tje bedacht door een paar amateurs om iedereen voor de gek te houden.
Nee, het is net als evolutie een overtuiging.ID is een onaantastbaar feit wat louter ondersteunt wordt door sluitende conclusies en aantoonbare feiten en bewijzen.
Helaas is dat aantoonbaar wat er dikwijls aan de hand is...De regenrede macht houdt ons allemaal voor het zooitje en werkt achter de schermen druk om ons allemaal blind te houden voor wat er werkelijk gebeurt.
Dat is pas logisch als je weet waarom men vrijwillig en overtuigd zulk vertrouwen stelt in de Bijbel.Het is eigenlijk heel logisch is dat de bijbel 100% accuraat is en alles wat er in staat letterlijk klopt.
Maar dat is niet zo.Dat ID-ers alles al zeker weten en er nergens nog enige twijfel is.
Discussie? Met jou?
Nou dan zijn we eruit, waarom discussiëren we dan eigenlijk nog?
Weet ik niet uit mijn hoofd.Martine schreef:Waar?Jerommel schreef:Christus bevestigde daarnaast Genesis, dus kennelijk is het meer dan poëzie.
Als je iets beweert is het ook zaak te weten wat je zegt en waar het staat en het aldus toe te lichten.Jerommel schreef:Weet ik niet uit mijn hoofd.Martine schreef:Waar?Jerommel schreef:Christus bevestigde daarnaast Genesis, dus kennelijk is het meer dan poëzie.
Maar heel Gods geschreven Woord refereert er aan, impliciet dan wel expliciet.
Zonder Genesis is er ook geen basis.
En kennelijk heeft het altijd bij Gods Woord gehoord, en niet als poëzie, maar als basis, het begin van de tijdspanne, de Schepping die in Openbaring eindigt.
Maargoed, in LB verdedigt iedereen kennelijk zijn / haar ongeloof...
Hoor wie het zegt, en hoe gretig ook weer...callista schreef:Als je iets beweert is het ook zaak te weten wat je zegt en waar het staat en het aldus toe te lichten.Jerommel schreef:Weet ik niet uit mijn hoofd.Martine schreef:Waar?Jerommel schreef:Christus bevestigde daarnaast Genesis, dus kennelijk is het meer dan poëzie.
Maar heel Gods geschreven Woord refereert er aan, impliciet dan wel expliciet.
Zonder Genesis is er ook geen basis.
En kennelijk heeft het altijd bij Gods Woord gehoord, en niet als poëzie, maar als basis, het begin van de tijdspanne, de Schepping die in Openbaring eindigt.
Maargoed, in LB verdedigt iedereen kennelijk zijn / haar ongeloof...
Dit is ins blaue hinein kletsen...en erom heen draaien...m.a.w. klok en klepel
Nee Jerommel, jij vult wat Martine zegt over Genesis en hoe zij dat leest in met ongeloof....Jerommel schreef:Hoor wie het zegt, en hoe gretig ook weer...
Elke Bijbelkenner weet dat Genesis er gewoon bij hoort en letterlijke betekenis heeft naast eventuele poëtische waarde, omdat er naar gerefereerd wordt als Gods geschreven Woord in Gods geschreven Woord en dus waarheid.
Dat hoef je niet te geloven natuurlijk.
Maar het zou aardig (en on-topic) zijn om uit te leggen waarom, i.p.v. slechts te getuigen van ongeloof.
Volgens mij zei ze dat ze het leest als poëzie en niet letterlijk leest en dat is wat anders dan niet geloven.Jerommel schreef:Ze zegt zelf dat ze het niet gelooft.
Ik vraag me af waarom.
Precies. Maar dat moet ze zelf weten.callista schreef: Maar dat kan ze beter verder zelf toelichten.
Genesis 1 is een loflied op die schepping dus op de Schepper.Jerommel schreef:Elke Bijbelkenner weet dat Genesis er gewoon bij hoort en letterlijke betekenis heeft naast eventuele poëtische waarde, omdat er naar gerefereerd wordt als Gods geschreven Woord in Gods geschreven Woord en dus waarheid.
Waarom neem je bepaalde dingen niet letterlijk? Staat het ergens er bij of zo? Hoe bepaal je dat?Martine schreef: Als ik de Bijbel compleet letterlijk neem, dan kom ik in de knoop. Ik zie het als een vertelling om ons duidelijk te maken dat God er is en mensen wil leiden.
Door bepaalde verhalen als een metafoor te zien, door het weten dat Joden vaak een vraag beantwoorden met een verhaal is daarbij belangrijk. Waarom denk je dat Jezus vaak in gelijkenissen sprak? Dat verstonden de mensen, zeker de Schriftgeleerden.
Maar laat mensen vrij die soms iets zien als een metafoor en veroordeel ze niet als 'ongelovigen'.
Het is geen loflied.Martine schreef:Jerommel,
Ik geloof dat God de aarde en al wat daarop en daarin is, geschapen heeft. Vandaar dat loflied op de Schepping en haar Schepper.
Okay, het gaat er om DAT het gebeurd is.Hoe het gebeurd is, in welke volgorde - het is allemaal niet belangrijk.
Sorry, maar dat is echt een argument van ongeloof.En zoals ik al eerder zei: 40 jaar geleden zei de dominee toen wij Genesis 1 behandelden "In den beginne was God en naast Hem een journalist". Hij bedoelde te zeggen: "wij wéten gewoon niet hoe het gegaan is.
Er is geen tegenspraak tussen Genesis 1 tot 2:4 en Genesis 2:4 tot Genesis 3.
Want als je Genesis 1 en 2 naast elkaar legt zijn er overeenkomsten, maar ook dingen die niet met elkaar overeenkomen. De schepping bv. van Adam en Eva.
Waarmee dan?
Als ik de Bijbel compleet letterlijk neem, dan kom ik in de knoop.
Kennelijk begrepen de schriftgeleerden het juist niet.Ik zie het als een vertelling om ons duidelijk te maken dat God er is en mensen wil leiden. "Ik ben, die Ik ben, Ik zal er zijn" zegt God.
Door bepaalde verhalen als een metafoor te zien, door het weten dat Joden vaak een vraag beantwoorden met een verhaal is daarbij belangrijk. Waarom denk je dat Jezus vaak in gelijkenissen sprak? Dat verstonden de mensen, zeker de Schriftgeleerden.
Martine, het Zondvloed verhaal komt over de hele wereld voor, in verschillende variaties.
Je hebt ook een paar keer naar Callista gereageerd, die "durfde" te zeggen, dat veel verhalen ook voorkomen in de landen erom heen. Voorbeeld: de overstroming - oervloed - ten tijde van Noach. Die vind je in landen er omheen ook, bv. in het Gilgamesj epos.
Van wat Callista zegt gaat mijn geloof doorgaans niet wankelen.Callista geeft aan dat er mythische elementen zitten in bv. het geboorteverhaal. Gaat je geloof daarom wankelen?
Maar Martine, we weten toch hoe dat zo is gekomen?Of van het feit dat ergens ooit is besloten Kerst te vieren rond de zonnewende? Dat toen die zonnewende gebruikt is om mensen duidelijk te maken dat Christus is geboren?
Waarom geloof je dat dan wel?Het Oude Testament verwijst telkens weer naar Christus.
Het gaat er niet om wat ik zie, het gaat er om of het waar is of niet.Het verhaal van Jona bv. Letterlijk nemen? Voor mij niet - het is in wezen een Paasverhaal. Jesaja 53 moest ik als kind al uit het hoofd leren - een profetische verwijzing naar de Lijdende Knecht des Heren.
Ik wil jou bepaald niet afhalen van je geloof waarin jij dingen letterlijk ziet.
Ongeloof is ongeloof.Maar laat mensen vrij die soms iets zien als een metafoor en veroordeel ze niet als 'ongelovigen'.
Ik begrijp niet dat je daar dan nog in kunt geloven, als de Bijbel voor jou vol staat met onwaarheden.Dat alles heeft helemaal niets te maken met geloof in kruis en Opstanding. Ik spreek vaak over de "vreemde vrijspraak" - nl. dat wij vergeven zijn, wat er ook gebeurd is en nog gebeurt.
De enige juiste manier is door studie.carramba schreef:Waarom neem je bepaalde dingen niet letterlijk? Staat het ergens er bij of zo? Hoe bepaal je dat?Martine schreef: Als ik de Bijbel compleet letterlijk neem, dan kom ik in de knoop. Ik zie het als een vertelling om ons duidelijk te maken dat God er is en mensen wil leiden.
Maar laat mensen vrij die soms iets zien als een metafoor en veroordeel ze niet als 'ongelovigen'.
Jerommel schreef:De enige juiste manier is door studie.carramba schreef:Waarom neem je bepaalde dingen niet letterlijk? Staat het ergens er bij of zo? Hoe bepaal je dat?Martine schreef: Als ik de Bijbel compleet letterlijk neem, dan kom ik in de knoop. Ik zie het als een vertelling om ons duidelijk te maken dat God er is en mensen wil leiden.
Dat begint met vragen stellen, antwoorden zoeken.
Ik kan gewoon niet anders. De Bijbel is voor mij geen dictaat - "zo is het en niet anders" - het is een boek van mij de weg wijzen.carramba schreef:Waarom neem je bepaalde dingen niet letterlijk? Staat het ergens er bij of zo? Hoe bepaal je dat?
Het is hoe een mens dingen kan begrijpen, door ze te bestuderen.carramba schreef:Jerommel schreef:De enige juiste manier is door studie.carramba schreef:Waarom neem je bepaalde dingen niet letterlijk? Staat het ergens er bij of zo? Hoe bepaal je dat?Martine schreef: Als ik de Bijbel compleet letterlijk neem, dan kom ik in de knoop. Ik zie het als een vertelling om ons duidelijk te maken dat God er is en mensen wil leiden.
Dat begint met vragen stellen, antwoorden zoeken.
Een voorbeeld zou wel helpen..... want je zegt nu eigenlijk niets.
God heeft niet gedicteerd, Hij heeft geïnspireerd.Jerommel schreef:Ik bedoel, ooit van dicteren gehoord? Kan God dat niet, terwijl Hij wel de Schepper is?
Is de Bijbel dan geen Godsspraak, als geheel, het geschreven Woord van God?
Is het dan niet belangrijk genoeg om het geschreven Woord te openen met het begin?
Er wordt in de Bijbelwetenschap melding gedaan van een tweede schrijver.Er is geen tegenspraak tussen Genesis 1 tot 2:4 en Genesis 2:4 tot Genesis 3.
Vanaf Genesis 2:4 komt de focus op de 6e dag, de mens en de Hof.
Schijnbaar een andere schrijver, aangezien er vanaf Gen 2:4 "de HEERE God" wordt geschreven, ipv. "God".
De oorspronkelijke hoofdstuk-indeling is kennelijk verloren gegaan bij het kopiëren.
Integendeel! Het is van begin tot einde een prachtig boek, waaruit je steun kunt halen voor het leven van alledag.Jij denkt kennelijk dat het maar een stelletje prutsers waren die een mooi boek wilden samenstellen.
Ik zal nog een keer proberen het uit te leggen:Het gaat er niet om wat ik zie, het gaat er om of het waar is of niet.
De Waarheid staat immers boven de menselijke visie. Geloof of ongeloof maakt de dingen niet waar of onwaar.
Dus kennelijk ben je onbekend met de redenen om het wel overwegend letterlijk als geschiedschrijving te erkennen.
Kennelijk vind je serieuze Bijbelgelovers misleid, want ze geloven in myhten, mooie verhalen en metaforen.
Jerommel: ik geloof, met hart en ziel, ik kan niet anders. Dat heeft niets te maken met niet letterlijk nemen van de Bijbel. Juist, omdat ik bepaalde dingen als 'metafoor' zie, kan ik blijven geloven.Ik begrijp niet dat je daar dan nog in kunt geloven, als de Bijbel voor jou vol staat met onwaarheden.
Ik weet dat het moeilijk is om te geloven wat er allemaal in de Bijbel staat, maar dat op zich maakt het niet minder waar.
ParanoiaJerommel schreef: Velen zijn net als jij, en houden zich vast aan een idee, hoe vaak je ook aan toont dat het niet klopt.
Kuddegedrag kennelijk. Maar niet vanwege hersenloosheid, maar uit eigen keuze.
AfgunstJerommel schreef: We weten hoe het idee in de wereld is gekomen, tenminste, als we kijken hoe het in de wereld is gekomen.
Kennelijk doe je dat ook niet?
MinderwaardigheidscomplexJerommel schreef: Nee, het is net als evolutie een overtuiging.
Maar dan vele malen plausibeler dan de naturalistische ideeën, omdat naturalisten I.D. uit sluiten.
Niet zo heel vreemd, omdat de wetenschap niet zo veel er mee kan; het valt buiten het domein van de wetenschap.
Maar dat is dus een beperking van de wetenschap.
Zodra het over onstoffelijke zaken gaat, is het al gauw "para-wetenschap", en dat is in de regel ook discutabel.
Dan ben je al gauw op filosofisch en / of religieus terrein bezig.
Opnieuw paranoiaJerommel schreef: Helaas is dat aantoonbaar wat er dikwijls aan de hand is...
Je kan dat ook regeren noemen.
Maargoed, wat verwacht je, als alle informatiekanalen ons worden aangeboden, door onderwijs en media.
Het is uitgegroeid tot het ultieme indoctrinatie netwerk, en het grote geld bepaalt uiteindelijk wat er zoal aan denkwijzen wordt verspreid.
Dat is een hele tak van wetenschap op zich, hoe je mensen kunt beïnvloeden en overtuigen.
Want het gaat niet noodzakelijk over waarheid, maar om de hoeveelheid volgelingen.
Zo behandelen de machtigen hun onderdanen, en dat is altijd alzo geweest, maar zo erg als nu is het m.i. nooit geweest.
Want er wordt niet zozeer met straffen gedreigd, zoals vroeger vanuit de religieuze machten het geval was, maar er worden dingen beloofd, het ego gestreeld, maar ook angsten gezaaid, enz..
En er is zowat voor elk wat wils.
Maargoed, er is nu een golf van Islam over de wereld gekomen, dus ik ben benieuwd hoe dat balletje gaat rollen...
Joden zullen nog meer naar Israël "terug" emigreren, bijvoorbeeld.
Enfin, hier is heel veel meer over te zeggen natuurlijk, veel meer dan ik weet of hier beschrijven kan.
Ik zou zeggen, aan wie het belangrijk acht:
Ken uw wereld !
Kijk eens wat verder dan uw neus.
Maar vrolijk word je er niet van.
WanhoopJerommel schreef: Dat is pas logisch als je weet waarom men vrijwillig en overtuigd zulk vertrouwen stelt in de Bijbel.
In de afgelopen weken heb ik nog gelinkt naar een pagina over redenen om de Bijbel serieus te nemen, even kijken of ik dat terug kan vinden.
AfleidingJerommel schreef: Maar dat is niet zo.
Eigenlijk hoort dit in het topic over Schepping versus Evolutie (als in de evolutietheorie, Darwinisme).
Want dat is de grote vraag tegenwoordig: Bedoeld of onbedoeld, I.D. of geen idee.
RidiculiserenJerommel schreef: Met jou?
Dat is me nog nauwelijks gelukt..