rfdekruijff schreef:Nu suggereer je dat deze priesters de geschriften hebben vervalst zonder daar enig bewijs voor te kunnen leveren. Dat christenen geen bewijs kunnen leveren vind je best heel storend, dan moet je zelf misschien het goede voorbeeld geven en niet dingen impliceren die je niet kan bewijzen.
Wie heeft het over vervalsen? De historische gegevens hebben ze zelfs pas in 500vC geschreven, dus daar valt niet zoveel aan te vervalsen. Tevens is het voor iedereen die zich erin verdiept heeft duidelijk dat er meerdere Jesaja profeten waren. Eentje daarvan noemen ze deutero-jesaja.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jesaja_%2 ... oto-Jesaja
http://www.statenvertaling.net/bijbel/jesaja.html
Genesis is een boek dat verschillende acteurs kent, die wij kennen onder de namen "yahweh groep" "Elohimgroep" en "p-groep, oftewel priesters".
Dat jij dit niet weet maakt hetgeen ik zeg nog niet zonder bewijs.
Wat je hier zegt klopt voor een groot deel. Daar ben ik onvoorzichtig geweest en heb je me op een fout betrapt. Mijn God beweert inderdaad de sterkste e.d. te zijn.
En wat is dan jouw conclusie? Aangezien je ervoor schreef: "Dat andere Goden beweren machtiger te zijn moeten ze zelf weten, maar een zelfverzekerd iemand (lees: God) heeft geen bevestiging nodig door zichzelf uit te roepen tot "sterker, groter en machtiger"."
Trek je die conclusie door naar jouw eigen Godsbeeld?
Om nogmaals te herhalen wat op dit forum vaak gezegd moet worden: Denk om je toon. Als je me iets wil wijsmaken, prima. Ik zal je de volgende keer niet serieus nemen of reageren als je zulke bijvoeglijke naamwoorden of uitdrukkingen gebruikt. Luister Foppe, je bent vast een heel aardig persoon met de juiste intenties. Gedraag je ook zo alsjeblieft. Ik heb je geen reden gegeven om zo te doen. Zo wel, stuur me dan op dát moment een pb. Dan krijg je als het klopt wat je zegt evt openbaar excuses en een rectificatie. Je kan dit allemaal ook normaal formuleren, dan lijkt het misschien nog een gewone discussie.
Dit zeg je vanwege "slaat als een tang op een varken"? Zo ja, stel je dan gewoon niet zo aan. Het is gewoon een uitdrukking, meer niet. Waarom je dan schrijft "ik heb je geen reden gegeven om zo te doen" is mij een raadsel. Moet iemand iets doen om een uitdrukking te gebruiken?
Impliceer je nou dat alleen theïsten dat doen?
Atheisten lezen elk heilig boek hetzelfde, dus in dit geval: ja.
Het is toch lachwekkend dat mensen wel kritisch kunnen kijken naar wonderen in andere religies en dan zeggen "ja, de mens kan zoveel zeggen" terwijl ze dit niet doortrekken naar eigen religieus boek?
Zucht.....Waarom zo denigrerend? Wat heb ik je aangedaan?
Waarom weer dit persoonlijk opvatten? Jij hebt het over een onzeker jongetje dat bevestiging behoeft. Dat is ook kleinzielig. Daarom gebruik ik die woorden.
En ik heb het over godsbeelden, niet persoonlijk dus...
groetjes