Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 31 okt 2021, 18:01
Mullog schreef: 31 okt 2021, 08:51
viewtopic.php?p=368553#p368553 (een reactie van jou waarbij je volgens mij medicatie hebt gelezen als meditatie)
Heeee, nu ik dat lees heb je gelijk @Mullog. :thumb1:
Scherp!

@Zolderworm.
Wat heb je hier op te zeggen ?
Medicatie [Arnon Grunberg quote] lezen als meditatie?

Kun je dat toelichten?
Jij snapt er echt helemaal niets van. Sorry.
Ik plaatste ervaringen als gevolg van schizofrenie tegenover ervaringen als gevolg van (onder meer) meditatie. Dus niet medicatie, maar meditatie.
Zoals ervaringen van hoger bewustzijn, eenheid met het universum, het denken overstijgen en (na kundalini-yoga) uittredingen uit het lichaam. Enzovoort enzovoort.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

Je wilt gewoon niet toegeven dat je het verkeerd gelezen hebt.
Je maakt er weer een eigen verhaal van...
Het ging over medicatie...niet over meditatie....
Meer zeg ik er niet over....punt uit.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 31 okt 2021, 22:44 Je wilt gewoon niet toegeven dat je het verkeerd gelezen hebt.
Je maakt er weer een eigen verhaal van...
Het ging over medicatie...niet over meditatie....
Meer zeg ik er niet over....punt uit.
Volgens mij gaat het echt niet goed meer met je. Je snapt de simpelste dingen al niet meer. Zoals:

paranormale waarneming en hogere bewustzijnstoestanden als gevolg van MEDITATIE

versus

hallucinaties als gevolg van SCHIZOFRENIE (zoals stemmen horen)

De mediCatie had betrekking op de schizofrenie. Maar ik had het dus over buitenzintuiglijke ervaringen als gevolg van mediTatie.

Gesnopen?

Ik zou zeggen: let goed op jezelf. En stop met drinken.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 22:34
De vraag is: mag iemand die elk jaar naar Zwitserland op vakantie gaat, zijn mening in beton gieten dat Zwitserland bestaat? Ja natuurlijk.
De vraag is vervolgens: mag iemand die 15 jaar uittredingen heeft gehad, als een soort geest door zijn huis heeft gezworven, door muren en deuren heen kon, zijn eigen lichaam vanaf een afstandje heeft zien liggen, en dat alles in een ervaring die net zo werkelijk is als op vakantie gaan in Zwitserland, of een haring gaan eten bij de viskar, met het volle denken aanwezig, driedimensionaal enzovoort enzovoort... er in beton gegoten van overtuigd zijn dat hij werkelijk uit zijn lichaam is getreden? Ja natuurlijk mag hij dat.
Zo heb ik bijvoorbeeld tijdens uittredingen dingen gezien waarvan ik het bestaan niet wist, zoals een beschadiging van een dakpan of het feit dat mijn moeder wasgoed op het ouderlijk bed had uitgespreid. Dingen die later bleken te kloppen.
Het probleem in dit soort discussies is dat mensen altijd van hun eigen waarneming uit gaan.
Mensen geloven alleen wat ze zelf waarnemen c.q. meemaken.
In feite zit je dan in de gevangenis met begrenzing van geboorte en dood.

Als ik 20 jaar terug op dit forum was verschenen, dan had ik net als Mullog sceptisch geweest over uittreden.
En dezelfde redenaties als hij er op na gehouden. Dan had je mij niet overtuigd met je uittredingen.
Niet dat ik nu overtuigd ben, maar dat is alleen omdat ik nooit uitgetreden ben zoals jij omschrijft.
Maar het is wel mogelijk om jezelf als bewustzijn te ervaren (feitelijk de ziel).
Dan zit je niet meer in 'de persoon'.
Maar dat kun je alleen geloven als het realiteit is.
Mullog gelooft van wat ik schrijf ook geen ene moer en dat kan ik billijken ook.
Hij kent niks anders dan met zijn lichaam waarnemen in deze wereld.
Voor hem telt de begrenzing van geboorte en dood.
Hem overtuigen van wat anders heeft geen zin.


Zo zijn we allemaal gebonden aan onze geestelijke situatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 31 okt 2021, 23:47
Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 22:34
De vraag is: mag iemand die elk jaar naar Zwitserland op vakantie gaat, zijn mening in beton gieten dat Zwitserland bestaat? Ja natuurlijk.
De vraag is vervolgens: mag iemand die 15 jaar uittredingen heeft gehad, als een soort geest door zijn huis heeft gezworven, door muren en deuren heen kon, zijn eigen lichaam vanaf een afstandje heeft zien liggen, en dat alles in een ervaring die net zo werkelijk is als op vakantie gaan in Zwitserland, of een haring gaan eten bij de viskar, met het volle denken aanwezig, driedimensionaal enzovoort enzovoort... er in beton gegoten van overtuigd zijn dat hij werkelijk uit zijn lichaam is getreden? Ja natuurlijk mag hij dat.
Zo heb ik bijvoorbeeld tijdens uittredingen dingen gezien waarvan ik het bestaan niet wist, zoals een beschadiging van een dakpan of het feit dat mijn moeder wasgoed op het ouderlijk bed had uitgespreid. Dingen die later bleken te kloppen.
Het probleem in dit soort discussies is dat mensen altijd van hun eigen waarneming uit gaan.
Mensen geloven alleen wat ze zelf waarnemen c.q. meemaken.
In feite zit je dan in de gevangenis met begrenzing van geboorte en dood.

Als ik 20 jaar terug op dit forum was verschenen, dan had ik net als Mullog sceptisch geweest over uittreden.
En dezelfde redenaties als hij er op na gehouden. Dan had je mij niet overtuigd met je uittredingen.
Niet dat ik nu overtuigd ben, maar dat is alleen omdat ik nooit uitgetreden ben zoals jij omschrijft.
Maar het is wel mogelijk om jezelf als bewustzijn te ervaren (feitelijk de ziel).
Dan zit je niet meer in 'de persoon'.
Maar dat kun je alleen geloven als het realiteit is.
Mullog gelooft van wat ik schrijf ook geen ene moer en dat kan ik billijken ook.
Hij kent niks anders dan met zijn lichaam waarnemen in deze wereld.
Voor hem telt de begrenzing van geboorte en dood.
Hem overtuigen van wat anders heeft geen zin.

Zo zijn we allemaal gebonden aan onze geestelijke situatie.
Ik zit juist de hele tijd te verkondigen dat ik er NIET op uit ben om hem te overtuigen van het bestaan van uittredingen. En dus het bestaan van een geestelijke realiteit. Want daar gaat het om.
Dit omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor uittredingen. En je kunt iemand in principe alleen maar echt overtuigen aan de hand van wetenschappelijk bewijs.
Maar hij daarentegen kan wel met een soort van wetenschappelijk bewijs konen dat uittredingen niet bestaan. Ik noemde de experimenten van Charles Tart en die van Michael Persinger. Of wat dacht je van het boek "Seeing meself" van Susan Blackmore, waarin ze stelt dat uittredingen een illusie zijn door het brein voortgebracht.
Nu snap ik wel dat hij zich nauwelijks in deze materie verdiept heeft, al is er op het internet ook wel snel het een en ander te vinden. Maar, in het kort gezegd, waarom begin je hier een discussie over dit soort zaken als je er geen verstand van hebt?
Waarom kom je alleen maar met het feit dat als je een stoeptegel op je teen laat vallen, dat het dan pijn doet. En daar zou ik dan serieus op moeten reageren.

Waarom reageert hij op jou alleen maar met "droom maar lekker verder", zonder echt in gesprek te gaan en te verkondigen waarom hij aan jouw bewustzijnsfilosofische visie twijfelt? Ik bedoel: we zijn hier gekomen om met elkaar in gesprek te gaan.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 01 nov 2021, 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Leon »

Zolderworm schreef: 01 nov 2021, 08:03 Ik zit juist de hele tijd te verkondigen dat ik er NIET op uit ben om hem te overtuigen van het bestaan van uittredingen. En dus het bestaan van een geestelijke realiteit. Want daar gaat het om.
Dit omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor uittredingen. En je kunt iemand in principe alleen maar echt overtuigen aan de hand van wetenschappelijk bewijs.
Maar hij daarentegen kan wel met een soort van wetenschappelijk bewijs konen dat uittredingen niet bestaan. Ik noemde de experimenten van Charles Tart en die van Michael Persinger. Of wat dacht je van het boek "Seeing meself" van Susan Blackmore, waarin ze stelt dat uittredingen een illusie zijn door het brein voortgebracht.
Nu snap ik wel dat hij zich nauwelijks in deze materie verdiept heeft, al is er op het internet ook wel snel het een en ander te vinden. Maar, in het kort gezegd, waarom begin je hier een discussie over dit soort zaken als je er geen verstand van hebt?
Waarom kom je alleen maar met het feit dat als je een stoeptegel op je teen laat vallen, dat het dan pijn doet. En daar zou ik dan serieus op moeten reageren.

Waarom reageert op jou alleen maar met "droom maar lekker verder", zonder echt in gesprek te gaan en te verkondigen waarom hij aan de esoterische visie twijfelt? Ik bedoel: we zijn hier gekomen om met elkaar in gesprek te gaan.
Beschouw je het zelf als “illusie van het brein” of wordt het ergens tastbaar voor je? Zelf denk ik dat de beelden alsnog vertalingen zijn van een geestelijke realiteit die alsnog anders kan zijn dan geesten van doden. Zelf zie ik dus niet, maar voel het wel.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 30 okt 2021, 17:35
Ik vind dit bijna een belediging.

Ik heb een gezin, kinderen en naar ik hoop ooit kleinkinderen. Ik wil die een toekomst geven en doe daarom alles in mijn vermogen om ze alle mogelijke kansen te geven. Daar hoort ook bij dat ik probeer te werken aan een samenleving waarin ze die kansen ook kunnen pakken. En naar mijn mening is dat een samenleving die sociaal is, die positief uitdagend is, die een vangnet heeft voor de zwakkeren en waarin respect is voor elkaar. Daar hoort ook bij dat ik mijn best doe om voor deze wereld te zorgen want k ik kan mijn kinderen geen toekomst geven als ze op een kaalgeslagen wereld tot aan hun nek in het plastic staan. En ik denk dat er heel veel yolo's zo inzitten.
Mijn complimenten Mullog, prachtig verwoord, we zijn het volledig eens !
Maar goed, ook moi tikt al weetikhoelang mijn vingers blauw hierover, al heb ik daarnet 'yolo" op moeten zoeken.
Weer wat geleerd. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Leon schreef: 01 nov 2021, 08:17
Zolderworm schreef: 01 nov 2021, 08:03 Ik zit juist de hele tijd te verkondigen dat ik er NIET op uit ben om hem te overtuigen van het bestaan van uittredingen. En dus het bestaan van een geestelijke realiteit. Want daar gaat het om.
Dit omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor uittredingen. En je kunt iemand in principe alleen maar echt overtuigen aan de hand van wetenschappelijk bewijs.
Maar hij daarentegen kan wel met een soort van wetenschappelijk bewijs konen dat uittredingen niet bestaan. Ik noemde de experimenten van Charles Tart en die van Michael Persinger. Of wat dacht je van het boek "Seeing meself" van Susan Blackmore, waarin ze stelt dat uittredingen een illusie zijn door het brein voortgebracht.
Nu snap ik wel dat hij zich nauwelijks in deze materie verdiept heeft, al is er op het internet ook wel snel het een en ander te vinden. Maar, in het kort gezegd, waarom begin je hier een discussie over dit soort zaken als je er geen verstand van hebt?
Waarom kom je alleen maar met het feit dat als je een stoeptegel op je teen laat vallen, dat het dan pijn doet. En daar zou ik dan serieus op moeten reageren.

Waarom reageert op jou alleen maar met "droom maar lekker verder", zonder echt in gesprek te gaan en te verkondigen waarom hij aan de esoterische visie twijfelt? Ik bedoel: we zijn hier gekomen om met elkaar in gesprek te gaan.
Beschouw je het zelf als “illusie van het brein” of wordt het ergens tastbaar voor je? Zelf denk ik dat de beelden alsnog vertalingen zijn van een geestelijke realiteit die alsnog anders kan zijn dan geesten van doden. Zelf zie ik dus niet, maar voel het wel.
Ik kan het natuurlijk niet helemaal uitsluiten dat het een illusie van het brein is. Maar dan zou het brein om te beginnen een volmaakt als realistisch ervaren beeld van je huis en de omgeving moeten vormen. En dan net zo realistisch als wanneer je gewoon wakker bent. En in dat beeld kun je dan door deuren en muren heen en zie je soms je lichaam vanaf een afstandje liggen. En zie je bijvoorbeeld tijdens je omzwervingen als "geest" dat je moeder wasgoed op het ouderlijk bed heeft uitgespreid, wat dan blijkt te kloppen als je weer terug bent in je lichaam en ter plekke gaat kijken. Bovendien ervaar je zeer realistisch dat je je lichaam verlaat. Je verplaatst je echt naar buiten je lichaam. Enzovoort enzovoort.
Maar Susan Blackmore heeft zelf uittredingen gehad, maar heeft toch een boek geschreven waarin ze betoogt dat het om ervaringen gaat die door de hersenen zijn voortgebracht. Maar zelf heb ik dan weer in mijn laatste boek betoogd waarom ik denk dat ze toch geen gelijk heeft.
Maar ik zie het inderdaad als het waarnemen van een geestelijke wereld. Maar elk waarnemen is natuurlijk het vertalen van iets (een werkelijkheid), wat we op zich niet ervaren. Zoals je terecht zegt.
Maar ik denk wel dezelfde werkelijkheid is als die van de overledenen.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 01 nov 2021, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 30 okt 2021, 15:15
Petra schreef: 30 okt 2021, 13:23

Hi Peda,
Ik ben geen christen en veel weet ik er niet van maar naar wat ik las is de christelijke visie toch monistisch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziel_(filosofie)
Na de dood keert de geest terug tot God die haar gegeven heeft, terwijl de ziel neerdaalt in het dodenrijk.
En in de opstanding worden geest, ziel en lichaam weer één.
Ik zie het toch als dualistisch omdat er een blijvend verschil is tussen God en mensenziel. Beiden leven in ongelijke kwaliteit naast elkaar, zowel vóór de opstanding als na de opstanding. De mens wordt nooit God ( wel bij Messenger ) en blijft altijd anders als God, althans zo interpreteer ik het main-stream christendom. Eeuwige ongelijkheid staat bij mij voor dualisme.
Hi Peda,
Daar zijn toch ook de meningen over verdeeld. Volgens velen is er blijvende ongelijkheid maar volgens anderen weer niet.
Als ik de Bijbel mag geloven..

Genesis 3:22 zegt: zie, de mens is geworden als één van ons, kennende goed en kwaad.

Johannes 10:34 "U bent goden"

peda schreef: 30 okt 2021, 15:15 Het is vanuit de christelijke hoek over dit thema zeer rustig, eigenlijk jammer in mijn optiek.
Ja dat vind ik ook jammer.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 01 nov 2021, 08:03
Ik zit juist de hele tijd te verkondigen dat ik er NIET op uit ben om hem te overtuigen van het bestaan van uittredingen. En dus het bestaan van een geestelijke realiteit. Want daar gaat het om.
Dit omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor uittredingen. En je kunt iemand in principe alleen maar echt overtuigen aan de hand van wetenschappelijk bewijs.
Maar hij daarentegen kan wel met een soort van wetenschappelijk bewijs konen dat uittredingen niet bestaan. Ik noemde de experimenten van Charles Tart en die van Michael Persinger. Of wat dacht je van het boek "Seeing meself" van Susan Blackmore, waarin ze stelt dat uittredingen een illusie zijn door het brein voortgebracht.
Nu snap ik wel dat hij zich nauwelijks in deze materie verdiept heeft, al is er op het internet ook wel snel het een en ander te vinden. Maar, in het kort gezegd, waarom begin je hier een discussie over dit soort zaken als je er geen verstand van hebt?
Waarom kom je alleen maar met het feit dat als je een stoeptegel op je teen laat vallen, dat het dan pijn doet. En daar zou ik dan serieus op moeten reageren.

Waarom reageert hij op jou alleen maar met "droom maar lekker verder", zonder echt in gesprek te gaan en te verkondigen waarom hij aan jouw bewustzijnsfilosofische visie twijfelt? Ik bedoel: we zijn hier gekomen om met elkaar in gesprek te gaan.
Ik denk dat hij zich wil afzetten tegen 'onzin'. Ik begrijp het omdat ik vroeger ook zo was als Mullog.
Daarom neem ik het hem niet zo kwalijk denk ik en reageer ik er verder niet al te veel op.

Mensen leven in een fysieke wereld en gaan dan ook fysiek denken.
Dan ken je verder niks anders. Zelf schrijf ik altijd in geestelijke zin, mijn gehele wijze van beschouwen is radicaal anders dan 20 jaar terug.
Ik weet uit eigen ervaring dat er in mij een 'geestelijk' (of mentaal) lichaam zit (niet bewustzijn dus).
Maar dat kan ik alleen weten omdat ik ooit ben gaan onderzoeken in het geestelijk domein.
Het fysieke domein blijft zoals het altijd al was.

Hier spreken over bewustzijnsfilosofie, uittreden of whatever is upgraden van je kennis.
Maar over sommige zaken zwijg ik liever, ik sta hier toch al bekend als een zendeling.
Hoe kun je een middeleeuwer uitleggen dat de mens ooit door de lucht kan vliegen?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

hopper schreef: 01 nov 2021, 10:36
Ik denk dat hij zich wil afzetten tegen 'onzin'. Ik begrijp het omdat ik vroeger ook zo was als Mullog.
Daarom neem ik het hem niet zo kwalijk denk ik en reageer ik er verder niet al te veel op.
Nee, Mullog heeft meerdere keren uitgelegd dat hij respect en begrip heeft voor die ervaring---dat die ook impact kan hebben---
maar er verder weinig tot niets mee heeft.
Lees maar terug
Dus maar blijven doordrammen is alleen maar irritant.
Laatst gewijzigd door callista op 01 nov 2021, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 01 nov 2021, 10:36
Zolderworm schreef: 01 nov 2021, 08:03
Ik zit juist de hele tijd te verkondigen dat ik er NIET op uit ben om hem te overtuigen van het bestaan van uittredingen. En dus het bestaan van een geestelijke realiteit. Want daar gaat het om.
Dit omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor uittredingen. En je kunt iemand in principe alleen maar echt overtuigen aan de hand van wetenschappelijk bewijs.
Maar hij daarentegen kan wel met een soort van wetenschappelijk bewijs konen dat uittredingen niet bestaan. Ik noemde de experimenten van Charles Tart en die van Michael Persinger. Of wat dacht je van het boek "Seeing meself" van Susan Blackmore, waarin ze stelt dat uittredingen een illusie zijn door het brein voortgebracht.
Nu snap ik wel dat hij zich nauwelijks in deze materie verdiept heeft, al is er op het internet ook wel snel het een en ander te vinden. Maar, in het kort gezegd, waarom begin je hier een discussie over dit soort zaken als je er geen verstand van hebt?
Waarom kom je alleen maar met het feit dat als je een stoeptegel op je teen laat vallen, dat het dan pijn doet. En daar zou ik dan serieus op moeten reageren.

Waarom reageert hij op jou alleen maar met "droom maar lekker verder", zonder echt in gesprek te gaan en te verkondigen waarom hij aan jouw bewustzijnsfilosofische visie twijfelt? Ik bedoel: we zijn hier gekomen om met elkaar in gesprek te gaan.
Ik denk dat hij zich wil afzetten tegen 'onzin'. Ik begrijp het omdat ik vroeger ook zo was als Mullog.
Daarom neem ik het hem niet zo kwalijk denk ik en reageer ik er verder niet al te veel op.

Mensen leven in een fysieke wereld en gaan dan ook fysiek denken.
Dan ken je verder niks anders. Zelf schrijf ik altijd in geestelijke zin, mijn gehele wijze van beschouwen is radicaal anders dan 20 jaar terug.
Ik weet uit eigen ervaring dat er in mij een 'geestelijk' (of mentaal) lichaam zit (niet bewustzijn dus).
Maar dat kan ik alleen weten omdat ik ooit ben gaan onderzoeken in het geestelijk domein.
Het fysieke domein blijft zoals het altijd al was.

Hier spreken over bewustzijnsfilosofie, uittreden of whatever is upgraden van je kennis.
Maar over sommige zaken zwijg ik liever, ik sta hier toch al bekend als een zendeling.
Hoe kun je een middeleeuwer uitleggen dat de mens ooit door de lucht kan vliegen?
Nou ja, als je je alleen maar wil afzetten tegen "onzin", waarom doe je dat dan niet gewoon in het café. Daar hoort het je afzetten tegen "onzin" thuis na een paar biertjes. Maar dit is een gespreksforum. Het gaat dus om het gesprek. Je afzetten regen "onzin" moet je gewoon ergens anders gaan doen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 01 nov 2021, 10:41
hopper schreef: 01 nov 2021, 10:36
Ik denk dat hij zich wil afzetten tegen 'onzin'. Ik begrijp het omdat ik vroeger ook zo was als Mullog.
Daarom neem ik het hem niet zo kwalijk denk ik en reageer ik er verder niet al te veel op.
Nee, Mullog heeft meerdere keren uitgelegd dat hij respect en begrip heeft voor die ervaring---dat die ook impact kan hebben---
maar er verder weinig tot niets mee heeft.
Lees maar terug
Dus maar blijven doordrammen is alleen maar irritant.
Nee hoor, hij heeft er verschillende dingen over gezegd, zoals tegen Hopper "droom maar lekker verder". Over respect gesproken. Als het er alleen maar om gaat dat hij er weinig tot niets mee heeft, waarom heeft hij dan inmiddels zoveel berichten over dit onderwerp geplaatst? Dan had hij meteen in het begin moeten zeggen: ik heb er weinig tot niets mee, dus ik zeg er verder niets over.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

Je gedraagt je als een jengelende kleuter die zijn zin niet krijgt....
Mullog heeft het duidelijk toegelicht... :thumb1:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 01 nov 2021, 10:51 Je gedraagt je als een jengelende kleuter die zijn zin niet krijgt....
Mullog heeft het duidelijk toegelicht... :thumb1:
Ja, dat vind jij. Inmiddels al een beetje verliefd? Je kunt misschien met hem afspreken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

Nee dat IS zo......en ik zal niet de enige zijn die dat vindt.
Echt zielig is het...en zoooooo kinderachtig.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8934
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 26 okt 2021, 15:26 Christenen...d.w.z. de meeste...geloven in een Eindoordeel...wat een leerstelling is imho....om het gepeupel in de greep te houden....lees [angst en beven]
Je bent in de war gebracht door je voormalige kerk.
Die kennen het verschil niet tussen herders en heersers.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 01 nov 2021, 11:03 Nee dat IS zo......en ik zal niet de enige zijn die dat vindt.
Echt zielig is het...en zoooooo kinderachtig.
Wie blijft er nou precies doordrammen?
Only dead fish go with the flow
Mullog
Berichten: 3884
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 22:34
Mullog schreef: 31 okt 2021, 16:46 ...
Zijn gewoon de logische boerenverstand opmerking die ik maak niet goed genoeg voor een gesprek?
Nee, dat zijn ze niet.
De vraag is: mag iemand die elk jaar naar Zwitserland op vakantie gaat, zijn mening in beton gieten dat Zwitserland bestaat? Ja natuurlijk.
De vraag is vervolgens: mag iemand die 15 jaar uittredingen heeft gehad, als een soort geest door zijn huis heeft gezworven, door muren en deuren heen kon, zijn eigen lichaam vanaf een afstandje heeft zien liggen, en dat alles in een ervaring die net zo werkelijk is als op vakantie gaan in Zwitserland, of een haring gaan eten bij de viskar, met het volle denken aanwezig, driedimensionaal enzovoort enzovoort... er in beton gegoten van overtuigd zijn dat hij werkelijk uit zijn lichaam is getreden? Ja natuurlijk mag hij dat.
Zo heb ik bijvoorbeeld tijdens uittredingen dingen gezien waarvan ik het bestaan niet wist, zoals een beschadiging van een dakpan of het feit dat mijn moeder wasgoed op het ouderlijk bed had uitgespreid. Dingen die later bleken te kloppen.

Als jij een fietstochtje gaat maken en je ervaart het landschap, de grutto's die overvliegen, de wind in je gezicht, een koe die loeit in de verte, een andere fietser die je tegenkomt op het fietspad, moet je dan gaan twijfelen aan je ervaring? Moet je dan gaan denken: misschien fiets ik hier niet echt, maar is het allemaal een illusie die mij door m'n hersenen wordt voortgebracht? Nee, natuurlijk niet. Zo is het ook met mijn uittredingen.
Of de waarneming van mijn overleden oma, die expliciet duidelijk aan de andere zijde van de het raam staat.
Eigenlijk is dat Zwitserland voorbeeld dat je geeft niet zo'n heel goed voorbeeld. Ik kan in Zwitserland een stoeptegel op mijn tenen laten vallen en heb dan een heel realistische ervaring in Zwitserland. Jij kunt met je uittredingen nog geen veertje optillen, laat staan een stoeptegel.

Verder lees ik in de voorbeelden dat je uittredingen vooral in je eigen huis plaatsvonden (corrigeer me als het niet zo is). Dat maakt het verdacht in de zin van dat je de omgeving heel erg goed kent. Dat maakt ook dat de dingen die later bleken te kloppen onbewust door je geweten kunnen zijn. Dat is in ieders geval niet uit te sluiten.

En nogmaals, ik ontken de ervaring niet maar ik plaats als kanttekening dat de ervaring niet werkelijk gebeurd hoeft te zijn.
Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 22:34 Jij schrijft dat jouw visie op de realiteit de stoeptegel is die op je teen valt. Dat is gewoon helder. Daar valt niet veel over te zeggen. Dat is het materieel monisme. Klaar, punt uit. Welke intellectuele beschouwingen zou ik daarover moeten houden?
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik niet overtuigd ben van het materieel monisme als gevolg van de bijzondere ervaringen die ik heb gehad. Ik geloof op z'n minst in het substantiedualisme of, liever nog, het psychisch monisme. Maar daar krijg ik dan weer geen reacties op. Alleen maar die stoeptegel. Waarom zou het substantiedualisme niet waar kunnen zijn? Ik hoor er niets over.
Mooi, dan zijn we het er dus over eens dat dit een realiteit is (materieel monisme). Kun jij mij dan vanuit het psychisch monisme uitleggen waar de realiteit van de pijn van mijn verbrijzelde tenen vandaan komt. Hoe vanuit die visie, op basis van een aantal nogal platte natuurkundige wetten, zoals de zwaartekracht, chemische en elektromagnetische, een signaal in mijn niet fysiek bestaande bewustzijn aankomt waardoor ik de pijn voel?

Is er een punt in het materieel monisme aan te wijzen waarbij je daadwerkelijk kunt zeggen, hier heeft de geest geen materie meer nodig om zijn ding te doen? Ik zal proberen toe te lichten wat ik bedoel. Mijn stoeptegel is het toppunt van materieel monisme. Jouw uittredingen zijn het toppunt van psychisch monisme. Als je beiden als uiteinde van een lat ziet. Waar op die denkbeeldige lat kan het een dan zonder de ander, in wat voor toestand bevinden deze uitersten zich dan?
Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 22:34 Waarom zouden paranormale ervaringen als uittredingen een illusie kunnen zijn? Waarom, waarom? Ik hoor er gewoon niets over. Het blijft maar bij die ene steen.
Dat is wat anderen voor jou wel goed hebben gedaan, maar jij niet. Wat uittredingen betreft haalden ze de experimenten van Michael Persinger aan. Of die van Charles Tart. Of de Pam Reynolds case. Maar bij jou: niets van dat alles. Maar oké. Het gaat gewoon niet lukken.
Waarom gebruik je zelf het woord kunnen? het maakt bijzonder onduidelijk wat je hier bedoelt.

Maar het kunnen illusies zijn omdat je hersenen en je zintuigen je voor de gek houden. Er draait een hele entertainment industrie op illusies. En ik vind die stoeptegel belangrijk omdat, zoals je volgens mij zelf toegeeft, dat geen illusie is. Ik val daar op terug omdat ik je wil dwingen uit te leggen waarom, als ik alleen geestelijk besta, ik toch de pijn voel. En als ik die pijn voel hoe dan de verbinding tussen mijn immateriële ik en mijn materiele ik tot stand komt.

En, met alle respect, ik krijg nu al twee keer om mijn oren dat ik niet refereer aan dingen die jij gewend bent om als argumenten te krijgen en waar je vast een antwoord op hebt. Ik zou zeggen kom eens uit je comfortzone en leg gewoon aan een leek uit wat je bedoelt. Dat bedoelde ik met het scenario dat ik eerder tussen persoon A en B schetste.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

callista schreef: 01 nov 2021, 10:41
hopper schreef: 01 nov 2021, 10:36
Ik denk dat hij zich wil afzetten tegen 'onzin'. Ik begrijp het omdat ik vroeger ook zo was als Mullog.
Daarom neem ik het hem niet zo kwalijk denk ik en reageer ik er verder niet al te veel op.
Nee, Mullog heeft meerdere keren uitgelegd dat hij respect en begrip heeft voor die ervaring---dat die ook impact kan hebben---
maar er verder weinig tot niets mee heeft.
Lees maar terug
Dus maar blijven doordrammen is alleen maar irritant.
Doordrammen is je op een forum begeven om alleen maar te strijden tegen onderwerpen die je onzin vindt.
Als je niks om voetbal geeft, waarom zou je dan over voetbal willen meepraten?

Het onderwerp in dit topic is 'de ziel'. Als iemand alles wat onstoffelijk is onzin vindt, dan ben je snel klaar op dit onderwerp.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Je kunt bv op je ziel best een stoeptegel laten vallen.
Daar heeft je ziel geen pijn van.
Dus waarom zou je überhaupt een stoeptegel in brengen als het over iets onstoffelijks gaat?
Waarom twee onderwerpen -het stoffelijke en het onstoffelijke- mengen?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 01 nov 2021, 12:14
Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 22:34
Nee, dat zijn ze niet.
De vraag is: mag iemand die elk jaar naar Zwitserland op vakantie gaat, zijn mening in beton gieten dat Zwitserland bestaat? Ja natuurlijk.
De vraag is vervolgens: mag iemand die 15 jaar uittredingen heeft gehad, als een soort geest door zijn huis heeft gezworven, door muren en deuren heen kon, zijn eigen lichaam vanaf een afstandje heeft zien liggen, en dat alles in een ervaring die net zo werkelijk is als op vakantie gaan in Zwitserland, of een haring gaan eten bij de viskar, met het volle denken aanwezig, driedimensionaal enzovoort enzovoort... er in beton gegoten van overtuigd zijn dat hij werkelijk uit zijn lichaam is getreden? Ja natuurlijk mag hij dat.
Zo heb ik bijvoorbeeld tijdens uittredingen dingen gezien waarvan ik het bestaan niet wist, zoals een beschadiging van een dakpan of het feit dat mijn moeder wasgoed op het ouderlijk bed had uitgespreid. Dingen die later bleken te kloppen.

Als jij een fietstochtje gaat maken en je ervaart het landschap, de grutto's die overvliegen, de wind in je gezicht, een koe die loeit in de verte, een andere fietser die je tegenkomt op het fietspad, moet je dan gaan twijfelen aan je ervaring? Moet je dan gaan denken: misschien fiets ik hier niet echt, maar is het allemaal een illusie die mij door m'n hersenen wordt voortgebracht? Nee, natuurlijk niet. Zo is het ook met mijn uittredingen.
Of de waarneming van mijn overleden oma, die expliciet duidelijk aan de andere zijde van de het raam staat.
Eigenlijk is dat Zwitserland voorbeeld dat je geeft niet zo'n heel goed voorbeeld. Ik kan in Zwitserland een stoeptegel op mijn tenen laten vallen en heb dan een heel realistische ervaring in Zwitserland. Jij kunt met je uittredingen nog geen veertje optillen, laat staan een stoeptegel.

Verder lees ik in de voorbeelden dat je uittredingen vooral in je eigen huis plaatsvonden (corrigeer me als het niet zo is). Dat maakt het verdacht in de zin van dat je de omgeving heel erg goed kent. Dat maakt ook dat de dingen die later bleken te kloppen onbewust door je geweten kunnen zijn. Dat is in ieders geval niet uit te sluiten.

En nogmaals, ik ontken de ervaring niet maar ik plaats als kanttekening dat de ervaring niet werkelijk gebeurd hoeft te zijn.
Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 22:34 Jij schrijft dat jouw visie op de realiteit de stoeptegel is die op je teen valt. Dat is gewoon helder. Daar valt niet veel over te zeggen. Dat is het materieel monisme. Klaar, punt uit. Welke intellectuele beschouwingen zou ik daarover moeten houden?
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik niet overtuigd ben van het materieel monisme als gevolg van de bijzondere ervaringen die ik heb gehad. Ik geloof op z'n minst in het substantiedualisme of, liever nog, het psychisch monisme. Maar daar krijg ik dan weer geen reacties op. Alleen maar die stoeptegel. Waarom zou het substantiedualisme niet waar kunnen zijn? Ik hoor er niets over.
Mooi, dan zijn we het er dus over eens dat dit een realiteit is (materieel monisme). Kun jij mij dan vanuit het psychisch monisme uitleggen waar de realiteit van de pijn van mijn verbrijzelde tenen vandaan komt. Hoe vanuit die visie, op basis van een aantal nogal platte natuurkundige wetten, zoals de zwaartekracht, chemische en elektromagnetische, een signaal in mijn niet fysiek bestaande bewustzijn aankomt waardoor ik de pijn voel?

Is er een punt in het materieel monisme aan te wijzen waarbij je daadwerkelijk kunt zeggen, hier heeft de geest geen materie meer nodig om zijn ding te doen? Ik zal proberen toe te lichten wat ik bedoel. Mijn stoeptegel is het toppunt van materieel monisme. Jouw uittredingen zijn het toppunt van psychisch monisme. Als je beiden als uiteinde van een lat ziet. Waar op die denkbeeldige lat kan het een dan zonder de ander, in wat voor toestand bevinden deze uitersten zich dan?
Zolderworm schreef: 31 okt 2021, 22:34 Waarom zouden paranormale ervaringen als uittredingen een illusie kunnen zijn? Waarom, waarom? Ik hoor er gewoon niets over. Het blijft maar bij die ene steen.
Dat is wat anderen voor jou wel goed hebben gedaan, maar jij niet. Wat uittredingen betreft haalden ze de experimenten van Michael Persinger aan. Of die van Charles Tart. Of de Pam Reynolds case. Maar bij jou: niets van dat alles. Maar oké. Het gaat gewoon niet lukken.
Waarom gebruik je zelf het woord kunnen? het maakt bijzonder onduidelijk wat je hier bedoelt.

Maar het kunnen illusies zijn omdat je hersenen en je zintuigen je voor de gek houden. Er draait een hele entertainment industrie op illusies. En ik vind die stoeptegel belangrijk omdat, zoals je volgens mij zelf toegeeft, dat geen illusie is. Ik val daar op terug omdat ik je wil dwingen uit te leggen waarom, als ik alleen geestelijk besta, ik toch de pijn voel. En als ik die pijn voel hoe dan de verbinding tussen mijn immateriële ik en mijn materiele ik tot stand komt.

En, met alle respect, ik krijg nu al twee keer om mijn oren dat ik niet refereer aan dingen die jij gewend bent om als argumenten te krijgen en waar je vast een antwoord op hebt. Ik zou zeggen kom eens uit je comfortzone en leg gewoon aan een leek uit wat je bedoelt. Dat bedoelde ik met het scenario dat ik eerder tussen persoon A en B schetste.
Eindelijk een reactie zoals ik die graag zie. Het is me dus eindelijk gelukt dat je niet alleen maar min of meer roept dat deze ervaringen een soort droom zijn.
Wat Zwitserland betreft: dat was alleen maar bedoeld om aan te geven waarom ik als een blok beton geloof dat de uittredingservaringen wijzen op het bestaan van een geestelijke wereld. Ze zijn immers zo realistisch als een vakantie in Zwitserland.
Wat de ervaringen in het eigen huis betreft. Iets dergelijks kun je juist ook zeggen als het gaat om ervaringen in een omgeving die voordien onbekend aan je was. Juist dat soort ervaringen kunnen door je hersenen worden voortgebracht.
Maar net als Susan Blackmore beweerde, kan het zijn dat je hersenen zo knap zijn dat ze elke vierkante milimeter in je huis perfect kunnen nabootsen.
Het is wel zo dat je tijdens een uittreding bijvoorbeeld boven het dak zweeft en de dakpannen onder je ziet terwijl je normaliter dat dak alleen maar vanaf de grond hebt gezien en dus de details (die je nu ziet) niet kent. Dat is toch wel frappant. Zoals de kapotte dakpan die ik eens zag.
Komt bij dat ik eens boven het dak zweefde en wist dat mijn stoffelijk lichaam daar onder dat dak lag en dat ik dus maar besloot om in dat dak te duiken, zoals je in een zwembad duikt, om vervolgens met een grote zwaai en veel kabaal weer in m'n stoffelijk lichaam te belanden.
Maar "onbewust" weten dat mijn moeder wasgoed op het ouderlijk bed had uitgespreid of dat er een dakpan stuk was. Dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Overigens waren er uittreders die uitgebreid uittredingen in zogeheten astrale werelden, hiernamaals-werelden, en ook andere plekken op Aarde hebben beschreven, zoals Robert Monroe en Gijsbert van der Zeeuw.
Bovendien waarom zouden je hersenen een uittreding uit je lichaam gaan nabootsen, compleet met het zien van je eigen stoffelijk lichaam? Wat is het nu daarvan?

Mijn uittredingen zijn niet het toppunt van psychisch monisme, maar het zijn intredingen in een astrale wereld, met astrale vormen en astrale ervaringen. En met de astrale afspiegeling van mijn huis. Dus een verdubbeling van mijn huis in een astrale vorm. Het astrale wordt beschouwd als een ineigen stoffelijkheid, alleen met een hogere vibratie dan de materiële stoffelijkheid. Wat je daar ook onder moet verstaan. Dus niet het psychisch monisme, in de kern waarvan het bewustzijnsveld geen enkele vorm kent.
Tenminste, dat is voor mij natuurlijk theorie en speculatie. Ik ken alleen maar de uittredingservaringen in de astrale wereld.
De pijn in je teen zal gegenereerd worden in je hersenen, maar zal niet in je hersenen tot bewustwording komen, omdat ik immers niet geloof dat de hersenen bewustwording voortbrengen.
Ik denk dat je, als je in uittreding bent, die pijn in je stoffelijk lichaam niet voelt.

Ik vroeg je om aan te gaan waarom uittredingservaringen illusies kunnen zijn, maar je kunt ook zeggen: waarom uittredingservaringen illusies zijn.
Als je in je stoffelijk lichaam bent, kun je de pijn in je stoffelijk lichaam ervaren, omdat je hersenen die pijn voortbrengen. Maar of de bewustwording van die pijn uiteindelijk een kwestie van de hersenen is of niet, dat heeft te maken met de vraag of de hersenen bewustwording kunnen voortbrengen of dat een andere factor in het spel is. Ik denk het laatste. Maar als ik precies kon uitleggen hoe dat werkt, dan verdiende ik de Nobelprijs.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 01 nov 2021, 12:22 Je kunt bv op je ziel best een stoeptegel laten vallen.
Daar heeft je ziel geen pijn van.
Dus waarom zou je überhaupt een stoeptegel in brengen als het over iets onstoffelijks gaat?
Waarom twee onderwerpen -het stoffelijke en het onstoffelijke- mengen?
Omdat ze (onlosmakelijk?) verbonden zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 01 nov 2021, 13:58
hopper schreef: 01 nov 2021, 12:22 Je kunt bv op je ziel best een stoeptegel laten vallen.
Daar heeft je ziel geen pijn van.
Dus waarom zou je überhaupt een stoeptegel in brengen als het over iets onstoffelijks gaat?
Waarom twee onderwerpen -het stoffelijke en het onstoffelijke- mengen?
Omdat ze (onlosmakelijk?) verbonden zijn.
De stoeptegel werd aangevoerd om aan te geven dat er maar één realiteit is, namelijk de materiële werkelijkheid, en dat deze echt reëel is. Want degene die erover begon gelooft niet in een geestelijke of zielenrealiteit. Dus niet omdat ze verbonden zijn. Daar ging het helemaal niet om.
Om dezelfde reden zou je het Ajax-stadion kunnen aanvoeren om te beweren dat er maar één voetbalclub is en dat deze reëel is.
Only dead fish go with the flow
sjako
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2019, 22:44
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door sjako »

De mens heeft geen ziel maar is een ziel. (Genesis 2:7 En Jehovah God vormde de mens uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten blies hij de levensadem, en de mens werd een levend wezen (of ziel).

De geest=de levensadem en komt van God en wordt door onze ademhaling in stand gehouden totdat we sterven en weer tot stof vergaan. Elk levend wezen heeft dezelfde levensadem of geest. (Genisis 7:22 Alles op het droge land dat de levensadem in zijn neusgaten had, stierf. Of wat ook duidelijk is is Prediker 3:19 Want er is een afloop voor mensen en een afloop voor dieren — ze hebben allemaal dezelfde afloop. Zoals de één sterft, zo sterft de ander, en ze hebben allemaal maar één geest (of levensadem). De mens heeft dus niets voor op de dieren, want alles is zinloos. 20 Ze gaan allemaal naar dezelfde plaats. Ze zijn allemaal uit stof ontstaan en ze keren allemaal tot stof terug. 21 Wie weet eigenlijk of de geest van mensen opstijgt naar boven en of de geest van dieren afdaalt naar de aarde.

Na de dood keert deze levensadem weer terug naar God. Prediker 12:7 Dan keert het stof terug naar de aarde, net zoals het was, en de geest (levensadem) keert terug naar de ware God, die hem gegeven heeft. Zie ook bijv Jesaja 42:5 5Dit zegt Jehovah, de ware God, de Schepper van de hemel, degene die de hemel heeft uitgespannen, degene die de aarde met haar opbrengst heeft uitgespreid, degene die adem geeft aan de mensen erop en geest aan hen die erop rondwandelen:

Prediker 9:5 zegt dat de doden niets meer weten: Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat. 6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

Een ziel is dus een lichaam waarin levensadem (geest) zit. Een mens kan het lichaam wel doden, maar niet de ziel, want de geest (levensadem) is van God en alleen God. Na de dood kan God het lichaam opnieuw scheppen en de levensadem er weer in blazen tijdens de opstanding. De ziel is dan weer levend.

Maar hoe zit het dan met mensen die geesten hebben gezien? Dit zijn demonen die zich voordoen als overleden mensen. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor en kunnen ze zien. God heeft daarom verboden contact te zoeken met de doden omdat het niet de doden zijn, maar demonen, gevallen engelen. 'Uittredingen' kan je onder laboratorium omstandigheden oproepen en dat zijn de hersenen die een loopje met je nemen.

De hoop voor mensen is de opstanding. Handelingen 24:15 Op God heb ik mijn hoop gevestigd, en deze mannen hebben dezelfde hoop, namelijk dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.