Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

peda schreef: 29 mei 2019, 13:33 Ik wacht nog steeds op het antwoord waarom God Onveroorzaakt en Ongeschapen is en waarom zulks niet kan gelden voor de Natuur. De Aseiteit van God wordt als axioma op gevoerd, maar Aseiteit is een aanname/ veronderstelling, een geloofsbewijs wellicht, maar een geloofsbewijs is voor andersdenkenden helemaal geen bewijs. Voorts is het credo dat de "gaten "' Nooit worden opgelost, ook geen bewijs maar opnieuw een veronderstelling/ vermoeden. In de ( verre ) toekomst kijken, was voorbehouden aan de oude profeten, tegenwoordig lukt dat niemand meer.
Dat geldt ook voor de velden, maar niet voor de natuur. Dingen hebben een beginpunt, hooguit kun je met dat ding komen dat hier weggaat en daar wat maakt.
Dinges, als je weet niet hoe het heet niet, nou dan zeg je gewoon dinges.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

coby schreef: 29 mei 2019, 13:46Waarom zou je er Dinges, als je weet niet hoe het heet niet, nou dan zeg je gewoon dinges.
Welke dinges? ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Inktvlam »

Christiaan schreef:Ik zou de drie vragen als volgt willen stellen:
1. Wat is het wetenschappelijk verklaringsmodel van ID? Ofwel: Hoe werkt ID precies? Is er sprake van ‘micro-evolutie’, maar geen ‘macro-evolutie’? Hoe en wanneer grijpt de ontwerper in? Wat zijn de voorspellingen van het model en hoe is het te falsificeren?
2. Wat zijn de bewijsstukken die deze hypothese ondersteunen en wat is de interpretatie/argumentatie van dat bewijs?
3. Aantonen dat een dergelijke intelligentie bestaat. (Immers, dat wat niet bestaat kan niet de oorzaak zijn van iets).

Ik zou al heel tevreden zijn met punt 1. Dat zou een begin zijn van een interessante verkenning inzake ontwerp en het leven op aarde. En dan mag ik hopen dat met punt 2 men iets verder komt dan met “de schepping bewijst een schepper”. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor 3. Het is zaak om zuiver en logisch te redeneren en dus niet in drogredenen te vervallen. Wat dat betreft hebben een aantal hier zich al gediskwalificeerd van de discussie. Maar goed, iedereen kan een poging wagen.
Dat zijn een hoop vragen. Ik zal een poging wagen om er iets zinnigs over te zeggen. Maar dit soort vragen stel je nooit aan een evolutionist. De evobioloog komt nooit verder dan het zwaaien met z'n toverstokje en mompelt iets over natuurlijke selectie, wat hetzelfde is als hocus pocus pilatus pas.

1a) Wat is het wetenschappelijk verklaringsmodel voor ID? Nou, dat is simpel. Een intelligent ontwerper tevens schepper is verantwoordelijk voor het ontstaan van alle levende wezens. 1b) Hoe werkt ID precies? ID volgt gewoon de wetten van de logica. We zien dagelijks de producten van ontwerpers om ons heen zoals: koelkasten, wasmachines, auto's, enzovoort. Deze dingen kun je niet maken zonder vooropgezet plan en zonder verstandelijke vermogens. Met natuurlijk leven is het precies zo. Of beter gezegd dat vraagt nog een veel grotere intellectuele inspanning. Je hebt een super-intelligentie nodig om levende wezens te scheppen en alle functies in te bouwen die nodig zijn om te overleven. Maar een evolutionist moet geloven dat handen, voeten, ogen oren, tanden, stembanden, zenuwen, hersenen, longen, hart, enz. allemaal ontstaan zijn zonder doel, zomaar toevallig. En toevallig weten al die onderdelen precies wat ze doen moeten en toevallig vervullen ze precies toevallig de functie die een organisme nodig heeft om toevallig te kunnen overleven. Dat je kunt wandelen komt doordat je toevallig benen, toevallig knieën en toevallig voeten hebt, die toevallig aangestuurd worden door je hersenen. Dat is natuurlijk een theorie van helemaal niets. Maar atheïsten vinden het een prachttheorie, dat laatste (de combinatie atheïsme en ET) is niet toevallig.

Niemand ontkomt trouwens aan een schepper. Iets kan alleen maar evolueren bij een al bestaand organisme. Ik geloof dat Darwin in z'n beroemde boek ook God noemde als schepper van de eerste gemeenschappelijke voorouder. Maar ik heb 't niet terug kunnen vinden. Craig Venter noteerde: “One question is, can we extrapolate back from this data set to describe the most recent common ancestor. I don’t necessarily buy that there is a single ancestor. It’s counterintuitive to me. I think we may have thousands of recent common ancestors and they are not necessarily so common.” (paginanummer 42) (pagina 43 van de pdf)
http://www.edge.org/documents/life/Life.pdf
Dat maakt evolutie dus totaal overbodig.

1c) Micro-evolutie komt voor, macro-evolutie is nooit waargenomen. Micro-evolutie ofwel variatie of aanpassing heeft eigenlijk niets met evolutie te maken. Tegenwoordig weet men hoe aanpassingen aan een veranderende omgeving werken. Wil een organisme kunnen veranderen dan moet het vermogen tot verandering ook in het organisme aanwezig zijn. Daartoe zijn er ingebouwde mechanismen zoals bijvoorbeeld door de omgeving aangestuurde mutaties (directed mutations) en epigenetische mechanismen. Dus niet door toevallige mutaties, dat kan niet werken of zou veel te lang duren.
Kortgeleden heeft men ontdekt dat bij grotvissen het blind worden en zelfs verlies van ogen het gevolg is van epigenetische mechanismen.
http://darwins-god.blogspot.com/2017/11 ... ue-to.html

1d) Hoe en wanneer grijpt de ontwerper in? Goede vraag. Dat zou je aan de ontwerper moeten vragen. Om er toch iets van te zeggen. ID benoemt geen ontwerper, maar laten we aannemen dat God de grote Ontwerper is. Dan zien we dat er in de schepping een patroon valt te herkennen. Het duurt een ongelooflijk lange tijd voor een enorme steenklomp een levende planeet wordt. Alles in Gods schepping ontwikkelt zich geleidelijk. Ook de persoonlijke geestelijke ontwikkeling van de mens gaat geleidelijk. We komen niet volwassen, maar als kind ter wereld. Geleidelijkheid is voor de mens de beste leerschool. Als kinderen van God moeten we ooit zelf goden worden en dat gaat niet zomaar in één keer. Ook vruchten aan een boom groeien geleidelijk en zijn er niet in één keer. Ook de grondstoffen hebben zich langzaamaan ontwikkeld door de scheppingsperiodes (dus de geologische periodes) heen. En van die grondstoffen profiteren we handig. Er is dus geleidelijkheid, niet wat het ontstaan van soorten betreft, maar wel als we het over een groter geheel bezien. Je zou het goddelijke politiek kunnen noemen. “Alles wat is in de oneindigheid, is er omwille van de mensen”, schreef Lorber. “Het heelal moet op een bepaalde manier hebben geweten dat wij eraan kwamen”, schreef Freeman Dyson.

1e) Wat zijn de voorspellingen van het model en hoe is het te falsificeren?
Dat heb ik je al een keer laten zien.
viewtopic.php?f=9&t=3675&start=274
Mijn voorspelling is dat er steeds meer slim ontwerp gevonden wordt in de natuur, vooral in de biochemie, daar is geen einde aan.


2) Wat zijn de bewijsstukken? Klikkerdeklik.
viewtopic.php?f=9&t=3675&start=258
Over biomimicry:
viewtopic.php?f=9&t=3675&start=1795


3. Aantonen dat een dergelijke intelligentie bestaat. (Immers, dat wat niet bestaat kan niet de oorzaak zijn van iets).
Zinvolle gespecificeerde informatie duidt op een ontwerper, een intellectuele bron. Dat kun je simpelweg afleiden uit voorbeelden uit het dagelijkse leven. Als je thuis een briefje vindt met een zinvolle boodschap zoals: “ik zit in de kroeg” dan weet je dat het afkomstig is van een huisgenoot, een intellectuele bron die je iets wil meedelen. Een blinde kracht zoals een storm laat geen betekenisvolle gespecificeerde informatie achter. Dus de eerder genoemde bewijzen bevestigen het bestaan van de ontwerper. En verder kun je, als je God wilt zien als de grote ontwerper, verwijzen naar de Bijbel, Swedenborg, Lorber en meer van die zieners en profeten, waarin duidelijk gesteld wordt dat God de schepper is. Bijvoorbeeld deze tekst: “Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn” (Rom.1:19-20).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Hallo Inktvlam,

Wanneer je een Intelligente Ontwerper aan de basis ziet van het bestaan van biologisch leven, wat zegt dat dan verder. Zelf sluit ik ook een mogelijke "" beinvloeding "' als agnost niet per definitie uit. Een Ontwerper die mogelijkerwijze via de beinvloeding van het toeval op volstrekt onbekende wijze het "' proces "' naar een volstrekt onkenbare richting "" begeleidt "' , waarbij de vele volledige uitstervingen van soorten ook nog kunnen worden ingepast. Maar dan blijf je vervolgens weer steken bij de Ontwerper en weet je niets over Diens Bedoelingen of Inzet. Zodra je Bedoelingen aan de Ontwerper gaat "' hangen "' zit je volop in de theologie resp. de filosofie en heb je het domein wetenschap definitief verlaten. Dat is steeds mijn oprisping inzake I D .
Op hoogste level wordt I D aangestuurd door theologie cq de filosofie. Dat blijkt ook uit jouw laatste alinea's. De God zoals beschreven in de bijbel is de Grondsteen. Maar met wetenschap heeft dit argumentatie-traject dan in mijn optiek niets meer te maken, maar gaat het om geloven in de God van de Bijbel.

De God van de in jouw visie NOOIT op te lossen "' Gaten"' groeit dan door gebruik van het door jou genoemde "' argumentatie-toverstokje "' plotsklaps uit tot de God van de Bijbel. Ik zie deze zeven-mijls sprong hoogstens als een geloofsbewijs, maar zo'n bewijs mist wel Gezag.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Inktvlam »

peda schreef:Wanneer je een Intelligente Ontwerper aan de basis ziet van het bestaan van biologisch leven, wat zegt dat dan verder. Zelf sluit ik ook een mogelijke "" beinvloeding "' als agnost niet per definitie uit. Een Ontwerper die mogelijkerwijze via de beinvloeding van het toeval op volstrekt onbekende wijze het "' proces "' naar een volstrekt onkenbare richting "" begeleidt "' , waarbij de vele volledige uitstervingen van soorten ook nog kunnen worden ingepast.
Jij verwart voortdurend ID met theïstische evolutie. Terwijl je al vele malen duidelijk is gemaakt, niet alleen door mij, dat ID GEEN theïstische evolutie is.
In feite ben ik een oude-aarde-creationist, maar van veel van die creationistische sites kan ik niet enthousiast worden. Not my cup of tea. ID is interessanter.

peda schreef:Maar dan blijf je vervolgens weer steken bij de Ontwerper en weet je niets over Diens Bedoelingen of Inzet. Zodra je Bedoelingen aan de Ontwerper gaat "' hangen "' zit je volop in de theologie resp. de filosofie en heb je het domein wetenschap definitief verlaten. Dat is steeds mijn oprisping inzake I D .
Op hoogste level wordt I D aangestuurd door theologie cq de filosofie. Dat blijkt ook uit jouw laatste alinea's. De God zoals beschreven in de bijbel is de Grondsteen. Maar met wetenschap heeft dit argumentatie-traject dan in mijn optiek niets meer te maken, maar gaat het om geloven in de God van de Bijbel.
ID benoemt geen ontwerper. Dus daar had ik het bij kunnen laten, gevolgd door “punt uit”. Maar dat vond ik zelf nogal onbevredigend. Dus vandaar. Maar ik heb wel geschreven over de bedoelingen van de grote ontwerper. Verder zie ik niet in waarom je met theologie de wetenschap verlaten hebt.

peda schreef:De God van de in jouw visie NOOIT op te lossen "' Gaten"' groeit dan door gebruik van het door jou genoemde "' argumentatie-toverstokje "' plotsklaps uit tot de God van de Bijbel. Ik zie deze zeven-mijls sprong hoogstens als een geloofsbewijs, maar zo'n bewijs mist wel Gezag.
Jij blijft het maar “gaten” noemen. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik geloof in de God van de Bijbel.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Inktvlam schreef: 30 mei 2019, 12:33
peda schreef:Wanneer je een Intelligente Ontwerper aan de basis ziet van het bestaan van biologisch leven, wat zegt dat dan verder. Zelf sluit ik ook een mogelijke "" beinvloeding "' als agnost niet per definitie uit. Een Ontwerper die mogelijkerwijze via de beinvloeding van het toeval op volstrekt onbekende wijze het "' proces "' naar een volstrekt onkenbare richting "" begeleidt "' , waarbij de vele volledige uitstervingen van soorten ook nog kunnen worden ingepast.
Jij verwart voortdurend ID met theïstische evolutie. Terwijl je al vele malen duidelijk is gemaakt, niet alleen door mij, dat ID GEEN theïstische evolutie is.
In feite ben ik een oude-aarde-creationist, maar van veel van die creationistische sites kan ik niet enthousiast worden. Not my cup of tea. ID is interessanter.
Inderdaad is I D niet gelijk aan theistische evolutie. Maar mijn betoog geldt voor zowel I D als de theistische evolutie. M.a.w wanneer zich op dit forum een T E volger meldt, zal mijn inbreng niet wezenlijk anders zijn. Beiden zien de God van de Bijbel als de Intelligente Ontwerper en daar reageer ik op.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Inktvlam schreef: 30 mei 2019, 12:33 Verder zie ik niet in waarom je met theologie de wetenschap verlaten hebt.

Dat is het falsificatie proces. God onttrekt Zich aan het falsificatie proces. Theologie accepteert God zonder falsificatie, de wetenschap kan Over God niets zeggen. Niets zeggen betekent voor het domein wetenschap oplossingen zoeken zonder God-hypothese als ""uitgangspunt"'. De "' Gaten "' worden Nooit opgelost is een geloofsgedachte, de wetenschap onderzoekt, onderzoekt, maar kan niet in de toekomst kijken. De theologie heeft die heldere afbakening niet en claimt wel degelijk kennis over de toekomst te hebben. Duidelijke verschillen, zo kijk ik er tegen aan.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Inktvlam »

peda schreef:Inderdaad is I D niet gelijk aan theistische evolutie. Maar mijn betoog geldt voor zowel I D als de theistische evolutie. M.a.w wanneer zich op dit forum een T E volger meldt, zal mijn inbreng niet wezenlijk anders zijn. Beiden zien de God van de Bijbel als de Intelligente Ontwerper en daar reageer ik op.
Je gebruikt woorden als “mogelijke beïnvloeding” en “de beïnvloeding van het toeval”, dan heb je het toch echt over theïstische evolutie en beslist niet over ID. Aanhangers van theïstische evolutie staan achter de evolutietheorie en proberen daarin God naar binnen te frommelen, hij mag ook nog een beetje meedoen. Een kromme filosofie, een oxymoron, een onbegrijpelijk gedrocht. Er schijnen veel aanhangers van te zijn binnen de roomse kerk. Bij ID ligt dat totaal anders, daar heeft de ontwerper de hoofdrol en niet een raar bijrolletje.
ID'ers keren zich tegen theïstische evolutie:
https://www.amazon.com/dp/1433552868/?t ... eryinsti06

peda schreef:Dat is het falsificatie proces. God onttrekt Zich aan het falsificatie proces. Theologie accepteert God zonder falsificatie, de wetenschap kan Over God niets zeggen. Niets zeggen betekent voor het domein wetenschap oplossingen zoeken zonder God-hypothese als ""uitgangspunt"'. De "' Gaten "' worden Nooit opgelost is een geloofsgedachte, de wetenschap onderzoekt, onderzoekt, maar kan niet in de toekomst kijken. De theologie heeft die heldere afbakening niet en claimt wel degelijk kennis over de toekomst te hebben. Duidelijke verschillen, zo kijk ik er tegen aan.
“De wetenschap kan over God niets zeggen”, schreef je. Waarom wordt dan zo onvoorstelbaar veel over God gesproken en geschreven? 2.550.000.000 resultaten krijg je als je “God” googlet.
Volgens mij kun je alleen een theorie falsificeren, niet een persoon. Maar goed, we kunnen God inderdaad niet met onze eigen ogen zien. En als we dat wel zouden kunnen is dat volgens sommige lieden of dit forum nog niet voldoende, want volgens hen is alles illusie.
“Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien” (Joh.14:9), zei Jezus, dus als we een afbeelding van Jezus gezien hebben, hebben we God gezien. Toegegeven, het is een kwestie van geloof. Maar ik ben van mening dat er genoeg aanwijzingen zijn voor het bestaan van God, zoals bijvoorbeeld finetuning en biomimicry. Volgens sommige mensen is de muziek van Bach het bewijs dat God bestaat.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

Inktvlam schreef: 30 mei 2019, 16:55 “De wetenschap kan over God niets zeggen”, schreef je. Waarom wordt dan zo onvoorstelbaar veel over God gesproken en geschreven? 2.550.000.000 resultaten krijg je als je “God” googlet.
James Bond : 557.000.000
Asterix: 40.700.000
Kuifje (Tintin): 42.900.000
mr Bean: 42.900.000
Batman : 592.000.000

2.550.000.000 resultaten. En er is er geen één met adresgegevens.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Peter79 »

Bonjour schreef: 24 mei 2019, 07:16
Eliyahu schreef: 23 mei 2019, 21:31 DNA, een digitale code, met codes die door codes lopen, dat kan niet door toeval ontstaan.
Bewijs nu eens dat er geen enkel model is waarop dat kan.
Ik heb eens berekend dat een meertje van een paar vierkante kilometers met wat bacteriën het in redelijk korte tijd kan.

viewtopic.php?p=199940#p199940
Bonjour schreef: 13 jun 2018, 18:30 Leuke berekening, maar een vreemde.
Een mens heeft minder dan 40.000 genen. Een gen is gemiddeld 10^4 baseparen. Dat is met de 4 types A, C, T en G 10^5^4 mogelijkheden ofwel 10^20.

Laten we eens een meertje graven en daar bacteriën in doen. We willen niet te moe worden:
1 km * 1 km * 1 m = klein meertje = 10^4 dm x10^4 dm x10^1 dm = 10^9 liter
Iemand heeft al eens zoiets gedaan, Lenski (https://www.nrc.nl/nieuws/2004/04/10/ev ... 73-a617293). Lenski liet zijn E. coli bacteriën groeien in erlenmeyers met een volume van 10 ml. Dat volume groeide in een etmaal vol, waarna hij de volgende dag de bacteriën overplantte in erlenmeyers met nieuwe voeding. Zou hij alle bacteriën overplanten, dan zou hij qua volume vloeistof op dag 6 jouw meertje voorbij zijn. Op dag 12 zou alle water op aarde niet genoeg zijn voor zijn experiment. Hij hield het praktisch en plantte elke dag 1% van de populatie over. Lenski startte in 1988 en het experiment loopt voor zover ik weet tot op de dag van vandaag.
Voor een vijver geldt een aanbevolen concentratie bacteriën van 10^6/liter.
1 bacterie heeft meer dan 300 genen en een mutation rate van 0.003/gen/generation = 1 gen per generatie
Dus in ons meertje hebben we 10^15 bacteriën die dus per generatie 10^15 genen opleveren.
Jouw formulering vind ik hier wat verwarrend. Een gen is in de biologie een discrete eenheid van erfelijk materiaal, waarmee organismen erfelijke eigenschappen doorgeven aan hun nageslacht (wikipedia). In jouw berekening is er 1 gemuteerd gen per generatie. Een mutatie in een gen maakt niet direct een ander gen. Er ontstaat meestal (door puntmutatie) een andere variant op hetzelfde gen. Dit wordt een allel genoemd.
Er zijn bacteriën die elke 20 minuten onder gunstige omstandigheden delen, maar ons meer is niet vervuild met meststoffen van de boeren eromheen en de bacteriën doen het rustig aan. 3 generaties per dag. = 1000/jaar.
Dus 10^18 nieuwe genen per jaar. 10^27 in een miljard jaar.
Behe bespreekt Lenski’s experiment in hoofdstuk 7. Bij Lenski zijn er 6 tot 7 generaties per dag en als Behe schrijft zijn er 65.000 generaties gepasseerd. Dit is volgens Behe equivalent aan meer dan een miljoen jaar in de geschiedenis van de grote zoogdieren zoals de mens. Het zijn genoeg generaties om substantiële veranderingen vast te stellen. En dat gebeurde. De groeisnelheid van de cellen nam toe en de celgrootte nam ook toe. De veranderingen kwamen in afzonderlijke golven, waarbij een verandering opkwam en zich door de populatie verspreidde.

Sinds de eeuwwisseling konden de eerste voordelige mutaties herleid worden tot op DNA-niveau. De bacteriën hadden hun vermogen verloren om ribose (een soort suiker) om te zetten. Direct grenzend aan de ribosegenen zat een virusachtig mobiel element dat op verschillende plekken door eiwitmachinerie door het DNA heen kan worden verplaatst. Daarbij worden vaak stukjes DNA herschikt, omgedraaid of vernietigd. In de volgende jaren werden meer mutaties herleid. Andere genen werden geïdentificeerd waarvan het DNA onklaar was gemaakt door mobiele elementen, zoals genen die betrokken zijn bij het maken van de celwanden. Door een nieuwe techniek vonden Lenski en coworkers in 8 van de 12 stammen 59 genen waarvan het activiteitsniveau was verlaagd of verhoogd ten opzichte van de uitgangssituatie. Al deze veranderingen konden worden herleid tot de verandering van één enkel regulatiegen (dubble SpoT). Elk van de 8 stammen had puntmutaties in het spoT gen, maar op verschillende plekken.

In 2016, na het in kaart brengen van 264 genomen, werd een overzicht gepubliceerd: in 15 genen waren meerdere puntmutaties, net als in het spoT gen, waardoor waarschijnlijk de activiteit van het bijbehorende eiwit was afgenomen. Van 16 genen was het eiwitproduct niet meer werkzaam, zoals het vermogen om ribose om te zetten. Behe concludeert dat de bottomline is dat na 50.000 generaties in het meest uitgewerkte evolutieexperiment ooit, waarbij de nakomelingen wat betreft groeisnelheid hun voorouders in het stof laten bijten na schier eindeloze mutatie en selectie, het zeer waarschijnlijk is dat alle veranderingen die voordeel gaven, gebaseerd zijn op het degraderen en afbreken van de respectievelijke vooroudergenen.

Nu zou je kunnen zeggen dat dit een lab experiment is en dat het een matter of scale is, maar wat dit aantoont is dat het niet zozeer de zeldzaamheid van het verkrijgen van nieuwe werkzame eiwitten en functionele genen is dat de ET van Darwin ondermijnt, maar de grote frequentie van beschadigende mutaties die voordeel hebben en daarom worden doorgegeven en zich in de populatie verspreiden. Behe illustreert dit met een figuur van een DNA-streng, die op 66 posities gevoelig is om onklaar te worden of te degraderen en slechts op twee posities door mutatie zijn functie beter kan vervullen.
Nu zitten daar dubbele tussen en een gen dat op een verkeerd moment langskomt gaat weer verloren maar aan de andere kant is dit wel een heel klein meertje. Daarnaast zijn er weer meerdere wegen die naar Rome leiden, met andere woorden: er waren steeds meerdere oplossingen voor gunstige genen op een bepaald moment. Hoe groot is de kans dat alle menselijke (of ander intelligente soort) genen spontaan zijn ontstaan: 1

Blijkbaar hoefden niet alle eiwitten uitgeprobeerd te worden. Hoeveel eiwitten hebben dezelfde functie als hemoglobine bijvoorbeeld?
Zolang er geen selectie is, kunnen genen inderdaad vrij muteren tot van alles en nog wat. Het experiment van Lenski laat zien dat onder invloed van de omgeving en de selectie op snel groeien een deel van het genoom zijn functies verliest, waardoor de soort niet meer kan inspelen op toekomstige veranderingen. In extreme gevallen, zoals in het geval van de pestbacterie, raakt de soort een groot deel van zijn genetische erfenis kwijt en strandt in de ecologische niche die hij het laatst bezet. Analyse van het DNA toont aan dat de pest bacterie nauw verwant is met een bodembacterie die of goedaardig zijn of slechts een milde reactie in het lichaam veroorzaken bij ingestie. Ongeveer 5000 jaar geleden kreeg de pestbacterie twee kleine DNA plasmiden (mobiele elementen) van andere bacteriën die het mogelijk maakten om in vliegen te overleven en zo op mensen te worden overgedragen op een nieuwe manier, door een beet. De bacterie paste zich toen snel aan zijn infectieve levensstijl aan en verloor 150 genen die blijkbaar niet langer nodig waren in de nieuwe omgeving. Daardoor werd hij een obligatieve bloedgedragen pathogeen. Hij kon buiten het lichaam niet meer overleven. Samen met de genen verbrandde hij een hoop evolutionaire bruggen achter zich. De aanpassing aan nieuwe omstandigheden betekent zo ook een beperking van de verdere mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 30 mei 2019, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Inktvlam schreef: 30 mei 2019, 16:55
peda schreef:Inderdaad is I D niet gelijk aan theistische evolutie. Maar mijn betoog geldt voor zowel I D als de theistische evolutie. M.a.w wanneer zich op dit forum een T E volger meldt, zal mijn inbreng niet wezenlijk anders zijn. Beiden zien de God van de Bijbel als de Intelligente Ontwerper en daar reageer ik op.
Je gebruikt woorden als “mogelijke beïnvloeding” en “de beïnvloeding van het toeval”, dan heb je het toch echt over theïstische evolutie en beslist niet over ID. Aanhangers van theïstische evolutie staan achter de evolutietheorie en proberen daarin God naar binnen te frommelen, hij mag ook nog een beetje meedoen. Een kromme filosofie, een oxymoron, een onbegrijpelijk gedrocht. Er schijnen veel aanhangers van te zijn binnen de roomse kerk. Bij ID ligt dat totaal anders, daar heeft de ontwerper de hoofdrol en niet een raar bijrolletje.
ID'ers keren zich tegen theïstische evolutie:
https://www.amazon.com/dp/1433552868/?t ... eryinsti06
Hallo Inktvlam.
Inderdaad een duidelijk verschil inzake de kijk op het Handelen van God. Omdat ik zelf noch de gedachten van I D volg, noch T E gelovige ben, laat ik dit thema liever over aan de specifiek geinteresseerden.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Inktvlam schreef: 30 mei 2019, 16:55
“De wetenschap kan over God niets zeggen”, schreef je. Waarom wordt dan zo onvoorstelbaar veel over God gesproken en geschreven? 2.550.000.000 resultaten krijg je als je “God” googlet.
Volgens mij kun je alleen een theorie falsificeren, niet een persoon. Maar goed, we kunnen God inderdaad niet met onze eigen ogen zien. En als we dat wel zouden kunnen is dat volgens sommige lieden of dit forum nog niet voldoende, want volgens hen is alles illusie.
“Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien” (Joh.14:9), zei Jezus, dus als we een afbeelding van Jezus gezien hebben, hebben we God gezien. Toegegeven, het is een kwestie van geloof. Maar ik ben van mening dat er genoeg aanwijzingen zijn voor het bestaan van God, zoals bijvoorbeeld finetuning en biomimicry. Volgens sommige mensen is de muziek van Bach het bewijs dat God bestaat.
Ik vermoed dat niet het woord God de Trigger is van de grote interesse , maar de God met een ( vermeende ) Bedoeling met de mens. Van oudsher is een God die de mens voorschriften geeft op aarde en Die na de dood beloont of straft, zeer suspect. In mijn ervaring wordt nauwelijks aandacht geschonken aan de Filosofische Onbekende God als Oorzaak van Alles. Ook jij houd je niet bezig met een Onbekende God, maar jij brengt God zoals beschreven in de Bijbel in de discussie. Vandaar in mijn optiek het enorme aantal reacties en publicaties te vinden via google. Daarover kun je wel een apart topic openen, naast het I D verhaal in dit topic . Waarom is er zo'n grote zeer brede commotie wanneer de God met een Bedoeling door gelovigen op het podium wordt gebracht. :?: :?:
Laatst gewijzigd door peda op 30 mei 2019, 18:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Ja.......kan het nog wetenschappelijker? :geek: :w
Zo komen we er wel...

[modbreak Trajecto] Bericht is een korte spottende opmerking en geen inhoudelijke reactie. Zoiets is ongewenst.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Vertrokken user 5 »

Inktvlam schreef: 30 mei 2019, 16:55
peda schreef:Inderdaad is I D niet gelijk aan theistische evolutie. Maar mijn betoog geldt voor zowel I D als de theistische evolutie. M.a.w wanneer zich op dit forum een T E volger meldt, zal mijn inbreng niet wezenlijk anders zijn. Beiden zien de God van de Bijbel als de Intelligente Ontwerper en daar reageer ik op.
Je gebruikt woorden als “mogelijke beïnvloeding” en “de beïnvloeding van het toeval”, dan heb je het toch echt over theïstische evolutie en beslist niet over ID. Aanhangers van theïstische evolutie staan achter de evolutietheorie en proberen daarin God naar binnen te frommelen, hij mag ook nog een beetje meedoen. Een kromme filosofie, een oxymoron, een onbegrijpelijk gedrocht. Er schijnen veel aanhangers van te zijn binnen de roomse kerk.
Het klopt dat de Katholieke Kerk bij monde van de paus de eventuele evolutie insluit en niet uit. Naar mijn mening een zeer wijs besluit, want hoe exact dit fysieke lichaam ooit tot stand is gekomen, doet er voor een katholiek geheel niet toe, aangezien hij gelooft dat God geest is en dat wij ten diepste uit geest bestaan. De eventuele ontwikkelingsweg van het stoffelijke leven doet daar niets aan af. En wanneer de I D aanhanger eventueel oog in oog mocht komen te staan met ET als in Extra Terrestial - en dat is wat ik persoonlijk samen met Sitchin denk dat er gebeurd is (en Dawkins hint daar ook op) - , dan heeft die ID-aanhanger net als de ET- aanhanger een nieuw probleem, terwijl de Katholiek daar helemaal geen problemen mee heeft. Want zoals reeds gezegd doet het er voor een katholiek - en ik denk zelf trouwens ook voor veel protestanten- helemaal niet toe hoe het vlees ontstaan is.

Ik denk zelf dat het ontwerp van mijn fysieke lijf uit een genetisch experiment van buitenaardsen met een voorloper van de mens is ontstaan. En dat al die verschillende mensenrassen uit verschillende genetisch gemanipuleerde mensenparen zijn ontstaan. Maar dat ontwerp van dat fysieke lijf zou niet levensvatbaar zijn geweest als God daar zijn geest niet aan had gegeven. Dus wat maakt het uit hoe de fysiek exact tot stand is gekomen?

Jozef Rulof denkt dat alle mensen ooit verschillende soorten dieren waren en dat ook de ziel daaruit geëvolueerd is tot mens. Zelfs dat sluit ik niet uit. Maar maakt het uit, Inktvlam? Voor mij niet.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 30 mei 2019, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Is ID nu bewezen?
Dawkins hint nergens op...die houdt alle mogelijkheden open zoals een integer wetenschapper betaamt..
God, Aliëns, en zelfs Pietje Puk....bij wijze van spreken....
"It is possible", "ik could be" etc...enz....zoals hij zegt in de video die jij hebt gegeven.
Kijk er nog maar eens naar...

Zegt Dawkins hiermee dat hij in ID gelooft?
En er een aanhanger van is?

viewtopic.php?f=9&t=3076&p=231354&hilit ... ns#p231354

Waar beweert Dawkins dat?
Laatst gewijzigd door callista op 30 mei 2019, 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

callista schreef: 30 mei 2019, 17:55 Ja.......kan het nog wetenschappelijker? :geek: :w
Zo komen we er wel...
Nou vooruit.

https://www.mupload.nl/img/fkm0ujx52m0.jpg
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Vertrokken user 5 »

coby schreef: 30 mei 2019, 18:58
callista schreef: 30 mei 2019, 17:55 Ja.......kan het nog wetenschappelijker? :geek: :w
Zo komen we er wel...
Nou vooruit.

https://www.mupload.nl/img/fkm0ujx52m0.jpg
:lol: Als je daar een paar miljoen jaar naar blijft kijken, kruipt er misschien vanzelf een mensje uit. Wie zal het zeggen. :D
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2554
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Inktvlam »

Bonjour schreef: 30 mei 2019, 17:33
Inktvlam schreef: 30 mei 2019, 16:55 “De wetenschap kan over God niets zeggen”, schreef je. Waarom wordt dan zo onvoorstelbaar veel over God gesproken en geschreven? 2.550.000.000 resultaten krijg je als je “God” googlet.
James Bond : 557.000.000
Asterix: 40.700.000
Kuifje (Tintin): 42.900.000
mr Bean: 42.900.000
Batman : 592.000.000

2.550.000.000 resultaten. En er is er geen één met adresgegevens.
Ik zie het helemaal voor me. Het gezin Bonjour vraagt zich af: waar is papa nou zo druk mee bezig? :? Papa zoekt op internet naar het adres van God. :o Maar hij kan het niet vinden. Dat kan kloppen. God is alomtegenwoordig. Dus niet één adres, maar alle adressen ! Dat is nog 's andere koek.
Niet echt een briljante speurneus die Bonjour. Want Batman woonde in Gotham city, Kuifje in Brussel en Asterix in Bretagne.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Bonjour heeft gelijk
Van God is ook geen adres te vinden...

Net zo min als van Donald Duck en zijn drie neefjes, Katrien en oom Dagobert.........en Guus Geluk
Oh...van die wel, die wonen in Duckland...op de Eenden Allee no.11

En Sneeuwwitje met haar zeven dwergen wonen in IJsland...
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Tin »

callista schreef: 30 mei 2019, 22:05 Bonjour heeft gelijk
Van God is ook geen adres te vinden...

Net zo min als van Donald Duck en zijn drie neefjes, Katrien en oom Dagobert.........en Guus Geluk
Oh...van die wel, die wonen in Duckland...op de Eenden Allee no.11

En Sneeuwwitje met haar zeven dwergen wonen in IJsland...
Wat dit betreft zijn Inktvlam en Bonjour het dan met elkaar eens.
God heeft net zo min met adressen te maken als sprookjesfiguren.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

Tin schreef: 30 mei 2019, 22:28
callista schreef: 30 mei 2019, 22:05 Bonjour heeft gelijk
Van God is ook geen adres te vinden...

Net zo min als van Donald Duck en zijn drie neefjes, Katrien en oom Dagobert.........en Guus Geluk
Oh...van die wel, die wonen in Duckland...op de Eenden Allee no.11

En Sneeuwwitje met haar zeven dwergen wonen in IJsland...
Wat dit betreft zijn Inktvlam en Bonjour het dan met elkaar eens.
God heeft net zo min met adressen te maken als sprookjesfiguren.
Ja...hoe Bonjour het ziet is de vraag.....dat is aan hem
Maar dit topic in LB heeft toch niets meer met serieuze wetenschap te maken....maar meer met pseudo-gedoe hetgeen al meerdere malen weerlegd is...
Sommigen [met kennis van wetenschap] zie ik hier ook niet meer...die hebben kennelijk de pijp al aan Maarten gegeven....daar valt niet tegenop te redeneren...

Antwoorden krijg je niet alleen maar hoofdzakelijk retoriek en het zich herhalende knip- en plakwerk en zg. lollige reacties bij gebrek aan argumenten...en dan ook nog in de repeat...
O.a. ook van Eli en Alpha ..[evangelisatie etc] ....tja...is dat bewijs?

I rest my case.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 30 mei 2019, 22:05 Bonjour heeft gelijk
Van God is ook geen adres te vinden...

Net zo min als van Donald Duck en zijn drie neefjes, Katrien en oom Dagobert.........en Guus Geluk
Oh...van die wel, die wonen in Duckland...op de Eenden Allee no.11

En Sneeuwwitje met haar zeven dwergen wonen in IJsland...
Volgens het jodendom woont God te Jeruzalem.

'Wie is onder ulieden van al Zijn volk? Zijn God zij met hem, en hij trekke op naar Jeruzalem, dat in Juda is; en hij bouwe het huis des HEEREN, des Gods van Israël; Hij is de God Die te Jeruzalem woont.' (Ezra 1:3)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Ik herhaal het nog maar een keertje. Wetenschap heeft niets met God van doen, want God, mocht Hij "'Bestaan"' onttrekt Zich aan empirisch onderzoek. Wat in de wetenschap wel gebeurt, is dat in de natuur, volgens een afgesproken methodiek, wordt gezocht naar uiteraard natuurlijke verklaringen voor belangrijke fenomenen. De verkregen bevindingen worden uiteraard door mensen met onderling totaal verschillende levensbeschouwingen getoetst aan persoonlijke inzichten. Zo stellen I D en E T gelovigen dan hun God voorop en komen in hun beoordeling tot de conclusie dat de wetenschappelijke bevindingen rechtstreeks wijzen naar God vanwege o.m. de onherleidbare complexiteit, waardoor de "' gaten "' Nooit door de wetenschap kunnen worden gedicht.. De naturalisten die totaal niets hebben met een god-gedachte zoeken per definitie de oplossing binnen de natuur en komen in hun beoordeling tot de conclusie dat de wetenschap goed op weg is om een natuurlijke oplossing voor het fenomeen "" biologisch leven "' te geven. Beide groepen komen natuurlijk nooit tot elkaar omdat de basis-instelling vanaf den beginne totaal verschillend is. Alles draait om de persoonlijke beoordeling van de bereikte stand van weten in de wetenschap. Wanneer de wetenschap ooit haar grenzen zou bereiken en niet meer verder komt, dan herhaalt de naturalist dat het niet te weten valt, immers God als Oplossing is niet mogelijk en het blijft staan dat geen succes voor methode A niet logisch behoeft te betekenen dat methode B gelijk heeft. Omgekeerd wanneer de wetenschap in de ( verre ) toekomst alle "' Gaten "" kan oplossen dan zal de God-gelovige God opschuiven naar bijvoorbeeld het multiversum. Het multiversum als het nieuwe ""God- Gat "". Zo blijf je dus bezig omdat vele geestelijk volwassenen zich hun basis-overtuiging door argumenten niet laten afnemen, dat geldt voor de God-volger evenzeer als voor de naturalist.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

Inktvlam schreef: 30 mei 2019, 21:43 God is alomtegenwoordig. Dus niet één adres, maar alle adressen ! Dat is nog 's andere koek.
https://www.youtube.com/watch?v=fzCBF06DxHg
8:40
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Tin »

callista schreef: 30 mei 2019, 22:51
Tin schreef: 30 mei 2019, 22:28
callista schreef: 30 mei 2019, 22:05 Bonjour heeft gelijk
Van God is ook geen adres te vinden...

Net zo min als van Donald Duck en zijn drie neefjes, Katrien en oom Dagobert.........en Guus Geluk
Oh...van die wel, die wonen in Duckland...op de Eenden Allee no.11

En Sneeuwwitje met haar zeven dwergen wonen in IJsland...
Wat dit betreft zijn Inktvlam en Bonjour het dan met elkaar eens.
God heeft net zo min met adressen te maken als sprookjesfiguren.
Ja...hoe Bonjour het ziet is de vraag.....dat is aan hem
Maar dit topic in LB heeft toch niets meer met serieuze wetenschap te maken....maar meer met pseudo-gedoe hetgeen al meerdere malen weerlegd is...
Sommigen [met kennis van wetenschap] zie ik hier ook niet meer...die hebben kennelijk de pijp al aan Maarten gegeven....daar valt niet tegenop te redeneren...

Antwoorden krijg je niet alleen maar hoofdzakelijk retoriek en het zich herhalende knip- en plakwerk en zg. lollige reacties bij gebrek aan argumenten...en dan ook nog in de repeat...
O.a. ook van Eli en Alpha ..[evangelisatie etc] ....tja...is dat bewijs?

I rest my case.
Ja, repeat en repeat.
Daar ontkom je niet aan zolang het gaat over iets dat niet te bewijzen is maar toch door sommigen nog steeds als zodanig gezien wordt.
Wat dat betreft :flower1: voor Peda die het nóg een keer duidelijk uitlegt.
Veel wetenschappelijke kennis is ook eigenlijk niet nodig om te zien dat ID niet te bewijzen valt.
Wat mij betreft strooit Inktvlam al met veel te veel wetenschap.
Alleen: hij trekt vervolgens een conclusie die alles behalve wetenschappelijk is.
Inktvlam heeft trouwens laatst wel toegegeven dat het bewijs zoals 'wij' (Jij, Peda, Christiaan e.v.a.) het bedoelen er niet is.
Maar voor hem is het voldoende bewezen. De bewijzen zijn (voor hem) overduidelijk.
Nu ja, dat kan, en vind ik gezien de aard van hoe een mens in elkaar zit ook niet raar, maar dat is dan een persoonlijk bewijs en geen wetenschappelijk bewijs.
Iemand als Alfa herhaalt echt uitsluitend dat het een bewijs zou zijn, dus dan is het gesprek afgelopen.
Terwijl het natuurlijk razend interessant is hoe we vérder met de vraag zouden kunnen.
Al dekt het de topic titel dan niet meer.
Dit topic is voor zoiets als afspraken vooraf zoals bij politieke onderhandelingen.
Zij we het er mee eens dat we niet met de 'het is wetenschappelijk bewezen kaart" kunnen gaan zwaaien?
Goed, dan kunnen we verder praten.
Maar nu blijven we, zoals Peda het zo mooi uitdrukt, ronddraaien als een worst in een juspan.
Voorwaarde vooraf dáárvoor: laat het, ten bate van jou, mij en nog wat forummers, wel een vega worst zijn. :clown:
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.