Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door HJW »

Mart schreef: 12 apr 2020, 14:19 Zoiets zullen we alleen samen kunnen doen. Het India tijdens Gandhi, de VS tijdens Martin Luther King en het Zuid Afrika tijdens Mandela hebben laten zien dat het kan.
Helaas allemaal zeer tijdelijk.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door HJW »

callista schreef: 12 apr 2020, 14:22 Dan zullen we eerst de abrahamitische religies de deur uit moeten doen in mijn optiek...
Of daar drastisch het roer omgooien......een hele klus.....misschien wel onrealiseerbaar.
Deze religies zullen dan moeten terugkeren (voor zover ze dat al niet zijn) naar hun eigen kern: zorg voor de minderbedeelden, de kansarmen.
Zo is het christendom ooit ook groot geworden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

callista schreef: 12 apr 2020, 16:34 Net hetzelfde als een brood stelen wanneer je honger hebt.

Bisschop Muskens toont zich barmhartig jegens mensen in armoede 'Een arme mag een brood stelen'


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9813e8b/
Je kunt niet van mensen verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20632
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

Mart schreef: 12 apr 2020, 16:48
callista schreef: 12 apr 2020, 16:34 Net hetzelfde als een brood stelen wanneer je honger hebt.

Bisschop Muskens toont zich barmhartig jegens mensen in armoede 'Een arme mag een brood stelen'


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9813e8b/
Je kunt niet van mensen verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom.
Het spijtige is wel dat de armen het niet direct kunnen weghalen bij de rijken. De rijke investeert zijn geld niet in broden en boterham beleg op zijn terras maar in de aandelen of schuldbekentenissen van ondernemingen. De arme die een brood steelt, pakt het weg van een wat minder arme in zijn/haar onmiddellijke buurt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door callista »

Ja...het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat iedereen aan het stelen slaat.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

Mart schreef: 12 apr 2020, 15:13 Hoge nood smeedt mensen samen. Hindoes, sikhs en moslims tegen het relatief kleine groepje Engelsen in India, de enorme verscheidenheid aan ethnische groepen in Zuid Afrika tegen de appartheid en overheersing van de blanken, de boeren en burgerij in Frankrijk tegen de macht van de adel en geestelijkheid, de geallieerde mogendheden tegen de Duitsers, etc.
Je refereert aan wij/zij tegenstellingen. Dan hebben we een 'vijand' nodig om eenheid te smeden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

hopper schreef: 12 apr 2020, 17:13
Mart schreef: 12 apr 2020, 15:13 Hoge nood smeedt mensen samen. Hindoes, sikhs en moslims tegen het relatief kleine groepje Engelsen in India, de enorme verscheidenheid aan ethnische groepen in Zuid Afrika tegen de appartheid en overheersing van de blanken, de boeren en burgerij in Frankrijk tegen de macht van de adel en geestelijkheid, de geallieerde mogendheden tegen de Duitsers, etc.
Je refereert aan wij/zij tegenstellingen. Dan hebben we een 'vijand' nodig om eenheid te smeden.
De Engelse bezetters in India waartegen Gandhi het opnam, dat waren zij die moesten worden verdreven; de blanke onderdrukkers en veroorzakers van appartheid in Zuid Afrika waartegen Mandela het opnam, dat waren zij die moesten worden verslagen; degenen die discrimineerden tussen blank en gekleurd met de vreselijke sociale gevolgen van dien, waartegen Martin Luther King het opnam, die moesten terecht worden gewezen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

Mart schreef: 12 apr 2020, 17:45
hopper schreef: 12 apr 2020, 17:13
Mart schreef: 12 apr 2020, 15:13 Hoge nood smeedt mensen samen. Hindoes, sikhs en moslims tegen het relatief kleine groepje Engelsen in India, de enorme verscheidenheid aan ethnische groepen in Zuid Afrika tegen de appartheid en overheersing van de blanken, de boeren en burgerij in Frankrijk tegen de macht van de adel en geestelijkheid, de geallieerde mogendheden tegen de Duitsers, etc.
Je refereert aan wij/zij tegenstellingen. Dan hebben we een 'vijand' nodig om eenheid te smeden.
De Engelse bezetters in India waartegen Gandhi het opnam, dat waren zij die moesten worden verdreven; de blanke onderdrukkers en veroorzakers van appartheid in Zuid Afrika waartegen Mandela het opnam, dat waren zij die moesten worden verslagen; degenen die discrimineerden tussen blank en gekleurd met de vreselijke sociale gevolgen van dien, waartegen Martin Luther King het opnam, die moesten terecht worden gewezen.

Omdat we op dit draadje in de rationele modus zitten: Is ZA beter af met het corrupte regime van -voorheen- Zuma?
Ik verdedig het apartheidsregime niet. Maar ik zie de verbetering ook niet.

In de hart-modus: ik draag Mandela in mijn hart. Van strijder naar geweldloze verzoening.
Goed voorbeeld doet volgen zou je denken. Niet dus. Toch blijf ik hem in mijn hart dragen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

hopper schreef: 12 apr 2020, 17:51 Omdat we op dit draadje in de rationele modus zitten: Is ZA beter af met het corrupte regime van -voorheen- Zuma?
Ik verdedig het apartheidsregime niet. Maar ik zie de verbetering ook niet.
Zuid Afrika heeft zich eensgezind van het wrede appartheidsbewind ontdaan, India heeft zich eensgezind van de Engelse bezetter ontdaan, Amerika heeft zich eensgezind van de vreselijke sociale gevolgen van de rassendisciminatie ontdaan. Dat is waar het om gaat -- eensgezindheid werkt. Het feit dat sommige landen er daarna een zooitje van maken, vecht dit gegeven nergens aan.
In de hart-modus: ik draag Mandela in mijn hart. Van strijder naar geweldloze verzoening. Goed voorbeeld doet volgen zou je denken. Niet dus. Toch blijf ik hem in mijn hart dragen.
Een goed voorbeeld doet vaak niet volgen. Na Jezus kwamen uiteindelijk eveneens de kruistochten, heksenverbrandingen, de progroms en de Inquisitie.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 12 apr 2020, 16:23
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 16:01
Mart schreef: 11 apr 2020, 16:38
peda schreef: 11 apr 2020, 13:28 Maar dat voorbeeld geldt ook voor de superrijken die hun geld investeren in ondernemingen. Ook dat geleende geld wordt door de betreffende concerns weer uitgegeven tot nut van de maatschappij als geheel. Wie er ook geld uitgeeft, rijk of arm, het uitgeven heeft economisch gezien bijna altijd nut. Het stoppen met uitgeven heeft juist grote nadelige consequenties. Puur sparen, op het geld blijven zitten en zelf of via anderen niet rond laten pompen in de samenleving, dat veroorzaakt een economische crisis door vraaguitval. Daarom in de corona crisis ook de razendsnel besloten grote financiele ondersteuning door de vele overheden, om grote vraaguitval zoals gebeurd is in de dertiger jaren van de vorige eeuw te voorkomen.
Valuta is een abstract fenomeen en is gemaakt uit verlies. Maar stel eens voor dat een Euro een brood zou zijn en de wereld verlaten zou zijn, behalve wij met z'n vieren en ons gezinnetje. We zitten in de tuin: eentje van ons heeft tientallen miljarden broden, eentje heeft er honderden miljoenen, eentje heeft er genoeg en jij moet het stellen met slechts een paar kruimels en je gezin lijdt enorme honger. Stelen mag niet, roven mag niet en doden mag niet. Wat doe je?

Ik hoorde eens een joods raadseltje: ''Er is een hondje op een leeg eilandje zonder voedsel. Het vaste land is slechts enkele meters verwijderd en daar is zat voedsel. Springen kan niet en zwemmen mag niet. Wat doe je?''
- ''Geen idee''.
- ''Het antwoord is: zwemmen''.
- ''Maar je zei dat zwemmen niet mocht''.
- ''Nou en?''
Ja, daar zit wat in. Er zijn complottheorieën waarin beweerd wordt dat er door goede hogere heren geld van de Elite gekaapt is en klaar staat om uitgegeven te worden. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar het verhaal gaat de wereld in.
Het raadseltje maakt slechts helder dat overleven belangrijker is dan het verbod op diefstal. Herinner je David en de toonbroden? In het judaisme mag men de wet breken in geval van nood.
Oké, nu snap ik iets meer van de bedriegcultuur onder "warme culturen" ten aanzien van westerlingen. Ben ik ook 2 keer de dupe van geweest. Koste me een kleine 1000 euro :evil:
Maar goed, ik leef van het gegevene :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:26
Mart schreef: 12 apr 2020, 16:23
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 16:01
Mart schreef: 11 apr 2020, 16:38 Valuta is een abstract fenomeen en is gemaakt uit verlies. Maar stel eens voor dat een Euro een brood zou zijn en de wereld verlaten zou zijn, behalve wij met z'n vieren en ons gezinnetje. We zitten in de tuin: eentje van ons heeft tientallen miljarden broden, eentje heeft er honderden miljoenen, eentje heeft er genoeg en jij moet het stellen met slechts een paar kruimels en je gezin lijdt enorme honger. Stelen mag niet, roven mag niet en doden mag niet. Wat doe je?

Ik hoorde eens een joods raadseltje: ''Er is een hondje op een leeg eilandje zonder voedsel. Het vaste land is slechts enkele meters verwijderd en daar is zat voedsel. Springen kan niet en zwemmen mag niet. Wat doe je?''
- ''Geen idee''.
- ''Het antwoord is: zwemmen''.
- ''Maar je zei dat zwemmen niet mocht''.
- ''Nou en?''
Ja, daar zit wat in. Er zijn complottheorieën waarin beweerd wordt dat er door goede hogere heren geld van de Elite gekaapt is en klaar staat om uitgegeven te worden. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar het verhaal gaat de wereld in.
Het raadseltje maakt slechts helder dat overleven belangrijker is dan het verbod op diefstal. Herinner je David en de toonbroden? In het judaisme mag men de wet breken in geval van nood.
Oké, nu snap ik iets meer van de bedriegcultuur onder "warme culturen" ten aanzien van westerlingen. Ben ik ook 2 keer de dupe van geweest. Koste me een kleine 1000 euro :evil:
Maar goed, ik leef van het gegevene :D
Wat zou jij doen als jij en je gezin honger leden en niemand jullie wat geeft? David nam ook de toonbroden. En toen de farizeeën Jezus erop aanspraken op sjabbat aren te eten, zei hij eveneens: "Heb je niet gelezen wat David deed toen hij honger had, en zij die bij hem waren? Hoe hij het huis van God binnengegaan is en de toonbroden gegeten heeft, die hij niet mocht eten, evenmin als zij die bij hem waren, maar alleen de priesters?" (Mat. 12:3-4 HSV). Nood breekt wet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 12 apr 2020, 21:36
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:26
Mart schreef: 12 apr 2020, 16:23
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 16:01
Mart schreef: 11 apr 2020, 16:38 Valuta is een abstract fenomeen en is gemaakt uit verlies. Maar stel eens voor dat een Euro een brood zou zijn en de wereld verlaten zou zijn, behalve wij met z'n vieren en ons gezinnetje. We zitten in de tuin: eentje van ons heeft tientallen miljarden broden, eentje heeft er honderden miljoenen, eentje heeft er genoeg en jij moet het stellen met slechts een paar kruimels en je gezin lijdt enorme honger. Stelen mag niet, roven mag niet en doden mag niet. Wat doe je?

Ik hoorde eens een joods raadseltje: ''Er is een hondje op een leeg eilandje zonder voedsel. Het vaste land is slechts enkele meters verwijderd en daar is zat voedsel. Springen kan niet en zwemmen mag niet. Wat doe je?''
- ''Geen idee''.
- ''Het antwoord is: zwemmen''.
- ''Maar je zei dat zwemmen niet mocht''.
- ''Nou en?''
Ja, daar zit wat in. Er zijn complottheorieën waarin beweerd wordt dat er door goede hogere heren geld van de Elite gekaapt is en klaar staat om uitgegeven te worden. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar het verhaal gaat de wereld in.
Het raadseltje maakt slechts helder dat overleven belangrijker is dan het verbod op diefstal. Herinner je David en de toonbroden? In het judaisme mag men de wet breken in geval van nood.
Oké, nu snap ik iets meer van de bedriegcultuur onder "warme culturen" ten aanzien van westerlingen. Ben ik ook 2 keer de dupe van geweest. Koste me een kleine 1000 euro :evil:
Maar goed, ik leef van het gegevene :D
Wat zou jij doen als jij en je gezin honger leden en niemand jullie wat geeft? David nam ook de toonbroden. En toen de farizeeën Jezus erop aanspraken op sjabbat aren te eten, zei hij eveneens: "Heb je niet gelezen wat David deed toen hij honger had, en zij die bij hem waren? Hoe hij het huis van God binnengegaan is en de toonbroden gegeten heeft, die hij niet mocht eten, evenmin als zij die bij hem waren, maar alleen de priesters?" (Mat. 12:3-4 HSV). Nood breekt wet.
Goede vraag. Ik heb geen idee. Je moet wel heel sterk in het geloof zijn om het niet te doen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:45
Mart schreef: 12 apr 2020, 21:36
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:26
Mart schreef: 12 apr 2020, 16:23
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 16:01
Ja, daar zit wat in. Er zijn complottheorieën waarin beweerd wordt dat er door goede hogere heren geld van de Elite gekaapt is en klaar staat om uitgegeven te worden. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar het verhaal gaat de wereld in.
Het raadseltje maakt slechts helder dat overleven belangrijker is dan het verbod op diefstal. Herinner je David en de toonbroden? In het judaisme mag men de wet breken in geval van nood.
Oké, nu snap ik iets meer van de bedriegcultuur onder "warme culturen" ten aanzien van westerlingen. Ben ik ook 2 keer de dupe van geweest. Koste me een kleine 1000 euro :evil:
Maar goed, ik leef van het gegevene :D
Wat zou jij doen als jij en je gezin honger leden en niemand jullie wat geeft? David nam ook de toonbroden. En toen de farizeeën Jezus erop aanspraken op sjabbat aren te eten, zei hij eveneens: "Heb je niet gelezen wat David deed toen hij honger had, en zij die bij hem waren? Hoe hij het huis van God binnengegaan is en de toonbroden gegeten heeft, die hij niet mocht eten, evenmin als zij die bij hem waren, maar alleen de priesters?" (Mat. 12:3-4 HSV). Nood breekt wet.
Goede vraag. Ik heb geen idee. Je moet wel heel sterk in het geloof zijn om het niet te doen.
Integendeel. Indien je gelooft, heb je steun aan David en Jezus zelf, die het goedkeurden en er zelfs aan meededen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 12 apr 2020, 22:04
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:45
Mart schreef: 12 apr 2020, 21:36
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:26
Mart schreef: 12 apr 2020, 16:23 Het raadseltje maakt slechts helder dat overleven belangrijker is dan het verbod op diefstal. Herinner je David en de toonbroden? In het judaisme mag men de wet breken in geval van nood.
Oké, nu snap ik iets meer van de bedriegcultuur onder "warme culturen" ten aanzien van westerlingen. Ben ik ook 2 keer de dupe van geweest. Koste me een kleine 1000 euro :evil:
Maar goed, ik leef van het gegevene :D
Wat zou jij doen als jij en je gezin honger leden en niemand jullie wat geeft? David nam ook de toonbroden. En toen de farizeeën Jezus erop aanspraken op sjabbat aren te eten, zei hij eveneens: "Heb je niet gelezen wat David deed toen hij honger had, en zij die bij hem waren? Hoe hij het huis van God binnengegaan is en de toonbroden gegeten heeft, die hij niet mocht eten, evenmin als zij die bij hem waren, maar alleen de priesters?" (Mat. 12:3-4 HSV). Nood breekt wet.
Goede vraag. Ik heb geen idee. Je moet wel heel sterk in het geloof zijn om het niet te doen.
Integendeel. Indien je gelooft, heb je steun aan David en Jezus zelf, die het goedkeurden en er zelfs aan meededen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom.
Oké. Een ingewikkelde. Wat ik mooi vind aan die culturen is dat je er gewoon binnen kan lopen, als je wil mee eten als vreemdeling. Dat is daar normaal. Als je onderweg bent en het regent, loop je gewoon ergens naar binnen en zeg je dat je even schuilen wil en het mag. Ben je onder reis en het wordt laat, mag je gewoon bij vreemde mensen overnachten. Iets wat wij hier ooit normaal waren, maar met onze sloten en schuttingen niet meer kennen.

Het nadeel van hun "neem middels leugens van de rijken" principe is dat westerse goede doelen moeilijk grond aan voeten krijgen in die landen, vanwege de strijkstokken overal. Overheden ruiken er ook nog eens de geur van goede doelen geld.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 12 apr 2020, 23:12
Mart schreef: 12 apr 2020, 22:04
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:45 Goede vraag. Ik heb geen idee. Je moet wel heel sterk in het geloof zijn om het niet te doen.
Integendeel. Indien je gelooft, heb je steun aan David en Jezus zelf, die het goedkeurden en er zelfs aan meededen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom.
Oké. Een ingewikkelde. Wat ik mooi vind aan die culturen is dat je er gewoon binnen kan lopen, als je wil mee eten als vreemdeling. Dat is daar normaal. Als je onderweg bent en het regent, loop je gewoon ergens naar binnen en zeg je dat je even schuilen wil en het mag. Ben je onder reis en het wordt laat, mag je gewoon bij vreemde mensen overnachten. Iets wat wij hier ooit normaal waren, maar met onze sloten en schuttingen niet meer kennen. Het nadeel van hun "neem middels leugens van de rijken" principe is dat westerse goede doelen moeilijk grond aan voeten krijgen in die landen, vanwege de strijkstokken overal. Overheden ruiken er ook nog eens de geur van goede doelen geld.
Alle culturen hebben goede en slechte zaken -- we kunnen van elkaar leren. Het relevante aangaande dit topic is, dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom, en je als gelovige bovendien steun aan David en Jezus zelf hebt, die het goedkeurden dat men in geval van uiterste nood gewoon mag nemen en dat zelf eveneens deden. De schuldigen zijn niet de onschuldige arme sloebers die slechts willen overleven, maar degenen die niet willen delen van hun rijkdom en de armen laten verhongeren. Mocht er een God bestaan, dan zullen zij als schuldigen worden aangewezen: ''Want Ik ben hongerig geweest en jij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en jij hebt Mij niet te drinken gegeven, Ik was een vreemdeling en jij hebt Mij niet gehuisvest; naakt, en jij hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en jij hebt Mij niet bezocht... Voorwaar zeg Ik je, voor zoveel jij dit voor een van deze minsten niet gedaan hebt, zo heb je het Mij ook niet gedaan. En deze zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.'' (Mattheüs 25:42-46). Apathische hufters zijn het. Maar voordat Jezus hen te pakken neemt en ze door Hem in het eeuwige vuur zullen worden geworpen, verdienen ze m.i. een kans.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 12 apr 2020, 23:52
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 23:12
Mart schreef: 12 apr 2020, 22:04
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:45 Goede vraag. Ik heb geen idee. Je moet wel heel sterk in het geloof zijn om het niet te doen.
Integendeel. Indien je gelooft, heb je steun aan David en Jezus zelf, die het goedkeurden en er zelfs aan meededen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom.
Oké. Een ingewikkelde. Wat ik mooi vind aan die culturen is dat je er gewoon binnen kan lopen, als je wil mee eten als vreemdeling. Dat is daar normaal. Als je onderweg bent en het regent, loop je gewoon ergens naar binnen en zeg je dat je even schuilen wil en het mag. Ben je onder reis en het wordt laat, mag je gewoon bij vreemde mensen overnachten. Iets wat wij hier ooit normaal waren, maar met onze sloten en schuttingen niet meer kennen. Het nadeel van hun "neem middels leugens van de rijken" principe is dat westerse goede doelen moeilijk grond aan voeten krijgen in die landen, vanwege de strijkstokken overal. Overheden ruiken er ook nog eens de geur van goede doelen geld.
Alle culturen hebben goede en slechte zaken -- we kunnen van elkaar leren. Het relevante aangaande dit topic is, dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom, en je als gelovige bovendien steun aan David en Jezus zelf hebt, die het goedkeurden dat men in geval van uiterste nood gewoon mag nemen en dat zelf eveneens deden. De schuldigen zijn niet de onschuldige arme sloebers die slechts willen overleven, maar degenen die niet willen delen van hun rijkdom en de armen laten verhongeren. Mocht er een God bestaan, dan zullen zij als schuldigen worden aangewezen: ''Want Ik ben hongerig geweest en jij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en jij hebt Mij niet te drinken gegeven, Ik was een vreemdeling en jij hebt Mij niet gehuisvest; naakt, en jij hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en jij hebt Mij niet bezocht... Voorwaar zeg Ik je, voor zoveel jij dit voor een van deze minsten niet gedaan hebt, zo heb je het Mij ook niet gedaan. En deze zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.'' (Mattheüs 25:42-46). Apathische hufters zijn het. Maar voordat Jezus hen te pakken neemt en ze door Hem in het eeuwige vuur zullen worden geworpen, verdienen ze m.i. een kans.
Mee eens. In het OT las ik ook iets van God die zei "jullie hebben mij bestolen door Mij niet jullie tienden te geven" en iets over het onderbetalen van werknemers.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 13 apr 2020, 00:03
Mart schreef: 12 apr 2020, 23:52
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 23:12
Mart schreef: 12 apr 2020, 22:04
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 21:45 Goede vraag. Ik heb geen idee. Je moet wel heel sterk in het geloof zijn om het niet te doen.
Integendeel. Indien je gelooft, heb je steun aan David en Jezus zelf, die het goedkeurden en er zelfs aan meededen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom.
Oké. Een ingewikkelde. Wat ik mooi vind aan die culturen is dat je er gewoon binnen kan lopen, als je wil mee eten als vreemdeling. Dat is daar normaal. Als je onderweg bent en het regent, loop je gewoon ergens naar binnen en zeg je dat je even schuilen wil en het mag. Ben je onder reis en het wordt laat, mag je gewoon bij vreemde mensen overnachten. Iets wat wij hier ooit normaal waren, maar met onze sloten en schuttingen niet meer kennen. Het nadeel van hun "neem middels leugens van de rijken" principe is dat westerse goede doelen moeilijk grond aan voeten krijgen in die landen, vanwege de strijkstokken overal. Overheden ruiken er ook nog eens de geur van goede doelen geld.
Alle culturen hebben goede en slechte zaken -- we kunnen van elkaar leren. Het relevante aangaande dit topic is, dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom, en je als gelovige bovendien steun aan David en Jezus zelf hebt, die het goedkeurden dat men in geval van uiterste nood gewoon mag nemen en dat zelf eveneens deden. De schuldigen zijn niet de onschuldige arme sloebers die slechts willen overleven, maar degenen die niet willen delen van hun rijkdom en de armen laten verhongeren. Mocht er een God bestaan, dan zullen zij als schuldigen worden aangewezen: ''Want Ik ben hongerig geweest en jij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en jij hebt Mij niet te drinken gegeven, Ik was een vreemdeling en jij hebt Mij niet gehuisvest; naakt, en jij hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en jij hebt Mij niet bezocht... Voorwaar zeg Ik je, voor zoveel jij dit voor een van deze minsten niet gedaan hebt, zo heb je het Mij ook niet gedaan. En deze zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.'' (Mattheüs 25:42-46). Apathische hufters zijn het. Maar voordat Jezus hen te pakken neemt en ze door Hem in het eeuwige vuur zullen worden geworpen, verdienen ze m.i. een kans.
Mee eens. In het OT las ik ook iets van God die zei "jullie hebben mij bestolen door Mij niet jullie tienden te geven" en iets over het onderbetalen van werknemers.
Mal'achi 3:8-9. Dan zijn we het eens :thumb1:
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Petra »

HJW schreef: 12 apr 2020, 16:40
Mart schreef: 12 apr 2020, 14:19 Zoiets zullen we alleen samen kunnen doen. Het India tijdens Gandhi, de VS tijdens Martin Luther King en het Zuid Afrika tijdens Mandela hebben laten zien dat het kan.
Helaas allemaal zeer tijdelijk.
Er bestaat geen "we" of "wij" samen of eensgezindheid Mart... als het erop aankomt sta je *alleen en kun je er maar beter voor zorgen dat je sterk genoeg bent.
Als ik iets op FT heb geleerd is dat het wel: "The selfish gene".
Het gen, dat het beste "overlevingsapparaat" bouwt, overleeft.
....Hieruit valt af te leiden dat het voor een aap alleen relevant is dergelijk gedrag te vertonen als het om naaste familie gaat. Voor een niet-verwante groep zal de selectiedruk (de waarschuwende aap heeft wat meer kans gepakt te worden) tegen dergelijk 'altruïstisch' gedrag werken. Altruïsme treedt vaker op bij groepen met een (zeer) nauwe genetische verwantschap: werksterbijen in een korf zijn zelfs voor minstens 75% onderling genetisch aan elkaar gelijk
Breed altruïsme zit ons niet in de genen.
Idealisme wint het niet van de genen.
Er zijn enkele idealisten geweest.. tot Jezus aan toe. Maar die sprak ook vooral over "je naaste".
En nu?
Stukken beter?
Geen discriminatie, racisme, apartheid, onderdrukking, hebzucht, armoede, onrechtvaardigheid, oorlog, ellende, etc. meer?
Helaas. De werkelijkheid is de realiteit waarin wij leven.
Misschien is je ogen sluiten voor de werkelijkheid wel de beste remedie tegen misantropie.

Hoeveel mensenlevens waard zijn?
Kijk maar hoeveel mensen er wereldwijd dagelijks sterven aan onnodige behandelbare dingen of 'gewoon' van de honger.
Laten we maar zien hoever Corona de economie mag ontwrichten.
Er is maar een zeer beperkt deel van de mensheid gezegend met blijde geboorte in een land met een fantastisch zorgstelsel, maar ook dat moeten we maar zien hoe het stand kan houden als de staatskas leeg raakt.


*Alleen; in die zin.. je kleine kring/naasten waar je van op aan kunt.
Zorg maar goed voor jezelf! :flower1: :kiss1:
Laatst gewijzigd door Petra op 13 apr 2020, 06:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 13 apr 2020, 00:07
Gaitema schreef: 13 apr 2020, 00:03
Mart schreef: 12 apr 2020, 23:52
Gaitema schreef: 12 apr 2020, 23:12
Mart schreef: 12 apr 2020, 22:04 Integendeel. Indien je gelooft, heb je steun aan David en Jezus zelf, die het goedkeurden en er zelfs aan meededen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom.
Oké. Een ingewikkelde. Wat ik mooi vind aan die culturen is dat je er gewoon binnen kan lopen, als je wil mee eten als vreemdeling. Dat is daar normaal. Als je onderweg bent en het regent, loop je gewoon ergens naar binnen en zeg je dat je even schuilen wil en het mag. Ben je onder reis en het wordt laat, mag je gewoon bij vreemde mensen overnachten. Iets wat wij hier ooit normaal waren, maar met onze sloten en schuttingen niet meer kennen. Het nadeel van hun "neem middels leugens van de rijken" principe is dat westerse goede doelen moeilijk grond aan voeten krijgen in die landen, vanwege de strijkstokken overal. Overheden ruiken er ook nog eens de geur van goede doelen geld.
Alle culturen hebben goede en slechte zaken -- we kunnen van elkaar leren. Het relevante aangaande dit topic is, dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze vrijwillig van de honger sterven en hun geliefden laten verhongeren in het zicht van zoveel overvloedige rijkdom, en je als gelovige bovendien steun aan David en Jezus zelf hebt, die het goedkeurden dat men in geval van uiterste nood gewoon mag nemen en dat zelf eveneens deden. De schuldigen zijn niet de onschuldige arme sloebers die slechts willen overleven, maar degenen die niet willen delen van hun rijkdom en de armen laten verhongeren. Mocht er een God bestaan, dan zullen zij als schuldigen worden aangewezen: ''Want Ik ben hongerig geweest en jij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en jij hebt Mij niet te drinken gegeven, Ik was een vreemdeling en jij hebt Mij niet gehuisvest; naakt, en jij hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en jij hebt Mij niet bezocht... Voorwaar zeg Ik je, voor zoveel jij dit voor een van deze minsten niet gedaan hebt, zo heb je het Mij ook niet gedaan. En deze zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.'' (Mattheüs 25:42-46). Apathische hufters zijn het. Maar voordat Jezus hen te pakken neemt en ze door Hem in het eeuwige vuur zullen worden geworpen, verdienen ze m.i. een kans.
Mee eens. In het OT las ik ook iets van God die zei "jullie hebben mij bestolen door Mij niet jullie tienden te geven" en iets over het onderbetalen van werknemers.
Mal'achi 3:8-9. Dan zijn we het eens :thumb1:
Ja, precies :flower1:
Eigenlijk heb je wel een manier gevonden om niet in de keurslijf van religies te hoeven wandelen..
Ik zat na te denken over de droom die ik je deelde. Dat ik in de stok oude grote katholieke kerk te gast voor mocht gaan en niet uit mijn woorden kwam met al de christelijke boekjes in mijn hand, raakte ik erin de weg kwijt. En een kwart van de kerk was eerst gevuld met mensen, maar liepen hierdoor allemaal met uitvluchtredenen weg. De twee laatste personen waar ik uit frustratie naar toe ging raakte ik mee slaags en mijn vrouw moest ik van de tweede redden, die haar belaagde. Mijn vrouw zat al die tijd ook in die kerk en met haar liep ik ook die kerk uit en toen was hij leeg.
Met een vriend van me had ik het gisteren er over, die me bezocht. Ook met mijn vrouw. Hij vond het fantastisch, want mensen uit de katholieke kerk jagen is winst! :lol: Met mijn vrouw kwamen we erg op beeldspraak dat het mij zegt, dat ik niet kan functioneren als ik de boekjes van de christelijke stromingen hanteer, in haar heiligdommen. De kansel ervan bestijgen maakt me niet spraakzamer en het maakt me machteloos en verward, met dat gevoel erbij. Ik kom er niet mee uit de voeten en niet mee uit mijn woorden. Mensen lopen ervoor ook weg of erger nog, het frustreert me dan en dat is een bodum voor ruzie. Niet alleen ik, maar ook mijn vrouw zou zich er belaagd voelen.

Toen dacht ik: het is toch beter als ik me niet meer druk maak om de boekjes waarbinnen al die kerken gaan, want dat levert niks op. Ik moet buiten de boekjes gaan en op de onderlinge relaties tussen mensen gericht zijn. Daarin ligt Gods kracht. Buiten de gevestigde orde.

Mijn vrouw zag dat wat ik er over dacht als Gods waarheid.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20632
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

Hallo Gaitema,

Er zijn zat "'theoretici"' die anderen precies weten te vertellen hoe God het wil en wat de mens moet doen om het God naar zijn zin te maken. De levend geworden preekstoelen, waar sommige gelovigen uitbundig voor klappen en uit hun bol gaan. Je hebt ook de "'doeners"' die het allemaal niet zo goed onder woorden kunnen brengen, maar wel ellende van anderen kunnen oppakken en weg sjouwen. Kennelijk ben jij geen kansel theoreticus, anders had jij in je droom wel wat weg georakeld en applaus geoogst, maar is "' doener "' meer op jou van toepassing. Empathie met handen en voeten bewijzen, is voor mij waardevoller als empathie in de mond nemen en verkondigen, onderwijl de eigen handen en voeten in de modus van rust toestand laten staan. Maar ondertussen, is de aanpak van de allerrijksten nog geen millimeter opgeschoten en zo gaat het nu reeds vele duizenden jaren lang. Zij komen, zij gaan weer en dan komen er weer anderen terug. The never ending story van de elite.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Jerommel »

Als de legers genoeg hebben van het "elite tuig" dat hen en burgers voor hun oorlogen de dood in jagen, dan is er een kans op verandering.
Daar moet dan wel een goed, strategisch plan achter zitten.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
peda
Berichten: 20632
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

Jerommel schreef: 13 apr 2020, 11:54 Als de legers genoeg hebben van het "elite tuig" dat hen en burgers voor hun oorlogen de dood in jagen, dan is er een kans op verandering.
Daar moet dan wel een goed, strategisch plan achter zitten.
Op dat goede plan van aanpak zit ik te wachten. Een goed plan van aanpak, universeel gedragen, is uiteraard van dominante betekenis. Maar dat breed geaccepteerde plan is er nog niet eens en naar mijn visie komt dat plan er ook niet. Praten, praten en nog eens praten '' De Praters dronken een glas, deden een kleine plas en vervolgens bleef alles zoals het reeds duizenden jaren was "'. Schiet dus totaal niet op.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

peda schreef: 13 apr 2020, 11:28Maar ondertussen, is de aanpak van de allerrijksten nog geen millimeter opgeschoten en zo gaat het nu reeds vele duizenden jaren lang. Zij komen, zij gaan weer en dan komen er weer anderen terug. The never ending story van de elite.
De strijd tegen de overheersing van de machtige en rijke minderheid is geen eenmalige strijd. We hebben ons van de welgestelde Franse adel en geestelijkheid ontdaan, we hebben in Zuid Afrika de appartheid en het blanke voorrecht uit de wereld gewerkt, we hebben het ijzeren gordijn van het Soviet communisme naar beneden getrokken, we hebben Hitler en z'n nazis weggekregen, en wat is er nog over van de ooit zo machtige Romeinen? Of van het wereldrijk van de Spanjaarden waar de zon nooit onderging? En van het gruwelijke bewind van de Engelse Bloody Mary? En van de Engelsen in India? Het is een strijd die gevoerd wordt met vallen en opstaan. We krijgen ze er wel onder. En vervolgens nogmaals en daarna weer,... Ik ben niet bang voor de enorme macht van een paar slechte lieden, maar maak me voornamelijk zorgen om het zwijgen en het gebrek aan daadkracht van de goede meerderheid.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20632
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

Mart schreef: 13 apr 2020, 12:31
peda schreef: 13 apr 2020, 11:28Maar ondertussen, is de aanpak van de allerrijksten nog geen millimeter opgeschoten en zo gaat het nu reeds vele duizenden jaren lang. Zij komen, zij gaan weer en dan komen er weer anderen terug. The never ending story van de elite.
De strijd tegen de overheersing van de machtige en rijke minderheid is geen eenmalige strijd. We hebben ons van de welgestelde Franse adel en geestelijkheid ontdaan, we hebben in Zuid Afrika de appartheid en het blanke voorrecht uit de wereld gewerkt, we hebben het ijzeren gordijn van het Soviet communisme naar beneden getrokken, we hebben Hitler en z'n nazis weggekregen, en wat is er nog over van de ooit zo machtige Romeinen? Of van het wereldrijk van de Spanjaarden waar de zon nooit onderging? En van het gruwelijke bewind van de Engelse Bloody Mary? En van de Engelsen in India? Het is een strijd die gevoerd wordt met vallen en opstaan. We krijgen ze er wel onder. En vervolgens nogmaals en daarna weer,... Ik ben niet bang voor de enorme macht van een paar slechte lieden, maar maak me voornamelijk zorgen om het zwijgen en het gebrek aan daadkracht van de goede mensen.
Jij gelooft in een mensheid die het doet zonder elite, ik wacht tot ik het zie. De oude persoonlijke grootgrondbezitters zijn verdwenen, maar de grond is vervolgens in eigendom overgegaan naar een nieuwe elite. Handel en transport waren in oude tijden in de handen van zeer welgestelden, tegenwoordig nog steeds. Banken, industrie en internet diensten zijn eveneens in handen van nieuwe kapitaalbezitters. Oude namen verdwijnen, nieuwe namen komen er voor terug. Ook in het communistische staatskapitalisme waren het de grotere partijbonzen ( nieuwe elite ) die voor talloze anderen bepaalden hoe, waar en waarvoor het staatskapitaal werd ingezet. De kolonialisten werden er terecht overal uitgeschopt maar onmiddellijk door inheemse nieuwe namen vervangen. De oude elite is dood, lang leve de nieuwe elite, zo gaat het inmiddels talloze duizenden jaren lang.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

peda schreef: 13 apr 2020, 12:57
Mart schreef: 13 apr 2020, 12:31 De strijd tegen de overheersing van de machtige en rijke minderheid is geen eenmalige strijd. We hebben ons van de welgestelde Franse adel en geestelijkheid ontdaan, we hebben in Zuid Afrika de appartheid en het blanke voorrecht uit de wereld gewerkt, we hebben het ijzeren gordijn van het Soviet communisme naar beneden getrokken, we hebben Hitler en z'n nazis weggekregen, en wat is er nog over van de ooit zo machtige Romeinen? Of van het wereldrijk van de Spanjaarden waar de zon nooit onderging? En van het gruwelijke bewind van de Engelse Bloody Mary? En van de Engelsen in India? Het is een strijd die gevoerd wordt met vallen en opstaan. We krijgen ze er wel onder. En vervolgens nogmaals en daarna weer,... Ik ben niet bang voor de enorme macht van een paar slechte lieden, maar maak me voornamelijk zorgen om het zwijgen en het gebrek aan daadkracht van de goede mensen.
Jij gelooft in een mensheid die het doet zonder elite, ik wacht tot ik het zie. De oude persoonlijke grootgrondbezitters zijn verdwenen, maar de grond is vervolgens in eigendom overgegaan naar een nieuwe elite. Handel en transport waren in oude tijden in de handen van zeer welgestelden, tegenwoordig nog steeds. Banken, industrie en internet diensten zijn eveneens in handen van nieuwe kapitaalbezitters. Oude namen verdwijnen, nieuwe namen komen er voor terug.
Dat is exact wat ik zei: De strijd tegen de overheersing van een machtige en rijke minderheid is geen eenmalige strijd. Het is een strijd die gevoerd wordt met vallen en opstaan. We krijgen ze er wel onder. En vervolgens nogmaals en daarna weer,...
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)