Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Storm »

@Zolderworm,

Misschien is het een "vrouwen dingetje'' ;) . Maar ik heb ook een zucht naar kennis; ik lees alles wat los en vast zit. Dan bedoel ik geen dokters romannetjes.
Het is zoals ik zo vaak heb gezegd; Jezus krijg ik niet uit mijn systeem en dat drukt me niet te neer maar het geeft me inderdaad -een vrede die alle verstand te boven gaat-. ;)

Niet Boeddha, niet Vishnoe, ik heb er niets mee omdat ze niet bekend zijn voor mij. Oh ik heb wel eens een yoga cursus gevolgd maar dat zweefde te veel voor mij; ik voelde me letterlijk benauwd.
Ik ben opgegroeid met de Jezus figuur, en dan kun je rationeel nog zo vaak denken; ach zou het allemaal wel waar wezen, toch is er dat Pavlov effect. Rust, en vrede... Ik val er niemand lastig mee, maar het is zoals het is.

@Zolderworm,
Maar hoe zoek jij naar kennis? Je leest veel over uittredingen maar kun je daar ook geen rationele verklaring voor vinden?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:
Inktvlam schreef:Kijk, als de hel een gevangenis zou zijn waar 'onzaligen' eeuwig zouden moeten verblijven, dan zou Jezus afdaling naar de hel volkomen nutteloos geweest zijn. Ook in het hiernamaals is dus een terugkeer naar God mogelijk. Wel is onze geestelijke ontwikkeling hier op aarde erg belangrijk. Die ontwikkeling neem je mee naar het hiernamaals. “Uw werken volgen u na” (Openb.14:13). Een goede geestelijke ontwikkeling is de kortste weg naar de voleinding. Ofwel de liefde is waar het om draait, deemoed is de basis van de liefde en natuurlijk niet trots en hoogmoed.
Zou kunnen. Maar wat versta je dan precies onder geestelijke of innerlijke ontwikkeling?
Ik bedoel het niet als kritiek. Maar ik vind het wel nogal vaag.
UIt eerdere berichten van Inktvlam heb ik kunnen ontnemen dat de gedachten van J Lorber hem sterk aanspreken. De bijbelinhoud gezien door het visionaire oog van Lorber. Er is sprake van een Persoonsachtige God die alle gevallen Godsvonken ( zielen ) uiteindelijk in Zijn Wereld wil halen. Dat is het Grote Doel. De Wereld van Alliefde en Alwijsheid. Om dat te bereiken is er ook na de dood gelegenheid tot verdere geestelijke ontwikkeling voor de vele godsvonken. Hemel en hel zijn geen geografische plaatsen, maar geestelijke ontwikkelingsstadia. De ontwikkeling gaat dus in de richting van het volledig "' begrijpen "' als wat Lorber ziet als het Wezen van God. De godsvonk is hier op aarde is van God vervreemdt en moet uiteindelijk terug naar waar hij oorspronkelijk vandaan komt.
Ik moet zeggen dat ik Lorber niet ken. Ik weet ook niet of je bij hem (of haar?) moet spreken van een visionair oog. Ik vind dat wel een hele claim.
Ik vind iemand die zich op de Bijbel richt sowieso geen visionair. Maar goed.
Wat betreft het plaats-versus-innerlijke-beleving-probleem, is het zo dat de stoffelijke wereld voor ons mensen sowieso een innerlijke beleving is. We gaan ervan uit dat andere mensen op gelijke wijze de wereld innerlijk beleven. Maar omdat het op zich om innerlijk beleven gaat, zelfs al maken we gebruik van natuurkundige instrumenten, kunnen we geen zekerheid verkrijgen, hoe dan ook. Elke ervaring is subjectief.
Het is wel mijn ervaring dat je tijdens de uittreding je meer bewust bent van het feit dat de (in dat geval) astrale wereld zoiets is als "innerlijke ervaring" en "plaats" tegelijk. De omgeving, dat ben je toch ook min of meer zelf. Maar je kunt je er ook in verplaatsen en je ervaart het als een wereld met drie dimensies en een tijdsverloop. Daar is de subject-object-tegenstelling al minder groot dan in het dagelijkse leven.
Ik denk niet dat er sprake is van een persoonsachtige God, die zielen in Zijn wereld wil halen, maar dat wij eenvoudigweg met z'n allen op diepere niveaus van onszelf God zijn. Wij zijn God, maar moeten ons daarvan bewust worden. Door sluiers om ons heen zijn we ons daar niet van bewust. Als wij ons uiteindelijk in de toestand van Zijn bevinden waarin wij God zijn, dan zijn we allen één, en is het logisch dat er sprake is van één grote liefde. Er zijn dan immers geen tegenstellingen meer en ook geen aparte ego's.
Hemel en hel, dat zijn voor mij eenvoudigweg astrale gebieden waar geesten na de dood heengaan, maar waarin we ook vele wezens vinden die nooit mens zijn geweest. Dat er in de astrale wereld een sterke dualiteit is tussen dat wat wij als "goed" beschouwen en dat wat wij als "kwaad" beschouwen ervaar je bij elke uittreding, zeker die buiten de Aardse omgeving. Het verschil zit hem dan in de mate van egocentriciteit van de aanwezige wezens.
Ontwikkeling houdt, volgens mij, in: de weg naar een geringere mate van egocentrisme, waarbij als vanzelfsprekend de verschillende wezens in mindere mate aparte, op zichzelf staande, entiteiten zijn en de sluiers tussen de individuele entiteiten dunner worden of zelfs verdwijnen, met als gevolg dat ons bewustzijn zich uitbreidt naar hogere bewustzijnsgebieden, zoals het bovenmentale. Het spreekt voor zich dat we dan het wezen van God beter zullen begrijpen, omdat we dichter bij Hem staan.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:Ik moet zeggen dat ik Lorber niet ken. Ik weet ook niet of je bij hem (of haar?) moet spreken van een visionair oog. Ik vind dat wel een hele claim.
Ik vind iemand die zich op de Bijbel richt sowieso geen visionair. Maar goed.
Wat betreft het plaats-versus-innerlijke-beleving-probleem, is het zo dat de stoffelijke wereld voor ons mensen sowieso een innerlijke beleving is. We gaan ervan uit dat andere mensen op gelijke wijze de wereld innerlijk beleven. Maar omdat het op zich om innerlijk beleven gaat, zelfs al maken we gebruik van natuurkundige instrumenten, kunnen we geen zekerheid verkrijgen, hoe dan ook. Elke ervaring is subjectief.
Het is wel mijn ervaring dat je tijdens de uittreding je meer bewust bent van het feit dat de (in dat geval) astrale wereld zoiets is als "innerlijke ervaring" en "plaats" tegelijk. De omgeving, dat ben je toch ook min of meer zelf. Maar je kunt je er ook in verplaatsen en je ervaart het als een wereld met drie dimensies en een tijdsverloop. Daar is de subject-object-tegenstelling al minder groot dan in het dagelijkse leven.
Ik denk niet dat er sprake is van een persoonsachtige God, die zielen in Zijn wereld wil halen, maar dat wij eenvoudigweg met z'n allen op diepere niveaus van onszelf God zijn. Wij zijn God, maar moeten ons daarvan bewust worden. Door sluiers om ons heen zijn we ons daar niet van bewust. Als wij ons uiteindelijk in de toestand van Zijn bevinden waarin wij God zijn, dan zijn we allen één, en is het logisch dat er sprake is van één grote liefde. Er zijn dan immers geen tegenstellingen meer en ook geen aparte ego's.
Hemel en hel, dat zijn voor mij eenvoudigweg astrale gebieden waar geesten na de dood heengaan, maar waarin we ook vele wezens vinden die nooit mens zijn geweest. Dat er in de astrale wereld een sterke dualiteit is tussen dat wat wij als "goed" beschouwen en dat wat wij als "kwaad" beschouwen ervaar je bij elke uittreding, zeker die buiten de Aardse omgeving. Het verschil zit hem dan in de mate van egocentriciteit van de aanwezige wezens.
Ontwikkeling houdt, volgens mij, in: de weg naar een geringere mate van egocentrisme, waarbij als vanzelfsprekend de verschillende wezens in mindere mate aparte, op zichzelf staande, entiteiten zijn en de sluiers tussen de individuele entiteiten dunner worden of zelfs verdwijnen, met als gevolg dat ons bewustzijn zich uitbreidt naar hogere bewustzijnsgebieden, zoals het bovenmentale. Het spreekt voor zich dat we dan het wezen van God beter zullen begrijpen, omdat we dichter bij Hem staan.
Hallo Zolderworm,

Ik weet maar weinig te vertellen over Jakob Lorber, een mysticus levende in de 19e eeuw die naar eigen zeggen de stem van Jezus hoorde in zijn hoofd en de verkregen boodschappen opschreef. Ik meende dat Inktvlam een volger van Lorber is , zodat hij veel beter de verkregen boodschappen kan duiden. Een mysticus is in mijn ogen iemand die geestelijk contact heeft met de Andere Onzienlijke Wereld. In hoeverre zulks bij Lorber werkelijk het geval was, kan ik niet beoordelen. Bij mijn weten is de goede man niet rijk geworden van het publiceren/verkondigen van de door hem ontvangen boodschappen. Ook Lorber gaat er van uit dat de totale mens een combinatie is van de geestelijke Godsvonk in een stoffelijk omhulsel. De oorsprong van de Godsvonk is de Wereld van een Persoonsachtige God en de verwijdering van God komt door het volgen van Lucifer. De bedoeling is nu dat de Godsvonk de weg terugvindt naar God en dit zoeken naar de weg terug is ontkoppeld van het leven hier op aarde. Dus na de dood is er een verdere progressie mogelijk. Hetzelfde idee als de Anglicaan Bonting volgde, dat de christen niet definitief geoordeeld wordt bij zijn lichamelijke dood, maar ook na de dood de weg naar God verder kan vervolgen. Het is jammer dat het bij Inktvlam bleef bij een enkele tekstuele "' oprisping "'. Ik ga Lorber hier niet promoten. Ik denk dat wat jij beschrijft als het Transfiguratie proces ten diepste ook de inhoud is van wat andere geloven daar onder verstaan als Ultieme Bedoeling van de mens. Het verschil zit hem m.i. in de weg die moet worden belopen om de Transfiguratie te bereiken en dat niet ieder dat proces ook Transfiguratie noemt. Jouw weg is bijvoorbeeld een andere als de weg die de wedergeboren christen ( Kruisvolger ) bewandelt. Omdat God of de Ultieme Bron verkeert in een Hogere Bewustzijnswereld, zal ook de ziel/Godsvonk niet ontkomen aan het "' upgraden "' van de eigen bewustzijnsstatus. Zo zie ik het althans.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:Ik moet zeggen dat ik Lorber niet ken. Ik weet ook niet of je bij hem (of haar?) moet spreken van een visionair oog. Ik vind dat wel een hele claim.
Ik vind iemand die zich op de Bijbel richt sowieso geen visionair. Maar goed.
Wat betreft het plaats-versus-innerlijke-beleving-probleem, is het zo dat de stoffelijke wereld voor ons mensen sowieso een innerlijke beleving is. We gaan ervan uit dat andere mensen op gelijke wijze de wereld innerlijk beleven. Maar omdat het op zich om innerlijk beleven gaat, zelfs al maken we gebruik van natuurkundige instrumenten, kunnen we geen zekerheid verkrijgen, hoe dan ook. Elke ervaring is subjectief.
Het is wel mijn ervaring dat je tijdens de uittreding je meer bewust bent van het feit dat de (in dat geval) astrale wereld zoiets is als "innerlijke ervaring" en "plaats" tegelijk. De omgeving, dat ben je toch ook min of meer zelf. Maar je kunt je er ook in verplaatsen en je ervaart het als een wereld met drie dimensies en een tijdsverloop. Daar is de subject-object-tegenstelling al minder groot dan in het dagelijkse leven.
Ik denk niet dat er sprake is van een persoonsachtige God, die zielen in Zijn wereld wil halen, maar dat wij eenvoudigweg met z'n allen op diepere niveaus van onszelf God zijn. Wij zijn God, maar moeten ons daarvan bewust worden. Door sluiers om ons heen zijn we ons daar niet van bewust. Als wij ons uiteindelijk in de toestand van Zijn bevinden waarin wij God zijn, dan zijn we allen één, en is het logisch dat er sprake is van één grote liefde. Er zijn dan immers geen tegenstellingen meer en ook geen aparte ego's.
Hemel en hel, dat zijn voor mij eenvoudigweg astrale gebieden waar geesten na de dood heengaan, maar waarin we ook vele wezens vinden die nooit mens zijn geweest. Dat er in de astrale wereld een sterke dualiteit is tussen dat wat wij als "goed" beschouwen en dat wat wij als "kwaad" beschouwen ervaar je bij elke uittreding, zeker die buiten de Aardse omgeving. Het verschil zit hem dan in de mate van egocentriciteit van de aanwezige wezens.
Ontwikkeling houdt, volgens mij, in: de weg naar een geringere mate van egocentrisme, waarbij als vanzelfsprekend de verschillende wezens in mindere mate aparte, op zichzelf staande, entiteiten zijn en de sluiers tussen de individuele entiteiten dunner worden of zelfs verdwijnen, met als gevolg dat ons bewustzijn zich uitbreidt naar hogere bewustzijnsgebieden, zoals het bovenmentale. Het spreekt voor zich dat we dan het wezen van God beter zullen begrijpen, omdat we dichter bij Hem staan.
Hallo Zolderworm,

Ik weet maar weinig te vertellen over Jakob Lorber, een mysticus levende in de 19e eeuw die naar eigen zeggen de stem van Jezus hoorde in zijn hoofd en de verkregen boodschappen opschreef. Ik meende dat Inktvlam een volger van Lorber is , zodat hij veel beter de verkregen boodschappen kan duiden. Een mysticus is in mijn ogen iemand die geestelijk contact heeft met de Andere Onzienlijke Wereld. In hoeverre zulks bij Lorber werkelijk het geval was, kan ik niet beoordelen. Bij mijn weten is de goede man niet rijk geworden van het publiceren/verkondigen van de door hem ontvangen boodschappen. Ook Lorber gaat er van uit dat de totale mens een combinatie is van de geestelijke Godsvonk in een stoffelijk omhulsel. De oorsprong van de Godsvonk is de Wereld van een Persoonsachtige God en de verwijdering van God komt door het volgen van Lucifer. De bedoeling is nu dat de Godsvonk de weg terugvindt naar God en dit zoeken naar de weg terug is ontkoppeld van het leven hier op aarde. Dus na de dood is er een verdere progressie mogelijk. Hetzelfde idee als de Anglicaan Bonting volgde, dat de christen niet definitief geoordeeld wordt bij zijn lichamelijke dood, maar ook na de dood de weg naar God verder kan vervolgen. Het is jammer dat het bij Inktvlam bleef bij een enkele tekstuele "' oprisping "'. Ik ga Lorber hier niet promoten. Ik denk dat wat jij beschrijft als het Transfiguratie proces ten diepste ook de inhoud is van wat andere geloven daar onder verstaan als Ultieme Bedoeling van de mens. Het verschil zit hem m.i. in de weg die moet worden belopen om de Transfiguratie te bereiken en dat niet ieder dat proces ook Transfiguratie noemt. Jouw weg is bijvoorbeeld een andere als de weg die de wedergeboren christen ( Kruisvolger ) bewandelt. Omdat God of de Ultieme Bron verkeert in een Hogere Bewustzijnswereld, zal ook de ziel/Godsvonk niet ontkomen aan het "' upgraden "' van de eigen bewustzijnsstatus. Zo zie ik het althans.
Ik moet zeggen dat ik niet veel vertrouwen heb in iemand die alleen maar een stem in zijn hoofd hoort. En dan vooral van Jezus, van wie ik denk dat hij nooit echt bestaan heeft. Zeker kan het zijn dat sommige van zijn schrijfsel niet geheel afwijken van dat wat ik als de waarheid beschouw. Maar dat zie ik dan toch meer als een toevalstreffer.
Ik wil niet zeuren. Maar in iemand die alleen een stem in zijn hoofd hoort, en zulks van een vermeend heilig figuur, heb ik niet een al te groot vertrouwen. Ik heb in ieder geval inmiddels heel wat mensen leren kennen die stemmen in hun hoofd horen en van alles beweren.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef:@Zolderworm,

Misschien is het een "vrouwen dingetje'' ;) . Maar ik heb ook een zucht naar kennis; ik lees alles wat los en vast zit. Dan bedoel ik geen dokters romannetjes.
Het is zoals ik zo vaak heb gezegd; Jezus krijg ik niet uit mijn systeem en dat drukt me niet te neer maar het geeft me inderdaad -een vrede die alle verstand te boven gaat-. ;)
Nou ja, het is natuurlijk maar welk plaatje je eraan hangt. Ik denk dat ik er andere plaatjes aan hang dan jij. Dat is het verschil.
Niet Boeddha, niet Vishnoe, ik heb er niets mee omdat ze niet bekend zijn voor mij.
Ik heb op zich ook weinig met Boeddha, en al helemaal niets met Vishnoe. Dat bedoel ik ook niet. (Ik zei ook: niet zoals de Oosterse religies.)
Oh ik heb wel eens een yoga cursus gevolgd maar dat zweefde te veel voor mij; ik voelde me letterlijk benauwd.
Nou, ik noemde het maar yoga, omdat ik ook geen ander woord heb. Ik bedoel misschien veeleer hoger bewustzijn. Maar dat zegt misschien ook weinig. Ik denk dat de yoga van de yoga-cursussen niet veel te maken heeft met dat wat ik bedoel.
Ik ben opgegroeid met de Jezus figuur, en dan kun je rationeel nog zo vaak denken; ach zou het allemaal wel waar wezen, toch is er dat Pavlov effect. Rust, en vrede... Ik val er niemand lastig mee, maar het is zoals het is.
Nou ja, de mens heeft blijkbaar een voorstelling nodig om zijn of haar gevoelens aan te koppelen.
@Zolderworm,
Maar hoe zoek jij naar kennis? Je leest veel over uittredingen maar kun je daar ook geen rationele verklaring voor vinden?
Wat mij betreft is de verklaring nogal simpel: elk mens heeft behalve een stoffelijk lichaam andere lichamen. Ze zeggen wel dat die van "fijnstoffelijke" aard zijn. Maar dat is ook maar een manier om iets onbegrijpelijks te beschrijven. Die fijnstoffelijke lichamen zitten in je grofstoffelijk lichaam.
Als je met het fijnstoffelijk lichaam, dat het astrale lichaam wordt genoemd, het stoffelijke lichaam verlaat, dan kom je in de astrale wereld. Deze is voor een deel gelijk aan onze wereld, maar dan van astrale stof (hoewel je daarin ook stoffelijke dingen kunt zien, zoals je stoffelijk lichaam op bed). In andere delen van de astrale wereld vinden we gebieden waarin de gevoelens van mensen een gestalte hebben gekregen, en in weer andere delen gebieden waar mensen na de dood heengaan, en waar ze deels hun gedachten over het hiernamaals in astrale stof hebben vormgegeven. Daarbij is er sprake van persoonlijke scheppingen en collectieve scheppingen.
Behalve een astrale wereld is er een mentale wereld en zijn er bovenmentale werelden. Dat is althans mijn rationele verklaring.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Storm »

Ik denk dat Skepsis over de rationaliteit van dit astrale gebeuren zich ook achter de oren krabt. :) https://skepsis.nl/

Van mij mag je maar ik zie het niet zo anders dan geloven in een God waarvan mensen zeggen dat ze ook persoonlijke ervaringen hebben.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef:Ik denk dat Skepsis over de rationaliteit van dit astrale gebeuren zich ook achter de oren krabt. :) https://skepsis.nl/

Van mij mag je maar ik zie het niet zo anders dan geloven in een God waarvan mensen zeggen dat ze ook persoonlijke ervaringen hebben.
Als er één gezelschap religieus van aard is, dan is het wel skepsis. Deze mensen zijn vanaf het begin vooringenomen en redeneren louter op basis van hun vooringenomenheid. Het is de skepsis-religie.
Een uittreding is een dergelijke realistische ervaring dat hij gelijk staat aan de dagelijkse waaktoestand. Maar dat moet je hebben meegemaakt. Anders kun je je er geen beeld van vormen. Het is eigenlijk net zoiets als dat iemand zegt dat je niet in Zwitserland bent geweest op het moment dat je thuiskomt van een vakantie in Zwitserland.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Storm »

@Zolderworm,
Voor jou is het realiteit. Ik geloof je, maar ik ken zulke ervaringen niet .
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef:@Zolderworm,
Voor jou is het realiteit. Ik geloof je, maar ik ken zulke ervaringen niet .
Ik heb ze nu ook niet meer. De laatste is al vele jaren geleden. Om een of andere reden was het, geestelijk gezien, niet goed voor me. Ik werd dringend geadviseerd ermee te stoppen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef:Ik heb het niet over het vagevuur, maar ik zeg dat het Jehovah geloof gestoeld is op angst en angst is een slechte raadgever.
Ik toonde aan dat kerken graag van angst hhgebruik maken d.m.v. hel en vagevuur.
"gelovigen" konden zich daaruit vrijkopen.
Ik toonde juist aan dat Jg niet door angst gedreven worden, maar dat ze rijkhalzend uit kijken naar hun bevrijding.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik heb het niet over het vagevuur, maar ik zeg dat het Jehovah geloof gestoeld is op angst en angst is een slechte raadgever.
Toch is het in mijn ogen voor anders-denkenden minder confronterend om als geloofsgetuigenis te vernemen dat een aantal van ons na hun dood volledig uit de herinnering van God zullen verdwijnen en derhalve geen toegang zullen krijgen tot het paradijs. Rechts-orthodoxe christenen daarentegen verkondigen een zeer droevig nooit eindigend "'leven'' onder miserabele omstandigheden voor diegenen die buiten de Genade gaan vallen. De Jg hebben meer aansluiting bij de a-theistische visie, daar is het voor allen na de dood einde oefening. In de bijbel tref je overigens nergens een systematisch opgebouwde na de dood verslag aan. Je moet dus zelf een aantal teksten opzoeken en met elkaar verbinden ( exegese ) om een eigen voorstelling te bouwen. De Jg leveren in dit opzicht t.o.v. andere getuigenissen een vriendelijk beeld, dat is wel mijn eerlijke mening.
Wat de bijbel zoal zegt over leven na de dood zie: https://www.frissewateren.nl/wat-de-bij ... a-de-dood/
Helaas leert de Bijbel die visie niet.
Gestorvenen, die voor Gods ingrijpen gestorven zijn, krijgen allen een opstanding.

Rom 6:23 Want de zonde betaalt als loon de dood. Maar God geeft als gave eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer NWV.

Voor sommigen een opstanding ten leven, voor anderen ten verderve.
Degenen die zich niet aan Gods heerschappij willen onderwerpen komen niet meer in het aardse paradijs, aan het einde van de duizend jaar.

Joh 5:
28 Verbaas je daar niet over, want de tijd komt dat alle mensen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen
29 en tevoorschijn zullen komen — wie goede dingen hebben gedaan tot een opstanding voor leven en wie walgelijke dingen hebben gedaan tot een opstanding voor oordeel NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef:
peda schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik heb het niet over het vagevuur, maar ik zeg dat het Jehovah geloof gestoeld is op angst en angst is een slechte raadgever.
Toch is het in mijn ogen voor anders-denkenden minder confronterend om als geloofsgetuigenis te vernemen dat een aantal van ons na hun dood volledig uit de herinnering van God zullen verdwijnen en derhalve geen toegang zullen krijgen tot het paradijs. Rechts-orthodoxe christenen daarentegen verkondigen een zeer droevig nooit eindigend "'leven'' onder miserabele omstandigheden voor diegenen die buiten de Genade gaan vallen. De Jg hebben meer aansluiting bij de a-theistische visie, daar is het voor allen na de dood einde oefening. In de bijbel tref je overigens nergens een systematisch opgebouwde na de dood verslag aan. Je moet dus zelf een aantal teksten opzoeken en met elkaar verbinden ( exegese ) om een eigen voorstelling te bouwen. De Jg leveren in dit opzicht t.o.v. andere getuigenissen een vriendelijk beeld, dat is wel mijn eerlijke mening.
Wat de bijbel zoal zegt over leven na de dood zie: https://www.frissewateren.nl/wat-de-bij ... a-de-dood/
Het WTG lijkt meer op de maffia wat het hiernamaals betreft, want die organisatie dreigt ook met de dood maar niets zegt over hel. Vind je de organisatie daardoor minder eng? Ik niet. Het beeld van de JG's wat betreft na de dood is wel minder hard, maar ze dreigen wel met jouw of mijn ondergang als we ons niet conformeren. Dat is ook angst scheppen bij de betrokkenen.
Jg tonen slechts wat de Bijbel leert.
Je mag zelf kiezen.

Ik denk dat je gewend bent aan jouw geloofsmaffia.
Die hebben de eigen eer en pecunia hoog in het vaandel staan.
Kijk maar naar de aflaten.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Inktvlam schreef:Er bestaan nog steeds heel wat misverstanden over hemel en hel.
Het is NIET zo dat God iemand naar de hemel of hel stuurt.
Hemel en hel bevinden zich in het innerlijk van de mens en moeten niet zozeer gezien worden als plaatsen. Het kan wel een plaats worden als gelijkgestemden elkaar opzoeken. Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich. Het is dan ook niet zo dat God iemand naar de hel stuurt. Die hel bouwt iemand geleidelijk in zichzelf op. In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21). De hemel zit dus in jezelf. Je oordeelt jezelf.
In het Johannesevangelie staat over het oordeel het volgende: “En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag).” (Joh.12:47-48).

Jezus is “nedergedaald ter helle”, dat is gebaseerd op de eerste brief van Petrus:

– “In kracht daarvan is Hij (Christus) heengegaan en heeft hij ook gepredikt tot de geesten in de gevangenis,
zij die eens zich niet lieten overtuigen, toen de lankmoedigheid van God bleef wachten, in de dagen dat Noach de ark in gereedheid bracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen werden gered. (1 Petr.3:19-20)

– “Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven.” (1 Petr.4:6)

Dr. Walter Lutz schreef (commentator in het boek ”Kruis en kroon”) het volgende:
Deze woorden van Petrus in zijn eerste brief zijn een buitengewoon belangrijk bijbels getuigenis van het feit, dat de eeuwige onbegrensde liefde van onze hemelse Vader niet ophoudt bij de drempel van de dood op aarde, maar dat ze met haar erbarmen ook verder gaat in het leven aan gene zijde; deze eeuwige liefde strekt zich uit tot in de 'gevangenissen' van de geesten en zielen die in de tijd dat ze op aarde leefden blind en ongehoorzaam waren. Als voorbeeld noemt Petrus degenen die in de moeilijke tijden van Noach de goddelijke geest trotseerden en zich niet door Gods hand wilden laten leiden. Ten tijde van Jezus verkeerden deze reeds vele eeuwen in de 'geestelijke gevangenissen en kerkers' van het hiernamaals, waarheen ze door hun eigen hardnekkigheid waren verbannen. De Heer is na Zijn aardse dood in de geest, dat wil zeggen in Zijn verheerlijkte zielelichaam, tot hen heengegaan en heeft hun de grote heilbrengende boodschap van de eeuwige erbarmende liefde verkondigd, opdat ook zij nog deel zouden hebben aan het gelukzalige, goddelijke leven door de Geest.

Kijk, als de hel een gevangenis zou zijn waar 'onzaligen' eeuwig zouden moeten verblijven, dan zou Jezus afdaling naar de hel volkomen nutteloos geweest zijn. Ook in het hiernamaals is dus een terugkeer naar God mogelijk. Wel is onze geestelijke ontwikkeling hier op aarde erg belangrijk. Die ontwikkeling neem je mee naar het hiernamaals. “Uw werken volgen u na” (Openb.14:13). Een goede geestelijke ontwikkeling is de kortste weg naar de voleinding. Ofwel de liefde is waar het om draait, deemoed is de basis van de liefde en natuurlijk niet trots en hoogmoed.

De innerlijke ontwikkeling, daar gaat het dus om. De mens moet niet zorgen dat hij in de hemel komt, maar dat de hemel in hem komt.
1 Pe3:
19 Zo ging hij prediken tot de geesten in de gevangenis,
20 die eens ongehoorzaam waren toen God in Noachs tijd geduldig wachtte terwijl de ark werd gebouwd. Daarin werden maar een paar mensen, namelijk acht zielen, veilig door het water heen gevoerd.

Wie zijn die geesten in de gevangenis?

2 Petrus 2:4
4 Want God heeft zelfs de engelen die zondigden niet gespaard maar ze in Tartarus gegooid en ze in ketens van diepe duisternis geslagen in afwachting van het oordeel. NWV.

Judas 1:6
6 En de engelen die hun oorspronkelijke positie niet hebben behouden maar hun eigen woonplaats hebben verlaten, houdt hij met eeuwige ketens in diepe duisternis gevangen in afwachting van het oordeel van de grote dag.

Wat deden deze geesten?

Gen 6:
1 Er kwamen steeds meer mensen op aarde en ze kregen dochters.
2 Het begon de zonen van de ware God op te vallen hoe mooi de dochters van de mensen waren, dus namen ze wie ze maar wilden tot vrouw.
3 Toen zei Jehovah: ‘Mijn geest zal de mens niet voor altijd verdragen, want hij is alleen maar vlees. Daarom zal hij nog 120 jaar leven.’
4 In die tijd en ook daarna waren de Nefilim op aarde omdat de zonen van de ware God gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en zonen bij hen kregen. Dat waren de sterke mannen uit de oudheid, de beroemde mannen. NWV.

BTW.

Jezus is NOOIT in de hel geweesst, dat kan ook niet, want de hel bestaat niet!
Hij was ook zonder zonde.

Het is een misvertaling van het Hebreeuwse woord Sjeool en de Griekse equivalent Hades.
Het werd vooral gebruikt om mensen bang te maken, om zo pecunia te innen.

Opvallend is dat de Statenvertaling Sjeool in de meeste gevallen gewoon met graf vertaalt.

Ps 16:
10 Want gij zult mijn ziel in Sjeool niet verlaten.
Gij zult niet toelaten dat hij die jegens u loyaal is, de kuil ziet. NWV

10 Want U zult mijn ziel in het graf niet verlaten, U laat niet toe dat Uw Heilige ontbinding ziet. HSV

10 Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving zie. SV.

10 Want gij zult mij niet aan de onderwereld prijsgeven, niet toestaan dat uw vrome de groeve ziet. LV

10 Want Gij geeft mijn ziel niet prijs aan het dodenrijk, noch laat Gij uw gunstgenoot de groeve zien. NBG
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Eliyahu »

Alpha schreef:
Martine schreef:Alpha,
Ik begrijp niet waarom je zo vast houdt aan dat Jehova.
Wat kan het jou nou schelen of wij het anders zien dan jij?
Jij gelooft in Jehova, anderen hebben andere namen voor in feite hetzelfde.
Deuteronomium 6:4 zegt: Hoor Israël: de HERE is onze God, de HERE is één.
gevolgd door het gebod :Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. (NBG'51).
Geachte mevrouw,

Wanneer je de bijbel zou lezen, zou je dit kunnen weten:

Jes 45: 21  Breng verslag uit, leg je zaak voor. Laat ze samen eensgezind overleggen.
Wie heeft dit lang geleden voorspeld, wie heeft het lang van tevoren aangekondigd?
Heb ik, Jehovah, dat niet gedaan? Er is geen andere God dan ik, een rechtvaardige God en een Redder; buiten mij is er geen ander.

Joh 17: 3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

Ez 38:23  Ik zal mij beslist grootmaken en mij heiligen en mij bekendmaken voor de ogen van veel volken. En ze zullen moeten weten dat ik Jehovah ben. NWV.

Maar ik begrijp wel, dat je mij niet begrijpt.
Voor mij is de Bijbel wèl begrijpelijk..

Dit staat er echt:
Deuteronomium 6:4  Luister, Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.

יְהוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ יְהוָ֥ה יִשְׂרָאֵ֑ל שְׁמַ֖ע 4

יְהוָ֥ה

4 luister Israël JHWH onze God is één JHWH.
5  Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht. NWV

American Standard Version
4 hear O Israel: Jehovah our God is one Jehovah:
5 and thou shalt love Jehovah thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy might.

Darby Bible Translation
4 Hear, Israel: Jehovah our God is one Jehovah;
5 and thou shalt love Jehovah thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy strength.

Young's Literal Translation
4 Hear, O Israel, Jehovah our God is one Jehovah;
5 and thou hast loved Jehovah thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy might,

Bedankt voor je open reactie.
Bs"d

Nee, DIT is wat er staat:

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4

"Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!" NBG '51

"Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!" Herziene Staten Vertaling

"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." English Standard Version

"Hear, O Israel! The LORD is our God, the LORD is one!" New American Standard Bible

"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." New International Version




"En een der schriftgeleerden, tot Hem komende, hoorde, dat zij met elkander redetwistten, en overtuigd, dat Hij hun goed geantwoord had, vroeg hij Hem: Welk gebod is het eerste van alle? Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet. En de schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij één is en dat er geen ander is dan Hij. En Hem lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers. En Jezus, ziende, dat hij verstandig geantwoord had, zeide tot hem: Gij zijt niet verre van het Koninkrijk Gods." Mark 12:28-34 NBG '51.

"hoor, Israël, de Heer is onze God, de Heer is één; " Markus 12:29 Naardense Vertaling.

"En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. ..... En de schriftgeleerde zei tegen Hem: Juist, Meester, U hebt naar waarheid gezegd dat God één is, en er is geen ander dan Hij." Herziene Staten Vertaling.

" De schriftgeleerde zei tot hem: „Leraar, gij hebt in overeenstemming met de waarheid goed gezegd: ’Hij is één, en er is geen ander dan Hij’;" Nieuwe Wereld Vertaling.




"En de middelaar is niet middelaar van één, maar God is één." Gal 3:20 NBG '51

"En de Middelaar is niet [Middelaar] van een, maar God is één." Staten Vertaling

"Een tussenpersoon nu komt niet voor een persoon op, en God is één" Leidse Vertaling

"Maar een middelaar vertegenwoordigt meer dan één persoon, God echter is één" Willibrord Vertaling

"Maar de middelaar vertegenwoordigt altijd meer dan één persoon; God echter is één." Naardense Vertaling.

"En de middelaar is niet middelaar van één partij, maar God is één." Herziene Staten Vertaling.

"Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één." Nieuwe Wereld Vertaling.




"Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl" Jac 2:19 NBG '51

"Je gelooft dat God één is? daar doe je goed aan" Naardense Vertaling

"U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan." Herziene Staten Vertaling.



Het moge duidelijk zijn dat de bijbel leert dat God één is.


"En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE één zijn, en Zijn Naam één." Zach 14:9 Staten Vertaling

"En de Heer zal koning zijn over alle landen; in dien tijd zal de Heer één zijn en zijn naam één." Lutherse Vertaling.

"En J-e-h-o-v-a-h moet koning worden over de gehele aarde. Op die dag zal J-e-h-o-v-a-h één blijken te zijn, en zijn naam één." Nieuwe Wereld Vertaling.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:
Alpha schreef:
Martine schreef:Alpha,
Ik begrijp niet waarom je zo vast houdt aan dat Jehova.
Wat kan het jou nou schelen of wij het anders zien dan jij?
Jij gelooft in Jehova, anderen hebben andere namen voor in feite hetzelfde.
Deuteronomium 6:4 zegt: Hoor Israël: de HERE is onze God, de HERE is één.
gevolgd door het gebod :Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. (NBG'51).
Geachte mevrouw,

Wanneer je de bijbel zou lezen, zou je dit kunnen weten:

Jes 45: 21  Breng verslag uit, leg je zaak voor. Laat ze samen eensgezind overleggen.
Wie heeft dit lang geleden voorspeld, wie heeft het lang van tevoren aangekondigd?
Heb ik, Jehovah, dat niet gedaan? Er is geen andere God dan ik, een rechtvaardige God en een Redder; buiten mij is er geen ander.

Joh 17: 3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

Ez 38:23  Ik zal mij beslist grootmaken en mij heiligen en mij bekendmaken voor de ogen van veel volken. En ze zullen moeten weten dat ik Jehovah ben. NWV.

Maar ik begrijp wel, dat je mij niet begrijpt.
Voor mij is de Bijbel wèl begrijpelijk..

Dit staat er echt:
Deuteronomium 6:4  Luister, Israël: Jehovah, onze God, is één Jehovah.

יְהוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ יְהוָ֥ה יִשְׂרָאֵ֑ל שְׁמַ֖ע 4

יְהוָ֥ה

4 luister Israël JHWH onze God is één JHWH.
5  Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht. NWV

American Standard Version
4 hear O Israel: Jehovah our God is one Jehovah:
5 and thou shalt love Jehovah thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy might.

Darby Bible Translation
4 Hear, Israel: Jehovah our God is one Jehovah;
5 and thou shalt love Jehovah thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy strength.

Young's Literal Translation
4 Hear, O Israel, Jehovah our God is one Jehovah;
5 and thou hast loved Jehovah thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy might,

Bedankt voor je open reactie.
Bs"d

Nee, DIT is wat er staat:

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4

"Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!" NBG '51

"Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!" Herziene Staten Vertaling

"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." English Standard Version

"Hear, O Israel! The LORD is our God, the LORD is one!" New American Standard Bible

"Hear, O Israel: The LORD our God, the LORD is one." New International Version




"En een der schriftgeleerden, tot Hem komende, hoorde, dat zij met elkander redetwistten, en overtuigd, dat Hij hun goed geantwoord had, vroeg hij Hem: Welk gebod is het eerste van alle? Jezus antwoordde: Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet. En de schriftgeleerde zeide tot Hem: Inderdaad, Meester, naar waarheid hebt Gij gezegd, dat Hij één is en dat er geen ander is dan Hij. En Hem lief te hebben uit geheel het hart en uit geheel het verstand en uit geheel de kracht, en de naaste lief te hebben als zichzelf, is meer dan alle brandoffers en slachtoffers. En Jezus, ziende, dat hij verstandig geantwoord had, zeide tot hem: Gij zijt niet verre van het Koninkrijk Gods." Mark 12:28-34 NBG '51.

"hoor, Israël, de Heer is onze God, de Heer is één; " Markus 12:29 Naardense Vertaling.

"En Jezus antwoordde hem: Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. ..... En de schriftgeleerde zei tegen Hem: Juist, Meester, U hebt naar waarheid gezegd dat God één is, en er is geen ander dan Hij." Herziene Staten Vertaling.

" De schriftgeleerde zei tot hem: „Leraar, gij hebt in overeenstemming met de waarheid goed gezegd: ’Hij is één, en er is geen ander dan Hij’;" Nieuwe Wereld Vertaling.




"En de middelaar is niet middelaar van één, maar God is één." Gal 3:20 NBG '51

"En de Middelaar is niet [Middelaar] van een, maar God is één." Staten Vertaling

"Een tussenpersoon nu komt niet voor een persoon op, en God is één" Leidse Vertaling

"Maar een middelaar vertegenwoordigt meer dan één persoon, God echter is één" Willibrord Vertaling

"Maar de middelaar vertegenwoordigt altijd meer dan één persoon; God echter is één." Naardense Vertaling.

"En de middelaar is niet middelaar van één partij, maar God is één." Herziene Staten Vertaling.

"Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één." Nieuwe Wereld Vertaling.




"Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl" Jac 2:19 NBG '51

"Je gelooft dat God één is? daar doe je goed aan" Naardense Vertaling

"U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan." Herziene Staten Vertaling.



Het moge duidelijk zijn dat de bijbel leert dat God één is.


"En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE één zijn, en Zijn Naam één." Zach 14:9 Staten Vertaling

"En de Heer zal koning zijn over alle landen; in dien tijd zal de Heer één zijn en zijn naam één." Lutherse Vertaling.

"En J-e-h-o-v-a-h moet koning worden over de gehele aarde. Op die dag zal J-e-h-o-v-a-h één blijken te zijn, en zijn naam één." Nieuwe Wereld Vertaling.
Er is maar één Jehovah.
Één almachtige God, el Sjaddai, שַׁדַּ֔י
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Eliyahu »

Alpha schreef:Er is maar één Jehovah.
Één almachtige God, el Sjaddai, שַׁדַּ֔י
Bs"d

Er is maar één God, en dat is J-H-W-H.

En J-H-W-H is één:

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:
Alpha schreef:Er is maar één Jehovah.
Één almachtige God, el Sjaddai, שַׁדַּ֔י
Bs"d

Er is maar één God, en dat is J-H-W-H.

En J-H-W-H is één:

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Deut 6:
4 Luister, Israël: Jehovah,[יְהוָ֥ה] onze God, is één Jehovah.
5 Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht.
6 Deze woorden die ik je vandaag gebied, moet je in je hart hebben,
7 en je moet ze je zonen inprenten en erover praten als je in je huis zit, als je onderweg bent, als je gaat slapen en als je opstaat.
8 Bind ze op je hand als herinnering en draag ze als een band op je voorhoofd.
9 Schrijf ze op de deurposten van je huis en op je poorten.


Één almachtige God,el sjaddai. [שַׁדַּ֔י אֵ֣ל]


Gen 17: 1 Toen Abram 99 jaar oud was, verscheen Jehovah aan hem en zei tegen hem:
‘Ik ben God de Almachtige. Leef naar mijn wil en gedraag je onberispelijk.

Zijn er nog mensen in Israël te vinden, die dat nog oprecht doen?

Deut 4:39 Wees je er nu dus van bewust en laat goed tot je doordringen dat Jehovah de ware God is in de hemel boven en op de aarde beneden. Er is geen ander. NWV.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef:
Eliyahu schreef:
Alpha schreef:Er is maar één Jehovah.
Één almachtige God, el Sjaddai, שַׁדַּ֔י
Bs"d

Er is maar één God, en dat is J-H-W-H.

En J-H-W-H is één:

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Deut 6:
4 Luister, Israël: Jehovah,[יְהוָ֥ה] onze God, is één Jehovah.
5 Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht.
6 Deze woorden die ik je vandaag gebied, moet je in je hart hebben,
7 en je moet ze je zonen inprenten en erover praten als je in je huis zit, als je onderweg bent, als je gaat slapen en als je opstaat.
8 Bind ze op je hand als herinnering en draag ze als een band op je voorhoofd.
9 Schrijf ze op de deurposten van je huis en op je poorten.


Één almachtige God,el sjaddai. [שַׁדַּ֔י אֵ֣ל]


Gen 17: 1 Toen Abram 99 jaar oud was, verscheen Jehovah aan hem en zei tegen hem:
‘Ik ben God de Almachtige. Leef naar mijn wil en gedraag je onberispelijk.

Zijn er nog mensen in Israël te vinden, die dat nog oprecht doen?

Deut 4:39 Wees je er nu dus van bewust en laat goed tot je doordringen dat Jehovah de ware God is in de hemel boven en op de aarde beneden. Er is geen ander. NWV.
Ik moet wel lachen. Dit is een soort gesprek tussen R2D2 en C-3PO in Star Wars. Je kunt het ook elkaar om de oren slaan met bijbelteksten noemen. Wat een zinloos gedoe.

[modbreak Trajecto] Het gaat in dit topic over Bijbelvertalingen en dus ook over Bijbeltekst.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:
Eliyahu schreef:
Alpha schreef:Er is maar één Jehovah.
Één almachtige God, el Sjaddai, שַׁדַּ֔י
Bs"d

Er is maar één God, en dat is J-H-W-H.

En J-H-W-H is één:

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Deut 6:
4 Luister, Israël: Jehovah,[יְהוָ֥ה] onze God, is één Jehovah.
5 Je moet Jehovah, je God, liefhebben met je hele hart, je hele ziel en je hele kracht.
6 Deze woorden die ik je vandaag gebied, moet je in je hart hebben,
7 en je moet ze je zonen inprenten en erover praten als je in je huis zit, als je onderweg bent, als je gaat slapen en als je opstaat.
8 Bind ze op je hand als herinnering en draag ze als een band op je voorhoofd.
9 Schrijf ze op de deurposten van je huis en op je poorten.


Één almachtige God,el sjaddai. [שַׁדַּ֔י אֵ֣ל]


Gen 17: 1 Toen Abram 99 jaar oud was, verscheen Jehovah aan hem en zei tegen hem:
‘Ik ben God de Almachtige. Leef naar mijn wil en gedraag je onberispelijk.

Zijn er nog mensen in Israël te vinden, die dat nog oprecht doen?

Deut 4:39 Wees je er nu dus van bewust en laat goed tot je doordringen dat Jehovah de ware God is in de hemel boven en op de aarde beneden. Er is geen ander. NWV.
Ik moet wel lachen. Dit is een soort gesprek tussen R2D2 en C-3PO in Star Wars. Je kunt het ook elkaar om de oren slaan met bijbelteksten noemen. Wat een zinloos gedoe.

[modbreak Trajecto] Het gaat in dit topic over Bijbelvertalingen en dus ook over Bijbeltekst.
Dit forum heet geloofsgesprek en het gaat dus ook om Bijbelteksten, de basis van een joodse of christelijke geloofsovertuiging. Voor diegenen die aan de inhoud van Bijbelteksten geen waardering toekennen, zeggen gesprekken over deze teksten niets. Zelf behoor ik tot de ongelovigen, maar ik heb wel stevige belangstelling voor theologie ( duiding van Bijbelteksten ), dus een gesprek over de interpretatie van Bijbelteksten spreekt mij wel aan, wanneer tenminste de kwaliteit voorop staat.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door callista »

Het punt is vaak dat het christendom de bijbelteksten uit het OT [Te'NaCh ] gaat uitleggen op een christelijke manier ipv een joodse..zoals ze daar staan...
Zo wordt er vaak een geheel andere uitleg aan de teksten gegeven en ik kan me voorstellen dat een jood zich daar dood aan ergert...
Zoals vroeger eens een jood tegen mij zei op hyves....die mij trouwens vroeg daar moderator te worden....een hele eer, maar ik ben daar totaal niet geschikt voor; zeker ook niet als niet joods zijnde...dan had het nog gekund, maar anyway...... ;)
"De christenen hebben het OT geadopteerd en het daarna verkracht"......ja. klinkt heftig, maar ik begrijp het wel....
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door peda »

callista schreef:Het punt is vaak dat het christendom de bijbelteksten uit het OT [Te'NaCh ] gaat uitleggen op een christelijke manier ipv een joodse..zoals ze daar staan...
Zo wordt er vaak een geheel andere uitleg aan de teksten gegeven en ik kan me voorstellen dat een jood zich daar dood aan ergert...
Zoals vroeger eens een jood tegen mij zei op hyves....die mij trouwens vroeg daar moderator te worden....een hele eer, maar ik ben daar totaal niet geschikt voor; zeker ook niet als niet joods zijnde...dan had het nog gekund, maar anyway...... ;)
"De christenen hebben het OT geadopteerd en het daarna verkracht"......ja. klinkt heftig, maar ik begrijp het wel....
Eric jan, laat het Joodse geloof voor de overtuigde volgers grotendeels met rust. Dat is ook het interessante van de theologie, de totaal uiteenlopende interpretaties, gebaseerd op zeer hoogwaardige kwalitatieve denk-prestaties. Kijk maar eens naar de discussies ter zake tussen Piebe , Peter 79 en Eric jan op dit forum. Niet voor niets hebben in de loop der geschiedenis uitermate geniale denkers zich met de verschillende mogelijkheden bezig gehouden en talloze varianten het licht doen zien. Het is in mijn optiek bijna te vergelijken met schaak spelen. Uit een groot aantal mogelijke zetten, voor een goede geloofsopzet/structuur kiezen. Het is oneerbiedig uitgedrukt door een ongelovige, maar in mijn optiek niet zo ver naast de realiteit. Je mag in mijn optiek het hele speelveld van theologie niet kleineren en helaas gebeurt dat maar al te vaak. Maar kunnen theologiseren wil niet zeggen tevens geloven wat je theologiseert. :!:
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Peter79 »

De discussie is schaken, dit soort discussies is niet bevorderlijk voor het geloof. Maar in de joodse traditie waaruit de christelijke voortkomt, houdt men ook van debat
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Eliyahu »

Alpha schreef: Gen 17: 1 Toen Abram 99 jaar oud was, verscheen Jehovah aan hem en zei tegen hem:
‘Ik ben God de Almachtige. Leef naar mijn wil en gedraag je onberispelijk.

Zijn er nog mensen in Israël te vinden, die dat nog oprecht doen?
Bs"d

Er zijn heel veel mensen in Israel die dat oprecht proberen.

En dat worden er steeds meer.


Deut 4:39 Wees je er nu dus van bewust en laat goed tot je doordringen dat Jehovah de ware God is in de hemel boven en op de aarde beneden. Er is geen ander. NWV
Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:
Alpha schreef: Gen 17: 1 Toen Abram 99 jaar oud was, verscheen Jehovah aan hem en zei tegen hem:
‘Ik ben God de Almachtige. Leef naar mijn wil en gedraag je onberispelijk.

Zijn er nog mensen in Israël te vinden, die dat nog oprecht doen?
Bs"d

Er zijn heel veel mensen in Israel die dat oprecht proberen.

En dat worden er steeds meer.


Deut 4:39 Wees je er nu dus van bewust en laat goed tot je doordringen dat Jehovah de ware God is in de hemel boven en op de aarde beneden. Er is geen ander. NWV
Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleen J-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.
Dat ze het best zullen proberen, ben ik met je eens.


Helaas zijn ze onderling erg verdeeld en speelt menselijke uitleg (van Rabijnen) een zeer grote rol.


In het dagelijkse leven verschilt echter men weinig van niet gelovigen.
Daarbij gaat het er hard aan toe.

Lang geleden zag ik een docu over Joden en Palestijnen.
In beide kleuterscholen werden de kinderen tegen de anderen opgehitst.


Jajem is ook een heet hangijzer.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Voor- en nadelen van verschillende Bijbelvertalingen

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Lang geleden zag ik een docu over Joden en Palestijnen.
In beide kleuterscholen werden de kinderen tegen de anderen opgehitst.
Goh...dat is oud nieuws....zo oud als de weg naar Rome...herkenbaar binnen de abrahamitische religies...
Jajem is ook een heet hangijzer.
Ja, algemeen bekend......proost!!
Wat heeft dat allemaal met dit onderwerp te maken?