¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Anja schreef:Inderdaad, Alpha, inderdaad. En je hebt nog niet 1 % benul van wat dat inhoudt. En ik laat je in die waan. Werkze! :flower1:
Wat goed, dat JIJ wèl het "benul" hebt, meent te hebben.

Mij interesseert het heel veel wat God voor mij in petto heeft.
Vandaar dat ik wèl de Bijbel onderzoek.

Terugkerende naar het topic: Welke God mag het zijn?

Er is maar één almachtige, eeuwige God, JHWH.
Zijn naam heeft een diepe betekenis: "Ik zal bewijzen te zijn".
Sommige vertalers geven er een simplistische betekenis aan ""Ik ben".

Alle andere goden komen en gaan als sneeuw voor de zon.
Ze verdwijnen met de dynastie of krijgen andere namen.
In de Bijbel staan confrontatie verslagen over de macht van deze goden.
In alle gevallen bleken zij machteloos te zijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Alle andere goden komen en gaan als sneeuw voor de zon.
Ze verdwijnen met de dynastie of krijgen andere namen.

In de Bijbel staan confrontatie verslagen over de macht van deze goden.
In alle gevallen bleken zij machteloos te zijn.
Juist, en waarom zou dat met de christelijk God of Allah anders zijn of gaan?
Over zo'n pakweg 2 eeuwen of eerder bv.?
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Rechtuit »

Christelijke God. :?: :?: :?:
Er is maar een God en dat is God :!: :!: 8-)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:
Anja schreef:Inderdaad, Alpha, inderdaad. En je hebt nog niet 1 % benul van wat dat inhoudt. En ik laat je in die waan. Werkze! :flower1:
Wat goed, dat JIJ wèl het "benul" hebt, meent te hebben.
Ga je gang maar met je zelf in elkaar gezette opgelapte fiets dan. Zie maar waar het gammele ding je brengt. http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 97#p135350

Alpha schreef: Mij interesseert het heel veel wat God voor mij in petto heeft.
Vandaar dat ik wèl de Bijbel onderzoek.
Als ik JG was zou ik me dan eerst maar eens druk gaan maken om mijn "stamboom" bij leven, en berouw tonen voor al die kindertjes die uit huis werden gezet omdat ze niet naar de regeltjes van het WTG leefden, al de vernietigde huwelijken en stukgemaakte ouder-kind-relaties op het geweten. Wat een "zegen", een opgelapte fiets. :cry:
Alpha schreef:Terugkerende naar het topic: Welke God mag het zijn?

Er is maar één almachtige, eeuwige God, JHWH.
Zijn naam heeft een diepe betekenis: "Ik zal bewijzen te zijn".
Sommige vertalers geven er een simplistische betekenis aan ""Ik ben".

Alle andere goden komen en gaan als sneeuw voor de zon.
Ze verdwijnen met de dynastie of krijgen andere namen.
In de Bijbel staan confrontatie verslagen over de macht van deze goden.
In alle gevallen bleken zij machteloos te zijn.

De Schrift leert glashelder dat er maar één naam is waardoor wij behouden kunnen worden en dat is God De Zoon, Onze Heer Jezus Christus.
Hand.4:12 En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Niet door Jahweh of Jehovah te roepen worden wij gered, maar door God de Zoon aan te roepen, Jezus Christus. Jahweh of Jehovah is de naam van God in zijn relatie met het Joodse volk (zie Jes.43:10-11). De Joden waren de getuigen van Jahweh. De christenen werden en worden verzocht te getuigen van de Heer Jezus Christus. De bolide dus, van de Gulste Gever, en niet de opgelapte fiets.

De Heer Jezus Christus, God De Zoon, zei:
Hand.1:8 gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judéa en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde.
Joh.14:6 Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven; niemand komt tot de Vader, dan door
Mij.
Joh.10:7 Hij ging verder: 'Waarachtig, Ik verzeker u: Ik ben de deur voor de schapen. Wie voor Mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. Ik ben de deur: wanneer iemand door Mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen en hij zal weidegrond vinden. Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar Ik ben gekomen om hen het leven te geven in al zijn volheid. ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.
Alléén de Heer Jezus is “de Deur van de schapen” :!:

In plaats van religie zond God ons een “Leidsman en Voleinder des geloofs” (Hebreeën 12:2) en een “Vorst des levens” (Handelingen 3:15).
Joh.5:12 Die de Zoon heeft, die heeft het leven.
:!: :!: :!:
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 16 feb 2016, 15:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Harry »

Rechtuit schreef:Christelijke God. :?: :?: :?:
Er is maar een God en dat is God :!: :!: 8-)
Maak dat de hindoe wijs.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Anja (oud account) »

Harry schreef:
Rechtuit schreef:Christelijke God. :?: :?: :?:
Er is maar een God en dat is God :!: :!: 8-)
Maak dat de hindoe wijs.
Menige Hindoe leert de Here Jezus kennen. Daarna noemt ie zich geen hindoe meer, dat is hem dan omogelijk. Zij worden christenen. Zij die God werkelijk liefhebben en Hem waarachtig zoeken, zullen de Here Jezus Christus leren kennen en worden volgelingen van Jezus. De Vader geeft hen aan de Zoon. Zoals ook Soendar Singh ontdekte. ( https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sundar_Singh )

http://youtu.be/SNTudvAwqA0

http://youtu.be/7Hts7mTGFWs

Dat men in het Koninkrijk van God zijn ware innerlijke toestand niet voor anderen kan verbergen, is eveneens bevestigd door bijvoorbeeld de grote wetenschapper Emanuel Swedenborg. Hemel en Hel is bijvoorbeeld een aardig werk daarover.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Harry »

Als je hier je extreme impulsen weet te bedwingen Anja, geef ik je nog een kans.

Menig christen leert nl. de hindoe-goden kennen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... ristianity
http://timesofindia.indiatimes.com/indi ... 139149.cms

Wat zegt dit? Niets toch?

Modbreak Tin: Post is on topic, openingszin soortgelijk aan andere; verwijderde posten. Dus: niet in lijn met wat we hier wensen.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Harry »

Kijk, dat bedoel ik. De ad hominems!

Er wordt een topic gestart. In dit geval: "Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?"
M.i. betekent dit dat je over dit onderwerp van gedachten gaan wisselen.
Er zijn nl. mensen die in 1 god geloven, mensen die in meerdere goden geloven en ... mensen die helemaal niet in het bestaan van goden geloven.
Blijven roepen en fluiten dat God gewoon bestaat, maakt de bewering niet waar. Maak in dat geval een topic met de titel: "God bestaat gewoon" en zoek elkaar op om elkaar al fluitend te bevestigen.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7387
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Tin »

Modbreak Tin: Een paar van de meest ongewenste reacties hier verwijderd. Dit is geen plek om (al of niet verluchtigd met plaatjes om de toon kracht bij te zetten) elkaar onheus te bejegenen.
Er wordt een topic geopend met als titel "Geloven in God, welke God mag het dan zijn.
Dat betekent dat het de bedoeling is om op respectvolle manier hierover van gedachten te wisselen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Zolderworm »

Harry schreef:Kijk, dat bedoel ik. De ad hominems!

Er wordt een topic gestart. In dit geval: "Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?"
M.i. betekent dit dat je over dit onderwerp van gedachten gaan wisselen.
Er zijn nl. mensen die in 1 god geloven, mensen die in meerdere goden geloven en ... mensen die helemaal niet in het bestaan van goden geloven.
Blijven roepen en fluiten dat God gewoon bestaat, maakt de bewering niet waar. Maak in dat geval een topic met de titel: "God bestaat gewoon" en zoek elkaar op om elkaar al fluitend te bevestigen.
Roepen dat God gewoon bestaat, wijst natuurlijk op een soort wanhoop. Deze mensen zien op zich wel in dat ze geen argumenten hebben om hun geloof in het bestaan van God te ondersteunen. Daarom roepen ze maar dat God "gewoon" bestaat, punt uit. Nou is het ook heel lastig om argumenten voor het bestaan van God te vinden. En zeker voor het bestaan van een God die van mensen houdt en goed is voor de goeden onder hen. Dat goede mensen helemaal niet worden beschermd tegen nare dingen is in ieder geval duidelijk. In dat geval is zo'n goede, liefdevolle God duidelijk afwezig. Al zullen veel christenen met allerlei drogredenen komen, en kromme redeneringen, om toch een verklaring te vinden voor het soms akelige lot van goede mensen.
Theologisch beschouwd is al vastgesteld dat het bewijs voor het bestaan van God sowieso niet te leveren is. (Om het maar eens over het bewijs te hebben, dus niet over argumenten.) Alle pogingen daartoe, onder meer door Anselmus en Thomas, zijn mislukt. En ook bijvoorbeeld de geordendheid van het leven op Aarde bewijst op zich niets. Die kan ook door velerlei andere oorzaken zijn ontstaan.

Het zelfde geldt overigens ook voor mensen die zeggen dat God gewoon niet bestaat. Ook die hebben over het algemeen geen echte argumenten. Het punt is natuurlijk dat zowel de fervente gelovers als de fervente niet-gelovers zelf vinden dat ze geen argumenten nodig hebben. Maar in een discussie/gesprek als hier in het forum is het nu eenmaal vereist met argumenten te komen. Doe je dit niet, ga dan gewoon midden in het bos je zogenaamde zekerheden lopen roepen tegen de bomen, zou ik denken. Op dergelijke zekerheidsverklaringen zitten we hier niet echt te wachten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
Alle andere goden komen en gaan als sneeuw voor de zon.
Ze verdwijnen met de dynastie of krijgen andere namen.

In de Bijbel staan confrontatie verslagen over de macht van deze goden.
In alle gevallen bleken zij machteloos te zijn.
Juist, en waarom zou dat met de christelijk God of Allah anders zijn of gaan?
Over zo'n pakweg 2 eeuwen of eerder bv.?
JHWH is de oudste en nog steeds bestaande God.
Allah is geen naam, maar een titel, net als god.
Er zijn vele goden.
Allah is dus een naamloze god.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
Alle andere goden komen en gaan als sneeuw voor de zon.
Ze verdwijnen met de dynastie of krijgen andere namen.

In de Bijbel staan confrontatie verslagen over de macht van deze goden.
In alle gevallen bleken zij machteloos te zijn.
Juist, en waarom zou dat met de christelijk God of Allah anders zijn of gaan?
Over zo'n pakweg 2 eeuwen of eerder bv.?
JHWH is de oudste en nog steeds bestaande God.
Allah is geen naam, maar een titel, net als god.
Er zijn vele goden.
Allah is dus een naamloze god.
Je zit hier levensbeschouwing. En daarin is het niet de bedoeling om te gaan vaststellen dat JHWH met zekerheid bestaat. De enige zekerheid hierin is dat jij met zekerheid gelooft dat Hij bestaat. Ook tegen jou zou ik willen zeggen: ga je zekerheidsverklaringen maar in het bos tegen de bomen roepen. Hier hebben we aan egotrips geen behoefte.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Anja (oud account) »

Harry schreef:Als je hier je extreme impulsen weet te bedwingen Anja, geef ik je nog een kans.

Menig christen leert nl. de hindoe-goden kennen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... ristianity
http://timesofindia.indiatimes.com/indi ... 139149.cms

Wat zegt dit? Niets toch?
Dát.... wat jij plaatst aan links, zegt inderdaad geheel niets. Geen crossculturele constanten aanwezig, geen externe verificatie mogelijk én geen crossculturele verificatie, omdat er niets aanwezig is wat te verificeren valt aan de gevallen die je even snel hebt opgegoogeld. :)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Martine »

God is niet te bewijzen. We kunnen geloven dat er een God is, maar we weten het domweg niet.
We zijn vaak op het verkeerde been gezet door de dogma's die in kerken (bijna) dwingend opgelegd worden om ons tot een 'juist' geloof te komen.
Geloven in God - in een God - kan voor iemand een steun betekenen en voor anderen (of soms voor dezelfde persoon) een raadsel, iemand waar je tegenop loopt, omdat al die dogma's niet kloppen.
En er zijn perioden dat je gelooft in God, maar ook perioden dat je niet zomaar twijfelt, maar gewoon - wat heet - denkt dat Hij niet bestaat.

Persoonlijk ( deze hele tekst is persoonlijk) kan ik niet uit de voeten met dwang, met een God die almachtig schijnt te zijn.
Persoonlijk kan ik ook helemaal niks met een God die alles voor mij bepaalt, of mij straft in de vorm van ziekte of mij zegent door voorspoed en gezondheid.
Ik zit in een moeilijke periode. Ben in enkele maanden bijna geheel mijn mobiliteit kwijt door een lelijke val. Dat heeft voor mij niets met God te maken. En soms ben ik opstandig, maar soms ook word ik geraakt door een lied een woord. Daarin zie ik God meer dan in wat anders dan ook.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Rechtuit »

Het is voor te stellen dat protestanten het spoor bijster raken met allerlei wind van leer in hun gemeenschappen en dat ze denken welke God de God van de gereformeerde Bond of van de vrijzinnigen of van de midden orthodoxie of van de remonstranten enz enz enz.
Maar er is maar een God die zich laat kenen in een Heilige Drieenheid--VADER ZOON en HEILIGE GEEST.

Welke God? er is maar een God God is God IK BEN.

En het Geloof tja dat is een Genade. :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Anja schreef:Als ik JG was zou ik me dan eerst maar eens druk gaan maken om mijn "stamboom" bij leven, en berouw tonen voor al die kindertjes die uit huis werden gezet omdat ze niet naar de regeltjes van het WTG leefden, al de vernietigde huwelijken en stukgemaakte ouder-kind-relaties op het geweten. Wat een "zegen", een opgelapte fiets. :cry: .
Ik denk dat je in de war bent met je eigen “fiets”.

Je praat kennelijk, zonder feitelijke kennis, anderen na.

Jg volgen de Bijbelse normen en waarden of “regeltjes”. Zie daarvoor o.a. 1 Kor. 6:9-10.
Wanneer een jg die normen overtreed, zijn er volgen de Bijbelse regels sancties op.
Een Jg zal er altijd naar streven zijn kinderen op te leiden volgens deze “regeltjes”.
Dat voorkomt veel ellende.

Zolang een kind thuis woont zijn die huisregels van kracht, ik neem aan dat de meeste gezinnen zich aan hun regels vast houden.
Je hebt altijd kinderen die zich daar aan willen ontrekken.
Zij vinden dat ouderwets of uit de tijd. Zij weten het natuurlijk altijd beter.

Wanneer die houding de sfeer in het gezin verstoord of in gevaar brengt, dat zijn maatregelen nodig.
Wanneer sancties niet helpen, kunnen er andere maatregelen volgen.
Een maatschappij zonder regels is niet mogelijk.

Volgens de Bijbelse “regeltjes” dienen huwelijken in stand gehouden te worden.
De enige Bijbelse scheidingsgrond is overspel.
Alle Jg zullen dus veel moeite doen om hun huwelijk in stand te houden.
Ook als de partner geen Jg is.

Wanneer een ouder-kind relatie is stukgelopen, hebben in ieder geval de ouders geprobeerd dit te voorkomen.
Ook is er altijd een weg terug.
Bij het ouder worden krijgt een kind vaak meer inzicht.
Een Bijbels voorbeeld kan je hier vinden: Lukas 15:11-24.
Anja schreef:De Schrift leert glashelder dat er maar één naam is waardoor wij behouden kunnen worden en dat is God De Zoon, Onze Heer Jezus Christus.
Niet door Jahweh of Jehovah te roepen worden wij gered, maar door God de Zoon aan te roepen, Jezus Christus. [
Joh.14:6 Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven; niemand komt tot de Vader, dan door Mij.
Jezus is de middelaar voor de mens bij zijn vader JHWH.
Hij zal als een advocaat bemiddelen bij zijn vader.

Het zou goed zijn, wanneer je de hele Bijbelse leer zou meenemen.

Dan zou je de betekenis kennen van deze tekst:
Rom 10: 13 Want „een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered worden”.
Het is een citaat van deze tekst:

Joël 2: 32 En het moet geschieden dat een ieder die de naam van Jehovah aanroept, veilig zal ontkomen; want op de berg Sion en in Jeruzalem zullen de ontkomenen blijken te zijn, juist zoals Jehovah heeft gezegd, en onder de overlevenden, die Jehovah roept.”

In mijn Bijbel is Gods naam overal hersteld, waar hij oorspronkelijke heeft gestaan.

Doordat de dode zee rollen veel meer informatie hebben gegeven en dat deze manuscripten digitaal beschikbaar zijn gekomen, is er veel meer inzicht in wat er oorspronkelijk in de Bijbel stond.
Vandaar dat in de herzien NWV Gods naam 5 keer meer voor komt.
Helaas is deze uitgave voorlopig alleen in het Engels verkrijgbaar.

Meer info daarover is hier te vinden:
https://www.jw.org/nl/publicaties/tijds ... ling-2013/
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Anja (oud account) »

@ Harry,

Wat is je achtergrond? Geboren en getogen christelijk, of in een atheistisch gezin, of nog anders? Heb je een gezin, of ben je alleen?

Als je hier geen antwoord op wilt geven, helemaal prima. Geef ik je toch mijn op ervaring gebaseerde visie, die je vanzelfsprekend geheel en al naast je neer kunt leggen. Mocht je uit een christelijke familie afkomstig zijn en het christendom als een last hebben ervaren en (eventueel nog) niet een gezin hebben dat van je afhankelijk is: geef jezelf dan eens de vrijheid om het helemaal los te laten. Dus ook je strijd tegen christenen en christendom, want dat betekent alleen maar dat je nog stééds niet vrij bent. Ga LEVEN. Onderzoekt alles, behoud het goede. Doe alles wat je LEUK vindt, en laat zoveel mogelijk na wat je niet leuk vindt. Is het bunjee jumpen, een wereldreis maken, met een ring door je neus door Afrika trekken, drie maanden bij de bosjesmannen wonen, oude vrouwtjes en mannetjes helpen in verzorgingshuizen, met een zeilboot de wereld overvaren, noem maar op, maar dóe het. Bezoek paranormaalbeurzen, als je dat leuk vindt en nieuwsgierig bent. (of juist NIET als je dat niet leuk vindt, het gaat maar om 1 ding, je moet het leuk vinden). Steek tien stokjes wierook tegelijk op als je daar zin in hebt . Laat ook zoveel mogelijk na wat je niet leuk vindt. Ga je stiekem altijd met tegenzin naar verjaardagen, stop daar dan mee en ga niet meer. Gun jezelf bijvoorbeeld een jaar om al die verplichtingen niet meer uit te voeren en stel de mensen in je omgeving daarvan op de hoogte. En bepaal dan na dat jaar hoe je verder gaat. Maar dóe het. Je bent vrij!

Heb je een gezin met kinderen, is het wat lastiger, maar kun je nog steeds heel veel dingen veranderen en anders doen.

God bless you!
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Harry »

Zolderworm, bedankt voor je open reactie.
Hoe geloof jij? Wat is God voor jou? Als ik je uiteenzetting lees, vraag ik me af wat er van een persoonlijke God, waar jij een relatie mee hebt, overblijft.

Nemen we de stelling: "God bestaat" Het kan of waar zijn, of niet waar zijn (of het is (nog) niet bekend)
Telekinese bestaat is ook een stelling. Deze kan waar zijn, of niet waar zijn, (of het is (nog) niet bekend)
Mensen die zeggen te geloven in God (of telekinese) menen dus dat een stelling waar is.
Hoe gaan we controleren welke stelling waarschijnlijk de meest juiste stelling is?
Bewijzen dat iets niet bestaat kan ik nooit, maar argumenten vinden tegen het bestaan van goden (of in dit geval de persoonlijke chr. God) kan ik wel. Ik noem er een paar.
Moet ik vooraf zeggen dat ik vaak bij godsgeloof veiligheidskleppen ingebouwd zie. "God laat Zich niet onderzoeken" "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk"
Dit soort opmerking doet een discussie over het bestaan van iets geen goed denk ik. Het is de dooddoener als: "Daarom heet het geloof" Het geeft aan dat de discussie gesloten wordt.
Maar enkele van mijn argumenten om het bestaan van de chr. God als uiterst onwaarschijnlijk te zien.

1. De ellende in de wereld (en dan bedoel ik niet alleen leed van mensen, maar ook van de dieren), de natuurrampen.
2. Het feit dat 99% van alles dat God geschapen heeft, uitgestorven is. God zag immers iedere keer dat het goed was. Zeer goed was zelfs.
3. De verklaringsmodellen die wereldwijd door de wetenschappelijke wereld geaccepteerd worden gaan diametraal tegen de godsverklaringen in. (of je moet een deistische godsvisie hebben). Van aspecten die nog niet bekend zijn zegt de wetenschap: "We weten het niet".
3. De overeenkomsten met alle andere (vaak oudere) mythen, sagen en verhalen.
4. Het (in 9 van de 10 keer) plaatsgebonden zijn van godsgeloof.
5. In relatie tot punt 3. God als verklaringsmodel voegt niets toe aan het verklaren. Je haalt er een extra hypothese bij, waarbij je moet aannemen dat deze correct is. Het verschuift het probleem van verklaren.
6. De zeer gebrekkige manier waarop de chr. God zich kenbaar heeft gemaakt. Wederom geldt dit niet voor een deistische god.

ik zal dus nooit met stellige zekerheid zeggen: "God/telekinese etc.) bestaat niet". Die claim kun je nooit maken. Maar ik denk de argumenten voor het bestaan inmiddels steeds verder uitgeput raken en de argumenten tegen het bestaan steeds meer terrein winnen.

Hoe denk jij hierover?
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
Alle andere goden komen en gaan als sneeuw voor de zon.
Ze verdwijnen met de dynastie of krijgen andere namen.

In de Bijbel staan confrontatie verslagen over de macht van deze goden.
In alle gevallen bleken zij machteloos te zijn.
Juist, en waarom zou dat met de christelijk God of Allah anders zijn of gaan?
Over zo'n pakweg 2 eeuwen of eerder bv.?
JHWH is de oudste en nog steeds bestaande God.
Allah is geen naam, maar een titel, net als god.
Er zijn vele goden.
Allah is dus een naamloze god.
Je zit hier levensbeschouwing. En daarin is het niet de bedoeling om te gaan vaststellen dat JHWH met zekerheid bestaat. De enige zekerheid hierin is dat jij met zekerheid gelooft dat Hij bestaat. Ook tegen jou zou ik willen zeggen: ga je zekerheidsverklaringen maar in het bos tegen de bomen roepen. Hier hebben we aan egotrips geen behoefte.
Ik twijfel niet daaraan, ik hoef niet te twijfelen.
Immers de gehele schepping bewijst de schepper.

Ik ben hier niet de egotripper.

Zo was er een onderzoeker die drie dikke boeken schreef over een bladluis.
Zoveel is er te vinden over één klein dier.

Grappig wordt het, wanneer men dingen uit de natuur gaat nabouwen.
Dan ontdekt men hoeveel kennis en inzicht er voor nodig is om dat na te maken.

Zo heeft men de poten een insect nagemaakt en er een bomen rooimachine mee gemaakt.
Een gelijksoortige machine met banden heeft het nadeel dat de grond wordt geruïneerd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8871
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Martine schreef:God is niet te bewijzen. We kunnen geloven dat er een God is, maar we weten het domweg niet.
We zijn vaak op het verkeerde been gezet door de dogma's die in kerken (bijna) dwingend opgelegd worden om ons tot een 'juist' geloof te komen.
Geloven in God - in een God - kan voor iemand een steun betekenen en voor anderen (of soms voor dezelfde persoon) een raadsel, iemand waar je tegenop loopt, omdat al die dogma's niet kloppen.
En er zijn perioden dat je gelooft in God, maar ook perioden dat je niet zomaar twijfelt, maar gewoon - wat heet - denkt dat Hij niet bestaat.

Persoonlijk ( deze hele tekst is persoonlijk) kan ik niet uit de voeten met dwang, met een God die almachtig schijnt te zijn.
Persoonlijk kan ik ook helemaal niks met een God die alles voor mij bepaalt, of mij straft in de vorm van ziekte of mij zegent door voorspoed en gezondheid.
Ik zit in een moeilijke periode. Ben in enkele maanden bijna geheel mijn mobiliteit kwijt door een lelijke val. Dat heeft voor mij niets met God te maken. En soms ben ik opstandig, maar soms ook word ik geraakt door een lied een woord. Daarin zie ik God meer dan in wat anders dan ook.
De zekerheid die wij hebben is Jezus.
Hij zei: "Uw woord is waarheid".
Daarom twijfel ik niet, hoef ik ook niet te twijfelen.

Zijn onzichtbare hoedanigheden worden immers in de schepping gezien.
God kent alle sterren bij naam, de wetenschap heeft slechts een heel klein deel gezien.

Zelfs Nebukadnezar erkende uiteindelijk de macht van de schepper.
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 feb 2016, 13:36
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Harry »

Rechtuit schreef:Het is voor te stellen dat protestanten het spoor bijster raken met allerlei wind van leer in hun gemeenschappen en dat ze denken welke God de God van de gereformeerde Bond of van de vrijzinnigen of van de midden orthodoxie of van de remonstranten enz enz enz.
Maar er is maar een God die zich laat kenen in een Heilige Drieenheid--VADER ZOON en HEILIGE GEEST.

Welke God? er is maar een God God is God IK BEN.

En het Geloof tja dat is een Genade. :!: :!: :!:
Je weet toch dat het dogma van de drie eenheid later ontwikkeld is?
Er is geen dogma aan te wijzen waarover in het vroege christendom zoveel is nagedacht.
Wat is nl. het probleem? Het oude joodse geloof is strikt monotheïstisch en het NT geeft Jezus een goddelijke status. Drie-eenheid is een zeer vreemde (later bedachte) constructie, maar theologisch gezien zijn eventueel andere oplossingen even vreemd. Jezus al puur mens neerzetten kan niet, gezien het NT. Jezus als soort van superengel (aan God ondergeschikt wezen), maar hoger dan alle andere geschapen wezens, is in strijd met het strikte monotheïsme maar ook met bepaalde uitspraken in het NT. 1 Van de versies van uitspraken van Jezus aan het kruis luidt: Waarom hebt u mij verlaten"? Maar de zoon en de vader zijn 1? Geloven alle christenen in de triniteit?
De drie eenheid blijft dus een dilemma. En dan hebben we de Satan nog. Maar het geloof moet monotheïstisch blijven. Lastig.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Maar er is maar een God die zich laat kenen in een Heilige Drieenheid--VADER ZOON en HEILIGE GEEST.

Welke God? er is maar een God God is God IK BEN.

En het Geloof tja dat is een Genade. :!: :!: :!:
Amen!

Het Geloof is een Genade, een Geschenk. Men kan er niets voor doen om het te verdienen of verwerven. Men kan het wel faciliteren om zich ervoor open te stellen. Het blijft de filosofische vraag of ook dat niet tot de Genade behoort. (ik denk het wel). Dan nog kan men meegeven of dit nalaten. Naar mijn ervaring (en die van velen) kun je erachter komen dat alle tekenen, invloeden en impulsen in je leven al aanwezig waren om je in een bepaalde richting te sturen, maar je daar tegen vocht, zonder in de gaten te hebben dat het goddelijke leiding was die bijvoorbeeld je pad omgooide. Uiteindelijk komt het neer op bewustzijn. Bewustzijn van alles wat er in je leven aanwezig is. Meestal ontdekt men dat in retrospectief. Het leven wordt vooruit geleefd maar achteruit begrepen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Rechtuit »

Anja schreefDe schepper schaapt niet, maar schept. Voordat ie de mens schiep heeft hij tijdens het scheppen de schapen geschapen. Schapen doet ie niet. :clown:
Even een terzijde heerlijk schaap aan het spit in Griekenland met Pasen en een goede retsina er bij.
Voorts in Griekenland weten ze welke God dat dan mag zijn een vanzelfsprekendheid. :) :) :arrow:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Anja (oud account) »

Harry schreef:Je weet toch dat het dogma van de drie eenheid later ontwikkeld is?
Er is geen dogma aan te wijzen waarover in het vroege christendom zoveel is nagedacht.
Wat is nl. het probleem? Het oude joodse geloof is strikt monotheïstisch en het NT geeft Jezus een goddelijke status. Drie-eenheid is een zeer vreemde (later bedachte) constructie, maar theologisch gezien zijn eventueel andere oplossingen even vreemd.
Nee hoor, de Heilige Drie-Eenheid is de Levende God die Zich in je leven manifesteert. Het is Levende Realiteit voor wie Hem kennen. Dit is niet te bevatten met alleen het platte verstand. Als je de genade geschonken is om het te gaan ervaren, en je meegeeft om het te faciliteren, zul je het begrijpen. Tot die tijd kun je er met alleen je verstand niet bij.

Gij zult de Here uw God liefhebben, met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand. En dat in die volgorde. De Heilige Drie-Eenheid is de Hogere Realiteit in een notendop. God is Liefde. Hij schonk ons Zijn Leven aan het Levenschenkend Kruis. En de Geest getuigt daarvan .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Ik zit in een moeilijke periode. Ben in enkele maanden bijna geheel mijn mobiliteit kwijt door een lelijke val. Dat heeft voor mij niets met God te maken. En soms ben ik opstandig, maar soms ook word ik geraakt door een lied een woord. Daarin zie ik God meer dan in wat anders dan ook.
Wat jij bedoelt en wat ik bedoel resonneert vaak niet met elkaar, daarom schrijf ik er verder niets op. Maar ik lees je en wilde daar toch even blijk van geven.

Liefs en kracht toegewenst. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)