Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 21 nov 2018, 14:39
Jerommel schreef: 21 nov 2018, 14:33
callista schreef: 21 nov 2018, 14:27 De Bijbel kan op veel manieren gelezen worden....dus niet alleen maar volgens de dogmatiek...maar veel ruimer.
Leerstellingen en teksten opdreunen levert weinig tot niets op.
Als het goed is probeert men te begrijpen wat de Bijbel vertelt.
Dat levert meestal leerstellingen op die inmiddels al millennia oud zijn, ja.
Maar dan hoef je het er nog niet mee eens te zijn.
Nee..maar je hoeft je eigen visie ook niet te verkondigen en te verheffen als de enige mogelijkheid....van.."Zo staat het er en zo is het en niet anders"
Onderhand is wel duidelijk wat er onder de dogmatiek valt dunkt me....
Eeuwen geleden werden mensen met een andere interpretatie vervolgd, gemarteld en verbrand....en gedwongen...ze waren ketters
Die tijd zijn we hopelijk te boven....en zo niet..dan wordt dat hoog tijd

Maar helaas vecht men elkaar vaak nog onderling de tent uit.....mijn denominatie is de enige juiste..
Erg primitief vind ik
Jouw "evangelie" is dan wel juist?
Primitief.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8834
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 22 nov 2018, 10:34
Peter79 schreef: 22 nov 2018, 10:29
Messenger schreef: 22 nov 2018, 10:26
Peter79 schreef: 22 nov 2018, 10:21
Messenger schreef: 22 nov 2018, 10:19
Lucas 23 vers 34 "En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen."

Dit vers lijkt me duidelijk. Jezus wil de mens vergeven. Oordeel en straf komen er niet en de hel blijft leeg. Sterker, de hel wordt nooit geschapen.
Vergeving kan eenzijdig, verzoening niet.
Er is geen verzoening nodig (Al in Al).
Ok, maar je tekstverwijzing helpt je dus niet, je gebruikt andere bronnen als gezaghebbend.
Het is een grote misvatting te denken dat de Bijbel gezaghebbend is. Het is een menselijk werk. En als je je blindstaart op alleen de Bijbel, mis je de pointe.
Dat beweren veel mensen, die de Bijbel niet kennen en begrijpen.

2Pe: 20b : geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
NWV.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef: 10 dec 2018, 00:32
Messenger schreef: 21 nov 2018, 13:38
Jerommel schreef: 21 nov 2018, 13:12
Messenger schreef: 21 nov 2018, 12:50
Jerommel schreef: 20 nov 2018, 23:48 Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Een schare die niemand tellen kon. (Openbaring 7:9)
Heel erg veel dus.
Allemaal.
Hopelijk, mogelijk, misschien...
"Elke knie zal buigen".
Maar sommige schepsels willen het misschien echt niet..
Er is geen andere plek dan de hemel om naar toe te gaan.
Mt 5:5 Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden. NWV.

Jezus verwijst hier naar Ps 37:11.
Dat zei hij tegen Israëlieten, ingezetenen van de twaalf stammen. :roll:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 10 dec 2018, 00:26
Messenger schreef: 21 nov 2018, 12:50
Jerommel schreef: 20 nov 2018, 23:48 Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Een schare die niemand tellen kon. (Openbaring 7:9)
Heel erg veel dus.
Allemaal.
Wishfull thinking dat niet op Bijbelse leer is gebaseerd.
Jezus zei dit:

Joh 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij [Jezus]die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen. NWV.
Inderdaad, ik baseer me niet op de Bijbel. De Bijbel is volgens mij een dwaalspoor in dit geval.

Dat iedereen naar de hemel zal gaan is gebaseerd op een God van échte en dus zuivere liefde, liefde die onvoorwaardelijk is.
Verder is het gebaseerd op de uit die liefde voortvloeiende onvoorwaardelijke vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Waarom zou het hier op aarde dan geen hemel zijn? Onvoorwaardelijke liefde laat zich lastig combineren met uitgestelde hoop. Het idee dat we naar een mysterieuze hemel toe zouden moeten voor het zogenaamde geluk vind ik erg morbide. Dat kan ik niet rijmen met onvoorwaardelijke liefde.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 10 dec 2018, 14:59 Waarom zou het hier op aarde dan geen hemel zijn? Onvoorwaardelijke liefde laat zich lastig combineren met uitgestelde hoop. Het idee dat we naar een mysterieuze hemel toe zouden moeten voor het zogenaamde geluk vind ik erg morbide. Dat kan ik niet rijmen met onvoorwaardelijke liefde.
Ik ga op aarde zoveel mogelijk door de hemel en zo min mogelijk door de hel. Vaak is dat afhankelijk van mijn perceptie.

Ik zie geen hemel voor me waar iedereen op een wolkje op een harp speelt.
De hemel zie ik als een ontmoetingsplaats waar je alle dierbaren en God ontmoet.

Waar je jouw levensschouw krijgt door de ogen van anderen en waar je - niet gehinderd door ruimte en tijd - zonder uitstel kunt scheppen. Je kunt alles waarnemen van begin tot eind, vanuit elk perspectief.

Je kunt er een nieuwe vorm, een nieuw lichaam en dus een nieuw leven scheppen. Met andere mankeringen en hindernissen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Alpha schreef: 10 dec 2018, 00:59
callista schreef: 21 nov 2018, 14:39
Jerommel schreef: 21 nov 2018, 14:33
callista schreef: 21 nov 2018, 14:27 De Bijbel kan op veel manieren gelezen worden....dus niet alleen maar volgens de dogmatiek...maar veel ruimer.
Leerstellingen en teksten opdreunen levert weinig tot niets op.
Als het goed is probeert men te begrijpen wat de Bijbel vertelt.
Dat levert meestal leerstellingen op die inmiddels al millennia oud zijn, ja.
Maar dan hoef je het er nog niet mee eens te zijn.
Nee..maar je hoeft je eigen visie ook niet te verkondigen en te verheffen als de enige mogelijkheid....van.."Zo staat het er en zo is het en niet anders"
Onderhand is wel duidelijk wat er onder de dogmatiek valt dunkt me....
Eeuwen geleden werden mensen met een andere interpretatie vervolgd, gemarteld en verbrand....en gedwongen...ze waren ketters
Die tijd zijn we hopelijk te boven....en zo niet..dan wordt dat hoog tijd

Maar helaas vecht men elkaar vaak nog onderling de tent uit.....mijn denominatie is de enige juiste..
Erg primitief vind ik
Jouw "evangelie" is dan wel juist?
Primitief.
Ik ben gelukkig nergens zeker van....zekerheid is in dezen een teken van stilstand.
Maar ben wel nieuwsgierig en heb ook veel bewondering voor het universum en de natuur bv.
Ook wel belangstelling voor en interesse in spiritualiteit etc...

En met primitief heeft het dus niets te maken----dat is een loze kreet----ik verkondig niet de absolute waarheid....want die bestaat volgens mij niet...
Laatst gewijzigd door callista op 10 dec 2018, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 10 dec 2018, 18:12
Piebe Paulusma schreef: 10 dec 2018, 14:59 Waarom zou het hier op aarde dan geen hemel zijn? Onvoorwaardelijke liefde laat zich lastig combineren met uitgestelde hoop. Het idee dat we naar een mysterieuze hemel toe zouden moeten voor het zogenaamde geluk vind ik erg morbide. Dat kan ik niet rijmen met onvoorwaardelijke liefde.
Ik ga op aarde zoveel mogelijk door de hemel en zo min mogelijk door de hel. Vaak is dat afhankelijk van mijn perceptie.

Ik zie geen hemel voor me waar iedereen op een wolkje op een harp speelt.
De hemel zie ik als een ontmoetingsplaats waar je alle dierbaren en God ontmoet.

Waar je jouw levensschouw krijgt door de ogen van anderen en waar je - niet gehinderd door ruimte en tijd - zonder uitstel kunt scheppen. Je kunt alles waarnemen van begin tot eind, vanuit elk perspectief.

Je kunt er een nieuwe vorm, een nieuw lichaam en dus een nieuw leven scheppen. Met andere mankeringen en hindernissen.
Hemel toerisme is onmogelijk en de wetenschap kan het Domein Hemel niet onderzoeken. Je zit dus met het concept "' Hemel "' midden in het geloven. Wie uitspraken doet over de "' Hemel "' doet een geloofsuitspraak, de uitspraak is dus geloofsgekleurd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10114
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 10 dec 2018, 18:37 Hemel toerisme is onmogelijk en de wetenschap kan het Domein Hemel niet onderzoeken. Je zit dus met het concept "' Hemel "' midden in het geloven. Wie uitspraken doet over de "' Hemel "' doet een geloofsuitspraak, de uitspraak is dus geloofsgekleurd.
Vervang "Hemel" door "God". Alles rondom spiritualiteit en religie is geloofsgekleurd. Volgens jou is dat niet te onderzoeken. Als het ook niet bespreekbaar is kunnen we stoppen met dit forum.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 11 dec 2018, 09:55
peda schreef: 10 dec 2018, 18:37 Hemel toerisme is onmogelijk en de wetenschap kan het Domein Hemel niet onderzoeken. Je zit dus met het concept "' Hemel "' midden in het geloven. Wie uitspraken doet over de "' Hemel "' doet een geloofsuitspraak, de uitspraak is dus geloofsgekleurd.
Vervang "Hemel" door "God". Alles rondom spiritualiteit en religie is geloofsgekleurd. Volgens jou is dat niet te onderzoeken. Als het ook niet bespreekbaar is kunnen we stoppen met dit forum.
De verschillende zienswijzen over God zijn in mijn ogen zeer de moeite waard om onderling door te nemen. Wel moet daarbij voor ogen worden gehouden dat geloofsfeiten niet geverifieerd kunnen worden. Maar wat niet geverifieerd kan worden, is zeker niet zonder betekenis. Jouw vriendelijke visie over het geestelijk Domein lees ik persoonlijk met groter plezier als de inbreng Over de Veroordelende God. Ook de niet Veroordelende God van Spinoza voldoet aan vreugdevolle lezing of andere invullingen van panpsychisme. Maar omdat ''God "' mocht Hij bestaan zich niet richt naar hoe de mens zich Hem voorstelt, kom je door het fundamenteel onttrekken aan onderzoeksmogelijkheden, niet verder dan het uitwisselen van menselijke voorstellingen, althans zo bezie ik het totale spirituele landschap.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Het is interessante materie om eens te bespreken, echter blijft het speculeren net als arbeiders die zich afvragen wie de zak krijgt na de werkbespreking. Christus redt wie hij wil en wij kunnen alleen afwachten. Ergens zegt Jezus dat niet iedereen die hem Heere noemt het koninkrijk binnen zal gaan, dus niemand krijgt garanties.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 11 dec 2018, 11:08 Het is interessante materie om eens te bespreken, echter blijft het speculeren net als arbeiders die zich afvragen wie de zak krijgt na de werkbespreking. Christus redt wie hij wil en wij kunnen alleen afwachten. Ergens zegt Jezus dat niet iedereen die hem Heere noemt het koninkrijk binnen zal gaan, dus niemand krijgt garanties.
Garanties zijn er nergens in het spirituele landschap te krijgen. Maar je moet ook over en weer kunnen praten zonder dat je voor een ander een garantie regeling kunt leveren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 11 dec 2018, 17:07
Piebe Paulusma schreef: 11 dec 2018, 11:08 Het is interessante materie om eens te bespreken, echter blijft het speculeren net als arbeiders die zich afvragen wie de zak krijgt na de werkbespreking. Christus redt wie hij wil en wij kunnen alleen afwachten. Ergens zegt Jezus dat niet iedereen die hem Heere noemt het koninkrijk binnen zal gaan, dus niemand krijgt garanties.
Garanties zijn er nergens in het spirituele landschap te krijgen. Maar je moet ook over en weer kunnen praten zonder dat je voor een ander een garantie regeling kunt leveren.
Ik kan je alleen vertellen wat ik geloof, garanties geef ik alleen op je auto!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 11 dec 2018, 17:07
Piebe Paulusma schreef: 11 dec 2018, 11:08 Het is interessante materie om eens te bespreken, echter blijft het speculeren net als arbeiders die zich afvragen wie de zak krijgt na de werkbespreking. Christus redt wie hij wil en wij kunnen alleen afwachten. Ergens zegt Jezus dat niet iedereen die hem Heere noemt het koninkrijk binnen zal gaan, dus niemand krijgt garanties.
Garanties zijn er nergens in het spirituele landschap te krijgen. Maar je moet ook over en weer kunnen praten zonder dat je voor een ander een garantie regeling kunt leveren.
Meestal zijn die garantieregelingen te simpel om waar te zijn.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 11 dec 2018, 17:11
peda schreef: 11 dec 2018, 17:07
Piebe Paulusma schreef: 11 dec 2018, 11:08 Het is interessante materie om eens te bespreken, echter blijft het speculeren net als arbeiders die zich afvragen wie de zak krijgt na de werkbespreking. Christus redt wie hij wil en wij kunnen alleen afwachten. Ergens zegt Jezus dat niet iedereen die hem Heere noemt het koninkrijk binnen zal gaan, dus niemand krijgt garanties.
Garanties zijn er nergens in het spirituele landschap te krijgen. Maar je moet ook over en weer kunnen praten zonder dat je voor een ander een garantie regeling kunt leveren.
Meestal zijn die garantieregelingen te simpel om waar te zijn.
Ik garandeer je dat je auto al raar liep toen je hem bracht.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

https://youtu.be/IAFphnJf9pU

Een mooie documentaire over bijna dood ervaringen.

De dokter in het gesprek had het over dat 18 procent van zijn onderzochte patiënten aangaf een bijna dood ervaring te hebben gehad. Misschien geeft dit een beeld van hoeveel mensen de hemel ervaren. Wat Zolderworm zegt, over mensen die rond de aarde blijven hangen, zie ik als het dodenrijk dat voor Gods oordeel komt. Na het dag van het oordeel worden de schapen van de bokken gescheiden. Vanaf Mattheüs 25: 32. De schapen krijgen het eeuwige leven bij God in het paradijs (wellicht voorafgaand aan het duizendjarige rijk, of dat was voor het oordeel) en de bokken komen in het poel van vuur. De uitleg daarvan gaf Callista mooi. Een louterend vuur. Ik geloof dat mensen daarna de kans krijgen om opnieuw voor Jezus te kiezen. Echter spreekt de bijbel daar ook niet zo heel scherp duidelijk over uit. Ik snap daarom ook wel dat mensen de indruk krijgen dat dit toch eeuwig is. Ik denk dat God bewust dit deel niet in de bijbel duidelijk beantwoord, omdat God wil dat we "nu" de keuze maken en wil voorkomen dat we als geesten ergens na de dood gevangen komen te zitten of zelfs in de handen van de demonen voor afgrijselijk lange tijdperken gekweld worden.
Er is veel discussie over wat de brontekst van het woord "eeuwig" of "in alle eeuwigheden" in de bijbel is. De gelovers van de eeuwige hel zeggen dat het correct vertaald is, omdat de brontekst in het grieks daarvoor gebruikt wordt om dat aan te duiden, terwijl de genen die zeggen dat er een eind aan zal komen zeggen dat de letterlijke betekenis van de brontekst een tijdperk beslaat met een begin en een einde. Voor duidelijkheid moet je dan verder in de bijbel zoeken wat dan Gods wil is, en dan vind je niet veel. Ja ik las eens een uitspraak: "het goede nieuws dat we brengen is, dat Jezus de redder is van alle mensen, uitzonderlijk van zij die geloven." Maar, zeggen de genen die in de eeuwige hel geloven dan: "God wil ook iedereen redden, maar als de mens niet wil geloven, kan Hij dat niet." De genen die geloven dat de hel niet eeuwig is, denken vaak dat na het louterend vuur de mensen zo de hemel in gaan en niet hoeven te kiezen voor Jezus. Ze hebben immers de straf er op zitten. Terecht zeggen denk ik de voorstanders van de geloofsvisie dat de hel eeuwig is: "maar is Jezus dan niet voor niets voor de hele mensheid aan het kruis gegaan, kunnen die mensen buiten Hem om de hemel in?"

Ik geloof zelf dat het antwoord tussen God en de mensen ligt. Zal het mogelijk zijn dat uiteindelijk iedereen voor Jezus zal kiezen of zal het grootste gros onbuigzaam blijven? Zou een God voor altijd een groot deel van zijn schepsels kwijt zijn en nooit meer bij Hem in Zijn armen kunnen sluiten of zal ook deze verloren zonen en dochters toch eens weer huiswaarts keren? En hoe zit het dan met de joden? We lezen in de bijbel: "als de volheid van de heidenen zijn ingegaan, wordt gans Israël gered.". Uitleg is dan vaak dat de gelovigen uit de heidenvolken worden gered en alle joden ook. Anderen reageren dan met: "ja hallo, ook de joden moeten voor Jezus kiezen hoor!" De eerste groep zegt dan: "wanneer de joden eensgezind roepen: 'gezegend is Hij die komt in de naam van de Vader!', dan zal de Messias Jezus Christus terug komen. Dan zal "heel" Israël worden gered."

Kortom, zo kunnen we wel door gaan, de christenen komen er onderling niet uit.

Maar ik denk dat God heel goed weet wat Hij doet. Hij heeft niemand doelloos geschapen en heel bewust laat Hij ons zwoegen en zweten met Zijn woorden, opdat we ons vertrouwen niet stellen op eigen inzichten, maar op Jezus Christus! Die ons in alles is voorgegaan! Onze verlosser die ons wilde redden van de duisternis. En als het voor ons nog te vroeg is om Jezus te kunnen zien zoals Hij vol liefde er voor ons is, laten we dan kijken naar wat Hij doet. Hij kwam om ons te dienen. Zijn leven te geven voor Zijn vrienden. Hij leerde ons de weg te gaan van de naastenliefde en het vertrouwen op God. Hij zei: "het kloppende hart van de wetten en de profeten is: 'behandel een ander zo, zoals je graag zelf behandeld wilt worden.'
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Kortom, ik ben weer terug op het Forum, voor wie me nog van vroeger kenden :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 11 dec 2018, 11:08 Het is interessante materie om eens te bespreken, echter blijft het speculeren net als arbeiders die zich afvragen wie de zak krijgt na de werkbespreking. Christus redt wie hij wil en wij kunnen alleen afwachten. Ergens zegt Jezus dat niet iedereen die hem Heere noemt het koninkrijk binnen zal gaan, dus niemand krijgt garanties.
Zoals Nicodemus met een dode lichaam van Jezus naar een graf sleepte, zullen vele christenen ook een gekruizigde en gedode Christus eren. Ze kennen de opgestaande Heer nog niet, die de genen kennen die net als Maria Jezus hebben zien opstaan uit de dood en een Levende Jezus hebben ontmoet in hun leven. We moeten met Jezus opstaan uit de dood en niet in het "arm, ach en wee! van de zonde en de dood" blijven hangen.
daarnaast heb je ook nog twee soorten christenen. Het is te zien in het beeld dat er in de bijbel geschetst wordt van de zondaar die huilend in de synagoge zijn zonden beleidt en de vrome geestelijke die er bij staat en zegt: "dank U God, dat ik niet zo zondig ben als hij". Jezus zei: "Ik verzeker U, de zondaar kwam rein uit de synagoge weer terug, maar de geestelijke ging niet vergeven naar huis."
Je hebt christenen die alles doen om door God gezien te worden. "Kijk mij voor U luichen Heer! zie mij voor U springen Heer! zie mij, hoe ik U groot maak Heer!" Echter ziet God het liefste die genen die zeggen: "God, ik ben het niet waard voor Uw troon te verschijnen." De genen die worstelen met dat ze steeds weer in de fout zijn gegaan. De genen die denken: "wat maak ik er weer een zooitje van, leer ik het dan nooit? "

Misschien lijkt dit tegenstrijdig met wat ik eerst zei, omdat er ook mensen zijn die in de "arm, ach en wee" bleven hangen. Maar daarmee bedoel ik de mensen die alleen maar de nadruk leggen op "wij zijn zondaren en zijn door en door slecht". De genen die niet geloven in een opgestane Heer die hen ook op zal richten uit de dood. De genen die net als Nicodemus niet begrepen wat "wedergeboorte is".
Maar, zeg je dan misschien, je zei toch dat juist de mensen die worstelen met hun zonden door Jezus vergeven worden? Ja, maar deze mensen hebben ook door dat het wedergeboren worden een proces is van vallen en opstaan. We hebben onze betere dagen en onze mindere dagen. Momenten waarin we duidelijk God aan het werk zien en momenten dat we ons door satan verslagen voelen. Het is zoals het lopen op het water. Je zet er een paar stappen op en maakt vorderingen, maar dan zink je plotseling toch weer weg en hoor je Jezus zeggen: "klein gelovige!" Echter neemt Hij ook weer je bij de hand en trekt je weer omhoog. Net zo lang, tot dat we ooit, op een dag, in het paradijs met Hem zullen wandelen :flower1:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 14 dec 2018, 05:05

Kortom, zo kunnen we wel door gaan, de christenen komen er onderling niet uit.

Inderdaad. De bijbel is niet zo duidelijk geformuleerd dat iedere gelovige zonder meer de Enige Boodschap daar uit kan halen.
Ook onder de vroege Kerkvaders was er reeds verschil in visie en vermoedelijk was verschil in opvatting ook reeds gangbaar in de zeer vroege Jezus beweging toen de heidenen nog niet de dienst uitmaakten. De gelovige maakt voor zichzelf de theologische keuze en verdedigt die keuze vervolgens met meer of minder succes richting andere geloofsopvattingen. Wie het dichtst bij de "'waarheid"' zit, bepaalt het hoofd van iedere betrokkene.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door coby »

Ik zat gisteren iets op te zoeken over vrijmetselarij in de kerk. Toen zag ik dat dat ' God is louter lief en straft nooit' uit de vrijmetselarij komt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

coby schreef: 14 dec 2018, 10:52 Ik zat gisteren iets op te zoeken over vrijmetselarij in de kerk. Toen zag ik dat dat ' God is louter lief en straft nooit' uit de vrijmetselarij komt.
Kun je ook de bron noemen of de site waarop je dat gelezen hebt?
Dat is belangrijk......
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door coby »

callista schreef: 14 dec 2018, 10:56
coby schreef: 14 dec 2018, 10:52 Ik zat gisteren iets op te zoeken over vrijmetselarij in de kerk. Toen zag ik dat dat ' God is louter lief en straft nooit' uit de vrijmetselarij komt.
Kun je ook de bron noemen of de site waarop je dat gelezen hebt?
Dat is belangrijk......
Ik kan 'm niet meer vinden. Het was een christelijke site. Ze quoten iets, maar ik kan niet vinden dat ze dat zelf zeggen ergens, wel dat alle geloven goed zijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

coby schreef: 14 dec 2018, 11:20
callista schreef: 14 dec 2018, 10:56
coby schreef: 14 dec 2018, 10:52 Ik zat gisteren iets op te zoeken over vrijmetselarij in de kerk. Toen zag ik dat dat ' God is louter lief en straft nooit' uit de vrijmetselarij komt.
Kun je ook de bron noemen of de site waarop je dat gelezen hebt?
Dat is belangrijk......
Ik kan 'm niet meer vinden.

Het was een christelijke site.

Ze quoten iets, maar ik kan niet vinden dat ze dat zelf zeggen ergens, wel dat alle geloven goed zijn.
\
Dank je coby.. ;)
Dan weet ik eigenlijk genoeg... :geek:
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

coby schreef: 14 dec 2018, 11:20
callista schreef: 14 dec 2018, 10:56
coby schreef: 14 dec 2018, 10:52 Ik zat gisteren iets op te zoeken over vrijmetselarij in de kerk. Toen zag ik dat dat ' God is louter lief en straft nooit' uit de vrijmetselarij komt.
Kun je ook de bron noemen of de site waarop je dat gelezen hebt?
Dat is belangrijk......
Ik kan 'm niet meer vinden. Het was een christelijke site. Ze quoten iets, maar ik kan niet vinden dat ze dat zelf zeggen ergens, wel dat alle geloven goed zijn.
De wortels van de vrijmetselarij liggen dicht tegen de gnostiek, dus zelfverlossing. Bij de zelfverlossing, straft God ( wat daaronder ook te verstaan ) niet.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door coby »

callista schreef: 14 dec 2018, 11:28
coby schreef: 14 dec 2018, 11:20
callista schreef: 14 dec 2018, 10:56
coby schreef: 14 dec 2018, 10:52 Ik zat gisteren iets op te zoeken over vrijmetselarij in de kerk. Toen zag ik dat dat ' God is louter lief en straft nooit' uit de vrijmetselarij komt.
Kun je ook de bron noemen of de site waarop je dat gelezen hebt?
Dat is belangrijk......
Ik kan 'm niet meer vinden.

Het was een christelijke site.

Ze quoten iets, maar ik kan niet vinden dat ze dat zelf zeggen ergens, wel dat alle geloven goed zijn.
\
Dank je coby.. ;)
Dan weet ik eigenlijk genoeg... :geek:
Het was van Albert Pike dacht ik, maar ik zag net al dat daar allemaal conspiracy theorieën over zijn ook vanuit evangelische hoek en veel klopt niet. Dit vond ik wel:
3) "While all these faiths assert their claim to the exclusive possession of the Truth, Masonry inculcates its old doctrine, and no more ... That God is One; that His Thought uttered in His Word, created the Universe, and preserves it by those Eternal Laws which are the expression of that Thought: that the Soul of Man, breathed into him by God, is immortal as His Thoughts are; that he is free to do evil or to choose good, responsible for his acts and punishable for his sins; that all evil and wrong and suffering are but temporary, the discords of one great Harmony, to the great, harmonic final chord and cadence of Truth, Love, Peace and Happiness, that will ring forever and ever under the Arches of Heaven, among all the Stars and Worlds, and in all souls of men and Angels." [Albert Pike, "Morals and Dogma"-- Page 576-577, Teachings of the 26th Degree).
Dit is ook een rare site.
http://www.cuttingedge.org/n1104.html