rfdekruijff schreef:Om hier een klein beetje op in te gaan, de historische Jezus heeft 100% zeker bestaan.
Of Hij de eigenschappen/macht had die Hem zijn toegewezen in de Bijbel e.d. dat is voor atheïsten niet te bewijzen en ik kan evt bezwaren daarbij goed begrijpen.
Maar Hij heeft wel bestaan, dat zeggen eigenlijk alle serieuze historici.
Dag rfdekruijff,
Ik zeg ook : het is niet mijn these. De meeste (en daarmee niet alle ) historici gaan er van uit dat er een historische Jezus heeft bestaan en daarna houdt alle bewijs op.
En dit statement verbaas ik me over "Of Hij de eigenschappen/macht had die Hem zijn toegewezen in de Bijbel e.d. dat is voor atheïsten niet te bewijzen". Dat het voor atheïsten niet te bewijzen is prima, maar voor christenen ook niet.......En nu niet aankomen dat geloof geen bewijs is
Voor christenen was de bijbel HEEL lang DE bewijsgrond, dat dezelfde historici en juist OOK theologen dit aan flarden hebben getrokken zorgt er in de moderne tijd voor dat christenen dit van hun geloof MOETEN maken of moeten leven in een "gespleten" wereld
In rationele bewijsvoering er voor gekozen wat de meest duidelijke verklaring is van bepaalde beschreven gebeurtenissen. Als vergelijkbare beschreven verhalen "mytisch" bedoeld zijn, verzonnen, etc, dan moeten we het in dit geval ook maar doen. Dit afgezien van de historische persoon Jezus. Zoals ook Troje heeft bestaan maar het Paard van Troje.......