De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Graag Bonjour.....
Ik vond het een ergerlijk artikel....
Zich zorgen maken over het atheïsme.... :w
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

callista schreef: 08 feb 2020, 09:35 Graag Bonjour.....
Ik vond het een ergerlijk artikel....
Zich zorgen maken over het atheïsme.... :w
Christenen horen het al jaren... :lol:
Welkom bij de club.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Ja...als je het geloof achter je laat maakt men zich zorgen wat er dan voor in de plaats komt.
Nou .....gewoon gezond verstand...en zoveel andere zaken, alsof religie alleen zaligmakend is..
Het is natuurlijk iemand die bang is dat het geloof verdwijnt....
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Dikkie »

Met deze stelling ben ik het wel volkomen eens: "...tot ze erachter kwam dat dit atheïsme niet genoeg was. Het is volgens haar kil, hooghartig en het biedt geen zingeving."
Behalve dat hooghartig dan. Die begrijp ik niet.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door collegavanerik »

Dikkie schreef: 08 feb 2020, 10:51 Met deze stelling ben ik het wel volkomen eens: "...tot ze erachter kwam dat dit atheïsme niet genoeg was. Het is volgens haar kil, hooghartig en het biedt geen zingeving."
Behalve dat hooghartig dan. Die begrijp ik niet.
Ook niet kil, en mijn vader zaliger hield me altijd voor: "Heb je geen zin? Dan máák je maar zin!" Ik heb bijvoorbeeld veel meer tijd voor leuke dingen sinds ik niet meer geloof.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Dikkie schreef: 08 feb 2020, 10:51 Met deze stelling ben ik het wel volkomen eens: "...tot ze erachter kwam dat dit atheïsme niet genoeg was. Het is volgens haar kil, hooghartig en het biedt geen zingeving."
Behalve dat hooghartig dan. Die begrijp ik niet.
Hooghartig verbind ik aan de anti-theist die met een kristalheldere boodschap door de wereld trekt en die boodschap de niet-anti theisten als DE BOODSCHAP voor ogen houdt. DE BOODSCHAP voor ogen houden betekent een andere mening als inferieur beschouwen en dan is hooghartigheid dicht in de buurt. Hooghartigheid is in mijn optiek niet alleen voorbehouden aan christelijke fundi's. Anderen weten er ook wat van. In ieder geval is het in mijn optiek een discussie-killer, wie de discussie killer ook inzet.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

collegavanerik schreef: 08 feb 2020, 11:18
Dikkie schreef: 08 feb 2020, 10:51 Met deze stelling ben ik het wel volkomen eens: "...tot ze erachter kwam dat dit atheïsme niet genoeg was. Het is volgens haar kil, hooghartig en het biedt geen zingeving."
Behalve dat hooghartig dan. Die begrijp ik niet.
Ook niet kil, en mijn vader zaliger hield me altijd voor: "Heb je geen zin? Dan máák je maar zin!" Ik heb bijvoorbeeld veel meer tijd voor leuke dingen sinds ik niet meer geloof.
Het geloof kan inderdaad oproepen om niet leuke dingen te doen: eenzamen en gevangen te bezoeken, vreemdelingen begroeten. Nee dan liever een voetbalwed-strijd. Ps daarmee beweer ik niet dat jij dat niet doet, naast je leuke dingen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Eenzamen te bezoeken en je bekommeren om je medemens etc...…..daar heb je het geloof niet voor nodig.
Dat kan zeker ook zonder...dan ontloopt men in iedere geval de poging tot bekering...
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

callista schreef: 08 feb 2020, 11:28 Eenzamen te bezoeken en je bekommeren om je medemens etc...…..daar heb je het geloof niet voor nodig.
Dat kan zeker ook zonder...dan ontloopt men in iedere geval de poging tot bekering...
Maar leuke dingen doen en geloof kan ook prima samen gaan.
Zondag ga ik ook lekker wandelen, genieten van de dag.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Ja natuurlijk....het maakt ook geen verschil.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Storm »

Nic schreef: 08 feb 2020, 09:42
callista schreef: 08 feb 2020, 09:35 Graag Bonjour.....
Ik vond het een ergerlijk artikel....
Zich zorgen maken over het atheïsme.... :w
Christenen horen het al jaren... :lol:
Welkom bij de club.
In de postcast legt ze het beter uit, dus voor de mensen die alleen het artikel gelezen hebben, iets naar beneden scrollen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door collegavanerik »

Nic schreef: 08 feb 2020, 11:23
collegavanerik schreef: 08 feb 2020, 11:18
Dikkie schreef: 08 feb 2020, 10:51 Met deze stelling ben ik het wel volkomen eens: "...tot ze erachter kwam dat dit atheïsme niet genoeg was. Het is volgens haar kil, hooghartig en het biedt geen zingeving."
Behalve dat hooghartig dan. Die begrijp ik niet.
Ook niet kil, en mijn vader zaliger hield me altijd voor: "Heb je geen zin? Dan máák je maar zin!" Ik heb bijvoorbeeld veel meer tijd voor leuke dingen sinds ik niet meer geloof.
Het geloof kan inderdaad oproepen om niet leuke dingen te doen: eenzamen en gevangen te bezoeken, vreemdelingen begroeten. Nee dan liever een voetbalwed-strijd. Ps daarmee beweer ik niet dat jij dat niet doet, naast je leuke dingen.
Ik doelde op kerktijd en bidden nic, niet over sociaal actief zijn. Inderdaad houd ik niet van voetbal.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Nic schreef: 08 feb 2020, 11:32
callista schreef: 08 feb 2020, 11:28 Eenzamen te bezoeken en je bekommeren om je medemens etc...…..daar heb je het geloof niet voor nodig.
Dat kan zeker ook zonder...dan ontloopt men in iedere geval de poging tot bekering...
Maar leuke dingen doen en geloof kan ook prima samen gaan.
Zondag ga ik ook lekker wandelen, genieten van de dag.
Maar wat is het toch opvallend dat en er is daar onderzoek na gedaan eenzamen bezoeken mensen in de knel helpen enz enz enz ,door wie worden zij bezocht niet door de ongelovigen maar uit gerekend door de gelovigen Katholieken en Protestanten.

Mensen zeggen dat ze er van los zijn maar doen er van alles aan om het Geloof weg te poetsen,gaat niet lukken totaal niet.
Maar ja ze doen hun nutteloze best maar.

Een hedendaags voorbeeld begonnen en opgericht door gelovigen de mensen die dat begonnen zijn waren protestant.En zo zijn er nog heel wat voorbeelden te geven.

Oja uit gerekende doet de gelovige leuke dingen en geniet van het heerlijk leven :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Snelheid schreef: 08 feb 2020, 13:53 Maar wat is het toch opvallend dat en er is daar onderzoek na gedaan eenzamen bezoeken mensen in de knel helpen enz enz enz ,door wie worden zij bezocht niet door de ongelovigen maar uit gerekend door de gelovigen Katholieken en Protestanten.
Je uitspraak wordt niet ondersteund door de data.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... -doet-het-
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef: 08 feb 2020, 14:56
Snelheid schreef: 08 feb 2020, 13:53 Maar wat is het toch opvallend dat en er is daar onderzoek na gedaan eenzamen bezoeken mensen in de knel helpen enz enz enz ,door wie worden zij bezocht niet door de ongelovigen maar uit gerekend door de gelovigen Katholieken en Protestanten.
Je uitspraak wordt niet ondersteund door de data.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... -doet-het-
CBS tja die zetten de cijfers en uit komsten naar hun hand wat het beste uit komt doen,hoogst on betrouwbaar en niet relevant.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

haha, Dit is Rusland niet.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Atheist2 »

Nic schreef: 08 feb 2020, 11:32 Maar leuke dingen doen en geloof kan ook prima samen gaan.
Zondag ga ik ook lekker wandelen, genieten van de dag.
Het is maar wat je leuk vind :)
Met windkracht elf buiten lopen, in de regen.

Maar geniet ervan ;)
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Dikkie »

collegavanerik schreef: 08 feb 2020, 11:18
Dikkie schreef: 08 feb 2020, 10:51 Met deze stelling ben ik het wel volkomen eens: "...tot ze erachter kwam dat dit atheïsme niet genoeg was. Het is volgens haar kil, hooghartig en het biedt geen zingeving."
Behalve dat hooghartig dan. Die begrijp ik niet.
Ook niet kil, en mijn vader zaliger hield me altijd voor: "Heb je geen zin? Dan máák je maar zin!" Ik heb bijvoorbeeld veel meer tijd voor leuke dingen sinds ik niet meer geloof.
Kil in de zin, dat het zich van goden in ieder geval niets aantrekt, omdat atheïsme inhoudt dat niet in het bestaan wordt geloofd. Aan de andere kant: Is dat kil?? Ik heb de mogelijkheid, als atheïst, me in meerdere goden te verdiepen op een manier waarvan een gelovige alleen maar kan dromen.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Dikkie »

peda schreef: 08 feb 2020, 11:21
Dikkie schreef: 08 feb 2020, 10:51 Met deze stelling ben ik het wel volkomen eens: "...tot ze erachter kwam dat dit atheïsme niet genoeg was. Het is volgens haar kil, hooghartig en het biedt geen zingeving."
Behalve dat hooghartig dan. Die begrijp ik niet.
Hooghartig verbind ik aan de anti-theist die met een kristalheldere boodschap door de wereld trekt en die boodschap de niet-anti theisten als DE BOODSCHAP voor ogen houdt. DE BOODSCHAP voor ogen houden betekent een andere mening als inferieur beschouwen en dan is hooghartigheid dicht in de buurt. Hooghartigheid is in mijn optiek niet alleen voorbehouden aan christelijke fundi's. Anderen weten er ook wat van. In ieder geval is het in mijn optiek een discussie-killer, wie de discussie killer ook inzet.
In een anti theïst zie ik iemand die zich enorm kan opwinden over het "in naam van Allah of God". Als ik 2 vliegtuigen in de WTC zie vliegen ben ik even anti theïst. Als ik hoor dat mensen die werken in een abortuskliniek het leven zuur wordt gemaakt door bijbel getrouw christenen, ben ik even anti theïst. Maar nooit zal ik anti theïsme als DE BOODSCHAP gaan verkondigen. er is geen "DE boodschap"
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Nic schreef: 08 feb 2020, 09:23 Nu is het volgens mij niet de bedoeling om zo maar links te posten, maar deze wil ik jullie toch niet onthouden:
https://www.nporadio1.nl/opinie-comment ... een-crisis

Het is natuurlijk altijd de vraag als een religie wegvalt, maar ook een beweging die daar fel tegen ageert, wat er dan voor terug komt.
Is de mens altijd op zoek naar iets hogers, iets groters? Prima die vooruitgang, maar laten we oppassen dat het niet ten koste van anderen of de natuur gaat.
Gedurende de dag moest ik aan de strijd denken tussen operating systems OS/2 en Windows 95. Iedereen was te spreken over de kwaliteit van OS/2. Als je bij OS/2 een programma ontwikkelde en in de bouwfase was er een geheugen probleem, zei OS/2 "Dit programma heeft een memory fout. Het wordt nu afgesloten". Windows/95 zei niets. Die crashte gewoon. Toch heeft OS/2 het niet gehaald al zijn er nog fans. Het lag aan de verschillen in kwaliteit van de marketing afdelingen. In een verhaal later schreef iemand dat als de IBM marketeers ipv OS/2 sushi hadden moeten verkopen ze het aangeprezen hadden als dooie, kouwe, rauwe vis. In gesprek met een Amerikaan zei ik "Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is Windows alleen populair omdat iedereen het gebruikt."
Een heel verhaal om aan te geven dat de kwaliteit van iets niets te maken heeft met de populariteit. Dat geldt voor operating systems, maar het geldt ook meningen. Het is vaak de kracht van de marketing man. Trump is niet de betere presidentskandidaat. Zijn verkoop machine liep beter. Religie is niet de betere positie, het heeft nog meer machthebbers bij de omroepen.

Dus zit atheïsme niet in een crisis als het minder aanhangers zou hebben. En zouden er minder aanhangers zijn? Volgens het artikel was er in 1970 een hoogtepunt in aantallen atheïsten. Ik vermoed dat ze toen de hele Sowjet Unie en China als atheïstisch meegerekend hebben. Communisme is atheïsme tenslotte. Op papier wel, maar de mensen waren gewoon nog gelovig en toen het regime minder strikt werd laaide het weer op.
Ondertussen in Nederland: Steeds meer mensen noemen zich ongelovig en atheïst, terwijl je nooit een Harris of Carrier op tv hebt gezien. Wel Hour of Power en the Passion, maar het mag niet baten. Heel West-Europa gaat dezelfde kant op. Ook moslims die zich hier vestigen hebben last van ont-moskeeing.
En daarbuiten? Een Indische collega zei "We geloven echt niet meer in Heilige Koeien, hoor, zo achterlijk zijn we echt niet meer." De aantallen zeggen niets. Dat komt door de bevolkingsexplosie. De geloofsbeleving verandert, vermindert.
En ondertussen zit de RKK in crisis. Hoe komen ze aan pastoors? Kunnen we ook niet stellen dat alle religies in crisis zitten? Niet de laatste jaren, altijd al. Nooit heeft één religie kunnen aantonen dat ze de juiste was. En het verspreiden van het christendom is meer te danken aan het verspreiden van de macht van de christelijke machthebbers dan aan de eigen inhoud.

En als mensen blijven geloven omdat het atheïsme zo kil is, wat zegt dat dan eigenlijk over hun geloof? Hoeveel mensen gaan er morgen naar de kerk omdat het zo gezellig is? Atheïsme heeft geen antwoord op zingeving. Nee, klopt. Religie wel. Weliswaar duizenden verschillende, maar antwoorden zat. En eigenlijk weet iedereen het antwoord. Het leven heeft zin als je anderen helpt.

Waarom zou Harris het niet meer over religie hebben. Zou hij er niet meer in geloven of zou hij zijn punt wel gemaakt hebben en verder gaan? En volgens mij haalt ie nog wel eens uit.
Het is om die reden dat ontkerkelijking meer ietsisten dan atheïsten oplevert.
Nee, we zitten op dit moment met een bevolking waarvan een heel groot deel vroeger gewoon met hun ouders naar de kerk is geweest. En daar stampen ze het idee van religie wel goed tussen de oren. Zelfs als het geloof weg is, blijft er nog iets over van 'Er moet meer zijn tussen hemel en aarde.' (Daar is ook weer een tv serie van.) Niet vanwege de kilheid maar vanwege de brainwashing. 2000 jaar geleden was niemand sceptisch. Een historicus schreef rustig dat een koe een lam baarde. Een sceptisch denken krijg je niet opeens als je dat nooit gewend was omdat het nooit gestimuleerd was.

Het achterlaten van religie is niet iets wat in een paar jaar gebeurt. Niet in één generatie. Niet overal tegelijk. Het is een proces dat een gevolg is van toename van onderwijs en van toegang tot informatie. De Jesus myth theory bestond al jaren, 1940 oid dacht ik, maar hoe kwam je erachter? Als ik naar de boekwinkel of bibliotheek loop staat er zelden iets van atheïsme. Laat staan een degelijk stuk. Nooit iets van Carrier.

Rosling gaf al aan dat de geboortecijfers dalen. Onderwijs zal toenemen en dan ook welvaart. De smartphone komt steeds meer in gebruik. Het is niet de vraag of atheïsme gaat overheersen, het is alleen de vraag wanneer. En ondertussen proberen tv programma's de schaapjes bijeen te houden. Imans roepen op tot jihad of eigen staat, maar dat vertraagt hooguit. De uitkomst weten we al.

Ik zou Thijs van den Brink wel eens willen spreken. Ik vraag me af hoe sterk zijn argumenten voor zijn geloof zijn. In zijn programma's komen geen doorgewinterde atheïsten waar ie hard tegengas van krijgt. Dat is slecht voor de kijkcijfers.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Dikkie schreef: 08 feb 2020, 17:36
peda schreef: 08 feb 2020, 11:21
Dikkie schreef: 08 feb 2020, 10:51 Met deze stelling ben ik het wel volkomen eens: "...tot ze erachter kwam dat dit atheïsme niet genoeg was. Het is volgens haar kil, hooghartig en het biedt geen zingeving."
Behalve dat hooghartig dan. Die begrijp ik niet.
Hooghartig verbind ik aan de anti-theist die met een kristalheldere boodschap door de wereld trekt en die boodschap de niet-anti theisten als DE BOODSCHAP voor ogen houdt. DE BOODSCHAP voor ogen houden betekent een andere mening als inferieur beschouwen en dan is hooghartigheid dicht in de buurt. Hooghartigheid is in mijn optiek niet alleen voorbehouden aan christelijke fundi's. Anderen weten er ook wat van. In ieder geval is het in mijn optiek een discussie-killer, wie de discussie killer ook inzet.
In een anti theïst zie ik iemand die zich enorm kan opwinden over het "in naam van Allah of God". Als ik 2 vliegtuigen in de WTC zie vliegen ben ik even anti theïst. Als ik hoor dat mensen die werken in een abortuskliniek het leven zuur wordt gemaakt door bijbel getrouw christenen, ben ik even anti theïst. Maar nooit zal ik anti theïsme als DE BOODSCHAP gaan verkondigen. er is geen "DE boodschap"
Hallo Dikkie,

Ik zie jouw voorbeeld over de WTC idioten als het volgen van een afschuwelijk Godsbeeld. Maar het zegt niets Over Allah, God, Dios, Dieux, of Hoe ook te noemen, maar alles over een volkomen krankzinnige god-invulling. Godsbeelden zeggen m.i. Niets, maar dan ook Niets Over God ( wat daaronder ook te verstaan ). De Transcendente is Onbekend en blijft Onbekend en de aan de Transcendente toegeschreven Openbaring ( een beetje aangereikte kennis over het Onkenbare ) wordt door mensen vertaald in Godsbeelden via een enorm lange interpretatie liniaal. Daarom ook zo enorm veel totaal verschillende Godsbeelden uit de menselijke interpretatie-keuken. Het is vanuit mijn optiek onzinnig dat krankzinnigheden in dit menselijk vertaalproces worden uitvergroot naar de (mogelijke ) Transcendente. Transcendentie is Geen Godsbeeld.
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Dikkie »

peda schreef: 08 feb 2020, 17:53 Hallo Dikkie,

Ik zie jouw voorbeeld over de WTC idioten als het volgen van een afschuwelijk Godsbeeld. Maar het zegt niets Over Allah, God, Dios, Dieux, of Hoe ook te noemen, maar alles over een volkomen krankzinnige god-invulling. Godsbeelden zeggen m.i. Niets, maar dan ook Niets Over God ( wat daaronder ook te verstaan ). De Transcendente is Onbekend en blijft Onbekend en de aan de Transcendente toegeschreven Openbaring ( een beetje aangereikte kennis over het Onkenbare ) wordt door mensen vertaald in Godsbeelden via een enorm lange interpretatie liniaal. Daarom ook zo enorm veel totaal verschillende Godsbeelden uit de menselijke interpretatie-keuken. Het is vanuit mijn optiek onzinnig dat krankzinnigheden in dit menselijk vertaalproces worden uitvergroot naar de (mogelijke ) Transcendente. Transcendentie is Geen Godsbeeld.
Nou, dat weet ik zonet nog niet. ALS de God van het OT, of Allah werkelijk bestaat en er staat secuur beschreven waar Hij allemaal een broertje dood aan heeft en hoe dat bestreden moet worden...en dat geloven deze 'mensen', dan ben ik toch echt anti-geloof. Anti theist is misschien niet het goede woord. Hoe kun je anti zijn, tegen iets waarin je niet gelooft?
Er moeten wel heel veel interpreteerfouten van de openbaringen gemaakt zijn, wil de God van het OT of Allah een liefdevolle alle-volkeren-omarmende-God zijn.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Dikkie,

Jij blijft maar de positie innemen dat de gehele bijbelinhoud afkomstig is ( geinspireerd ) door God Zelve. Dat gelooft inmiddels nog maar een heel klein deel van de gelovigen. Lees maar eens het Dei Verbum van de met meer als 1 miljard gelovigen grote RK Kerk. Reeksen aan verzen worden daar de persoonlijke opvattingen van de schrijver toegerekend en niet aan de Transcendente. Ook de bijdragen alhier van Nic en Peter duiden op een totaal andere vers -lezing als jij die presenteert. Het is toch niet zo dat G G exclusief volledig gedateerde Gods-opvattingen promoot. Ik snap echt niet dat dit belangrijke punt maar niet wil landen. Het lijkt mij langzamerhand meer en meer dat de atheist een nauwelijks bestaande gelovige ( stroman ) in de arena plaatst, om die makkelijk af te schieten wegens knullerigheid om vervolgens te roepen "" elke vorm van geloof, onzin "". Liefde als allerhoogste eigenschap kom je ook bij de "" oude "" filosoof Plato tegen, die zoals bekend niets te maken had met Openbaring.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door collegavanerik »

Bonjour schreef: 08 feb 2020, 17:44 Gedurende de dag moest ik aan de strijd denken tussen operating systems OS/2 en Windows 95. Iedereen was te spreken over de kwaliteit van OS/2. Als je bij OS/2 een programma ontwikkelde en in de bouwfase was er een geheugen probleem, zei OS/2 "Dit programma heeft een memory fout. Het wordt nu afgesloten". Windows/95 zei niets. Die crashte gewoon. Toch heeft OS/2 het niet gehaald al zijn er nog fans. Het lag aan de verschillen in kwaliteit van de marketing afdelingen. In een verhaal later schreef iemand dat als de IBM marketeers ipv OS/2 sushi hadden moeten verkopen ze het aangeprezen hadden als dooie, kouwe, rauwe vis. In gesprek met een Amerikaan zei ik "Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is Windows alleen populair omdat iedereen het gebruikt."
UNIX! :idea:
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef: 08 feb 2020, 15:46 haha, Dit is Rusland niet.
Klopt, eerder nog erger.
VERITAS VOS LIBERABIT.