Jezus Joods?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Jezus Joods?
Ik lees in de evangeliën allerlei aanwijzingen, dat Jezus op aarde was als Joodse rabbi. Wel een dissidente rabbi en we weten, hoe dit afliep. Als Jezus geen wortels in het Joodse geloof had, dan is het gehele OT in de bijbel voor ons van generlei waarde meer. Het fundament van het christendom ligt volgens mij in de Joodse godsdienst. Daarom spreken we in het westen van de wereld altijd over de joods-christelijke cultuur, die zich op allerlei terreinen toont, ook ver buiten de kerken.
Mijn motto: Lied 316 NLB
-
Iets wat lijkt op een mens is mi wat anders dan mens geworden.pyro schreef:Ah zo. Maar Rechtuit ontkent niet dat Jezus Christus een mens van vlees en bloed was. Hij zet alleen dat Jezus geen Jood was. Dat vond ik overigens niet zo'n handige formulering, en ik kan me dan ook je bedenkingen prima voorstellen. Ik heb het daarom een beetje anders geformuleerd: Jezus was menselijk en Goddelijk, Hij was meer dan een Jood. Rechtuit benadert het alleen maar vanuit het geestelijke gezichtspunt. In vind dat daar wel wat voor te zeggen is, omdat in deze tijd alleen dat geestelijke aspect nog actueel is. Want Jezus wandelt niet meer in het vlees op deze aarde.
Adam werd genomen uit de aarde; de rest van de mensheid werd verwekt. Geestelijk zeker; maar Jezus heeft een lichaam
.39 Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
40 En terwijl Hij dit zei, liet Hij hun de handen en de voeten zien.
41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zei Hij tegen hen: Hebt u hier iets te eten?
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebakken vis en van een honingraat.
43 En Hij nam het aan en at het voor hun ogen op
Nou niet echt, want dan is er geen sprake van nageslacht van de vrouw. Beetje flauw (er is geen enkele biologische relatie met jood zijn of zelfs de mensheid ) Jezus had kroeshaar; was zwart en men moet alle plaatjes dan maar ff aanpassen.Ja, Jezus was ook gewoon menselijk. Dus de aangehaalde teksten zijn wel degelijk van toepassing.Wajehie schreef:En wijkt af van :Want waarom zou Jezus dan Nageslacht zijn van de vrouw, Maria is niet meer dan een draagmoeder. Er is zo geen enkele biologische relatie met de mens.15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.
En wat is dan de betekenis van mens worden en waarin verschilt dit van :God verschijnt aan Abraham bij Mamre
1 Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.
....
4 Laat er toch wat water gebracht worden; was dan uw voeten, en rust wat uit onder de boom.
5 Dan zal ik een stuk brood halen, zodat u op krachten kunt komen; daarna kunt u verdergaan.
I rest my case.
-
Wajehie schreef:Nou niet echt, want dan is er geen sprake van nageslacht van de vrouw.pyro schreef: Ja, Jezus was ook gewoon menselijk. Dus de aangehaalde teksten zijn wel degelijk van toepassing.
Dat lijkt mij ook.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
En waarom zei Jezus dan 'eer Abraham was ben ik'? Die uitspraak laat zich niet rijmen met wat hier geponeerd wordt als feit.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
Filippenzen 2 schreef:6 Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
-
Het Woord is God en is altijd geweest en zal zijn, en in Jezus Christus geboren uit een vrouw, verwekt door de Heilige Geest kwam het Woord in het vlees, als mens, 100% aan de mens gelijk geworden.
Hij stierf aan het kruis, en werd weer opgewekt door de Vader en ten Hemel opgenomen.
Verder schiet het m.i. menselijke voorstellingsvermogen tekort om chocola te kunnen maken van vraagstukken als:
"Is nu de mens Christus of Gods Woord aan de rechterhand van de Vader?"
Althans, ik ben daar nog geen verklaring van tegengekomen.
Maar daar lopen tijdloosheid en tijdelijkheid elkaar wellicht ook in de weg.
Hij stierf aan het kruis, en werd weer opgewekt door de Vader en ten Hemel opgenomen.
Verder schiet het m.i. menselijke voorstellingsvermogen tekort om chocola te kunnen maken van vraagstukken als:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Chocolade maken van Jezus?Jerommel schreef:Het Woord is God en is altijd geweest en zal zijn, en in Jezus Christus geboren uit een vrouw, verwekt door de Heilige Geest kwam het Woord in het vlees, als mens, 100% aan de mens gelijk geworden.

Verbrijzel zijn hiel maar.
Het vraagstuk is heel simpel: er zijn twee Christussen, de mens en de Geest. Niet te moeilijk doen.
-
Lijkt op spotten.
-
Waarom laat zich dat niet rijmen? Het laat zich immers ook rijmen dat Christus bestond voor Jezus geboren was.Piebe 2.2 schreef:En waarom zei Jezus dan 'eer Abraham was ben ik'? Die uitspraak laat zich niet rijmen met wat hier geponeerd wordt als feit.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
Als je geen gevoel voor humor hebt misschien wel.Wajehie schreef:Lijkt op spotten.

-
De Christus die bestond voordat Abraham geboren werd was uiteraard geen jood. Daar is geen speld tussen te krijgenBdO schreef:Waarom laat zich dat niet rijmen? Het laat zich immers ook rijmen dat Christus bestond voor Jezus geboren was.Piebe 2.2 schreef:En waarom zei Jezus dan 'eer Abraham was ben ik'? Die uitspraak laat zich niet rijmen met wat hier geponeerd wordt als feit.
-
Nou, ik denk dat daar wel spelden tussen te krijgen zijn, maar niet van mij, ik wil op dat punt namelijk wel met je meegaan. Maar dat alles pleit alleen maar voor de stelling dat Jezus niet slechts Jood was. Het pleit daarmee nog niet voor de stelling dat Jezus geen Jood was.Piebe 2.2 schreef:De Christus die bestond voordat Abraham geboren werd was uiteraard geen jood. Daar is geen speld tussen te krijgenBdO schreef:Waarom laat zich dat niet rijmen? Het laat zich immers ook rijmen dat Christus bestond voor Jezus geboren was.Piebe 2.2 schreef:En waarom zei Jezus dan 'eer Abraham was ben ik'? Die uitspraak laat zich niet rijmen met wat hier geponeerd wordt als feit.
-
Nee daar is geen speld tussen te krijgen want voor Abraham waren er geen joden. Als jij toch denkt dat daar spelden tussen kunnen dan zijn die stomp en kan je prikken tot je een ons weegt.
-
Het probleem is dat wij niet buiten de tijdlijn kunnen denken.
Zo is het ook "Voordat Abraham was, Ik ben" en niet "Voordat Abraham was, was ik er al".
Zo is het ook "Voordat Abraham was, Ik ben" en niet "Voordat Abraham was, was ik er al".
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Of dat wel of niet kan boeit me dus niet. Blijft staan: Maar dat alles pleit alleen maar voor de stelling dat Jezus niet slechts Jood was. Het pleit daarmee nog niet voor de stelling dat Jezus geen Jood was.Piebe 2.2 schreef:Nee daar is geen speld tussen te krijgen want voor Abraham waren er geen joden. Als jij toch denkt dat daar spelden tussen kunnen dan zijn die stomp en kan je prikken tot je een ons weegt.
-
Als het niet boeit kan je ook wel naar waarheid toegeven dat er voor Abraham geen joden waren.BdO schreef:Of dat wel of niet kan boeit me dus niet. Blijft staan: Maar dat alles pleit alleen maar voor de stelling dat Jezus niet slechts Jood was. Het pleit daarmee nog niet voor de stelling dat Jezus geen Jood was.Piebe 2.2 schreef:Nee daar is geen speld tussen te krijgen want voor Abraham waren er geen joden. Als jij toch denkt dat daar spelden tussen kunnen dan zijn die stomp en kan je prikken tot je een ons weegt.
Zoals ik al zei zijn er twee Christussen; een zonder begin (dus geen jood) en de Christus die als mens uit Maria geboren werd en wél een jood was. Paulus schreef over de mens Christus:
'Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.' (2 Kor 5,16)
(Daarom beoordelen wij voortaan niemand meer naar menselijke maatstaven*. En ook al hebben wij Christus op die manier* beoordeeld, nu is dat niet meer het geval. WV)
Duidelijk zat dus, Jezus is geen jood (meer).
-
Aha. Jezus was dus wel Jood.Piebe 2.2 schreef: (meer).
-
Als mens was Jezus een jood ja.BdO schreef:Aha. Jezus was dus wel Jood.Piebe 2.2 schreef: (meer).
-
Dan zijn we het eens.Piebe 2.2 schreef:Als mens was Jezus een jood ja.BdO schreef:Aha. Jezus was dus wel Jood.Piebe 2.2 schreef: (meer).
-
Wat betekent de uitspraak eer Abraham was ben ik?BdO schreef:Dan zijn we het eens.Piebe 2.2 schreef:Als mens was Jezus een jood ja.BdO schreef:Aha. Jezus was dus wel Jood.Piebe 2.2 schreef: (meer).
-
Dat Jezus niet alleen mens was.Piebe 2.2 schreef:Wat betekent de uitspraak eer Abraham was ben ik?BdO schreef:Dan zijn we het eens.Piebe 2.2 schreef: Als mens was Jezus een jood ja.
-
- heet nu: Snelheid
Og Abraham joods was is de vraag ;hij was gewoon het hoofd van een stam die opdracht kreeg van de Allerhoogste op weg te trekken uit het land waar hij woonde en meer niet.Hij is wel een van de Aartsvaders der volken.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
Goed geantwoord. Door naar ronde twee!BdO schreef:Dat Jezus niet alleen mens was.Piebe 2.2 schreef:Wat betekent de uitspraak eer Abraham was ben ik?BdO schreef:Dan zijn we het eens.Piebe 2.2 schreef: Als mens was Jezus een jood ja.

-
Abraham wordt de vader van de besnijdenis genoemd, omdat hij de eerste was die besneden werd, overigens op late leeftijd. Raciaal bezien betekende joods zijn voor Abraham iets anders dan wat men er nu zo graag van maakt.Rechtuit schreef:Og Abraham joods was is de vraag ;hij was gewoon het hoofd van een stam die opdracht kreeg van de Allerhoogste op weg te trekken uit het land waar hij woonde en meer niet.Hij is wel een van de Aartsvaders der volken.
-
Toch zie ik daarmee geen enkele noodzaak om te denken in draagmoederschap t.a.v. Maria zoals Rechtuit dat wel doet. Ook al was Jezus voor wat betreft zijn niet-menskant er eerder dan Abraham, voor wat betreft zijn menskant stamt hij wel af van Abraham, waarmee dus Maria niet slechts draagmoeder was maar volledig Moeder, en dus Jezus - als mens - Joods was, niet omdat Abraham Joods was, maar omdat Maria Joods was.Piebe 2.2 schreef:Goed geantwoord.BdO schreef:Dat Jezus niet alleen mens was.Piebe 2.2 schreef:Wat betekent de uitspraak eer Abraham was ben ik?BdO schreef:
Dan zijn we het eens.