De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

HJW schreef: 27 okt 2018, 06:53
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 14:32 Lol, Christus is de zon,
Als dat je uitgangspunt is, dan het volgende.
Jij: kom eens hierheen, HJW, dan kun je de zon zien
Ik: ik kan hem vanaf hier ook zien. Ik geloof dat jij de zon ook ziet, maar hier ook
Jij: dat kan niet
Ik: waarom niet ?
Jij: omdat in dit boek (de bijbel) staat, dat je alleen de zon via deze koker kunt zien
Ik: ik zie hem hier prima, ook buiten dat boek en die koker om
Jij: dat kan niet
Ik: kom dan eens hierheen, dan kun je het zien
Jij: dat ga ik niet doen, want het kan niet wat je zegt
Ik: ik blijf toch lekker in de zon zitten

Mocht je wel komen kijken, dan het volgende
Ik: kijk, de zon
Jij: ik zie het niet
Ik: hij is daar echt, ik geniet ervan
Jij: ik zie hem niet
En dan kan ik meerdere keren aangeven dat de zon ook buiten het boek om en buiten de koker van het christendom te zien is......jij ziet hem daar niet.
Dit is heerlijk wakker worden... :) :flower1:
HJW
Berichten: 6090
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

callista schreef: 27 okt 2018, 07:01
Dit is heerlijk wakker worden... :) :flower1:
Hij was nog niet helemaal volledig.

Ik ben de optie vergeten te vermelden dat ik even naar Piebe loop, door zijn koker kijk en dan vaststel dat de zon daar inderdaad te zien is, zoals ik al wist en dus verwachtte.
En dat ik dan aangeef dat diezelfde zon op andere plekken in dezelfde grootsheid te zien is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

HJW schreef: 27 okt 2018, 07:12
callista schreef: 27 okt 2018, 07:01
Dit is heerlijk wakker worden... :) :flower1:
Hij was nog niet helemaal volledig.

Ik ben de optie vergeten te vermelden dat ik even naar Piebe loop, door zijn koker kijk en dan vaststel dat de zon daar inderdaad te zien is, zoals ik al wist en dus verwachtte.
En dat ik dan aangeef dat diezelfde zon op andere plekken in dezelfde grootsheid te zien is.
Oh ja...zal hij dan ook naar jou toekomen denk je om te zien of daar ook de zon te zien is?
Dat hij die daar ook ziet?
Lijkt me wel zo eerlijk..
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 14:32
HJW schreef: 26 okt 2018, 14:28
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 13:48 Elders beweerde je dat het evident was dat Paulus uit andere godsdiensten geput had. Voor mij is dat niet evident. Ik heb geen bewijs gezien.
Meerdere malen is je de zon aangewezen, maar je ziet hem niet ......
Lol, Christus is de zon, pannenkoek.

[modbreak Trajecto] Spreek je HJW of Peter79 aan met "pannenkoek"? Het is wel geen duidelijk scheldwoord, maar het mag toch niet.
Het punt is ook dat we allemaal op de aarde staan. De christen wijst niet naar zijn eigen hoge positie, want iedereen staat op maaiveldniveau, maar hij wijst van zich af naar boven.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20654
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Peter79 schreef: 27 okt 2018, 08:20
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 14:32
HJW schreef: 26 okt 2018, 14:28
Peter79 schreef: 26 okt 2018, 13:48 Elders beweerde je dat het evident was dat Paulus uit andere godsdiensten geput had. Voor mij is dat niet evident. Ik heb geen bewijs gezien.
Meerdere malen is je de zon aangewezen, maar je ziet hem niet ......
Lol, Christus is de zon, pannenkoek.

[modbreak Trajecto] Spreek je HJW of Peter79 aan met "pannenkoek"? Het is wel geen duidelijk scheldwoord, maar het mag toch niet.
Het punt is ook dat we allemaal op de aarde staan. De christen wijst niet naar zijn eigen hoge positie, want iedereen staat op maaiveldniveau, maar hij wijst van zich af naar boven.
Dat is inderdaad de goede houding. Maar wanneer je aan de bijbel of een ander heilig boek Goddelijk Gezag toekent, het Hoogste Gezag dat voor de mens denkbaar is, dan praat je wel eens met de medemens van Boven (met Goddelijk Gezag ) naar beneden. Het zou niet zo moeten zijn, maar als zeker-Goddelijk Gezag-weter sta je toch niet op maaiveldniveau of is Goddelijk Gezag in een discussie het maaiveld niveau?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Peter79 »

Er zijn inderdaad ook christenen die zich verheffen en naast de zon gaan vliegen. Vanuit Jezus' onderwijs moet je de ander uitnemender achten dan jezelf. Jezus gaf zelf het voorbeeld om anderen de voeten te wassen. Het is dus niet inherent aan het christelijk geloof dat mensen zich op gelijk niveau stellen met God. Als christenen zich afzetten tegen niet-christenen kan dat met groepsdenken te maken hebben, net als voetbalsupporters.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 27 okt 2018, 09:17 Er zijn inderdaad ook christenen die zich verheffen en naast de zon gaan vliegen. Vanuit Jezus' onderwijs moet je de ander uitnemender achten dan jezelf. Jezus gaf zelf het voorbeeld om anderen de voeten te wassen.
Het is dus niet inherent aan het christelijk geloof dat mensen zich op gelijk niveau stellen met God.
Als christenen zich afzetten tegen niet-christenen kan dat met groepsdenken te maken hebben, net als voetbalsupporters.
Sommigen wassen elkaar---en dan vooral ook anderen--- liever de oren dan de voeten....
Dat is nu eenmaal een feit...ondanks wat Jezus zou hebben geleerd...
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Mart schreef: 27 okt 2018, 02:26
coby schreef: 26 okt 2018, 22:20 In de Joodse versie staat:
And I said to them: "If it pleases you, give [Me] My hire, and if not, forbear." And they weighed out My hire: thirty pieces of silver.
13.And the Lord said to me: Cast it to the keeper of the treasury, to the stronghold of glory-of which I stripped them. And I took the thirty pieces of silver, and I cast it into the house of the Lord, to the keeper of the treasury.
Ik snap dat het NT deze passage op Jezus heeft toegepast, maar waarom zou deze passage naar de messias verwijzen die voor 30 zilveren munten zal worden verraden? Omdat het NT dat zegt?
Ja.
Ze zeggen dat God 30 zilverlingen waard is.
Hij stript ze van de glorie of van de stronghold of glory.
Dat is Zijn Aanwezigheid in de tempel of dat de tempel is verwoest of allebei lijkt me.
De glorie van de tweede tempel zou groter zijn dan die van de eerste en Hij zou er vrede geven.
HJW
Berichten: 6090
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 27 okt 2018, 09:17 Er zijn inderdaad ook christenen die zich verheffen en naast de zon gaan vliegen. Vanuit Jezus' onderwijs moet je de ander uitnemender achten dan jezelf. Jezus gaf zelf het voorbeeld om anderen de voeten te wassen. Het is dus niet inherent aan het christelijk geloof dat mensen zich op gelijk niveau stellen met God. Als christenen zich afzetten tegen niet-christenen kan dat met groepsdenken te maken hebben, net als voetbalsupporters.
De eerste insteek vind ik een mooie. Ander uitnemender achten, anderen (figuurlijk) de voeten wassen.

De laatste zin is dan dus waar ik (en echt niet alleen binnen het christendom) tegenaan loop. Het afzetten tegen niet-christenen......daarvan zie je het eerste dus al terug in de bijbel.
Daar waar het beginnende christendom een plaats probeert te krijgen.
Dat wat jij ook aangaf dat Paulus stelde: ze lezen zonder verstand. Dat is dus al afzetten tegen de andersgelovigen.
En mijn oprechte vraag is dan: waarom is het eigen geloof niet voldoende. Waarom draagt men niet de kracht van het eigen geloof uit, zonder de ander negatief te benaderen.

En voor alle helderheid en duidelijkheid: dat is ook een boodschap aan mijzelf. Ik ben ook geen heilige.
peda
Berichten: 20654
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

HJW schreef: 27 okt 2018, 06:53
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 14:32 Lol, Christus is de zon,
Als dat je uitgangspunt is, dan het volgende.
Jij: kom eens hierheen, HJW, dan kun je de zon zien
Ik: ik kan hem vanaf hier ook zien. Ik geloof dat jij de zon ook ziet, maar hier ook
Jij: dat kan niet
Ik: waarom niet ?
Jij: omdat in dit boek (de bijbel) staat, dat je alleen de zon via deze koker kunt zien
Ik: ik zie hem hier prima, ook buiten dat boek en die koker om
Jij: dat kan niet
Ik: kom dan eens hierheen, dan kun je het zien
Jij: dat ga ik niet doen, want het kan niet wat je zegt
Ik: ik blijf toch lekker in de zon zitten

Mocht je wel komen kijken, dan het volgende
Ik: kijk, de zon
Jij: ik zie het niet
Ik: hij is daar echt, ik geniet ervan
Jij: ik zie hem niet
En dan kan ik meerdere keren aangeven dat de zon ook buiten het boek om en buiten de koker van het christendom te zien is......jij ziet hem daar niet.
Een mooie metafoor, zolang je voor ogen houdt dat een ieder dezelfde zon op een andere wijze ziet. De discussie gaat veelal niet over de zon zelve, maar over het zien van de zon. Wat de ene persoon beschrijft als zon, ziet de ander als volkomen duisternis. En per definitie is het wel zo dat diegene die de eigen zon als het licht ziet, de verduisterde zon van de ander een slechte tot zeer slechte beoordeling geeft. Welke bril zit er op het hoofd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 27 okt 2018, 09:29 Sommigen wassen elkaar---en dan vooral ook anderen--- liever de oren dan de voeten....
Dat is nu eenmaal een feit...ondanks wat Jezus zou hebben geleerd...
Je bedoelt te zeggen dat christenen ook maar mensen zijn en dat klopt, want christenen hoeven Christus niet te zijn (gelukkig).
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 27 okt 2018, 06:53
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 14:32 Lol, Christus is de zon,
Als dat je uitgangspunt is, dan het volgende.
Jij: kom eens hierheen, HJW, dan kun je de zon zien
Ik: ik kan hem vanaf hier ook zien. Ik geloof dat jij de zon ook ziet, maar hier ook
Jij: dat kan niet
Ik: waarom niet ?
Jij: omdat in dit boek (de bijbel) staat, dat je alleen de zon via deze koker kunt zien
Ik: ik zie hem hier prima, ook buiten dat boek en die koker om
Jij: dat kan niet
Ik: kom dan eens hierheen, dan kun je het zien
Jij: dat ga ik niet doen, want het kan niet wat je zegt
Ik: ik blijf toch lekker in de zon zitten

Mocht je wel komen kijken, dan het volgende
Ik: kijk, de zon
Jij: ik zie het niet
Ik: hij is daar echt, ik geniet ervan
Jij: ik zie hem niet
En dan kan ik meerdere keren aangeven dat de zon ook buiten het boek om en buiten de koker van het christendom te zien is......jij ziet hem daar niet.
We zouden het inhoudelijk houden.
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 19:38
HJW schreef: 26 okt 2018, 16:15
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 16:11 Ik kom hier niet voor geruzie, dus ik begrijp niet wat je bedoelt.
Houd er dan ook mee op joh. Het stoort bijna elke discussie.
Laten we het over de inhoud hebben.
Oké, laten we het beide proberen inhoudelijk te houden.
HJW schreef: 26 okt 2018, 19:59
Piebe Paulusma schreef: 26 okt 2018, 19:38 Oké, laten we het beide proberen inhoudelijk te houden.
Strak plan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6090
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 10:30 We zouden het inhoudelijk houden.
Tja.....dit was een beetje te verwachten. Je gaat nu veel dingen als niet-inhoudelijk bestempelen. Jammer.
Het is geheel inhoudelijk.
Het is een uitnodiging om ook buiten jouw zienswijze te kijken.
Ik heb geen enkel oordeel uitgesproken over jou of jouw zienswijze. En dus nergens persoonlijk gespeeld.
Het geeft aan hoe ik er tegenaan kijk en dat ik de zon op meerdere plekken zie.
Gewoon inhoudelijk.
HJW
Berichten: 6090
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

peda schreef: 27 okt 2018, 09:54
Een mooie metafoor, zolang je voor ogen houdt dat een ieder dezelfde zon op een andere wijze ziet.
Dat is mij zonneklaar. 8-)
De discussie gaat veelal niet over de zon zelve, maar over het zien van de zon.

Dat klopt. De zon zien is wat anders dan de zon doorgronden.
Wat de ene persoon beschrijft als zon, ziet de ander als volkomen duisternis.
Dat gaat dus niet. De zon is de zon, los van de beschrijving van mensen. De zon gaat niet anders zijn, als mensen de zon op een bepaalde manier definiëren.
En per definitie is het wel zo dat diegene die de eigen zon als het licht ziet, de verduisterde zon van de ander een slechte tot zeer slechte beoordeling geeft.
Dat kan dus niet. De zon van de ander is niet verduisterd.
Als de zon van de ander verduisterd LIJKT, ligt dat aan de bril die gedragen wordt, niet aan de zon.

Want dat iemand denkt dat de ander geen zon ziet.......daar trekt de zon zich niets van aan.
Als iemand alleen in zijn eigen boek en koker de zon ziet.........daar trekt de zon zich niets van aan.
De zon laat zich niet vangen in de beperkte visie van mensen. En daarbij is ook mijn visie beperkt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 27 okt 2018, 10:35
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 10:30 We zouden het inhoudelijk houden.
Tja.....dit was een beetje te verwachten. Je gaat nu veel dingen als niet-inhoudelijk bestempelen. Jammer.
Het is geheel inhoudelijk.
Het is een uitnodiging om ook buiten jouw zienswijze te kijken.
Ik heb geen enkel oordeel uitgesproken over jou of jouw zienswijze. En dus nergens persoonlijk gespeeld.
Het geeft aan hoe ik er tegenaan kijk en dat ik de zon op meerdere plekken zie.
Gewoon inhoudelijk.
Ik hoop niet dat je verwacht dat ik op al jouw berichten reageer die jij als inhoudelijk betitelt. Bovendien was het ook off-topic.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 10:28
callista schreef: 27 okt 2018, 09:29 Sommigen wassen elkaar---en dan vooral ook anderen--- liever de oren dan de voeten....
Dat is nu eenmaal een feit...ondanks wat Jezus zou hebben geleerd...
Je bedoelt te zeggen dat christenen ook maar mensen zijn en dat klopt, want christenen hoeven Christus niet te zijn (gelukkig).
Overigens heeft Christus alleen de voeten van zijn twaalf discipelen gewassen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6090
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 10:41 Ik hoop niet dat je verwacht dat ik op al jouw berichten reageer die jij als inhoudelijk betitelt. Bovendien was het ook off-topic.
Ik verwacht niets. Het staat je geheel vrij om op bijdragen al dan niet te reageren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 27 okt 2018, 10:46
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 10:41 Ik hoop niet dat je verwacht dat ik op al jouw berichten reageer die jij als inhoudelijk betitelt. Bovendien was het ook off-topic.
Ik verwacht niets. Het staat je geheel vrij om op bijdragen al dan niet te reageren.
Oké, probeer on topic te blijven en ik zal proberen te reageren. Dit topic heeft niks te maken met de zon dus ik begrijp ook niet waarom je dat hier post.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Valt het jou zelf niet op Piebe dat je je nu net zo gedraagt als wanneer je verloren hebt met schaken?
Hetzelfde patroon....
Doe er wat aan.
Zo schiet het niet op....
HJW heeft al aangegeven zich breed te verdiepen...heb je kunnen lezen =...anders lees maar eens denk erover na.... mocht het je zijn ontgaan

Zo....... nu weer BOT ------en geen gezeur meer....
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 27 okt 2018, 11:17 Valt het jou zelf niet op Piebe dat je je nu net zo gedraagt als wanneer je verloren hebt met schaken?
Hetzelfde patroon....
Doe er wat aan.
Zo schiet het niet op....

Zo....... nu weer BOT
Wat een vreemde vergelijking, ten eerste is het geen wedstrijd en wie heeft jou aangesteld als scheidsrechter? Jouw haat voor het NT zit wat te diep om rechtvaardig te oordelen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 6090
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 11:08 Oké, probeer on topic te blijven en ik zal proberen te reageren. Dit topic heeft niks te maken met de zon dus ik begrijp ook niet waarom je dat hier post.
De zon kwam bij Peter vandaan, daarop reageerde ik, daarop jij etc.
We gingen dus gedrieën off-topic.
Off-topic gebeurt hier op dit forum overigens bij vrijwel elk onderwerp.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 27 okt 2018, 11:29
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2018, 11:08 Oké, probeer on topic te blijven en ik zal proberen te reageren. Dit topic heeft niks te maken met de zon dus ik begrijp ook niet waarom je dat hier post.
De zon kwam bij Peter vandaan, daarop reageerde ik, daarop jij etc.
We gingen dus gedrieën off-topic.
Off-topic gebeurt hier op dit forum overigens bij vrijwel elk onderwerp.
Oké, ik wil er best op reageren maar open dan een nieuw topic, dat is wel zo overzichtelijk.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 27 okt 2018, 09:46
Peter79 schreef: 27 okt 2018, 09:17 Er zijn inderdaad ook christenen die zich verheffen en naast de zon gaan vliegen. Vanuit Jezus' onderwijs moet je de ander uitnemender achten dan jezelf. Jezus gaf zelf het voorbeeld om anderen de voeten te wassen. Het is dus niet inherent aan het christelijk geloof dat mensen zich op gelijk niveau stellen met God. Als christenen zich afzetten tegen niet-christenen kan dat met groepsdenken te maken hebben, net als voetbalsupporters.
De eerste insteek vind ik een mooie. Ander uitnemender achten, anderen (figuurlijk) de voeten wassen.

De laatste zin is dan dus waar ik (en echt niet alleen binnen het christendom) tegenaan loop. Het afzetten tegen niet-christenen......daarvan zie je het eerste dus al terug in de bijbel.
Daar waar het beginnende christendom een plaats probeert te krijgen.
Dat wat jij ook aangaf dat Paulus stelde: ze lezen zonder verstand. Dat is dus al afzetten tegen de andersgelovigen.
En mijn oprechte vraag is dan: waarom is het eigen geloof niet voldoende. Waarom draagt men niet de kracht van het eigen geloof uit, zonder de ander negatief te benaderen.

En voor alle helderheid en duidelijkheid: dat is ook een boodschap aan mijzelf. Ik ben ook geen heilige.
Ja maar het geloof is gewoon zo. Judaisme zegt dat van Jezus een afgod is gemaakt en Jezus zegt: Ik ben de Waarheid en Ik ben God.
Ik had ooit gezeur met een Lutheraanse die zei: die lui die Jezus aannemen zijn geen christen want dan maak je jezelf tot verlosser. En niemand mocht zich neerbuigend over een andere opvatting uitlaten maar zij als mod wel want dat zei haar theologie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

coby schreef: 27 okt 2018, 09:42 Ze zeggen dat God 30 zilverlingen waard is.
Hij stript ze van de glorie of van de stronghold of glory.
Dat is Zijn Aanwezigheid in de tempel of dat de tempel is verwoest of allebei lijkt me.
De glorie van de tweede tempel zou groter zijn dan die van de eerste en Hij zou er vrede geven.
Uit niets hierboven blijkt dat het de messias betreft die voor 30 zilveren munten zal worden verraden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)