Homoseksuelen naar de hel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

In de geloofsboeken van christenen, joden en moslims en van vele andere godsdiensten zijn duizenden jaren geleden zaken beschreven of doorverteld etc.
Zo ook zaken over seksualiteit wat alleen tussen een man en een vrouw mocht plaats vinden, al het andere was een zonde. Men moest zich voortplanten en de zeden en gewoonten waren toen zo. Dochters werden wel aan eventuele voorbijgangers gegeven, relaties tussen mannen daar wist men niet van; oh ze kenden schandknapen en mannen die met mannen aanlagen enz,enz. Men was ook rigoreus wanner er overspel werd gepleegd; stenigen tot de dood er op volgt. Diefstal dat koste je minstens een hand en voor het vermaak werd Johannes de Doper's hoofd afgehakt en gepresenteerd op een dienblad.

Ik kijk wel eens films over de Middeleeuwen; wat een gruwel, nee zo straffen wij niet meer en ook niet voor het stelen van een stukje brood. Oh ja, dat stelen van een brood kon je een paar honderd jaar geleden ook nog laten deporteren naar Australië. En zo zien we dat zeden en gewoontes veranderen door voortschrijdende inzichten. En dat begrijpen we allemaal!!

En toch zie je dat in veel godsdiensten er nog kleine(of grotere) groepen mensen zijn die zich vastbijten in een tekst waar homoseksualiteit not done was dus is. Niet de tekst waar bij diefstal een hand af gehakt moest worden, niet de tekst bij overspel steniging worden aangehaald, nee de teksten waarmee men denkt homoseksuele mede gelovigen -van welke snit ook- buiten te kunnen sluiten.

Zelfs op andere fora is men er meer dan bekommert om, oprecht verdriet omdat er christenen zijn die zo denken.

En daar gaat er bij mij iets wringen; oh als er één is die vecht voor acceptatie van homoseksuelen in de kerk dan ben ik het. Maar het wringt wanneer het gebruikt wordt om alleen christenen vast te zetten. Of nog erger "waarom geloven jullie dat het niet zondig is staat toch in de bijbel?" Nooit vragen ze mij: ''waarom hakken jullie geen handen meer af, staat toch in de bijbel? ''Waarom stenigen jullie niet meer, staat toch in de bijbel?'' Zelden maakt men zich op Vrijdenkersfora waar Geloofsgesprek ook tegenaan hangt zorgen om de moslim en de jood die in het zelfde schuitje zitten.

Ik eindig met een nachtzoen ook al is het dag. Een nachtzoen van Herman Finkers voor allen die bang zijn voor God's toorn of voor hen die menen vanuit oprechte compassie er christenen mee om de oren te kunnen slaan.
https://youtu.be/r1O3U_VYfoA
Laatst gewijzigd door Storm op 04 jan 2020, 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door HJW »

Storm schreef: 04 jan 2020, 11:30
En daar gaat er bij mij iets wringen; oh als er één is die vecht voor acceptatie van homoseksuelen in de kerk dan ben ik het. Maar het wringt wanneer het gebruikt wordt om alleen christenen vast te zetten. Of nog erger "waarom geloven jullie dat het niet zondig is staat toch in de bijbel?" Nooit vragen ze mij: ''waarom hakken jullie geen handen meer af, staat toch in de bijbel? ''Waarom stenigen jullie niet meer, staat toch in de bijbel?''
Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat het stenigen en afhakken vervalt als de wet vervalt. Homosexualiteit daarentegen wordt ook negatief benader in het NT.
Zelden maakt men zich op Vrijdenkersfora waar Geloofsgesprek ook tegenaan hangt zorgen om de moslim en de jood die in het zelfde schuitje zitten.
Freethinker is idd een behoorlijk anti-christelijk forum.
Dit forum is van oorsprong een christelijk forum en dus komen daar eerder de christelijke gedachtengangen naar voren. En dat kan een eenzijdige indruk geven.
Mij maakt het niet uit wie er homosexuelen discrimineert, ik ben sowieso tegen discriminatie van hen.
Als ik een moslim of een jood tegenkom die dat doet, zal die persoon van mij ook weerwoord krijgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

@HJW,
Ook het N-T is twee duizend jaar geleden geschreven of bij elkaar bedacht ;) Ook daar werd Johannes hoofd nog afgehakt, 200 jaar geleden dacht men nog dat homoseksualiteit niet kon. Over dat onze geaardheid aangeboren kon wezen wist men niets tot weinig.
Het is ook een algemeen stuk wat ik schreef maar ik merk dat daar al mijn frustratie gaat zitten, dus van mij afschrijven dan maar.

Ik weet dat het jou niet uit maakt welke gelovige discrimineert maar je bent nog vergeten te zeggen; ook Janus uit een Utrechtse volksbuurt. :)

NB; Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat het stenigen en afhakken vervalt als de wet vervalt.

Zouden de Joden dat dan nog steeds doen, nee dacht het niet!
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

Het heeft sowieso veel te maken met de kerstening wereldwijd in mijn optiek......die homohaat.

In Oeganda b.v. Is 80% door de kerstening gedwongen christen te worden en daar worden homoseksuelen gemarteld en krijgen een gevangenisstraf.
Eind vorig jaar is daar nog het verzoek om de doodstraf ingediend
Evangelische en fundamentalistische predikers zijn daar nog steeds bezig met hun missie en het bouwen van nieuwe kerken.
Al tien jaar lang, is Uganda het land in Afrika dat uitgekozen is door fundamentalistische christelijke groeperingen, die zgn. het Woord van God verspreiden en daarbij de strijd tegen LGBT’s als speerpunt gekozen hebben. Er wordt verschrikkelijk veel geld gestoken in deze activiteiten, christelijke scholen en kerken worden opgericht; christelijke Amerikaanse jongeren worden enthousiast gemaakt om enkele jaren in Uganda door te brengen en aan kerstening te doen; mensen op het platteland worden bezocht om het woord van God te leren kennen; plaatselijke predikanten worden ingezet voor het fundamentalistische gedachtegoed.
De docu laat zien hoe een van die Ugandese predikanten, de vertegenwoordiger van de Amerikaanse Kerken, een van de rijkste mannen van Uganda geworden is
Door en door Afrikaans
Wat mijn onderzoek heeft laten zien is dat homoseksualiteit door en door Afrikaans is. Mijn boek The Politics of Passion (2006) laat zien dat op grond van de bouwstenen die de tot slaaf gemaakten hadden meegenomen uit West Afrika er in Suriname (en ook elders in het Caribisch Gebied en in het Zuiden van de V.S.) een seksuele cultuur kon ontstaan, waarin gelijkgeslachtelijke seksualiteit een grote rol speelde. Ik heb beschreven hoe met name de relaties tussen Creoolse vrouwen, de solidariteit en de onderlinge hulp die zij elkaar boden, hen in staat gesteld hebben te overleven gedurende de vele eeuwen van onderdrukking.
Het is dan ook bijzonder zuur te moeten constateren dat zoveel mensen hier hun eigen cultuurgeschiedenis niet kennen en zich laten meeslepen door een globale golf van homohaat.
Lees verder:
https://werkgroepcaraibischeletteren.nl ... -het-volk/
Laatst gewijzigd door callista op 04 jan 2020, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door HJW »

Storm schreef: 04 jan 2020, 12:01 @HJW,
Ook het N-T is twee duizend jaar geleden geschreven of bij elkaar bedacht ;) Ook daar werd Johannes hoofd nog afgehakt, 200 jaar geleden dacht men nog dat homoseksualiteit niet kon. Over dat onze geaardheid aangeboren kon wezen wist men niets tot weinig.
Het is ook een algemeen stuk wat ik schreef maar ik merk dat daar al mijn frustratie gaat zitten, dus van mij afschrijven dan maar.
Dat klopt. Gelukkig weten we tegenwoordig beter. Net als dat de bliksem geen straf is van God.
Ik weet dat het jou niet uit maakt welke gelovige discrimineert maar je bent nog vergeten te zeggen; ook Janus uit een Utrechtse volksbuurt. :)
Mijn excuus. Ik voeg Janus toe !!
NB; Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat het stenigen en afhakken vervalt als de wet vervalt.

Zouden de Joden dat dan nog steeds doen, nee dacht het niet!
Ai.....ik had het weer over de christenen.
Maar je hebt gelijk.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

De wet is niet vervallen maar vervuld....en joden evangeliseren niet.
Ergo dan wordt dat gedachtegoed niet verspreid en zal het geleidelijk aan afnemen.
Er blijft nog steeds een groep ultra orthodoxe joden......maar ook die evangeliseren niet wereldwijd...
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

callista schreef: 04 jan 2020, 13:22 De wet is niet vervallen maar vervuld....en joden evangeliseren niet.
Ergo dan wordt dat gedachtegoed niet verspreid en zal het geleidelijk aan afnemen.
Er blijft nog steeds een groep ultra orthodoxe joden......maar ook die evangeliseren niet wereldwijd...
Ja, dat weten we nu wel; Joden evangeliseren niet maar wat heeft dat met homoseksualiteit te maken? Ik meen dat in de Tora/Tenach ook wel het één en ander staat over homoseksualiteit, wat niet zo fris en aardig is. Je meet met twee maten.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

HJW schreef: 04 jan 2020, 12:22
Storm schreef: 04 jan 2020, 12:01 @HJW,
Ook het N-T is twee duizend jaar geleden geschreven of bij elkaar bedacht ;) Ook daar werd Johannes hoofd nog afgehakt, 200 jaar geleden dacht men nog dat homoseksualiteit niet kon. Over dat onze geaardheid aangeboren kon wezen wist men niets tot weinig.
Het is ook een algemeen stuk wat ik schreef maar ik merk dat daar al mijn frustratie gaat zitten, dus van mij afschrijven dan maar.
Dat klopt. Gelukkig weten we tegenwoordig beter. Net als dat de bliksem geen straf is van God.
Ik weet dat het jou niet uit maakt welke gelovige discrimineert maar je bent nog vergeten te zeggen; ook Janus uit een Utrechtse volksbuurt. :)
Mijn excuus. Ik voeg Janus toe !!
NB; Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat het stenigen en afhakken vervalt als de wet vervalt.

Zouden de Joden dat dan nog steeds doen, nee dacht het niet!
Ai.....ik had het weer over de christenen.
Maar je hebt gelijk.
HJW je bent een schat, geef mij maar gelijk. Je ziet die bui al hangen zeker. :lol:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

@Storm
De christenen hebben het door evangelisatie en kerstening verspreid zoals ik eerder zei...met voorbeelden .
Dus dan wordt het in stand gehouden en aangewakkerd
Niet gelezen?.
De joden niet.

Dan dooft het eerder uit.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

callista schreef: 04 jan 2020, 13:47 @Storm
De christenen hebben het door evangelisatie en kerstening verspreid zoals ik eerder zei...met voorbeelden .
Dus dan wordt het in stand gehouden en aangewakkerd
Niet gelezen?.
De joden niet.
Nog steeds zijn er orthodoxe joden, nog steeds zijn er orthodoxe moslims, nog steeds zijn er orthodoxe christenen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

Ja..heb ik ook al gezegd, maar evangeliseren die twee eerstgenoemden ook en hebben ze ook aan kerstening gedaan?
Heb je alles wel gelezen ?
Ook wat Oeganda betreft ?
Of denk jij dat dat er niets mee te maken heeft ?

Dan hoop ik dat je dat uitlegt en ik het bij het verkeerde eind heb
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Mart »

Storm schreef: 04 jan 2020, 11:30 Zelfs op andere fora is men er meer dan bekommert om, oprecht verdriet omdat er christenen zijn die zo denken. En daar gaat er bij mij iets wringen; oh als er één is die vecht voor acceptatie van homoseksuelen in de kerk dan ben ik het. Maar het wringt wanneer het gebruikt wordt om alleen christenen vast te zetten. Of nog erger "waarom geloven jullie dat het niet zondig is staat toch in de bijbel?" Nooit vragen ze mij: ''waarom hakken jullie geen handen meer af, staat toch in de bijbel? ''Waarom stenigen jullie niet meer, staat toch in de bijbel?'' Zelden maakt men zich op Vrijdenkersfora waar Geloofsgesprek ook tegenaan hangt zorgen om de moslim en de jood die in het zelfde schuitje zitten.
Omdat er daar christenen zijn met wie je erover kunt communiceren. Zoals je hebt gemerkt, krijgt Elijahoe eveneens de wind van voren als hij dit onderwerp aankaart -- net zoals een moslim, zogauw die opdaagt en dit verouderde gedachtengoed verdedigt.
Storm schreef: 04 jan 2020, 13:51 Nog steeds zijn er orthodoxe joden
De overgrote meerderheid van de Joden is atheïst, agnost, of zodanig liberaal dat men absoluut geen probleem heeft met homoseksualiteit.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

@Mart,
De overgrote meerderheid van de christenen heeft geen probleem met homoseksualiteit, net als de meerderheid van de Joden.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
HJW
Berichten: 6115
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door HJW »

Storm schreef: 04 jan 2020, 13:47
HJW je bent een schat, geef mij maar gelijk. Je ziet die bui al hangen zeker. :lol:
Het eerste heb je helemaal gelijk in. 🤗
En het tweede: je gaf aan chagrijnig te zijn. Nou.....dan neem ik geen enkel risico meer.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

Storm schreef: 04 jan 2020, 14:32 @Mart,
De overgrote meerderheid van de christenen heeft geen probleem met homoseksualiteit, net als de meerderheid van de Joden.
Ja...sommigen verleggen hun werkterrein...het lijkt in de genen te zitten.
De docu over Oeganda al gelezen?

Hoe denk jij daarover?
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

callista schreef: 04 jan 2020, 13:53 Ja..heb ik ook al gezegd, maar evangeliseren die twee eerstgenoemden ook en hebben ze ook aan kerstening gedaan?
Heb je alles wel gelezen ?
Ook wat Oeganda betreft ?
Of denk jij dat dat er niets mee te maken heeft ?

Dan hoop ik dat je dat uitlegt en ik het bij het verkeerde eind heb
Gisteren plaatste je een staatje waar al de landen op staan waar homoseksuelen gevangenisstraf zelfs de doodstraf krijgen.
De meeste landen waren moslim landen; zelfs Gambia een overwegend moslimland waar veel Nederlanders luxe vakanties houden. Waar wij zelfs het schoolgeld betalen voor een jongetje wat misschien wel mee krijgt dat homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt.
Al die landen en welke pik jij eruit?? Inderdaad één van de weinige landen met een christelijke regering nl Oeganda; één teveel dat wel.

Hier het staatje nog eens! https://winq.nl/articles/227514/in-welk ... strafbaar/
Laatst gewijzigd door Storm op 04 jan 2020, 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Mart »

Storm schreef: 04 jan 2020, 14:32 @Mart,
De overgrote meerderheid van de christenen heeft geen probleem met homoseksualiteit, net als de meerderheid van de Joden.
Klopt. En als gezegd, krijgt ieder - inclusief Elijahoe - de wind van voren die hier het verouderde gedachtengoed verdedigt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

HJW schreef: 04 jan 2020, 14:33
Storm schreef: 04 jan 2020, 13:47
HJW je bent een schat, geef mij maar gelijk. Je ziet die bui al hangen zeker. :lol:
Het eerste heb je helemaal gelijk in. 🤗
En het tweede: je gaf aan chagrijnig te zijn. Nou.....dan neem ik geen enkel risico meer.
:kiss1:

Trouwens de Teletubbies mogen zich ook wel zorgen maken, https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/14 ... _vona.html
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10145
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 04 jan 2020, 09:45
Messenger schreef: 04 jan 2020, 09:22

God oordeelt niet. Dus ook geen oordeel over 'goed', 'slecht', 'juist', 'verkeerd'. Dit zijn stempeltjes die mensen uitdelen, 'oké' of 'niet-oké'.

Een oordeel past niet bij een vrije wil (en dat is niet de wil om God's wil te doen).

Een oordeel past ook niet bij onvoorwaardelijke liefde.

Persoonlijk, gezien vanuit mijn eigen individuatie, oordeel ik wel.

Jouw eigen individuatie valt ook niet samen met wat jij ten diepste bent, de Godsvonk.
Los van het lichaam ben ik weer ten diepste de Godsvonk, gereïntegreerd in het Al.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2877
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Zijn er hier misschien nog christenen die wel in de bijbel geloven?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door callista »

Kom je nooit meer in je geboorteplaats Urk?
Hoe staat het er daar voor Eli?
Zijn ze daar nog zo conservatief of wat meer geëvolueerd en begrip en acceptatie hebben voor de homoseksuele mens?
Ik hoop het van harte.....

Misschien zou je eens kunnen beseffen dat er ook christenen zijn die ze accepteren i.p.v. af te wijzen en ze te verdoemen en/of ze verbieden een volwaardige relatie met alles erop en eraan te hebben....ze dat niet eens te gunnen...omdat in hun ogen God dat zogenaamd niet wil...
God niet of..??????? :roll:
En die lezen ook de Bijbel....
Probeer het eens....
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Storm »

callista schreef: 04 jan 2020, 19:27 Kom je nooit meer in je geboorteplaats Urk?
Hoe staat het er daar voor Eli?
Zijn ze daar nog zo conservatief of wat meer geëvolueerd en begrip en acceptatie hebben voor de homoseksuele mens?
Ik hoop het van harte.....

Misschien zou je eens kunnen beseffen dat er ook christenen zijn die ze accepteren i.p.v. af te wijzen en ze te verdoemen en/of ze verbieden een volwaardige relatie met alles erop en eraan te hebben....ze dat niet eens te gunnen...omdat in hun ogen God dat zogenaamd niet wil...
God niet of..??????? :roll:
En die lezen ook de Bijbel....
Probeer het eens....
Eli hangt de joodse godsdienst aan, dat hij misschien uit Urk komt doet er niet toe.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Peter79 »

Bonjour schreef: 03 jan 2020, 19:52Dus mijn vraag is eigenlijk aan de christenen waarom ze denken dat LHBT-ers niet naar de hel gaan. Is dat standpunt uit de Bijbel te halen?
Ik ben van mening dat dit inderdaad uit de Bijbel is te halen. Wat wel en niet mag, is een kwestie van de wet. Veel christenen houden de wet uit liefde voor God. Ik denk dat dat vergelijkbaar is met wat de Farizeeën deden ten tijde van het Nieuwe Testament. Slechts de inhoud van de geboden verschilt, maar ieder vindt het belangrijk om zich te conformeren aan geboden.

In de Romeinenbrief gaat het onder meer over vrij worden ten aanzien van de wet: Zo, mijn broeders, bent u ook door het lichaam van Christus gedood met betrekking tot de wet, opdat u aan een Ander zou toebehoren, namelijk aan Hem Die uit de doden opgewekt is, opdat wij vrucht zouden dragen voor God.
Want toen wij in het vlees waren, waren de hartstochten van de zonden, die geprikkeld worden door de wet, in onze leden werkzaam om vrucht te dragen voor de dood.
Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter
(Rom 7: 4-6 HSV).

Je kan dit ook terugvinden in het onderwijs van Jezus: je moet het leven verliezen om het te vinden en om het koninkrijk te zien moet je opnieuw geboren worden. Een nieuwe mens wordt niet gerealiseerd door middel van de gebiedende wijs, maar door een nieuwe geest die van binnen wordt geschapen. Je kan dan niet anders dan het stuur uit handen geven en vertrouwen op God, anders ga je toch weer naar een ideaal leven. Zonder wet is er geen maatstaf om te oordelen, het oordeel komt aan God toe en op zijn stoel kan je niet gaan zitten.

Het betekent dat je het voluit accepteert dat je LHBT'er bent. Ieder kan op zijn eigen plek christen zijn. Alleen een LHBT'er die christen is, heeft wellicht andere prioriteiten dan als hij dat niet zou zijn. In de gemeente heb je daarom met veel variatie te maken. Paulus drukt dan ook op het hart om elkaar niet te oordelen inzake allerlei zaken van leefstijl. Ook is het zaak dat christenen hun nieuwe vrijheid gaan claimen, waardoor het evangelie bekend komt te staan als een soort van eigen belang (bijv slaven die hun vrijheid claimen op basis van het evangelie brengen de gemeente in opspraak, waardoor de verkondiging van de boodschap gevaar loopt).

Helemaal zonder wet is de christen niet- er is een gebod tot liefhebben dat heel omvattend is en onrecht uitsluit. Voor mij vormt de omgang met LHBT'ers de lakmoesproef om te bepalen of christenen echte vrijheid preken, of dat ze stiekem hun houvast vinden in menselijke setjes.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Mart »

Eliyahu schreef: 04 jan 2020, 19:22 Bs"d

Zijn er hier misschien nog christenen die wel in de bijbel geloven?
Degenen die vinden dat homoseksualiteit foei is, zitten reeds in de kast. Anja en Yolanda_dB waren de laatsten, voor zover ik me herinner.

Men heeft het recht openlijk te verkondigen dat homoseksualiteit fout is, hetgeen in toenemende mate betekent dat men zichzelf openlijk voor gek zet. En geen wapen is zo bruikbaar in een relevante discussie, als een opponent die zichzelf en z'n deelgenoten publiekelijk voor paal zet en in de voeten schiet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Homoseksuelen naar de hel?

Bericht door Petra »

HJW schreef: 04 jan 2020, 11:51
Storm schreef: 04 jan 2020, 11:30
En daar gaat er bij mij iets wringen; oh als er één is die vecht voor acceptatie van homoseksuelen in de kerk dan ben ik het. Maar het wringt wanneer het gebruikt wordt om alleen christenen vast te zetten. Of nog erger "waarom geloven jullie dat het niet zondig is staat toch in de bijbel?" Nooit vragen ze mij: ''waarom hakken jullie geen handen meer af, staat toch in de bijbel? ''Waarom stenigen jullie niet meer, staat toch in de bijbel?''
Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat het stenigen en afhakken vervalt als de wet vervalt. Homosexualiteit daarentegen wordt ook negatief benader in het NT.
Zet 'r op Storm! :flower1: (Al heeft HJW wel een punt, ik vind jouw tirade prachtig! 8-) :lol: )

HJW schreef: 04 jan 2020, 11:51
Storm schreef: 04 jan 2020, 11:30 Zelden maakt men zich op Vrijdenkersfora waar Geloofsgesprek ook tegenaan hangt zorgen om de moslim en de jood die in het zelfde schuitje zitten.
Freethinker is idd een behoorlijk anti-christelijk forum.
Dit forum is van oorsprong een christelijk forum en dus komen daar eerder de christelijke gedachtengangen naar voren. En dat kan een eenzijdige indruk geven.
Het is inderdaad een eenzijdig forum. Ik heb niet voor niets zo m'n best gedaan om er een veelzijdigheid aan topics naar binnen te gooien!
Ik snap dat dat bashen van christenen vervelend is, maar ik denk dat een hoop mensen langdurig moeten genezen na afstand genomen te hebben van hun eigen religie en dat het daardoor komt dat vooral christenen het te verduren hebben.
Misschien laat het je wel nooit helemaal los? Denk ik aan Martine.. die had het ergens over verweven.
Ik kan me ook indenken.. dat als je in het verleden vanwege je geloof homoseksuelen naar de hel verwezen hebt dat je je daar behoorlijk rot over voelt als je eenmaal hebt ingezien hoe verkeerd dat is.


Ik vind dat je groot gelijk hebt Storm.. maar tegelijk heb ik ook meer moeite met de bijbelse gelovigen die dat soort dingen preken dan dan met moslims, misschien vanwege de idee dat de westerse mens inmiddels wel beter zou moeten weten?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas