Een agnostisch mens

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
alberts
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:23
Man/Vrouw: M
Locatie: Bergentheim

Re: Een agnostisch mens

Bericht door alberts »

Digital schreef:Hallo allen!


Ik ben opzoek naar gelovigen die met mij in debat willen ZONDER een "heilig" boek. Een door mensenhanden geschreven boek is geen geloofwaardige standaard.

Mvg,

De Boeddhistische Agnost.
Beste Digital,

Ik heb geprobeerd aan jouw verzoek te voldoen. Van jouw kant krijg ik one-liners en schampere opmerkingen.
Je geeft er geen blijk van dat je iets begrijpt van wat ik schrijf. Dat noem ik geen debat. Wat mij betreft houd het hier op.
Bij het recht om te zeggen wat je denkt, hoort de plicht om te denken over wat je zegt.-Stef Bos-
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Piebe Paulusma »

Digital schreef:Er is niks rationeels aan een boek te geloven dat geschreven is door mannen welke zeggen geïnspireerd te zijn door een "god". Just my 2 cents..
Hoeft ook niet, want de wijsheid van de mensen is dwaasheid voor God, daarom wie dwaas is voor mensen is wijs bij God.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:
Digital schreef:Er is niks rationeels aan een boek te geloven dat geschreven is door mannen welke zeggen geïnspireerd te zijn door een "god". Just my 2 cents..
Hoeft ook niet, want de wijsheid van de mensen is dwaasheid voor God, daarom wie dwaas is voor mensen is wijs bij God.
Amen. :flower1:

En de Bijbel geeft de ongelovige ook helemaal gelijk, die zegt dat het Evangelie dwaas is.(1Kor.1:18). De Boodschap van het Kruis is voor joden nou eenmaal een aanstoot en voor ongelovigen een dwaasheid..
23] Maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, [24] maar voor hen die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, Gods kracht en Gods wijsheid. [25] De dwaasheid van God is namelijk wijzer dan de mensen, en de zwakheid van God is sterker dan de mensen.(Willibrordvert.)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Wim Nusselder »

Digital schreef:Er is niks rationeels aan een boek te geloven dat geschreven is door mannen welke zeggen geïnspireerd te zijn door een "god".
Digital schreef:mensenhanden kunnen niet het "woord" van 1 of andere "god" schrijven.
Toch wel: God is geest; God heeft mensenhanden nodig.
God heeft mensen nodig om zichzelf zichtbaar te maken in deze wereld.
Het is juist aan mensen om God's Woord te spreken en vooral in de praktijk te brengen.
De mens is meer dan ratio: zonder gevoel, intuïtie en zintuigelijke gewaarwording ben je geen mens maar een computer.
Piebe 2.2 schreef:
Digital schreef:Er is niks rationeels [...]
Hoeft ook niet, want de wijsheid van de mensen is dwaasheid voor God, daarom wie dwaas is voor mensen is wijs bij God.
Wat zie jij als basis voor gesprek met niet-gelovigen (hier, in dit forum) als je hun beroep op rationaliteit, op logica, op dat wat alle mensen in alle omstandigheden in elk geval zouden moeten kunnen herkennen, van tafel veegt?

Vanuit mijn perspectief maken jullie beiden de vergissing om 'goddelijk' en 'menselijk' als volledig gescheiden te zien.

Zoals ik heb proberen aan te geven zijn 'christelijk' en 'agnostisch' (en mogelijk zelfs 'atheïstisch') voor mij geen niet-combineerbare categorieën.
In elk geval helpt het om verbale loopgravenoorlogen te voorkomen als je geen zwart-wit tegenstellingen creeërt, bijv. tussen woorden van mensen en het Woord van God, tussen wijsheid van mensen en wijsheid van God.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Digital
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2016, 16:46
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Digital »

DAT is het Alberts, IK ben degene die er niks van begrijpt..

Alberts, de persoon die gelooft dat een boek het geschreven woord van een "god" is. Die gelooft dat Jezus "leeft"..

Prima dan laten we het hierbij. We komen toch niet verder zonder zekerheden van beide kanten. Eigenlijk zijn we allemaal agnost.

Waarom schrijven jullie de woorden "god" en "bijbel" met hoofdletter eigenlijk?
Laatst gewijzigd door Digital op 12 apr 2016, 09:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Digital
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2016, 16:46
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Digital »

@Wim: laten we eerst eens verifiëren dat er een "god" is voordat we het kunnen hebben over "woord en/of wijsheid van "god" "...
Digital
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2016, 16:46
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Digital »

Aan allen: laten we de focus niet zo leggen op het woord "debat" wat ik noemde. Het was gewoon een woord, misschien is "forum-topic" een beter woord.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Piebe Paulusma »

Christus vertegenwoordigt een tempel die NIET met mensenhanden gemaakt is, dus je zit in de goede richting Digital. :)

Soms lijken de discussies hier net politiek, dus snap ik het woord debat in dit verband wel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Anja (oud account) »

Digital schreef:DAT
Waarom schrijven jullie de woorden "god" en "bijbel" met hoofdletter eigenlijk?
Allereerst omdat de Bijbel een boek is, en iedere boektitel altijd met een hoofdletter wordt geschreven. Ten tweede, ook als dit niet zo zou zijn, de Bijbel voor mij zo'n heilig boek is, dat ik in dat geval toch die hoofdletter zou gebruiken.

God, omdat God een naam is, zoals Nederland een naam is, en zoals Frankrijk een naam is. En als dat niet zo was, zou ik toch een hoofdletter gebruiken, omdat God oneindig Goed is, in Hem Licht is en in het geheel geen duisternis, en omdat Onze God een Heilig God is.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Piebe Paulusma »

Ja en omdat wij hier correct Nederlands hanteren, hetgeen voor sommige atheïsten kennelijk hinderlijk schijnt te zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Anja (oud account) »

Wim Nusselder schreef:
Digital schreef:Er is niks rationeels aan een boek te geloven dat geschreven is door mannen welke zeggen geïnspireerd te zijn door een "god".
Digital schreef:mensenhanden kunnen niet het "woord" van 1 of andere "god" schrijven.
Toch wel: God is geest; God heeft mensenhanden nodig.
God heeft mensen nodig om zichzelf zichtbaar te maken in deze wereld.
Het is juist aan mensen om God's Woord te spreken en vooral in de praktijk te brengen.
De mens is meer dan ratio: zonder gevoel, intuïtie en zintuigelijke gewaarwording ben je geen mens maar een computer.
Piebe 2.2 schreef:
Digital schreef:Er is niks rationeels [...]
Hoeft ook niet, want de wijsheid van de mensen is dwaasheid voor God, daarom wie dwaas is voor mensen is wijs bij God.
Wat zie jij als basis voor gesprek met niet-gelovigen (hier, in dit forum) als je hun beroep op rationaliteit, op logica, op dat wat alle mensen in alle omstandigheden in elk geval zouden moeten kunnen herkennen, van tafel veegt?

Vanuit mijn perspectief maken jullie beiden de vergissing om 'goddelijk' en 'menselijk' als volledig gescheiden te zien.

Zoals ik heb proberen aan te geven zijn 'christelijk' en 'agnostisch' (en mogelijk zelfs 'atheïstisch') voor mij geen niet-combineerbare categorieën.
Agnostisch kan een prima positie zijn om tot het christendom te naderen. Maar zij sluiten elkaar uiteindelijk natuurlijk wel uit. Als jij je vrouw niet wilt leren kennen, kun je niet met haar trouwen. Als je haar wel hebt willen leren kennen en met haar getrouwd bent, kun je niet later gaan zeggen dat je haar niet kent, alleen maar omdat je andere mensen wilt plezieren en de schijnvrede wilt bewaren. Je kunt dat wel doen, maar de kans is erg groot dat je vrouw je dan uiteindelijk een scheidbrief geeft, en terecht. Volgens mij ging daar een Bijbelverhaal ook over :P , een man die doet alsof zijn vrouw zijn zus is om een koning die hun gastheer is gunstig te stemmen. Dat dreigde dacht ik niet zo goed af te lopen. ;)
Wim Nusselder schreef: In elk geval helpt het om verbale loopgravenoorlogen te voorkomen als je geen zwart-wit tegenstellingen creeërt, bijv. tussen woorden van mensen en het Woord van God, tussen wijsheid van mensen en wijsheid van God.
Daar zijn internetatheisten hier duidelijk op uit, dus dat is onvermijdelijk. Een alternatief zou zijn om hen een column te geven, in een eigen gedeelte van het forum. Dat was vroeger ook de methode voor zeepkistpredikers die als doel hadden om hun eigen geloof iedereen door de strot te wringen en daarnaast alleen maar ruzie trachten te zoeken. Men is niet in staat tot levensbeschouwing en levensbeschouwelijke gesprekken. Om dat te kunnen vergt nogal wat, en dat kun je beter in real life doen, in plaats van op internet. Dat werkt toch niet. In real life kun je zaken vooraf toetsen , zoals motivatie, geestelijk denkniveau, wie de persoon is, wat zijn doelen zijn, etc. Op internet kan dat niet of in elk geval veel minder.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 12 apr 2016, 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Biker »

Digital schreef: Waarom schrijven jullie de woorden "god" en "bijbel" met hoofdletter eigenlijk?
Waarom schrijf jij een bijvoeglijk naamwoord (digital) eigenlijk met een hoofdletter?
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:Ja en omdat wij hier correct Nederlands hanteren, hetgeen voor sommige atheïsten kennelijk hinderlijk schijnt te zijn.
Hinderlijk ze ze wellicht. maar is de agnost geen twijfelaar wel of niet het kan zijn of niet zijn. :(
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:Ja en omdat wij hier correct Nederlands hanteren, hetgeen voor sommige atheïsten kennelijk hinderlijk schijnt te zijn.
Hinderlijk ze ze wellicht. maar is de agnost geen twijfelaar wel of niet het kan zijn of niet zijn. :(
Heyyyyy, Rechtuit.....nog geen Pinksteren en toch maar alvast aanwezig.....MOOIIII!!!!!!!!!!! :kiss1: :kiss1: :kiss1:
:flower1:
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 12 apr 2016, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:Ja en omdat wij hier correct Nederlands hanteren, hetgeen voor sommige atheïsten kennelijk hinderlijk schijnt te zijn.
Hinderlijk ze ze wellicht. maar is de agnost geen twijfelaar wel of niet het kan zijn of niet zijn. :(
Heyyyyy, Rechtuit.....nog geen Pinksteren en toch maar alvast aanwezig.....MOOIIII!!!!!!!!!!! :kiss1: :kiss1: :kiss1: :flower1:
Ja ben eerder terug zag dat ik een ban had niets van gemerkt was elders zou tot Pinksteren zijn maar nu wel terug .Alles ging sneller dan verwacht dus weer heerlijk thuis. :D :D :D

Dank voor jou welkom.
Agnosten tja nog maar een keer ze weten het niet he het kan zijn het kan niet zijn,de agnost is altijd aan het twijfelen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Piebe Paulusma »

Ha Rechtuit, leuk dat je weer thuis bent maat, misschien heb jij niks van je ban gemerkt maar wij wel! :)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:Ha Rechtuit, leuk dat je weer thuis bent maat, misschien heb jij niks van je ban gemerkt maar wij wel! :)
Dank waarde vriend@Piebe2.2 ach ja wat leven in de brouwerij is nooit weg :D nu weer een draad over agnosten ;de ervaring dat met agnosten goed te praten is hebben een open geest in tegenstelling tot atheisten.De agnost denkt na alleen men komt er niet uit,het zou ook kunnen dat alles te maken heeft met overgave enz enz,maar juist na de overgave is men geheel vrij.
Laatst gewijzigd door Rechtuit op 12 apr 2016, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
peda
Berichten: 20669
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door peda »

Een agnost kan wel degelijk een eigen onderbouwde mening hebben. Het Mysterie van het ontstaan van de kosmos kan voor sommigen opgelost zijn door in de Bijbel of ander Heilig Boek te lezen en te stellen dat God het daarin Zelve heeft verteld. Maar of de woorden en zinnen in de Bijbel werkelijk afkomstig zijn van God Zelve cq door Hem bindend zijn geinspireerd, is in absolute zin niet vast te stellen. Dat behoort tot het domein van geloof, een persoonlijk zeker weten. Maar het persoonlijk zeker weten van de ene mens, hoeft weer niets te betekenen voor de gedachten wereld van een ander. De wetenschap weet ook niet te verklaren hoe en eventueel waarom de kosmos is ontstaan. Voor een aantal agnosten is het Mysterie ( althans met het weten cq de beschikbare kennis van anno 2016 ) gewoon niet te ontrafelen. Hij/zij weet het dus niet zeker en is ook niet bereid om een ( speculatieve ) keuze te maken om een andere levensbeschouwing te omarmen. Anderen hebben weer wel een vastomlijnde overtuiging, zijn mogelijk zelfs zeker-weters en kiezen dus voor een andere levensfilosofie. Wie het dichts bij de waarheid zit of de waarheid zelfs gevonden heeft, bepaalt uiteindelijk iedereen zelf.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Rechtuit »

Da Agnost daar is hij/zij agnost voor weet het niet het kan zijn of niet zijn en daar denkt de agnost altijd over na.De agnost kan ook een zoeker zijn naar de echte Waarheid maar is voor zichtig in tegenstelling tot de atheist denkt de agnost na en staat open voor een vrije discussie in geest en waarheid. :!: :!: :arrow:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Digital
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2016, 16:46
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Digital »

Biker schreef:
Digital schreef: Waarom schrijven jullie de woorden "god" en "bijbel" met hoofdletter eigenlijk?
Waarom schrijf jij een bijvoeglijk naamwoord (digital) eigenlijk met een hoofdletter?
Digital is mijn internetnaam. "god" is geen naam. Wanneer er naar de christen-"god" wordt gerefereerd met "hij" is dat ook met een hoofdletter, leg die eens uit Biker? "Hem" "Licht" "Heilig"... aparte namen allemaal hoor!
Laatst gewijzigd door Digital op 12 apr 2016, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Rechtuit »

Digital schreef:
Biker schreef:
Digital schreef: Waarom schrijven jullie de woorden "god" en "bijbel" met hoofdletter eigenlijk?
Waarom schrijf jij een bijvoeglijk naamwoord (digital) eigenlijk met een hoofdletter?
Digital is mijn internetnaam. "god" is geen naam. Wanneer er naar de christen-"god" wordt gerefereerd met "hij" is dat ook met een hoofdletter, leg die eens uit Biker?
God is God en God dat is Zijn Naam God :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Anja (oud account) »

Digital schreef:
Biker schreef:
Digital schreef: Waarom schrijven jullie de woorden "god" en "bijbel" met hoofdletter eigenlijk?
Waarom schrijf jij een bijvoeglijk naamwoord (digital) eigenlijk met een hoofdletter?
Digital is mijn internetnaam. "god" is geen naam. Wanneer er naar de christen-"god" wordt gerefereerd met "hij" is dat ook met een hoofdletter, leg die eens uit Biker?
God is Heilig. Je kunt Hem niet benaderen op jouw voorwaarden, je kunt Hem niet als object gebruiken voor jouw kort termijn behoeftenbvrediging. Hij laat Zich vinden door wie Hem waarachtig zoeken.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Digital
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2016, 16:46
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Digital »

Een beetje warige taal Anja en Rechtuit, Ik snap er niks van!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Da Agnost daar is hij/zij agnost voor weet het niet het kan zijn of niet zijn en daar denkt de agnost altijd over na.De agnost kan ook een zoeker zijn naar de echte Waarheid maar is voor zichtig in tegenstelling tot de atheist denkt de agnost na en staat open voor een vrije discussie in geest en waarheid. :!: :!: :arrow:
Niet iedereen die zich tegenwoordig agnost noemt, is agnost. Er is tegenwoordig een tendens onder atheisten om zich agnost te noemen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Een agnostisch mens

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:Da Agnost daar is hij/zij agnost voor weet het niet het kan zijn of niet zijn en daar denkt de agnost altijd over na.De agnost kan ook een zoeker zijn naar de echte Waarheid maar is voor zichtig in tegenstelling tot de atheist denkt de agnost na en staat open voor een vrije discussie in geest en waarheid. :!: :!: :arrow:
Niet iedereen die zich tegenwoordig agnost noemt, is agnost. Er is tegenwoordig een tendens onder atheisten om zich agnost te noemen.
Dat klopt, wij noemen dat nep agnosten;maar de echte agnosten haal je er zo tussen uit.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.