Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door hopper »

peda schreef: 11 dec 2020, 15:52
hopper schreef: 11 dec 2020, 15:38

De Ene is het niet-reflecterende. Het reflecteert niet op een ander. Dat is in ieder mens aanwezig. Maar gezien het feit dat de mens van reflecteren zijn geliefde bezigheid maakt ontgaat velen de Ene.

De Ene vergaat dan ook niet, maar ik als persoon wel. Toch is er iets wat onvergankelijk is in mij en wat individueel bepaald is. Dat is het 'zijn' (Atman: zelf, ziel, geest, diepere essentie van ik, bewustzijn.) De diepere essentie van 'ik' kan niet dood omdat bewustzijn geen stof is, maar waarnemend licht. Maar die diepere essentie kan niets weten over de toekomst omdat dat niet tot zijn mogelijkheden behoort. Juist omdat het 'zijn' zich niet bezig houdt met toekomst is het de diepere essentie!
Interessant,

Maar hoe is het met grote mate van zekerheid te weten dat het Hoogst Mogelijke Bewustzijn ( = de ENE ) niet Persoonsachtig is of nog beter niet Boven- Persoonsachtig. In het christendom is het Hoogste ( = God ) van Persoonsachtige Natuur, gekend door een Wil en Bedoeling neergelegd in Openbaring, met kennis over de toekomst omdat dit tot Zijn mogelijkheden behoort. In jouw overtuiging bestaat noch het Persoonsachtige noch de Wil en Bedoeling, noch bestaat er kennis over de toekomst. Een fundamenteel verschil in inzicht met de Abrahamitische Godsdiensten.
Ook kan ik Absolute Liefde niet gekoppeld aan een Persoonsachtige mij niet goed voorstellen. Een Onpersoonlijke Absolute Liefde ??
Liefde is absoluut onpersoonlijk. Het kan alleen gekend worden door het te zijn. Dat is ook deel van mijn grootste kritiek op het christendom. God is liefde zeggen ze. Om vervolgens te beweren dat ze liefde hebben voor God. Liefde hebben voor de liefde? Dat klinkt erg mal in mijn oren. Ik zie al die verafgoding niet zitten en luister liever naar Jezus dan naar christenen. Ik en de Vader zijn één zei Jezus.

Jezus heeft het op veel plaatsen duidelijk over eenwording.

Personen zijn altijd 'twee' in mijn optiek. De ene persoon bepaalt zichzelf aan de hand van de andere persoon. Een persoonsachtige God wordt dus bepaald door de gelovige in kwestie: hij schept zichzelf een God! De gelovige plaatst God dan ook boven zichzelf. Daarmee schept hij een dualiteit. Maar dat is helemaal niet wat Jezus heeft onderwezen. Jezus onderwees non-dualiteit voor degenen die oren hebben om te horen.

De Ene heeft geen 'ander' om zich aan te spiegelen en is daarom het ongespiegelde zélf. Daarmee is de Ene ook egoloos: er zijn geen personen om op te reflecteren.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door Atheist2 »

Petra schreef: 11 dec 2020, 01:37 Dat denk ik ook. Maar ik denk dat ze vooral -het niet meer wensen- wensen. Dat is imo de verlichtings-paradox.

Ik ben destijds in retraite geweest in een boeddhistisch klooster. Echt afzien. Slapen op een plank hout. En honger lijden; om 11 uur ochtend het ontbijt met een beetje rijst. En om 6 uur avond wat vegetarische kul. Verder niks te eten. :shock: :roll:
Maar.... er stond wel de hele dag thee klaar met een fles honing, kwam steeds mijn gezin daar tegen omdat we allemaal liepen te gieren van de honger en ons dan maar aan die honing gingen laven. :lol: Op een gegeven moment fluisterde (stiekem fluisteren want praten was verboden) mijn zoon dat ie bij toeristen om pinda's ging bedelen met z'n knorrende maag. :lol:

Maar goed... op een dag liep ik daar s'nachts door de bossen te dwalen.. zag ik een hutje. Zag ik daar die monniken met mekaar zitten. Voor de TV! Gezellig babbelend. Met een peuk in de hand (was ook verboden) en een borreltje op tafel. (Uiteraard verboden).
Schijnheilig zootje, dacht ik toen.
Daarom vind ik die retraites ook niet zo zinvol. Het spekken van de portemonnee van de ander. En wat leer je er precies van?
Je kan dan beter in je eentje verlichting zoeken.
Maar goed, er zijn misschien ook goeroes die het wel goed doen of monniken.


Jaaaaa dat bedoelde ik in het reïncarnatie topic!
Het lijkt zo mededogend...maar het is imo het tegenovergestelde. Wel in schijnheilige woorden en oh zo mooie heilige liefde en eenheid geleuter.. maar in daden... ho maar. Want sja.. het is nou eenmaal hun karma hè om honger te lijden e.d.
Meelevend naar kijken.. en weer verder met je meditatie.. om jezelf te verlichten.
vetgedrukt door mij:

je kan het ook als karma zien dat die hongerlijdende mensen op jouw pad komen. En dan MOET je ze wel helpen om verlichting te bereiken of geen slecht karma op te bouwen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7629
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door Petra »

Atheist2 schreef: 11 dec 2020, 17:28
Je kan het ook als karma zien dat die hongerlijdende mensen op jouw pad komen. En dan MOET je ze wel helpen om verlichting te bereiken of geen slecht karma op te bouwen.
Jahaaa, je kan het zien hoe je het graag wilt zien. What else is new.
Daarom kijk ik...naar hoe het zich heeft ontwikkeld. Hoe ziet het leven van al die ..-Verlichte non-dualistische, Kosmische orde, Universele Liefde en Karma PREKERS.. er in de praktijk van alledag uit?

India is de bakermat van het hele karma verhaal. Het zit al eeuwenlang ingebakken in het Hindoeïsme en Boeddhisme.
Met natuurlijk het kastenstelsel; zeg karma en je hebt daarmee goed en slecht karma in het leven geroepen. (Als de twee uitersten, met uiteraard alles nog daartussenin).
En die slechte karma hebbers.. moeten van deze mensen.. ohh nee, oeps... moeten van de kosmische orde.. natuurlijk wel in ellendige omstandigheden geboren worden. Anders werkt de orde niet orderlijk.

Dus nou.. zo leven ze dan .. ze zitten al eeuwenlang Kosmische Karmische Wetmatigheden te bedrijven .. in India.
En tevens zit het vol met in karma-gelovigen in Nepal, Pakistan en Sri Lanka.

EN NU
Had jij daar graag geboren willen worden?
Heb jij al zin om te verhuizen?
Vind je het wel aanlokkelijk om daar te wonen?
Of ehhhh.... ben je (net als ik) retedankbaar dat je in het fijne NL werd geboren i.p.v. daar.
Ik vind het allemaal sowieso geen fijne landen, de gemiddelde levenskwaliteit is al geen pretje, maar het kan nog erger, je zal maar als één van de honderden miljoenen paria's geboren zijn in dat gekke zootje daar.

De mensonterende levensomstandigheden zijn namelijk nergens op de wereld zo erbarmelijk als in die landen.
RA RA.. HOE KAN DAT :?: :!:

.
Nououououou... dat hebben ze aan al die allemachtig prachtig Verlichte geesten en hun karmische Wetmatigheden te danken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9160
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door Mart »

Net zoals de wrede Inquisitie, de Kruistochten, de verkrachting van minderjarigen en andere misdaden door de Kerk, niet betekenen dat Jezus een vreselijk persoon zou zijn geweest, zegt het absurde kastenstelsel weinig over het verschijnsel verlichting. Het zou heel goed kunnen dat er een egoloze staat bestaat die door religie is uitgebuit.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7629
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 12 dec 2020, 03:37 Net zoals de wrede Inquisitie, de Kruistochten, de verkrachting van minderjarigen en andere misdaden door de Kerk, niet betekenen dat Jezus een vreselijk persoon zou zijn geweest, zegt het absurde kastenstelsel weinig over het verschijnsel verlichting. Het zou heel goed kunnen dat er een egoloze staat bestaat die door religie is uitgebuit.
Een KOSMISCHE ORDE én UITBUITING.... = een contradictio in terminis.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9160
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 12 dec 2020, 03:41
Mart schreef: 12 dec 2020, 03:37 Net zoals de wrede Inquisitie, de Kruistochten, de verkrachting van minderjarigen en andere misdaden door de Kerk, niet betekenen dat Jezus een vreselijk persoon zou zijn geweest, zegt het absurde kastenstelsel weinig over het verschijnsel verlichting. Het zou heel goed kunnen dat er een egoloze staat bestaat die door religie is uitgebuit.
Een KOSMISCHE ORDE én UITBUITING.... = een contradictio in terminis.
Verlichten met een egoloze staat en egoïstische corrupte religieuze lieden kunnen, net zo goed als Jezus en egoïstische corrupte religieuze lieden, simpelweg naast elkaar bestaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7629
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 12 dec 2020, 04:38
Petra schreef: 12 dec 2020, 03:41
Mart schreef: 12 dec 2020, 03:37 Net zoals de wrede Inquisitie, de Kruistochten, de verkrachting van minderjarigen en andere misdaden door de Kerk, niet betekenen dat Jezus een vreselijk persoon zou zijn geweest, zegt het absurde kastenstelsel weinig over het verschijnsel verlichting. Het zou heel goed kunnen dat er een egoloze staat bestaat die door religie is uitgebuit.
Een KOSMISCHE ORDE én UITBUITING.... = een contradictio in terminis.
Verlichten met een egoloze staat en egoïstische corrupte religieuze lieden kunnen, net zo goed als Jezus en egoïstische corrupte religieuze lieden, simpelweg naast elkaar bestaan.
Het verschil is....of het een uitzondering is die corrupt is/misdaden pleegt OF dat het in het stelsel besloten ligt.
Zeg Karma en er is goed en slecht Karma. Hence; dat is het stelsel.

Tevens..elke club/groep etc kan een misdadiger tussen zitten. Dan zegt die ene misdadiger niks over die club.
Maar als in die club mensen mekaar de hand boven het hoofd houden en misdrijven in de doofpot proberen te stoppen.. dan zit er iets niet goed in de kern van die club. Zoals het kindermisbruik wat er in de RK gebeurd is. Dan .. zegt het wel degelijk iets over de moraal van de RK.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7629
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door Petra »

Yours schreef: 11 dec 2020, 10:11
Nu begrijp ik je emoties binnen het reïncarnatie-topic pas goed, Petra! Wat je hier beschrijft over jullie retraite is natuurlijk de schijnheiligheid ten top.
Het is natuurlijk heel belangrijk: Practice what you preach. (Niet dat dat mij altijd gelukt is, hoor. Want alleen door vallen en opstaan word je wijs ;) ).

Dat is mooi :flower1: :kiss1:
Idd. Practice what you preach.. ik zeg wat ik doe en doe wat ik zeg. Als ik ergens een gloeiende rothekel aan heb zijn het de leugenaars/bedriegers/schijnheiligerds.
Helemaal als ze zich oh zo heilig voordoen..maar ondertussen, totaal anders handelen als wat ze beweren. Dus vandaar dat ik ook die monniken een stelletje schijnheiligerds vond; een moraal/integriteit van lik me vessie.
Laatst gewijzigd door Petra op 12 dec 2020, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9160
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bestaat verlichting eigenlijk wel?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 12 dec 2020, 05:18
Mart schreef: 12 dec 2020, 04:38
Petra schreef: 12 dec 2020, 03:41
Mart schreef: 12 dec 2020, 03:37 Net zoals de wrede Inquisitie, de Kruistochten, de verkrachting van minderjarigen en andere misdaden door de Kerk, niet betekenen dat Jezus een vreselijk persoon zou zijn geweest, zegt het absurde kastenstelsel weinig over het verschijnsel verlichting. Het zou heel goed kunnen dat er een egoloze staat bestaat die door religie is uitgebuit.
Een KOSMISCHE ORDE én UITBUITING.... = een contradictio in terminis.
Verlichten met een egoloze staat en egoïstische corrupte religieuze lieden kunnen, net zo goed als Jezus en egoïstische corrupte religieuze lieden, simpelweg naast elkaar bestaan.
Het verschil is....of het een uitzondering is die corrupt is/misdaden pleegt OF dat het in het stelsel besloten ligt.
Zeg Karma en er is goed en slecht Karma. Hence; dat is het stelsel.

Tevens..elke club/groep etc kan een misdadiger tussen zitten. Dan zegt die ene misdadiger niks over die club.
Maar als in die club mensen mekaar de hand boven het hoofd houden en misdrijven in de doofpot proberen te stoppen.. dan zit er iets niet goed in de kern van die club. Zoals het kindermisbruik wat er in de RK gebeurd is. Dan .. zegt het wel degelijk iets over de moraal van de RK.
Nee, karma is geen egoloze staat. Krishnamurti, Ramakrishna en vele veeeeeeele anderen hadden niets met het concept ''karma''.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)