De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 03 okt 2018, 15:31
ericjan schreef: 03 okt 2018, 15:25 Ik reageer op comments, wie die commenst gemaakt heeft intresseert mij geen ene moer!
Draaien, draaien, draaien.
Je zat fout en dat is blijkbaar erg lastig voor je om gewoon toe te geven.
Dat het je geen moer interesseert is ook al niet waar, mede gezien je opmerking:
Hier zeg je anders dat Yolanda de mening is toegedaan dat je mag stelen in extreme omstandigheden!
Als het je niet interesseerde, had je dit niet weergegeven.
Taalkundig zit je dan ook nog geheel fout.
Maar dat gewoon aangeven zit er niet in. Treurig.
Nergens stel ik nooi fouten te maken, niemand is zonder fouten en dat geldt ook voor mij dus.
Wanneer ik ook een van een uitkering zou leven en de tijd moest doden dan zou ik alles rustig kunnen nalezen.
Echter een uitkering trekken is niet mijn ding en dus moet ik zaken combineren waardoor er zaken wel eens mis gaan, net als typefouten.

Iemand als ik die ruim 30 jaar Engels als voertaal heeft vanwege zijn baan en tot dit forum nauwleijks Nederlands sprak en schreef, zijn in alle drukte en onderbrekingen fouten snel gemaakt.

Maar dan nog boeit het me geen zier wie wat schrijft, maar boeit mij wat er wordt geschreven.
Voor mij is op dit forum geen eer noch voldoening te behalen, ik heb echte uitdagingen die echte voldoening kunnen geven.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6109
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

HJW schreef: 03 okt 2018, 13:58
Martha schreef: 02 okt 2018, 15:27 U verzint tegenstellingen die er niet zijn, klaagt de Gemeente voortdurend aan, verdraait andermans woorden, verleidt haar tot zonde, zoals de diabolos deed met Jezus in de woestijn.
Toch even een vraag die bij mij opkomt:
Kennen wij elkaar ? En dan niet in real life, maar hebben wij op een ander moment op welk forum dan ook al eens eerder de degens gekruisd ?
Gezien uw opmerkingen richting mij ontstaat er iets van een gedachte.
En dan nog niet eens wie, maar vooral DAT.
Hallo Martha,

Ik begrijp dat het aantal posts wat veel was de laatste dagen, dus wellicht hebt u deze gemist.
Ik ben gewoon benieuwd.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Martha »

HJW schreef: 04 okt 2018, 20:34
HJW schreef: 03 okt 2018, 13:58
Martha schreef: 02 okt 2018, 15:27 U verzint tegenstellingen die er niet zijn, klaagt de Gemeente voortdurend aan, verdraait andermans woorden, verleidt haar tot zonde, zoals de diabolos deed met Jezus in de woestijn.
Toch even een vraag die bij mij opkomt:
Kennen wij elkaar ? En dan niet in real life, maar hebben wij op een ander moment op welk forum dan ook al eens eerder de degens gekruisd ?
Gezien uw opmerkingen richting mij ontstaat er iets van een gedachte.
En dan nog niet eens wie, maar vooral DAT.
Hallo Martha,

Ik begrijp dat het aantal posts wat veel was de laatste dagen, dus wellicht hebt u deze gemist.
Ik ben gewoon benieuwd.
Goedenavond meneer HJW,

Persoonlijk ken ik u niet, en acht ik het uitgesloten dat u mij kent, tenzij u op een Rooms katholiek (besloten) vakforum aanwezig bent en ook dat acht ik uitgesloten.

Verder ben ik hier niet om persoonlijke vriendschappen te zoeken, maar voor inhoudelijk gesprek met welwillende mensen van diverse levensovertuiging. Hetgene, waar ik u op heb gewezen kan een ieder die van goede wil is jegens het christelijk geloof, heel eenvoudig objectief constateren door gewoon uw berichten te lezen. U leest in het geheel niet wat iemand werkelijk schrijft, legt zelf in andermans berichten hetgeen waar u tegen wilt ageren en waarvan u vervolgens de mensen van beschuldigt, en bent slechts op dwingende wijze eigen standpunten aan het doordrijven,nu eens direct dan weer via vrachtladingen aan vragen tegelijk waarmee u blijk geeft geen interesse te hebben in wat die mensen schrijven, en waarmee u mensen intimideert, en aandacht aan het afdwingen. Oftwel zuigen.

Het niveau is hier op dit moment dusdanig ver afgezakt, dat mijn persoonlijke interesse voorlopig hier op een laag pitje staat.

Ofwel doet u er iets mee, ofwel gaat u zo door, doch persoonlijk laat ik mij niet dwingen aandacht te schenken aan voortdurend zuigende berichten. Met dit antwoord zult u het dus moeten doen.

Een prettige avond en een prettige voortzetting toegewenst.
Laatst gewijzigd door Martha op 04 okt 2018, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 03 okt 2018, 11:33
ericjan schreef: 03 okt 2018, 11:28 Het is niet de bedoeling om alleen de positieve zaken eruit te filteren en de negatieve te ontkennen.
Het is niet de bedoeling om alleen de negatieve zaken eruit te filteren en de positieve te ontkennen.
HEEL de Schrift is geldig !
En toch blijf je het positieve maar ontkennen.........
Maar je bent zo gefixeerd dat je het zelf niet meer doorhebt.
Is dit nog een discussie te noemen of meer een hanengevecht?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Martha schreef: 04 okt 2018, 21:08 Het niveau is hier op dit moment dusdanig ver afgezakt, dat mijn persoonlijke interesse voorlopig hier op een laag pitje staat.
Inderdaad.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6109
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 21:14 Is dit nog een discussie te noemen of meer een hanengevecht?
Ik denk dat je mijn bericht van gisteren niet hebt gelezen waarin ik nogmaals aangeef inzake Ericjan een denkfout te maken. En dat ik daar beter op ga letten.
Dan is deze opmerking een beetje mosterd na de maaltijd.
HJW
Berichten: 6109
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Martha schreef: 04 okt 2018, 21:08
legt zelf in andermans berichten hetgeen waar u tegen wilt ageren en waarvan u vervolgens de mensen van beschuldigt, en bent slechts op dwingende wijze eigen standpunten aan het doordrijven,nu eens direct dan weer via vrachtladingen aan vragen tegelijk waarmee u blijk geeft geen interesse te hebben in wat die mensen schrijven, en waarmee u mensen intimideert

Het niveau is hier op dit moment dusdanig ver afgezakt, dat mijn persoonlijke interesse voorlopig hier op een laag pitje staat.
Ik constateer dat u slecht leest. Ik dring niemand iets op en geef van iedereen (op Peda na) het vaakst aan dat het mijn persoonlijke gedachten zijn. Niet meer en niet minder. En ja, ik stel kritische vragen. Maar daar lijkt mij niets mis mee.
Ik begrijp uw agressieve houding dan ook niet zo goed.
Het lijkt op een persoonlijke rancune. Mede daardoor ook de vraag of wij elkaar eerder hebben ontmoet op een forum.

Dat het niveau hier bij een aantal mensen erg laag is, ben ik geheel met u eens.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 04 okt 2018, 21:26
Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 21:14 Is dit nog een discussie te noemen of meer een hanengevecht?
Ik denk dat je mijn bericht van gisteren niet hebt gelezen waarin ik nogmaals aangeef inzake Ericjan een denkfout te maken. En dat ik daar beter op ga letten.
Dan is deze opmerking een beetje mosterd na de maaltijd.
Oké, ik heb vanavond mosterd bij de maaltijd gehad, op de worst om precies te zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6109
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 04 okt 2018, 22:49 Oké, ik heb vanavond mosterd bij de maaltijd gehad, op de worst om precies te zijn.
Goede bekomst !!👍👍
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Raymond, heb je hier reeds een antwoord op?:
Mart schreef: 30 sep 2018, 22:28
Raymond B schreef: 30 sep 2018, 13:47 Mart,

Je gaf in het begin aan van de 4 niveau's te weten wat JHWH in Zijn Woord heeft gelegd.
Raymond, dit schiet niet op. Op die claim heb ik notabene al 5 maal gereageerd (klik, klik, klik, klik en klik): ''Ejn mikra jotsej lejadaj pesjoeto'' (een vers mag niet worden verwijderd van zijn simpele/contextuele betekenis, zie Talmoed Sjabbat 63a, Talmoed Jevamot 11b en Talmoed Jevamot 24a). Midrasj, remez en sod mogen niet worden geïnterpreteerd alsof het de pesjat (de correcte contextuele betekenis) betreft; dat is logisch en het is een basisregel die zelfs Joodse kinderen kennen. Je verwijst naar de Joodse PaRDeS-exegese, maar overtreedt die telkens om van een kruisiging door Romeinen een paasoffer te maken dat blijkbaar de zonden van de mensheid op zich zou kunnen nemen omdat het NT dat beweert.
Het start op de 14de aviv
Aviv is geen maand, maar betekent ''lente''. Chodesj ha'Aviv verwijst naar de maand Niesan. Pesach begint op 14 Niesan. ''14 Aviv'' slaat nergens op. In de tekst van het vierde Evangelie werd Jezus zelfs een dag eerder gearresteerd en gekruisigd dan in de tekst van de Synoptische Evangeliën.
Door de kerk bestempeld als laatste avondmaal is dit de maaltijd ter herinnering van de jaarlijkse Pascha
In Mozes tijd werd het Pascha daadwerkelijk al geslacht => niet alleen vierde Hij het Pascha Hij was het Pascha. Yeshua voor de thematische vergelijkbaarheid het bloed moest op de zij en dwarspost van de deur worden gesmeerd.=> Het bloed van Yeshua die van zichzelf zegt dat Hij de deur is werd overgebracht op het hout.
In die nacht tot 06.00 mochten de Israelieten niet uit huis, die nacht werd Yeshua gevangen genomen oa geslagen en bespuugd.en rond 06.00 naar Pilatus gebracht om verder gemarteld te worden.
36 Daartoe had de HEERE het volk genade gegeven in de ogen der Egyptenaren, dat zij hun hun begeerte deden; en zij beroofden de Egyptenaren.
De Egyptenaren lieten hun vrij en gedurende de dag werd alles ingepakt en werden de Egyptenaren berooft => in de Bijbel staan goud, zilver en nieuwe klederen voor de atributen van een vrijgemaakt volk, Yeshua maakte door Zijn dood ons vrij.
Dit gebeurde op het negende uur. het Paschalam moest geslacht worden tussen twee avonden Hij stierf om 15.00 uur.
Omdat Hij het eeuwige verzoenoffer is geworden, doordat Zijn bloed voor eeuwig is en Hij gelijkertijd de Hogepriester werd die datzelfde bloed 1 X per jaar over het verzoendeksel moest sprengen maar nu dagelijks doet, scheurde oa het gordijn die de scheiding van het volk met de hogepriester maakte in tweeen.
Nergens uit Exodus blijkt dat het Pesach-lam naar een messias verwijst die voor de zonden van de mensheid moest worden gekruisigd zoals het NT dat claimt. Bij gebrek aan bewijs kom je telkens met de gebruikelijke typologie aanzetten, terwijl je reeds driemaal is gevraagd eerst maar eens aan te tonen op basis van de T'NaCH dat een kruisiging als offer geldt.

Dus voor de vierde maal: Zo'n offer werd niet eens uitgevoerd door de correcte personen (Leviticus 4:27-29), maar door Romeinen; de procedure van het offer week daarnaast enorm af van hetgeen de Torah voorschreef (Leviticus 4:30-31, Exodus 12:6-10); het offer diende bovendien zonder fysiek defect te zijn (Deuteronomium 17:1), dus daar zal eveneens een metaforisch sausje overheen moeten worden gegooid (waar je reeds mee bezig was); onbesneden mannen mochten evenmin aan het korban pesach deelnemen en het betrof slechts vergeving voor ongewilde fouten (Numeri 15:27-31) en dan slechts de vergissingen begaan voorafgaand aan het offer, wat geldt voor alle offers zoals eveneens het zonde-offer (chattat) als het schuld-offer (asjam); het offeren van een mens was niet geldig, en sterker: het was niet eens toegestaan en bovendien staat expliciet gesteld dat ieder persoon bij een doodvonnis zal sterven voor zijn/haar eigen schulden (Deuteronomium 24:16), etc., etc., etc.

Zou je alsjeblieft eens inhoudelijk in kunnen gaan op deze kwestie?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

Hallo Mart, heb gewacht tot je weer terug was.

Ik meld simpel dat vergelijkingen in de Bijbel staan, van begin tot eind.
Dat JHWH het eind der dagen vanaf het begin verkondigd en dat Hij Zijn redding geeft door Zijn bloed.
Of dat bloed nu komt door wat voor instrument dan ook het gaat om Zijn bloed wat Hij geeft voor onze verzoening.
Het huidige Judaisme spreekt nu dat je je zonden op een papiertje moet schrijven en in een rivier oid moet gooien, compleet anders als dat in dezelfde talmoed eerst werd gesproken dat zonder het bloed van dieren geen verzoening is.

En dat is de kern van de hele Bijbel; het bloed van dieren was tijdeljk en moest periodiek worden herhaald.
Het bloed van JHWH wat door Zijn genade is vervuld in Zijn levend woord Yesuha, vervangt die eerdere overeenkomst /testament waarin stond dat dat bloed door dieren moest worden gedaan, niks meer niks minder, de rest van het testament staat dus nog gewoon.

Dan spreek je over dat aviv geen maand is en terecht spreek je dat nissan door het huidige Judaisme wordt aangehaald alszijnde de maand van Pascha.
Hieruit blijkt dat je je eigen geschiedenis niet kent, de reden dat 'men' nissan aanhoud is omdat ze sinds hun verblijf in Babylon ook een heleboel van Babylonische rituelen ,feesten namen, taal, schrijven en gebruiken hebben meegenomen, en de Torah hebben aangevuld waarvan JHWH ze da dat niet mocht.
De talmoedzegt dus nissan en de hele Joodse wereld volgt maar JHWH zegt in Zijn woord;
Exodus 13:4
Heden gaat gijlieden uit, in de maand Abib.

Exodus 23:15
Het feest van de ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten (gelijk Ik u geboden heb), ter bestemder tijd in de maand Abib, want in dezelve zijt gij uit Egypte getogen; doch men zal niet ledig voor Mijn aangezicht verschijnen.

Exodus 34:18
Het feest der ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten, gelijk Ik u geboden heb, ter gezetter tijd der maand Abib; want in de maand Abib zijt gij uit Egypte uitgegaan.

Deuteronomium 16:1
Neemt waar de maand Abib, dat gij den HEERE, uw God, pascha houdt; want in de maand Abib heeft u de HEERE, uw God, uit Egypteland uitgevoerd, bij nacht.

Dus kruisiging specifiek nee, maar de Bijbel hint daar genoeg naar in de verhalen van Jozef, Mozes, Pascha, ongezuurde broden, Yom kippur etc.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Raymond B schreef: 06 okt 2018, 09:59 Het bloed van JHWH wat door Zijn genade is vervuld in Zijn levend woord Yesuha, vervangt die eerdere overeenkomst /testament waarin stond dat dat bloed door dieren moest worden gedaan, niks meer niks minder, de rest van het testament staat dus nog gewoon.
Misschien moet je de brief aan de Hebreeën eens lezen, met je de rest staat nog gewoon.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6109
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 06 okt 2018, 09:59 Dat JHWH het eind der dagen vanaf het begin verkondigd en dat Hij Zijn redding geeft door Zijn bloed.
Of dat bloed nu komt door wat voor instrument dan ook het gaat om Zijn bloed wat Hij geeft voor onze verzoening.
Allemaal gebaseerd op inlegkunde.
Geen verwachting dat er een messias zou komen die zou sterven voor de zonden van de mensheid.
Zoveel verwachtingen die Jezus niet heeft waargemaakt.
Geen enkele profetie dat de messias twee keer zou komen.

De joden hebben gewoon de verwachtingen gelegd naast Jezus en overduidelijk geconstateerd dat hij niet de messias kon zijn. Meer dan 90% van de joden is gewoon jood gebleven en is niet overgestapt naar een fundamenteel andere godsdienst.
Ze hebben daar uitstekende argumenten voor.
Jij leest de tenach met christelijke bril en dan kom je tot verkeerde conclusies.
Je WILT dat het waar is en zo lees je de teksten.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Raymond B schreef: 06 okt 2018, 09:59 Hallo Mart, heb gewacht tot je weer terug was.
Okay, geen probleem.
Dat JHWH het eind der dagen vanaf het begin verkondigd en dat Hij Zijn redding geeft door Zijn bloed. Of dat bloed nu komt door wat voor instrument dan ook het gaat om Zijn bloed wat Hij geeft voor onze verzoening. (...) Dus kruisiging specifiek nee, maar de Bijbel hint daar genoeg naar in de verhalen van Jozef, Mozes, ...
Waar staat dat God zijn eigen bloed geeft voor de verzoening voor mensheid?
Het bloed van JHWH wat door Zijn genade is vervuld in Zijn levend woord Yesuha, vervangt die eerdere overeenkomst /testament waarin stond dat dat bloed door dieren moest worden gedaan, niks meer niks minder, de rest van het testament staat dus nog gewoon.
Ik heb reeds viermaal gezegd dat een kruisiging niet eens werd uitgevoerd door de correcte personen (Leviticus 4:27-29), maar door Romeinen. Eveneens is al viermaal vermeld dat de procedure van zo'n offer daarnaast enorm afweek van hetgeen de Torah voorschreef (Leviticus 4:30-31, Exodus 12:6-10) en ook dat het offer bovendien zonder fysiek defect diende te zijn (Deuteronomium 17:1), waar dan eveneens een metaforisch sausje overheen zal moeten worden gegooid (waar je reeds mee bezig was); en eveneens dat onbesneden mannen evenmin aan het korban pesach mochten deelnemen en dat het slechts vergeving betrof voor ongewilde fouten (Numeri 15:27-31) en dan slechts de vergissingen begaan voorafgaand aan het offer, wat geldt voor alle offers zoals eveneens het zonde-offer (chattat) als het schuld-offer (asjam); en dat het offeren van een mens niet geldig was, en sterker: het was niet eens toegestaan en bovendien staat expliciet gesteld dat ieder persoon bij een doodvonnis zal sterven voor zijn/haar eigen schulden (Deuteronomium 24:16), etc. Daar ga je nu reeds vijfmaal niet inhoudelijk op in, maar vermeldt slechts dat er ook vergelijkingen in de T'NaCH staan.
Dan spreek je over dat aviv geen maand is en terecht spreek je dat nissan door het huidige Judaisme wordt aangehaald alszijnde de maand van Pascha.
Dat gebeurde reeds in Babylon (zie Nehemiah 2:1 en Esther 3:7). Aviv is geen maand. De term ''aviv'' betekent letterlijk ''tarwe aren'' (zie bijv. Leviticus 2:14) en chodesj ha'aviv betekent ''de maand van de aren'' of ''de maand van groeiend groen'', wat verwijst naar de maand die men later Niesan noemde: בחדש ניסן (in de maand Niesan) en niet בחדש הניסן (in de maand van Niesan).
Hieruit blijkt dat je je eigen geschiedenis niet kent, de reden dat 'men' nissan aanhoud is omdat ze sinds hun verblijf in Babylon ook een heleboel van Babylonische rituelen ,feesten namen, taal, schrijven en gebruiken hebben meegenomen, en de Torah hebben aangevuld waarvan JHWH ze da dat niet mocht.
De talmoed zegt dus nissan en de hele Joodse wereld volgt maar JHWH zegt in Zijn woord.
Het grootste gedeelte van de Joodse religie kwam uit Babylon, aangevuld met een flink aantal oude Kana'anitische verhalen en gebruiken. Veel zaken, zoals de Egyptische ballingschap, Avraham, Mosjeh, Ja'akov, Jitschak, etc. hebben waarschijnlijk helemaal niet bestaan.
Exodus 13:4
Heden gaat gijlieden uit, in de maand Abib.
Aviv is geen maand. Als gezegd, staat er niet ''in de maand aviv'' (beChodesj aviv), maar ''in de maand VAN aviv'' (beChodesh HA'aviv): בחדש האביב, ''in de maand van de aren'', of ''in de maand van het groeiende groen''.
Exodus 23:15
Het feest van de ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten (gelijk Ik u geboden heb), ter bestemder tijd in de maand Abib, want in dezelve zijt gij uit Egypte getogen; doch men zal niet ledig voor Mijn aangezicht verschijnen.
Weer, als gezegd, staat er niet ''in de maand aviv'' (beChodesj aviv), maar ''in de maand VAN aviv'' (beChodesj HA'aviv): בחדש האביב, ''in de maand van de aren'', of ''in de maand van het groeiende groen''.
Exodus 34:18
Het feest der ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten, gelijk Ik u geboden heb, ter gezetter tijd der maand Abib; want in de maand Abib zijt gij uit Egypte uitgegaan.
En nogmaals, als gezegd, staat er niet ''in de maand aviv'' (beChodesj aviv), maar ''in de maand VAN aviv'' (beChodesh HA'aviv): בחדש האביב, ''in de maand van de aren'', of ''in de maand van het groeiende groen''.
Deuteronomium 16:1
Neemt waar de maand Abib, dat gij den HEERE, uw God, pascha houdt; want in de maand Abib heeft u de HEERE, uw God, uit Egypteland uitgevoerd, bij nacht.
En nogmaals, als gezegd, staat er niet ''in de maand aviv'' (beChodesj aviv), maar ''in de maand VAN aviv'' (beChodesh HA'aviv): בחדש האביב, ''in de maand van de aren'', of ''in de maand van het groeiende groen''.
Laatst gewijzigd door Mart op 06 okt 2018, 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 06 okt 2018, 11:38
Raymond B schreef: 06 okt 2018, 09:59 Dat JHWH het eind der dagen vanaf het begin verkondigd en dat Hij Zijn redding geeft door Zijn bloed.
Of dat bloed nu komt door wat voor instrument dan ook het gaat om Zijn bloed wat Hij geeft voor onze verzoening.
Allemaal gebaseerd op inlegkunde.
Geen verwachting dat er een messias zou komen die zou sterven voor de zonden van de mensheid.
Zoveel verwachtingen die Jezus niet heeft waargemaakt.
Geen enkele profetie dat de messias twee keer zou komen.

De joden hebben gewoon de verwachtingen gelegd naast Jezus en overduidelijk geconstateerd dat hij niet de messias kon zijn. Meer dan 90% van de joden is gewoon jood gebleven en is niet overgestapt naar een fundamenteel andere godsdienst.
Ze hebben daar uitstekende argumenten voor.
Jij leest de tenach met christelijke bril en dan kom je tot verkeerde conclusies.
Je WILT dat het waar is en zo lees je de teksten.
Tja en jij WILT een wit voetje halen bij de besnijdenis. Dat alles heeft met argumenten niks te maken. Je kan wel blijven doen alsof de eerste christenen geen joden waren, maar wederom laat je zien de klok te hebben horen luiden maar de klepel niet te kunnen vinden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6109
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 06 okt 2018, 11:50 Tja en jij WILT een wit voetje halen bij de besnijdenis. Dat alles heeft met argumenten niks te maken. Je kan wel blijven doen alsof de eerste christenen geen joden waren, maar wederom laat je zien de klok te hebben horen luiden maar de klepel niet te kunnen vinden.
Tja.....de eerste christenen waren joden, maar verreweg het overgrote merendeel van de joden bleven joden en gingen niet mee in de nieuwe sekte.
De joden die niet overgingen hadden goede argumenten om Jezus niet te zien als messias. DAAROM stapten ze niet over.
Dat jij dat niet leuk vindt.......daar kan ik weinig aan veranderen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Christenen zijn door de eeuwen heen altijd al bezig geweest joden te bekeren; zelfs dwangmatig :cry: .....tot heden ten dage nog door verschillende denominaties...
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

Mart,

Je hebt helemaal gelijk dat de Bijbel zegt dat alleen geheiligde en reine personen dit mochten doen.
Weet je dan ook de reden?

De reden is dat JHWH toen in hun midden was, in hun kamp.
Daarom mocht men niet eens hun behoefte doen in hun kamp of gemeenschap hebben als men dienst had of de andere regels die betrekking hebben op priesterdiensten.
Een ieder die die regels overtrad was gelijk dood, waarom omdat Hij dat zo wilt? nee omdat Hij zo puur is dat zonde meteen verbrand, en Hij wilt dat iedereen leeft. dus waarschuwd Hij van te voren.

JHWH was in de tijd van Yeshua niet meer in de tempel, de geestelijke leiding was allang niet meer bezig met Hem alleen met zichzelf, wat de reden was waarom Yeshua elke keer tegen ze tekeer ging.

Alles Bij JHWH draait om leven.
Ik weet ook wel dat de maand abib de lente betekend want dat is juist de hele opzet van het begin van het jaar.
Zijn nieuwe jaar de eerste maand begint als het leven weer opnieuw begint, lente en bijvoorbeeld niet met Yom Teruah of rosh Hasjannah zoals het wordt gevierd door het Judaisme. wederom afkomstig uit een nieuwjaarsfeest van Babylon.
En dat dat reeds in Babylon gebeurde dat klopt helemaal, maar niet eerder dus, en ze namen dat mee terug naar Jeruzalem.

Ik kan je blijkbaar niet principes van Gods Woord laten zien, mijn verantwoording is alleen om Zijn woord te bewaken en om Zijn Woord te vertellen.
Wat voor de een een herkenning en een verlangen naar Zijn woord is is voor de ander gewoon een boek of nog erger een waanzin.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Mart schreef: 06 okt 2018, 01:15 Raymond, heb je hier reeds een antwoord op?:
Mart schreef: 30 sep 2018, 22:28
Raymond B schreef: 30 sep 2018, 13:47 Mart,

Je gaf in het begin aan van de 4 niveau's te weten wat JHWH in Zijn Woord heeft gelegd.
Raymond, dit schiet niet op. Op die claim heb ik notabene al 5 maal gereageerd (klik, klik, klik, klik en klik): ''Ejn mikra jotsej lejadaj pesjoeto'' (een vers mag niet worden verwijderd van zijn simpele/contextuele betekenis, zie Talmoed Sjabbat 63a, Talmoed Jevamot 11b en Talmoed Jevamot 24a). Midrasj, remez en sod mogen niet worden geïnterpreteerd alsof het de pesjat (de correcte contextuele betekenis) betreft; dat is logisch en het is een basisregel die zelfs Joodse kinderen kennen. Je verwijst naar de Joodse PaRDeS-exegese, maar overtreedt die telkens om van een kruisiging door Romeinen een paasoffer te maken dat blijkbaar de zonden van de mensheid op zich zou kunnen nemen omdat het NT dat beweert.
Het start op de 14de aviv
Aviv is geen maand, maar betekent ''lente''. Chodesj ha'Aviv verwijst naar de maand Niesan. Pesach begint op 14 Niesan. ''14 Aviv'' slaat nergens op. In de tekst van het vierde Evangelie werd Jezus zelfs een dag eerder gearresteerd en gekruisigd dan in de tekst van de Synoptische Evangeliën.
Door de kerk bestempeld als laatste avondmaal is dit de maaltijd ter herinnering van de jaarlijkse Pascha
In Mozes tijd werd het Pascha daadwerkelijk al geslacht => niet alleen vierde Hij het Pascha Hij was het Pascha. Yeshua voor de thematische vergelijkbaarheid het bloed moest op de zij en dwarspost van de deur worden gesmeerd.=> Het bloed van Yeshua die van zichzelf zegt dat Hij de deur is werd overgebracht op het hout.
In die nacht tot 06.00 mochten de Israelieten niet uit huis, die nacht werd Yeshua gevangen genomen oa geslagen en bespuugd.en rond 06.00 naar Pilatus gebracht om verder gemarteld te worden.
36 Daartoe had de HEERE het volk genade gegeven in de ogen der Egyptenaren, dat zij hun hun begeerte deden; en zij beroofden de Egyptenaren.
De Egyptenaren lieten hun vrij en gedurende de dag werd alles ingepakt en werden de Egyptenaren berooft => in de Bijbel staan goud, zilver en nieuwe klederen voor de atributen van een vrijgemaakt volk, Yeshua maakte door Zijn dood ons vrij.
Dit gebeurde op het negende uur. het Paschalam moest geslacht worden tussen twee avonden Hij stierf om 15.00 uur.
Omdat Hij het eeuwige verzoenoffer is geworden, doordat Zijn bloed voor eeuwig is en Hij gelijkertijd de Hogepriester werd die datzelfde bloed 1 X per jaar over het verzoendeksel moest sprengen maar nu dagelijks doet, scheurde oa het gordijn die de scheiding van het volk met de hogepriester maakte in tweeen.
Nergens uit Exodus blijkt dat het Pesach-lam naar een messias verwijst die voor de zonden van de mensheid moest worden gekruisigd zoals het NT dat claimt. Bij gebrek aan bewijs kom je telkens met de gebruikelijke typologie aanzetten, terwijl je reeds driemaal is gevraagd eerst maar eens aan te tonen op basis van de T'NaCH dat een kruisiging als offer geldt.

Dus voor de vierde maal: Zo'n offer werd niet eens uitgevoerd door de correcte personen (Leviticus 4:27-29), maar door Romeinen; de procedure van het offer week daarnaast enorm af van hetgeen de Torah voorschreef (Leviticus 4:30-31, Exodus 12:6-10); het offer diende bovendien zonder fysiek defect te zijn (Deuteronomium 17:1), dus daar zal eveneens een metaforisch sausje overheen moeten worden gegooid (waar je reeds mee bezig was); onbesneden mannen mochten evenmin aan het korban pesach deelnemen en het betrof slechts vergeving voor ongewilde fouten (Numeri 15:27-31) en dan slechts de vergissingen begaan voorafgaand aan het offer, wat geldt voor alle offers zoals eveneens het zonde-offer (chattat) als het schuld-offer (asjam); het offeren van een mens was niet geldig, en sterker: het was niet eens toegestaan en bovendien staat expliciet gesteld dat ieder persoon bij een doodvonnis zal sterven voor zijn/haar eigen schulden (Deuteronomium 24:16), etc., etc., etc.

Zou je alsjeblieft eens inhoudelijk in kunnen gaan op deze kwestie?
Ieder mens zal sterven voor zijn daden. En de zoon van David en Bathseba dan?

En Natan zeide tot David: De Here heeft uw zonde vergeven: gij zult niet sterven, 14ofschoon gij door deze daad de vijanden des Heren zeer hebt doen lasteren, – de zoon echter, die u geboren is, zal sterven.
Laatst gewijzigd door coby op 06 okt 2018, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Dat is sowieso al een belachelijke beslissing.... :evil:
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Ja. Het was me nooit opgevallen.

Is dit niet een profetie, een dubbele vervulling of zo? Jezus is de Zoon van David. Nathan kon nooit de zonden van zijn vader dragen. Dat gaat tegen de wet in. Een kind zal niet de ongerechtigheid van de vader dragen. Dat is misdadig.

Kan het niet vinden met google, maar dit is wel een goeie:

http://www.menorah.org/msdasog9.html

Hosea
Afterward shall the children of Israel return [to their land], and seek the Lord their God, and David their king ... in the latter days.

I will raise unto David a righteous Branch … and this is the name whereby He shall be called, Adonai Tseidkeynu (The Lord our Righteousness).

But thou, Bethlehem Ephra-tah, though thou be little among the thousands of Judah, yet out of thee shall he come forth unto me that is to be the ruler in Israel; whose goings forth have been from of old, from everlasting

Why do the nations rage... against the Lord, and against his anointed... ?
... Yet have I set my king upon my holy hill of Zion. I will declare the decree :
The Lord hath said unto me, Thou art my Son; this day have I begotten thee.
...Kiss the Son, lest he be angry,
and yet perish from the way when his wrath is kindled but a little

Who hath ascended up into heaven, or descended?
...Who hath established all the ends of the earth?
What is his name and what is his Son's name, if thou can tell?
Laatst gewijzigd door coby op 06 okt 2018, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

coby schreef: 06 okt 2018, 13:58 Ja. Het was me nooit opgevallen.

Is dit niet een profetie, een dubbele vervulling of zo? Jezus is de Zoon van David. Nathan kon nooit de zonden van zijn vader dragen. Dat gaat tegen de wet in. Een kind zal niet de ongerechtigheid van de vader dragen. Dat is misdadig.

Kan het niet vinden met google, maar dit is wel een goeie:

http://www.menorah.org/msdasog9.html

Hosea
Afterward shall the children of Israel return [to their land], and seek the Lord their God, and David their king ... in the latter days.
Met een profetie of een dubbele vervulling heeft het m.i. niets te maken, want een dubbele vervulling komt niet in de T'NaCH niet voor.
Kijken wat Mart ervan zegt...of wil zeggen...
Of HJW.....
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Martha »

callista schreef: 06 okt 2018, 13:42 Dat is sowieso al een belachelijke beslissing.... :evil:
Daar heeft u natuurlijk groot gelijk in. En dus sprak Christus , net als de heer Ghandi in Zijn navolging, dat oog om oog geen navolging verdient en dat men de andere wang toe zou keren.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Martha »

coby schreef: 06 okt 2018, 13:58 Ja. Het was me nooit opgevallen.

Is dit niet een profetie, een dubbele vervulling of zo? Jezus is de Zoon van David. Nathan kon nooit de zonden van zijn vader dragen. Dat gaat tegen de wet in. Een kind zal niet de ongerechtigheid van de vader dragen. Dat is misdadig.
Een gelovige kan daarin inderdaad de vooruitwijzing zien. :flower1:

En het vermoorden van een Hethiet om diens vrouw te bemachtigen zouden wij nou ook niet direct een verlichte daad willen noemen. Het gebruik van losgerukte zinnen uit de Heilige Schrift is zelden een wijze zaak. https://www.bible.com/nl/bible/328/2SA.12.NBG51

Het Oude Testament zit boordevol verhalen die de wijsheid achter de Wet kunnen illustreren voor hen die aan levensbeschouwing doen.
Laatst gewijzigd door Martha op 06 okt 2018, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Martha schreef: 06 okt 2018, 14:15
callista schreef: 06 okt 2018, 13:42 Dat is sowieso al een belachelijke beslissing.... :evil:
Daar heeft u natuurlijk groot gelijk in. En dus sprak Christus , net als de heer Ghandi in Zijn navolging, dat oog om oog geen navolging verdient en dat men de andere wang toe zou keren.
:D Ja..mijn eerste kind is verwekt in een peperdure Volvo sport terwijl ik nog niet eens getrouwd was..... :shock:
Maar gelukkig werd ik niet gestraft...dwz. bijna wel op een haar na...een half uur welteverstaan---- maar door mijn intuïtie --die ook wel weer ingegeven kon zijn van Bovenaf---kwam het net op het nippertje nog goed gelukkig......ze was al blauw, maar toch nog afgestudeerd in Groningen en drs.

Deze interruptie, die volkomen off topic is maar even terzijde...als intermezzo.. :clown:
Laatst gewijzigd door callista op 06 okt 2018, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.