De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 12:17 @ Peter79, als het op christenen aankomt vervaagt de norm bij menig atheïst heb ik geconstateerd.

Dat ex christenen met zoveel waardering over de Tenach spreken heb ik met verbazing geconstateerd, want in diezelfde Tenach staat dat homo's gestenigd moeten worden. In het NT lezen we slechts dat ze het Koninkrijk niet zullen beërven evenals dronkenlappen en overspelers en aangezien het NT toch een verderfelijk boek is volgens hen, lijkt dat me geen straf.

Kennelijk is homo's stenigen beter dan niet naar een koninkrijk gaan waar je niet eens in gelooft.
Je mist nogmaals het punt...erg moeizaam zo......daar gaat het niet over.
Hier is het de bedoeling dat de Messias verklaard wordt vanuit de T'NaCH .
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2558
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Inktvlam »

Mart schreef: 26 okt 2018, 05:12 In de Talmoediem en de Midrasjiem komen passages uit dit hoofdstuk geregeld voor om een concept te verhelderen. De Talmoed Berakoth 57b zegt bijvoorbeeld: "Zaadlozing [is een goed teken voor een zieke], zoals er geschreven staat: 'hij zal zaad zien en een lang leven hebben' (Jesaja 53:10)". Waar de Talmoed en de midrasjiem Jesaja 53 het vaakst voor gebruiken is - vreemd genoeg - om iets over zaadlozing tijdens ziekte te vertellen (ben het vele malen tegengekomen).
De Babylonische Talmoed in B’rachot 5a gebruikt een passage uit Jesaja 53:10 om iets te vertellen over ieder individu in het algemeen die wordt gestraft, terwijl de Babylonische Talmoed Sotah 14a een flink aantal passages uit Jesaja 53 toepast om iets over Mozes te vertellen. En in de Jeruzalemse Talmoed - Sjekaliem 5:1 - wordt deze passage toegepast om iets over Rabbi Akiva te zeggen, die de studie van de Midrasj, de Halachot en de Agadot introduceerde. In Midrasj Sja'ar haKedoesja wordt Jesaja 53 eveneens toegepast om iets te vertellen over geperste olijven. Likoetej Moharan 11:12:1 past Jesaja 53:7 toe om wat over de Mondelinge Torah te verhelderen, en past Jesaja 53:4 toe om iets over berouw en genezing te zeggen. De Midrasj Tanchoema gebruikt Jesaja 53 om wat over de sobere toestand van een dronkenlap te duidelijk te maken. Etc, etc, etc ...

Dit is de manier waarop Rabbijnen met tekst omgaan. Men pakt enkele passages op, ter ondersteuning van een concept.

Als in Sanhedrien 98 dezelfde passage wordt gebruikt om te zeggen dat zelfs een lepralijdende student de messias kan worden, dan zie je messiaanse Joden soms beweren dat de Talmoed zegt dat Jesaja 53 over de messias gaat. Maar daarmee negeert men de manier waarop de Talmoediem en Midrasjiem teksten hanteren om zaken te verduidelijken. Natuurlijk kan men de contextuele betekenis niet afleiden uit drasj (= tekstaplicatie ter ondersteuning van een concept). Er staat expliciet in de Talmoed vermeld: 'Ejn mikra jotsej lejadaj pesjoeto' (''Een tekst mag niet worden verwijderd van de contextuele betekenis'').
Waarom kom je hier mee? Is dit weer de zoveelste wanhoopspoging om de Messias en dus Jezus weg te redeneren uit Jesaja 53? Je kunt toch moeilijk ontkennen dat de lijdende dienaar duidelijk binnen de context van dat hoofdstuk valt. Dus wat wil je nou eigenlijk beweren?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Peter79 schreef: 26 okt 2018, 10:14De lezer die simpelweg concludeert dat het NT zich vergist, komt aan de betekenis niet toe.
Die conclusie wordt in dit topic hopelijk niet getrokken. De opzet is: toon simpelweg aan dat de NT-claims betreffende de T'NaCH over de messias kloppen. En de uitkomst zal hopelijk zijn: het betreffen twee verschillende religies met beiden hun bestaansrecht.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 12:17 @ Peter79, als het op christenen aankomt vervaagt de norm bij menig atheïst heb ik geconstateerd. Dat ex christenen met zoveel waardering over de Tenach spreken heb ik met verbazing geconstateerd, want in diezelfde Tenach staat dat homo's gestenigd moeten worden. In het NT lezen we slechts dat ze het Koninkrijk niet zullen beërven evenals dronkenlappen en overspelers en aangezien het NT toch een verderfelijk boek is volgens hen, lijkt dat me geen straf.

Kennelijk is homo's stenigen beter dan niet naar een koninkrijk gaan waar je niet eens in gelooft.
Het hoort bij bepaalde mensen om het Jodendom op een voetstuk te zetten. Het is duidelijk hoe je ze tegen de haren kan instrijken, maar het is een kunst om een gesprek te voeren zonder deze mensen pijn te doen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:29
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 12:17 @ Peter79, als het op christenen aankomt vervaagt de norm bij menig atheïst heb ik geconstateerd. Dat ex christenen met zoveel waardering over de Tenach spreken heb ik met verbazing geconstateerd, want in diezelfde Tenach staat dat homo's gestenigd moeten worden. In het NT lezen we slechts dat ze het Koninkrijk niet zullen beërven evenals dronkenlappen en overspelers en aangezien het NT toch een verderfelijk boek is volgens hen, lijkt dat me geen straf.

Kennelijk is homo's stenigen beter dan niet naar een koninkrijk gaan waar je niet eens in gelooft.
Het hoort bij bepaalde mensen om het Jodendom op een voetstuk te zetten.
Het is duidelijk hoe je ze tegen de haren kan instrijken, maar het is een kunst om een gesprek te voeren zonder deze mensen pijn te doen.
Ook dat is het punt niet.
Beetje vreemde reactie trouwens...

Zie de post van Mart hierboven....daar gaat het om...
Laatst gewijzigd door callista op 26 okt 2018, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

Mart schreef: 26 okt 2018, 12:29
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 10:14De lezer die simpelweg concludeert dat het NT zich vergist, komt aan de betekenis niet toe.
Die conclusie wordt in dit topic hopelijk niet getrokken. De opzet is: toon simpelweg aan dat de NT-claims betreffende de T'NaCH over de messias kloppen. En de uitkomst zal hopelijk zijn: het betreffen twee verschillende religies met beiden hun bestaansrecht.
Dat sowieso, deze discussie wordt op voorwaarden gevoerd die tot die uitkomst zal leiden. Ik heb daar geen bezwaar tegen, dat heb ik al eerder aangegeven. HJW vroeg me hoe ik erover dacht en daarom ben er op ingegaan.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 26 okt 2018, 12:31
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:29
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 12:17 @ Peter79, als het op christenen aankomt vervaagt de norm bij menig atheïst heb ik geconstateerd. Dat ex christenen met zoveel waardering over de Tenach spreken heb ik met verbazing geconstateerd, want in diezelfde Tenach staat dat homo's gestenigd moeten worden. In het NT lezen we slechts dat ze het Koninkrijk niet zullen beërven evenals dronkenlappen en overspelers en aangezien het NT toch een verderfelijk boek is volgens hen, lijkt dat me geen straf.

Kennelijk is homo's stenigen beter dan niet naar een koninkrijk gaan waar je niet eens in gelooft.
Het hoort bij bepaalde mensen om het Jodendom op een voetstuk te zetten.
Het is duidelijk hoe je ze tegen de haren kan instrijken, maar het is een kunst om een gesprek te voeren zonder deze mensen pijn te doen.
Ook dat is het punt niet.
Beetje vreemde reactie trouwens....
Ik denk dat jij Piebe niet snapt en dan snap je mij ook niet ...
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:33
callista schreef: 26 okt 2018, 12:31
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:29
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 12:17 @ Peter79, als het op christenen aankomt vervaagt de norm bij menig atheïst heb ik geconstateerd. Dat ex christenen met zoveel waardering over de Tenach spreken heb ik met verbazing geconstateerd, want in diezelfde Tenach staat dat homo's gestenigd moeten worden. In het NT lezen we slechts dat ze het Koninkrijk niet zullen beërven evenals dronkenlappen en overspelers en aangezien het NT toch een verderfelijk boek is volgens hen, lijkt dat me geen straf.

Kennelijk is homo's stenigen beter dan niet naar een koninkrijk gaan waar je niet eens in gelooft.
Het hoort bij bepaalde mensen om het Jodendom op een voetstuk te zetten.
Het is duidelijk hoe je ze tegen de haren kan instrijken, maar het is een kunst om een gesprek te voeren zonder deze mensen pijn te doen.
Ook dat is het punt niet.
Beetje vreemde reactie trouwens....
Ik denk dat jij Piebe niet snapt en dan snap je mij ook niet ...
\Leg me het dan eens uit?
Wat ik niet snap en wat mij ontgaat?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 26 okt 2018, 12:34
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:33
callista schreef: 26 okt 2018, 12:31
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:29
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 12:17 @ Peter79, als het op christenen aankomt vervaagt de norm bij menig atheïst heb ik geconstateerd. Dat ex christenen met zoveel waardering over de Tenach spreken heb ik met verbazing geconstateerd, want in diezelfde Tenach staat dat homo's gestenigd moeten worden. In het NT lezen we slechts dat ze het Koninkrijk niet zullen beërven evenals dronkenlappen en overspelers en aangezien het NT toch een verderfelijk boek is volgens hen, lijkt dat me geen straf.

Kennelijk is homo's stenigen beter dan niet naar een koninkrijk gaan waar je niet eens in gelooft.
Het hoort bij bepaalde mensen om het Jodendom op een voetstuk te zetten.
Het is duidelijk hoe je ze tegen de haren kan instrijken, maar het is een kunst om een gesprek te voeren zonder deze mensen pijn te doen.
Ook dat is het punt niet.
Beetje vreemde reactie trouwens....
Ik denk dat jij Piebe niet snapt en dan snap je mij ook niet ...
\Leg me het dan eens uit?
Wat ik niet snap en wat mij ontgaat?
Piebe reageert op mijn laatste alinea aan HJW
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Inktvlam schreef: 26 okt 2018, 12:26Waarom kom je hier mee?
Naar aanleiding van een vraag van Peda, die ik hiermee hopelijk geholpen heb.
Je kunt toch moeilijk ontkennen dat de lijdende dienaar duidelijk binnen de context van dat hoofdstuk valt. Dus wat wil je nou eigenlijk beweren?
Ja, en die lijdende knecht wordt in het boek van Jesaja zevenmaal letterlijk aan Israel gelijkgesteld. Heb je al een antwoord op de למו-kwestie en op de לא-kwestie, of probeer je die hiermee te ontwijken?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:36
callista schreef: 26 okt 2018, 12:34
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:33
callista schreef: 26 okt 2018, 12:31
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:29
Het hoort bij bepaalde mensen om het Jodendom op een voetstuk te zetten.
Het is duidelijk hoe je ze tegen de haren kan instrijken, maar het is een kunst om een gesprek te voeren zonder deze mensen pijn te doen.
Ook dat is het punt niet.
Beetje vreemde reactie trouwens....
Ik denk dat jij Piebe niet snapt en dan snap je mij ook niet ...
\Leg me het dan eens uit?
Wat ik niet snap en wat mij ontgaat?
Piebe reageert op mijn laatste alinea aan HJW
Deze bedoel je?
HJW zegt:
Dat staat los van de gedachte dat jij gelooft dat Jezus de messias is en gestorven is voor de zonden van de mensheid.
Dat staat je geheel vrij.
Maar de eenheid met de tenach is er alleen als je gebruik maakt van het rode inlegvel.
En dat is en blijft gekunsteld.

Peter79 zegt
Dat vind jij en mag je vinden.
Het is onmiskenbaar dat het NT zijn wortels heeft in de Tenach en dat ontzeg jij aan christenen. Daarmee doe je hetzelfde als wat je christenen verwijt ten aanzien van Joden. Als je een Jood was, zou ik je begrijpen, maar volgens mij ben je nog christen noch Jood.
:)
Laatst gewijzigd door callista op 26 okt 2018, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20717
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Mart schreef: 26 okt 2018, 12:29
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 10:14De lezer die simpelweg concludeert dat het NT zich vergist, komt aan de betekenis niet toe.
Die conclusie wordt in dit topic hopelijk niet getrokken. De opzet is: toon simpelweg aan dat de NT-claims betreffende de T'NaCH over de messias kloppen. En de uitkomst zal hopelijk zijn: het betreffen twee verschillende religies met beiden hun bestaansrecht.
Ik deel jouw conclusie volkomen. Maar omdat de eerste geroepenen onder de Jezus volgers volstrekte Joden waren, was er m.i. in het aller prilste begin geen sprake van twee religies, maar eerder van een andere stroming binnen het brede Joodse geloven. Dat weinige generaties later de "' heidenen "' het roer hebben overgenomen en de verwijdering tussen beide overtuigingen steeds dieper en vervolgens onoverbrugbaar werd, toont de historie. Ik dank jou voor de neutrale wijze waarop jij jouw kennis beschikbaar stelt. Maar zelf ben ik er nog steeds niet overtuigd van dat in de pre Jezus tijd er geen wortels binnen de Joodse Tenach lezing waren, waarop de prille Jezusbeweging heeft teruggegrepen om hun overtuiging van Jezus-Messias een fundament te geven. Het zou ongelooflijk geniaal zijn als enkele apostelen rond Jezus en Jezus zelve deze geloofsovertuiging uit het volledige niets naar voren hadden gebracht. Let wel ik ben geen God-gelovige, immers daar wordt de Voortgaande Openbaring naar voren gebracht, waarbij God het N T uit de Hemel liet afdalen naar de aarde. Dat God Geniaal is, is de definitie van God, maar ik probeer eerder verklaringen te vinden uit historische bronnen.
HJW
Berichten: 6189
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:05 Het christendom is ontstaan als Joodse stroming en de apostelen waren allemaal Joden. Het is onjuist om hen te verwijten dat ze de Tenach hebben overgepakt.
Hallo Peter,
Paulus was een romeins staatsburger en bekend met de godsdienst aldaar. De evangelieschrijvers zijn al begonnen met het anders interpreteren van teksten en teksten achteraf profetisch verklaren.
Jezus voldeed niet aan de messiasverwachting en toen zijn er andere teksten bijgehaald, bijvoorbeeld die over de maagdelijke geboorte en de geboorteplaats Bethlehem.
Zij zijn dus al begonnen met het overpakken. Dat is later in de christelijke evolutie verder gegaan.
Zo zie je dat het geloof dat Jezus is gestorven voor de zonden van de mensheid in de beginperiode niet tot het wezenlijke onderdeel van het nieuwe geloof behoorde. In de Apostolische geloofsbelijdenis vind je het niet terug.
Ook de erfzondeleer is van veel later. Zo is er steeds meer overgepakt.
Zij zijn met de Tenach opgegroeid en hebben die eigen gemaakt, net als ieder ander mens zich de traditie en opvoeding waarin hij opgroeit eigen kan maken.
En hebben daar een nieuwe leer uitgehaald. Waarbij meer dan 90% van de joden, ook destijds, niet is meegegaan. Zij konden zich niet vinden in de aanpassingen. Die grote groep was ook opgegroeid met de tenach en traditie.
Daarnaast zijn de Joden voldoende mans om hun eigen traditie te bewaken. Hun afwijzing van Jezus Christus is even hard als de afwijzing andersom. Actie is min-reactie. Desondanks kun je in vrede met elkaar leven (agree to disagree). De drammerigheid van veel christenen is niet alleen tegen Joden of niet-gelovigen gericht, maar ook tegen medechristenen.
Dat doen ze dan ook met verve. De clash is wederzijds. Waarbij wel gesteld dat de joden zich met name verdedigd hebben in de eeuwen tegen de aanvallen van de christenen. Wel een onderscheidje.
Maar zeker in de beginperiode waren de joden die de leer bleven volgen ook niet bepaald mals tegen de nieuwe stroming. Dat is helemaal correct.
Als het zou blijven bij "agree to disagree" zou een groot deel van het probleem zijn opgelost. Maar veel christenen gaat dat niet ver genoeg.
De drammerigheid van veel christenen is inderdaad breed gericht. Maakt het niet beter.
Het zou beter zijn als die drammerigheid eens zou stoppen. En agree to disagree als conclusie te hebben. Zou heel veel ellende schelen.
De kern van mijn punt.
Maar dit is niets nieuws ten opzichte van het Oude Testament en ook de hele Joodse traditie erom heen. Er is een gesprekscultuur, waarin teksten steeds weer gactualiseerd worden en betrokken op het hier en nu. Dat is ook wat profeten doen, Gods woord brengen in de historische setting waarin zij leven.
Dat is fundamenteel wat anders. De christelijke gedachten van de eerste joden waren een fundamentele breuk met de bekende leer. Dat is wel wat meer dan het actualiseren binnen een gesprekscultuur.
Wat is de oorspronkelijke betekenis? Het NT claimt met evenveel recht als het Jodendom dat de oorspronkelijke, meest wezenlijke betekenis van de tekst tot uiting komt. In het NT heet dat "vervullen".
De oorspronkelijke betekenis is er nog steeds, die kun je gewoon bij de joodse gemeenschap navragen.
"Vervullen" wordt gebruikt om een geheel nieuwe leer binnen te loodsen.
Het christendom is volledig anders dan het jodendom.
Je mag gerust geloven wat het christendom gelooft. Maar het probleem zit erin dat het jodendom zeer regelmatig door het christendom in de verdrukking komt. Ook hier op het forum zie je het gebeuren.
Natuurlijk.
De Geest dwingt niet.
Interessante opmerking. De Geest dwingt inderdaad niet, helaas veel christenen wel. En gaan daarmee tegen de Geest in.
Niet door kracht of geweld, maar door mijn Geest, spreekt de Heer.
Dat is een mooi uitgangspunt. Probleem binnen het christendom is dan wel dat de Geest geacht wordt alleen het christendom te prediken of in het hart te leggen. De Geest van het goddelijke dient zich wel aan de christelijke overtuigingen te houden.
Het gaat via de softe manier, overtuigd raken of niet. Daarom doet het christendom het Jodendom niet tekort.

Op zich niet. Totdat het christendom gaat beweren dat de Geest alleen het christendom predikt. Dan beginnen de superioriteitsgedachten vanuit het christelijke geloof. En vanaf dat moment doet het christendom het jodendom (en andere geloven) wel degelijk tekort.
Als een Jood in het hart geraakt wordt, zal hij zelf kiezen om Christus aan te nemen en er is niemand die hem het recht op die beslissing mag ontzeggen, ook jij niet.
Ik ontzeg niemand dat recht. Als een jood christen wil worden, moet zij/hij dat vooral doen. Als die persoon zich daar beter bij voelt, wens ik haar/hem al het goede.
En datzelfde doe ik als een christen boeddhist wil worden, of als een boeddhist hindoe wil worden.
Jezus zelf verwoord het anders. Hij prijst de rechtschapen jongeling, maar zegt dat hem nog één ding mist.
Je kan het goede erkennen, maar ook erkennen dat er nog iets mist.
Dat is al het rode inlegvel.
Vanuit de weerbarstige werkelijkheid hoop ik dat Jezus ook de redder is voor mensen die aan het belijden van zijn naam niet zijn toegekomen.
Ook dat is al het rode inlegvel. Het gered moeten worden is een christelijke gedachte.
Dat vind jij en mag je vinden.
Het is onmiskenbaar dat het NT zijn wortels heeft in de Tenach en dat ontzeg jij aan christenen. Daarmee doe je hetzelfde als wat je christenen verwijt ten aanzien van Joden. Als je een Jood was, zou ik je begrijpen, maar volgens mij ben je nog christen noch Jood.
Het is onmiskenbaar dat het christendom een volledig nieuwe godsdienst is, die dat deels onderbouwt met teksten uit de tenach. Teksten die zeer regelmatig anders zijn ingekleurd dan oorspronkelijk bedoeld.
Ik ontzeg daarnaast niets aan christenen.
Ik stel zelfs expliciet dat het je vrij staat om te geloven dat Jezus is gestorven voor je zonden.
Wat ik doe is slechts een oproep om de joden die zonder inlegvel lezen een gelijkwaardige plaats te geven naast je eigen geloof.
En daar wringt het blijkbaar toch.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2558
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Inktvlam »

Mart schreef: 26 okt 2018, 12:39
Inktvlam schreef: 26 okt 2018, 12:26Waarom kom je hier mee?
Naar aanleiding van een vraag van Peda, die ik hiermee hopelijk geholpen heb.
Je kunt toch moeilijk ontkennen dat de lijdende dienaar duidelijk binnen de context van dat hoofdstuk valt. Dus wat wil je nou eigenlijk beweren?
Ja, en die lijdende knecht wordt in het boek van Jesaja zevenmaal letterlijk aan Israel gelijkgesteld. Heb je al een antwoord op de למו-kwestie en op de לא-kwestie, of probeer je die hiermee te ontwijken?
Ik krijg van die gast nooit een normaal antwoord.

Heb je al een antwoord op de למו-kwestie en op de לא-kwestie ...
??? Probeer het eens in normaal Nederlands.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
HJW
Berichten: 6189
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 12:17 Dat ex christenen met zoveel waardering over de Tenach spreken heb ik met verbazing geconstateerd, want in diezelfde Tenach staat dat homo's gestenigd moeten worden.
Deze ex christen heeft daar gelukkig geen last van.
Voor mij zijn de tenach en het NT hetzelfde: religieuze geschriften van een bepaalde religieuze groep. Ik geloof in beide niet.
Het enige wat ik stel is dat de christelijke leer zoals die in het NT naar voren komt en later verder is uitgewerkt, moeilijk tot niet te rijmen is met de leer uit de tenach.
En dat de door veel christenen zeer gewenste eenheid er grotendeels tot geheel niet is.
Dat zegt niets over het waarheidsgehalte van beide geschriften.
Die in mijn optiek overigens allebei niet waar zijn.

Ik geloof niet dat een liefdevolle goddelijke schepper oproept tot genocide of de hele mensheid laat verzuipen en daarbij en passant een hoop onschuldige dieren daarin meeneemt.

Ik zie echter ook geen enkele aanleiding voor het christendom om zich superieur op te stellen richting het jodendom. Evenals ik dat andersom ook niet zie.
Zo kwam ik ook tot verhitte discussies op Freethinker omdat inderdaad bij nogal wat atheisten de normen vervagen als het over religie gaat, en dan christendom in het bijzonder.
De "constatering" van sommigen dat alle christenen aan wanen lijden en allemaal last hebben van existentiele benauwdheid deed mij daar in de virtuele pen klimmen.
Ik zie ook geen enkele aanleiding voor atheisten om zich superieur te achten aan gelovigen.
Laatst gewijzigd door HJW op 26 okt 2018, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Kijk...daar kunnen we wat mee...klare taal...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

peda schreef: 26 okt 2018, 12:47 Ik deel jouw conclusie volkomen. Maar omdat de eerste geroepenen onder de Jezus volgers volstrekte Joden waren, was er m.i. in het aller prilste begin geen sprake van twee religies, maar eerder van een andere stroming binnen het brede Joodse geloven. Dat weinige generaties later de "' heidenen "' het roer hebben overgenomen en de verwijdering tussen beide overtuigingen steeds dieper en vervolgens onoverbrugbaar werd, toont de historie. Ik dank jou voor de neutrale wijze waarop jij jouw kennis beschikbaar stelt. Maar zelf ben ik er nog steeds niet overtuigd van dat in de pre Jezus tijd er geen wortels binnen de Joodse Tenach lezing waren, waarop de prille Jezusbeweging heeft teruggegrepen om hun overtuiging van Jezus-Messias een fundament te geven.
klik

De Dode Zeerollen (4Q372) uit 200 jaar voorafgaand aan het ontstaan van het Christendom en de 1QS-rol uit 100 jaar voorafgaand aan het ontstaan van het Christendom tonen dat de zegevierende Davidische messias en de strijdende lijdende stervende messias van Efraim/jozef/Aharon aparte personen waren. Het Christendom lijkt me drie van die functies toe te schrijven aan Jezus, terwijl de functie van Eliahoe wordt in het Christendom ingevuld door Johannes de Doper.

Ook in het NT begrepen de apostelen pas dat de messias moest lijden en sterven voor de zonden van de mensheid nadat Jezus hen dat had uitgelegd bij zijn wederkomst, tijdens hun tocht naar Emmaüs. Ze kenden die interpretatie van Jesaja 53 blijkbaar nog niet. Eveneens toont Contra Celsum reeds dat de Joden geloofden dat Jesaja 53 over Israel ging.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
HJW
Berichten: 6189
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Mart schreef: 26 okt 2018, 12:29 En de uitkomst zal hopelijk zijn: het betreffen twee verschillende religies met beiden hun bestaansrecht.
Lijkt mij de enige juiste conclusie.
Je ziet ook hier op het forum dat nogal wat christenen daar toch moeite mee hebben. En dat komt omdat het in de klassieke leer ingebakken zit dat zij als enige gelijk hebben. Helaas.....
Dat is mijn punt bij het christendom: de exclusiviteitsclaim en daaruit voortvloeiend de superioriteitsgevoelens.
Laatst gewijzigd door HJW op 26 okt 2018, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 26 okt 2018, 12:42
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:36
callista schreef: 26 okt 2018, 12:34
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:33
callista schreef: 26 okt 2018, 12:31
Ook dat is het punt niet.
Beetje vreemde reactie trouwens....
Ik denk dat jij Piebe niet snapt en dan snap je mij ook niet ...
\Leg me het dan eens uit?
Wat ik niet snap en wat mij ontgaat?
Piebe reageert op mijn laatste alinea aan HJW
Deze bedoel je?
HJW zegt:
Dat staat los van de gedachte dat jij gelooft dat Jezus de messias is en gestorven is voor de zonden van de mensheid.
Dat staat je geheel vrij.
Maar de eenheid met de tenach is er alleen als je gebruik maakt van het rode inlegvel.
En dat is en blijft gekunsteld.

Peter79 zegt
Dat vind jij en mag je vinden.
Het is onmiskenbaar dat het NT zijn wortels heeft in de Tenach en dat ontzeg jij aan christenen. Daarmee doe je hetzelfde als wat je christenen verwijt ten aanzien van Joden. Als je een Jood was, zou ik je begrijpen, maar volgens mij ben je nog christen noch Jood.
:)
Klopt
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Dan had ik het toch allemaal goed begrepen........
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Inktvlam schreef: 26 okt 2018, 13:01 Ik krijg van die gast nooit een normaal antwoord.
klik:

Inktvlam schreef: 24 okt 2018, 15:15 Ik heb een Franse en Engelse versie bekeken.
Laat ons die Franse en Engelse versie dan maar zien, want למו betekent letterlijk 'aan hen'/'voor hen' -- telkens als Jesaja de term למו ("lamo") gebruikt, wordt het door Christelijke concordanties correct meervoudig vertaald als ''op/voor/aan hen'': zie Jesaja 16:4 (voor hen), Jesaja 23:1 (aan hen), Jesaja 26:14 (op hen), Jesaja 26:16 (voor hen), Jesaja 35:8 (voor hen), Jesaja 43:8 (voor wie aan hen), Jesaja 44:7 (voor hen), Jesaja 48:21 (voor hen). Maar in Jesaja 53 vertalen de Christelijke Bijbels exact hetzelfde woord plots als ''op hem'', zoals jouw voorbeelden bevestigen (klik). Ik heb geen Christelijke concordanties gezien die de term in Jesaja 16:4, Jesaja 23:1, Jesaja 26:14, Jesaja 26:16, Jesaja 35:8, Jesaja 43:8, Jesaja 44:7 en Jesaja 48:21 enkelvoudig vertalen. Dus zou je ons die Franse en Engelse versie kunnen laten zien?
Ik zie nergens iets wat lijkt op “aan hen” of “voor hem”. 53:8 hebben we 't toch over? Waar staat dat “lamo”?
https://www.blueletterbible.org/kjv/isa ... onc_732008
Grapjas. We hadden het over de betekenis van het Hebreeuwse woord למו en dan laat jij een Christelijke versie zien die het woord nieteens toont en zegt ''waar hebben we het over'' :roll:.
Er zijn inderdaad ook andere vertalingen.
Niet alleen dat, maar het woord לא betekent ''niet''. Zowel de woordenboeken als de concordanties laten dit weer helder zien (klik). Jouw Christelijke vertaling op Jesaja 53 maakt er plotseling ''nooit'' van. Ik vroeg waar dat ''nooit'' vandaan kwam, waarop jij zegt dat er inderdaad ook andere vertalingen zijn dan de jouwe. Dat is onvoldoende: het gaat erom dat de vertaling die jij geeft de Hebreeuwse tekst niet correct vertegenwoordigt. Er staat לא en dat betekent ''niet''.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20717
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Mart schreef: 26 okt 2018, 13:04
peda schreef: 26 okt 2018, 12:47 Ik deel jouw conclusie volkomen. Maar omdat de eerste geroepenen onder de Jezus volgers volstrekte Joden waren, was er m.i. in het aller prilste begin geen sprake van twee religies, maar eerder van een andere stroming binnen het brede Joodse geloven. Dat weinige generaties later de "' heidenen "' het roer hebben overgenomen en de verwijdering tussen beide overtuigingen steeds dieper en vervolgens onoverbrugbaar werd, toont de historie. Ik dank jou voor de neutrale wijze waarop jij jouw kennis beschikbaar stelt. Maar zelf ben ik er nog steeds niet overtuigd van dat in de pre Jezus tijd er geen wortels binnen de Joodse Tenach lezing waren, waarop de prille Jezusbeweging heeft teruggegrepen om hun overtuiging van Jezus-Messias een fundament te geven.
klik

De Dode Zeerollen (4Q372) uit 200 jaar voorafgaand aan het ontstaan van het Christendom en de 1QS-rol uit 100 jaar voorafgaand aan het ontstaan van het Christendom tonen dat de zegevierende Davidische messias en de strijdende lijdende stervende messias van Efraim/jozef/Aharon aparte personen waren. Het Christendom lijkt me drie van die functies toe te schrijven aan Jezus, terwijl de functie van Eliahoe wordt in het Christendom ingevuld door Johannes de Doper.

Ook in het NT begrepen de apostelen pas dat de messias moest lijden en sterven voor de zonden van de mensheid nadat Jezus hen dat had uitgelegd bij zijn wederkomst, tijdens hun tocht naar Emmaüs. Ze kenden die interpretatie van Jesaja 53 blijkbaar nog niet. Eveneens toont Contra Celsum reeds dat de Joden geloofden dat Jesaja 53 over Israel ging.
Hallo Mart,

Een, voor mij althans, zeer waardevolle afslag, die jij neemt. In plaats van je te concentreren op de "'later"' gegroeide fundamentele verschillen ( twee verschillende Godsdiensten ) vind ik het buitengewoon interessant om zo dicht mogelijk proberen te gaan zitten in de tijd rond Jezus. Op dat moment hadden Joden en geen proselieten cq andere geinteresseerden de leiding in de "' gemeente "' en bepaalden Joden de inhoud van de later tot christendom uitgegroeide geloofsleer/overtuiging.
Laatst gewijzigd door peda op 26 okt 2018, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 6189
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:29 Het hoort bij bepaalde mensen om het Jodendom op een voetstuk te zetten. Het is duidelijk hoe je ze tegen de haren kan instrijken, maar het is een kunst om een gesprek te voeren zonder deze mensen pijn te doen.
Ik hoop dat het je duidelijk is dat ik het jodendom niet op een voetstuk plaats.
Het is een oproep om het jodendom als gelijkwaardig te zien aan jouw eigen geloof en dus niet je eigen geloof op een voetstuk te plaatsen.
Het jodendom is niet superieur aan het christendom en andersom is het christendom ook niet superieur aan het jodendom.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6615
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

HJW schreef: 26 okt 2018, 12:54
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 12:05 Het christendom is ontstaan als Joodse stroming en de apostelen waren allemaal Joden. Het is onjuist om hen te verwijten dat ze de Tenach hebben overgepakt.
Hallo Peter,
Paulus was een romeins staatsburger en bekend met de godsdienst aldaar.
Elders beweerde je dat het evident was dat Paulus uit andere godsdiensten geput had. Voor mij is dat niet evident. Ik heb geen bewijs gezien. Dat Paulus aansluiting zoekt met heidenen door bijvoorbeeld dichters te citeren, is een strategie om zijn boodschap te verkondigen, maar is geen bewijs dat hij uit andere godsdiensten geput heeft. Paulus zet de lijnen door die door Jezus zijn ingezet.
De evangelieschrijvers zijn al begonnen met het anders interpreteren van teksten en teksten achteraf profetisch verklaren.
Dat mag je geloven, dat is een kwestie van uitgangspunt en dan snap ik dat je ergens anders uitkomt. Mijn uitgangspunt is de betrouwbaarheid van de overgeleverde teksten. Daarmee staat of valt de waarheid van de daarop gebouwde redeneringen. Jouw bewering heeft in elk geval geen basis in bewijs.
Jezus voldeed niet aan de messiasverwachting en toen zijn er andere teksten bijgehaald, bijvoorbeeld die over de maagdelijke geboorte en de geboorteplaats Bethlehem.
Zij zijn dus al begonnen met het overpakken. Dat is later in de christelijke evolutie verder gegaan.
Zij waren ervan overtuigd dat hij de Messias was op grond van zijn daden. Dan ga je met andere ogen kijken en herken je dingen die je anders wellicht niet herkend had. Het gehelleniseerde Jodendom van toen hanteerde de Septuaginta en die bood de interpretatiemogelijkheid als maagd. Een geboorte van een kind uit een maagd is het verwekken van een kind zonder tussenkomst van een man. Dat is hetzelfde als wat de evangelist Johannes woordelijk zegt - uit God geboren zijn. De verwijzing naar de jonge vrouw/maagd is dus enerzijds continuïteit met het Oude Testament - hoop in een situatie van onderdrukking - als een christelijke invulling/vervulling dat dit het Kind is.
Zo zie je dat het geloof dat Jezus is gestorven voor de zonden van de mensheid in de beginperiode niet tot het wezenlijke onderdeel van het nieuwe geloof behoorde. In de Apostolische geloofsbelijdenis vind je het niet terug.
Ook de erfzondeleer is van veel later. Zo is er steeds meer overgepakt.
Nee, maar waarom begin je er dan over?
Zij zijn met de Tenach opgegroeid en hebben die eigen gemaakt, net als ieder ander mens zich de traditie en opvoeding waarin hij opgroeit eigen kan maken.
En hebben daar een nieuwe leer uitgehaald. Waarbij meer dan 90% van de joden, ook destijds, niet is meegegaan. Zij konden zich niet vinden in de aanpassingen. Die grote groep was ook opgegroeid met de tenach en traditie.
En dus gaan de wegen uiteen. Maar totdat de wegen uiteengaan, is er een gedeelde traditie, een gedeelde geschiedenis. Waarom dat niet volmondig erkennen? Het is inhumaan om mensen hun geschiedenis te ontnemen, toevallig omdat ze een minderheid zijn.
Maar dit is niets nieuws ten opzichte van het Oude Testament en ook de hele Joodse traditie erom heen. Er is een gesprekscultuur, waarin teksten steeds weer gactualiseerd worden en betrokken op het hier en nu. Dat is ook wat profeten doen, Gods woord brengen in de historische setting waarin zij leven.
Dat is fundamenteel wat anders. De christelijke gedachten van de eerste joden waren een fundamentele breuk met de bekende leer. Dat is wel wat meer dan het actualiseren binnen een gesprekscultuur.
Er is inderdaad discontinuïteit. Als de bruidegom er is, hoef je niet te vasten. Het is logisch vervolg uit de voorafgaande traditie, ingegeven door de actualiteit.
Wat is de oorspronkelijke betekenis? Het NT claimt met evenveel recht als het Jodendom dat de oorspronkelijke, meest wezenlijke betekenis van de tekst tot uiting komt. In het NT heet dat "vervullen".
De oorspronkelijke betekenis is er nog steeds, die kun je gewoon bij de joodse gemeenschap navragen.
Is dat realistisch? Er zijn toch wel 70 uitleggingen mogelijk? Maar als het een kwestie is van een encyclopedie raadplegen, het christendom kijkt daar anders tegen aan. "Gij hebt woorden van eeuwig leven ..., geef mij van dat levende water en ik heb nooit meer dorst tot in eeuwigheid."
"Vervullen" wordt gebruikt om een geheel nieuwe leer binnen te loodsen.
De tora is een tuin en de geboden geven de hekjes aan waarbinnen de groene weide voor de schapen is. De groene weide is een vervulling van de geboden. Zo is Jezus het levende brood en het levende water. Er is geen nieuwe leer, het is alleen afwijzing, omdat Jezus niet aan de verwachting van veel mensen voldoet.
Het christendom is volledig anders dan het jodendom.
Je mag gerust geloven wat het christendom gelooft. Maar het probleem zit erin dat het jodendom zeer regelmatig door het christendom in de verdrukking komt. Ook hier op het forum zie je het gebeuren.
Dat is jouw perceptie.
Het gaat via de softe manier, overtuigd raken of niet. Daarom doet het christendom het Jodendom niet tekort.

Op zich niet. Totdat het christendom gaat beweren dat de Geest alleen het christendom predikt. Dan beginnen de superioriteitsgedachten vanuit het christelijke geloof. En vanaf dat moment doet het christendom het jodendom (en andere geloven) wel degelijk tekort.
Wij staan allemaal naast elkaar op de aarde en boven ons staat de zon. Ik wijs de zon aan en jij ziet hem niet. Ik wijs je er meermalen op, maar ik stop als het geen zin heeft. Daar is niets superieurs aan.
Jezus zelf verwoord het anders. Hij prijst de rechtschapen jongeling, maar zegt dat hem nog één ding mist.
Je kan het goede erkennen, maar ook erkennen dat er nog iets mist.
Dat is al het rode inlegvel.
Dat klopt, het is als het grondvlak van het huis, waarop de muren de verticale dimensie aangeven. Doet niets af aan het grondvlak.
Vanuit de weerbarstige werkelijkheid hoop ik dat Jezus ook de redder is voor mensen die aan het belijden van zijn naam niet zijn toegekomen.
Ook dat is al het rode inlegvel. Het gered moeten worden is een christelijke gedachte.
Ja, de Tenach is zonder Messias, en met de Messias is de Tenach compleet. Dat is inderdaad een messiaanse/christelijke gedachte.
Dat vind jij en mag je vinden.
Het is onmiskenbaar dat het NT zijn wortels heeft in de Tenach en dat ontzeg jij aan christenen. Daarmee doe je hetzelfde als wat je christenen verwijt ten aanzien van Joden. Als je een Jood was, zou ik je begrijpen, maar volgens mij ben je nog christen noch Jood.
Het is onmiskenbaar dat het christendom een volledig nieuwe godsdienst is, die dat deels onderbouwt met teksten uit de tenach. Teksten die zeer regelmatig anders zijn ingekleurd dan oorspronkelijk bedoeld.
Ik ontzeg daarnaast niets aan christenen.
Ik stel zelfs expliciet dat het je vrij staat om te geloven dat Jezus is gestorven voor je zonden.
Wat ik doe is slechts een oproep om de joden die zonder inlegvel lezen een gelijkwaardige plaats te geven naast je eigen geloof.
En daar wringt het blijkbaar toch.
De Joden dienen God met ijver, maar zonder verstand. Zo spreekt het NT erover. Hoe moet een christen dat anders benoemen als je mensen met de Tenach ziet leven, maar zonder Messias? Accepteer dat Jodendom en Christendom elkaar uitsluiten. Want dit is waar jij drammerig bent. Ik gedraag me als christen en spreek als christen. Ik doe mijn Joodse medemens op geen enkele manier tekort. En toch suggereer jij dat. Het komt op mij over dat je vanuit het verleden een trauma hebt, dat niet goed verwerkt is. Daar wringt het.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 26 okt 2018, 13:48

Zij waren ervan overtuigd dat hij de Messias was op grond van zijn daden. Dan ga je met andere ogen kijken en herken je dingen die je anders wellicht niet herkend had. Het gehelleniseerde Jodendom van toen hanteerde de Septuaginta en die bood de interpretatiemogelijkheid als maagd. Een geboorte van een kind uit een maagd is het verwekken van een kind zonder tussenkomst van een man. Dat is hetzelfde als wat de evangelist Johannes woordelijk zegt - uit God geboren zijn. De verwijzing naar de jonge vrouw/maagd is dus enerzijds continuïteit met het Oude Testament - hoop in een situatie van onderdrukking - als een christelijke invulling/vervulling dat dit het Kind is.
Alles verwijst ernaar dat die maagd een foutieve invulling is van een tekst ui Jesaja...het is je meerdere malen uitgelegd.
En dan kan een ieder er van maken of invullen wat hij/zij wil...dat verandert niets aan de oorspronkelijk betekenis...nl. dat die zg. profetie al vervuld was in de tijd van Jesaja
De Joden dienen God met ijver, maar zonder verstand. Zo spreekt het NT erover.

Hoe moet een christen dat anders benoemen als je mensen met de Tenach ziet leven, maar zonder Messias? Accepteer dat Jodendom en Christendom elkaar uitsluiten. Want dit is waar jij drammerig bent. Ik gedraag me als christen en spreek als christen. Ik doe mijn Joodse medemens op geen enkele manier tekort. En toch suggereer jij dat. Het komt op mij over dat je vanuit het verleden een trauma hebt, dat niet goed verwerkt is. Daar wringt het.
Tja... :roll: .ik kan nu beter mijn mond houden...... :shock: