ben db bd schreef:deze draad overziende (veel zinnige opmerkingen!!) kom ik ook een opmerking tegen:
‘per slot van rekening IS een vrouw toch baas in eigen buik’
Zoals een man baas is in eigen testikel, Ben.
Daar wilde ik in algemene zin toch korting op mogen bedingen namens de Schepper.
Spreek je namens de Schepper?
En wat luidt de Godsspraak dan?
en ook ‘ik zie het ongeveer als met euthanasie’.
Daar wil ik helemaal niet aan: abortus is beschikken over het leven van een ander mens.
Euthanasie is als het goed is beschikken over je eigen onhoudbare leven.
Dat is voor mij wel een zachte vorm van zelfmoord, doch ieder mens is eindig in vermogen.
Ik las het laatst terug, en vond de vergelijking al een beetje vaag..
Maar als ik zelfmoord had bedoeld, "zacht" of niet, dan had ik dat wel geschreven.
Helaas komt die beslissing wel eens op de schouders van een naaste te liggen.
En dan vind ik euthanasie wel enigszins vergelijkbaar met het beëindigen van een zwangerschap, omdat dat ook beschikken over het leven van een ander mens is.
[edit]
Nâh, toch niet echt vergelijkbaar eigenlijk...
Ach, ik schreef in mijn eerste reaktie toch al dat elk geval uniek, persoonlijk en treurig is (of iets van die strekking).
Euthanasie is simpel gezegd "minder erg" dan abortus.
[/edit]
ben db bd schreef:.. als het goed is ..
Maar het is nooit goed. Het is ellendig.
Een keuze tussen ellendigheden..
[edit]
Als het goed is is iedereen tegen abortus.
Het is een treurige noodgreep.
En het is triest en armoedig hoe luchtig sommige mensen er mee om gaan.
[/edit]
Inzake kinderen als gevolg van verkrachting, pleit ook ik voor mogelijkheid afstaan voor adoptie. Een goede vergoeding is dan m.i. op haar plaats.
En ja, zelf tel ik mij altijd 3 maanden na mijn verjaardag al een jaar ouder. Dat vier ik ook met een boswandeling, samen met een vriend die lid is van de CU, waar je bij 4 cellen als mens mag worden gerekend. (misschien is zygote nog eerlijker?)
4 cellen he..
Ik weet niet hoe God daar precies tegenover staat..
In de Bijbel wordt er altijd geteld vanaf de geboorte.
Birthday, Geburtstag..
Maar in principe heb je gelijk, de bevruchte eicel heeft al het erfelijke materiaal in zich van de in aanbouw zijnde persoon.
"Men" zegt weleens dat baby's (tot op zekere hoogte(?)) de stem van hun vader herkennen ( als ie veel in de buurt is geweest tijdens de zwangerschap ).
Overigens heb ik een kleinkindje dat dood geboren is. Zij heeft een mooi steentje op haar grafje, herinnerend aan dat zij bij de Heere mag zijn.
Ook heb ik een kleinkindje dat afgevoerd is in ik weet niet welke vuilnisbak met ‘slijm’.
Toen heb ik jaren met een zilveren speldje op m’n revers gelopen met de voetjes van een kindje van 10 weken, als rouw!, hopende en biddende dat het ook als engeltje bij de Heere Jezus mag zijn.
Lekker luguber..
Wat denk je daar mee te bereiken, behalve duidelijk weer te geven dat je het haar niet hebt vergeven? Jaren lang...
Of waren het geen echte voetjes van 10 weken oude kindjes?
Ik wil me geen wilde voorstellingen maken van je vage omschrijving...
Duidelijk mag zijn, we hebben het over trieste zaken.
Goed is het nooit.
Maar het komt voor, het gebeurt.
Ja, men doet er schijnbaar steeds gemakkelijker over, of misschien is er tweedeling tussen absolute tegenstanders en voorstanders van wetgeving en contrôle.
Veilige uitvoering is beter dan ellendige doe het zelf pogingen...
Maar het probleem ligt m.i. in ....
Ik weet het ook niet joh...
Ik ben nog nooit problematisch zwanger geweest.
Ik kan er niet over oordelen.
Want ik weet ook niet waar de grens nu ligt.
Waarom hou jij die 4 cellen regel aan?
Waarom niet bij de (aanzet tot) hersenvorming pas?
Hoe bepaal je die grens? Wie heeft het antwoord?
Vanaf welk stadium heeft de vrucht zijn ziel?
En waarom heb ik het gevoel dat wat ik nu schrijf ergernis op wekt?
(beetje aangepast enzo.. uurtje later ofzo.. )