Jezus Joods?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Man/Vrouw: M

Re: Jezus Joods?

Bericht door Rechtuit »

Jezus zei tegen zijn Moeder;vrouw wat heb ik met u te maken;dit verklaart alles in de zin dat Jezus Gods Zoon was en is die Verrezen is. :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Rechtuit schreef:Jezus zei tegen zijn Moeder;vrouw wat heb ik met u te maken;dit verklaart alles in de zin dat Jezus Gods Zoon was en is die Verrezen is. :!: :!: :!:
Zo is dat broeder. :kiss1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
BdO

Bericht door BdO »

Rechtuit schreef:Jezus zei tegen zijn Moeder;vrouw wat heb ik met u te maken;dit verklaart alles in de zin dat Jezus Gods Zoon was en is die Verrezen is. :!: :!: :!:
Jezus zei ook tegen zijn moeder: vrouw, zie uw zoon.

Dat de niet-menskant van Jezus geen Jood was bestrijd ik ook niet. Maar de menskant van Jezus was zeker Joods, omdat Maria niet slechts draagmoeder kan zijn geweest, omdat in dat geval de menskant van Jezus niet had kunnen afstammen van David en Abraham, en dat deed Hij volgens de bijbel wel.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

BdO schreef:
Jezus zei ook tegen zijn moeder: vrouw, zie uw zoon.

Dat de niet-menskant van Jezus geen Jood was bestrijd ik ook niet. Maar de menskant van Jezus was zeker Joods, omdat Maria niet slechts draagmoeder kan zijn geweest, omdat in dat geval de menskant van Jezus niet had kunnen afstammen van David en Abraham, en dat deed Hij volgens de bijbel wel.
Jezus de Christus was kwa menselijke gevoelens zoals wij dus hield Hij van zijn Moeder Maria altijd Maagd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Even buiten deze draad als dat toegestaan is;
-waarom na telkens en telkens opnieuw onze smeekbeden tot God te hebben verheven en de Geest der Waarheid te hebben aangeroepen: tot glorie van de Almachtige God, die met bijzondere welwillendheid zijn gaven aan de Maagd Maria heeft uitgedeeld: ter ere van zijn Zoon, de onsterfelijke Koning der eeuwen en de overwinnaar op zonde en dood; tot grotere roem van Christus' eerbiedwaardige Moeder en tot blijdschap en jubel van heel de Kerk; op gezag van Onze Heer Jezus Christus,van de Zalige Apostelen Petrus en Paulus en dat van Onszelf: roepen Wij uit, verklaren en definiëren Wij, dat het een door God geopenbaard dogma is: dat de Onbevlekte Moeder Gods altijd Maagd Maria, na het voltooien van haar aardse levensbaan, met lichaam en ziel tot de hemelglorie is opgenomen. Dogma afkondiging 1950.

De Rooms Katholieken van de Oud Bisschoppelijke Clerezij wijzen dit dogma af zoals de Orthodoxen maar vieren wel beide op 15 augustus Ontslapen van de Moeder Gods..

Laat de draad over het bovengenoemde onderwerp AUB dicht;een zaak voor Katholieken onderling.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
BdO

Bericht door BdO »

Dat is interessante info, dank.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_4

Bericht door Vertrokken user_4 »

Ja ik ben het met Rechuit eens...dat genoemde topic staat bol van de valse tegenstellingen en verkeerd formuleringen. En dan ook nog anderen verwijten niet goed te lezen terwijl de hele post krakkemikkig in elkaar steekt. Laat maar lekker dicht, ik ga daar niet op reageren...

En meer on-topic: ik heb het gevoel dat dit topic meer te maken heeft met waar het Concilie van Chalcedon zich al lang en breed over heeft uitgesproken: nl. de twee-naturenleer. Jezus is zowel mens als God. Maar goed, ik heb ook nog niet alles gelezen... :w
BdO

Bericht door BdO »

Loyola_2 schreef: En meer on-topic: ik heb het gevoel dat dit topic meer te maken heeft met waar het Concilie van Chalcedon zich al lang en breed over heeft uitgesproken: nl. de twee-naturenleer. Jezus is zowel mens als God. Maar goed, ik heb ook nog niet alles gelezen... :w
Om het welwillend te formuleren: Tegen dat leerstuk is eigenlijk geen logica bestand.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Loyola_2 schreef:En meer on-topic: ik heb het gevoel dat dit topic meer te maken heeft met waar het Concilie van Chalcedon zich al lang en breed over heeft uitgesproken: nl. de twee-naturenleer. Jezus is zowel mens als God. Maar goed, ik heb ook nog niet alles gelezen... :w
Het lijkt alsof dat Concilie bevestigt dat Maria meer dan een draagmoeder was. Want van wie zou Jezus de menselijke natuur hebben. De mens onstond namelijk niet uit alleen uit levensadem maar is gemaakt uit aarde; en de rest is verwekt uit het voorgaande. Daarnaast en dat is al vaker aangegeven hoe kan Jezus nageslacht zijn van de vrouw;afstammen van David etc. als er biologisch gezien geen enkele relatie is (zelfs niet met de mensheid). Wat is nu het probleem eigenlijk van de RK en de WTG . Volgens mij heeft de islam dezelfde mening en de WTG denkt daarnaast nog dat Jezus (maar) een engel is. Waarom mag Jezus niet verwekt zijn. Geen paniek, Maria is na dat wonder nog steeds maagd, er heeft echt geen geslachtsgemeenschap plaatsgevonden.
BdO

Bericht door BdO »

Wajehie schreef:
Loyola_2 schreef:En meer on-topic: ik heb het gevoel dat dit topic meer te maken heeft met waar het Concilie van Chalcedon zich al lang en breed over heeft uitgesproken: nl. de twee-naturenleer. Jezus is zowel mens als God. Maar goed, ik heb ook nog niet alles gelezen... :w
Het lijkt alsof dat Concilie bevestigt dat Maria meer dan een draagmoeder was. Want van wie zou Jezus de menselijke natuur hebben.
Een mogelijkheid is natuurlijk van de Schepper waarvan de mens zelf die natuur ook heeft. Jezus heeft een relatie met die Schepper die als tamelijk close bestempeld kan worden.
Wajehie schreef: De mens onstond namelijk niet uit alleen uit levensadem maar is gemaakt uit aarde; en de rest is verwekt uit het voorgaande. Daarnaast en dat is al vaker aangegeven hoe kan Jezus nageslacht zijn van de vrouw;afstammen van David etc. als er biologisch gezien geen enkele relatie is (zelfs niet met de mensheid).
Ik heb het vermoeden dat daar wel over nagedacht is, dat er dus ook wel een antwoord op bestaat, maar ook ik heb het in dit topic nog niet gelezen.
Wajehie schreef: Waarom mag Jezus niet verwekt zijn. Geen paniek, Maria is na dat wonder nog steeds maagd, er heeft echt geen geslachtsgemeenschap plaatsgevonden.
Zie ik ook zo.
Piebe Paulusma

BdO schreef:
Loyola_2 schreef: En meer on-topic: ik heb het gevoel dat dit topic meer te maken heeft met waar het Concilie van Chalcedon zich al lang en breed over heeft uitgesproken: nl. de twee-naturenleer. Jezus is zowel mens als God. Maar goed, ik heb ook nog niet alles gelezen... :w
Om het welwillend te formuleren: Tegen dat leerstuk is eigenlijk geen logica bestand.
Jezus is nu Geest, zijn natuur heeft hij niet meer anders zouden we hem kunnen zien. Als hij nog een natuur had zou Christus joods zijn.
Piebe Paulusma

Wajehie schreef:Geen paniek, Maria is na dat wonder nog steeds maagd, er heeft echt geen geslachtsgemeenschap plaatsgevonden.
Nee en Jezus zijn broers zijn met de ooievaar gekomen, geen paniek, nergens voor nodig!
BdO

Bericht door BdO »

Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
Jezus is nu Geest, zijn natuur heeft hij niet meer anders zouden we hem kunnen zien. Als hij nog een natuur had zou Christus joods zijn.
Ja, die laatste zin zie ik ook zo, maar of dat in lijn is met Chalcedon betwijfel ik sterk.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Piebe 2.2 schreef:Jezus is nu Geest, zijn natuur heeft hij niet meer anders zouden we hem kunnen zien. Als hij nog een natuur had zou Christus joods zijn.
Waarom zou Christus joods zijn ? en Geest is hij volgens de bijbel toch niet (in elke fase ?!). Het nieuwe lichaam heeft blijkbaar bijzondere kenmerken.
39 Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
40 En terwijl Hij dit zei, liet Hij hun de handen en de voeten zien.
41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zei Hij tegen hen: Hebt u hier iets te eten?
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebakken vis en van een honingraat.
43 En Hij nam het aan en at het voor hun ogen op
Piebe Paulusma

BdO schreef:
Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
Ja, die laatste zin zie ik ook zo, maar of dat in lijn is met Chalcedon betwijfel ik sterk.
De enige natuur die Christus ooit heeft gehad is een joodse, daar is het NT glashelder over en ook dat Christus nu Geest is (1 Kor. 15:45)

'Maar het geestelijke is niet eerst, doch het natuurlijke, daarna het geestelijke. De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den hemel.' (1 Kor 15,46-47)
BdO

Bericht door BdO »

Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
De enige natuur die Christus ooit heeft gehad is een joodse, daar is het NT glashelder over en ook dat Christus nu Geest is (1 Kor. 15:45)

'Maar het geestelijke is niet eerst, doch het natuurlijke, daarna het geestelijke. De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den hemel.' (1 Kor 15,46-47)
Tja, dat is m.i. al weer een problematische tekst in vergelijking met de tekst die stelt dat Jezus eerder was dan Abraham.
Piebe Paulusma

Wajehie schreef:
Piebe 2.2 schreef:Jezus is nu Geest, zijn natuur heeft hij niet meer anders zouden we hem kunnen zien. Als hij nog een natuur had zou Christus joods zijn.
Waarom zou Christus joods zijn ? en Geest is hij volgens de bijbel toch niet (in elke fase ?!). Het nieuwe lichaam heeft blijkbaar bijzondere kenmerken.
39 Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
40 En terwijl Hij dit zei, liet Hij hun de handen en de voeten zien.
41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zei Hij tegen hen: Hebt u hier iets te eten?
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebakken vis en van een honingraat.
43 En Hij nam het aan en at het voor hun ogen op
Nu haal je de fysieke opstanding (waar ik ook in geloof) en de hemelvaart door elkaar.

Wat ik bedoel is dat Christus Geest is sinds de hemelvaart en zijn lichaam is het collectief van de gelovigen, zie 1 Kor. 12:27:

'En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.'
Piebe Paulusma

BdO schreef:
Piebe 2.2 schreef: De enige natuur die Christus ooit heeft gehad is een joodse, daar is het NT glashelder over en ook dat Christus nu Geest is (1 Kor. 15:45)

Tja, dat is m.i. al weer een problematische tekst in vergelijking met de tekst die stelt dat Jezus eerder was dan Abraham.
Probeer die manier van denken nou eens niet te projecteren op het NT. Er zijn een paar zaken die voor de schrijvers zijnde joods vaststaande dogma's waren en als je die niet helder hebt blijf je tegen dergelijke denkfouten aanlopen. Let op dat Paulus zegt dat de tweede mens de Heere uit de hemel is, voor een jood is dan duidelijk dat Paulus niet dacht dat Adam er eerder was als Christus. De Heere uit de hemel is God de Vader en niemand is eerder dan hij. Daarover geen discussie.

Wat hier bedoeld wordt is dat Adam de oude fysieke dingen vertegenwoordigt, het oude verbond en Mozes en Christus is het nieuwe betere verbond, wat niet gericht is op vergankelijke zaken maar geestelijke.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Voor de Joodse wet is het kind van een Joodse moeder Joods. Aangezien Maria de moeder van Jezus is, is Jezus voor de Joodse wet een Jood. Daar omheen kun je allerlei geestelijke beschouwingen loslaten op Jezus natuur maar dat verandert de Joodse wet niet.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Piebe Paulusma

dingo schreef:Voor de Joodse wet is het kind van een Joodse moeder Joods. Aangezien Maria de moeder van Jezus is, is Jezus voor de Joodse wet een Jood. Daar omheen kun je allerlei geestelijke beschouwingen loslaten op Jezus natuur maar dat verandert de Joodse wet niet.
Lees Hebreeën 7 maar eens, daar wordt Jezus in zijn nieuwe hoedanigheid vergeleken met Melchizedek, zonder vader en moeder en geslachtsregister. Dat Christus als mens jood was wordt door niemand betwist.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Piebe 2.2 schreef:
dingo schreef:Voor de Joodse wet is het kind van een Joodse moeder Joods. Aangezien Maria de moeder van Jezus is, is Jezus voor de Joodse wet een Jood. Daar omheen kun je allerlei geestelijke beschouwingen loslaten op Jezus natuur maar dat verandert de Joodse wet niet.
Lees Hebreeën 7 maar eens, daar wordt Jezus in zijn nieuwe hoedanigheid vergeleken met Melchizedek, zonder vader en moeder en geslachtsregister. Dat Christus als mens jood was wordt door niemand betwist.
Voor Melchizedek geldt dat wij inderdaad niet meer weten dan dat hij in de bijbel genoemd wordt maar van Jezus weten we wel het geslachtsregister en moeder dus voor de Joodse wet is Jezus Jood.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
BdO

Bericht door BdO »

dingo schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Voor Melchizedek geldt dat wij inderdaad niet meer weten dan dat hij in de bijbel genoemd wordt maar van Jezus weten we wel het geslachtsregister en moeder dus voor de Joodse wet is Jezus Jood.
Jezus was Joods, daar ben ik het mee eens. Of Hij het is hangt samen met je visie op Zijn Identiteit t.a.v. Zijn dood en opstanding. Ik denk derhalve dat je niet die beschouwingen zo makkelijk weg kunt parkeren als jij hierboven doet.
Piebe Paulusma

BdO schreef:
dingo schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Jezus was Joods, daar ben ik het mee eens. Of Hij het is hangt samen met je visie op Zijn Identiteit t.a.v. Zijn dood en opstanding. Ik denk derhalve dat je niet die beschouwingen zo makkelijk weg kunt parkeren als jij hierboven doet.
Precies, Jezus heeft zelf gezegd dat hij was eer Abraham, dat weet zelfs Dingo.
BdO

Bericht door BdO »

Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
dingo schreef:
Precies, Jezus heeft zelf gezegd dat hij was eer Abraham, dat weet zelfs Dingo.
Piebe, ik deel je standpunt, maar niet je argument.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hij zei ook niet "ik was" maar "ik ben".
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Piebe Paulusma

BdO schreef:
Piebe 2.2 schreef: Precies, Jezus heeft zelf gezegd dat hij was eer Abraham, dat weet zelfs Dingo.
Piebe, ik deel je standpunt, maar niet je argument.
En ik deel jouw argument maar niet je standpunt.
Jerommel schreef:Hij zei ook niet "ik was" maar "ik ben".
Nee, hij zei niet 'ik was' en ook niet 'ik ben' maar:

'Eer Abraham was ben Ik' (SV)
'van voordat Abraham werd geboren, ben Ik' (WV)

En in die hoedanigheid vóór Abraham was Jezus Christus onder geen beding joods.