Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

hopper schreef: 09 nov 2021, 10:08
Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:04

Ik probeer rationeel te discussiëren.
Iemand van laster beschuldigen is niet rationeel. Maar nu blijkt het allemaal slechts om de Gruwelgod te gaan.
Straks komt er eentje dat ik Aphrodite heb beledigd (Zal Petra wel zijn).

Snap je dan niet dat je geen rekening kunt houden met al die zelfverzonnen Goden en Godinnen?
Het is volslagen onzinnig iets of iemand te beschuldigen, ja, te lasteren, indien het niet bestaat. Dat probeer ik je al die tijd duidelijk te maken maar op de één of andere manier lijkt het niet te landen.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

hopper schreef: 09 nov 2021, 10:10
Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:02

Als je niet in Hem gelooft is het volslagen onzinnig Hem ergens van te beschuldigen. Als je God wil beschuldigen op grond van de Bijbel heb je geen been om op te staan. Snap je wat ik bedoel? Of moet ik het duidelijker zeggen?
De verwijtbare wandaden van de Gruwelgod zijn gewoon in de bijbel terug te vinden. Ontkennen heeft geen enkele zin.
Deze discussie is al lang al gevoerd op dit forum, ik ga dat niet overnieuw doen.
Als je er niet over wilt praten moet je er gewoon niet over beginnen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:02
Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 09:59
Het gaat er natuurlijk om hoe onzinnig het is om in hem te geloven. Wie gelooft nou in een moordenaar?
Als je niet in Hem gelooft is het volslagen onzinnig Hem ergens van te beschuldigen. Als je God wil beschuldigen op grond van de Bijbel heb je geen been om op te staan. Snap je wat ik bedoel? Of moet ik het duidelijker zeggen?
Als je wel in hen gelooft is dat ook volkomen onzinnig. Want wie gelooft er nou in een moordenaar? Dat is het punt dat de heren Hopper en Zolder willen maken.
Only dead fish go with the flow
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 10:25
Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:02

Als je niet in Hem gelooft is het volslagen onzinnig Hem ergens van te beschuldigen. Als je God wil beschuldigen op grond van de Bijbel heb je geen been om op te staan. Snap je wat ik bedoel? Of moet ik het duidelijker zeggen?
Als je wel in hen gelooft is dat ook volkomen onzinnig. Want wie gelooft er nou in een moordenaar? Dat is het punt dat de heren Hopper en Zolder willen maken.
Het punt dat ik wil maken is dat het onzinnig is om iemand te beschuldigen die niet bestaat. Als je wel gelooft in de God van de Bijbel is het eveneens onzinnig Hem te beschuldigen. Want als God het leven schept, zoals de Bijbel ons vertelt, kan en mag Hij uiteraard met dat leven doen wat Hij wil. Snap je?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:34
Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 10:25
Als je wel in hen gelooft is dat ook volkomen onzinnig. Want wie gelooft er nou in een moordenaar? Dat is het punt dat de heren Hopper en Zolder willen maken.
Het punt dat ik wil maken is dat het onzinnig is om iemand te beschuldigen die niet bestaat. Als je wel gelooft in de God van de Bijbel is het eveneens onzinnig Hem te beschuldigen. Want als God het leven schept, zoals de Bijbel ons vertelt, kan en mag Hij uiteraard met dat leven doen wat Hij wil. Snap je?
Ja, dat heb je nu al drie keer gezegd.

Waarom geloof je in je moordenaar? Dat is de vraag. Graag een antwoord.

[modbreak Trajecto] Je kijkt nu met heel andere ogen naar oudtestamentische geschiedenissen dan een gelovige toen maar ook nu.
We zitten hier in subforum "Levensbeschouwing" maar probeer eens om bij beschrijvingen van rond het begin van onze jaartelling en vooral van ver ervóór om het ander te bezien dan misschien de tekst bij een hedendaags lezen ons ingeeft. Probeer meer je in te leven bij wat voor boodschap je er in kunt ontdekken.
Only dead fish go with the flow
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 10:37
Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:34

Het punt dat ik wil maken is dat het onzinnig is om iemand te beschuldigen die niet bestaat. Als je wel gelooft in de God van de Bijbel is het eveneens onzinnig Hem te beschuldigen. Want als God het leven schept, zoals de Bijbel ons vertelt, kan en mag Hij uiteraard met dat leven doen wat Hij wil. Snap je?
Ja, dat heb je nu al drie keer gezegd.

Waarom geloof je in je moordenaar? Dat is de vraag. Graag een antwoord.
God is geen moordenaar en kan dat ook niet zijn. Alleen mensen zijn moordenaars (of kunnen dat heel gemakkelijk zijn).
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:39
Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 10:37
Ja, dat heb je nu al drie keer gezegd.

Waarom geloof je in je moordenaar? Dat is de vraag. Graag een antwoord.
God is geen moordenaar en kan dat ook niet zijn. Alleen mensen zijn moordenaars (of kunnen dat heel gemakkelijk zijn).
Heb je de berichten van Hopper hiervoor niet gelezen? Hij toont aan dat God wel een moordenaar is.
Only dead fish go with the flow
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 10:45
Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:39

God is geen moordenaar en kan dat ook niet zijn. Alleen mensen zijn moordenaars (of kunnen dat heel gemakkelijk zijn).
Heb je de berichten van Hopper hiervoor niet gelezen? Hij toont aan dat God wel een moordenaar is.
Nee. Hij toont alleen maar aan dat hij voor zijn oordeel geen poot heeft om op te staan. Hij spreekt vanuit onderbuikgevoelens, verre van rationeel.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:47
Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 10:45
Heb je de berichten van Hopper hiervoor niet gelezen? Hij toont aan dat God wel een moordenaar is.
Nee. Hij toont alleen maar aan dat hij voor zijn oordeel geen poot heeft om op te staan. Hij spreekt vanuit onderbuikgevoelens, verre van rationeel.
Nee, dat doet hij niet. Want in verschillende bijbelpassages gedraagt God zich als een moordenaar.
(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.

(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

(Jeremia 13:15) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

(Ezechiel 9:6) Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.

(Genesis 7:23) Alzo werd verdelgd al wat bestond, dat op den aardbodem was, van den mens aan tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels, en zij werden verdelgd van de aarde; doch Noach alleen bleef over, en wat met hem in de ark was.

(Genesis 19:24-25) Toen deed de HEERE zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen, van den HEERE uit den hemel. En Hij keerde deze steden om, en die ganse vlakte, en alle inwoners dezer steden, ook het gewas des lands.

(Deuteronomium 20:14) Behalve de vrouwen, en de kinderkens, en de beesten, en al wat in de stad zijn zal, al haar buit zult gij voor u roven; en gij zult eten den buit uwer vijanden, dien u de HEERE, uw God, gegeven heeft.

(Deuteronomium 21:10-11) Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden; en de HEERE, uw God, hen zal gegeven hebben in uw hand, dat gij hun gevangenen gevankelijk wegvoert; En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt;

(Deuteronomium 20:16-17) Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft. Maar gij zult ze ganselijk verbannen: de Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaänieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten, gelijk als u de HEERE, uw God, geboden heeft;

(Deuteronomium 20:13) En de HEERE, uw God, zal haar in uw hand geven; en gij zult alles, wat mannelijk daarin is, slaan met de scherpte des zwaards;

(Deuteronomium 13:15) Zo zult gij de inwoners derzelver stad ganselijk slaan met de scherpte des zwaards, verbannende haar, en alles, wat daarin is, ook haar beesten, met de scherpte des zwaards.

(Deuteronomium 7:16) Gij zult dan al die volken verteren, die de HEERE, uw God, u geven zal; uw oog zal hen niet verschonen, en gij zult hun goden niet dienen; want dat zoude u een strik zijn.

(Deuteronomium 7:22-23) En de HEERE, uw God, zal deze volken voor uw aangezicht allengskens uitwerpen; haastelijk zult gij hen niet mogen te niet doen, opdat het wild des velds niet tegen u vermenigvuldige. En de HEERE zal hen geven voor uw aangezicht, en Hij zal hen verschrikken met grote verschrikking, totdat zij verdelgd worden.

(Numerie 21:34-35) De HEERE nu zeide tot Mozes: Vrees hem niet; want Ik heb hem in uw hand gegeven, en al zijn volk, ook zijn land; en gij zult hem doen, gelijk als gij Sihon, den koning der Amorieten, die te Hesbon woonde, gedaan hebt. En zij sloegen hem, en zijn zonen, en al zijn volk, alzo dat hem niemand overbleef; en zij namen zijn land in erfelijke bezitting.

(Numerie 31:7) En zij streden tegen de Midianieten, gelijk als de HEERE Mozes geboden had, en zij doodden al wat mannelijk was.

(Jozua 10:40) Alzo sloeg Jozua het ganse land, het gebergte, en het zuiden, en de laagte, en de aflopingen der wateren, en al hun koningen; hij liet geen overigen overblijven; ja, hij verbande alles, wat adem had, gelijk als de HEERE, de God Israels, geboden had.

(Exodus 23:23) Want Mijn Engel zal voor uw aangezicht gaan, en Hij zal u inbrengen tot de Amorieten, en Hethieten, en Ferezieten, en Kanaänieten, Hevieten, en Jebusieten; en Ik zal hen verdelgen.

(Jozua 10:11) Het geschiedde nu, toen zij voor het aangezicht van Israel vluchtten, zijnde in den afgang van Beth-horon, zo wierp de HEERE grote stenen op hen van den hemel, tot Azeka toe, dat zij stierven; daar waren er meer, die van de hagelstenen stierven, dan die de kinderen Israels met het zwaard doodden.

(1 Samuel 15:3) Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.

(1 Samuel 5:9) En het geschiedde, nadat zij die hadden rondom gedragen, zo was de hand des HEEREN tegen die stad met een zeer grote kwelling; want Hij sloeg de lieden dier stad van den kleine tot den grote.

(Jeremia 13:14) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

(Ezechiel 9:5-6) Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad achter hem, en slaat, ulieder oog verschone niet, en spaart niet! Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Overgenomen van: https://debijbelzegt.nl/geweld.htm

[modbreak Trajecto] Bijbelteksten hoeven in het algemeen niet in een quotehok, maar als je een hele reeks vanuit een andere site overneemt is dat wel de bedoeling. Vandaar dat ik het hier aangepast heb.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 09 nov 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 10:57
Willempie schreef: 09 nov 2021, 10:47

Nee. Hij toont alleen maar aan dat hij voor zijn oordeel geen poot heeft om op te staan. Hij spreekt vanuit onderbuikgevoelens, verre van rationeel.
Nee, dat doet hij niet. Want in verschillende bijbelpassages gedraagt God zich als een moordenaar.

(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.

(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

(Jeremia 13:15) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

(Ezechiel 9:6) Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.

(Genesis 7:23) Alzo werd verdelgd al wat bestond, dat op den aardbodem was, van den mens aan tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels, en zij werden verdelgd van de aarde; doch Noach alleen bleef over, en wat met hem in de ark was.

(Genesis 19:24-25) Toen deed de HEERE zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen, van den HEERE uit den hemel. En Hij keerde deze steden om, en die ganse vlakte, en alle inwoners dezer steden, ook het gewas des lands.

(Deuteronomium 20:14) Behalve de vrouwen, en de kinderkens, en de beesten, en al wat in de stad zijn zal, al haar buit zult gij voor u roven; en gij zult eten den buit uwer vijanden, dien u de HEERE, uw God, gegeven heeft.

(Deuteronomium 21:10-11) Wanneer gij zult uitgetogen zijn tot den strijd tegen uw vijanden; en de HEERE, uw God, hen zal gegeven hebben in uw hand, dat gij hun gevangenen gevankelijk wegvoert; En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt;

(Deuteronomium 20:16-17) Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft. Maar gij zult ze ganselijk verbannen: de Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaänieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten, gelijk als u de HEERE, uw God, geboden heeft;

(Deuteronomium 20:13) En de HEERE, uw God, zal haar in uw hand geven; en gij zult alles, wat mannelijk daarin is, slaan met de scherpte des zwaards;

(Deuteronomium 13:15) Zo zult gij de inwoners derzelver stad ganselijk slaan met de scherpte des zwaards, verbannende haar, en alles, wat daarin is, ook haar beesten, met de scherpte des zwaards.

(Deuteronomium 7:16) Gij zult dan al die volken verteren, die de HEERE, uw God, u geven zal; uw oog zal hen niet verschonen, en gij zult hun goden niet dienen; want dat zoude u een strik zijn.

(Deuteronomium 7:22-23) En de HEERE, uw God, zal deze volken voor uw aangezicht allengskens uitwerpen; haastelijk zult gij hen niet mogen te niet doen, opdat het wild des velds niet tegen u vermenigvuldige. En de HEERE zal hen geven voor uw aangezicht, en Hij zal hen verschrikken met grote verschrikking, totdat zij verdelgd worden.

(Numerie 21:34-35) De HEERE nu zeide tot Mozes: Vrees hem niet; want Ik heb hem in uw hand gegeven, en al zijn volk, ook zijn land; en gij zult hem doen, gelijk als gij Sihon, den koning der Amorieten, die te Hesbon woonde, gedaan hebt. En zij sloegen hem, en zijn zonen, en al zijn volk, alzo dat hem niemand overbleef; en zij namen zijn land in erfelijke bezitting.

(Numerie 31:7) En zij streden tegen de Midianieten, gelijk als de HEERE Mozes geboden had, en zij doodden al wat mannelijk was.

(Jozua 10:40) Alzo sloeg Jozua het ganse land, het gebergte, en het zuiden, en de laagte, en de aflopingen der wateren, en al hun koningen; hij liet geen overigen overblijven; ja, hij verbande alles, wat adem had, gelijk als de HEERE, de God Israels, geboden had.

(Exodus 23:23) Want Mijn Engel zal voor uw aangezicht gaan, en Hij zal u inbrengen tot de Amorieten, en Hethieten, en Ferezieten, en Kanaänieten, Hevieten, en Jebusieten; en Ik zal hen verdelgen.

(Jozua 10:11) Het geschiedde nu, toen zij voor het aangezicht van Israel vluchtten, zijnde in den afgang van Beth-horon, zo wierp de HEERE grote stenen op hen van den hemel, tot Azeka toe, dat zij stierven; daar waren er meer, die van de hagelstenen stierven, dan die de kinderen Israels met het zwaard doodden.

(1 Samuel 15:3) Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.

(1 Samuel 5:9) En het geschiedde, nadat zij die hadden rondom gedragen, zo was de hand des HEEREN tegen die stad met een zeer grote kwelling; want Hij sloeg de lieden dier stad van den kleine tot den grote.

(Jeremia 13:14) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

(Ezechiel 9:5-6) Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad achter hem, en slaat, ulieder oog verschone niet, en spaart niet! Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Voor de zoveelste maal: Als God het leven schept dan kan en mag Hij met dat leven doen wat Hij wil. Welk argument kunnen we dan tegen Hem gebruiken? Hij geeft en Hij neemt. Klaar. Daar kunnen wij helemaal niet over oordelen, behalve dan uit onderbuikgevoelens, omdat we het niet leuk vinden of niet begrijpen. Rationeel valt er niets tegen in te brengen.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Snelheid »

Alles wat fout gaat roept de mens over zich zelf af,maar het is mens eigen om een ander de schuld te geven dus ook God............... fout dus.God is rechtvaardig en Liefde en geeft al het goede aam de mens en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Willempie schreef: 09 nov 2021, 11:03
Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 10:57
Nee, dat doet hij niet. Want in verschillende bijbelpassages gedraagt God zich als een moordenaar.

(Numeri 31:17) Nu dan, doodt niet! Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
Voor de zoveelste maal: Als God het leven schept dan kan en mag Hij met dat leven doen wat Hij wil. Welk argument kunnen we dan tegen Hem gebruiken? Hij geeft en Hij neemt. Klaar. Daar kunnen wij helemaal niet over oordelen, behalve dan uit onderbuikgevoelens, omdat we het niet leuk vinden of niet begrijpen. Rationeel valt er niets tegen in te brengen.
Over iemand die mensen vermoordt kan ik heel goed oordelen. Geen moeite mee. Of zijn naam nou Henkie is of God.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 09 nov 2021, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

Als je nu even de bron had genoemd was het niet nodig geweest steeds dat hele epistel bij elke reactie te quoten.
Sowieso is dat niet de bedoeling hier...

https://debijbelzegt.nl/geweld.htm
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 09 nov 2021, 11:45 Als je nu even de bron had genoemd was het niet nodig geweest steeds dat hele epistel bij elke reactie te quoten.
Sowieso is dat niet de bedoeling hier...

https://debijbelzegt.nl/geweld.htm
Ja moeder. Ik doe het toch. Het is een beetje lastig om op de telefoon bij de tweede keer tekst te verwijderen. Maar ik zal eens kijken.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Theologisch is in het O T, God Het Zijn en geen zijnde onder zijnden. Dat is in de mensenwereld anders, daar zijn volgens het Manifest Mensenrechten alle mensen gelijkwaardig aan elkaar , dus allen zijn zijnden onder zijnden. Theologisch gezien kun je de visie volgen dat De Hogere Schepper ( God ) niet gelijkwaardig is aan/met het schepsel mens. Daarop beroepen zich m.i. een aantal gelovigen bij hun uitleg over "' gruwel-teksten "' .
Door de grote nadruk op de ongelijkwaardigheid, is er veel aandacht voor de Soevereiniteit bij God. Wat God Doet, is Altijd Goed wat de kleine mens er ook van vindt. De moordenaar tref je aan in de geschapen wereld, bij de zijnden, maar niet in de Wereld van Het Zijn. Maar de deze uitleg niet begrijpende anders denkende mens, vindt dat wat God doet, niet altijd goed is en roept God ter verantwoording en noemt God zelfs moordenaar. Niets van begrepen, zo een aantal gelovigen. God mocht de doodstraf voor allen in het paradijs opleggen als straf voor de fout van de eerste mensen en daarover heeft de geschapen mens niets te zeggen. God bepaalt in Zijn Voorzienigheid vervolgens wanneer bij iedereen ooit de biologische klok ophoudt met tikken en daarover heeft de geschapen mens niets te zeggen. De ene mens leeft lang, de ander kort, het is aan God en niet aan de natuur of aan de mens. Bij de ""slachtoffers"' in de bijbel was hun moment gekomen en noch over dat tijdstip noch over de gebruikte techniek bij het sterven, heeft de mens iets te zeggen. Geen Handvest Mensenrechten voor Het Zijn, zo een aantal gelovigen. Hetzelfde bij het Laatste Oordeel, daar gebeurt ook wat God Wil dat er gaat gebeuren en heeft de gestorven mens al of niet met het Manifest in de gestorven hand over het vonnis niets te vertellen. Waar ga ik christelijk theologisch in de fout. Overigens is het voorstaande Een lezing en niet De Lezing.
Laatst gewijzigd door peda op 09 nov 2021, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 09 nov 2021, 12:15 Theologisch is in het O T, God Het Zijn en geen zijnde onder zijnden. Dat is in de mensenwereld anders, daar zijn volgens het Manifest Mensenrechten alle mensen gelijkwaardig aan elkaar , dus allen zijn zijnden onder zijnden. Theologisch gezien kun je de visie volgen dat De Hogere Schepper ( God ) niet gelijkwaardig is aan/met het schepsel mens. Daarop beroepen zich m.i. een aantal gelovigen bij hun uitleg over "' gruwel-teksten "' .
Door de grote nadruk op de ongelijkwaardigheid, is er veel aandacht voor de Soevereiniteit bij God. Wat God Doet, is Altijd Goed wat de kleine mens er ook van vindt. De moordenaar tref je aan in de geschapen wereld, bij de zijnden, maar niet in de Wereld van Het Zijn. Maar de deze uitleg niet begrijpende anders denkende mens, vindt dat wat God doet, niet altijd goed is en roept God ter verantwoording en noemt God zelfs moordenaar. Niets van begrepen, zo een aantal gelovigen. God mocht de doodstraf voor allen in het paradijs opleggen als straf voor de fout van de eerste mensen en daarover heeft de geschapen mens niets te zeggen. God bepaalt in Zijn Voorzienigheid vervolgens wanneer bij iedereen ooit de biologische klok ophoudt met tikken en daarover heeft de geschapen mens niets te zeggen. De ene mens leeft lang, de ander kort, het is aan God en niet aan de natuur of aan de mens. Bij de ""slachtoffers"' in de bijbel was hun moment gekomen en noch over dat tijdstip noch over de gebruikte techniek bij het sterven, heeft de mens iets te zeggen. Geen Handvest Mensenrechten voor Het Zijn, zo een aantal gelovigen. Hetzelfde bij het Laatste Oordeel, daar gebeurt ook wat God Wil dat er gaat gebeuren en heeft de gestorven mens al of niet met het Manifest in de gestorven hand over het vonnis iets te vertellen. Waar ga ik christelijk theologisch in de fout. Overigens is het voorstaande Een lezing en niet De Lezing.
Daarom klopt er ook geen zak van het oude testament. Op de ene plaats is God het Ene, op de andere plaats een moordende gek.
Theologisch is dat nooit recht te breien. Daarnaast: wat moet je aan met een God die enerzijds zegt:" Gij zult niet doden" en anderzijds tegen Abraham zegt om zijn kind te doden.

Het probleem is natuurlijk dat God vele buiksprekers kent, dat was vroeger al zo. Die Abraham was een beetje kierewiet en kwam net op tijd bij zinnen. (Het verhaal volgend). Maar dat maakt wel dat gelovigen ook allerlei stemmetjes gaan horen. Dat is natuurlijk gewoon hun eigen stem en dan maar hopen dat die stem niet oproept tot rare dingen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

callista schreef: 09 nov 2021, 11:45 Als je nu even de bron had genoemd was het niet nodig geweest steeds dat hele epistel bij elke reactie te quoten.
Sowieso is dat niet de bedoeling hier...

https://debijbelzegt.nl/geweld.htm
Hé, dat is handig. En daar kom je nu pas mee?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 09 nov 2021, 12:15 Theologisch is in het O T, God Het Zijn en geen zijnde onder zijnden. Dat is in de mensenwereld anders, daar zijn volgens het Manifest Mensenrechten alle mensen gelijkwaardig aan elkaar , dus allen zijn zijnden onder zijnden. Theologisch gezien kun je de visie volgen dat De Hogere Schepper ( God ) niet gelijkwaardig is aan/met het schepsel mens. Daarop beroepen zich m.i. een aantal gelovigen bij hun uitleg over "' gruwel-teksten "' .
Door de grote nadruk op de ongelijkwaardigheid, is er veel aandacht voor de Soevereiniteit bij God. Wat God Doet, is Altijd Goed wat de kleine mens er ook van vindt. De moordenaar tref je aan in de geschapen wereld, bij de zijnden, maar niet in de Wereld van Het Zijn. Maar de deze uitleg niet begrijpende anders denkende mens, vindt dat wat God doet, niet altijd goed is en roept God ter verantwoording en noemt God zelfs moordenaar. Niets van begrepen, zo een aantal gelovigen. God mocht de doodstraf voor allen in het paradijs opleggen als straf voor de fout van de eerste mensen en daarover heeft de geschapen mens niets te zeggen. God bepaalt in Zijn Voorzienigheid vervolgens wanneer bij iedereen ooit de biologische klok ophoudt met tikken en daarover heeft de geschapen mens niets te zeggen. De ene mens leeft lang, de ander kort, het is aan God en niet aan de natuur of aan de mens. Bij de ""slachtoffers"' in de bijbel was hun moment gekomen en noch over dat tijdstip noch over de gebruikte techniek bij het sterven, heeft de mens iets te zeggen. Geen Handvest Mensenrechten voor Het Zijn, zo een aantal gelovigen. Hetzelfde bij het Laatste Oordeel, daar gebeurt ook wat God Wil dat er gaat gebeuren en heeft de gestorven mens al of niet met het Manifest in de gestorven hand over het vonnis niets te vertellen. Waar ga ik christelijk theologisch in de fout. Overigens is het voorstaande Een lezing en niet De Lezing.
Zodra je zegt dat God iets doet, dan heb je het al onvermijdelijk over een zijnde.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Inderdaad gaat het bij de beoordeling van de inhoud van verhalen over de angst dat daarmede rare dingen gaan gebeuren, gepleegd door de volgers.
De Stem in het menselijke hoofd kan bij een verkeerde ontvangst tot flink wat narigheid leiden voor die onschuldige andersdenkenden die geheel andere verhalen omarmen of het zonder verhalen doen. Ik denk dat die zorg veel groter is als de negatieve beoordeling van een verhaal dat door de meesten als fantasie wordt afgedaan. Daarom splits ik ook naar theorie ( verhaal ) en praktijk ( daad ).
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 09 nov 2021, 12:32
callista schreef: 09 nov 2021, 11:45 Als je nu even de bron had genoemd was het niet nodig geweest steeds dat hele epistel bij elke reactie te quoten.
Sowieso is dat niet de bedoeling hier...

https://debijbelzegt.nl/geweld.htm
Hé, dat is handig. En daar kom je nu pas mee?
Ik heb deze link al eens eerder gegeven. Maar dat is alweer lang geleden. Sommige christenen denken dat ik het allemaal uit m'n blote mouw heb geschud en zijn diep onder de indruk dat ik zoveel bijbelkennis heb. Dat laat ik zo.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 12:40
hopper schreef: 09 nov 2021, 12:32

Hé, dat is handig. En daar kom je nu pas mee?
Ik heb deze link al eens eerder gegeven. Maar dat is alweer lang geleden. Sommige christenen denken dat ik het allemaal uit m'n blote mouw heb geschud en zijn diep onder de indruk dat ik zoveel bijbelkennis heb. Dat laat ik zo.
Het is tevens niet de bedoeling om zonder bronvermelding en zonder qoutehaken van andere sites over te nemen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 09 nov 2021, 12:38 Hallo Hopper,

Inderdaad gaat het bij de beoordeling van de inhoud van verhalen over de angst dat daarmede rare dingen gaan gebeuren, gepleegd door de volgers.
De Stem in het menselijke hoofd kan bij een verkeerde ontvangst tot flink wat narigheid leiden voor die onschuldige andersdenkenden die geheel andere verhalen omarmen of het zonder verhalen doen. Ik denk dat die zorg veel groter is als de negatieve beoordeling van een verhaal dat door de meesten als fantasie wordt afgedaan. Daarom splits ik ook naar theorie ( verhaal ) en praktijk ( daad ).
Alleen degenen die van tevoren al psychisch in de knoop zaten, of zich onbelangrijk en vergeten achten, of geheel zonder status, enzovoort, zullen dit doen. Die hadden waarschijnlijk zonder religie ook al voor problemen gezorgd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 09 nov 2021, 12:43
Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 12:40
Ik heb deze link al eens eerder gegeven. Maar dat is alweer lang geleden. Sommige christenen denken dat ik het allemaal uit m'n blote mouw heb geschud en zijn diep onder de indruk dat ik zoveel bijbelkennis heb. Dat laat ik zo.
Het is tevens niet de bedoeling om zonder bronvermelding en zonder qoutehaken van andere sites over te nemen.
De bron is de bijbel. Maar ik wil het er alsnog wel even onder zetten, waar ik het vandaan heb.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 09 nov 2021, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 09 nov 2021, 12:38 Hallo Hopper,

Inderdaad gaat het bij de beoordeling van de inhoud van verhalen over de angst dat daarmede rare dingen gaan gebeuren, gepleegd door de volgers.
De Stem in het menselijke hoofd kan bij een verkeerde ontvangst tot flink wat narigheid leiden voor die onschuldige andersdenkenden die geheel andere verhalen omarmen of het zonder verhalen doen. Ik denk dat die zorg veel groter is als de negatieve beoordeling van een verhaal dat door de meesten als fantasie wordt afgedaan. Daarom splits ik ook naar theorie ( verhaal ) en praktijk ( daad ).
Om eens een vergelijk te maken met wrede dictators uit het verleden: Bij mijn weten heeft Hitler niet één Jood vermoord. Toch zijn er 6 miljoen dood.
Hitler was duidelijk een zijnde. Iemand die denkt en uit dat denken kan handelen. (In zijn geval misdaad organiseren)

Brahman van de Hindoes, is nadrukkelijk een Zijn: het is geheel in zichzelf.
De Gruwelgod wordt ook omschreven als Zijn. Maar dat sluit ieder handelen en rare dingen influisteren uit.

De Gruwelgod past alleen in het rijtje van Odin en consorten, bedachte wrede Goden die plannen hebben met mensen e.d.
Natuurlijk zijn er zat christenen die de Gruwelgod met een korreltje zout nemen, dat weet ik ook wel.
Maar als iemand beledigd is als je het over de Gruwelgod hebt, dan doet dat Pakistaans-islamitisch aan, als je begrijpt wat ik bedoel.
peda
Berichten: 20633
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 09 nov 2021, 12:38
Zodra je zegt dat God iets doet, dan heb je het al onvermijdelijk over een zijnde.
Zolderworm,

Dat is volstrekt juist, Je zit dan met de zijnden volop in de zijns-wereld van de godsbeelden ( imago's ) zoals de God- voorstelling waarbij God met grote baard op een wolkje drijvend met een verrekijker in de hand bezig is om de mensen te bespieden. Een voorbeeld uit de zeer primitieve godsbeeldenwereld. Het is niet mijn meug dat imago denken, maar vele gelovigen komen er in mijn ogen niet van weg en omdat ik vele verhalen mede beleef, beschrijf ik zulke verhalen ook. Wie goed onderbouwd kritisch commentaar heeft op een verhaal, hij/ zij bediene het toetsenbord. God als een zijnde in de zijnswereld een moordenaar te noemen is m.i. makkelijker te beargumenteren, als zulks te doen bij God gezien als Het Zijn.