Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 22:39De Bijbel is niet onfeilbaar, want je kunt hem ook in een andere geest lezen.
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 23:15Hoe je de Bijbel leest zegt niets over de Bijbel. Maar waarom zou de Bijbel onfeilbaar moeten zijn?
De Bijbel kan niets als wij hem niet lezen.
Ericjan noemde "de Schrift" Gods onfeilbare woord; daar reageerde ik op.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Messenger »

ericjan schreef: 16 okt 2018, 10:09
Messenger schreef: Ik ben gelovig zonder een 'heilig' schrift.

Ik houd me vast aan de fundamentele kenmerken van God waarmee ik alle prietpraat (o.a. vanuit de Bijbel) naast me neer kan leggen.

-1. Zo is de God waarin ik geloof van échte, zuivere en dus onvoorwaardelijke liefde die niet oordeelt, die geen gebod of verbod kent en die de mens een al even onvoorwaardelijke vrije wil geeft. Geen gebod, geen verbod, geen zonde, geen zondaar en geen oordeel.

-2. Daarnaast is God almachtig. God's wil wordt nooit gedwarsboomd, en vanwege de vrije wil is Jouw wil God's wil.

-3. Omdat God almachtig is, kun je stellen dat God onkwetsbaar en volmaakt is.

-4. God is overal en dus ook in jou. Je bent geen schepsel, je bent onlosmakelijk deel van God.

-5. Omdat God overal is, is God alwetend en alziend. God kijkt door alle ogen en kent elke uitkomst.

Omdat God almachtig en volmaakt is, heeft God niets van de mensen nodig. God heeft geen behoefte, slechts een simpel verlangen Zichzelf empirisch te ervaren via jou en mij. En wij doen daarmee al genoeg door er simpel te zijn.
Dat maakt je wel gelovig, maar niet in de Enige G'd, de G'd van Abraham, Isaac, Jacob, de G'd van Israel en vader van Yeshua.
-1. Want in Zijn onfeilbare Woord in de Schrift zeggen G'd en Yeshua dat Zij wel oordelen.
Tja, een God (hoe die ook heten mag) die oordeelt komt niet van échte liefde zoals ik die beschrijf.
En ik betwijfel of de God in de Schrift almachtig is, volmaakt is, of dat die alwetend en alziend is.

Als bijvoorbeeld de mens God kan boos maken (kwetsen) is die God niet onkwetsbaar.
Ook is die God dan niet almachtig, omdat de mens kennelijk God's wil kan dwarsbomen. Het feit dat je kunt zondigen tegen God's geboden volgens jouw geloof zegt mij genoeg.

En als die God kan gruwen van bijvoorbeeld homo's, is die God niet almachtig en niet volmaakt. Hij heeft dan kennelijk misbaksels geschapen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door coby »

Messenger schreef: Ik ben gelovig zonder een 'heilig' schrift.

Ik houd me vast aan de fundamentele kenmerken van God waarmee ik alle prietpraat (o.a. vanuit de Bijbel) naast me neer kan leggen.

-1. Zo is de God waarin ik geloof van échte, zuivere en dus onvoorwaardelijke liefde die niet oordeelt, die geen gebod of verbod kent en die de mens een al even onvoorwaardelijke vrije wil geeft. Geen gebod, geen verbod, geen zonde, geen zondaar en geen oordeel.

-2. Daarnaast is God almachtig. God's wil wordt nooit gedwarsboomd, en vanwege de vrije wil is Jouw wil God's wil.

-3. Omdat God almachtig is, kun je stellen dat God onkwetsbaar en volmaakt is.

-4. God is overal en dus ook in jou. Je bent geen schepsel, je bent onlosmakelijk deel van God.

-5. Omdat God overal is, is God alwetend en alziend. God kijkt door alle ogen en kent elke uitkomst.

Omdat God almachtig en volmaakt is, heeft God niets van de mensen nodig. God heeft geen behoefte, slechts een simpel verlangen Zichzelf empirisch te ervaren via jou en mij. En wij doen daarmee al genoeg door er simpel te zijn.
2. jouw wil is Gods wil. Dat telt dan voor iedereen, dus dan was het Gods wil dat iemand een kraak zette en Gods wil dat iemand wilde moorden.
Dus niet algoed maar wel fijn voor dat ik kan doen waar ik zin in heb en niemand aan m'n hoofd zeurt. Deze god lijkt toch een beetje geboren uit egoisme. Lekker makkelijk. Doe maar waar je zin in hebt lieverd. Ook wat ongeinteresseerd. 1. Geen oordeel. Joh wat hartstikke leuk dat je net dat oude vrouwtje pootje haakte. Nou Ik vel er geen waardeoordeel over hoor. You do you!
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

peda schreef: 16 okt 2018, 16:32
ericjan schreef: 16 okt 2018, 14:45
Wanneer ik met mensen spreek die ook terugkeren naar de Schriftgetrouwe benadering, dan melden zij allemaal eigenlijk wel dat ze G'd meer zijn gaan bemerken in hun levens. Ze gaan ervaren dat G'd via de Schrift tot hun spreekt. Maar ook dat de vrijzinnige benadering totaal geen voldoening gaf en de stap om niet meer te geloven heel klein wordt.
Het heeft er alles van weg dat G'd Zelf deze kinderen aantrekt, ipv hun geloof te laten vallen in G'd dat G'd er Zelf ingelegd heeft, kiezen ze dan voor Schriftgetrouw en blijven ze verzekerd van het eeuwige leven te mogen ontvangen.
Hallo ericjan,

Of God Zelf Zijn kinderen aantrekt, zoals jij regelmatig opmerkt, dat weet ik niet. Zelf word ik niet aangetrokken, dat is mij wel duidelijk. Ik zie nooit enige sporen van God, noch in het nu, noch, voor mij althans, betrouwbaar in het verleden. Wanneer die "' ervarings-emotie "' ontbreekt, dan kijk jezelf wel met enige reserve naar anderen, die stellen dat zij die ervaring wel hebben.
Echt peda, ik vind het er rot voor je dat je schrijft niets van G'd te merken en erhalve begrijp ik jou gereserveerdheid ook volledig. Want wie kan je tegenwoordig de dg nog op zijn of haar woord geloven? Dat bleek onlans wel met die dubbele en drie dubbele accounts.
Maar peda, je zou een aantal zaken kunnen wijzigen:
-1. Beeld van de god zoals je die nu hebt loslaten, G'd is niet te kneden naar hoewij willen, G'd is wie Hij is en dat is zoals Hij in de Schrift heeft laten opstellen.
-2. Beginnen te proberen de Scrift te erkennen als G'd Zijn onfeilbaar Woord zodat G'd kan spreken tot je op die manier.
-3. Bidden, bidden en bidden, op je knieeen desnoods en vraag aan Yeshua of Hij in jou leven wil komen, dat je jou leven wil geven aan Hem en of Hij jou de Heilige Geest in jou wil laten wonen. Blijf bidden zolang als nodig is. Laat mij desnoods via een PB weten dat je eraan begint en ik bidt met je mee en zal andere bijbelgetrouwe christenen vragen om ook voorbede te doen voor je.

Probeer de wonderen van G'd te zien en erin te geloven peda, want wie G'd Zijn wonderen bij voorbaat afwijst zal ze nooit meemaken.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 21:46
Wim Nusselder schreef: 16 okt 2018, 10:07Overigens lees ik in de Bijbel niet dat de Bijbel Gods onfeilbare woord is.
Dat zou ook lastig zijn, want de Bijbel bestond nog niet toen hij ontstond en kreeg pas (min of meer) definitief vorm (door selectie uit potentiële samenstellende delen) toen die samenstellende delen al (min of meer) definitief vorm hadden gekregen.
De samenstellende delen konden dus niet verwijzen naar en uitspraken doen over het geheel.
ericjan schreef: 16 okt 2018, 10:35G'd zegt ons overduidelijk heel anders,
16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig omdaarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
2 Timoteus 3
HEEL de Schrift is ingegeven door G'd !
De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Je negeert mijn argumentatie.
Dit is al vaker aan de orde gekomen, vandaar.
Dat zou dan betekenen dat de Torah en Tenach als Schriften WEL woordelijk van G'd zijn en het NT niet.
Maar het feit dat het NT hierover spreekt maakt dat we als christenen ook mogen aannemen dat G'd op dezelfde wijze met het NT omgaat dan met het OT. (En inderdaad staat dat niet in de Schrift (OT) want het NT bestond nog niet, klopt.

Het is niet dat G'd verschillend omgaat met OT of NT, maar de lezers ervan.
Wij christenen (in Europa) maken er doorgaans een potje van hoe we met G'd Zijn Woord omgaan.
Daarom heeft G'd het Woord ook aan de Joden gegeven en niet aan ons Christenen.
Joden gaan veel beter om met de Torah en Tenach dan wij christenen dat doen, of met het NT.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

coby schreef: 17 okt 2018, 00:40
2. jouw wil is Gods wil. Dat telt dan voor iedereen, dus dan was het Gods wil dat iemand een kraak zette en Gods wil dat iemand wilde moorden.
Dus niet algoed maar wel fijn voor dat ik kan doen waar ik zin in heb en niemand aan m'n hoofd zeurt. Deze god lijkt toch een beetje geboren uit egoisme. Lekker makkelijk. Doe maar waar je zin in hebt lieverd. Ook wat ongeinteresseerd. 1. Geen oordeel. Joh wat hartstikke leuk dat je net dat oude vrouwtje pootje haakte. Nou Ik vel er geen waardeoordeel over hoor. You do you!
Je hebt een te aardse blik op het goddelijke. Het goddelijke is een geheel andere dimensie. Aardse gedachten en overtuigingen projecteren op het hemelse leidt tot een God gecreëerd naar ons evenbeeld.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 22:33
ericjan schreef: 16 okt 2018, 13:12
Piebe Paulusma schreef: 16 okt 2018, 11:18 Christus wil spirituele offers verklaart apostel Petrus en het vergt veel van een mens om die te brengen. Als jij duizenden jarenlang verwacht dat je messias een aards koninkrijk zal stichten, maar in plaats daarvan in de eindtijd een geestelijk eeuwigdurend rijk sticht, dan moet je even schakelen. :lol:
G'd zegt er dit over in Zijn Woord in Openbaring 21:2
En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
Het nieuwe Jeruzalem DAALT NEER vanuit G'd uit de hemel, als bruid.
En ja wie was ook alweer de Bruid en Bruidegom?
Inderdaad, Yeshua is de Bruidegom en Israel is altijd de Bruid.

Israel is de bruid van de Bruidegom Yeshua. En wij christenen worden opgeroepen om de vriend vand e bruid te zijn en zich te verheugen, niet te weerleggen, ontkennen of verloochenen.

Johannes 3:29
Wie de bruid heeft, is de Bruidegom, maar de vriend van de Bruidegom, die erbij staat en hem hoort, verblijdt zich zeer over de stem van de Bruidegom. Deze blijdschap van mij nu is volkomen geworden.
In de tekst die je citeert staat er vriend van de Bruidegom en de Bruidegom is Christus.
En je denkt veel te negatief over de heidenen, ze werden de rechterhand van de gemeente genoemd (Gal 2,9) en niemand minder dan Paulus werd naar hen gezonden.
Nee niet negatief, realistisch, wij christenen uit de heidenen horen nu in Christus er OOK bij, niet meer dan dat.
Daar waar een muur was en de Joden al eeuwen door G'd gekend en geliefd werden en de heidenen niet, is die muur NU weg en kent G'd ons uit de heidenen nu OOK en zijn wij net als de Joden dat al waren en zijn OOK Zijn kinderen geworden.

Alleen vanuit het Roomse machtsbolwerk wilde men niet ondergeschikt zijn aan een klein volkje Israel en dus is de Europese theologie erdoor gekleurd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 17 okt 2018, 07:39 Dit is al vaker aan de orde gekomen, vandaar.
Dat zou dan betekenen dat de Torah en Tenach als Schriften WEL woordelijk van G'd zijn en het NT niet.
Onzinnige opmerking.
Dat zegt het helemaal niet. Je kunt nog steeds geloven dat het NT woordelijk van God is, je kunt alleen die tekst van jou niet aanhalen als bewijs daarvan.
Maar het feit dat het NT hierover spreekt maakt dat we als christenen ook mogen aannemen dat G'd op dezelfde wijze met het NT omgaat dan met het OT. (En inderdaad staat dat niet in de Schrift (OT) want het NT bestond nog niet, klopt.
Aanname, dat is correct. Je mag geloven wat je wilt, maar de tekst uit het NT kun je daarvoor niet als bewijs gebruiken.
Het is dus een geloofsaanname,
Wij christenen (in Europa) maken er doorgaans een potje van hoe we met G'd Zijn Woord omgaan.
Gelukkig hebben we jou.
Daarom heeft G'd het Woord ook aan de Joden gegeven en niet aan ons Christenen.
En toch ben je christen en geen jood. 8-)
Joden gaan veel beter om met de Torah en Tenach dan wij christenen dat doen, of met het NT.
Joden gaan beter met het NT om dan christenen ?
Grappig......joden wijzen het in overgrote meerderheid af.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Messenger »

coby schreef: 17 okt 2018, 00:40
Messenger schreef: Ik ben gelovig zonder een 'heilig' schrift.

Ik houd me vast aan de fundamentele kenmerken van God waarmee ik alle prietpraat (o.a. vanuit de Bijbel) naast me neer kan leggen.

-1. Zo is de God waarin ik geloof van échte, zuivere en dus onvoorwaardelijke liefde die niet oordeelt, die geen gebod of verbod kent en die de mens een al even onvoorwaardelijke vrije wil geeft. Geen gebod, geen verbod, geen zonde, geen zondaar en geen oordeel.

-2. Daarnaast is God almachtig. God's wil wordt nooit gedwarsboomd, en vanwege de vrije wil is Jouw wil God's wil.

-3. Omdat God almachtig is, kun je stellen dat God onkwetsbaar en volmaakt is.

-4. God is overal en dus ook in jou. Je bent geen schepsel, je bent onlosmakelijk deel van God.

-5. Omdat God overal is, is God alwetend en alziend. God kijkt door alle ogen en kent elke uitkomst.

Omdat God almachtig en volmaakt is, heeft God niets van de mensen nodig. God heeft geen behoefte, slechts een simpel verlangen Zichzelf empirisch te ervaren via jou en mij. En wij doen daarmee al genoeg door er simpel te zijn.
2. jouw wil is Gods wil. Dat telt dan voor iedereen, dus dan was het Gods wil dat iemand een kraak zette en Gods wil dat iemand wilde moorden.
God heeft geen voorkeur en maalt niet om het resultaat. Wat ik aangeef met "Jouw wil is God's wil" is niet meer of minder dan de onvoorwaardelijk vrije wil. Niet gehinderd door enig goddelijk gebod of verbod, of door goddelijke interventie of een Laatste Oordeel.
Coby schreef: Dus niet algoed maar wel fijn voor dat ik kan doen waar ik zin in heb en niemand aan m'n hoofd zeurt. Deze god lijkt toch een beetje geboren uit egoisme. Lekker makkelijk. Doe maar waar je zin in hebt lieverd. Ook wat ongeinteresseerd. 1. Geen oordeel. Joh wat hartstikke leuk dat je net dat oude vrouwtje pootje haakte. Nou Ik vel er geen waardeoordeel over hoor. You do you!
God heeft geen oordeel dus vindt iets daarom ook niet 'leuk', 'vervelend', 'goed' of 'slecht'.
De uiteindelijke uitkomst is perfect, het wezen dat je bent is onkwetsbaar. Het lichaam dat je gebruikt kan weliswaar beschadigd raken, maar dat moet je meer zien als een voertuig/instrument of gewoon als een oude jas.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

@ HJW,

Dat is nu juist jou probleem HJW, de hele Schrift (OT en NT) zegt je niets :(
En nee ik ben gewogen en te licht bevonden om een Jood te kunnen zijn.
Een Jood wordt je niet, als Jood wordt iemand geboren, het is een keuze van G'd.
Het is een voorrecht dat ook loodzwaar is.

Hap iets minder (snel) HJW, ik schrijf:
Joden gaan veel beter om met de Torah en Tenach dan wij christenen dat doen, of met het NT
Dus nergens schrijf ik dat Joden beter omgaan met het NT.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:06
Dat is nu juist jou probleem HJW, de hele Schrift (OT en NT) zegt je niets :(
Persoonlijke ervaringen zeggen mij veel meer. Een boek is maar een boek.
Dat deel wat mij aanspreekt in de bijbel, spreekt jou dan weer niet aan.
Hap iets minder (snel) HJW, ik schrijf:
Joden gaan veel beter om met de Torah en Tenach dan wij christenen dat doen, of met het NT
Dus nergens schrijf ik dat Joden beter omgaan met het NT.
Tja, gewoon Nederlands:
de joden gaan beter om met de tenachm, of met het NT.
Het staat er toch echt.
Te lang Engels gesproken ?
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 17 okt 2018, 08:06
God heeft geen voorkeur en maalt niet om het resultaat. Wat ik aangeef met "Jouw wil is God's wil" is niet meer of minder dan de onvoorwaardelijk vrije wil. Niet gehinderd door enig goddelijk gebod of verbod, of door goddelijke interventie of een Laatste Oordeel.

God heeft geen oordeel dus vindt iets daarom ook niet 'leuk', 'vervelend', 'goed' of 'slecht'.
De uiteindelijke uitkomst is perfect, het wezen dat je bent is onkwetsbaar. Het lichaam dat je gebruikt kan weliswaar beschadigd raken, maar dat moet je meer zien als een voertuig/instrument of gewoon als een oude jas.
Zolang mensen niet doorhebben dat de hemelse dimensie fundamenteel anders is dan de aardse..........is het lastig.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Messenger »

ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:06 Een Jood wordt je niet, als Jood wordt iemand geboren, het is een keuze van G'd.
Het is een voorrecht dat ook loodzwaar is.
Joden zijn geen ras, Joden hebben een geloof. En als je niet als Jood geboren bent kun je wel Jood worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 17 okt 2018, 08:10
ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:06
Hap iets minder (snel) HJW, ik schrijf:
Joden gaan veel beter om met de Torah en Tenach dan wij christenen dat doen, of met het NT
Dus nergens schrijf ik dat Joden beter omgaan met het NT.
Tja, gewoon Nederlands:
de joden gaan beter om met de tenachm, of met het NT.
Het staat er toch echt.
Te lang Engels gesproken ?
Ik zal het voor jou geheel uitwerken ok?

De zin opdelend:
Statement 1: Joden gaan veel beter om met de Torah en Tenach.
Statement 2: dan wij christenen dat doen
Statement 3: of met het NT.

Statement 3 kan je niet gaan plakken aan statement 1, het is een verdere definitie van Statement 2.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 17 okt 2018, 08:12
Messenger schreef: 17 okt 2018, 08:06
God heeft geen voorkeur en maalt niet om het resultaat. Wat ik aangeef met "Jouw wil is God's wil" is niet meer of minder dan de onvoorwaardelijk vrije wil. Niet gehinderd door enig goddelijk gebod of verbod, of door goddelijke interventie of een Laatste Oordeel.

God heeft geen oordeel dus vindt iets daarom ook niet 'leuk', 'vervelend', 'goed' of 'slecht'.
De uiteindelijke uitkomst is perfect, het wezen dat je bent is onkwetsbaar. Het lichaam dat je gebruikt kan weliswaar beschadigd raken, maar dat moet je meer zien als een voertuig/instrument of gewoon als een oude jas.
Zolang mensen niet doorhebben dat de hemelse dimensie fundamenteel anders is dan de aardse..........is het lastig.
Het is ook lastig omdat mensen doorgaans niet weten waar ze zijn voor hun geboorte, wat zij zijn in essentie, omdat zij ervoor kozen dat allemaal te vergeten om het weer te herinneren tijdens hun empirisch ervaren van hun leven. Bij geboorte starten zij blanco, vers voor een avontuurlijke reis waar alles voor hen (op een déjà-vu na af en toe) compleet nieuw is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Wim Nusselder »

ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:06Dat is nu juist jou probleem HJW, de hele Schrift (OT en NT) zegt je niets :(
Dat ligt bij mij dus anders.
De Bijbel spreekt mij wel aan, gedeeltelijk.
Ik heb de Geest die de Bijbelschrijvers inspireerde nodig om te onderscheiden wat wel en niet voor mij bestemd is.
Het OT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
Het NT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
God heeft zijn Geest over ons uitgestort om (ons) primair tot ons te (laten) spreken.
Daarbij maakt hij voor degenen die in de christelijke traditie zijn opgevoed en thuis zijn in die 'taal' (selectief) gebruik van de Bijbel.
In mijn ervaring.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:15
De zin opdelend:
Statement 1: Joden gaan veel beter om met de Torah en Tenach.
Statement 2: dan wij christenen dat doen
Statement 3: of met het NT.

Statement 3 kan je niet gaan plakken aan statement 1, het is een verdere definitie van Statement 2.
Toch maar eens een opfriscursus gaan doen, als ik jou was.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:17 De Bijbel spreekt mij wel aan, gedeeltelijk.
Mij ook, gedeeltelijk.
Het OT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
Het NT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
En ook geschreven door de toenmalige mensen.
God heeft zijn Geest over ons uitgestort om (ons) primair tot ons te (laten) spreken.
En die Geest laat zich niet beperken door het christendom.
Liefde is universeel.
Een aantal mensen is geneigd te denken dat als de Geest tegen hen op een bepaalde manier spreekt, dat de Geset dat dan tegen anderen op dezelfde wijze doet en als dat anders blijkt te zijn, dan kunnen ze daar niet mee overweg.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:17God heeft zijn Geest over ons uitgestort om (ons) primair tot ons te (laten) spreken.
HJW schreef: 17 okt 2018, 08:24En die Geest laat zich niet beperken door het christendom.
Liefde is universeel.
Een aantal mensen is geneigd te denken dat als de Geest tegen hen op een bepaalde manier spreekt, dat de Geset dat dan tegen anderen op dezelfde wijze doet en als dat anders blijkt te zijn, dan kunnen ze daar niet mee overweg.
Eens.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:17
ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:06Dat is nu juist jou probleem HJW, de hele Schrift (OT en NT) zegt je niets :(
Dat ligt bij mij dus anders.
De Bijbel spreekt mij wel aan, gedeeltelijk.
Ik heb de Geest die de Bijbelschrijvers inspireerde nodig om te onderscheiden wat wel en niet voor mij bestemd is.
Het OT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
Het NT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
God heeft zijn Geest over ons uitgestort om (ons) primair tot ons te (laten) spreken.
Daarbij maakt hij voor degenen die in de christelijke traditie zijn opgevoed en thuis zijn in die 'taal' (selectief) gebruik van de Bijbel.
In mijn ervaring.
Het gevaar van jou benadering is dat je geen referentie hebt of hetgeen je (denkt) door te krijgen van de Geest wel echt van de Geest afkomstig is.
Immers het zet alle deuren voor misleiding open en het past proecies in hetgeen G'd via Paulus in de Schrift voor waarschuwde:

Wie een ander evanglie verkondigt dan Paulus in de Schrift doet is voor G'd vervloekt.
8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
Galaten 1
* Ik weet dat je dit zal afdoen als een mening van Paulus.

Dat er wolven onder de schaapskudde zullen komen die zich aan Paulus zijn waarschuwing niets aantrekken, helaas dikwijls met goede intenties
29 Want dit weet ik: dat na mijn vertrek wrede wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet sparen;
30 en dat uit uw eigen midden mannen zullen opstaan die de waarheid verdraaien om de discipelen weg te trekken achter zich aan.

Handelingen 20
* En ook dit kan men afdoen als voor de mensen indie tijd.

Zoals Yeshua zegt:
24 En Jezus antwoordde hun: Dwaalt u niet daardoor, dat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God?
Markus 12
* Hier kan je concluderen dat alleen kennis van het OT noodzakelijk is om G'd Zijn kracht te leren kennen, omdat het NT niet tot de Schriften zou behoren.

Daar zit het probleem Wim, door G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift te verloochenen wordt faith afgebroken en valt alle referentie weg.
Alles kan men bedenken dat en oe G'd zou zijn of is. De afgoderijen in de wereld staan er bol van.

Alleen Yeshua kan de christelijke mens daarvoor de ogen openen om de Schrift te begrijpen.
44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.

Lukas 24

Al deze versen staan lukraak in de Schrift maar hebben een nauwgezette samenhang Wim.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:45 Het gevaar van jou benadering is dat je geen referentie hebt of hetgeen je (denkt) door te krijgen van de Geest wel echt van de Geest afkomstig is.
En daar zit dus de hele crux: jij wilt alles toetsen.
Maar dan moet je ook de bijbel toetsen en daar loop je dan vast. En dat los je dan op door een geloofsuitspraak. En zo creëer je een toetsingsmiddel.
En die voorziet dan in jouw behoefte.
En zo is wederom jouw behoefte leidend.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 17 okt 2018, 08:51
ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:45 Het gevaar van jou benadering is dat je geen referentie hebt of hetgeen je (denkt) door te krijgen van de Geest wel echt van de Geest afkomstig is.
En daar zit dus de hele crux: jij wilt alles toetsen.
Maar dan moet je ook de bijbel toetsen en daar loop je dan vast. En dat los je dan op door een geloofsuitspraak. En zo creëer je een toetsingsmiddel.
En die voorziet dan in jouw behoefte.
En zo is wederom jouw behoefte leidend.
Zoals de Schrift opdraagt te doen:
11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Handelingen 17
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Wim Nusselder »

ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:06Dat is nu juist jou probleem HJW, de hele Schrift (OT en NT) zegt je niets :(
Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:17 Dat ligt bij mij dus anders.
De Bijbel spreekt mij wel aan, gedeeltelijk.
Ik heb de Geest die de Bijbelschrijvers inspireerde nodig om te onderscheiden wat wel en niet voor mij bestemd is.
Het OT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
Het NT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
God heeft zijn Geest over ons uitgestort om (ons) primair tot ons te (laten) spreken.
Daarbij maakt hij voor degenen die in de christelijke traditie zijn opgevoed en thuis zijn in die 'taal' (selectief) gebruik van de Bijbel.
In mijn ervaring.
ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:45Het gevaar van jou benadering is dat je geen referentie hebt of hetgeen je (denkt) door te krijgen van de Geest wel echt van de Geest afkomstig is.
Het gevaar van jouw benadering is, dat je geen (logisch acceptabele) onderbouwing hebt voor jouw stelling dat de Bijbel en niets dan de Bijbel Gods woord voor jou nu is en dus blind alles accepteert wat jij meent te lezen in de Bijbel.
Ik heb wel degelijk een referentie of wat ik als ingevingen van de Geest ervaar ook daadwerkelijk uit die Geest voortkomt, namelijks mijn mede-Quakers, mijn mede-christenen en mijn mede-mensen van goede wil.
Ook de Bijbel speelt daar een rol in, als link met mede-christenen en Joden van vroegere tijden.
Al die bronnen moeten gewogen worden en daarvoor heb je een geloofsgemeenschap nodig die de Geest levend houdt in haar midden en die het tot gewoonte maakt om ingevingen aan elkaar te toetsen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:57
ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:06Dat is nu juist jou probleem HJW, de hele Schrift (OT en NT) zegt je niets :(
Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:17 Dat ligt bij mij dus anders.
De Bijbel spreekt mij wel aan, gedeeltelijk.
Ik heb de Geest die de Bijbelschrijvers inspireerde nodig om te onderscheiden wat wel en niet voor mij bestemd is.
Het OT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
Het NT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
God heeft zijn Geest over ons uitgestort om (ons) primair tot ons te (laten) spreken.
Daarbij maakt hij voor degenen die in de christelijke traditie zijn opgevoed en thuis zijn in die 'taal' (selectief) gebruik van de Bijbel.
In mijn ervaring.
ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:45Het gevaar van jou benadering is dat je geen referentie hebt of hetgeen je (denkt) door te krijgen van de Geest wel echt van de Geest afkomstig is.
Het gevaar van jouw benadering is, dat je geen (logisch acceptabele) onderbouwing hebt voor jouw stelling dat de Bijbel en niets dan de Bijbel Gods woord voor jou nu is en dus blind alles accepteert wat jij meent te lezen in de Bijbel.
Ik heb wel degelijk een referentie of wat ik als ingevingen van de Geest ervaar ook daadwerkelijk uit die Geest voortkomt, namelijks mijn mede-Quakers, mijn mede-christenen en mijn mede-mensen van goede wil.
Ook de Bijbel speelt daar een rol in, als link met mede-christenen en Joden van vroegere tijden.
Al die bronnen moeten gewogen worden en daarvoor heb je een geloofsgemeenschap nodig die de Geest levend houdt in haar midden en die het tot gewoonte maakt om ingevingen aan elkaar te toetsen.
Volgens mij heb jij evenzogoed geen enkele referentie. Wat jij als de Geest ervaart kan evenzogoed eigen inbeelding zijn. Hoe kun je zeker weten dat het om de Geest gaat? Dat kun je niet. Misschien voldoet het wel aan het beeld dat je van de Geest hebt. Maar wie zegt dat dat beeld klopt met de werkelijkheid? Dat kun je niet vaststellen, zolang je geen bewustzijn hebt van het totale universum, stoffelijk en geestelijk. Als je dat niet hebt is je eigen ervaring altijd beperkt, subjectief en relatief.
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Is de kans dat god bestaat “fifty-fifty”?

Bericht door ericjan »

Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:57
ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:06Dat is nu juist jou probleem HJW, de hele Schrift (OT en NT) zegt je niets :(
Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:17 Dat ligt bij mij dus anders.
De Bijbel spreekt mij wel aan, gedeeltelijk.
Ik heb de Geest die de Bijbelschrijvers inspireerde nodig om te onderscheiden wat wel en niet voor mij bestemd is.
Het OT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
Het NT was grotendeels en primair bestemd voor de toenmalige lezers.
God heeft zijn Geest over ons uitgestort om (ons) primair tot ons te (laten) spreken.
Daarbij maakt hij voor degenen die in de christelijke traditie zijn opgevoed en thuis zijn in die 'taal' (selectief) gebruik van de Bijbel.
In mijn ervaring.
ericjan schreef: 17 okt 2018, 08:45Het gevaar van jou benadering is dat je geen referentie hebt of hetgeen je (denkt) door te krijgen van de Geest wel echt van de Geest afkomstig is.
Het gevaar van jouw benadering is, dat je geen (logisch acceptabele) onderbouwing hebt voor jouw stelling dat de Bijbel en niets dan de Bijbel Gods woord voor jou nu is en dus blind alles accepteert wat jij meent te lezen in de Bijbel.
Bijbelstudie gaat (bij mij) altijd gepaard in gebed, in gebed de Schrift bestuderend.
Wim Nusselder schreef: 17 okt 2018, 08:57 Ik heb wel degelijk een referentie of wat ik als ingevingen van de Geest ervaar ook daadwerkelijk uit die Geest voortkomt, namelijks mijn mede-Quakers, mijn mede-christenen en mijn mede-mensen van goede wil.
Ook de Bijbel speelt daar een rol in, als link met mede-christenen en Joden van vroegere tijden.
Al die bronnen moeten gewogen worden en daarvoor heb je een geloofsgemeenschap nodig die de Geest levend houdt in haar midden en die het tot gewoonte maakt om ingevingen aan elkaar te toetsen.
Helaas is er niets makkelijker te beinvloeden dan mensen bij elkaar door groepsdruk, als dan niet openlijk zichbaar.
Als je gelijk zou hebben zouden alle christenen door hulp van de Heilige Geest hetzelfde met de Schrift of geloof omgaan en dat is niet het geval.
Juist omdat er veel ruis door de vijand van G'd op de lijn zit, waar de Schrift veelvuldig en nadrukkelijk voor waarschuwt.

11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Handelingen 17

Wat hoe kunnen we zorgen dat G'd ons niet vervloekt en we binenn het evangelie blijven dat ons geschonken is? Juist door de Schrift waarin G'd door Paulus werkte om het evangelie te verdduidelijken en af te bakenen.
Kijk naar alle mistanden in het christendom door de eeuwen heen, RKK en ook sekten, allemaal door het niet woordelijk opvolgen van hetgeen er in de Schrift staat. Allemaal doordat "christenen" meenden een bijzondere kennis buiten de Schrift te hebben ontvangen, terwijl dit juist NIET van de Heilige Geest afkwam. Ongetwijfeld heeft zelfs mohamemd oprecht gedacht van zijn allah rechtstreeks een visoen en info te ontvangen, terwijl het van de vijand van G'd afkomstig was.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.