HJW schreef: 13 jan 2022, 15:52
Yours schreef: 13 jan 2022, 15:28
Reïncarnatie is dan ook een wetmatigheid. Welke dus voor iedereen geldt: gelovige dan wel ongelovige.
Dat de kerk reïncarnatie op het concilie van Nicea in 325 heeft geschrapt omdat het dat instituut beter uitkwam qua macht en rijkdom, is dan ook een dieptepunt in de christelijke geschiedenis.
Reïncarnatie zou heel goed ook een keuze kunnen zijn, geen wetmatigheid. Want wie legt die wet dan op ?
Dag HJW,
Ik zie reïncarnatie in de eerste plaats als een
kosmische wetmatigheid.
Wij mensen zijn deeltjes van de volgens mij fundamentele kwantumvelden die via de Big Bang en de sterrenstof zijn ontstaan. Deze deeltjes, oftewel de godsvonken, zijn via de ééncelligen op aarde en de daarop volgende evolutie tot de huidige mens uitgegroeid.
Stel dat wij idd onderdeel zijn van het goddelijke, dan zijn wij dus onderdeel van de scheppende intelligentie.
Is die onderhevig aan wetmatigheden ?
Wij als bezielde mensen, want keer op keer geïncarneerde godsvonken, scheppen ons eigen leven via ons gevoel, denken en handelen. Onze oorsprong
voelt, zoals Hopper binnen de Ene keer op keer uitlegt, goddelijk: als pure Liefde en tevens Licht.
Als scheppende (en barende!) mensen zijn wij, met name buiten de Ene, zeker onderhevig aan wetmatigheden, o.a. door ons zelf geschapen oorzaak en gevolg.
Waar dan soms weer door mensen geschapen wetten nodig zijn om mannen en vrouwen, zoals Piebe schrijft, te ‘tuchtigen’.