Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2550
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Inktvlam »

Peter79 schreef: 07 apr 2020, 22:11
Inktvlam schreef: 07 apr 2020, 20:43 Hoe kom je daar nou bij? Het verschil tussen ID en ET is gigantisch. Neem de lijst van 35 punten nog eens door. Geleidelijke ontwikkeling of plotselinge verschijning van soorten, het is nogal een verschil. Doelgericht ontwerp of doelloos geknutsel, het is nogal een verschil.
Volgens mij is dat in essentie allemaal hetzelfde: continuïteit of discontinuïteit.
Het is precies het tegenovergestelde.

Peter79 schreef:Volgens mij gaat ID over zaken die hier natuurwetenschappelijk onderzocht kunnen worden, niet over een designer die buiten het zicht van de wetenschap opereert. ID kan best wetenschappelijk zijn, als je de wetenschappelijke discussie maar weet te scheiden van de levensbeschouwelijke consequenties die ieder voor zich maar moet bepalen. Wat dat betreft is het woord ontwerp ongelukkig gekozen.
Ik zou niet weten wat er mis met het woord “ontwerp”. Je zegt de designer valt buiten het zicht van de natuurwetenschap. Oké, maar je kunt wel vaststellen dat er sprake is van ontwerp. De designer is niet direct natuurwetenschappelijk meetbaar. Misschien wel indirect. Laten we het er op houden dat het buiten ons gezichtsveld valt. Wat mij betreft geen probleem. Maar een atheïst wil met alle geweld een natuurlijke verklaring. Hoe het bewijsmateriaal er ook uitziet, ontwerp wordt door atheïst bij voorbaat al uitgesloten. En dat is het hele probleem. Je kunt de biologie niet los zien van religie of ideologie. De atheïst is ook bezig met religie, zij het een seculaire religie. Darwin wordt door de atheïst als een godheid vereerd. Bekijk het logo eens van FFRF. https://ffrf.org/news/news-releases/ite ... frf-advice
Jouw standpunt over ID of ET heb ik nog niet echt gehoord. Volgens mij twijfel je nog.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

Mart schreef: 08 apr 2020, 15:28
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 14:55Maar er is geen ID theorie.
Exact. Een wetenschappelijke theorie is ''Een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses kan bevatten''. De Evolutie Theorie is een wetenschappelijke theorie en ID is geen wetenschappelijke theorie.
Nou, ET is meer een model met grote gaten vanuit een sterk geloof in 'reversed entropy'.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Jerommel schreef: 08 apr 2020, 15:39Nou, ET is meer een model met grote gaten. Maar wel (natuur)wetenschappelijk.
De Evolutie Theorie betreft - net als alle wetenschappelijke theorieën - een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses bevat. ID is daarentegen geen wetenschappelijke theorie.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

Mart schreef: 08 apr 2020, 15:42
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 15:39Nou, ET is meer een model met grote gaten. Maar wel (natuur)wetenschappelijk.
De Evolutie Theorie betreft - net als alle wetenschappelijke theorieën - een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses bevat. ID is daarentegen geen wetenschappelijke theorie.
Nee, maar het is wel een betere verklaring.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Jerommel schreef: 08 apr 2020, 17:57Nee, maar het is wel een betere verklaring.
Ah, de Evolutie Theorie betreft - net als alle wetenschappelijke theorieën - een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses bevat; maar ID - waarvan je toegeeft dat het geen wetenschappelijke theorie betreft - is volgens jou desondanks een betere verklaring :?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

Mart schreef: 08 apr 2020, 18:05
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 17:57Nee, maar het is wel een betere verklaring.
Ah, de Evolutie Theorie betreft - net als alle wetenschappelijke theorieën - een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses bevat; maar ID - waarvan je toegeeft dat het geen wetenschappelijke theorie betreft - is volgens jou desondanks een betere verklaring :?
Heb ook uitgelegd waarom toch.
Een verklaring hoeft niet altijd 'natuurwetenschappelijk' te zijn om goed te zijn.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Jerommel schreef: 08 apr 2020, 18:12
Mart schreef: 08 apr 2020, 18:05
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 17:57Nee, maar het is wel een betere verklaring.
Ah, de Evolutie Theorie betreft - net als alle wetenschappelijke theorieën - een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses bevat; maar ID - waarvan je toegeeft dat het geen wetenschappelijke theorie betreft - is volgens jou desondanks een betere verklaring :?
Heb ook uitgelegd waarom toch.
Een verklaring hoeft niet altijd 'natuurwetenschappelijk' te zijn om goed te zijn.
Je mag je verklaring zelf goed vinden, maar in dit topic wordt gevraagd naar wetenschappelijk bewijs dat ID juist zou zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

Mart schreef: 08 apr 2020, 18:35
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 18:12
Mart schreef: 08 apr 2020, 18:05
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 17:57Nee, maar het is wel een betere verklaring.
Ah, de Evolutie Theorie betreft - net als alle wetenschappelijke theorieën - een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses bevat; maar ID - waarvan je toegeeft dat het geen wetenschappelijke theorie betreft - is volgens jou desondanks een betere verklaring :?
Heb ook uitgelegd waarom toch.
Een verklaring hoeft niet altijd 'natuurwetenschappelijk' te zijn om goed te zijn.
Je mag je verklaring zelf goed vinden, maar in dit topic wordt gevraagd naar wetenschappelijk bewijs dat ID juist zou zijn.
Verhip, ja dat is ook zo..

Hmmm... Tegelijk hebben wetenschappelijke ontdekkingen evengoed toch abiogenese en de ET onwaarschijnlijker gemaakt...
Voordien wisten we niet hoe vernuftig alles in elkaar steekt, zodoende noemde ik de electronen microscoop.

Maargoed, ik heb alles ook wel gezegd.
We kunnen in andere topics verder nog lustig van mening verschillen. :)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Jerommel schreef: 08 apr 2020, 19:45 Verhip, ja dat is ook zo..

Hmmm... Tegelijk hebben wetenschappelijke ontdekkingen evengoed toch abiogenese en de ET onwaarschijnlijker gemaakt...
Voordien wisten we niet hoe vernuftig alles in elkaar steekt, zodoende noemde ik de electronen microscoop.
Hoe kom je daar nou bij? Abiogenese is tegenwoordig vrijwel onomstreden onder wetenschappers en men denkt steeds sterker dat de overgang van niet-levende naar levende systemen een evolutionair proces is van toenemende complexiteit van moleculaire zelfreplicatie en andere processen. Het zijn voornamelijk de exacte mechanismen aan de basis van abiogenese die nog niet allemaal bekend zijn. Zelfreplicatie van RNA is mogelijk gebleken, wat reeds betekent dat genetisch materiaal voor de aanmaak van proteïnen die weer nodig zijn voor reproductie van het genetisch materiaal, geen probleem meer zijn. Inzichten uit de biochemie, genetica, astrobiologie, paleontologie, oceanografie, geochemie en moleculaire biologie schrijden voort.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Atheist2 »

Mart schreef: 08 apr 2020, 20:13 Hoe kom je daar nou bij? Abiogenese is tegenwoordig vrijwel onomstreden onder wetenschappers en men denkt steeds sterker dat de overgang van niet-levende naar levende systemen een evolutionair proces is van toenemende complexiteit van moleculaire zelfreplicatie en andere processen. Het zijn voornamelijk de exacte mechanismen aan de basis van abiogenese die nog niet allemaal bekend zijn. Zelfreplicatie van RNA is mogelijk gebleken, wat reeds betekent dat genetisch materiaal voor de aanmaak van proteïnen die weer nodig zijn voor reproductie van het genetisch materiaal, geen probleem meer zijn. Inzichten uit de biochemie, genetica, astrobiologie, paleontologie, oceanografie, geochemie en moleculaire biologie schrijden voort.
Niet te vlug van stapel lopen. Jerommel is nog bij Hovind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door callista »

:lol:
Aj...
Dr...Dino....
Leeft hij nog en is hij al uit het gevang?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

Mart schreef: 08 apr 2020, 20:13
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 19:45 Verhip, ja dat is ook zo..

Hmmm... Tegelijk hebben wetenschappelijke ontdekkingen evengoed toch abiogenese en de ET onwaarschijnlijker gemaakt...
Voordien wisten we niet hoe vernuftig alles in elkaar steekt, zodoende noemde ik de electronen microscoop.
Hoe kom je daar nou bij? Abiogenese is tegenwoordig vrijwel onomstreden onder wetenschappers
Omdat het een naturalistisch model / these is en het moet, als je je beperkt tot de natuurwetenschappen, onbedoeld gebeurd zijn.
Nogal logisch dat het dan als uitgangspunt niet omstreden is onder de wetenschappers.
Ze dwingen zichzelf op die manier ook tot een geloof in 'reversed entropy'.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

Atheist2 schreef: 08 apr 2020, 20:50
Mart schreef: 08 apr 2020, 20:13 Hoe kom je daar nou bij? Abiogenese is tegenwoordig vrijwel onomstreden onder wetenschappers en men denkt steeds sterker dat de overgang van niet-levende naar levende systemen een evolutionair proces is van toenemende complexiteit van moleculaire zelfreplicatie en andere processen. Het zijn voornamelijk de exacte mechanismen aan de basis van abiogenese die nog niet allemaal bekend zijn. Zelfreplicatie van RNA is mogelijk gebleken, wat reeds betekent dat genetisch materiaal voor de aanmaak van proteïnen die weer nodig zijn voor reproductie van het genetisch materiaal, geen probleem meer zijn. Inzichten uit de biochemie, genetica, astrobiologie, paleontologie, oceanografie, geochemie en moleculaire biologie schrijden voort.
Niet te vlug van stapel lopen. Jerommel is nog bij Hovind.
Nou nee.
Maar jullie zijn nog bij Darwin's 19e eeuwse gedachte experiment.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Mullog
Berichten: 3848
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 07 apr 2020, 20:40 Ik ben geen microbioloog, dus het blijft behelpen om het probleem goed in beeld te krijgen. Wel weet ik dat er voortdurend nieuwe functionaliteit ontdekt wordt op dat gebied. Misschien kun je een link geven naar een artikel waar dat probleem gemeld wordt.
Je hoeft geen microbioloog te zijn. Jouw stelling is dat voor codering intelligentie nodig is. Mijn vraag is dan of je dan mag verwachten dat de code intelligent is opgezet?
Het voorbeeld dat ik gaf was
Leven is gebaseerd op 20 aminozuren die de bouwblokken voor eiwitten bevatten. DNA codeert in codons (tripletten) de genetische codes voor deze aminozuren. Alanine wordt door 4 verschillende codons gecodeerd (GCU,GCC,GCA en GCG). Pyrrolysine wordt door slechts één codon gecodeerd. (UAG) waarbij dit codon ook nog eens de functie kan hebben dat dit codon aangeeft dat de codering moet stoppen (een functie die ook in het codon UAA aanwezig is, dat voor geen enkel aminozuur codeert). Redundantie en verdeling van de coderingen lijken volstrekte willekeur te hebben.
Het lijkt daarmee een soort Morse alfabet waarbij de A gecodeerd kan worden door (punt)(streep) maar ook door (punt)(punt)(streep) (streep) of (punt)(punt)(punt)(streep)(streep)(streep) en dat de X en Y allebei door (streep)(punt)(punt)(streep) worden gecodeerd, waarbij je maar uit de context moet halen wat de betekenis is. Vandaar mijn vraag.
Inktvlam schreef: 07 apr 2020, 20:40 Maar het wonderlijke vind ik toch dat evolutionisten regelmatig op zoek zijn naar slecht ontwerp.
Persoonlijk ben ik niet op zoek naar slecht ontwerp. Een slecht ontwerp is een ontwerp dat niet functioneert. Klaarblijkelijk functioneert DNA. Dus is het geen slecht ontwerp, wat niet wil zeggen dat er geen beter ontwerp zou zijn. Maar de bovenstaande vraag vind ik wel relevant. Als je in staat bent een mooi mechanisme te ontwerpen, waarom dan niet een efficientere codering?
Inktvlam schreef: 07 apr 2020, 20:40 Wil je nou gauw wegwezen. Natuurlijk heb je voor een coderingssysteem intelligentie nodig!! Evolutie is een niet-intelligent proces zonder vooruitziende blik, zonder verstandelijke vermogens, enz. Dus evolutie kun je vergeten.
Eh, nee, ik wil niet wegwezen. Evolutie kan wat mij betreft op de schop, als daar goede argumenten voor zijn. Tot op heden heb ik die nog nooit gehoord. Uit je reacties leid ik af dat ik daar een stuk flexibeler in ben dan jij. Volgens mij stap jij nog niet van ID af als de ontwerper zelf je zou vertellen dat het niet waar is.
Inktvlam schreef: 07 apr 2020, 20:40 In een proces dat transcriptie <knip... prima globale beschrijving van het proces...knip> Nadat de keten tot een eiwit is opgevouwen, wordt deze losgelaten en door een andere moleculaire machine naar de precieze locatie geleid waar hij nodig is.
Het lijkt me volkomen duidelijk dat voor dat hele proces een hoop intelligentie, een vooruitziende blik en een planmatige aanpak noodzakelijk is. De juiste coderingen moeten bedacht worden plus de juiste moleculaire machientjes moeten ontworpen worden en de de eiwitten moeten in de juiste vorm gevouwen worden om van nut te zijn. Daarmee is ID volledig bewezen.
Wat jij met intelligente codering bedoelt is dat je van mening bent dat het proces intelligent ontworpen is. Die codering doet in die beschrijving van je helemaal niet terzake.

Je procesbeschrijving klopt maar is wel hoog over. Ieder organisme heeft zijn eigen subtiele aanpassingen in dat proces. Dat betekent dat voor iedere soort die bestaat en die ooit bestaan heeft een afzonderlijk ontwerp moet zijn gemaakt. Dan hebben we het over onvoorstelbare aantallen. Ik kan me nauwelijks de frustratie voorstellen van de ontwerper die het laatste exemplaar van de zorgvuldig door hem of haar ontworpen dodo in de pan van een verdwaalde zeeman ziet verdwijnen. Dat is een van de redenen waarom ik niet in ID geloof. Wie heeft er nu plezier in om een rondworm te ontwerpen die op 1,4 kilometer diepte leeft?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

Mullog schreef: 10 apr 2020, 14:14 Klaarblijkelijk functioneert DNA. Dus is het geen slecht ontwerp, wat niet wil zeggen dat er geen beter ontwerp zou zijn. Maar de bovenstaande vraag vind ik wel relevant. Als je in staat bent een mooi mechanisme te ontwerpen, waarom dan niet een efficientere codering?
Niet efficient?
Het is de compactste data drager die er bestaat en kennelijk is de data superieur gecomprimeerd, aangezien het met slechts 2.9 GB een volledig bouwplan voor een mens bevat.
DNA is 215.000 TB per gram !
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Mullog
Berichten: 3848
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mullog »

Jerommel schreef: 10 apr 2020, 14:51
Mullog schreef: 10 apr 2020, 14:14 Klaarblijkelijk functioneert DNA. Dus is het geen slecht ontwerp, wat niet wil zeggen dat er geen beter ontwerp zou zijn. Maar de bovenstaande vraag vind ik wel relevant. Als je in staat bent een mooi mechanisme te ontwerpen, waarom dan niet een efficientere codering?
Niet efficient?
Het is de compactste data drager die er bestaat en kennelijk is de data superieur gecomprimeerd, aangezien het met slechts 2.9 GB een volledig bouwplan voor een mens bevat.
DNA is 215.000 TB per gram !
Compacte opslag is wat anders dan efficiënte code. Vroeger had je floppy's waarmee je data vervoerde. Een beetje USB stick vervangt tegenwoordig al snel een kruiwagen floppy's. Je haalt de code en de vorm van opslag door elkaar. Dat zijn twee verschillende dingen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

Mullog schreef: 11 apr 2020, 07:55
Jerommel schreef: 10 apr 2020, 14:51
Mullog schreef: 10 apr 2020, 14:14 Klaarblijkelijk functioneert DNA. Dus is het geen slecht ontwerp, wat niet wil zeggen dat er geen beter ontwerp zou zijn. Maar de bovenstaande vraag vind ik wel relevant. Als je in staat bent een mooi mechanisme te ontwerpen, waarom dan niet een efficientere codering?
Niet efficient?
Het is de compactste data drager die er bestaat en kennelijk is de data superieur gecomprimeerd, aangezien het met slechts 2.9 GB een volledig bouwplan voor een mens bevat.
DNA is 215.000 TB per gram !
Compacte opslag is wat anders dan efficiënte code. Vroeger had je floppy's waarmee je data vervoerde. Een beetje USB stick vervangt tegenwoordig al snel een kruiwagen floppy's. Je haalt de code en de vorm van opslag door elkaar. Dat zijn twee verschillende dingen.
Dan heb je mijn bericht niet goed begrepen.
Het is voor een mens slechts 2.9 GB wat nodig is.
Dat duidt m.i. op verregaande data compressie (eficientie dus).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2550
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Inktvlam »

Mullog schreef: 10 apr 2020, 14:14 Je hoeft geen microbioloog te zijn. Jouw stelling is dat voor codering intelligentie nodig is. Mijn vraag is dan of je dan mag verwachten dat de code intelligent is opgezet?
Het voorbeeld dat ik gaf was
Leven is gebaseerd op 20 aminozuren die de bouwblokken voor eiwitten bevatten. DNA codeert in codons (tripletten) de genetische codes voor deze aminozuren. Alanine wordt door 4 verschillende codons gecodeerd (GCU,GCC,GCA en GCG). Pyrrolysine wordt door slechts één codon gecodeerd. (UAG) waarbij dit codon ook nog eens de functie kan hebben dat dit codon aangeeft dat de codering moet stoppen (een functie die ook in het codon UAA aanwezig is, dat voor geen enkel aminozuur codeert). Redundantie en verdeling van de coderingen lijken volstrekte willekeur te hebben.
Het lijkt daarmee een soort Morse alfabet waarbij de A gecodeerd kan worden door (punt)(streep) maar ook door (punt)(punt)(streep) (streep) of (punt)(punt)(punt)(streep)(streep)(streep) en dat de X en Y allebei door (streep)(punt)(punt)(streep) worden gecodeerd, waarbij je maar uit de context moet halen wat de betekenis is. Vandaar mijn vraag.
Inktvlam schreef: 07 apr 2020, 20:40 Maar het wonderlijke vind ik toch dat evolutionisten regelmatig op zoek zijn naar slecht ontwerp.
Persoonlijk ben ik niet op zoek naar slecht ontwerp. Een slecht ontwerp is een ontwerp dat niet functioneert. Klaarblijkelijk functioneert DNA. Dus is het geen slecht ontwerp, wat niet wil zeggen dat er geen beter ontwerp zou zijn. Maar de bovenstaande vraag vind ik wel relevant. Als je in staat bent een mooi mechanisme te ontwerpen, waarom dan niet een efficientere codering?
Ik had gedacht een artikel te krijgen waar het “probleem” wordt aangekaart. Ik zie meerdere codes staan bij alanine. Er komen 20 verschillende aminozuren voor in eiwitten. Met de DNA-letters, de drie-lettercode zijn er 64 combinaties mogelijk, en er zijn combinaties over. Sommige aminozuren worden op zes verschillende combinaties gecodeerd en sommige worden door één, twee, drie of vier codes gespecificeerd. Lijkt me best leuk bedacht. Maar om nou te concluderen dat het om inefficiëntie of volstrekte willekeur zou gaan lijkt me te voorbarig. Daar moeten deskundigen zich maar over buigen. Ik voel niet de onbedwingbare neiging om me verder te verdiepen in alanine en pyrrolysine. Hou toch op.

Mullog schreef:
Inktvlam schreef: 07 apr 2020, 20:40 Wil je nou gauw wegwezen. Natuurlijk heb je voor een coderingssysteem intelligentie nodig!! Evolutie is een niet-intelligent proces zonder vooruitziende blik, zonder verstandelijke vermogens, enz. Dus evolutie kun je vergeten.
Eh, nee, ik wil niet wegwezen. Evolutie kan wat mij betreft op de schop, als daar goede argumenten voor zijn. Tot op heden heb ik die nog nooit gehoord. Uit je reacties leid ik af dat ik daar een stuk flexibeler in ben dan jij. Volgens mij stap jij nog niet van ID af als de ontwerper zelf je zou vertellen dat het niet waar is.
De ontwerper die ons gaat vertellen dat hij niet de ontwerper is, dat is wel heel apart.
Ik heb hier aan diverse mensen gevraagd welke bewijzen er zijn voor ET, maar kreeg nooit een antwoord of ze kwamen met gevallen van micro-evolutie. Dat laatste is onomstreden. Het enige wat inzake ET bewezen is, is dat propaganda uitstekend werkt, vooral als je het labeltje “wetenschappelijk” eraan vastplakt. Maar het blijft een theorie van absurdisme en anti-realisme.
Maar fijn om te horen dat evolutie wat jou betreft op de schop kan.
De goede argumenten vind je hier:
viewtopic.php?f=9&t=3675&start=2608

Mullog schreef:
Inktvlam schreef: 07 apr 2020, 20:40 In een proces dat transcriptie <knip... prima globale beschrijving van het proces...knip> Nadat de keten tot een eiwit is opgevouwen, wordt deze losgelaten en door een andere moleculaire machine naar de precieze locatie geleid waar hij nodig is.
Het lijkt me volkomen duidelijk dat voor dat hele proces een hoop intelligentie, een vooruitziende blik en een planmatige aanpak noodzakelijk is. De juiste coderingen moeten bedacht worden plus de juiste moleculaire machientjes moeten ontworpen worden en de de eiwitten moeten in de juiste vorm gevouwen worden om van nut te zijn. Daarmee is ID volledig bewezen.
Wat jij met intelligente codering bedoelt is dat je van mening bent dat het proces intelligent ontworpen is. Die codering doet in die beschrijving van je helemaal niet terzake.
Hoezo? Zonder codes geen eiwitten.

Mullog schreef:Je procesbeschrijving klopt maar is wel hoog over. Ieder organisme heeft zijn eigen subtiele aanpassingen in dat proces. Dat betekent dat voor iedere soort die bestaat en die ooit bestaan heeft een afzonderlijk ontwerp moet zijn gemaakt. Dan hebben we het over onvoorstelbare aantallen. Ik kan me nauwelijks de frustratie voorstellen van de ontwerper die het laatste exemplaar van de zorgvuldig door hem of haar ontworpen dodo in de pan van een verdwaalde zeeman ziet verdwijnen. Dat is een van de redenen waarom ik niet in ID geloof. Wie heeft er nu plezier in om een rondworm te ontwerpen die op 1,4 kilometer diepte leeft?
Je beschrijving leest als een pleidooi voor ID met begrippen als: ontwerp in onvoorstelbare aantallen, subtiele aanpassingen en leven op grote diepte. Het tekent de creativiteit van de Schepper.
Er wordt inderdaad veel gestorven en uitgestorven op onze planeet, heel veel soorten zijn in de loop der tijd geheel verdwenen. Het is de weg van alle vlees. Als we het van de religieuze kant bekijken wordt het toch wel duidelijk. De dood is niet het einde, het gaat over in een hoger materieel of geestelijk leven. De materiële wereld is nooit gemaakt als einddoel, het is slechts een leerschool. Een harde maar ook goede leerschool, een universiteit zelfs, ter ontwikkeling van de kinderen Gods. Het geestelijke is eeuwig, het materiële tijdelijk. De materiële wereld zal stukje bij beetje moeten vergeestelijken en zal uiteindelijk terug moeten keren naar God (denk aan de gelijkenis van de verloren zoon).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 08 apr 2020, 18:35
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 18:12
Mart schreef: 08 apr 2020, 18:05
Jerommel schreef: 08 apr 2020, 17:57Nee, maar het is wel een betere verklaring.
Ah, de Evolutie Theorie betreft - net als alle wetenschappelijke theorieën - een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses bevat; maar ID - waarvan je toegeeft dat het geen wetenschappelijke theorie betreft - is volgens jou desondanks een betere verklaring :?
Heb ook uitgelegd waarom toch.
Een verklaring hoeft niet altijd 'natuurwetenschappelijk' te zijn om goed te zijn.
Je mag je verklaring zelf goed vinden, maar in dit topic wordt gevraagd naar wetenschappelijk bewijs dat ID juist zou zijn.
Er is ook geen wetenschappelijk bewijs dat de ET juist zou zijn, want er ontbreken (nog) vele puzzel stukjes en Darwin ging er ook later zelf aan twijfelen en vind het niet waterdicht.
De ET moet ik wel zeggen, lijkt een meest voor de hand liggende verklaring, als je niet in God gelooft. Maar voor een gelovige orthodox protestant is dat het niet. Een katholiek of een protestant als Andries Knevel past hun godsbeeld bij, naar het beeld van de ET, wat ook wel grappend door Paul werd verwoord (over Andries) als iemand die over een aantal jaren in hun programma (Paul en Witteman destijds) komt vertellen hoe hij zijn geloof vaarwel heeft gezegd.

Wat de bewijsvoering waar je het over hebt wel doet, is aantonen dat de aarde niet in 6 dagen geschapen is.

Ook lijkt een mens, voormens en "voorouder" van voormens en aap logisch als opvolgers van elkaar, gezien het dna overeenkomst (95 procent identiek meen ik) en even zo terugvoeren tot het eerste levende organisme. Wij zeggen dan weer: "God schept het met deze overeenkomsten en deels naast elkaar (apen zijn er nog naast mensen) en wijzen er op: krijgt een voormens ergens een mens als kind?
En dan denk jij: "ja, zo kan je alles weg redeneren" 😊
Maar dat is het geloof en we eindigen met: "wij weten hoe leven ontstaat." En jullie met: "dat ontdekken we later nog"

Tja, deze discussie in een notendop.

Tussendoor wordt gewezen op de kans dat door toeval dit ontstaat middels Evolutie (zonder een Intelligent sturent Wezen er achter) veel minder is dan een miljoenste procent.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 13 apr 2020, 09:30 Er is ook geen wetenschappelijk bewijs dat de ET juist zou zijn, want er ontbreken (nog) vele puzzel stukjes en Darwin ging er ook later zelf aan twijfelen en vind het niet waterdicht. De ET moet ik wel zeggen, lijkt een meest voor de hand liggende verklaring, als je niet in God gelooft.
De Evolutie Theorie, de Relativiteits Theorie, de Atoom Theorie, etc., zijn wetenschappelijke theorieën en ID is geen wetenschappelijke theorie. Een wetenschappelijke theorie is ''Een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses kan bevatten''.
Maar voor een gelovige orthodox protestant is dat het niet. Een katholiek of een protestant als Andries Knevel past hun godsbeeld bij, naar het beeld van de ET, wat ook wel grappend door Paul werd verwoord (over Andries) als iemand die over een aantal jaren in hun programma (Paul en Witteman destijds) komt vertellen hoe hij zijn geloof vaarwel heeft gezegd.

Wat de bewijsvoering waar je het over hebt wel doet, is aantonen dat de aarde niet in 6 dagen geschapen is.

Ook lijkt een mens, voormens en "voorouder" van voormens en aap logisch als opvolgers van elkaar, gezien het dna overeenkomst (95 procent identiek meen ik) en even zo terugvoeren tot het eerste levende organisme. Wij zeggen dan weer: "God schept het met deze overeenkomsten en deels naast elkaar (apen zijn er nog naast mensen) en wijzen er op: krijgt een voormens ergens een mens als kind?
En dan denk jij: "ja, zo kan je alles weg redeneren" 😊
Maar dat is het geloof en we eindigen met: "wij weten hoe leven ontstaat." En jullie met: "dat ontdekken we later nog"

Tja, deze discussie in een notendop.
Zolang je toegeeft dat jouw weten synoniem staat aan geloven, zal niemand je een strobreed in de weg leggen en wens ik je succes. Maar indien je een wetenschappelijke claim doet, dan is het aan jou om bewijsmateriaal aan te dragen, en dan zul je het moeten afleggen tegen de Evolutie Theorie.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 13 apr 2020, 10:09
Gaitema schreef: 13 apr 2020, 09:30 Er is ook geen wetenschappelijk bewijs dat de ET juist zou zijn, want er ontbreken (nog) vele puzzel stukjes en Darwin ging er ook later zelf aan twijfelen en vind het niet waterdicht. De ET moet ik wel zeggen, lijkt een meest voor de hand liggende verklaring, als je niet in God gelooft.
De Evolutie Theorie, de Relativiteits Theorie, de Atoom Theorie, etc., zijn wetenschappelijke theorieën en ID is geen wetenschappelijke theorie. Een wetenschappelijke theorie is ''Een goed onderbouwde verklaring voor een aspect van de natuurlijke wereld dat feiten, wetten, gevolgtrekkingen en geteste hypotheses kan bevatten''.
Maar voor een gelovige orthodox protestant is dat het niet. Een katholiek of een protestant als Andries Knevel past hun godsbeeld bij, naar het beeld van de ET, wat ook wel grappend door Paul werd verwoord (over Andries) als iemand die over een aantal jaren in hun programma (Paul en Witteman destijds) komt vertellen hoe hij zijn geloof vaarwel heeft gezegd.

Wat de bewijsvoering waar je het over hebt wel doet, is aantonen dat de aarde niet in 6 dagen geschapen is.

Ook lijkt een mens, voormens en "voorouder" van voormens en aap logisch als opvolgers van elkaar, gezien het dna overeenkomst (95 procent identiek meen ik) en even zo terugvoeren tot het eerste levende organisme. Wij zeggen dan weer: "God schept het met deze overeenkomsten en deels naast elkaar (apen zijn er nog naast mensen) en wijzen er op: krijgt een voormens ergens een mens als kind?
En dan denk jij: "ja, zo kan je alles weg redeneren" 😊
Maar dat is het geloof en we eindigen met: "wij weten hoe leven ontstaat." En jullie met: "dat ontdekken we later nog"

Tja, deze discussie in een notendop.
Zolang je toegeeft dat jouw weten synoniem staat aan geloven, zal niemand je een strobreed in de weg leggen en wens ik je succes. Maar indien je een wetenschappelijke claim doet, dan is het aan jou om bewijsmateriaal aan te dragen, en dan zul je het moeten afleggen tegen de Evolutie Theorie.
Ik begrijp wat je zegt. Ten eerste ID onderbouwen met bewijzen is mogelijk wat anders dan wat jij onder bewijzen verstaat. Ik wijs dan namelijk gewoon op waar we duizenden jaren op wijzen, het wonder van al het leven.
ET toont dat namelijk niet aan.

Verder toon ik met "boerenverstand" belangstelling naar het bewijsmateriaal voor de ET, niet om de ET te onderbouwen, maar om mijn geloof uit Genesis 1 en 2 te onderzoeken en kan dan aan de hand daarvan concluderen wat van het scheppingsverhaal aan christelijke theorieën wel of niet mogelijk is.

Mijn conclusie:
Genesis is geen nauwgezet geschiedkundig scheppinggeschiedenis. In grote structuren echter wel tussen de regels door. Genesis moet je meer lezen zoals Openbaringen. Adam en Eva met hun kinderen zullen wel hebben kunnen bestaan, maar het hof, de bomen en de werelden zijn deels symboliek voor geestelijke zaken. De aarde heeft niet in 6 dagen vanuit een woesternij een paradijs met mensen voort gebracht. Een dag zou je meer als faces moeten lezen en die slaan zowel op geestelijke als fysieke zaken. Bestrijdt de bewijsvoering dat God steeds nieuwe wezen opnieuw schiep in plaats van door God geleide evolutie? Ik vind van niet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Jerommel »

De Hof in Eden, het Paradijs, is (symbolisch voor) God's Rijk.
Daar zijn de mens en de serpent uit geknikkerd als gevolg van wat in Genesis 3 gebeurde.
God's Heilsplan is er voor de mens, zodat de mens weer in God's Rijk zal leven.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef: 13 apr 2020, 12:19 De Hof in Eden, het Paradijs, is (symbolisch voor) God's Rijk.
Daar zijn de mens en de serpent uit geknikkerd als gevolg van wat in Genesis 3 gebeurde.
God's Heilsplan is er voor de mens, zodat de mens weer in God's Rijk zal leven.
Ja, daar heb je gelijk in.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Atheist2 »

Jerommel schreef: 13 apr 2020, 12:19 De Hof in Eden, het Paradijs, is (symbolisch voor) God's Rijk.
Daar zijn de mens en de serpent uit geknikkerd als gevolg van wat in Genesis 3 gebeurde.
God's Heilsplan is er voor de mens, zodat de mens weer in God's Rijk zal leven.
Heb je hier ook maar enig bewijs van? En niet "wij van wc-eend"?
Gaitema schreef: 13 apr 2020, 19:09 Ja, daar heb je gelijk in.
Dat geloof jij. Dit gaat om bewijs.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 13 apr 2020, 20:46
Jerommel schreef: 13 apr 2020, 12:19 De Hof in Eden, het Paradijs, is (symbolisch voor) God's Rijk.
Daar zijn de mens en de serpent uit geknikkerd als gevolg van wat in Genesis 3 gebeurde.
God's Heilsplan is er voor de mens, zodat de mens weer in God's Rijk zal leven.
Heb je hier ook maar enig bewijs van? En niet "wij van wc-eend"?
Gaitema schreef: 13 apr 2020, 19:09 Ja, daar heb je gelijk in.
Dat geloof jij. Dit gaat om bewijs.
Tja, bewijs. Bidt voor inzicht, wie weet geeft God jou bewijzen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.