In een ander topic "de Dag des Heren" wordt gesproken over de sabbat en de wet. Het is een onderwerp waarover ik veel heb nagedacht en gebeden. Waarbij ik ook wel eens van inzicht veranderd ben.
Het woord "wet" heeft in de bijbel meerdere betekenissen.
Ik denk dat er een groot misverstand bestaat over het begrip "de wet der zonde", zoals die in Romeinen 7:26 genoemd wordt. De "wet van de zonde" is een andere wet dan de wet van God. Met de "wet der zonde" wordt een wetmatigheid bedoeld. Zulke wetmatigheden kennen wij in ons spraakgebruik ook, bijv. de wet van de zwaartekracht, de wet van de communicerende vaten, enz. Hiermee wordt bedoeld dat bepaalde oorzaken tot bepaalde gevolgen/resultaten leiden.
De "wet der zonde" is de wetmatigheid van de zonde die tot de dood leidt. Die wetmatigheid is door Christus aan het kruis teniet gedaan en vervangen door de "wet van de genade".
De ""wet van de zonde" leidt tot de dood. De "wet van de genade" (Rom. 8:2) leidt tot het leven. Deze beide staan tegenover elkaar.
Onze denkfout is nu dat genade en wet (de wet van God) tegenover elkaar staan. De wet en de genade vormen geen tegenstelling, integendeel.
De "wet" is een warm woord. Lees bijvoorbeeld psalm 119 en je merkt met hoeveel liefde David spreekt over de wet van God.
De uitdrukking "onder de wet" heeft bij ons ten onrechte een negatieve klank. Deze uitdrukking geeft in het NT het verschil aan tussen de Joden die onder Gods wetten leven en de heidenen die de wetten van God niet onderhouden.
Zij waren zonder de wet,
de Joden waren onder de wet.
Ook was het zo dat er door de Joden heel veel geboden waren bij gemaakt. Tegen die vorm van wetgeving keert de bijbel zich wel.
De wet was niet bedoeld om te straffen, maar om tot vervulling te komen. Dat is gebeurd door Jezus Christus. Maar vervulling is niet hetzelfde als afschaffing. Jezus zegt zelf:
Math.5:18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Het Nieuwe Testament zegt dat de wet goed is:
Rom 7:12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
Rom 7:16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.
1 Tim 1:8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,
Natuurlijk kent de bijbel ook geboden die voor Israël als natie golden. Een zogenaamd "burgerlijk wetboek". Het is duidelijk dat we deze wetten niet in onze maatschappij kunnen toepassen.
In het Nieuwe Testament is er wel een andere benadering van de wet (die als het goed was ook in het OT zou gelden). Als we ons laten leiden door de Heilige Geest komen we niet in conflict met de wet. God Geest zal ons opmerkzaam maken op wat God van ons vraagt.
Gal. 5: 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
De wet is vervuld in Christus en dat volbrachte werk wordt ons toegerekend, zodat we rechtvaardig zijn voor God: let vooral op die twee onderstreepte woordjes "in ons"!! Is dat niet geweldig!
Rom. 8:1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.
Ons behoud is niet afhankelijk van het volbrengen van de wet, maar van de genade van Jezus Christus.
Tenslotte nog enkele teksten waaruit blijkt dat de wet in het NT niet heeft afgedaan:
Joh.15:. 10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.
1 Joh.3:21 Geliefden, als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid tegenover God, 22 en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht. 23 En dit is zijn gebod: dat wij geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben, gelijk Hij ons geboden heeft. 24 En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft.
2 Joh.1:6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
Op. 12:17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben;
Op. 14:12Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
[Oorspronkelijk bericht van robert75:]
Ja dat gaat over ons, Want de geboden gelden voor ieder mens zoals in Prediker 12 te lezen is. Buiten dat om spreekt men is Jesaja misschien wel over israel. maar israel is natuurlijk Gods volk, En daar horen wij allemaal bij. Er staat niet voor niets nieuwe hemel, nieuwe aarde. En dan moet je ook niet beweren dat Johannes niet over de 10 geboden spreekt, over welke dan wel als ik vragen mag?Nee Robert, Johannes spreekt niet over de 10 geboden, dat maak jij ervan
En je doelt natuurlijk op Mattheus 22 waar staat dat de liefde het grote gebod is, Maar wat staat er nu werkelijk. Dat de hele wet hangt aan twee geboden, Heb God lief met je heel hart, En u zult uw naaste liefhebben als u zelf, Dus die twee geboden zijn niet de hele wet, maar aan die twee geboden hangt de hele wet. De 10 geboden hangen aan die twee geboden, Wat logisch is, Als je God inderdaad liefhebt dan houdt je je aan zijn wet uit liefde voor God, Het zelfde geld voor heb u naaste lief als u zelf. Als dat zo is, zou je niet liegen, niet stelen, niet doden, geen overspel plegen, Omdat je zelf ook niet wil dat dat jouw overkomt. Dus uit liefde doe je de hele wet. Daarom is de liefde de vervulling van de wet, En kon Jezus met gemak zeggen als je mij lief hebt dan houdt je je aan mij geboden.