Peter79 schreef: 02 mar 2020, 11:53
In het topic onhistorisch bijbellezen ging het over het belang van de Amsterdamse school voor het christelijk geloof en daarmee samenhangend of het geloof dan afhankelijk is van die manier van Bijbel lezen. Maria reageerde op mij, en omdat mijn antwoord dan niets meer te maken heeft met de Amsterdamse school, reageer ik liever op een andere plek en tijdens het reageren leek dit topic me daarvoor het meest passend.
@ Peter.
Eerst wil ik je bewonderen om je poëtische manier van denken en schrijven.
Verder heb ik niet het idee, dat je dit bedoeld kunt hebben als reactie op wat ik schreef, want het gaat een heel andere richting uit.
Ook voor wat dit topic betreft, wat toch expliciet zou moeten gaan over wedergeboorte, zie ik geen directe relatie.
Nog steeds zie ik niet een echte basis, waarom ik voldoende vertrouwen zou kunnen hebben in al deze mooie woorden, om christen te zijn en te blijven.
Nog minder zelfs dan toen ik op mijn manier steeds vrijzinniger ging denken.
De Bijbel bleef toen eerst nog mijn uitgangspunt, ook al las ik het meeste metaforisch en op de praktijk van een mensen leven gericht.
Echter het hele verhaal van een uit de dood opgestane Jezus werd steeds vager.
Als je dat verhaal ook als metaforisch gaat zien is de essentie eruit.
Noem het dan van alles, sticht een nieuwe sekte met een nieuwe geloofsbelijdenis, maar christendom is het dan niet meer.
Niet meer een gezalfde, een heiland en zaligmaker.
Ook niet meer zoveel liefde, dat hij zichzelf heeft gegeven, want was dan de zin ervan.
Er zijn zoveel helden, die hun leven gaven voor hun medemens.
Als die grond onder je voeten steeds meer tot drijfzand wordt, dan zak je vanzelf weg.
Wat overblijft is een menselijke filosofie des levens, ook al klinkt het nog zo hemels.
Zelfs mijn uitleg van wedergeboorte had ik helemaal klaar.
Gebaseerd op eigen ervaringen, maar toch altijd nog met als leidraad de teksten uit de Bijbel.
Dat bleek het uiteindelijk, teksten waarin je herkenning kunt zien voor je leven.
Moed kunt vinden om door te gaan, als het allemaal niet zo lekker zit en je net zo lief dood zou willen zijn.
Maar geloven in een leven na de dood en een Christus, die gestorven is als boetedoening voor onze zonden, en ook weer is opgestaan, wat als voorwaarde gesteld is te geloven.
Dat zijn dan de dogma's, die op losse schroeven zijn komen te staan.
Als dat niet meer een dogma is, als dat niet meer geloofd kan of zou hoeven worden, dan is het christendom ter ziele.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.