De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Mart schreef: 05 mei 2019, 01:32
coby schreef: 05 mei 2019, 01:24Hier is die Engel des Heren weer in richteren 13,... knip
Je wilt toch niet beweren dat de malach JHWH de masjiach is volgens de T'NaCH? Zowel, dan ben ik benieuwd naar je argumenten.
Daniël 10,... knip
Wil je zeggen dat Dani'el 10 de masjiach betreft? Waarom?
Ja. Die van Daniel lijkt sprekend op die van de Openbaringen van Johannes. Ze zeggen dat ze God hebben gezien en zijn bang dat ze dood gaan daarom. Ze vereren die Engel. Hij geeft nooit een naam. Ergens stond dat Zijn Naam in hem was.

Maleachi 3:1 NBG51
Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen.

Dat de Here klopte niet zei Eliyahu.

1Behold I send My angel, and he will clear a way before Me. And suddenly, the Lord Whom you seek will come to His Temple. And behold! The angel of the covenant, whom you desire, is coming, says the Lord of Hosts.

https://www.chabad.org/library/bible_cd ... pter-3.htm
Laatst gewijzigd door coby op 05 mei 2019, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

coby schreef: 05 mei 2019, 01:56Ja. Die van Daniel lijkt sprekend op die van de Openbaringen van Johannes.
Dus je gelooft het omdat het NT het zegt. Hoe weet je of de claim van het NT klopt indien je deze niet aan de hand van de T'NaCH kunt aantonen?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 05 mei 2019, 01:43
Boppe1986 schreef: 05 mei 2019, 01:02
Anja schreef: 05 mei 2019, 00:46 De pre-incarnate Christus, Jezus voor Zijn vleeswording, komt daar wel in voor, en heet daar Melchizedek.
Dat heeft een christen verzonnen toen hij de Tenach las. Net zoals Paulus verzonnen heeft dat de rots in de woestijn voor Christus stond..
Achteraf invullen van wat men ooit eens geschreven heeft.

Zo de slang in Genesis ineens stond voor satan en de draak, terwijl dit in Genesis nergens te lezen valt..
Daar kan ik dus niks mee. Allemaal achteraf zo bedacht door christelijke apologeten of kerkvaders. Om een verband tussen "oude" en "nieuw" testament te vinden. Een verband die tussen de oren zit.
Nog een atheïst die een pleidooi houdt voor het jodendom, bijzonder! :D
Ja, de Christushaat doet ook wonderen. :clown:
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Mart schreef: 05 mei 2019, 01:59
coby schreef: 05 mei 2019, 01:56Ja. Die van Daniel lijkt sprekend op die van de Openbaringen van Johannes.
Dus je gelooft het omdat het NT het zegt. Hoe weet je of de claim van het NT klopt indien je deze niet aan de hand van de T'NaCH kunt aantonen?
Ze vereren die engel. Dat is afgoderij als dat een gewone engel is. Waarom zeggen ze dat ze God hebben gezien? Oh ja omdat de boodschapper gelijk staat. Wat is dan het probleem met Jezus?
En die tekst van Maleachi heb ik erbij gezet.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Er wordt altijd gezegd dat Jezus niet de Messias kan zijn, want dat is afgoderij, maar een gewoon mens als messias is afgoderij, want dan verwacht je dat een mens even wereldvrede brengt en God zei: ze hebben Mij verworpen dat Ik geen Koning over hen zou zijn, dus een gewoon mens als koning willen is Hem verwerpen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

coby schreef: 05 mei 2019, 02:03Ze vereren die engel. Dat is afgoderij als dat een gewone engel is. Waarom zeggen ze dat ze God hebben gezien? Oh ja omdat de boodschapper gelijk staat.
Zou je kunnen zeggen waarom je denkt dat dit een messiaanse profetie betreft? Evenmin wordt de figuur aangesproken als Adonai/JHWH, maar als adonie (wat ook mensen en engelen betreft) en vereren is gewoon toegestaan zolang het geen aanbidden is, bovendien staat er dat hij werd gezonden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Anja schreef: 05 mei 2019, 02:02Ja, de Christushaat doet ook wonderen. :clown:
Christushaat :shock: . Waarom zeg je zoiets? We bespreken hier de messias van de T'NaCH volgens mij zo respectvol mogelijk. Heb nergens Christushaters gezien. Al ben ik atheist, ik voel evenmin enige haat, noch enig disrespect voor Jezus. Absoluut niet. Sterker nog, ik vind Jezus een zeer boeiend en inspirerend personage, al beschouw ik hem verder niet als messias. En waarom gebruik je steeds die Pennywise-smiley als je iets schrijft dat eigenlijk helemaal niet grappig is?

Misschien moet ik er hier maar vantussen als ik dit blijkbaar allemaal losmaak :|
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

@Mart
Nee.
Het brengt iets schrijnends aan het licht.
Dat maakt het akelig zuur....ver van alle integriteit en fatsoen....onoorbaar :o
Maar het maakt ook veel duidelijk....dat levert het op.

Verder met het onderwerp maar hoop ik.
En dat het dan eindelijk respectvol en serieus kan gaan zonder al die sneren en onbenulligheid etc.enz.
En er eens fatsoenlijk antwoord zal worden gegeven en reageren ipv. het topic te verzieken en om zeep te helpen door trolgedrag.
Er staan nog meer dan genoeg vragen open.....


Ik leer er heel veel van...zeer interessant topic
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 04 mei 2019, 22:35 De broers van Jozef herkenden hem ook niet.
Bs"d

Maar Jozef verliet hen als een jonge jongen, en ze zagen hem weer bijna 20 jaar later, als een volwassen man met een baard, en waarschijnlijk gekleed en geschminkt als een egyptenaar. En hij sprak niet direkt met hen, maar via een vertaler, hij liet niet merken dat hij hebreeuws kon spreken. Dus dat kan je niet vergelijken met 3 dagen later.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 05 mei 2019, 02:13 Er wordt altijd gezegd dat Jezus niet de Messias kan zijn, want dat is afgoderij, maar een gewoon mens als messias is afgoderij
Bs"d

Een gewoon mens als messias is geen probleem.

Een gewoon mens als God is afgodendienst.

"Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!"
Micha 4:5
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Ja..dat weten we nu wel
Stop met die propaganda.....en dat opdringerige geëvangeliseer
En het is verboden in kleur te reageren.
dat is je ook al tig keer verteld, maar ook daar ben je doof en blind voor...
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 05 mei 2019, 01:56 Maleachi 3:1 NBG51
Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen.

Dat de Here klopte niet zei Eliyahu.
Bs"d

Het "de here" klopt wel, want het woord wat daar staat betekent "heer". Maar wij zijn zo gewend aan de vertalingen waarin het woord HEER staat voor de Godsnaam J-H-W-H, dat wij dan denken als we "heer", of in de vertalingen "Heer", (in het hebreeuws zijn geen hoofdletters, die zijn ingevoegd door de vertalers) zien staan, dat het dan over God moet gaan. Maar dat is hier dus niet het geval.

Alleen als het woord HEER of HERE met allemaal hoofdletters geschreven wordt in je vertaling, dan staat daar in het hebreeuws de Godsnaam J-H-W-H.

Het punt is dat het woord "heer" hier dus niet God betekent.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 08:31
coby schreef: 04 mei 2019, 22:35 De broers van Jozef herkenden hem ook niet.
Bs"d

Maar Jozef verliet hen als een jonge jongen, en ze zagen hem weer bijna 20 jaar later, als een volwassen man met een baard, en waarschijnlijk gekleed en geschminkt als een egyptenaar. En hij sprak niet direkt met hen, maar via een vertaler, hij liet niet merken dat hij hebreeuws kon spreken. Dus dat kan je niet vergelijken met 3 dagen later.
Dat verhaal zie ik als een beeld van Jezus, die eerst werd verworpen door Zijn broeders, dan naar de heidenen ging en nu er zo heidens onherkenbaar uitziet en praat, dat ze Hem niet direct herkennen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 08:32
coby schreef: 05 mei 2019, 02:13 Er wordt altijd gezegd dat Jezus niet de Messias kan zijn, want dat is afgoderij, maar een gewoon mens als messias is afgoderij
Bs"d

Een gewoon mens als messias is geen probleem.

Een gewoon mens als God is afgodendienst.

"Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!"
Micha 4:5
Wie zegt dat het geen probleem is? Een leider over de hele wereld kan niet anders dan een narcist zijn, als het een gewoon mens is.

1 Samuel 8
4Daarom kwamen alle oudsten van Israël bijeen; zij gingen naar Samuël in Rama 5en zeiden tot hem: Zie, gij zijt oud geworden en uw zonen wandelen niet in uw wegen; stel nu een koning over ons aan om ons te richten, als bij alle andere volken.
6Toen zij zeiden: Geef ons een koning om ons te richten, mishaagde dat aan Samuël, en hij bad tot de Here. 7De Here zeide tot Samuël: Luister naar het volk, in alles wat zij tot u zeggen, want niet ú hebben zij verworpen, maar Mij hebben zij verworpen, dat Ik geen koning over hen zou zijn. 8Juist zoals zij gedaan hebben van de dag af, toen Ik hen uit Egypte leidde, tot op de huidige dag, dat zij Mij hebben verlaten en andere goden gediend, zó doen zij nu ook tegen u. 9Nu dan, luister naar hen, maar waarschuw hen ernstig en zeg hun aan, hoe het optreden zal zijn van de koning die over hen regeren zal.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 05 mei 2019, 09:02
Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 08:32
coby schreef: 05 mei 2019, 02:13 Er wordt altijd gezegd dat Jezus niet de Messias kan zijn, want dat is afgoderij, maar een gewoon mens als messias is afgoderij
Bs"d

Een gewoon mens als messias is geen probleem.

Een gewoon mens als God is afgodendienst.

"Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!"
Micha 4:5
Wie zegt dat het geen probleem is? Een leider over de hele wereld kan niet anders dan een narcist zijn, als het een gewoon mens is.
Bs"d

Mozes was de koning van heel Israel, althans in elk geval de leider, en hij was tevens de grootste profeet die ooit geleefd heeft.

En daarbovenop was hij ook de meest nederige man ter wereld.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Het feit dat de Joden tot op de huidige dag Jezus van Nazareth als Messias verwerpen, is het beste bewijs dat Jezus de ware Messias is.

- In Genesis 3:15 wordt Jezus al geprofeteerd als ‘het zaad der vrouw’.

- In Genesis 22:18 als ‘nageslacht van Abraham’ en in Psalm 132:11 en Jeremia 23:5 als ‘nageslacht van David’.

- Dat de Messias uit een maagd geboren zou worden is geprofeteerd in Jesaja 7:14.

- Dat Hij in Bethlehem geboren zou worden, staat in Micha 5:1.

- De kindermoord te Bethlehem is geprofeteerd in Jeremia 31:15.

- Mozes profeteert al in Deuteronomium 18:18 dat Hij een groot profeet zou zijn.

- In Psalm 2:7 wordt de Messias als Gods zoon voorgesteld.

- In Psalm 110:4 wordt geprofeteerd dat Hij een priester zou zijn naar de ordening van Melchisedek.

- Jesaja 42:1-4 schetst Hem als de knecht des Heren, die de volken het recht zal openbaren.

- Zijn optreden zou in Galilea beginnen (Jesaja 9:1,2) en later zou Hij gezeten op een ezel Zijn intocht doen in Jeruzalem (Zacharia 9:9), waar Hij tot de tempel zou komen (Haggaï 2:9 en Maleachi 3:1).

- Zijn ijver voor de Here en Zijn huis wordt geprofeteerd in Psalm 69:10.

- Spreuken 8 stelt de Messias voor als de wijsheidsprediker die het eeuwige leven aanbiedt (vers 35), die er al was van den beginne (22,23).

- Hij zou voor de Israëlieten een steen des aanstoots en een rots der ergernis zijn (Jesaja 8:14).

- Zonder oorzaak zou Hij worden gehaat (Psalm 69:5, Jesaja 49:7),
- door de heersers worden afgewezen (Psalm 118:22),
- door een vriend verraden (Psalm 41:10),
- door Zijn discipelen in de steek gelaten (Zacharia 13:7)
- en voor 30 zilverlingen worden verkocht, welke prijs de koopsom zou zijn voor een akker van de pottenbakker (Zacharia 11:12,13).

- Er zouden valse getuigen tegen Hem opstaan (Psalm 35:11,12).

- Men zou Hem op de wang slaan (Micha 4:14),
- hem bespuwen (Jesaja 50:6),
- Hem bespotten (Psalm 22:7,8)
- en Hem slaan (Jesaja 50:6).

- Ondanks alles zou de Messias Zijn mond niet open doen (Jesaja 53:7).

- Zij kruisdood wordt in Psalm 22 tot in bijzonderheden beschreven en de betekenis van Zijn dood als plaatsvervangend zoenoffer wordt in Jesaja 53 genoemd. Na Zijn dood zou Hij met de rijken begraven worden (Jesaja 53:9).

- Hij zou uit de doden worden opgewekt (Psalm 16:10),
- opvaren ten hemel (Psalm 68:19)
- en zitten aan Gods rechterhand (Psalm 110:1).

Lees verder: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/bewi ... as+is_1602
Als je kunt bewijzen dat alles wat de evangelisten over Jezus zeggen al eeuwen van tevoren op een verborgen wijze geprofeteerd is, zul je moeten toegeven dat het Evangelie niet verzonnen is. Om vervalsing te voorkomen was het nodig dat het hele verhaal van Jezus verdeeld werd over alle Bijbelboeken.
De Joden hebben zich altijd blindgestaard op de zegevierende Messias, waardoor zij Hem niet herkend hebben in de Lijdende Knecht des Heren. Dat heeft zo moeten zijn. Het deel over Jezus’ omwandeling op aarde is op zo’'n verborgen wijze geprofeteerd, dat de totale vervulling in geen mensenhart is opgekomen. Geen enkele valse Messias zou het in z’n hoofd halen om alle fragmenten van de profetieën te vervullen, zo hij dat al kon. Het was zo verborgen, dat zelfs de schriftgeleerden die dagelijks de Schriften bestudeerden in de verwachting van de Messias, Hem niet herkenden toen Hij zich ten slotte aandiende.
God is Goed. :D
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 05 mei 2019, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Evangelisatie ...en christelijke propaganda...

Waar blijkt het uit de TNach dat Jezus de ware messias is?
Dat is het issue hier....
Nogmaals en nogmaals
Hou je aan het topic

Die teksten die je noemt zijn allemaal al meerdere malen weerlegd.
Laatst gewijzigd door callista op 05 mei 2019, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 05 mei 2019, 11:28 Evangelisatie ...
Waar blijkt het uit de TNach dat Jezus de ware messias is?

Teksten graag..
De teksten zijn je allemaal aangereikt. Die komen allemaal uit het Oude Testament. Sla je Bijbel open en lees :D .
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Anja schreef: 05 mei 2019, 11:29
callista schreef: 05 mei 2019, 11:28 Evangelisatie ...
Waar blijkt het uit de TNach dat Jezus de ware messias is?

Teksten graag..
De teksten zijn je allemaal aangereikt. Die komen allemaal uit het Oude Testament. Sla je Bijbel open en lees.
Ja, die teksten wel, maar er is een andere invulling aan gegeven zoals ik zei....een christelijke.
Spreuken 8 b.v. gaat niet over Jezus, maar over de Wijsheid en die is vrouwelijk.

Dus toon het zelf aan vanuit de T'NaCH...dat is de vraag....nogmaals
Waar staat dat?
Is
Jezus daar ook God?
En deel van de drie-eenheid?
Laatst gewijzigd door callista op 05 mei 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 05 mei 2019, 11:32
Anja schreef: 05 mei 2019, 11:29
callista schreef: 05 mei 2019, 11:28 Evangelisatie ...
Waar blijkt het uit de TNach dat Jezus de ware messias is?

Teksten graag..
De teksten zijn je allemaal aangereikt. Die komen allemaal uit het Oude Testament. Sla je Bijbel open en lees.
Ja, die teksten wel, maar er is een andere invulling aan gegeven zoals ik zei....een christelijke.
Spreuken 8 b.v. slaat niet op Jezus, maar over de Wijsheid en die is vrouwelijk.
Dus toon het zelf aan vanuit de T'NaCH
Waar staat dat?
Is
Jezus daar ook God?
En deel van de drie-eenheid?
Ik heb het aangetoond. Maar jij gelooft het niet. Als jij wilt kunnen geloven heb je God nodig. Als je verlangen niet naar God uitgaat, dan houdt het gewoon op. Maar waarom zou je dan op christelijke geloofsfora blijven rondhangen? Masochisme? Of toch nog sluimerend verlangen?
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 05 mei 2019, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Jij hebt niets aangetoond en ik ben de enige niet die dat tegen je zegt....en gezegd heeft.
Geef eens antwoord?
Er staan nog veel vragen open trouwens.

En stop eens met je aantijgingen en insinuaties...en retoriek en malle invullingen die nergens op slaan..maar wel veelzeggend zijn..
Het gaat hier niet om in God te geloven.....
Dat is het punt niet...

Nou...ik ben benieuwd naar serieuze argumenten...
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Anja schreef: 05 mei 2019, 11:24 Het feit dat de Joden tot op de huidige dag Jezus van Nazareth als Messias verwerpen, is het beste bewijs dat Jezus de ware Messias is.

- In Genesis 3:15 wordt Jezus al geprofeteerd als ‘het zaad der vrouw’.

- In Genesis 22:18 als ‘nageslacht van Abraham’ en in Psalm 132:11 en Jeremia 23:5 als ‘nageslacht van David’.

- Dat de Messias uit een maagd geboren zou worden is geprofeteerd in Jesaja 7:14.

- Dat Hij in Bethlehem geboren zou worden, staat in Micha 5:1.

- De kindermoord te Bethlehem is geprofeteerd in Jeremia 31:15.

- Mozes profeteert al in Deuteronomium 18:18 dat Hij een groot profeet zou zijn.

- In Psalm 2:7 wordt de Messias als Gods zoon voorgesteld.

- In Psalm 110:4 wordt geprofeteerd dat Hij een priester zou zijn naar de ordening van Melchisedek.

- Jesaja 42:1-4 schetst Hem als de knecht des Heren, die de volken het recht zal openbaren.

- Zijn optreden zou in Galilea beginnen (Jesaja 9:1,2) en later zou Hij gezeten op een ezel Zijn intocht doen in Jeruzalem (Zacharia 9:9), waar Hij tot de tempel zou komen (Haggaï 2:9 en Maleachi 3:1).

- Zijn ijver voor de Here en Zijn huis wordt geprofeteerd in Psalm 69:10.

- Spreuken 8 stelt de Messias voor als de wijsheidsprediker die het eeuwige leven aanbiedt (vers 35), die er al was van den beginne (22,23).

- Hij zou voor de Israëlieten een steen des aanstoots en een rots der ergernis zijn (Jesaja 8:14).

- Zonder oorzaak zou Hij worden gehaat (Psalm 69:5, Jesaja 49:7),
- door de heersers worden afgewezen (Psalm 118:22),
- door een vriend verraden (Psalm 41:10),
- door Zijn discipelen in de steek gelaten (Zacharia 13:7)
- en voor 30 zilverlingen worden verkocht, welke prijs de koopsom zou zijn voor een akker van de pottenbakker (Zacharia 11:12,13).

- Er zouden valse getuigen tegen Hem opstaan (Psalm 35:11,12).

- Men zou Hem op de wang slaan (Micha 4:14),
- hem bespuwen (Jesaja 50:6),
- Hem bespotten (Psalm 22:7,8)
- en Hem slaan (Jesaja 50:6).

- Ondanks alles zou de Messias Zijn mond niet open doen (Jesaja 53:7).

- Zij kruisdood wordt in Psalm 22 tot in bijzonderheden beschreven en de betekenis van Zijn dood als plaatsvervangend zoenoffer wordt in Jesaja 53 genoemd. Na Zijn dood zou Hij met de rijken begraven worden (Jesaja 53:9).

- Hij zou uit de doden worden opgewekt (Psalm 16:10),
- opvaren ten hemel (Psalm 68:19)
- en zitten aan Gods rechterhand (Psalm 110:1).

Lees verder: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/bewi ... as+is_1602
Als je kunt bewijzen dat alles wat de evangelisten over Jezus zeggen al eeuwen van tevoren op een verborgen wijze geprofeteerd is, zul je moeten toegeven dat het Evangelie niet verzonnen is. Om vervalsing te voorkomen was het nodig dat het hele verhaal van Jezus verdeeld werd over alle Bijbelboeken.
De Joden hebben zich altijd blindgestaard op de zegevierende Messias, waardoor zij Hem niet herkend hebben in de Lijdende Knecht des Heren. Dat heeft zo moeten zijn. Het deel over Jezus’ omwandeling op aarde is op zo’'n verborgen wijze geprofeteerd, dat de totale vervulling in geen mensenhart is opgekomen. Geen enkele valse Messias zou het in z’n hoofd halen om alle fragmenten van de profetieën te vervullen, zo hij dat al kon. Het was zo verborgen, dat zelfs de schriftgeleerden die dagelijks de Schriften bestudeerden in de verwachting van de Messias, Hem niet herkenden toen Hij zich ten slotte aandiende.
God is Goed. :D
Bs"d

Al die teksten die hier aangedragen zijn dat zijn, op een enkele uitzondering na, geen messiaanse profetieën. Eén uitzondering is Micha 5, maar dat is niet vervuld door JC.

Hier ga ik wat dieper op dat onderwerp in: https://sites.google.com/site/777mountzion/bruteleugens

Laat je niet afschrikken door de misschien een tikje agressieve schrijfstijl, maar elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, en het ene vogeltje is wat grofgebekter dan het andere. ;)

En soms word ik wat over-enthousiast als ik de zottigheid en de leugens zie die er rondgestrooid worden.
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 05 mei 2019, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Eliyahu schreef: 05 mei 2019, 12:06
Anja schreef: 05 mei 2019, 11:24 Het feit dat de Joden tot op de huidige dag Jezus van Nazareth als Messias verwerpen, is het beste bewijs dat Jezus de ware Messias is.

- In Genesis 3:15 wordt Jezus al geprofeteerd als ‘het zaad der vrouw’.

- In Genesis 22:18 als ‘nageslacht van Abraham’ en in Psalm 132:11 en Jeremia 23:5 als ‘nageslacht van David’.

- Dat de Messias uit een maagd geboren zou worden is geprofeteerd in Jesaja 7:14.

- Dat Hij in Bethlehem geboren zou worden, staat in Micha 5:1.

- De kindermoord te Bethlehem is geprofeteerd in Jeremia 31:15.

- Mozes profeteert al in Deuteronomium 18:18 dat Hij een groot profeet zou zijn.

- In Psalm 2:7 wordt de Messias als Gods zoon voorgesteld.

- In Psalm 110:4 wordt geprofeteerd dat Hij een priester zou zijn naar de ordening van Melchisedek.

- Jesaja 42:1-4 schetst Hem als de knecht des Heren, die de volken het recht zal openbaren.

- Zijn optreden zou in Galilea beginnen (Jesaja 9:1,2) en later zou Hij gezeten op een ezel Zijn intocht doen in Jeruzalem (Zacharia 9:9), waar Hij tot de tempel zou komen (Haggaï 2:9 en Maleachi 3:1).

- Zijn ijver voor de Here en Zijn huis wordt geprofeteerd in Psalm 69:10.

- Spreuken 8 stelt de Messias voor als de wijsheidsprediker die het eeuwige leven aanbiedt (vers 35), die er al was van den beginne (22,23).

- Hij zou voor de Israëlieten een steen des aanstoots en een rots der ergernis zijn (Jesaja 8:14).

- Zonder oorzaak zou Hij worden gehaat (Psalm 69:5, Jesaja 49:7),
- door de heersers worden afgewezen (Psalm 118:22),
- door een vriend verraden (Psalm 41:10),
- door Zijn discipelen in de steek gelaten (Zacharia 13:7)
- en voor 30 zilverlingen worden verkocht, welke prijs de koopsom zou zijn voor een akker van de pottenbakker (Zacharia 11:12,13).

- Er zouden valse getuigen tegen Hem opstaan (Psalm 35:11,12).

- Men zou Hem op de wang slaan (Micha 4:14),
- hem bespuwen (Jesaja 50:6),
- Hem bespotten (Psalm 22:7,8)
- en Hem slaan (Jesaja 50:6).

- Ondanks alles zou de Messias Zijn mond niet open doen (Jesaja 53:7).

- Zij kruisdood wordt in Psalm 22 tot in bijzonderheden beschreven en de betekenis van Zijn dood als plaatsvervangend zoenoffer wordt in Jesaja 53 genoemd. Na Zijn dood zou Hij met de rijken begraven worden (Jesaja 53:9).

- Hij zou uit de doden worden opgewekt (Psalm 16:10),
- opvaren ten hemel (Psalm 68:19)
- en zitten aan Gods rechterhand (Psalm 110:1).

Lees verder: https://www.zoeklicht.nl/artikelen/bewi ... as+is_1602
Als je kunt bewijzen dat alles wat de evangelisten over Jezus zeggen al eeuwen van tevoren op een verborgen wijze geprofeteerd is, zul je moeten toegeven dat het Evangelie niet verzonnen is. Om vervalsing te voorkomen was het nodig dat het hele verhaal van Jezus verdeeld werd over alle Bijbelboeken.
De Joden hebben zich altijd blindgestaard op de zegevierende Messias, waardoor zij Hem niet herkend hebben in de Lijdende Knecht des Heren. Dat heeft zo moeten zijn. Het deel over Jezus’ omwandeling op aarde is op zo’'n verborgen wijze geprofeteerd, dat de totale vervulling in geen mensenhart is opgekomen. Geen enkele valse Messias zou het in z’n hoofd halen om alle fragmenten van de profetieën te vervullen, zo hij dat al kon. Het was zo verborgen, dat zelfs de schriftgeleerden die dagelijks de Schriften bestudeerden in de verwachting van de Messias, Hem niet herkenden toen Hij zich ten slotte aandiende.
God is Goed. :D
Bs"d

Al die teksten die hier aangedragen zijn dat zijn, op een enkele uitzondering na, geen messiaanse profetieën. Eén uitzondering is Micha 5, maar dat is niet vervuld door JC.

Hier ga ik wat dieper op dat onderwerp in: https://sites.google.com/site/777mountzion/bruteleugens

Laat je niet afschrikken door de misschien een tikje agressieve schrijfstijl, maar elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, en het ene vogeltje is wat grofgebekter dan het andere. ;)
Hallo Eliyahu,

Dat zijn het dus wel, maar jij ziet het niet. De letter doodt namelijk maar de Geest maakt levend en ontsluit de geloofsgeheimen.

Dergelijke teksten als die van jou -op religieus gebied - lees ik niet. Waarom niet, om mijn hart te beschermen, omdat ik de joden niet wil gaan haten. Het is moeilijk om mensen lief te hebben die Mijn Heer en Heiland haten en ik moet mij er altijd aan herinneren dat zij een bedekking hebben gekregen. Persoonlijk heb ik Jezus Ontmoet (op de wijze zoals Paulus Hem ontmoette, maar dan om met mij Eucharistie te vieren) en als Hij voor je staat dan kun je onmogelijk :!: niet weten dat Hij God, de Allerhoogste is. Daar kan geen dode letter tegenop.

Dat het gelovig overblijfsel uit de joden berouwvol zullen huilen als ze Jezus strakjes zien, dat geloof ik niet alleen, dat weet ik wel zeker, want zoals ik al zei, men kan niet Hem zien en niet weten Wie Hij Is. Er blijft geen ene vezel van je overeind als Hij het inkrimpingsproces niet stopt dat zich volautomatisch in je inzet bij Zijn Aanblik.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 05 mei 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Iedereen is blind Anja....volgens jou
Die getuigenis past beter in Geloof Delen...

Geeft hier geen pas...zeker niet die haatcampagnes...
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Anja schreef: 05 mei 2019, 12:15 Hallo Eliyahu,

Dat zijn het dus wel, maar jij ziet het niet. De letter doodt namelijk maar de Geest maakt levend en ontsluit de geloofsgeheimen.

Dergelijke teksten als die van jou -op religieus gebied - lees ik niet. Waarom niet, om mijn hart te beschermen, omdat ik de joden niet wil gaan haten. Het is moeilijk om mensen lief te hebben die Mijn Heer en Heiland haten en ik moet mij er altijd aan herinneren dat zij een bedekking hebben gekregen. Persoonlijk heb ik Jezus Ontmoet (op de wijze zoals Paulus Hem ontmoette, maar dan om met mij Eucharistie te vieren) en als Hij voor je staat dan kun je onmogelijk :!: niet weten dat Hij God, de Allerhoogste is. Daar kan geen dode letter tegenop.
Bs"d

Hallo Anja,

Het punt is; je kan niet willekeurige teksten uit de Tenach die niks met de messias te maken hebben uit hun contekst gaan trekken en dan presenteren als "messiaanse profetieën vervuld door JC.
Want als je links en rechts Tenach teksten die helemaal niks met de messias te maken hebben uit hun verband gaat rukken, en dan gaat brengen als "messiaanse profetieen vervuld door JC", dan kan je van iedereen die je maar wil de messias maken, of dat nou Lou de palingboer is, Napoleon Bonaparte, of de haan van Moshe.

De haan van Moshe?

Mijn naam is Moshe, en ik ben een Chassidische Jood die van zijn jeugd af aan de woorden van onze heilige profeten geleerd is, en die hun betekenis niet helemaal begreep.
Toen, op de dag voor grote verzoendag, toen ik zat na te denken over het belang van die heilige dag, toen verkreeg ik inzicht in de verbazingwekkende betekenis van God'd woorden.
Ik herkende de vervulling van 42 messiaanse profetieen in de hebreeuwse bijbel, en mijn leven werd voor altijd ingrijpend gewijzigd.

1. Vroeg in de morgen ging ik mijn haan ophalen om het oude ritueel van een haan boven het hoofd rondzwaaien te vervullen. Ik keek de haan in de ogen, en ik zag daar de worden vervuld worden die zeggen: “ Ik ben de haan die ellende heeft gezien”. Klaagliederen 3:1 (het hebreeuwse woord “gever” betekent zowel “man” als “haan”)

2: Ik pakte hem op en zwaaide hem boven mijn hoofd gelijk het vers zegt: “En hij omringd mijn zijn hoofd” Klaagliederen 3:5 (in het hebreeuws is het woord reesh, aleph, shin, hetgeen gelezen kan worden als “rosh”, hoofd)

3: Ik keerde mijn handen in de rondte terwijl ik hem boven mijn hoofd ronddraaide, gelijk er geschreven staat: “Waarlijk, tegen mij keert Hij telkens weder zijn hand, de ganse dag.” Klaagliederen 3:3

4: Toen sprong hij uit mijn handen vandaan, en rende weg, gelijk het geschreven staat: “zij vlieden heen zonder het goede te zien.” Job 9:25

5: I richtte een kort gebed tot God, gelijk het geschreven staat: “ik wil mijn klacht de vrije loop laten,
spreken in de bitterheid mijner ziel.” Job 10:1

6: Hij rende weg van mij, daarmee het vers vervullend: “zij keerden mij de nek toe in plaats van het aangezicht;”

7&8: Ik leende een wandelstok van iemand in de buurt, zodat ik hem met de haak kon vangen, gelijk het vers zegt: “ook nam Mozes de staf Gods in zijn hand.” Ex 4:20, Num 20:8

9 & 10: Ik probeerde hem te vangen met de haak, maar hij ontving slechts een klap op zijn rug, gelijk het geschreven staat: “ellende gezien door de roede zijner verbolgenheid.”, en er staat ook geschreven: “ Want Ik heb u geslagen, zoals een vijand slaat,” Jer 30:14

11: Hij draaide zich om, en kreeg 'm toen recht op zijn wang, daarmee de profetie vervullend: “Hij biede de wang aan wie hem slaat,” Klaagliederen 3:30

12: “Toen rende hij weg een donkere hoek in, en ik volgde hem, gelijk het vers zegt: “Mij heeft Hij gevoerd en doen gaan
in duisternis en donkerte.” Klaagliederen 3:2

13: Daar had ik hem in een nauwe hoek gedreven, gelijk het geschreven staat: “al zijn vervolgers hebben het achterhaald,
midden in de benauwing.” Klaagliederen 1:3

14: Hij stond daar zwijgend, gelijk hij de gehele tijd gezwegen had, daarmee de profetie vervullend: “Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.” Jes 53:7

15: Daar in dat krappe hoekje kon hij zich nergens meer verstoppen, gelijk het geschreven staat: “Zou zich iemand in schuilhoeken kunnen verschuilen, dat Ik hem niet zou zien?”

16: Hij was nu ingesloten, gelijk het vers zegt: “Hij heeft mij iedere uitgang versperd” Klaagliederen 3:7

17: In zijn ogen zag ik dat hij een still gebed bad: “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?” Psalm 22:1

18: Het was overduidelijk dat voor hem de profetie vervuld werd: “De machtigen van Basan hebben mij omsingeld”. Psalm 22:13

19: Ik greep hem, en hij riep uit tot God, gelijk er geschreven staat: “Mijn God, ik roep des daags, en Gij antwoordt niet,
en des nachts, en ik kom niet tot stilte”.

20: Maar er kwam geen antwoord, gelijk het geschreven staat: “Zelfs als ik schreeuw en om hulp roep,
versmaadt Hij mijn gebed.” Klaagliederen 3:8

21: Het einde was daar. Ik greep hem, en voegde me in de rij bij de rituele slager die hem slachten zou.
Hij was stil en gaf geen kik, gelijk het geschreven staat: “als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open” Jes 53:7

22: De slager greep hem bij de nek, daarmee de profetie vervullend: “Hij greep mij bij de nek”, Job 16:12

23: Daarna schreeuwde hij uit: “Wees dan niet verre van mij, want nabij is de nood, en er is geen helper” Psalm 22:12

24: Ook zei hij: “Red mijn ziel van het zwaard” Psalm 22:21

25: Hij slachtte hem, daarmee de profetie vervullend: “hij is afgesneden uit het land der levenden” Jes 53:8

26: Hij liet het bloed op de aarde druipen, gelijk het geschreven staat: “Als water ben ik uitgestort” Psalm 22:15

27: Ik nam de dode haan, gelijk de profeet sprak: “zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben”

28 & 29: Ik nam hem om hem kosher te maken. We deelden hem in stukken, zijn botten brekend, gelijk het geschreven staat: “Al mijn beenderen zijn ontwricht”, Psalm 22:15 en “Hij heeft mijn beenderen gebroken” Klaagliederen 3:4

30: Toen nam ik hem mee naar huis. Mijn vrouw verwijderde de huid, daarmede de profetie vervullend: “ Hij heeft mijn vlees en mijn huid doen wegteren” Klaagliederen 3:4

31: Ze stopte hem in een pot met water, gelijk het geschreven staat: “het water is gekomen tot aan de lippen;” Psalm 69:2

32: Ze voegde er vele specerijen aan toe, daarmede de profetie vervullend: “Zij gaf ..... zeer veel specerijen” I Kon 10:10

33: Ze deed het deksel op de pan zodat het kon koken, gelijk het geschreven staat: “Hij heeft mij in duistere plaatsen doen wonen: Klaagliederen 3:6

34: De kruidige lucht van de specerijen vulde de keuken, gelijk het geschreven staat: “zijn balsemgeuren stromen” Hooglied 4:16

35: Daarna werd hij opgediend, en we keken naar hem, daarmede de profetie vervullend; “Al mijn beenderen kan ik tellen; zij kijken toe, zij zien met leedvermaak naar mij.” Ps 22:18

36: Hij werd verdeeld onder mijn gezinsleden, gelijk het geschreven staat: “Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen” Jes 53:12

37 & 38: We verheugden ons terwijl we hem opaten, daarmee de profetie vervullend; “Ik ben een belaching geworden voor heel mijn volk, hun spotlied heel de dag” Klaagliederen 3:14 en ook: “Ja, in Hem verheugt zich ons hart” Psalm 33:21

39/40/41. Nadat we gegeten hadden prezen wij God, gelijk het geschreven staat: “Gij zult eten en verzadigd worden en de HERE, uw God, prijzen” Deut.6:11,8:10,11:15

42: We zagen werkelijk Gods goedertierenheid, gelijk het geschreven staat: “Smaakt en ziet, dat de HERE goed is” Psalm 34:9

Er zijn nog zeer vele messiaanse profetieen die mijn messiaanse haan vervuld heeft, die ik hier aan toe kan voegen, en wanneer hij terug komt, dan zal hij er nog veel meer vervullen!

(c) Moshe Shulman, 2000
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13