Robert Frans schreef: 31 jul 2020, 10:00
Ik kan echter prima aantonen waarom mijn criteria objectief zijn. Vóór de conceptie is er immers aantoonbaar onvoorwaardelijk géén sprake van de ontwikkeling tot een kind en ná de conceptie aantoonbaar gegarandeerd wél.
Dat laatste is dus de vraag. Zie ook de reactie van anderen.
Dat maakt dat criterium objectief, omdat je dan puur en alleen de biologische ontwikkeling in de moederschoot als voorwaarde stelt en niet naar welke ontwikkeling het meest voornaam zou zijn.
Het is niet alleen biologie, er speelt meer.
Als er een objectief criterium was, dan was iedereen het er wel over eens.
Terwijl bij andere criteria er wel degelijk al sprake is van de ontwikkeling van het vruchtje, totdat volgens die criteria hun moment van menswording zou aanbreken. Niet de ontwikkeling zelf is dan dus voldoende, maar dat er voldóénde ontwikkeling zou zijn. En wat dan voldoende zou zijn, wordt weer bepaald door levensbeschouwingen of medische ontwikkelingen.
Klopt. En deze zaken moet je dus ook meenemen, en niet alleen dat eruit pikken wat leidt tot de door jou gewenste uitkomst.
Bij het criterium van de conceptie is het echter volmaakt irrelevant of het kind al kan voelen, of het al levensvatbaar is buiten de baarmoeder, of het al bewustzijn heeft, of het hartje al klopt, of de hersenen of de zenuwen al voldoende volgroeid zijn, of het er al herkenbaar menselijk uitziet en niet enkel als een klompje cellen, etc.
Klopt. Dus je wilt datgene wat tot een andere uitkomst kan leiden dan de door jou gewenste bij voorbaat uitsluiten.
Het stelt alleen maar dit: conceptie = ontwikkeling = kind. Punt. Geen uitzonderingen, geen verdere criteria, maar heel zuiver en heel eenvoudig.
Het is wel eenvoudig, maar niet zuiver.
Je filtert dat eruit wat kan leiden tot een andere uitkomst dan de door jou gewenste.
Mensen hanteren zulke objectieve criteria niet omdat ze ofwel niet weten dat hun criteria helemaal niet objectief zijn, maar gebaseerd op hun levensbeschouwing, ofwel omdat ze abortus geen infanticide willen noemen en daarom liever niet meteen over een kind spreken.
Blijkbaar weet jij precies hoe anderen denken. Opmerkelijk. Miljoenen mensen die een mening hebben en jij weet exact in welke hokjes ze passen.
En laat dat nou net hokjes zijn die goed in jouw redenering passen. Het doet geen recht aan anderen.
Vervolgens verwijt je anderen wat jezelf doet: je benoemt niet-objectieve criteria tot objectieve criteria.
Niet weinig 'pro-choicers' willen bijvoorbeeld al niet eens het kind meer noemen, laat staan hierover discussiëren. Zij willen abortus enkel bespreken als een exclusief vrouwenrecht.
Omdat het ene uiterste niet voldoet is dat geen vergoelijking voor het andere uiterste. Ook een tactiek die jij in discussies vaak toepast.
Het hele middengebied sla je gemakshalve over en daarmee een groot van de relevante argumenten en overwegingen.
Kun je dan aantonen dat mijn criteria zonder het katholicisme niet onderbouwd kunnen worden? Dus dat je daadwerkelijk mijn levensbeschouwing nodig hebt om mijn criterium te onderbouwen?
Je haalt twee dingen hier door elkaar: heb je de katholieke levensbeschouwing daadwerkelijk nodig om tot jouw gedachten te komen en laat je je (deels) leiden door jouw levensbeschouwing. Het antwoord op het eerste is nee, het antwoord op het tweede is ja.
Mijn criterium geeft immers nérgens aan welke ontwikkeling het meest essentiëel zou zijn, maakt volstrekt geen onderscheid in de stadia van ontwikkeling van de vrucht.
De enige eis die het stelt is dat er überhaupt sprake is van een vruchtje, wat dus direct na de conceptie het geval is. Wat is daar dan in vredesnaam nog subjectief aan?
Het subjectieve zit erin dat je dat als enige criterium wilt gebruiken voor abortus, terwijl er meer speelt. Ontwikkeling, bewustzijn, levensvatbaarheid.
Dat neem je allemaal niet mee en dan wordt het allemaal gewoon subjectief.
Het is je goed recht om er naar te streven, je moet er alleen geen lading aan geven die er niet in zit.
Ik ben niet de enige op dit forum al die dat doorheeft.
Als jij objectievere criteria weet dan louter het bestaan van het vruchtje zelf, dan houd ik me zeker aanbevolen, maar tot nu toe zie ik dat alle andere criteria gebaseerd zijn op welke ontwikkeling van de vrucht wij belangrijk vinden als mens.
Het is allemaal subjectief. Punt is dat er geen objectieve criteria zijn. Dat maakt de discussie ook zo lastig.
Maar je hebt wel gelijk: zo'n criterium over de menswording, de mijne of een nóg objectievere, behoort inderdaad universeel, afdwingbaar bepaald en opgelegd te worden. Net zoals we dat ook met enige basale mensenrechten doen of proberen te doen.
Niet nog objectieve, want jouw criterium is niet objectief. En bouwen op een niet staand fundament leidt tot bouwval.
Er is geen universeel criterium en dus worden het afwegingen.
Wél als mijn criteria daadwerkelijk objectief zijn, of het meest objectief. Dan heb ik het volle recht om dat te doen, mocht ik de macht daartoe hebben, en heb ik het volle recht om overheden die dat niet doen daarop aan te spreken en hun handelswijze anders te veroordelen.
Maar ja, dat zijn ze dus niet, en daarmee vervalt alles wat daarna komt.
Het is ook niet het meest objectief. Het is gewoon maar een deel van de werkelijkheid en alleen dat deel dat past binnen jouw levensbeschouwing.
En die probeer je dan dwingend op te leggen.
Wat je verder over mij schrijft over hoe ik mij zou opstellen in andere discussies, doet mijns inziens totaal geen recht aan mijn deelname daar. Maar goed, als je dat zo van mij wil blijven denken, dan is dat je eigen vrije keuze. Ik zal in elk geval alleen nog maar op inhoudelijke argumenten ingaan (of dat althans proberen) en niet meer op dit meta-gedoe.
Ik zie patronen en die mogen benoemd worden. Ook meta-discussie is van belang in discussies.
In de andere discussie kwam na veel vragen naar voren dat jij het niet liefdevol zou vinden als jou iets opgelegd zou worden in je prive leven mbt jouw geloof.
Andersom had je daar minder moeite mee.
En hier zie je het ook gebeuren: vanuit jouw visie wil je dwingend iets opleggen aan anderen.
In de andere discussie kwam naar voren dat de RKK niet het utilisme geheel hoefde te omarmen (uiterste andere) om daarmee de zeer traditionele visie te vergoelijken. Hier doe je dat ook weer.
Als dat opvalt, mag dat gewoon benoemd worden. Zo gaat dat in discussies.
Het is niet dat ik zo over je denk, het zijn zaken die ik gewoon constateer. Gewoon feitelijk.