Genade of Geloofswerken

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Dirk schreef:Waarom ben je daardoor geschokt, Martine?? Voor de duidelijkheid: ik ben een groot voorstander van vrijheid van meningsuiting. Wanneer JG een dergelijk filmpje willen maken en op internet willen plaatsen, is dat hun keuze en verantwoording. Om daar nu door geschokt (of gekwetst) te zijn, is naar mijn mening zeer overdreven (los van het feit of men het wel of niet eens is met de inhoud).
Ik ben niet geschokt dat JG een filmpje op internet plaatsen. Als ze filmpjes willen maken dat ze van deur tot deur gaan, zeg ik niks. Dat is inderdaad hun goed recht.
Maar in dat filmpje aan een kind uitleggen wat er verkeerd is in de ogen van die moeder aan het feit dat een vriendinnetje vertelt dat ze twee moeders heeft is een schande. En helemaal dat ze dat eigenlijk aan dat vriendinnetje moet zeggen dat het verkeerd is.
Er zijn kinderen die opgroeien bij twee moeders of twee vaders. En dat kon nog wel eens veel veiliger zijn dan in een "normaal" gezin ("normaal" bewust tussen aanhalingstekens).
De geaardheid van een mens is al bij de geboorte bepaald en je kunt je daar niet van bekeren.
Amen, Martine :!:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Maar in dat filmpje aan een kind uitleggen wat er verkeerd is in de ogen van die moeder aan het feit dat een vriendinnetje vertelt dat ze twee moeders heeft is een schande. En helemaal dat ze dat eigenlijk aan dat vriendinnetje moet zeggen dat het verkeerd is.
Als JG dat vinden, mogen ze dat uitleggen, toch?!
Martine schreef:Er zijn kinderen die opgroeien bij twee moeders of twee vaders. En dat kon nog wel eens veel veiliger zijn dan in een "normaal" gezin ("normaal" bewust tussen aanhalingstekens). De geaardheid van een mens is al bij de geboorte bepaald en je kunt je daar niet van bekeren.
Dat is een hele andere discussie, die al vaak gevoerd is. Eigenlijk komt het erop neer dat je geschokt bent, omdat JG een andere mening hebben dan jij. Weet je nog dat je mij verweten hebt dat ik te fel was jegens bepaalde groeperingen, omdat hun mening afweek van de Waarheid of van mijn mening? Eigenlijk doe je nu precies hetzelfde, Martine! Je doet dat wat je mij diverse keren verweten hebt.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef:
Martine schreef:Maar in dat filmpje aan een kind uitleggen wat er verkeerd is in de ogen van die moeder aan het feit dat een vriendinnetje vertelt dat ze twee moeders heeft is een schande. En helemaal dat ze dat eigenlijk aan dat vriendinnetje moet zeggen dat het verkeerd is.
Als JG dat vinden, mogen ze dat uitleggen, toch?!
Martine schreef:Er zijn kinderen die opgroeien bij twee moeders of twee vaders. En dat kon nog wel eens veel veiliger zijn dan in een "normaal" gezin ("normaal" bewust tussen aanhalingstekens). De geaardheid van een mens is al bij de geboorte bepaald en je kunt je daar niet van bekeren.
Dat is een hele andere discussie, die al vaak gevoerd is. Eigenlijk komt het erop neer dat je geschokt bent, omdat JG een andere mening hebben dan jij. Weet je nog dat je mij verweten hebt dat ik te fel was jegens bepaalde groeperingen, omdat hun mening afweek van de Waarheid of van mijn mening? Eigenlijk doe je nu precies hetzelfde, Martine! Je doet dat wat je mij diverse keren verweten hebt.
Als je even van je protestantse dogmatiek afstapt, Dirk, leef je even in dat jij dat kindje bent, van 7, en je hebt twee mama's. En zo'n JG vertelt je even dat jouw mama's niet in de hemel kunnen komen.......

Wat wordt het nou, Christus, of kerkleer?

Heb uw naaste lief gelijk uzelf, en God boven alles.....Er zit een veel groter Hart in jou dan dat hier naar voren komt :( :kiss1:

Laat JG als ze hun kinderen zo willen indoctrineren, dan maar eigen scholen oprichten, als ze hier niet mee op kunnen houden.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Maar in dat filmpje aan een kind uitleggen wat er verkeerd is in de ogen van die moeder aan het feit dat een vriendinnetje vertelt dat ze twee moeders heeft is een schande. En helemaal dat ze dat eigenlijk aan dat vriendinnetje moet zeggen dat het verkeerd is.
Even een voorbeeld, waar ik op doel, Martine. En, nogmaals de discussie t.a.v. het huwelijk / homosexualiteit / JG voer ik liever niet (hier). Ik blijf wel benadrukken dat JG gewoon recht hebben op hun mening. Je bent geschokt. Soms zijn mensen ook geschokt n.a.v. mijn reacties. Jij onderschrijft dit soms. Ik doe eigenlijk dat wat jij doet (iets een schande noemen, maar dan in andere woorden). Iemand is gekwetst, jij onderschrijft het:
Martine schreef:
jaapo schreef:Tenslotte ben ik gekwetst, omdat Dirk iedereen die niet in zijn gedachtengang meegaat, rangschikt onder spotters, ongelovigen, onruststokers, enz. Daarin wordt er een grens gepasseerd.
Van harte mee eens.
Onderstaand citaat, van jou, Martine:
Martine schreef:@Dirk,De vraagstelling is zo danig, dat als ik een antwoord zou geven je gaat oordelen of ik wel of niet op de - in jouw ogen - juiste manier van geloof.
Merk je dat je zelf oordeelt over de wijze waarop JG geloven, Martine??!!

Zomaar even twee voorbeelden. Enerzijds veroordeel je anderen (zoals mij) wanneer iets een schande genoemd wordt. Anderzijds veroordeel je het filmpje van de JG met de harde woorden uit je voorgaande bericht.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Anja schreef:Dirk, leef je even in dat jij dat kindje bent, van 7, en je hebt twee mama's. En zo'n JG vertelt je even dat jouw mama's niet in de hemel kunnen komen.......
Eigenlijk gaat het me hier niet om. Nu wordt toch naar mijn mening m.b.t. het filmpje gevraagd. Ik denk dat je mijn mening kent, toch?
Anja schreef:Wat wordt het nou, Christus, of kerkleer?
Die vraag beantwoord ik altijd met Christus!
Anja schreef:Laat JG als ze hun kinderen zo willen indoctrineren, dan maar eigen scholen oprichten, als ze hier niet mee op kunnen houden.
Het gaat me puur om de vrijheid van meningsuiting, Anja! Atheisten, JG, liberalen en communisten, humanisten en moslims. Ieder moet zijn of haar mening kunnen verkondigen. Natuurlijk zou ik bijvoorbeeld de islam willen verbieden, zoals ook het fascisme verboden is, omdat de islam een verderfelijke en demonische ideologie is. Natuurlijk worden kinderen helaas geindoctrineerd. Enige antwoord is de Liefde van Christus! Uiteindelijk zal ieder mens een eerlijke kans krijgen om de Waarheid te ontdekken, zoals bijvoorbeeld de getuigenissen van moslims (die Jezus in een droom of visioen ontmoet hebben) laten zien, of de vele niet-gelovigen die door een wonderbaarlijke genezing of ander wonder met HEM in aanraking zijn gekomen. ZIJN Genade gaat veel verder dan ons geloof en onze goede bedoelingen.

Overigens ging het me niet om de mening van JG t.a.v. homosexualiteit. Het ging me om de inspanning die verwacht wordt om de hemel te bereiken. Ik geloof dat geen mens een inspanning kan verrichten, omdat JEZUS de inspanning verricht heeft. Dat geloven en aannemen is de enige voorwaarde, niks meer, en dat heeft GENADE!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Martine »

Dirk schreef:Merk je dat je zelf oordeelt over de wijze waarop JG geloven, Martine??!!
De JG mogen van mij van alles zeggen - in eigen kring.
Een dergelijk filmpje op het internet zetten - dát veroordeel ik.
Dat de JG homoseksualiteit veroordelen is één ding. Dat doen verschillende kerken.
Ik ben het er niet mee eens, maar dat is een ander ding.
Maar een dergelijke uitleg aan (kleine) kinderen veroordeel ik, ja.
En daarbij ook nog dat die moeders verloren gaan maakt het nog zwaarder.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Martine schreef:De JG mogen van mij van alles zeggen - in eigen kring.
Dus eigenlijk ben je voorstander van een soort censuur, of een beperking van de vrijheid van meningsuiting??
Martine schreef:Maar een dergelijke uitleg aan (kleine) kinderen veroordeel ik, ja. En daarbij ook nog dat die moeders verloren gaan maakt het nog zwaarder.
Veroordeel je het ook dat er mensen zijn die (kleine) kinderen wijsmaken dat God niet bestaat?

Overigens ben ik het met je eens dat het onjuist is iemand wijs te maken dat mensen verloren gaan als ze ... wel of niet doen. Enige voorwaarde tot het eeuwige leven is Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door callista »

Dirk schreef:
Martine schreef:Maar in dat filmpje aan een kind uitleggen wat er verkeerd is in de ogen van die moeder aan het feit dat een vriendinnetje vertelt dat ze twee moeders heeft is een schande. En helemaal dat ze dat eigenlijk aan dat vriendinnetje moet zeggen dat het verkeerd is.
Even een voorbeeld, waar ik op doel, Martine. En, nogmaals de discussie t.a.v. het huwelijk / homosexualiteit / JG voer ik liever niet (hier). Ik blijf wel benadrukken dat JG gewoon recht hebben op hun mening. Je bent geschokt. Soms zijn mensen ook geschokt n.a.v. mijn reacties. Jij onderschrijft dit soms. Ik doe eigenlijk dat wat jij doet (iets een schande noemen, maar dan in andere woorden). Iemand is gekwetst, jij onderschrijft het:
Martine schreef:
jaapo schreef:Tenslotte ben ik gekwetst, omdat Dirk iedereen die niet in zijn gedachtengang meegaat, rangschikt onder spotters, ongelovigen, onruststokers, enz. Daarin wordt er een grens gepasseerd.
Van harte mee eens.
Onderstaand citaat, van jou, Martine:
Martine schreef:@Dirk,De vraagstelling is zo danig, dat als ik een antwoord zou geven je gaat oordelen of ik wel of niet op de - in jouw ogen - juiste manier van geloof.
Merk je dat je zelf oordeelt over de wijze waarop JG geloven, Martine??!!

Zomaar even twee voorbeelden. Enerzijds veroordeel je anderen (zoals mij) wanneer iets een schande genoemd wordt. Anderzijds veroordeel je het filmpje van de JG met de harde woorden uit je voorgaande bericht.
Laat jezelf niet zo kennen en doe niet zo zielig Dirk, dit slaat nergens op en is appels met peren vergelijken.
Bovendien geef ik Martine hier helemaal gelijk.
Even wat zelfreflectie Dirk....
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

callista schreef:
Dirk schreef:
Martine schreef:Maar in dat filmpje aan een kind uitleggen wat er verkeerd is in de ogen van die moeder aan het feit dat een vriendinnetje vertelt dat ze twee moeders heeft is een schande. En helemaal dat ze dat eigenlijk aan dat vriendinnetje moet zeggen dat het verkeerd is.
Even een voorbeeld, waar ik op doel, Martine. En, nogmaals de discussie t.a.v. het huwelijk / homosexualiteit / JG voer ik liever niet (hier). Ik blijf wel benadrukken dat JG gewoon recht hebben op hun mening. Je bent geschokt. Soms zijn mensen ook geschokt n.a.v. mijn reacties. Jij onderschrijft dit soms. Ik doe eigenlijk dat wat jij doet (iets een schande noemen, maar dan in andere woorden). Iemand is gekwetst, jij onderschrijft het:
Martine schreef:
jaapo schreef:Tenslotte ben ik gekwetst, omdat Dirk iedereen die niet in zijn gedachtengang meegaat, rangschikt onder spotters, ongelovigen, onruststokers, enz. Daarin wordt er een grens gepasseerd.
Van harte mee eens.
Onderstaand citaat, van jou, Martine:
Martine schreef:@Dirk,De vraagstelling is zo danig, dat als ik een antwoord zou geven je gaat oordelen of ik wel of niet op de - in jouw ogen - juiste manier van geloof.
Merk je dat je zelf oordeelt over de wijze waarop JG geloven, Martine??!!

Zomaar even twee voorbeelden. Enerzijds veroordeel je anderen (zoals mij) wanneer iets een schande genoemd wordt. Anderzijds veroordeel je het filmpje van de JG met de harde woorden uit je voorgaande bericht.
Laat jezelf niet zo kennen en doe niet zo zielig Dirk, dit slaat nergens op en is appels met peren vergelijken.
Bovendien geef ik Martine hier helemaal gelijk.
Even wat zelfreflectie Dirk....
callista schreef: Kun jij nu niet eens één keer wachten op het antwoord van diegene [Martine] aan wie dit bericht is gericht zonder meteen weer met allerlei platitudes aan te komen zetten :roll:
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Martine »

Dirk schreef:Dus eigenlijk ben je voorstander van een soort censuur, of een beperking van de vrijheid van meningsuiting??
Soms ja. Zeker waar het gaat om kinderen.
De JG mogen aan de deur komen en dan kun je als volwassen mensen met elkaar praten.

Kinderen hebben geen weerwoord.
Het doet mij denken aan de hel en verdoemenis die een onderwijzer op de lagere school iedere dag weer verkondigde, zodat je de angst ervoor diep in je (kinder)hart kreeg. Dat vond en vind ik net zo misdadig als tegen een kind zeggen dat de mama's van het vriendinnetje verloren zijn.
Veroordeel je het ook dat er mensen zijn die (kleine) kinderen wijsmaken dat God niet bestaat?
Ik denk dat als ze zouden zeggen dat God wel bestaat, maar er in hun leven als ouders niets van laten blijken uit eigen geloofsleven het alleen maar eerlijk zou zijn om dat te zeggen.
Enige voorwaarde tot het eeuwige leven is Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser.
Dat is een mantra die bij velen totaal niet aansluit.
Voorleven, voorleven, voorleven - dat is de enige manier waarop een boodschap aan komt.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Soms ja. Zeker waar het gaat om kinderen.
Je bent dus voor censuur, als het om kinderen gaat. Wie bepaalt wat wel en niet verkondigd mag worden?
Martine schreef:Ik denk dat als ze zouden zeggen dat God wel bestaat, maar er in hun leven als ouders niets van laten blijken uit eigen geloofsleven het alleen maar eerlijk zou zijn om dat te zeggen.
Dan noem je het dus eerlijk? Je draait om de vraag heen. Je vindt het dus minder erg wanneer ouders verkondigen dat God niet bestaat, dan dat wat de JG in een getoonde filmpje doen??
Martine schreef:Voorleven, voorleven, voorleven - dat is de enige manier waarop een boodschap aan komt.
Dat is jouw mening, maar daarmee niet waar. Het is deels waar, maar niet volledig.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Martine »

Dirk schreef:Dan noem je het dus eerlijk? Je draait om de vraag heen. Je vindt het dus minder erg wanneer ouders verkondigen dat God niet bestaat, dan dat wat de JG in een getoonde filmpje doen??
Er zijn honderden mensen die zeggen dat God niet bestaat en nee, dat veroordeel ik niet, zolang het niet zo is dat een kind met Godsvragen komt. Als ouders dan eerlijk zijn dan kunnen ze zeggen dat ze het niet weten - bijvoorbeeld.

Mijn grote bezwaar tegen fundamentalistisch geloven is - en JG's geloven ook fundamentalistisch - dat kennelijk alles gezegd mag worden over Gods oordeel over anderen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Dirk schreef:Merk je dat je zelf oordeelt over de wijze waarop JG geloven, Martine??!!
De JG mogen van mij van alles zeggen - in eigen kring.
Een dergelijk filmpje op het internet zetten - dát veroordeel ik.
Dat de JG homoseksualiteit veroordelen is één ding. Dat doen verschillende kerken.
Ik ben het er niet mee eens, maar dat is een ander ding.
Maar een dergelijke uitleg aan (kleine) kinderen veroordeel ik, ja.
En daarbij ook nog dat die moeders verloren gaan maakt het nog zwaarder.
Mee eens. Amen. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Dirk schreef:Dan noem je het dus eerlijk? Je draait om de vraag heen. Je vindt het dus minder erg wanneer ouders verkondigen dat God niet bestaat, dan dat wat de JG in een getoonde filmpje doen??
Er zijn honderden mensen die zeggen dat God niet bestaat en nee, dat veroordeel ik niet, zolang het niet zo is dat een kind met Godsvragen komt. Als ouders dan eerlijk zijn dan kunnen ze zeggen dat ze het niet weten - bijvoorbeeld.

Mijn grote bezwaar tegen fundamentalistisch geloven is - en JG's geloven ook fundamentalistisch - dat kennelijk alles gezegd mag worden over Gods oordeel over anderen.
Zó is dat.
Martine schreef:De JG mogen aan de deur komen en dan kun je als volwassen mensen met elkaar praten.
Liever niet. Maar goed, aanbellen is niet verboden. Ik pleit voor een bel-me-niet-register voor deurbellers, want ik ben dat JG-gebel goed zat. Misschien hebben ze het eindelijk gesnopen, want de laatste tijd is het wat rustiger. Ook aanklampen en mensen hinderen bij hun gang over straat, mag voor mij beboet worden. Als ze per se op straat willen prediken, laat hen dat dan maar doen als de vreedzame Einzelgängers die ook op een hoekje van een winkelstraat uit de weg staan en het Evangelie brengen voor wie het wil horen.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 05 mei 2016, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door callista »

Martine schreef:
Dirk schreef:Dan noem je het dus eerlijk? Je draait om de vraag heen. Je vindt het dus minder erg wanneer ouders verkondigen dat God niet bestaat, dan dat wat de JG in een getoonde filmpje doen??
Er zijn honderden mensen die zeggen dat God niet bestaat en nee, dat veroordeel ik niet, zolang het niet zo is dat een kind met Godsvragen komt. Als ouders dan eerlijk zijn dan kunnen ze zeggen dat ze het niet weten - bijvoorbeeld.
Precies, ik heb als ongelovige nooit "verkondigd" dat God niet bestaat bij vragen, maar dat we dat niet weten...dus geen indoctrinatie.
Sommigen geloven wel in God en anderen niet, die denken weer wat anders....zoiets....kinderen zullen daar zelf achter moeten komen of een mening over vormen....een ieders pad is anders.
Dat is vaak een gedachte van sommige christenen over atheïsten....helaas
Mijn grote bezwaar tegen fundamentalistisch geloven is - en JG's geloven ook fundamentalistisch - dat kennelijk alles gezegd mag worden over Gods oordeel over anderen.
Diegenen spreken vaak voor God en vaak weten ze het zelfs nog beter.
Dat noem ik pas spotten.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Martine »

Martine schreef: De JG mogen aan de deur komen en dan kun je als volwassen mensen met elkaar praten.

Anja schreef:Liever niet. Maar goed, aanbellen is niet verboden. Ik pleit voor een bel-me-niet-register voor deurbellers, want ik ben dat JG-gebel goed zat. Misschien hebben ze het eindelijk gesnopen, want de laatste tijd is het wat rustiger. Ook aanklampen en mensen hinderen bij hun gang over straat, mag voor mij beboet worden. Als ze per se op straat willen prediken, laat hen dat dan maar doen als de vreedzame Einzelgängers die ook op een hoekje van een winkelstraat uit de weg staan en het Evangelie brengen voor wie het wil horen.
Het ging mij om het van volwassenen met volwassenen praten.
De JG worden door mij onmiddellijk weggestuurd. Ik heb van zeer nabij het een en ander meegemaakt. Mijn broer was getrouwd met een vrouw uit die JG en zij hebben heel wat te verduren gehad. Dus nee...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Mijn grote bezwaar tegen fundamentalistisch geloven is - en JG's geloven ook fundamentalistisch - dat kennelijk alles gezegd mag worden over Gods oordeel over anderen.
Dan verschillen we van mening, en dat mag natuurlijk. Voor mij is vrijheid van meningsuiting een zeer hoog goed. Ik ben vrijwel tegen alle vormen van censuur. Dat betekent dat jij de mening van JG een schande mag noemen, maar tegelijk mogen JG verkondigen wat ze willen. Besef wel dat de meeste JG van goede wil zijn en het beste met anderen voor hebben, tenminste, dat is mijn ervaring.

En, vermoedelijk hebben we dus verschillende ervaringen met JG? De ervaringen die ik met deze mensen (het zijn en blijven mensen!) heb zijn zeer wisselend, maar grotendeels toch wel positief, ondanks de (grote?!) verschillen in visie.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Martine schreef: De JG mogen aan de deur komen en dan kun je als volwassen mensen met elkaar praten.
Anja schreef:Liever niet. Maar goed, aanbellen is niet verboden. Ik pleit voor een bel-me-niet-register voor deurbellers, want ik ben dat JG-gebel goed zat. Misschien hebben ze het eindelijk gesnopen, want de laatste tijd is het wat rustiger. Ook aanklampen en mensen hinderen bij hun gang over straat, mag voor mij beboet worden. Als ze per se op straat willen prediken, laat hen dat dan maar doen als de vreedzame Einzelgängers die ook op een hoekje van een winkelstraat uit de weg staan en het Evangelie brengen voor wie het wil horen.
Het ging mij om het van volwassenen met volwassenen praten.
De JG worden door mij onmiddellijk weggestuurd. Ik heb van zeer nabij het een en ander meegemaakt. Mijn broer was getrouwd met een vrouw uit die JG en zij hebben heel wat te verduren gehad. Dus nee...
Ja, sorry, ik begreep dat het je ging om het punt van volwassenen tegenover volwassenen, maar ik vergat (letterlijk) dat eerst aan te geven en daarná pas de rest te schrijven.

Ook hier weer ben ik het eens met wat je schrijft, wij hebben ook van nabij met JG te maken gehad. In de familie en met directe buren en met kinderen van JG in mijn klas. Ik stuur ze ook weg, maar ben de laatste jaren aan de deur te lief voor ze geweest, door mijn gedachte (illusie dus) dat ik ze toch dan in elk geval een hart onder de riem kon steken, omdat het toch óók in elk geval mensen waren die God oprecht zochten. Dus ik wees hen dan beleefd af maar complimenteerde hen dan ook met hun liefde voor God. Dat was, zo weet ik nu, hartstikke fout, want ik ben nog nooit zoveel en hardnekkig aanhoudend lastiggevallen als in de tijd die daarop volgde. Ik wens ze niets dan goeds toe, maar ik ben met JG nu wel helemaal klaar. Klinkt hard maar het is niet anders. Zeker na ook nog die vervelende voorvallen op straat.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Martine »

Dirk schreef:
Martine schreef:Mijn grote bezwaar tegen fundamentalistisch geloven is - en JG's geloven ook fundamentalistisch - dat kennelijk alles gezegd mag worden over Gods oordeel over anderen.
Dan verschillen we van mening, en dat mag natuurlijk. Voor mij is vrijheid van meningsuiting een zeer hoog goed. Ik ben vrijwel tegen alle vormen van censuur. Dat betekent dat jij de mening van JG een schande mag noemen, maar tegelijk mogen JG verkondigen wat ze willen. Besef wel dat de meeste JG van goede wil zijn en het beste met anderen voor hebben, tenminste, dat is mijn ervaring.

En, vermoedelijk hebben we dus verschillende ervaringen met JG? De ervaringen die ik met deze mensen (het zijn en blijven mensen!) heb zijn zeer wisselend, maar grotendeels toch wel positief, ondanks de (grote?!) verschillen in visie.
Je verdraait wat ik zeg. Ik ben voor vrijheid van meningsuiting, maar niemand mag iets zeggen over het oordeel van God over anderen.
Je mag dus verkondigen dat je naar jouw mening vindt dat God bepaalde dingen niet goed vindt, maar niet in het gezicht van de ander. Beetje moeilijk uit te leggen wat ik bedoel. Een poging:
Van mij zou je mogen zeggen dat volgens jouw mening homoseksualiteit een zonde is, maar je mag naar mijn mening nooit rechtstreeks in het gezicht tegen iemand zeggen dat hij/zij verloren gaat.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Ik laat de andere punten even rusten, Martine, om te voorkomen dat we langs elkaar heen gaan praten en om een zinloze discussie te voorkomen. Ik pak even het laatste deel eruit, omdat hier naar mijn mening de kern van het probleem ligt:
Martine schreef:Een poging: Van mij zou je mogen zeggen dat volgens jouw mening homoseksualiteit een zonde is, maar je mag naar mijn mening nooit rechtstreeks in het gezicht tegen iemand zeggen dat hij/zij verloren gaat.
Waarom niet? Voor de duidelijkheid: ik ben van mening dat het fout en verwerpelijk is om iemand te zeggen dat hij of zij verloren gaat (dus inhoudelijk zijn we het op dit punt eens), maar waarom zou je het niet mogen zeggen als je het vindt?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Martine »

Dirk schreef:waarom zou je het niet mogen zeggen als je het vindt?
Omdat ik niet God ben
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Martine schreef:Omdat ik niet God ben
Is dat werkelijk je argument? Merk je niet dat er sprake is van willekeur? Als dit werkelijk het argument is, mag je dus ook niet beweren dat de "twee moeders" uit het filmpje van de JG naar de hemel gaan. Je moet dit dus altijd in het midden laten?

Ik denk dat je er wel degelijk iets over kunt zeggen. Ik denk dat iedereen die Jezus aanneemt als persoonlijke Verlosser aanneemt het eeuwige leven ontvangt. Waarom? Omdat het Gods belofte is, en HIJ 100% betrouwbaar en rechtvaardig is. Jezus heeft betaald, dus hoeven wij het niet meer, op voorwaarde dat we Zijn Aanbod aannemen.

JG zijn van mening dat je moet geloven in Waarheid (als ik me vergis, verbeter me). Ze zijn daarin zeer strikt. Ik denk dat ze zichzelf een onnodig juk opleggen, maar desondanks zijn er velen onder hen die Jezus als persoonlijke Verlosser aanvaarden en Zijn Offer aannemen. We zullen veel JG ontmoeten in de eeuwigheid.

Denk je dat hun filmpje goedbedoeld is, Martine?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Anja (oud account) »

Martine schreef:
Dirk schreef:waarom zou je het niet mogen zeggen als je het vindt?
Omdat ik niet God ben
Amen :flower1: .

Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Rechtuit »

Dirk schreef:Ik laat de andere punten even rusten, Martine, om te voorkomen dat we langs elkaar heen gaan praten en om een zinloze discussie te voorkomen. Ik pak even het laatste deel eruit, omdat hier naar mijn mening de kern van het probleem ligt:
Martine schreef:Een poging: Van mij zou je mogen zeggen dat volgens jouw mening homoseksualiteit een zonde is, maar je mag naar mijn mening nooit rechtstreeks in het gezicht tegen iemand zeggen dat hij/zij verloren gaat.
Waarom niet? Voor de duidelijkheid: ik ben van mening dat het fout en verwerpelijk is om iemand te zeggen dat hij of zij verloren gaat (dus inhoudelijk zijn we het op dit punt eens), maar waarom zou je het niet mogen zeggen als je het vindt?
Waarde @Dirk je weet toch dat er staat geschreven ze zullen de gezonde leer niet meer verdragen ;goed is kwaad en kwaad is goed.Dat de mensen een verlorne is o o dat mag je niet zeggen maar op grond van de HS is dat gewoon zo dus de mens zal moeten bekeren en uit Genade ten Hemel gaan en meer niet.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Genade of Geloofswerken

Bericht door Dirk »

Rechtuit schreef:maar op grond van de HS is dat gewoon zo dus de mens zal moeten bekeren en uit Genade ten Hemel gaan en meer niet.
Tja, ik kan het alleen maar met je eens zijn. Bekering en Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser is de enige Weg, uitsluitend uit Genade en nooit uit eigen verdienste...
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!