peda schreef:Piebe 2.2 schreef:Bonjour schreef:peda schreef:Helaas blijft het bij sterke vermoedens omdat eenduidige vastleggingen voor het krijgen van een afgerond beeld ontbreken.
Ik zeg het liever anders: Er zijn geen vastleggingen voor een eenduidig beeld, of Er zijn vastleggingen voor een gevarieerd beeld.
Alle directe leerlingen van Christus en Paulus geloofden dat hij mens is geweest. Nog maar een keer:
'
En dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften' (1 Kor 15,4)
Dat schreef Paulus die volgens jou niet geloofde dat Jezus mens is geweest!
Een tekst kan je ondersneeuwen maar een geest begraven lijkt me lastig!
De gnostici verwijzen naar 1 Kor 15 vers 20 en merken op dat Paulus het in dit vers niet heeft over de opstanding van de mens Jezus ( stof ) , maar over de geest die in hem was ( de Christus ). De Christus werd opgewekt, niet de lichamelijke mens Jezus, deze bleef in het graf. De mens Jezus was voor Paulus slechts interessant om te verwijzen naar de persoon die zich volledig heeft opengesteld voor de werking van de Christus-geest.
Daar heb ik ernstige bedenkingen bij want Paulus zei immers in hetzelfde hoofdstuk (vers 4) dat de Christus die begraven is en na drie dagen opgewekt degene is waarover in de Schriften geschreven staat. Het is dezelfde geest. Christus eet na de opstanding (Luk 24,41-41; Joh. 21,10) en laat zijn wonden zien van de kruisiging (Luk. 24,39) lezen we in de evangeliën. Niet bepaald iets waar geesten mee kampen.
peda schreef:Er wordt de zelf verlossing aangeduid. Over de belevenissen van Jezus in zijn aardse leven heeft Paulus het nauwelijks en Golgotha wordt niet eens met name genoemd. Dit is sterk afwijkend van het beeld uit de andere blijde boodschappen. Zelf vind ik de theologische weerlegging van de gnostische visie behoorlijk sterk. Maar het blijft een feit dat de nodige andersgelovigen Paulus zien als behorende tot de eerstelingen met de gnostische visie van de zelfverlossing.
Paulus schreef over de Christus die gezeten is aan Gods rechterhand, die nu Geest is maar eerst mens is geweest. De menswording is voor joodse christenen erg belangrijk, omdat de kruisiging van Christus' de joodse offerdienst heeft overtroffen en weggenomen (Ef. 5,2) en betrof het dagelijkse offer soms geestelijke dieren? Als Christus geen mens is geweest, dan is hij ook niet geofferd, niet begraven en niet opgewekt en dan zijn de joodse christenen nog immer in hun zonde.
1 Kor 15
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
18 Zo zijn dan ook verloren die in Christus ontslapen zijn.
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen die ontslapen zijn.
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden
door een mens.
Het woord mens in vers 21 is in beide gevallen overgezet van het Griekse
anthrōpos wat een menselijk wezen betekent, vrouwelijk of mannelijk. Dat er lieden zijn die denken dat Paulus de eerste gnostische was die niet geloofde dat Jezus mens is geweest, komt voort uit een gebrekkige kennis van de geschriften, want gnosticisme is een verkapte vorm van diepgeworteld antisemitisme.