@Small brother
Je schrijft veel en doorgaans wollig. Ik zal proberen er een samenhangend geheel van te maken.
Er was ooit een wet, die zei: een bepaling die duidelijk is mag niet door interpretatie anders worden uitgelegd. Jij leeft in die veronderstelling, namelijk dat wetenschap duidelijk is, en dus geen beoordeling van jou meer nodig heeft. En wat jij mist, net als die wetgever destijds miste, is dat er altijd een beoordeling noodzakelijk is, een interpretatie, die de waarheid relateert en relativeert aan jouw systeem van waarden. Want niemand is waardenvrij. Wat vandaag vast is kan morgen variabel zijn, Wat voor jou zeker is, kan in werkelijkheid onzeker zijn. Jouw vaste vertrouwen is in werkelijkheid jouw geloof, en dat zeg ik steeds, maar zolang jij niet onderscheidt hoe je geloof onderscheidt, kun je ook niet vergelijken of en in hoeverre er een geloofselement of gehalte is, bij wat jij denkt zeker te weten.
Dat heet geen WET, maar een interpretatie of mening/overtuiging. Ik ben het eens met die overtuiging. Als iets duidelijk is, dan bestaan die duidelijkheden ook zonder toevoeging van persoonlijke overtuigingen, zoals daar bij Rutten zijn God is. Overbodige hypothesen dus die je (Rutten) wilt toevoegen.
Ik leef dan ook NIET in de overtuiging dat wetenschap duidelijk is. Ik ben geen wetenschapper. De wetenschappelijke methode, dat zelfcorrigerend mechanisme, DAT is me duidelijk. En ook jij, Peda, petra, Intvlam, Barnabas en Rutten plukken daar de vruchten van. Dagelijks!
En weten we alles? Nee, zeker niet. Is de wetenschappelijke methode
DE methode om meer te weten te komen? Zeker!
Daar draait dit hele gesprek continu weer om. Wat heeft religie ons aan
betrouwbare kennis gebracht? De T-factor? Boeddha? Jezus? Inspirerende gedachten wellicht, maar GEEN betrouwbare valide kennis.
En zodoende heeft het vertrouwen in voornoemde methode niets met geloof te maken. De methode werkt, of je er wel of niet in gelooft. Ze is onafhankelijk van de personen.
...de drogwet van small brother: "Wat je zeker weet, mag niet door geloof van worden afgeweken." In deze wet zit een premisse van binariteit: wat zeker wordt geweten, is per definitie geen geloof. En de wet is een drogwet, omdat zij in haar definitie een element heeft gesmokkeld van geloof: heel de categorie van zekerheid, wordt een ontwijfelbaar geloof aan gekoppeld. Niet door geloof eraan toe te kennen, maar juist door geloof ervan uit te sluiten. Deze stijlfiguur is al heel oud, en zij is vreselijk fnuikend als zij gezag krijgt. Het beroemdste en tegelijk onbekendste voorbeeld omdat zij succesvol is ingevoerd, is de Relativiteitstheorie: Einstein bewees zijn theorie met argumenten van de golftheorie, en zei er nadrukkelijk bij: als deze theorie klopt dan bewijst zij dat de golftheorie onjuist is en de deeltjestheorie juist. Een foute premisse leidend tot een totaal vertekend wereldbeeld. Dat ineens niet meer wetenschappelijk is, maar filosofisch. Hoewel het natuurlijk exacte wetenschap wordt genoemd [is]. En vervolgens deed hij er nog en schepje bovenop bij zijn postulaten: als een wet in het ene systeem geldig is, dan moet zij ook geldig zijn in het andere systeem. Helder als wat. En dus werd de lichtsnelheid gelijk gesteld in beide systemen. Een drogwet, omdat daarmee niet alleen verdoezeld, maar ook totaal buitengesloten werd, de mogelijkheid dat de ene wet - overgezet in het andere systeem - mogelijk een element van onwettigheid en ongelijkheid insmokkelde. Het is in principe de stijlfiguur van Zwarte Pieten: heel hard roepen dat je niet mag discrimineren, en daarmee discrimineer je dan om het leven. Want in je definitie zit ingebakken dat jij het niet bent, die discrimineert.
In jouw definitie zijn we allen gelovigen. Maar IK blijf onderscheid maken tussen geloven en vertrouwen. Jij gaat mij niet vertellen dat geloven in de God van het OT, omdat je ouders toevallig jehova's getuigen zijn, gelijk staat aan mijn vertrouwen in de wetenschappelijke methode. Dat is rotte appels met biologisch geteelde peren vergelijken.
Ook Einstein liet zich (onterecht) leiden door filosofie. God bleek wel degelijk te dobbelen en dat ging geheel tegen de intuïtie van Albert in. Het aanhalen van autoriteiten ben ik sowieso niet erg gevoelig voor. Einstein was een genie, maar wist ook niet alles en maakte fouten en zal ook zeker later aangevuld/gecorrigeerd worden. Zo zijn door Einstein de wetten van Newton aangepast. Zijn die laatste wetten nu obsoleet? Zeker niet. Ze werken nog steeds. Zwarte piet laat ik even links liggen als je het niet erg vindt.
Geloof en weten zijn bij jou twee uitersten op dezelfde golflengte. Dat is een lambikverstandvoorstelling waar de kwartjes niet anders kunnen rollen, dan mechanisch doorgeleid. Maar waarom zou je je beperken tot versimpelde mechaniekjes? Waarom je eigen denkvermogen ketenen en belemmeren? Dat is toch niet werkelijk wetenschappelijk verantwoord te noemen?
Het zijn niet direct 2 uitersten, het zorgt steeds weer voor misverstanden door de begripsverwarringen. Ik heb uitgelegd wat het verschil imo is tussen geloven en vertrouwen hebben in....
Accepteer nu vanuit jouw perceptie, dat ik dat vind. En kijk dan eens heel even met mijn blik naar jouw wetenschap. Hoe kun jij aan mij uitleggen dat er geen element van geloof zit in de wetenschap, als die wetenschap gewoon openlijk voortdurend theorieën baseert op theorieën, en openlijk verschillende tegenstrijdige theorieën naast elkaar kan laten staan? En openlijk kan rekenen met twee keer oneindig, om iets in het zichtbare hier definitief vast te leggen?
Ook hier geldt: Nogmaals: Je bent vrij om te denken wat je wilt. Maar...we zijn in gesprek en dan dien ik je van repliek. Repliek die je niet aanstaat. Geloof in een Hatseflats zoveel je wilt, maar gebruik de Hatseflats niet om de wetenschappelijke methode onderuit proberen te schoffelen. Het zijn 2 geheel los van elkaar staande magisteria. Dat heb ik meermalen uitgelegd.
... God communiceert voortdurend in een aaneengesloten reeks van (on)navolgbaarheden, die bij een volkomen zichtverlies en verblinding terug te voeren is tot de natuur, en het verstand van de menselijke geest dat tot overpeinzingen van wijsheid en inzicht komt.
Dit is een geloofs-statement! En DAN kun je voor God evengoed Hatseflats invullen. Als God jou tot wijsheid brengt heb ik daar vrede mee. Dan zeg ik: Fijn voor jou. Niet voor mij! Mag dat??
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day