MagereHein schreef: 31 jan 2022, 12:59
hopper schreef: 31 jan 2022, 12:31
In mijn wereldbeeld is er tolerantie. Die tolerantie bevat ook het standpunt van de SGP jegens vrouwen.
Dat zij een beroep doen op de bijbel maakt geen enkele indruk, het is immers hún wereldbeeld waarin vrouwen ondergeschikt zijn.
Dus is in wederom mijn wereldbeeld de democratie en de rechtstaat een noodzakelijkheid om uitwassen zoals bij de SGP tegen te gaan.
In mijn wereldbeeld leeft de SGP achterban in een illusionaire toestand welke geloof veroorzaakt.
Vergeef hen Heer, ze weten niet wat ze doen.......
Waarmee Jezus bedoelde: heb mededogen met mensen die verdwaald zijn van de kudde.
En als ze als verloren zoon ooit terugkeren richt dan een feest voor ze in.
Maar dwalende mensen kun je niet dwingen , ze hebben hun eigen wereldbeeld en ze zijn zelf de enigen die daar wat aan kunnen doen.
Tolerantie is een groot goed, maar stel dat vrouwen afgeranseld moeten worden omdat dat het wereldbeeld van de man in die cultuur is. Sta je daar tolerant tegenover?
Of een cultuur die zich houdt aan een geloofsgebod dat "iedere derde zal in duisternis leven" en zodoende de ogen uitsteekt van het derde kind dat geboren wordt?
Tolerant zijn?
In mijn wereldbeeld is er geen maakbaarheid. Zie de cultuur in Afghanistan waar vrouwen onderdrukken gemeengoed is.
De Afghanen krijgen dan ook de leiders welke ze verdienen: fanatieke religekken die vrouwen onderdrukken.
Zou de SGP de overheersende cultuur zijn in Nederland, dan had ik jaren terug hem al gesmeerd.
Omdat ik inzie dat je een wereldbeeld bij mensen niet kunt veranderen.
Geloof is erfelijk, het wordt van generatie op generatie overgedragen en daarmee worden ook wereldbeelden overgedragen.
Dus plaats ik geloof binnen de evolutieleer. Net zoals de eigenschap 'blank' erfelijk wordt overgedragen, wordt middels geloof ook archaïsche opvattingen erfelijk overgedragen. Met de kanttekening dat 'blank' vast staat, maar een wereldbeeld kan veranderen.
Dat is dan ook wat er gebeurd is in Nederland: we zijn seculier geworden zoals men dat noemt.
Ook christenen hangen al lang al niet meer dat orthodoxe gedachtengoed aan.
Veel christenen plaatsen hun geloof niet meer in onderdrukking, maar in vrijheid.
Geen maakbaarheid, maar wel geleidelijke vooruitgang.