Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 06 nov 2021, 16:30 In de christelijke optiek is er sprake van een Relationele God. Relatie hebben met een ander, betekent per definitie uit Zich Zelf treden. De niet relationele ENE is dan ook een totaal ander concept als de Relationele zoals gezien in de christelijke optiek. Ook de vanuit de christelijke optiek plaatsgevonden hebbende Incarnatie in de wereld is bij de ENE volstrekt onmogelijk. Volstrekt verschillende Godvoorstellingen derhalve, die zich nergens raken. Zo is ook de Koran-God niet het christelijke godsbeeld en evenmin is het door Messenger gefavoriseerde Walsch-godsbeeld herkenbaar in de christelijke belevingswereld. Allemaal andere God-voorstellingen, maar wel luisteren allen naar de naam "" God "". Minuscule eenheid, dat wel, maar vervolgens is de eenheid snel voorbij.
In het christendom is het ook niet vreemd om God als een "" Subject "" te zien, het Hoogst Zijnde onder de vele niet God-zijnde- zijnden, dus dualisme.
God wordt aldaar niet gezien als een schepping van de menselijke hersenen, maar als een werkelijke, los van de menselijke hersenen, Relationele Bestaande.
Alles in onze wereld is relationeel:

Ik zie jou
Ik hou van jou
Ik heb een mening over jou

Inderdaad, de christenen hebben God gedegradeerd tot een relatief godje.
Daarom ben ik van mening dat het christendom -grotendeels- een dwaalleer is, waar het "Ken uzelve" wat Jezus adviseerde is verdwenen.
Mullog
Berichten: 3863
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 06 nov 2021, 16:25
Mullog schreef: 06 nov 2021, 16:10
Dus als ik over bewustzijn ga nadenken dan worden mijn gedachte leeg. Lijkt mij een ideale manier van ontspannen. Waarom werkt dat dan niet bij mij?
Omdat je het niet begrijpt. Als je over bewustzijn nadenkt dan denk je over bewustzijn als een object na.
Bewustzijn is nu juist vrij zijn van gedachten of externe prikkels. Als het denken zichzelf terugtrekt , trekt het zich ook terug van het fysieke lichaam en kom je in louter waarnemendheid terecht.

Maar dan moet je wel begrijpen dat bewustzijn altijd ergens op gericht is. Kijk naar een auto en je bewustzijn is gericht op de auto.
Het is een kwestie van in je zelf keren, maar dat kan ik niet voor jou doen. En dat is juist een toestand van ongericht zijn.
En dat doet zich voor als heerlijk ontspannen zijn, moeiteloos.
Het is nog gezond ook en gratis.

Zodoende weet ik ook dat gelovigen die tót God bidden op datzelfde moment God scheppen als een geloofsobject.
Als ik over bewustzijn denk, denk ik over bewustzijn. Ik vind het nogal om dan te beweren dat iemand iets niet begrijpt. Als er niet over bewustzijn gedacht mag (of kan) worden dan is bewustzijn een leeg begrip zonder definitie. Dan zijn er onderzoekers die allerlei hersenonderzoek doen wat niet bestaat omdat hun gedachten leeg vallen als ze aan iemand in een MRI (die dan ook niks meet) vragen bewust aan een rode roos te denken.

In het beste geval praten wij langs elkaar heen.... hoop ik voor je.
peda
Berichten: 20657
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

hopper schreef: 06 nov 2021, 16:40

Inderdaad, de christenen hebben God gedegradeerd tot een relatief godje.
Daarom ben ik van mening dat het christendom -grotendeels- een dwaalleer is, waar het "Ken uzelve" wat Jezus adviseerde is verdwenen.
Dat de christenen God hebben gedegradeerd tot een mini-godje is een buiten christelijke zienswijze. De christenen zelf zien hun geloof als een ultieme waardering van God Zelve. Ken U zelve, is mij bekend als opschrift bij de Griekse Apollo tempel alsmede uit het Thomas Evangelie, de logion 3. Voor opname in de canon van de bijbel schoot het Thomas Evangelie te kort. Uit de canonieke geschriften ken ik deze Jezus uitspraak niet. Heb jij andere informatie ?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 06 nov 2021, 16:59
hopper schreef: 06 nov 2021, 16:25

Omdat je het niet begrijpt. Als je over bewustzijn nadenkt dan denk je over bewustzijn als een object na.
Bewustzijn is nu juist vrij zijn van gedachten of externe prikkels. Als het denken zichzelf terugtrekt , trekt het zich ook terug van het fysieke lichaam en kom je in louter waarnemendheid terecht.

Maar dan moet je wel begrijpen dat bewustzijn altijd ergens op gericht is. Kijk naar een auto en je bewustzijn is gericht op de auto.
Het is een kwestie van in je zelf keren, maar dat kan ik niet voor jou doen. En dat is juist een toestand van ongericht zijn.
En dat doet zich voor als heerlijk ontspannen zijn, moeiteloos.
Het is nog gezond ook en gratis.

Zodoende weet ik ook dat gelovigen die tót God bidden op datzelfde moment God scheppen als een geloofsobject.
Als ik over bewustzijn denk, denk ik over bewustzijn. Ik vind het nogal om dan te beweren dat iemand iets niet begrijpt. Als er niet over bewustzijn gedacht mag (of kan) worden dan is bewustzijn een leeg begrip zonder definitie. Dan zijn er onderzoekers die allerlei hersenonderzoek doen wat niet bestaat omdat hun gedachten leeg vallen als ze aan iemand in een MRI (die dan ook niks meet) vragen bewust aan een rode roos te denken.

In het beste geval praten wij langs elkaar heen.... hoop ik voor je.
Je verwart bewustwording met bewustzijnsinhoud.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 06 nov 2021, 16:40
peda schreef: 06 nov 2021, 16:30 In de christelijke optiek is er sprake van een Relationele God. Relatie hebben met een ander, betekent per definitie uit Zich Zelf treden. De niet relationele ENE is dan ook een totaal ander concept als de Relationele zoals gezien in de christelijke optiek. Ook de vanuit de christelijke optiek plaatsgevonden hebbende Incarnatie in de wereld is bij de ENE volstrekt onmogelijk. Volstrekt verschillende Godvoorstellingen derhalve, die zich nergens raken. Zo is ook de Koran-God niet het christelijke godsbeeld en evenmin is het door Messenger gefavoriseerde Walsch-godsbeeld herkenbaar in de christelijke belevingswereld. Allemaal andere God-voorstellingen, maar wel luisteren allen naar de naam "" God "". Minuscule eenheid, dat wel, maar vervolgens is de eenheid snel voorbij.
In het christendom is het ook niet vreemd om God als een "" Subject "" te zien, het Hoogst Zijnde onder de vele niet God-zijnde- zijnden, dus dualisme.
God wordt aldaar niet gezien als een schepping van de menselijke hersenen, maar als een werkelijke, los van de menselijke hersenen, Relationele Bestaande.
Alles in onze wereld is relationeel:

Ik zie jou
Ik hou van jou
Ik heb een mening over jou

Inderdaad, de christenen hebben God gedegradeerd tot een relatief godje.
Daarom ben ik van mening dat het christendom -grotendeels- een dwaalleer is, waar het "Ken uzelve" wat Jezus adviseerde is verdwenen.
Ze hebben God gedegradeerd tot een Zijnde in plaats van een Zijn.
Only dead fish go with the flow
Mullog
Berichten: 3863
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 18:13
Mullog schreef: 06 nov 2021, 16:59
Als ik over bewustzijn denk, denk ik over bewustzijn. Ik vind het nogal om dan te beweren dat iemand iets niet begrijpt. Als er niet over bewustzijn gedacht mag (of kan) worden dan is bewustzijn een leeg begrip zonder definitie. Dan zijn er onderzoekers die allerlei hersenonderzoek doen wat niet bestaat omdat hun gedachten leeg vallen als ze aan iemand in een MRI (die dan ook niks meet) vragen bewust aan een rode roos te denken.

In het beste geval praten wij langs elkaar heen.... hoop ik voor je.
Je verwart bewustwording met bewustzijnsinhoud.
Het probleem dat zaken verkeerd begrepen worden ligt doorgaans bij de zender die niet goed zendt. Dat is althans mijn ervaring. Als iemand schrijft dat iets niet goed begrepen wordt is het misschien wel niet goed uitgelegd. En als men tegen mij schrijft dat ik het niet begrijp dan ben ik net een mens en ga met mijn hakken in het zand.

Het is mij volstrekt onduidelijk wat je bedoelt me "Je verwart bewustwording met bewustzijnsinhoud.". Het eerste is een werkwoord en het tweede is een zelfstandig naamwoord. En hopper maakt het ook niet duidelijker door alleen over bewustzijn te schrijven.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 05 nov 2021, 17:12
Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 17:49 ...
Bedenken dat je hersenen trucjes met je uithalen is filosofisch gezien geen argument voor het materieel monisme. Dat gaat namelijk over de inhoud, maar niet over het mechanisme dat dan zorgt voor de bewustwording. Dat gaat namelijk over de inhoud, maar niet over het mechanisme dat dan zorgt voor de bewustwording. Als het materieel monisme klopt, hoe worden wij ons dan bewust van de dingen? Dat is de vraag als het gaat om de verschillende filosofieën over de werkelijkheid: zoals onder meer het substantiedualisme, het parallellisme en en het psychisch monisme. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat het substantiedualisme een feit is, maar dat de hersenen toch het beeld van het huis totaal invullen. Dus dat bewijst op zich niets.
Ik heb al eerder uitgelegd dat ik bewustzijn een emergente eigenschap vind van de complexiteit van de hersenen (zie deze post). Je moet de trucjes die hersenen met je uit kunnen halen een plaats kunnen geven (als je geconstateerd hebt dat hersenen trucjes met je uit kunnen halen, en ik ben van mening dat dit zo is). Dat moet je kunnen doen of je nu vindt dat het om substantiedualisme, het parallellisme, materieel monisme of het psychisch monisme gaat. Het is alleen een non-argument als deze varianten allemaal een verklaring geven voor deze trucjes.
Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 17:49 Maar wel als het gaat om uittredingen. Je moet je dan voorstellen dat je hersenen het hele huis, zoals het is, in beeld brengen. Weet jij precies hoeveel tegels je in je badkamer hebt? Weet jij hoe je dak er precies uitziet, met precies alle dakpannen als je erboven zweeft? En dan blijkt ook nog eens een van die dakpannen beschadigd te zijn, wat inderdaad blijkt te kloppen als je later op het dak klimt.
Mag ik hieruit afleiden dat jij de tegeltjes in de badkamer geteld hebt tijdens je uittreding en dat je ze daarna nageteld hebt toen je weer ingetreden was?

Heb probleem wat ik heb met deze uittredingen is dat ze spontaan gebeuren en dat er geen goede experimenten zijn op te stellen als test (hoewel, in operatiekamers schijnt met tekens aangebracht te hebben die alleen van bovenaf gezien kunnen worden en heeft er tot op heden nog niemand die uitgetreden is en claimde alles van bovenaf gezien te hebben een beschrijving van deze tekens gegeven).

je schreef eerder
Zolderworm schreef: 02 nov 2021, 12:24 ...
Ik heb niet alleen in m'n eigen huis en daarbuiten rondgezworven, maar heb ook landschappen bezocht. Maar dat niet zo vaak. Je gaat dan bijvoorbeeld door het raam van je huis en komt in een totaal ander landschap terecht...
Als je dit beschrijft dan heeft de astrale wereld vreemde eigenschappen. Waar je de ene keer je huis tot in detail ziet kom je de andere keer in een volstrekt vreemde wereld terecht op het moment dat je je huis verlaat.
Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 17:49 En bovendien waarom zouden de hersenen dat doen. Waarom zouden de hersenen zorgen voor de suggestie dat je uit het lichaam treedt, je lichaam vanaf een afstandje ziet liggen, door je huis zwerft, door muren heengaat? Waarom in hemelsnaam? Wat is het doel daarvan?
Wat is dat dan voor wereld, die astrale, waarin geen wetten lijken te gelden en demonen je aanvallen?

De eenvoudige verklaring, en waarom zouden we die niet hanteren, is dat je droomt.
Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 17:49 Stel je je de situatie voor. Het is donker. De gordijnen zijn gesloten. De honden beginnen tegen het gordijn te blaffen. Je opent het gordijn. En alle aanwezigen zien vervolgens aan de andere kant van het raam een mens staan. Net zoals jij je oude fiets in de schuur ziet staan. Of je oma, als die op bezoek komt met Kerstmis. Net zo werkelijk en realistisch. Die persoon staat daar gewoon. En iedereen is klaarwakker, heeft niet gedronken, heeft geen drugs gebruikt. Iedereen ziet gewoon die persoon staan. Maar dan wel geheel wit. Maar goed.
Zou er dan sprake zijn van een massapsychose? Nee, natuurlijk niet.
Hoeveel personen waren er aanwezig? beschrijven die allemaal hetzelfde? Zweefde ze? Waarom is ze opeens helemaal wit? Waarom staat ze daar te staan? Hoelang heeft ze gestaan? Is er niemand naar buiten gegaan? Waarom is het in de ene zin je oma en in de andere opeens een persoon?

En de belangrijkste vraag, waarom sluit je de mogelijkheid dat het een collectieve suggestie is (misschien is massapsychose een wat te zware term hier, vandaar dat ik het woord suggestie gebruik) gewoon platweg uit?
Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 17:49 Ik snap dat het psychisch monisme moeilijk te begrijpen is. In ieder geval zit je er nu nog volledig naast. Om te beginnen: materie is geest. Alles is geest in het psychisch monisme. Dus ook materie. Het gaat dus niet om "erbij horen". Het gaat om "het zijn van".
Alleen: wij nemen dat deel van de geest, dat wij materie noemen, waar als zijnde materie. Ons bewustzijn bedriegt ons dus. Net als Kant betoogde ten aanzien van ruimte en tijd.
De fysieke werkelijkheid die je fysiek ervaart is de ervaring die ons bewustzijn interpreteert als fysieke realiteit.
Ruimtetijd is geen fysiek construct waar wij fysieke wezens in leven, maar veeleer het resultaat van een set van regels die de ervaringsgerichte virtual reality die we ontvangen, definieert. (Aldus Thomas Campbell in My big toe.)
Psychisch monisme is niet moeilijk te begrijpen.

Ik heb even of Thomas Campbell gegoogled en kom het volgende tegen in zijn powerpoint:
Conjecture: The Larger Consciousness System (LCS) evolved through emergent complexity operating on simple, initially random, recursive processes  stable rule-set  cellular automata  process fractal (bron)
Daar schrijft hij dus wat ik ook schrijf, namelijk dat bewustzijn een emergente eigenschap is. Verder gaat het volgens mij vooral op hoe je de fysische realiteit en de kwantummechanica met elkaar moet verbinden (waarbij hij het begrip virtueel gebruikt). Wat dit met jouw uittredingen te maken heeft, ik heb geen idee.
Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 17:49 Ja, maar in dit geval gaat om de bewustwording van de werkelijkheid. Dus om de bewustwording van de stoeptegel. Zorgen je hersenen daarvoor of iets anders? Dat is het punt. Is het materieel monisme de juiste visie? Of bijvoorbeeld het substantiedualisme?
De zenuwcellen in mijn tenen sturen, na impact, een signaal naar mijn hersenen. En daar ergens (en tegenwoordig kan een neuroloog exact aanwijzen in welk hersengebied) wordt de prikkel geconstateerd en omgezet in een bewustzijn van de pijn en een aantal aanverwante effecten zoals onwelvoeglijk taalgebruik. Ik ben daar van overtuigd. Als psychisch monisme de waarheid is dan moet ik dat hele proces volstrekt kunnen negeren, alsof ik het niet waarneem. En misschien zijn er mensen met een zelfbeheersing die zo goed is dat ze geen zichtbare reactie geven als de tegel de tenen raakt. Maar dan zal een MRI nog steeds de hersenactiviteit tonen.
Zolderworm schreef: 03 nov 2021, 17:49 Ik denk dat ook die mensen het niet echt begrijpen. Al is het wel weer een tijdje geleden dat ik naar de wiskunde heb gekeken. In Lijnse, Eenvoudige inleiding tot de quantummechanica. Maar iets beschrijven in de taal van de wiskunde is totaal iets anders dan het begrijpen.
De presentatie van Thomas Campbell waar ik naar link geeft nogal wat technische informatie en bijbehorende wiskunde (vanaf slide 16). Als je die niet begrijpt weet je niet waar hij het over heeft.
Deze beantwoord ik als ik m'n computer weer ter beschikking heb.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 05 nov 2021, 17:57 Bewustzijn een emergente eigenschap vinden van de hersenen is gebrek aan zelfkennis.
Wie weet 'wat' bewustzijn is weet dat het vooraf gaat aan het denken.
De 'denker' (Het Cartesiaanse ik denk dus ik ben) is dus ook niet synoniem aan bewustzijn.
Bewustzijn is een voorwaarde om te kunnen denken.

Als totaalmens valt het 'zelf' dan in 3 delen uiteen:

1. Bewustzijn
2. Het denken (vormgever)
3. Het geïnternaliseerde zelfbeeld (het gevormde). (degene die je meent te zijn op empirische basis opgedaan in het verleden)

Alles geheel bewijsbaar binnen jezelf, mits je er moeite voor zou doen. Bewustzijn kan zich dan ook niet in verleden of toekomst bevinden.
Jij als mens kunt je ook niet in toekomst of verleden begeven, de vormgever kan wel naar verleden of toekomst toe.
En als bewustzijn zich niet in verleden of toekomst zich kan bevinden kan bewustzijn ook niet oorzakelijk aan de hersenen zijn.

Feitelijk een abc'tje.....
De meeste mensen blijven bewustzijn beschouwen als een en-soi.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20657
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

God is in het christendom zowel Het Zijn als het Hoogst Zijnde ( onder de geschapen zijnden ). Het Hoogst Zijnde is gekoppeld aan de Relationele Persoonlijke Incarnatie ( Jezus ) .
Wie het christendom van de hand wijst, doet dat omdat door hem/haar de Persoonlijke Incarnatie onmogelijk wordt geacht.
De vervolg vraag is dan hoe de onmogelijkheid van deze Persoonlijke Incarnatie op logische wijze kan worden onderbouwd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 06 nov 2021, 18:24
Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 18:13
Je verwart bewustwording met bewustzijnsinhoud.
Het probleem dat zaken verkeerd begrepen worden ligt doorgaans bij de zender die niet goed zendt. Dat is althans mijn ervaring. Als iemand schrijft dat iets niet goed begrepen wordt is het misschien wel niet goed uitgelegd. En als men tegen mij schrijft dat ik het niet begrijp dan ben ik net een mens en ga met mijn hakken in het zand.

Het is mij volstrekt onduidelijk wat je bedoelt me "Je verwart bewustwording met bewustzijnsinhoud.". Het eerste is een werkwoord en het tweede is een zelfstandig naamwoord. En hopper maakt het ook niet duidelijker door alleen over bewustzijn te schrijven.
In dit geval is het de ontvanger die het niet begrijpt. Als je bewustwording beschouwt als een werkwoord of een actie van (in dit geval) de mens, dan maak je er opnieuw een object van. Of zoals Heidegger het zou zeggen: een Zijnde. Het gaat om Zijn. Dus zelfs niet een Zijn.
Bewustwordung is geen actie, het is geen inhoud, het kent geen tijd, het is niet het denken enzovoort. Het is gewoon enkel het zich bewust worden, maar dan vanuit onze positie beschouwd, volkomen passief. Je kunt niet zeggen: ik ga me nu lekker bewust worden.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 18:14
Ze hebben God gedegradeerd tot een Zijnde in plaats van een Zijn.
Precies. Ze noemen hem dan weer wel "Ik ben die ik Ben". Maar elders laten ze God weer buiten zichzelf treden en de Gruwelgod uithangen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 06 nov 2021, 16:59
hopper schreef: 06 nov 2021, 16:25

Omdat je het niet begrijpt. Als je over bewustzijn nadenkt dan denk je over bewustzijn als een object na.
Bewustzijn is nu juist vrij zijn van gedachten of externe prikkels. Als het denken zichzelf terugtrekt , trekt het zich ook terug van het fysieke lichaam en kom je in louter waarnemendheid terecht.

Maar dan moet je wel begrijpen dat bewustzijn altijd ergens op gericht is. Kijk naar een auto en je bewustzijn is gericht op de auto.
Het is een kwestie van in je zelf keren, maar dat kan ik niet voor jou doen. En dat is juist een toestand van ongericht zijn.
En dat doet zich voor als heerlijk ontspannen zijn, moeiteloos.
Het is nog gezond ook en gratis.

Zodoende weet ik ook dat gelovigen die tót God bidden op datzelfde moment God scheppen als een geloofsobject.
Als ik over bewustzijn denk, denk ik over bewustzijn. Ik vind het nogal om dan te beweren dat iemand iets niet begrijpt. Als er niet over bewustzijn gedacht mag (of kan) worden dan is bewustzijn een leeg begrip zonder definitie. Dan zijn er onderzoekers die allerlei hersenonderzoek doen wat niet bestaat omdat hun gedachten leeg vallen als ze aan iemand in een MRI (die dan ook niks meet) vragen bewust aan een rode roos te denken.

In het beste geval praten wij langs elkaar heen.... hoop ik voor je.
dan is bewustzijn een leeg begrip zonder definitie.
Precies dat. Bewustzijn is leeg. Alles wat object is is inhoud van bewustzijn.
Bewustzijn is altijd bewust zijn van iets anders dan bewustzijn zelf.

Dus als je alleen over de inhoud praat (wetenschap, neurologie) dan heb je slechts het halve verhaal.
Neurologie is helemaal niet interessant, geen enkele neuroloog heeft ooit bewustzijn gevonden en dat zal ook nooit gebeuren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 11:49
Petra schreef: 06 nov 2021, 08:42

Hi Zolderworm,
Ik heb een UFO gezien, binnen handbereik. Als ik iets snap dan is het hoe overtuigd je kan zijn van je eigen -realistische ervaring- en alle -waarom zouden- vragen herken ik ook.
Wie zegt dat zo'n UFO zich alleen maar in je hoofd afspeelt?
Dat is mijn punt.. dat zeggen anderen. Niet degenen die het zelf ervaren hebben.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 06 nov 2021, 17:47
hopper schreef: 06 nov 2021, 16:40

Inderdaad, de christenen hebben God gedegradeerd tot een relatief godje.
Daarom ben ik van mening dat het christendom -grotendeels- een dwaalleer is, waar het "Ken uzelve" wat Jezus adviseerde is verdwenen.
Dat de christenen God hebben gedegradeerd tot een mini-godje is een buiten christelijke zienswijze. De christenen zelf zien hun geloof als een ultieme waardering van God Zelve. Ken U zelve, is mij bekend als opschrift bij de Griekse Apollo tempel alsmede uit het Thomas Evangelie, de logion 3. Voor opname in de canon van de bijbel schoot het Thomas Evangelie te kort. Uit de canonieke geschriften ken ik deze Jezus uitspraak niet. Heb jij andere informatie ?
In algemene zin verwijst Jezus ook naar zelfkennis. Door daadwerkelijke (oprechte) naastenliefde te realiseren verschuift het brandpunt van het bewustzijn van jezelf naar 'de ander'. Zonder daarbij jezelf te minachten. Het Thomas Evangelie opnemen in de bijbel is natuurlijk een brug te ver, daar staat veel duidelijker omschreven waar het om gaat.

Zelfkennis is geen issue in de RKK waar ik ben groot geworden. Juist door in aanbidding te gaan liggen voor een onzichtbare God schep je een dualiteit waarmee idd een persoonlijke, relatieve God ontstaat. Dan is er nog slechts wat verbeelding nodig om diezelfde God tot je te laten spreken. Waarmee de gelovigen natuurlijk blij zijn. Hoera, God spreekt tot mij!

Je zou eens moeten weten hoe creatief je brein is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 06 nov 2021, 09:54 Hoe is het mogelijk dat het onstoffelijke eigenschappen kan hebben en dat het onstoffelijke contact kan maken met het stoffelijke.
Idd Peda.
Dat het gebeurt weten we wel.
Maar HOE en WAAROM is nog steeds geen antwoord op.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 06 nov 2021, 18:24
Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 18:13
Je verwart bewustwording met bewustzijnsinhoud.
Het probleem dat zaken verkeerd begrepen worden ligt doorgaans bij de zender die niet goed zendt. Dat is althans mijn ervaring. Als iemand schrijft dat iets niet goed begrepen wordt is het misschien wel niet goed uitgelegd. En als men tegen mij schrijft dat ik het niet begrijp dan ben ik net een mens en ga met mijn hakken in het zand.

Het is mij volstrekt onduidelijk wat je bedoelt me "Je verwart bewustwording met bewustzijnsinhoud.". Het eerste is een werkwoord en het tweede is een zelfstandig naamwoord. En hopper maakt het ook niet duidelijker door alleen over bewustzijn te schrijven.
Bewustzijn is leeg, bewust worden is een proces. Om bewustzijn te begrijpen ben je tientallen jaren bezig. Mits je de intentie zou hebben om het te onderzoeken. Het is immers in je zelf aanwezig en is een proces waarin geloof altijd ongeldig is.

Maar ik kan dat onderzoek niet voor jou doen, dat moet ieder mens zelf doen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7620
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 06 nov 2021, 16:30 In de christelijke optiek is er sprake van een Relationele God. Relatie hebben met een ander, betekent per definitie uit Zich Zelf treden. De niet relationele ENE is dan ook een totaal ander concept als de Relationele zoals gezien in de christelijke optiek. Ook de vanuit de christelijke optiek plaatsgevonden hebbende Incarnatie in de wereld is bij de ENE volstrekt onmogelijk. Volstrekt verschillende Godvoorstellingen derhalve, die zich nergens raken. Zo is ook de Koran-God niet het christelijke godsbeeld en evenmin is het door Messenger gefavoriseerde Walsch-godsbeeld herkenbaar in de christelijke belevingswereld. Allemaal andere God-voorstellingen, maar wel luisteren allen naar de naam "" God "". Minuscule eenheid, dat wel, maar vervolgens is de eenheid snel voorbij.
In het christendom is het ook niet vreemd om God als een "" Subject "" te zien, het Hoogst Zijnde onder de vele niet God-zijnde- zijnden, dus dualisme.
God wordt aldaar niet gezien als een schepping van de menselijke hersenen, maar als een werkelijke, los van de menselijke hersenen, Relationele Bestaande.
Kijk, en daarom is Petra Dolgelukkig met Peda's Evalaties, want Petra.. is geregeld het overzicht kwijt in dat hele soepzooitje :kiss1:
Ik weet soms niet eens meer of ik het nou een warboel vind of dat het een warboel IS. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10845
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

Hen die zonder ziel zijn zijn afgedaald in de kuil en hun ziel is elders zonder het aardse huis wat lichaam wordt genoemd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 06 nov 2021, 20:00
Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 11:49
Wie zegt dat zo'n UFO zich alleen maar in je hoofd afspeelt?
Dat is mijn punt.. dat zeggen anderen. Niet degenen die het zelf ervaren hebben.
Ik heb het zelf twee keer ervaren, een UFO, en ik zeg dat het niet iets is wat mijn hersenen hebben voortgebracht.
Only dead fish go with the flow
Bonjour
Moderator
Berichten: 7711
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Bonjour »

Het is Unidentified.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Bonjour schreef: 07 nov 2021, 08:09 Het is Unidentified.
Ja, dat zeker.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 18:14
Ze hebben God gedegradeerd tot een Zijnde in plaats van een Zijn.
Deuteronomium 6:4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!

Het rare van de christelijke God is dat die toch één is. En onderwijl treedt hij tegelijkertijd buiten zichzelf.
En is dan niet één meer.
peda
Berichten: 20657
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

hopper schreef: 07 nov 2021, 09:18
Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 18:14
Ze hebben God gedegradeerd tot een Zijnde in plaats van een Zijn.
Deuteronomium 6:4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!

Het rare van de christelijke God is dat die toch één is. En onderwijl treedt hij tegelijkertijd buiten zichzelf.
En is dan niet één meer.
Je benoemt nu exact het mysterie van de Triniteit. Dezelfde God is steeds op andere wijze God. Het is niet te begrijpen, ook al zijn er in de bibliotheek planken vol met geschriften die de these proberen te verklaren. Zelf val ik dan terug op de Zelfbeperking. God die incarneert in Zijn eigen schepping moet dat logischerwijze doen in ( tijdelijke ) Zelfbeperking. Ook bij het vermeende spreken met gelovigen moet God afdalen naar de menselijke maat, dus Zelfbeperking. Omdat God christelijk gezien volledig Soeverein is, is de Zelfbeperking niet onlogisch. Zoals Godfried Bomans zijn hoofdpersoon het schilderij liet binnentreden om aldaar avonturen te beleven, zo treedt God in Jezus de schepping tijdelijk binnen en is dan ( tijdelijk ) het Hoogst Zijnde onder vele zijnden. In Zijn Transcendentie is God tegelijkertijd onverkort het Het Zijn ( geen Zelfbeperking ). De "" gelijktijdige "" combinatie is onder de christelijke premissen dus logisch mogelijk. Tijdens het verblijf op aarde, was de Hemel quasi niet door God verlaten. Verander je de premissen dan verandert het verhaal, dat is duidelijk. Allah doet niet aan Incarnatie en is daarmede ook een Andere. De ENE doet niet aan Incarnatie en is dus niet de God van het N T. Dat er zovele totaal verschillende God-verhalen tegelijkertijd naast elkaar kunnen bestaan, komt omdat ieder verhaal gebouwd is op totaal andere premissen. Maar toon maar eens op harde wijze aan dat de basis-premissen niet kloppen, dat lukt niet. Vandaar, dat het onderling afwijzen van de aangehouden premissen verloopt via het welles-nietes traject. Geen mat zetten, maar steeds dezelfde pat-herhaling, wat neerkomt op mijn standpunt is beter als jouw standpunt.
Dat laatste probeer ik te voorkomen door zelf in een verhaal te stappen, zoals Erik Pinksterblom tijdelijk in het schilderij "' Wollewij "" opgenomen wordt en zoals ook Erik het verhaal ( schilderij ) weer na eniger tijd te verlaten. Zo'n schilderij verlaten, lukt niet iedereen, dat toont de praktijk. Verschil !!
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 07 nov 2021, 09:18
Zolderworm schreef: 06 nov 2021, 18:14
Ze hebben God gedegradeerd tot een Zijnde in plaats van een Zijn.
Deuteronomium 6:4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!

Het rare van de christelijke God is dat die toch één is. En onderwijl treedt hij tegelijkertijd buiten zichzelf.
En is dan niet één meer.
Nee, hij treedt in in de dualiteit. Maar het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 07 nov 2021, 10:53
hopper schreef: 07 nov 2021, 09:18

Deuteronomium 6:4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!

Het rare van de christelijke God is dat die toch één is. En onderwijl treedt hij tegelijkertijd buiten zichzelf.
En is dan niet één meer.
Je benoemt nu exact het mysterie van de Triniteit. Dezelfde God is steeds op andere wijze God. Het is niet te begrijpen, ook al zijn er in de bibliotheek planken vol met geschriften die de these proberen te verklaren. Zelf val ik dan terug op de Zelfbeperking. God die incarneert in Zijn eigen schepping moet dat logischerwijze doen in ( tijdelijke ) Zelfbeperking. Ook bij het vermeende spreken met gelovigen moet God afdalen naar de menselijke maat, dus Zelfbeperking. Omdat God christelijk gezien volledig Soeverein is, is de Zelfbeperking niet onlogisch. Zoals Godfried Bomans zijn hoofdpersoon het schilderij liet binnentreden om aldaar avonturen te beleven, zo treedt God in Jezus de schepping tijdelijk binnen en is dan ( tijdelijk ) het Hoogst Zijnde onder vele zijnden. In Zijn Transcendentie is God tegelijkertijd onverkort het Het Zijn ( geen Zelfbeperking ). De "" gelijktijdige "" combinatie is onder de christelijke premissen dus logisch mogelijk. Tijdens het verblijf op aarde, was de Hemel quasi niet door God verlaten. Verander je de premissen dan verandert het verhaal, dat is duidelijk. Allah doet niet aan Incarnatie en is daarmede ook een Andere. De ENE doet niet aan Incarnatie en is dus niet de God van het N T. Dat er zovele totaal verschillende God-verhalen tegelijkertijd naast elkaar kunnen bestaan, komt omdat ieder verhaal gebouwd is op totaal andere premissen. Maar toon maar eens op harde wijze aan dat de basis-premissen niet kloppen, dat lukt niet. Vandaar, dat het onderling afwijzen van de aangehouden premissen verloopt via het welles-nietes traject. Geen mat zetten, maar steeds dezelfde pat-herhaling, wat neerkomt op mijn standpunt is beter als jouw standpunt.
Dat laatste probeer ik te voorkomen door zelf in een verhaal te stappen, zoals Erik Pinksterblom tijdelijk in het schilderij "' Wollewij "" opgenomen wordt en zoals ook Erik het verhaal ( schilderij ) weer na eniger tijd te verlaten. Zo'n schilderij verlaten, lukt niet iedereen, dat toont de praktijk. Verschil !!
Je kunt niet tegelijkertijd het Zijn zelf zijn en tevens de hoogst Zijnde onder vele zijnden.
Het enige wat mogelijk is dat het Zijn zelf zich heeft opgedeeld onder vele zijnden en toch in zichzelf één is gebleven (emanatie).

Het hindoeïsme biedt dan betere handvaten dan het christendom:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brahman_( ... h_concept)

Brahman (ब्रह्मन्) is in het Hindoeïsme de ultieme, onveranderlijke werkelijkheid, die uit het zuiver zijn en bewustzijn bestaat. Het is dat wat op zichzelf is, aldus de filosoof Shankara
Brahman wordt gezien als één, eeuwig, onvergankelijk, oneindig en onveranderlijk.
Hier wordt het Ene deugdelijker omschreven: iets wat in zichzelf één is gaat niet buiten zichzelf treden en zeeën splijten en dat soort dingen.
Iets wat onveranderlijk is bemoeit zich niet met het veranderlijke.
Brahman is als atman, als de onsterfelijke goddelijke vonk, in iedereen tegenwoordig. Het zijn in essentie niet twee te onderscheiden eenheden.
Brahman heeft zich niet gepositioneerd als de Hoogst Zijnde, Brahman heeft zichzelf over iedereen verspreid en is toch zichzelf (en in zichzelf) gebleven.