Drie-eenheid

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Drie-eenheid

Bericht door Gaitema »

:D ,
maar goed, laten we weer de bijbel induiken.
Ik vind altijd het beeld van de Heilige Geest ook wel een mooi bestudeerbaar iets.
Het idee dat Hij een persoon is en een God is. Wat vinden we eigenlijk precies allemaal over de Heilige Geest in de bijbel?

Profetie en klanktaal
14
1 Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. 2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal. 3 Maar iemand die profeteert spreekt tot mensen, en wat hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend. 4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente. 5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap


Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid door de Geest zwierf hij veertig dagen rond in de woestijn, waar hij door de duivel op de proef werd gesteld. Al die tijd at hij niets, en toen de veertig dagen verstreken waren, had hij grote honger.
Lucas 4,1


Hier moet ik even over nadenken. De Heilige Geest lijkt dat gene wat jou laat communiceren met God de Vader.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Off-topic:
• We verzanden wel erg snel in 'grapjes' en gepraat daarover. Zwak hoor. :(
• Over "zonde tegen de Heilige Geest" bestaat ook al een topic. Hier een link.
• Wilsophie concludeerde: "Ik begrijp nu dat je alles mag zeggen mits je er maar een smiley bij zet en dat ben ik niet gewend."
Nee hoor, wat mij betreft begrijp je dat verkeerd.
(Oftewel: Ik vind niet dat je 'alles' mag zeggen.
Persoonlijk beschouw ik dergelijke 'grapjes' in een serieus onderwerp als een gebrek aan respect voor het gesprek en de gespreksdeelnemers.)

En voor degenen die het niet begrepen hebben: Dit topic is bedoeld als serieuze bijbelstudie.
Psalm 1:1
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

Wie is de heilige Geest? God is een Geest (Joh 4:24) en hij is heilig (Lev 11:44,45; 19:2; 20:7; 1 Petr 1:16) en vergelijk ook Mar 3,29 en Lev 24,16 met elkaar om duidelijk te zien dat de heilige Geest God is.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Zoon heeft in de Bijbel altijd de betekenis van Erfgenaam en de Here Jezus was niet de Zoon eer de wereld was. Dat kan ook niet. Want het Zoonschap kreeg Hij pas bij Zijn opstanding, voordien Erfde Hij niets want er viel niets te erven.
Eliëzer was de knecht van Abraham en Timotheus een jonger medewerker van Paulus maar beiden worden "Zoon" genoemd. De Vader is niet ouder dan de Zoon want dat heeft niets te maken met ons denken als pappa en een kind wat eruit geboren wordt.
donderdag 30 januari, 21.27u
Betekent dit dat je onderscheid maakt tussen "Zoon" en "Zoonschap"?
Dat iemand dus al wel "Zoon" kan zijn, maar nog niet het "Zoonschap" heeft (als het het zo goed uitdruk)?
Psalm 1:1
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

HarryK schreef:Off-topic:
• We verzanden wel erg snel in 'grapjes' en gepraat daarover. Zwak hoor. :(
• Over "zonde tegen de Heilige Geest" bestaat ook al een topic. Hier een link.
• Wilsophie concludeerde: "Ik begrijp nu dat je alles mag zeggen mits je er maar een smiley bij zet en dat ben ik niet gewend."
Nee hoor, wat mij betreft begrijp je dat verkeerd.
(Oftewel: Ik vind niet dat je 'alles' mag zeggen.
Persoonlijk beschouw ik dergelijke 'grapjes' in een serieus onderwerp als een gebrek aan respect voor het gesprek en de gespreksdeelnemers.)

En voor degenen die het niet begrepen hebben: Dit topic is bedoeld als serieuze bijbelstudie.
Ik hoopte dat mijn grapje tot denken stemde over dit onderwerp en dat lijkt me ook meer dan duidelijk. Maar goed, serieus dan nu:

Waarom vind jij de drie-eenheid zo belangrijk om te geloven? Dat leidt ik namelijk nergens uit af in de bijbel.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Goeie vraag Harry. In de Bijbel wordt iemand vaak een zoon genoemd zoals Timotheus, Elisa, Eliëzer waren geen natuurlijke zonen, maar zij vervolgden eigenlijk het werk van hun Meester.
De Bijbel leert dat ook gelovigen zouden opgroeien tot het zoonschap en je ziet ook in de gelijkenis van de verloren zoon wat naar mijn mening over de 2 en de 10 stammen gaat dat het erfrecht betreft.
Snap je?
En op het moment dat Jezus als Gods Zoon wat Hij natuurlijk was vanaf Zijn geboorte kreeg gestalte toen Hij ging erven. Het Zoonschap is dan een aanstelling waarvan God al in Psalm 110 meen ik zegt: "Gij zijt Mijn Zoon , heden heb Ik U opgewekt( gegenereerd) het waren profetische woorden.
Dat geldt ook voor een gelovige die eerst melk krijgt en daarna vaste spijs en eigenlijk bij de verlossing van zijn lichaam en/of zijn toevergadering tot Hem er een aanstelling ontstaat van Godswege.
Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Piebe stelt ook een heel goede vraag, die had ik willen bedenken. ;) Wat is er voor verschil om te geloven in een Drie-enig God of een God van de Drieheid.
Alle grapjes zijn weer gekanaliseerd.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Goeie vraag Harry. In de Bijbel wordt iemand vaak een zoon genoemd zoals Timotheus, Elisa, Eliëzer waren geen natuurlijke zonen, maar zij vervolgden eigenlijk het werk van hun Meester.
De Bijbel leert dat ook gelovigen zouden opgroeien tot het zoonschap en je ziet ook in de gelijkenis van de verloren zoon wat naar mijn mening over de 2 en de 10 stammen gaat dat het erfrecht betreft.
Snap je?
En op het moment dat Jezus als Gods Zoon wat Hij natuurlijk was vanaf Zijn geboorte kreeg gestalte toen Hij ging erven. Het Zoonschap is dan een aanstelling waarvan God al in Psalm 110 meen ik zegt: "Gij zijt Mijn Zoon , heden heb Ik U opgewekt( gegenereerd) het waren profetische woorden.
Dat geldt ook voor een gelovige die eerst melk krijgt en daarna vaste spijs en eigenlijk bij de verlossing van zijn lichaam en/of zijn toevergadering tot Hem er een aanstelling ontstaat van Godswege.
Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.
Nee, ik ben bang dat ik jouw punt nog niet begrijp.
Sanne had het over de relatie Vader - Zoon, en gaf aan dat een Vader ouder is en meer autoriteit heeft.
Daarop kom jij met jouw reactie.
Ik ben het met jou eens dat zo'n Vader-Zoon-relatie niet aan de orde is bij God de Vader en Zijn Zoon.

Maar dan maak je onderscheid tussen "zoon zijn" en "zoonschap".
En ik begrijp nog niet wat het verschil is tussen die twee, of wat je er mee wilt zeggen.
Of concreter: wat jij verstaat onder "zoonschap".
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:Waarom vind jij de drie-eenheid zo belangrijk om te geloven? Dat leidt ik namelijk nergens uit af in de bijbel.
Het geeft kort aan wat de kern van mijn geloof is: Het geloof in een drie-enig God.
Ik heb in de eerste bijdragen de nodige teksten weergegeven die onderbouwen wat dat inhoudt.
Ik wil geloven in God zoals Hij zich heeft laten kennen,
niet in een beeld van God dat ik zelf bedenk, of dat ik kan begrijpen, of logisch vindt, of ...

Om het even wat scherper te stellen:
het maakt nogal wat uit of ik geloof in "Jezus (de Zoon van) God", of in een (super)mens Jezus.
Psalm 1:1
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Wilsophie schreef:Piebe stelt ook een heel goede vraag, die had ik willen bedenken. ;) Wat is er voor verschil om te geloven in een Drie-enig God of een God van de Drieheid.
Dat hangt af van wat je onder een "God van Drieheid" verstaat.
Het kan als synoniem voor "drie-eenheid" worden gebruikt, maar dan is er geen verschil van inhoud,
dus ik neem aan dat jij er iets anders mee bedoelt.

Overigens:
Het gaat mij niet om de term "drie-eenheid", maar om wat die term wil uitleggen.
Psalm 1:1
NomenEstOmen
Berichten: 276
Lid geworden op: 10 mar 2013, 23:29

Re: Drie-eenheid

Bericht door NomenEstOmen »

"God van de Drieheid" komt op mij over alsof de Drie eenheid een god heeft. Dat terwijl de drie eenheid God is. Die term zegt eigenlijk iets over het wezen van God.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Ik vind dat je best goede bijbelse argumenten naar voren brengt. Maar ik kom dan wel in de knoop met Johannes 1. Hierin wordt Jezus het Woord genoemd.
1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
......
14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.
Hieruit lezen we toch dat Jezus (Het Woord) alles schiep.
Ik geloof ook dat Jezus bij zijn Vader in de hemel was toen alles werd geschapen. In Kol.1:15-17 staat dat Jezus de "eerstgeborene" is van de schepping. Jezus zegt van zichzelf in Openbaring 3:14 dat hij: "het begin der schepping Gods". Dus voordat er ook nog maar iets geschapen werd, werd Jezus als eerste van Gods werken geschapen. En verder staat er in Kol.1:15-17 dat alle andere dingen "door hem en voor hem" geschapen zijn. Dit komt overeen met Joh. 1 die je aanhaalt.
En Jezus wordt niet alleen de "eerstgeboren zoon" genoemd, maar ook de "eniggeboren zoon". Hij is de enige die rechtstreeks door God zelf is geschapen. Alle andere geesteszonen en alle andere dingen zijn door bemiddeling van Jezus geschapen.
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Drie-eenheid

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

Met belangstelling volg ik de discussie. In grote lijnen ben ik het geheel eens met Adinomis.
Immers de Bijbel spreekt nergens over een drie-eenheid.
Het lijkt me veel te veel inees van Harry K om al die uiteenzettingen, die zogezegd 'Bijbels' lijken ineens ie kunnen beoordelen op 'Waarheid' en onderscheidenlijk t.a.v. 'Personen'
Dat is proberen God op te splitsen. Want als we eerlijk zijn, en we ons voorbereiden op het Hemels Koninkrijk, dan weten we
dat Jezus ons voorbeeld is. Hij laat/liet zich leiden door de Heilige Geest (van) God. De Vader, Zijn Vader (Geestelijk- naar de maatstaf van die wet)
De Heilige Geest wordt wel aangemerkt als een Persoon, maar het is nog altijd de Heilige Geest van God en Gods= Geest!
Precies zoals Mozes God aanzag in de rookkolom en hoorde.
Nergens staat dat Jezus en wij, die ons laten lijden door de Heilige Geest (ook) Goden zijn.
Wij zijn Prinsen en Koningen! Net zoals Jezus dus ook KONING is en PRIESTER. Net zoals wij dat alleen maar zullen zijn, door de Heilige Geest en de WET in ons hart (verbonden met het hemels Jeruzalem)
Net zoals Jezus dat ook is.

Vandaar:
Er is één God: Deuteronomium 6:4; 1 Korintiërs 8:4; Galaten 3:20; 1 Timoteüs 2:5.

We hebben er door al die concilies heel wat fouten moeten slikken die de Bijbel zijn binnengeslopen.

Er is dus maar een Allerhoogste god.

Ik ga me hier niet al te diep op in, want Harry K heeft veel en veel te veel informatie ineens geplaatst, naar mijn mening, om vanuit een basisprincipe deze zaak te bespreken.
Later zal ik nog eens terug komen en AANTONEN dat de Bisschop van Rome de drie-eenheid in de kerk heeft gebracht, gebaseerd op de 3 zonne aanbidding van Constantijn.
Interessant om als aanvulling op deze studie eens te bekijken is deze site: http://www.babylon.sayno.nl/

Nog interessanter is het als we deze feiten op een rijtje zetten:

En wat dat 'bijbelse geloofsfundament' precies is?!

Er is maar 1 GOD én 1 Heer-Jezus- (Hogepriester voor die GOD); lees 1 Cor 8:5-6 maar:
'Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde -gelijk er vele goden en vele heren zijn-, Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; én maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.( IN naam van de Hemelse en Allerhoogste God en Vader over allen)
DE ALLERHOOGSTE (en enige) God en Vader van Jezus en ons ALLEMAAL
•GOD was, is en blijft de enige Eeuwige Majesteit in de Hemel.
GOD schiep Jezus voor de Schepping
GOD schiep alles door en voor Jezus
•GOD zond ons Jezus tot Redding
GOD accepteerde het kruisoffer van Jezus
GOD gaf Jezus de titel 'Heer'
GOD bepaalde, dat Jezus net als HIJ aanbeden dient te worden
GOD alleen weet wanneer HIJ Jezus naar ons terugzendt
GOD ontvangt alle macht en koningschap van Jezus terug
JEZUS
•Jezus is door GOD geschapen/geboren
•Jezus is onze Hogepriester
•Jezus zit aan Gods Rechterzijde
•Jezus wordt teruggezonden naar ons


DE HEILIGE GEEST VAN DE ALLERHOOGSTE GOD
Gods Wil, Macht, Zegen, Glorie
•Gods Persoonlijkheid
Verbindt ons met GOD dmv de handoplegging (Ook verbonden met Jezus= Zijn Zoon = die doet wat de Vader hem vraagt)
GOD schenkt ons met die verbondenheid de Geestesgaven (Ook aan Jezus)
GOD werkt door Zijn Geest (door Jezus en ons))
Inzet met de Gaven leidt tot Geestesvrucht (Ook aan Jezus)
Bron voor eventuele aanvullende studie: http://www.sign2god.com/aandeslag/Funda ... eerst.html

Voor de gedachte van een Drie-eenheid is dus, principieel, geen enkele Bijbelse, noch een Profetisch kader te vinden!
Zo simpel is het dus uit te leggen!

Hartelijke groet
Laatst gewijzigd door nicodemus zda op 31 jan 2014, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
robert75
Berichten: 809
Lid geworden op: 08 jan 2014, 12:28
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door robert75 »

Sanne schreef:
Adinomis schreef: Ik vind dat je best goede bijbelse argumenten naar voren brengt. Maar ik kom dan wel in de knoop met Johannes 1. Hierin wordt Jezus het Woord genoemd.
1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
......
14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.
Hieruit lezen we toch dat Jezus (Het Woord) alles schiep.
Ik geloof ook dat Jezus bij zijn Vader in de hemel was toen alles werd geschapen. In Kol.1:15-17 staat dat Jezus de "eerstgeborene" is van de schepping. Jezus zegt van zichzelf in Openbaring 3:14 dat hij: "het begin der schepping Gods". Dus voordat er ook nog maar iets geschapen werd, werd Jezus als eerste van Gods werken geschapen. En verder staat er in Kol.1:15-17 dat alle andere dingen "door hem en voor hem" geschapen zijn. Dit komt overeen met Joh. 1 die je aanhaalt.
En Jezus wordt niet alleen de "eerstgeboren zoon" genoemd, maar ook de "eniggeboren zoon". Hij is de enige die rechtstreeks door God zelf is geschapen. Alle andere geesteszonen en alle andere dingen zijn door bemiddeling van Jezus geschapen.
Christus is niet geschapen, Christus is de schepper. Jezus is als mens geboren. De Zoon van de Drie-Eenheid die vlees is geworden en onder ons heeft geleefd. Maar Christus is niet een geschapen wezen maar de schepper zelf. Je maakt er nu een minder wezen van, Terwijl Christus verhoogd dient te worden. Want ik Kol 1:15-17 staat dat door hem alle dingen zijn geschapen. En er zijn nog meer verzen waaruit dat blijkt. Openbaringen 4:11 bv

U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen.
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

HarryK schreef:
Piebe schreef:Waarom vind jij de drie-eenheid zo belangrijk om te geloven? Dat leidt ik namelijk nergens uit af in de bijbel.
Het geeft kort aan wat de kern van mijn geloof is: Het geloof in een drie-enig God.
Ik heb in de eerste bijdragen de nodige teksten weergegeven die onderbouwen wat dat inhoudt.
Ik wil geloven in God zoals Hij zich heeft laten kennen,
niet in een beeld van God dat ik zelf bedenk, of dat ik kan begrijpen, of logisch vindt, of ...
Dus de kern van jouw geloof is onbegrip? Dat vind ik enigszins verontrustend, want God is geen God van wanorde (1 Kor 14,33) en zelfs de ongelovigen zouden geoordeeld worden omdat zij het begrepen (Joh 9,41) maar we leven in een vrij land dus als jij je leven in het teken van een drie-eenheid wilt stellen die je begrijpt noch logisch vindt, prima toch. Helaas kan ik slechts met één van de drie pilaren van jouw geloof instemmen: dat het niet door jou bedacht is. Onbegrip en antilogica zijn niet de kern van mijn geloof, nee dat is eigenlijk vloeken in mijn kerk.
HarryK schreef:Om het even wat scherper te stellen:
het maakt nogal wat uit of ik geloof in "Jezus (de Zoon van) God", of in een (super)mens Jezus.
Graag even bij het onderwerp blijven, want het gaat hier over de drie-eenheid en niet over de positie van Jezus. Strikt genomen heb ik hem namelijk hoger dan jij gezien ik geloof dat Christus alle drie persona van de drie-eenheid is en jij slechts één van de drie. Dat je vervolgens toch wilt hebben dat hij ze wél alle drie is maar toch weer niet de vader tart de wetten van de logica zodanig dat het mijn bloed doet koken. Sinds je echter te kennen hebt gegeven niet te begrijpen waar je in gelooft kan ik dat beter plaatsen en maakt het me minder boos. :)
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

robert75 schreef:
Sanne schreef:
Adinomis schreef: Ik vind dat je best goede bijbelse argumenten naar voren brengt. Maar ik kom dan wel in de knoop met Johannes 1. Hierin wordt Jezus het Woord genoemd.
1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
......
14 En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.
Hieruit lezen we toch dat Jezus (Het Woord) alles schiep.
Ik geloof ook dat Jezus bij zijn Vader in de hemel was toen alles werd geschapen. In Kol.1:15-17 staat dat Jezus de "eerstgeborene" is van de schepping. Jezus zegt van zichzelf in Openbaring 3:14 dat hij: "het begin der schepping Gods". Dus voordat er ook nog maar iets geschapen werd, werd Jezus als eerste van Gods werken geschapen. En verder staat er in Kol.1:15-17 dat alle andere dingen "door hem en voor hem" geschapen zijn. Dit komt overeen met Joh. 1 die je aanhaalt.
En Jezus wordt niet alleen de "eerstgeboren zoon" genoemd, maar ook de "eniggeboren zoon". Hij is de enige die rechtstreeks door God zelf is geschapen. Alle andere geesteszonen en alle andere dingen zijn door bemiddeling van Jezus geschapen.
Christus is niet geschapen, Christus is de schepper. Jezus is als mens geboren. De Zoon van de Drie-Eenheid die vlees is geworden en onder ons heeft geleefd. Maar Christus is niet een geschapen wezen maar de schepper zelf. Je maakt er nu een minder wezen van, Terwijl Christus verhoogd dient te worden. Want ik Kol 1:15-17 staat dat door hem alle dingen zijn geschapen. En er zijn nog meer verzen waaruit dat blijkt. Openbaringen 4:11 bv

U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen.
Amen! :)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Maar dan maak je onderscheid tussen "zoon zijn" en "zoonschap".
En ik begrijp nog niet wat het verschil is tussen die twee, of wat je er mee wilt zeggen.
Of concreter: wat jij verstaat onder "zoonschap".
Helemaal terecht jouw vraag. Er is geen verschil. Sorry voor mijn gebrekkigheid. :oops:
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Drie-eenheid

Bericht door nicodemus zda »

Hallo

Piebe schreef, in een reactie aan Gait het volgende:
Dat mag jij niet zeggen Gaitema want dan weerspreek je de heilige Drie-eenheid! Er staat toch duidelijk: wie de Drie-eenheid lastert zal niet vergeven worden, in deze noch in de toekomende eeuw?
Laat mij dat eens zien Piebe.
Er staat wel wie de Heilige Geest lastert:
De onvergeeflijke zonde wordt ook omschreven als “de lastering tegen de Geest” (Mattheüs 12:31; Lukas 12:10). Het is een zonde die nooit zal vergeven worden (Mattheüs 12:31-32).
En dat is, tegen beter weten in, de geboden bewust en willens en wetens overtreden en daarmee ontkennen dat er een Allerhoogste god is.

De drie-eenheid kan niet gelasterd worden!

Hartelijke groet
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Drie-eenheid

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,
Adinomis meende dat:
Christus is niet geschapen, Christus is de schepper. Jezus is als mens geboren. De Zoon van de Drie-Eenheid die vlees is geworden en onder ons heeft geleefd. Maar Christus is niet een geschapen wezen maar de schepper zelf. Je maakt er nu een minder wezen van, Terwijl Christus verhoogd dient te worden. Want ik Kol 1:15-17 staat dat door hem alle dingen zijn geschapen. En er zijn nog meer verzen waaruit dat blijkt. Openbaringen 4:11 bv
U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen.

Terwijl er onder staat:
'...híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis' (Rom 2,29)

Ik ben het met Adinomis dus geheel eens, want:
Het punt is dat Christus een geboren Zoon is, en niet een geschapen onderdaan. Hij heeft als erfdeel een uitnemender naam dan de engelen; Hij is een Zoon over zijn eigen huis." (Hebr.1:4, 3:6). Omdat Hij de eniggeboren Zoon van God is, heeft Hij hetzelfde wezen en dezelfde natuur als God, bezit alle eigenschappen van God aangeboren; want de Vader schiep er behagen in dat Zijn Zoon het nauwkeurige beeld van Zijn persoon zou zijn, de schitterende afbeelding van Zijn majesteit, vervuld met de gehele volheid der Godheid. Daarom heeft Hij "leven in Zichzelf"; Hij bezit onsterfelijkheid krachtens erfrecht en dat kan onsterfelijkheid aan anderen schenken. Het leven is onafscheidelijk met Hem verbonden, zodat het Hem niet kan worden afgenomen; maar als Hij het vrijwillig heeft afgelegd, dan kan Hij het ook weer nemen. Dit zijn Zijn woorden: "Hierom Mijn de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg ui Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen; dit gebod heb ik van Mijn Vader ontvangen." (Joh.10:17-18).
De vraag is dan, is Jezus dan ook God!
Dit was het wat Hij de discipelen leerde. Toen Philippus tot Jezus zei, "Toon ons Vader en het is ons genoeg", zei Jezus tot hem: "Ben Ik zolang bij u, Philippus, en kent mij niet? Wie mij gezien heeft, heeft den Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?" (Joh. 14: 8-9). Dit is net zo indringend als toen Hij zei: Ik en de Vader zijn één" (Joh. 10: 30).
De Vader is dus Geest! En zo kunnen dus ook wij één zijn met de Vader. Is Jezus God? Ja, vanuit de Geestelijke aspecten is Jezus één met de Vader.
Vandaar ook dat Jezus dus een Zoon van de Vader kan zijn. Jezus is 'een god" die geestelijk gelijk is aan de (wet-) van de Hemelse Vader.
Wie dus gehoorzaam is aan de wet, is ook een zoon van de Hemelse Vader. In dat opzicht is Jezus dus een voorbeeld voor ons, als inwoners van een hemels Kanaän.
Vandaar dat: Christus zichzelf niet kan verloochenen, daarom kon hij niet zeggen dat Hij niet goed was. Hij is en was volkomen goed, de volmaaktheid der goedheid. En omdat er niemand goed is behalve God, en Christus goed is, volgt hieruit dat Christus God is. Dat wilde Hij aan de jonge man leren. (Bronnen van (hulp-) onderwerpen: http://www.agp-internet.com/react/sermonnl/ )

Hartelijke groet
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Drie-eenheid

Bericht door HarryK »

Piebe schreef:Dus de kern van jouw geloof is onbegrip?
Nee.
Piebe schreef:Graag even bij het onderwerp blijven, want het gaat hier over de drie-eenheid en niet over de positie van Jezus.
Jezus is 'onderdeel' van de drie-eenheid, dus volop on-topic.
Piebe schreef:Strikt genomen heb ik hem namelijk hoger dan jij gezien ik geloof dat Christus alle drie persona van de drie-eenheid is en jij slechts één van de drie. Dat je vervolgens toch wilt hebben dat hij ze wél alle drie is maar toch weer niet de vader tart de wetten van de logica zodanig dat het mijn bloed doet koken. Sinds je echter te kennen hebt gegeven niet te begrijpen waar je in gelooft kan ik dat beter plaatsen en maakt het me minder boos. :)
Jij 'gelooft' dat Christus alle drie personen is.
Kun je dat ook met Bijbelteksten onderbouwen, en bijv. uitleggen hoe die ene persoon op meerdere plaatsen tegelijk kan zijn?
Want ik had gevraagd om bijbelstudie, niet om het roepen van allerlei meningen.

Overigens:
Ik zeg niet dat Christus alle drie is maar toch weer niet de Vader.
Dat is jouw verkeerde interpretatie van de betekenis van het wezen van God zoals beschreven met de term drie-eenheid.

Overigens:
Dat jij het weergeven van Bijbelteksten en praten over de betekenis daarvan hier benoemt als "het tarten van de wetten van de logica", toont opnieuw jouw gebrek aan respect voor het onderwerp en de gespreksdeelnemers.
Het wordt tijd om wat minder te roepen en te tieren, en wat meer onderbouwd mee te praten.
Psalm 1:1
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Sanne schreef:
Ik geloof ook dat Jezus bij zijn Vader in de hemel was toen alles werd geschapen. In Kol.1:15-17 staat dat Jezus de "eerstgeborene" is van de schepping. Jezus zegt van zichzelf in Openbaring 3:14 dat hij: "het begin der schepping Gods". Dus voordat er ook nog maar iets geschapen werd, werd Jezus als eerste van Gods werken geschapen. En verder staat er in Kol.1:15-17 dat alle andere dingen "door hem en voor hem" geschapen zijn. Dit komt overeen met Joh. 1 die je aanhaalt.
En Jezus wordt niet alleen de "eerstgeboren zoon" genoemd, maar ook de "eniggeboren zoon". Hij is de enige die rechtstreeks door God zelf is geschapen. Alle andere geesteszonen en alle andere dingen zijn door bemiddeling van Jezus geschapen.
- Ko 1:15 “Hij is het beeld van de onzichtbare God de eerstgeborene van de hele schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen...”. Jezus
Christus neemt in de schepping ook de eerste plaats in, niet omdat Hij de eerstgeschapen persoon zou zijn, maar omdat de schepping
mede door Hem tot stand is gebracht;
Ko 1:18 “ En Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente, Hij die het begin is, de eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in alle dingen de
eerste plaats zou innemen”. De Here Jezus is het begin d.w.z. de bron van de Gemeente en Hij is degene die de eerste in rangorde is van hen die
uit de doden opstaan:
De Here Jezus is niet geschapen dat is een hele ontkrachting van de Drie-heid. Of voor mijn part Drie-enigheid. Alle dingen is het woordje "tapantha" en betekent het heelal.
Eerstgeborene is de term die gebruikt wordt voor Israël.

In het NT worden vijf teksten vermeld waarin Jezus Christus de Eniggeborene wordt genoemd en eveneens vijf teksten waar over Hem gesproken wordt als de eerstgeborene.
De relatie aan die er bestaat tussen Jezus Christus en God de Vader, lees je in Joh. 1 vers 14

Joh 1:18 ... niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot van de Vader is, die heeft Hem verklaard”.
Deze tekst geeft de betrekking aan tussen de Zoon en de Vader als De Enige Die die de Vader geopenbaard heeft;
- Jh3:16 “Want zie zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven , opdat ieder die in Hem gelooft , niet
verloren gaat maar eeuwig leven heeft” .
- Jh 3:18 “ wie niet geloofd is al geoordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de eniggeboren Zoon van God”.

De Eerstgeborene geeft een rangorde aan.
De volgende teksten spreken daarover:- Rm 8:29 “ opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele
broeders”.

-
- Hb 1:6 “ En opnieuw wanneer Hij de eerstgeborene inbrengt in de wereld, zegt Hij: laten alle engelen van God Hem aanbidden”. Christus
is degene door wie God de werelden gemaakt heeft (vs 2). In de heleschepping (ook ten aanzien van de engelen) neemt Hij de eerste plaats
in, want de schepping is door Hem geworden (vgl Jh 1:1-3);

- Op 1:5 “Jezus Christus, de trouwe getuige, de eerstgeborene van de doden en de overste van de koningen van de aarde”. De Here Jezus neemt
niet alleen de eerste plaats in onder de gelovigen die uit de doden opstaan. En ook ongelovigen zullen uit de dood opstaan.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Christus is niet geschapen, Christus is de schepper. Jezus is als mens geboren. De Zoon van de Drie-Eenheid die vlees is geworden en onder ons heeft geleefd. Maar Christus is niet een geschapen wezen maar de schepper zelf. Je maakt er nu een minder wezen van, Terwijl Christus verhoogd dient te worden. Want ik Kol 1:15-17 staat dat door hem alle dingen zijn geschapen. En er zijn nog meer verzen waaruit dat blijkt. Openbaringen 4:11 bv

U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen.
Dit is de juiste korte versie. Ik heb wat meer woorden moeten gebruiken, omdat ik het terwijl aan het onderzoeken ben. Jezus is als mens geboren en werd de Erfgenaam na Zijn bediening in het vlees. Geen minder in Wezen, dat kan niet. Maar tijdens Zijn menszijn een korte tijd beneden de engelen gesteld en de mensen gelijk geworden en daarna uitermate verhoogd en de hoogste positie weer innam, Die Hij had.
Piebe

Re: Drie-eenheid

Bericht door Piebe »

HarryK schreef:
Piebe schreef:Dus de kern van jouw geloof is onbegrip?
Nee.
Piebe schreef:Graag even bij het onderwerp blijven, want het gaat hier over de drie-eenheid en niet over de positie van Jezus.
Jezus is 'onderdeel' van de drie-eenheid, dus volop on-topic.
Piebe schreef:Strikt genomen heb ik hem namelijk hoger dan jij gezien ik geloof dat Christus alle drie persona van de drie-eenheid is en jij slechts één van de drie. Dat je vervolgens toch wilt hebben dat hij ze wél alle drie is maar toch weer niet de vader tart de wetten van de logica zodanig dat het mijn bloed doet koken. Sinds je echter te kennen hebt gegeven niet te begrijpen waar je in gelooft kan ik dat beter plaatsen en maakt het me minder boos. :)
Jij 'gelooft' dat Christus alle drie personen is.
Kun je dat ook met Bijbelteksten onderbouwen, en bijv. uitleggen hoe die ene persoon op meerdere plaatsen tegelijk kan zijn?
Want ik had gevraagd om bijbelstudie, niet om het roepen van allerlei meningen.

Overigens:
Ik zeg niet dat Christus alle drie is maar toch weer niet de Vader.
Dat is jouw verkeerde interpretatie van de betekenis van het wezen van God zoals beschreven met de term drie-eenheid.

Overigens:
Dat jij het weergeven van Bijbelteksten en praten over de betekenis daarvan hier benoemt als "het tarten van de wetten van de logica", toont opnieuw jouw gebrek aan respect voor het onderwerp en de gespreksdeelnemers.
Het wordt tijd om wat minder te roepen en te tieren, en wat meer onderbouwd mee te praten.
Wel, zoals je mijn onderbouwde reacties van de tafel veegt, ja het lijkt me enig daar nog eens de grap van te hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Adinomis »

HarryK schreef: Overigens:
Ik zeg niet dat Christus alle drie is maar toch weer niet de Vader.
De bijbel zegt ervan dat Jezus de afstraling van de heerlijkheid van de Vader is en de afdruk van zijn wezen. (Heb.1:3)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Drie-eenheid

Bericht door Wilsophie »

Harry stel jij bent onderwijzer en je verlaat je gezin om op school les te geven, dan ben je voor die leerlingen ben je meneer x of meester x, dan houd je toch niet op om de vader van je kinderen te zijn, danwel de man van je vrouw en de zoon van je ouders enz...
Het is een ander moment, met andere verhoudingen en een andere positie en ander publiek enz... Het is een oudbollig voorbeeld, en uitgekauwd, maar Hij is het uitgedrukte Beeld Gods. Als wij nu net als Stefanus de hemel konden inkijken dan zien wij Jezus met eer en heerlijkheid gekroond en op een ander moment zag men Het Lam staande als Geslacht. En er zijn vast nog meer beelden in de Bijbel.