Verschillen in geloofsvisie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 02 dec 2020, 10:19
Gaitema schreef: 02 dec 2020, 09:51 Moet je eens luisteren Messenger, we zitten hier op een discussieforum. Je kan hier gewoon vragen beantwoorden en ik stel ze je keer op keer, maar je geeft er maar halve slappe antwoorden op. Je bent zelf boos en reageerd agressief op.de man. Je dwingt mij jouw antwoorden aan te nemen als de absolute waarheid. Maar als dat de absolute waarheid is, dan moet je ook antwoorden op mijn critische vragen kunnen geven en je geeft ze niet. Nu doe je weer arrogant alsof er met mij niet te praten valt. En maar het christendom aanvallen. En maar voortdurend antwoorden opeisen.
Hoeveel uur heb jij aaneengesloten goed kunnen slapen de afgelopen 24 uur?
Ondanks je 5 jaar durende agressietherapie kom je prikkelbaar en agressief over, waardoor ik geen zin heb je te blijven 'voeden'.
Gaitema schreef: Nou, als je het zo goed weet, beantwoord dan mijn vragen! Maar telkens kom je met herhalingen van zetten. En je wordt maar mooi op dit forum in de watten gelegd, omdat niemand jou tegenspreekt, behalve de enkelen die wel waarde hechten aan het christelijke geloof.
Jij wil niets vernemen van buitenbijbelse inzichten. Als jij denkt dat ik in de watten gelegd wordt, dat niemand mij tegenspreekt (wat niet zo is), kan het zijn dat men interesse toont en er waardering aan geeft.
Gaitema schreef: Ik heb vannacht een hele bijdrage van Bertha Dudde gegeven. Die heb je genegeerd. Ik ben niet verplicht een boek te kopen, terwijl ik daar toch geen geld en tijd voor heb, aangezien ik nog genoeg boeken heb liggen. Ook heeft mijn vrouw mij verboden dat boek te kopen, omdat ze het als dwaalleer bestempeld heeft en dat op basis van jouw antwoorden. Verder weet ik voldoende van bijna dood ervaringen. We hebben ook geen Net Flix of zo en gaan dat dus ook niet terug kunnen vinden, die film. En wat denk je nu? Dat ik op commando jouw boeken en films moet gaan lezen?
Oh ik moet dus Bertha Dutje lezen die gelooft in de christelijke God die ons geschapen heeft, ergens ver weg toekijkt en ons maar verduvelde zondaars vindt. Ik ben daar klaar mee. Dat het jou in jouw geloof bevestigt is misschien prettig voor je, want zo blijft de cirkelredenering ook rond.
Je hebt niet eens de trailer op youtube bekeken want dan had je rechts in het scherm ook de volledige film kunnen vinden.
Van mij hoef je niks.

Lijkt me alleen beter je energie in je gezin en jezelf te steken. Je schrijft het hele etmaal door lijkt wel en kennelijk slaap je niet. Je bent bijzonder prikkelbaar hier. Volgens mij sta je 5 jaar ingeschreven bij agressietherapie maar kom je zelden opdagen, net als met een sportschool voor velen. Weggegooid geld.
Gaitema schreef: Je kan toch gewoon in discussie gaan? Maar nee hoor, jouw zelf verzonnen geloof kan je niet verdedigen, omdat je het zelf samen gesteld hebt. Ik bouw ten minste echt op openbaringen van boven en vertrouw niet op eigen inzichten.
Je kan gewoon mijn vragen niet inhoudelijk beantwoorden, omdat jouw geloof tegenstrijdig in zichzelf is.
Jouw aangenomen geloof is tegenstrijdig. Maar houd er vooral aan vast.
Gaitema schreef: Bastiaan73 toont dat ook al aan. Je bent gewoon niet in staat jouw geloof werkelijk te verdedigen. Als het je niet lukt jouw God te verdedigen die wil ervaren hoe mensen slechte dingen doen en zelf geen eigen moraal heeft, dan ga je agressief te keer tegen mijn leer. Je voelt jou zelf gewoon te belangrijk en te goed, om mij te woord te staan. Walchelijk!
Bastiaan73 stelt vragen op een normale geïnteresseerde manier en is niet agressief en afwerend met me in gesprek.
Je bent zeer haatdragend naar mij toe en geeft eerlijk toe totaal niet open te staan voor mijn geloof, maar eist wel dat iedereen open staat voor jouw geloof. Ik stel oprecht vragen, maar het is mij meer dan duidelijk dat je een anti- christelijk geloof hebt en bij het toetsen van jouw geloof zeg je halve waarheden.

Door Bertha Dudde's citaat wat ik hier voor jou opgezocht hebt af te wijzen, wijs je mijn God af.

Daarbij zit je vol vooroordelen die totaal niet stroken met mijn Godsbeeld. Het heeft geen zin meer met jou te praten, want je geeft zelf aan geen interesse te willen tonen in mijn bijdragen en ik heb deze bijdrage ook aangeklaagd bij de moderator omdat ze vol zitten met haatdragende reacties die je niet kan doen.
Je hebt door jouw anti christelijke houding zelf dit conflict veroorzaak en ja ik heb vanwege jouw dwangmatigheid en liefdeloosheid naar mij toe niet jouw link gekeken. Je bekeer immers mijn inhoud ook niet!!!!!!!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

En nu kap ik met dit forum!

[modbreak Trajecto] Jammer. Ik denk dat je vooral niet te lang moet blijven doorgaan in een gesprek wanneer blijkt dat de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10170
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 02 dec 2020, 10:57 Je bent zeer haatdragend naar mij toe en geeft eerlijk toe totaal niet open te staan voor mijn geloof, maar eist wel dat iedereen open staat voor jouw geloof.
Ik haat jou helemaal niet, ik maak me zorgen om je. Je bent obsessief op dit forum aan het schrijven en je lijkt, gezien de tijdstippen van je berichten, nauwelijks te slapen. Terwijl je een gezin én een betaalde baan hebt.
Uit eigen ervaring ken ik het gevaar van te weinig nachtrust en te weinig afstand nemen van obsessie.
Gaitema schreef: Ik stel oprecht vragen, maar het is mij meer dan duidelijk dat je een anti- christelijk geloof hebt en bij het toetsen van jouw geloof zeg je halve waarheden.
Jouw weg is niet mijn weg. Als je niet agressief verwijtend in gesprek gaat met me geef ik je - en dat weet je - altijd antwoord.
Gaitema schreef: Door Bertha Dudde's citaat wat ik hier voor jou opgezocht hebt af te wijzen, wijs je mijn God af.
Jij neemt niet de moeite een trailer te bekijken van een film op youtube. Wat is je punt, moet ik de enige zijn die welwillend in gesprek is?
Gaitema schreef: Daarbij zit je vol vooroordelen die totaal niet stroken met mijn Godsbeeld. Het heeft geen zin meer met jou te praten, want je geeft zelf aan geen interesse te willen tonen in mijn bijdragen en ik hen deze bijdrage ook aangeklaagd bij de moderator omdat ze vol zitten met haatdragende reacties die je niet kan doen.
Je hebt door jouw anti christelijke houding zelf dit conflict veroorzaak en ja ik heb vanwege jouw dwangmatigheid en liefdeloosheid naar mij toe niet jouw link gekeken. Je bekeer immers mijn inhoud ook niet!!!!!!!
Precies wat ik bedoel. Ga eens goed slapen man! Dit is niet gezond meer.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7727
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ik sluit het topic even. Ik wil er even met de baas mee overleggen
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Trajecto »

Topic weer open.
Probeer allen begrip op te brengen voor elkaars verschillende zicht. Waar het te veel gaat stoten met eigen geloof is het waarschijnlijk beter om maar even niet verder te gaan met het gesprek.
Belangrijk is volgens mij ook om zoveel mogelijk rechtstreeks aan te sluiten in je reacties bij wat de ander vraagt of zegt. Met name een zo rechtstreeks mogelijk een vraag die de ander stelt beantwoorden is belangrijk om de ander te tonen dat je hem/haar serieus neemt en luistert naar wat er gezegd wordt. Hetgeen de ander zegt "blokkeren" met een uitspraak als "ja, maar is het dan liefdevol om (...)" werkt vaak niet zo geschikt. Het is meer een zin die probeert de ander schaakmat te zetten.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10170
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Dit topic gaat over verschillen in geloofsvisie.
Er zijn vele smaken in geloof.

Als er ergens kritiek op het geloof komt en dat de gelovige onzeker maakt, wil een enkele zwakke plek in de geloofsvisie niet betekenen dat vervolgens het hele geloof waardeloos zou zijn. Dat is niet waar natuurlijk.

In mijn geloofsvisie is het van geen belang wat iemand gelooft of überhaupt gelooft. De bestemming is hetzelfde. De reis verschilt alleen vanwege andere wegen.

Ik vind het jammer dat wanneer er verschillen zichtbaar worden gemaakt, dat iemand zich dan voelt aangevallen en plaatsvervangend gekwetst wordt. Het is net als met schilderijen, de een vindt het prachtig en de ander vindt het prutswerk, of van alles daar tussen in.

Er is nooit een kok geweest die kon koken voor alle monden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

@Messenger...
Mooi verwoord..
:flower1: :thumb1:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door hopper »

De kortste slag is natuurlijk om geloof te annuleren. Dan hou je visie (zien) over en dat is bij iedereen hetzelfde.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Gaitema schreef: 02 dec 2020, 10:59 En nu kap ik met dit forum!

[modbreak Trajecto] Jammer. Ik denk dat je vooral niet te lang moet blijven doorgaan in een gesprek wanneer blijkt dat de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
We krijgen ook niet alles beantwoord. Het heeft voor mij zo geen meerwaarde. Ik zie nu voor mij tijd maar afstand te nemen. Kijk ik later nog eens op het forum.

Verder vind ik dat mijn vertrouwen hier geschaad is. Ik ben open over mijn therapie en over ervaringen van ons thuis en daar wordt misbruik van gemaakt in dit topic. Ik heb het vertrouwen in een persoon waarvan ik de naam niet noem verloren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Zullen we nu on topic gaan?
Please?
Bvd. :thumb1:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 03 dec 2020, 15:39 Zullen we nu on topic gaan?
Please?
Bvd. :thumb1:
Zonder mij, want ik kan jullie mijn geloof en ervaringen niet toe vertrouwen. Mijn gegevens zijn niet veilig in jullie handen en jullie zijn tevens partijdig.

Ik vind het bijzonder laag bij de grond wat er over mij gezegd is. Alsof ik een randdebiel ben, zo ben ik hier weg gezet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Prima.. :thumb1:
Dan open je zelf maar een topic om je te beklagen.
Hier past het niet....

BOT....graag en dat meen ik
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 15:16
Gaitema schreef: 02 dec 2020, 10:59 En nu kap ik met dit forum!

[modbreak Trajecto] Jammer. Ik denk dat je vooral niet te lang moet blijven doorgaan in een gesprek wanneer blijkt dat de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
We krijgen ook niet alles beantwoord. Het heeft voor mij zo geen meerwaarde. Ik zie nu voor mij tijd maar afstand te nemen. Kijk ik later nog eens op het forum.

Verder vind ik dat mijn vertrouwen hier geschaad is. Ik ben open over mijn therapie en over ervaringen van ons thuis en daar wordt misbruik van gemaakt in dit topic. Ik heb het vertrouwen in een persoon waarvan ik de naam niet noem verloren.
Je bedoelt dat sinterklaas het grote boek online heeft gezet?
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 15:16
Verder vind ik dat mijn vertrouwen hier geschaad is. Ik ben open over mijn therapie en over ervaringen van ons thuis en daar wordt misbruik van gemaakt in dit topic. Ik heb het vertrouwen in een persoon waarvan ik de naam niet noem verloren.
Ik waardeer je vertrouwen wat je in ons gesteld hebt door vertrouwelijke zaken mede te delen.
Verstandig is het zelden. Het ego maakt dankbaar gebruik van de geboden opening door dat vertrouwen te schenden.
Op een forum is dat niet anders.

Maar ook dat is onderdeel van een leerproces: je 'antennes' scherpen door aan te voelen wat wel en niet kan, wie er wel te vertrouwen is en wie niet.
Daar is een forum een uitstekende plek voor.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Er zijn veel verschillen in geloofsvisie.
Sommigen voeden b.v. hun kinderen zo op zoals ze zelf denken dat het de absolute waarheid is en er dus niet aan valt te tornen...
Ook alleen maar christelijke muziek o.a.
Stel...er komt een dag dat die kinderen tot een andere conclusie komen en het geloof wat ze geleerd is vaarwel zeggen.
Accepteer je dat?

Vraag dus aan gelovigen...eigenlijk aan Gaitema...die hier even niet is...
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef: 03 dec 2020, 16:03
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 15:16
Gaitema schreef: 02 dec 2020, 10:59 En nu kap ik met dit forum!

[modbreak Trajecto] Jammer. Ik denk dat je vooral niet te lang moet blijven doorgaan in een gesprek wanneer blijkt dat de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
We krijgen ook niet alles beantwoord. Het heeft voor mij zo geen meerwaarde. Ik zie nu voor mij tijd maar afstand te nemen. Kijk ik later nog eens op het forum.

Verder vind ik dat mijn vertrouwen hier geschaad is. Ik ben open over mijn therapie en over ervaringen van ons thuis en daar wordt misbruik van gemaakt in dit topic. Ik heb het vertrouwen in een persoon waarvan ik de naam niet noem verloren.
Je bedoelt dat sinterklaas het grote boek online heeft gezet?
Ja, eikel dat het is. Schijnheilig man, met z'n mijter op. :x
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 03 dec 2020, 17:11 Er zijn veel verschillen in geloofsvisie.
Sommigen voeden b.v. hun kinderen zo op zoals ze zelf denken dat het de absolute waarheid is en er dus niet aan valt te tornen...
Ook alleen maar christelijke muziek o.a.
Stel...er komt een dag dat die kinderen tot een andere conclusie komen en het geloof wat ze geleerd is vaarwel zeggen.
Accepteer je dat?

Vraag dus aan gelovigen...eigenlijk aan Gaitema...die hier even niet is...
Nou, kreeg niet post. Ik kies mijn onderwerpen. Mijn antwoord is "ja". Vrijheid is een hoog goed namelijk.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Chapeau Gaitema! :thumb1:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 03 dec 2020, 16:29
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 15:16
Verder vind ik dat mijn vertrouwen hier geschaad is. Ik ben open over mijn therapie en over ervaringen van ons thuis en daar wordt misbruik van gemaakt in dit topic. Ik heb het vertrouwen in een persoon waarvan ik de naam niet noem verloren.
Ik waardeer je vertrouwen wat je in ons gesteld hebt door vertrouwelijke zaken mede te delen.
Verstandig is het zelden. Het ego maakt dankbaar gebruik van de geboden opening door dat vertrouwen te schenden.
Op een forum is dat niet anders.

Maar ook dat is onderdeel van een leerproces: je 'antennes' scherpen door aan te voelen wat wel en niet kan, wie er wel te vertrouwen is en wie niet.
Daar is een forum een uitstekende plek voor.
Ja, daar heb je een punt. Ik moet zeggen: al ben ik het inhoudelijk met jou vaak oneens, je gedraagd je voorbeeldig :flower1:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 03 dec 2020, 17:22 Chapeau Gaitema! :thumb1:
Dank u. Om ontopic nog iets te zeggen: ik probeer te snappen wat Messenger geloofd, maar ik kan de rode lijn niet vinden. God schept goed en kwaad volgens Hem, maar toch maakt Hij daar ook geen onderscheid tussen, want alles is goed, maar wat echt uit God komt is wanneer je de ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden. Én Hij staat voor het collectief van het menselijk gedachtengoed. Egoïsme en verwaarlozing wil God ervaren, maar te opvallende misstanden als geweld tegen naasten niet.
:?:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door hopper »

Het Kwaad is het oorspronkelijk Goede wat uit liefde een stukje van zichzelf heeft weggeschonken om de vrije wil mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:19
Zolderworm schreef: 03 dec 2020, 16:03
Gaitema schreef: 03 dec 2020, 15:16
Gaitema schreef: 02 dec 2020, 10:59 En nu kap ik met dit forum!

[modbreak Trajecto] Jammer. Ik denk dat je vooral niet te lang moet blijven doorgaan in een gesprek wanneer blijkt dat de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
We krijgen ook niet alles beantwoord. Het heeft voor mij zo geen meerwaarde. Ik zie nu voor mij tijd maar afstand te nemen. Kijk ik later nog eens op het forum.

Verder vind ik dat mijn vertrouwen hier geschaad is. Ik ben open over mijn therapie en over ervaringen van ons thuis en daar wordt misbruik van gemaakt in dit topic. Ik heb het vertrouwen in een persoon waarvan ik de naam niet noem verloren.
Je bedoelt dat sinterklaas het grote boek online heeft gezet?
Ja, eikel dat het is. Schijnheilig man, met z'n mijter op. :x
Ik ben ook geen fan. Hij heeft ook een heel andere geloofsvisie dan ik.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10170
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:30ik probeer te snappen wat Messenger geloofd, maar ik kan de rode lijn niet vinden. God schept goed en kwaad volgens Hem, maar toch maakt Hij daar ook geen onderscheid tussen, want alles is goed, maar wat echt uit God komt is wanneer je de ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden. Én Hij staat voor het collectief van het menselijk gedachtengoed. Egoïsme en verwaarlozing wil God ervaren, maar te opvallende misstanden als geweld tegen naasten niet.
:?:
God oordeelt niet. Omdat God alomtegenwoordig is (het Al in alles) en eigenlijk één wezen, zal Pietje die Bartje op zijn hoofd slaat met een knuppel beseffen hoe dat voelde voor Bartje, omdat - eenmaal los van de stoffelijke vorm - Pietje beseft dat hij zichzelf geslagen heeft. Pietje bestaat ook in Bartje en omgekeerd.
Vandaar de aloude Gulden Regel die door diverse religies is geadopteerd.

Ik zal nog iets geks vertellen dat mij ook verbaasde: Er zijn mannen die in een kroeg op de wc andere mannen betalen om afgetuigd te worden. Ze betalen dan om zelf klappen te krijgen.

Op zielsniveau durf je je dan niet voor te stellen wat de ziel wil ervaren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:30
callista schreef: 03 dec 2020, 17:22 Chapeau Gaitema! :thumb1:
Dank u. Om ontopic nog iets te zeggen: ik probeer te snappen wat Messenger geloofd, maar ik kan de rode lijn niet vinden. God schept goed en kwaad volgens Hem, maar toch maakt Hij daar ook geen onderscheid tussen, want alles is goed, maar wat echt uit God komt is wanneer je de ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden. Én Hij staat voor het collectief van het menselijk gedachtengoed. Egoïsme en verwaarlozing wil God ervaren, maar te opvallende misstanden als geweld tegen naasten niet.
:?:
Zo moeilijk is het niet hoor Gaitema, als je maar uit jouw christelijke godsbeeld bubbel kan treden. De god van Messenger bestaat uit al wat leeft. Dus planten, bomen, planeten, mensen en dieren (en wat er voor wezens maar verder leven in ons universum). De meesten zijn hun binding met God vergeten en doen slechte dingen. Of ze zijn het vergeten maar doen goede dingen. God is dus niet verantwoordelijk voor al het goede en het slechte.

Heel wat anders dan de joods/christelijke God die de slechte dingen zelfs verordend. "dood alle alemekietelen, spaar niet 1. Alle kinderen, baby's, oude van dagen en hun vee moet u doden"..

Dus ik begrijp persoonlijk niet dat je Messenger lastig valt met allerlei vragen waaruit blijkt dat je je niet verdiept hebt in zijn zienswijze, maar dat je zelf jouw God wel accepteert die gruwelijke dingen gedaan heeft of heeft laten doen.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

Een steelpantheïst: iemand die de Grote Beer aanbidt.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.