JW88 schreef:Moeilijk heh op alles antwoord geven wat ik schrijf....
Nee hoor, heeft niks met "moeilijk" te maken, maar met bewuste keuzes.
Ik had immers het inhoudelijke gesprek met jou beëindigd.
(wat jij verkeerd uitlegde als "weglopen als het moeilijk wordt".)
Dat wij hier nu weer in gesprek zijn, had er mee te maken dat jouw geklaag dat gelovigen het niet snappen, een beetje irritant begint te worden.
En een beetje zielig voor jou, dat je je zo onbegrepen voelt.
Dus ik dacht je een beetje te helpen door te wijzen op het probleem in gesprekken met jou, nl. het langs elkaar heen praten.
En daarom heeft verder praten met jou alleen zin, als we het over de definitie van "atheïsme" eens kunnen worden.
Dan kun je ook voorkomen dat je het nog eens 100 keer moet uitleggen.
JW88 schreef:Atheïsme betekent inderdaad de afwezigheid van geloof, er blijft dus niets over.
Dit is de meest algemene definitie van atheïsme.
Maar goed, als jij dit als basis wilt nemen:
Waarom loop je dan steeds te zeggen dat jij jezelf niet als atheïst ziet?
Bij jou is het geloof in goden toch afwezig?
Dan ben jij toch simpelweg een atheïst?
JW88 schreef:Dat is nou ook mijn hele punt! Ik wordt toch ook geen spaghetti monster-atheist, kerstman-atheist, paashaas-atheist, kabouter-atheist genoemd? Waarom dan wel een ''religieuze'' atheïst?
Wat jij ook nog steeds niet snapt is dat de termen ''atheïsme'' en ''atheïst'' alleen maar definities hebben vanuit een gelovig oogpunt, zoals ik al eerder zei, het is een term bedacht door gelovigen voor gelovigen om te gebruiken bij iemand die niet in hun God gelooft, de ongelovige hecht dus geen waarde aan die term, omdat atheïsme voor hem of haar niks is, het is de afwezigheid van iets.
Feitelijk bestaat de term atheïsme en atheïst niet voor een niet gelovige, het is een term die exclusief waarde en betekenis heeft voor gelovigen.
Struisvogelpolitiek.
Omdat jij het niet leuk vindt dat je een atheïst bent, omdat dat de indruk wekt dat je een overtuiging hebt, doe je gewoon alsof het niet bestaat.
En dan mij proberen aan te smeren dat ik irrationeel ben...
JW88 schreef:Ik kan me dus in geen enkele definitie vinden omdat elke definitie vanuit een gelovig standpunt is gemaakt, omdat het alleen maar een term is voor gelovigen door gelovigen.
Nee, het is een term die wordt gebruikt om aan te geven dat iemand niet gelooft in het bestaan of kunnen bestaan van God/goden.
Het geeft aan dat bij iemand een dergelijk geloof ontbreekt.
Ook volgens jouw eigen definitie.
Ik begrijp werkelijk niet waarom je dit zo krampachtig ontkent.
JW88 schreef:We komen dan weer op de bewijslast terug, ...
Nee.
JIJ probeert het steeds terug te draaien naar bewijslast, niet IK.
Ik praat op dit moment met jou alleen over de definitie van atheïsme, en over niets anders.
En jouw hele verdere betoog is niets meer dan de 102e keer van dezelfde niet-relevante plaat...
En ik herhaal:
Jij bent ervan
overtuigd dat er niets is.
Dat is een
overtuiging.
En zolang jij dat ontkent, heeft geen enkel inhoudelijk gesprek over
overtuigingen met jou zin.
Dat is mijn mening.
JW88 schreef:Als ik hier nu ter plekke met mijn fantasie een groen geel gestippelde eenhoorn verzin en claim dat ik hem net buiten heb zien huppelen, zal ik dat moeten ondersteunen met bewijzen om die claim hard te maken, doe ik dat niet, dan heeft de gene die daar in tweede instantie op reageert (Die eenhoorn bestaat niet) altijd in eerste instantie gelijk omdat er niks is, totdat de eerste claim met bewijzen komt.
Maar stel dat jij ontkent dat ik net die groen geel gestippelde eenhoorn heb gezien, waarvan ik ook nog toegeef dat ik hem net verzonnen heb, dan is dat slechts jouw overtuiging? Waarbij de mogelijkheid dus bestaat dat die groen geel gestippelde eenhoorn ook wel eens echt kan, hoe klein die kans dan ook is?
Dit heb ik al een keer beantwoord, maar laat ik het nog maar eens zeggen.
Als jij het verhaal vertelt van een groen geel gestippelde eenhoorn, dan komt bij mij maar 1 gedachte boven: Die heeft te diep in het glaasje gekeken.
En als ik dan een inhoudelijke reactie moet geven, is dat:
ik geloof het niet.
Ik ga NIET beweren dat jij dat beest niet hebt gezien, want ik weet niet wat voor chemicaliën jij allemaal slikt waardoor jij hallucinerend wel zo'n beest hebt gezien.
Ik ga ook NIET beweren dat die beesten niet bestaan en dat het dus onmogelijk is dat jij er 1 gezien hebt.
Ik zeg alleen dat ik
niet geloof dat die beesten bestaan.
En ik heb jou ook uitgelegd wat het bij mij betekent dat ik iets geloof.
Dan houd ik NIET de optie open dat het beest bestaat (dan zou ik wel iets zeggen als "dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk"),
maar omdat ik het niet kan
bewijzen, benoem ik dat als geloven.
Omdat ik het niet kan
bewijzen, benoem ik dat als
een overtuiging.