Iets uit Niets

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door EdVaessen »

peda schreef: 06 nov 2020, 13:35
EdVaessen schreef: 06 nov 2020, 13:08
Het niets kan niet bestaan.
Dat wijst inderdaad de praktijk ook uit, maar het Waarom dat zo is, is een Mysterie.
Het is geen mysterie. Het is logisch dat het niets niet kan bestaan. Als het bestaat, dan is het per definitie iets.
Dat sommige mensen schrijven dat iets niet uit niets kan ontstaan duidt erop dat ze zich het niets voorstellen als bevattende tijd. Ze redeneren heel kinderlijk van 'er was heel lang tijd niets, en toen was er iets en dat moet God hebben gedaan."
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Iets uit Niets

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 15:01
peda schreef: 06 nov 2020, 14:59
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 14:55
Petra schreef: 06 nov 2020, 03:06 Hoe denk jullie hierover.

Is het mogelijk dat iets kan ontstaan uit niets ?

En hoe zit dat met God. Is God uit niets ontstaan?
Ik heb wel eens gelezen dat wat wij de oerknal noemen, misschien een zwart gat is in een ander universum.
Ook dat is een hypothese, waarbij dan weer zou gelden dat het zwarte gat in een ander universum een "" Iets "' is en niet een Absoluut "" Niets "'.
Ja maar stel nou dat het niet hypothetisch zou zijn?
Stel dat het niet hypothetisch zou zijn.. dan kun je dezelfde vraag doorstellen.. waaruit is dat zwarte gat ontstaan?

Uit een ander zwart gat? En die dan.. enz! enz!

De uiteindelijke vraag komt dus neer op die ik in mijn TS schreef: iets uit niets.. kan dat?
Laatst gewijzigd door Petra op 07 nov 2020, 01:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Iets uit Niets

Bericht door Petra »

peda schreef: 06 nov 2020, 14:54 Hallo Yours,

Ik blijf mij de les, want er wordt regelmatig gepoogd een "' Iets "' als een "" Niets "' te camoufleren. Het Mysterie is inderdaad, Kan uit Absoluut "'Niets"' "" Iets "' voortkomen? Het probleem is nog niet op harde wijze bewezen opgelost. Hypothesen zijn er bij de vleet, maar de sprong van hypothese naar hard bewijs, wordt niet geleverd. Heel jammer.
Idd! :thumb1: :flower1:

OF... . is het mogelijk dat er nooit sprake is geweest van een "niets" wat voorafging aan het "iets". Dat er altijd en eeuwig een iets is geweest en zal zijn ?
Laatst gewijzigd door Petra op 07 nov 2020, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Iets uit Niets

Bericht door Petra »

Christiaan schreef: 06 nov 2020, 12:24
Petra schreef: 06 nov 2020, 03:06 Hoe denk jullie hierover.

Is het mogelijk dat iets kan ontstaan uit niets ?
Geen idee. Wat is "niets"? Kan "niets" "bestaan"?
Is dat niet tegenstrijdig, want "bestaan" gaat per definitie over "iets".
Idd!

Wat is Niets!?

Zodra je daar wat voor vorm van bestaan dan ook aan koppelt (energie, tijd, ruimte, zwarte gaten, liefde, bron, goden, etc etc ) ..is er geen sprake van niets maar van.. iets.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

Petra schreef: 07 nov 2020, 01:03
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 15:01
peda schreef: 06 nov 2020, 14:59
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 14:55
Petra schreef: 06 nov 2020, 03:06 Hoe denk jullie hierover.

Is het mogelijk dat iets kan ontstaan uit niets ?

En hoe zit dat met God. Is God uit niets ontstaan?
Ik heb wel eens gelezen dat wat wij de oerknal noemen, misschien een zwart gat is in een ander universum.
Ook dat is een hypothese, waarbij dan weer zou gelden dat het zwarte gat in een ander universum een "" Iets "' is en niet een Absoluut "" Niets "'.
Ja maar stel nou dat het niet hypothetisch zou zijn?
Stel dat het niet hypothetisch zou zijn.. dan kun je dezelfde vraag doorstellen.. waaruit is dat zwarte gat ontstaan?

Uit een ander zwart gat? En die dan.. enz! enz!

De uiteindelijke vraag komt dus neer op die ik in mijn TS schreef: iets uit niets.. kan dat?
'Stel nou dat het niet hypothetisch zou zijn' is een woordgrapje van Hans Teeuwen dat ik effe heb 'geleend'. ;)

Menselijk bekeken kan 'iets uit niets' niet. Wij kunnen niet iets uit niets maken. Maar we kunnen ons wel een Wezen voorstellen die dat wél zou kunnen. Dit is uiteraard slechts een gedachte/idee/voorstelling, geen bewijs.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Iets uit Niets

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 07 nov 2020, 01:48 'Stel nou dat het niet hypothetisch zou zijn' is een woordgrapje van Hans Teeuwen dat ik effe heb 'geleend'. ;)
Weer wat geleerd. 8-) :lol:

Bastiaan73 schreef: 07 nov 2020, 01:48 Menselijk bekeken kan 'iets uit niets' niet. Wij kunnen niet iets uit niets maken. Maar we kunnen ons wel een Wezen voorstellen die dat wél zou kunnen. Dit is uiteraard slechts een gedachte/idee/voorstelling, geen bewijs.
Nouou eueueuh... ik vraag me dan in eerste instantie af hoe dat Wezen dan ontstaan is.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

Petra schreef: 07 nov 2020, 02:10

Nouou eueueuh... ik vraag me dan in eerste instantie af hoe dat Wezen dan ontstaan is.
Dat komt -denk ik- omdat wij in de dimensies ruimte én tijd leven. We denken daarom dat alles een begin moet hebben gehad. Vanuit een gelovig standpunt bekeken zijn die dimensies echter onderdeel van de schepping door God.
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 07 nov 2020, 02:21, 2 keer totaal gewijzigd.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Iets uit Niets

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 07 nov 2020, 02:13
Petra schreef: 07 nov 2020, 02:10
Bastiaan73 schreef: 07 nov 2020, 01:48
Weer wat geleerd. 8-) :lol:

[quote=Bastiaan73 post_id=312583 time=1604710082 user_id=730
Menselijk bekeken kan 'iets uit niets' niet. Wij kunnen niet iets uit niets maken. Maar we kunnen ons wel een Wezen voorstellen die dat wél zou kunnen. Dit is uiteraard slechts een gedachte/idee/voorstelling, geen bewijs.
Nouou eueueuh... ik vraag me dan in eerste instantie af hoe dat Wezen dan ontstaan is.
Dat komt -denk ik- omdat wij in de dimensies ruimte én tijd leven. We denken daarom dat alles een begin moet hebben gehad. Vanuit een gelovig standpunt bekeken zijn die dimensies echter onderdeel van de schepping door God.
Heeft God zichzelf geschapen uit het Niets ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

Petra schreef: 07 nov 2020, 02:18 Heeft God zichzelf geschapen uit het Niets ?
Ik kan hier natuurlijk geen absolute uitspraken over doen, alleen zoals ik denk/geloof dat het is: God heeft geen begin en is dus niet geschapen maar is altijd al geweest. Maar die tijdloosheid/ongeschapenheid kunnen wij verstandelijk niet bevatten. Tenminste, ik niet. Vervolgens kun je dit idee afwijzen of aannemen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
spike
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 feb 2016, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door spike »

Bastiaan73 schreef: 07 nov 2020, 01:48 Menselijk bekeken kan 'iets uit niets' niet. Wij kunnen niet iets uit niets maken. Maar we kunnen ons wel een Wezen voorstellen die dat wél zou kunnen. Dit is uiteraard slechts een gedachte/idee/voorstelling, geen bewijs.
Nou nee, dat kan ik me juist níet voorstellen; een wezen dat 'iets uit niets' maakt is volgens mij een tegenspraak. Dat wezen is dan toch immers zelf iets en niet niets? Het iets dat dat wezen maakt is dan niet uit niets ontstaan, maar uit dat wezen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

spike schreef: 07 nov 2020, 08:37
Bastiaan73 schreef: 07 nov 2020, 01:48 Menselijk bekeken kan 'iets uit niets' niet. Wij kunnen niet iets uit niets maken. Maar we kunnen ons wel een Wezen voorstellen die dat wél zou kunnen. Dit is uiteraard slechts een gedachte/idee/voorstelling, geen bewijs.
Nou nee, dat kan ik me juist níet voorstellen; een wezen dat 'iets uit niets' maakt is volgens mij een tegenspraak. Dat wezen is dan toch immers zelf iets en niet niets? Het iets dat dat wezen maakt is dan niet uit niets ontstaan, maar uit dat wezen.
Als je onderzoek zou doen dan zou je er achter komen dat jouw wezen zelf al niets is.
Maar ja, mensen blijven liever in de wereld van de dingen, de verschijnselen, van gisteren en morgen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10174
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door Messenger »

peda schreef: 06 nov 2020, 11:20
Petra schreef: 06 nov 2020, 03:06 Hoe denk jullie hierover.

Is het mogelijk dat iets kan ontstaan uit niets ?

En hoe zit dat met God. Is God uit niets ontstaan?
Hallo Petra,

Het is een Axioma dat God Eeuwig, Ongeschapen met Al-kenmerken uitgerust is. De bekende Aseiteit.
Aan God gaat niets Vooraf, het Grote Begin van de Ketting.
Op zich een goede gedachte omdat je anders maar blijft zitten met de vraag : "'wat ging er weer vooraf aan ".
God is eindeloos, ongeschapen met Al-kenmerken. Er gaat niets aan God vooraf. Je kunt God zien als een cirkel (of liggend 8-teken) zonder begin en eind.

De Al-kenmerken (Alomtegenwoordigheid, Almacht, Alwetendheid, Alziendheid) worden meestal door religies aan God toegedicht maar ook weer door die religies afgezwakt in verdere beschrijvingen van God.
Dit gebeurt ook met het kenmerk echte liefde, dat door verdere beschrijving van God steeds meer wordt verwaterd tot een surrogaat.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20702
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

EdVaessen schreef: 07 nov 2020, 00:23
peda schreef: 06 nov 2020, 13:35
EdVaessen schreef: 06 nov 2020, 13:08
Het niets kan niet bestaan.
Dat wijst inderdaad de praktijk ook uit, maar het Waarom dat zo is, is een Mysterie.
Het is geen mysterie. Het is logisch dat het niets niet kan bestaan. Als het bestaat, dan is het per definitie iets.
Dat sommige mensen schrijven dat iets niet uit niets kan ontstaan duidt erop dat ze zich het niets voorstellen als bevattende tijd. Ze redeneren heel kinderlijk van 'er was heel lang tijd niets, en toen was er iets en dat moet God hebben gedaan."
Ik bedoel met mijn "" Waarom "" niet de eventuele "" zingeving "' ( God ) , maar het gehele complex van "" Hoe/ Wat/ Waaruit"' kortom het volledige in kaart brengen van de hele keten van "' samenhangen "'. Zelf meen ik dat wanneer het "' Niets "' meedoet/ meedeed , het "' Niets "' altijd nog de potentie had om "" Iets "' te kunnen worden. "" Niets met potentie "' zie ik weer als een "" Iets "'. Het is inderdaad ingewikkeld.
Laatst gewijzigd door peda op 07 nov 2020, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20702
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

Petra schreef: 07 nov 2020, 01:05
peda schreef: 06 nov 2020, 14:54 Hallo Yours,

Ik blijf mij de les, want er wordt regelmatig gepoogd een "' Iets "' als een "" Niets "' te camoufleren. Het Mysterie is inderdaad, Kan uit Absoluut "'Niets"' "" Iets "' voortkomen? Het probleem is nog niet op harde wijze bewezen opgelost. Hypothesen zijn er bij de vleet, maar de sprong van hypothese naar hard bewijs, wordt niet geleverd. Heel jammer.
Idd! :thumb1: :flower1:

OF... . is het mogelijk dat er nooit sprake is geweest van een "niets" wat voorafging aan het "iets". Dat er altijd en eeuwig een iets is geweest en zal zijn ?
Ik wees in mijn bovenstaand antwoord aan Ed Vaessen nog op een "" Niets met potentie "'. Maar gaat potentie buiten de tijd om, immers de tijd is er vermoedelijk later bij gekomen ( big-bang ) en doet onder tijd-loze omstandigheden gewoon niet mee. Denk ook aan het imaginaire tijdbegrip zoals doordacht door Hawking. Speelt imaginaire tijd in de gehele cascade een rol, of ook weer niet. Het totale gebied is een onvoorstelbaar ingewikkeld verhaal. Daar kun je niet met 7 mijls laarzen doorheen wandelen.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1867
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Iets uit Niets

Bericht door Yours »

peda schreef: 06 nov 2020, 16:25
Yours schreef: 06 nov 2020, 15:20
Als zodanig is het een misvatting dat er Iets uit het Niets is ontstaan:
Er is Iets (het heelal) uit Iets ontstaan: (energie). Het heelal dijt nota bene tot op de dag van vandaag, (13,8 miljard jaar na de oerknal), nog steeds uit!
Dat is mijns inziens correct. Ook in de meta-fysica is er geen sprake van "" Niets "'. Hoe de "" Bron "' of het "" Ultieme '' of het "" Bewustzijn "" ook genoemd en ingevuld wordt, het is nooit het ""Absolute Niets "" waar op teruggegrepen wordt. Ook het niet-materiele kan wel degelijk een "" Iets "' zijn. "" Iets "" is niet perse materie of meetbare energie.
Hier ben ik het mee eens.

Binnen het onderwerp De Eindtijd schreef ik:
Yours schreef: 05 okt 2020, 13:47 Ik zie, wat vooraf ging aan de oerknal, als een baringsproces. Zonder Baring geen Schepping. Zonder Moeder geen Vader.
Die Baring noemde ik dus de Moeder. Dat was dus niet Niets maar Iets (onzichtbare energie).
Dat Iets had de potentie om zich samen te ballen tot een oneindig dicht punt waar geen ruimte of tijd aanwezig was. Dat resulteerde uiteindelijk in de Schepping: de Vader werd zichtbaar door middel van de oerknal, waar het nog steeds uitdijende heelal en o.a. wij mensen het resultaat van zijn.
De Moeder (of zo men wil Godin) in de vorm van Baring en niet de Vader (of zo men wil God) ligt dus feitelijk ten grondslag aan de Schepping.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
peda
Berichten: 20702
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

Yours schreef: 07 nov 2020, 12:13
Yours schreef: 05 okt 2020, 13:47 Ik zie, wat vooraf ging aan de oerknal, als een baringsproces. Zonder Baring geen Schepping. Zonder Moeder geen Vader.
Die Baring noemde ik dus de Moeder. Dat was dus niet Niets maar Iets (onzichtbare energie).
Dat Iets had de potentie om zich samen te ballen tot een oneindig dicht punt waar geen ruimte of tijd aanwezig was. Dat resulteerde uiteindelijk in de Schepping: de Vader werd zichtbaar door middel van de oerknal, waar het nog steeds uitdijende heelal en o.a. wij mensen het resultaat van zijn.
De Moeder (of zo men wil Godin) in de vorm van Baring en niet de Vader (of zo men wil God) ligt dus feitelijk ten grondslag aan de Schepping.
Het is hetzelfde probleem als bij diegenen die proberen via de "' natuur "' voorafgaande aan de oerknal te kijken. Het is een lastige omdat het tot dusverre niet lukt. Je hebt dus geen concrete sporen in handen. Zo speelt de factor tijd vermoedelijk voorafgaande aan de oerknal geen rol. Hoe zit het dan met een vorm van oorzaak en gevolg ( tijdgebonden ). Het antwoord is niet hard bekend. Jouw "" baringsproces "' middels onzichtbare energie is ook niet te ondersteunen door vormen van waarneming middels de 5 zintuigen. In de meta-fysica zijn de nodige antwoorden geformuleerd over en rond de oerknal of schepping, maar het leveren van harde bewijzen voor de juistheid van de veronderstellingen blijft door het onmogelijk zijn van empirische toetsing achterwege. Dus val je terug op persoonlijk geloof dat je "' eureka "" in de vingers hebt.

[modbreak Bonjour] Quote hersteld
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1867
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Iets uit Niets

Bericht door Yours »

Inderdaad, Peda: Hard bewijs door middel van empirische toetsing is onmogelijk.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Jerommel »

....maar, zou er geen lokatie kunnen bestaan waar alles afwezig is?
Dan is daar toch niets, en dan bestaat daar niets.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door Christiaan »

Jerommel schreef: 07 nov 2020, 14:38 ....maar, zou er geen lokatie kunnen bestaan waar alles afwezig is?
Dan is daar toch niets, en dan bestaat daar niets.
Ten eerste, een "lokatie" is niet "niets". Een "lokatie" is iets.
Ten tweede, Wat is "niets"? Kan "niets" "bestaan"?
Is dat niet tegenstrijdig, want "bestaan" gaat per definitie over "iets"
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 07 nov 2020, 14:38 ....maar, zou er geen lokatie kunnen bestaan waar alles afwezig is?
Dan is daar toch niets, en dan bestaat daar niets.
Je wordt al warm. Het kan alleen geen lokatie zijn.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Jerommel »

Christiaan schreef: 07 nov 2020, 14:46
Jerommel schreef: 07 nov 2020, 14:38 ....maar, zou er geen lokatie kunnen bestaan waar alles afwezig is?
Dan is daar toch niets, en dan bestaat daar niets.
Ten eerste, een "lokatie" is niet "niets". Een "lokatie" is iets.
Eenlokatie is slechts een lokatie.
Kan die niet leeg zijn?
Zo ja, dan bevindt zich daar niets, alles is afwezig.
Ten tweede, Wat is "niets"? Kan "niets" "bestaan"?
Is dat niet tegenstrijdig, want "bestaan" gaat per definitie over "iets"
Niets is de afwezigheid van alles.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door Mart »

De premisse van deze draad is dat er ooit niets heeft bestaan, maar daar zijn helemaal geen aanwijzingen voor. Waarom zouden we er dan van uitgaan?
Laatst gewijzigd door Mart op 07 nov 2020, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door Christiaan »

Jerommel schreef: 07 nov 2020, 14:51
Christiaan schreef: 07 nov 2020, 14:46
Jerommel schreef: 07 nov 2020, 14:38 ....maar, zou er geen lokatie kunnen bestaan waar alles afwezig is?
Dan is daar toch niets, en dan bestaat daar niets.
Ten eerste, een "lokatie" is niet "niets". Een "lokatie" is iets.
Eenlokatie is slechts een lokatie.
Kan die niet leeg zijn?
Zo ja, dan bevindt zich daar niets, alles is afwezig.
Ik heb hier een waterflesje staan, maar die is leeg. Heb ik nu een "niets"?
Jerommel schreef:
Ten tweede, Wat is "niets"? Kan "niets" "bestaan"?
Is dat niet tegenstrijdig, want "bestaan" gaat per definitie over "iets"
Niets is de afwezigheid van alles.
Hoe kan de "afwezigheid van alles" "bestaan"?
Wat versta jij onder "bestaan"?
peda
Berichten: 20702
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

Houdt wel in de gaten dat er een verschil is tussen het "' filosofisch Niets "' en het "' kosmologisch Niets ''. De schepping ex-nihilo hanteert bijvoorbeeld het "' filosofisch Niets "". Pas je niet op, dan zit je weer in de babylonische spraakverwarring. Zelf hanteer ik het "" kosmologisch Niets "', de terminologie gevolgd door o.m. Kraus en anderen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Jerommel »

Christiaan schreef: 07 nov 2020, 15:06
Jerommel schreef: 07 nov 2020, 14:51
Christiaan schreef: 07 nov 2020, 14:46
Jerommel schreef: 07 nov 2020, 14:38 ....maar, zou er geen lokatie kunnen bestaan waar alles afwezig is?
Dan is daar toch niets, en dan bestaat daar niets.
Ten eerste, een "lokatie" is niet "niets". Een "lokatie" is iets.
Eenlokatie is slechts een lokatie.
Kan die niet leeg zijn?
Zo ja, dan bevindt zich daar niets, alles is afwezig.
Ik heb hier een waterflesje staan, maar die is leeg. Heb ik nu een "niets"?
Is alles in dat flesje afwezig?
Lijkt me niet.
Jerommel schreef:
Ten tweede, Wat is "niets"? Kan "niets" "bestaan"?
Is dat niet tegenstrijdig, want "bestaan" gaat per definitie over "iets"
Niets is de afwezigheid van alles.
Hoe kan de "afwezigheid van alles" "bestaan"?
Wat versta jij onder "bestaan"?
Als op een lokatie niets voor komt, oftewel alles afwezig is, dan bestaat daar dus niets.
Je kan je afvragen of er lokaties bestaan waar alles afwezig is, zoals buiten het heelal.
Maar waarom zou er geen lege lokatie kunnen bestaan?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W