Geen probleem!

Wat betreft identificatie heb je m.i. gelijk: zonder identificatie vind er geen kwetsing plaats, ook als de intentie was te beledigen. A-theïsme en anti-theïsme zijn echter niet exact hetzelfde: als ongelovige in goden is men a-theïst en niet noodzakelijkerwijs anti-theïst. Noem mezelf atheïst omdat ik - net als jij - niet in goden geloof. Het duidelijkst is wellicht mezelf ''geen theïst'' te noemen.hopper schreef: 17 aug 2020, 21:13Ja, dat herinner ik me nog. Maar het was zeker niet bedoeld om atheïsten te kwetsen. Maar het lijkt er wel op te wijzen dat sommige atheïsten het atheïst zijn als een identiteit beleven. Zie ook mijn reactie van 14:12 Ik denk dat ik als atheïst aanvankelijk vooral anti-christelijk was. Je gaat een verwerkingsproces/losmakingsproces in als je christelijk bent opgegroeid en de kerk vaarwel zegt. Je zet je af tegen alles wat christelijk is.
Maar dat moet ook eens een keer klaar zijn. Dus beschouw ik mezelf niet meer als atheïst. Wel als ongelovig, dat dan weer wel;-)
Volgens mij was niemand beledigd, maar was men het gewoon niet eens met de mis-identificatie. Net zoals een gelovige creationisme probeert te idententificeren met wetenschap om schepping serieuzer te laten klinken, zo probeerden enkelen eveneens te suggereren dat ook a-theïsten gelovigen waren, maar niet geloven in goden is nou eenmaal niet synoniem aan geloven dat er geen goden bestaan.Storm schreef: 17 aug 2020, 19:31Toen Hopper aangaf dat atheisten ook gelovigen zijn - wat ik niet met hem eens ben-, waren heel wat atheisten helemaal van slag...de tenen waren lang.
Zo spreek ik over mijn buik alsStorm schreef: 17 aug 2020, 19:31 @Bonjour,
Mooi dat je een "neutraal'' maar zo'n herkenbaar onderwerp aanroerd; de lijn. Ik heb een truukje; ik toeter zelf al rond dat er weer wat kilootjes aangekomen zijn in de corona tijd. Waarom? Omdat ik een ander dan voor ben.![]()
En dat verschil is heel belangrijk voor een fanatieke atheïst want stel je voor dat je ergens in gelooft. De rest van de wereld boeit het totaal niet.Mart schreef: 17 aug 2020, 22:17
Volgens mij was niemand beledigd, maar was men het gewoon niet eens met de mis-identificatie. Net zoals een gelovige creationisme probeert te idententificeren met wetenschap om schepping serieuzer te laten klinken, zo probeerden enkelen eveneens te suggereren dat ook a-theïsten gelovigen waren, maar niet geloven in goden is nou eenmaal niet synoniem aan geloven dat er geen goden bestaan.
@Messenger,Messenger schreef: 18 aug 2020, 09:29Zo spreek ik over mijn buik alsStorm schreef: 17 aug 2020, 19:31 @Bonjour,
Mooi dat je een "neutraal'' maar zo'n herkenbaar onderwerp aanroerd; de lijn. Ik heb een truukje; ik toeter zelf al rond dat er weer wat kilootjes aangekomen zijn in de corona tijd. Waarom? Omdat ik een ander dan voor ben.![]()
* de koekjestrommel
* mijn srs airbag
* mijn skippybal
* mijn expansievat.
Of ik zeg gewoon dat ik (als man) op alle dagen loop.![]()
Je bent de ongemakkelijke grap voor. Maar je maakt het ook bespreekbaar en daarmee haal je de angel uit het onderwerp.
Nee hoor, dan zit je ernaast...zo werkt dat niet....dat vul jij in...dingo schreef: 18 aug 2020, 10:07En dat verschil is heel belangrijk voor een fanatieke atheïst want stel je voor dat je ergens in gelooftMart schreef: 17 aug 2020, 22:17
Volgens mij was niemand beledigd, maar was men het gewoon niet eens met de mis-identificatie. Net zoals een gelovige creationisme probeert te idententificeren met wetenschap om schepping serieuzer te laten klinken, zo probeerden enkelen eveneens te suggereren dat ook a-theïsten gelovigen waren, maar niet geloven in goden is nou eenmaal niet synoniem aan geloven dat er geen goden bestaan.
Ik zat weer een tijdje op FT toen hopper daar gekicked werd en heb de allergische reacties gezien dus ben zeer benieuwd hoe het volgens jou zit. En dan graag iets beter beargumenteerd dan dat sommige het niet zien of willen zien.callista schreef: 18 aug 2020, 11:41Nee hoor, dan zit je ernaast...zo werkt dat niet....dat vul jij in...dingo schreef: 18 aug 2020, 10:07En dat verschil is heel belangrijk voor een fanatieke atheïst want stel je voor dat je ergens in gelooftMart schreef: 17 aug 2020, 22:17
Het is een taalkundig verschil en voor sommigen schijnt het blijkbaar nogal moeilijk te zijn dat verschil in te kunnen zien...of misschien in te willen zien.
O jee, foto?Messenger schreef: 18 aug 2020, 09:29Zo spreek ik over mijn buik alsStorm schreef: 17 aug 2020, 19:31 @Bonjour,
* de koekjestrommel
* mijn srs airbag
* mijn skippybal
* mijn expansievat.
Die vat ik niet....
Nee het is geen zelfbescherming, het is zelfspot. Als je over voldoende zaken van jezelf grappen kunt maken, de spot met jezelf kunt drijven, denk ik dat je niet zo snel gekwetst wordt.Storm schreef: 18 aug 2020, 10:36@Messenger,Messenger schreef: 18 aug 2020, 09:29 Zo spreek ik over mijn buik als
* de koekjestrommel
* mijn srs airbag
* mijn skippybal
* mijn expansievat.
Zou dat toch een soort zelfbescherming zijn? Als we het zelf zeggen,zeggen anderen het niet.![]()
Vrijdenken is de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden.Bonjour schreef: 18 aug 2020, 12:17 Je kan FT niet gemakkelijk met GG vergelijken. Ik vind het modereren hier een stuk moeilijker. Op FT moet elke opmerking onderbouwd kunnen worden. Daar moet ik hier niet mee beginnen om daarop te modereren. Maar als je dus met eigen ideeën op FT komt, heb je het daar zwaar. Dat is de eigenschap van FT. Vrijdenken is niet vrij denken. De spatie maakt een wereld van verschil. Hopper is goed in het vrij denken.
Of je doet wat aan die dikke buik, want dat is natuurlijk geen gezicht.Messenger schreef: 18 aug 2020, 12:57Nee het is geen zelfbescherming, het is zelfspot. Als je over voldoende zaken van jezelf grappen kunt maken, de spot met jezelf kunt drijven, denk ik dat je niet zo snel gekwetst wordt.Storm schreef: 18 aug 2020, 10:36@Messenger,Messenger schreef: 18 aug 2020, 09:29 Zo spreek ik over mijn buik als
* de koekjestrommel
* mijn srs airbag
* mijn skippybal
* mijn expansievat.
Zou dat toch een soort zelfbescherming zijn? Als we het zelf zeggen,zeggen anderen het niet.![]()
Ik denk dat het dieper zit. Het is altijd de persoon die gekwetst is. Wie in staat is om met zichzelf als persoon te spotten hecht niet zo veel belang meer aan de persoon die je zelf bent.Messenger schreef: 18 aug 2020, 12:57Nee het is geen zelfbescherming, het is zelfspot. Als je over voldoende zaken van jezelf grappen kunt maken, de spot met jezelf kunt drijven, denk ik dat je niet zo snel gekwetst wordt.Storm schreef: 18 aug 2020, 10:36@Messenger,Messenger schreef: 18 aug 2020, 09:29 Zo spreek ik over mijn buik als
* de koekjestrommel
* mijn srs airbag
* mijn skippybal
* mijn expansievat.
Ben zelf ook voor het beargumenteerd discussie voeren. Iemands mening is voor mij net zo irrelevant als m'n eigen mening: waardeloos indien geen goede onderbouwing kan worden gegeven.peda schreef: 18 aug 2020, 12:53 Zelf ben ik voor het beargumenteerd discussie voeren. Ik vind dit of ik vind dat, zonder enige beargumenteerde toevoeging, dus uitsluitend praten vanuit het ""buikgevoel"', daar loop ik niet zo warm voor. Anderzijds is het ook de charme van G G dat iedereen hier mee kan doen, op de wijze die bij hem/haar past. Alleen stopt bij mij het "" persoonlijk passen "" bij gebruik van de ad hominem.
Mee eens. Het ontwijken van argumenten door het spelen op de man/vrouw, is de meest topic-vervuilende actie die er bestaat.Ik weet ook wel dat de ad hominem wanneer die zelf geincasseerd moet worden, niet iedereen kwetst. De huid is niet bij iedereen even dik of dun, maar de ad hominem is in mijn optiek in de discussie gewoon niet te tolereren, het is een grens overschrijding.
Weer mee eens. Iemands visie, mening, overtuiging mag stevig onder handen worden genomen met argumenten. En dat is veelal het moment dat men zich geneigd voelt terug te slaan met ad-hominems.Immers de bal ( visie/overtuiging ) is geen persoon en kan in een discussie dus stevig "' geraakt "' worden, dat is zelfs de bedoeling van discussie, anders gaat het om gezellige theemuts gesprekken.
Ik herinner me de serie "God bestaat niet" van 2005 https://nl.wikipedia.org/wiki/God_besta ... 20bestaan..Bonjour schreef: 18 aug 2020, 11:10Als ik in een kerk het woord zou nemen en daar ga verkondigen dat God niet bestaat, voelt een deel zich gekwetst en een ander deel niet, terwijl ze allemaal hetzelfde geloof hebben. Dat is best interessant om over na te denken.
Geloven is evenals atheïsme een groeiproces, dus vroeger of later wordt iemands mening toch waardeloos voor de ander. Dat zegt niet perse wat over de kwaliteit van de argumenten. Want iemand die een jarenlang groeiproces doormaakt kan diens mening vast wel onderbouwen al blijft die onderbouwing uit.Mart schreef: 18 aug 2020, 13:09Ben zelf ook voor het beargumenteerd discussie voeren. Iemands mening is voor mij net zo irrelevant als m'n eigen mening: waardeloos indien geen goede onderbouwing kan worden gegeven.peda schreef: 18 aug 2020, 12:53 Zelf ben ik voor het beargumenteerd discussie voeren. Ik vind dit of ik vind dat, zonder enige beargumenteerde toevoeging, dus uitsluitend praten vanuit het ""buikgevoel"', daar loop ik niet zo warm voor. Anderzijds is het ook de charme van G G dat iedereen hier mee kan doen, op de wijze die bij hem/haar past. Alleen stopt bij mij het "" persoonlijk passen "" bij gebruik van de ad hominem.
Mee eens. Het ontwijken van argumenten door het spelen op de man/vrouw, is de meest topic-vervuilende actie die er bestaat.Ik weet ook wel dat de ad hominem wanneer die zelf geincasseerd moet worden, niet iedereen kwetst. De huid is niet bij iedereen even dik of dun, maar de ad hominem is in mijn optiek in de discussie gewoon niet te tolereren, het is een grens overschrijding.
Weer mee eens. Iemands visie, mening, overtuiging mag stevig onder handen worden genomen met argumenten. En dat is veelal het moment dat men zich geneigd voelt terug te slaan met ad-hominems.Immers de bal ( visie/overtuiging ) is geen persoon en kan in een discussie dus stevig "' geraakt "' worden, dat is zelfs de bedoeling van discussie, anders gaat het om gezellige theemuts gesprekken.
Waarom verbaast me dat nou weer niet.callista schreef: 18 aug 2020, 12:31 @Dingo
Ik ga hier niet over Freethinker praten...laat dat duidelijk zijn.
Ik heb het over de gang van zaken hier...waar ook meer dan genoeg te bespreken valt.
Maar niet dat de mensen gekwetst waren? Valt me wat tegen van iemand die onvoorwaardelijke liefde preekt!Messenger schreef: 18 aug 2020, 13:13Ik herinner me de serie "God bestaat niet" van 2005 https://nl.wikipedia.org/wiki/God_besta ... 20bestaan..Bonjour schreef: 18 aug 2020, 11:10Als ik in een kerk het woord zou nemen en daar ga verkondigen dat God niet bestaat, voelt een deel zich gekwetst en een ander deel niet, terwijl ze allemaal hetzelfde geloof hebben. Dat is best interessant om over na te denken.
Het werd plagerig gepresenteerd en heeft veel mensen gekwetst.
Vind het nog steeds jammer dat het forum werd opgeheven.
Nee, onzin.dingo schreef: 18 aug 2020, 10:07En dat verschil is heel belangrijk voor een fanatieke atheïst want stel je voor dat je ergens in gelooft. De rest van de wereld boeit het totaal niet.Mart schreef: 17 aug 2020, 22:17 Volgens mij was niemand beledigd, maar was men het gewoon niet eens met de mis-identificatie. Net zoals een gelovige creationisme probeert te idententificeren met wetenschap om schepping serieuzer te laten klinken, zo probeerden enkelen eveneens te suggereren dat ook a-theïsten gelovigen waren, maar niet geloven in goden is nou eenmaal niet synoniem aan geloven dat er geen goden bestaan.
Het wordt alleen een punt als binnen een serieus en een verwacht respectvol gesprek steeds weer opnieuw door de één het voor de ander wordt ingevuld, hij de ander niet geloofd en steeds weer volhoudt dat zijn oordeel over de ander de juiste is.'En terecht het enige verschil tussen levensovertuiging en geloofsovertuiging is dat bij geloofsovertuiging sprake is van een levensovertuiging waarin God of goden bestaan.
Dat zeg ik niet. Veel mensen hadden lange tenen destijds en identificeerden zich met hun geloof waardoor hun pijnlichaam dat als persoonlijke aanval oppakte.Piebe Paulusma schreef: 18 aug 2020, 13:22Maar niet dat de mensen gekwetst waren? Valt me wat tegen van iemand die onvoorwaardelijke liefde preekt!Messenger schreef: 18 aug 2020, 13:13Ik herinner me de serie "God bestaat niet" van 2005 https://nl.wikipedia.org/wiki/God_besta ... 20bestaan..Bonjour schreef: 18 aug 2020, 11:10Als ik in een kerk het woord zou nemen en daar ga verkondigen dat God niet bestaat, voelt een deel zich gekwetst en een ander deel niet, terwijl ze allemaal hetzelfde geloof hebben. Dat is best interessant om over na te denken.
Het werd plagerig gepresenteerd en heeft veel mensen gekwetst.
Vind het nog steeds jammer dat het forum werd opgeheven.
Denken met een spatie. Leuk. Ik noem mij naturalist met een komma. Voor de komma ( vriend der wetenschap ) kan ik prima meedoen op F T, na de komma houdt het meedoen op. Als agnost best wel boeiend om kennis te hebben van meerdere horizonnen, terwijl ik voor de komma zeg dat het er maar eentje is.hopper schreef: 18 aug 2020, 13:03Vrijdenken is de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden.Bonjour schreef: 18 aug 2020, 12:17 Je kan FT niet gemakkelijk met GG vergelijken. Ik vind het modereren hier een stuk moeilijker. Op FT moet elke opmerking onderbouwd kunnen worden. Daar moet ik hier niet mee beginnen om daarop te modereren. Maar als je dus met eigen ideeën op FT komt, heb je het daar zwaar. Dat is de eigenschap van FT. Vrijdenken is niet vrij denken. De spatie maakt een wereld van verschil. Hopper is goed in het vrij denken.
Ik denk dat men op FT die definitie hanteert en moet dus elke opmerking onderbouwd kunnen worden met diezelfde rede, wetenschap en logica.
Hopperiaans vrij denken (met spatie) is vrij van de persoon. Dat is idd verschillend van het vrijdenken zoals men dat op FT hanteert.
Ik dank jou/jullie voor hetgeen jullie mij geleerd hebben aangaande het verschil tussen vrijdenken gebaseerd op de rede, wetenschap en logica en het vrij denken zoals ik dat op vat. Ik ben het met jullie eens dat ik niet pas op FT, vrijdenken gebaseerd op de rede, wetenschap en logica is mij te onvrij.
Vrij denken met een spatie, die houden we er in!