Doordenken

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Doordenken

Bericht door Petra »

Leon schreef: 06 mar 2022, 10:31
Petra schreef: 06 mar 2022, 10:24

Stel je eens voor.. als je geen tijdelijk lichaam had gehad.. dan kwam je niet verder dan je voorstellingsvermogen. Je ervaringen beperkt door de beperkingen van je onwetendheid.
stel je voor dat je twee lichamen hebt in verschillende universa. Dat zou de beperkingen van je onwetendheid pas echt oplossen.
Wie weet.
Maar.. je komt niet verder dan je eigen voorstellingsvermogen. Dus we kunnen alle kanten heen gissen.

Over je vergankelijke lichaam in deze vergankelijke wereld...heb je eerste hands kennis.
Nagels: "What Is It Like to Be a Bat?"
https://en.wikipedia.org/wiki/What_Is_I ... e_a_Bat%3F
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Petra schreef: 06 mar 2022, 10:34
Leon schreef: 06 mar 2022, 10:31

stel je voor dat je twee lichamen hebt in verschillende universa. Dat zou de beperkingen van je onwetendheid pas echt oplossen.
Wie weet.
Maar.. je komt niet verder dan je eigen voorstellingsvermogen. Dus we kunnen alle kanten heen gissen.

Over je vergankelijke lichaam in deze vergankelijke wereld...heb je eerste hands kennis.
Nagels: "What Is It Like to Be a Bat?"
https://en.wikipedia.org/wiki/What_Is_I ... e_a_Bat%3F
wat een waarheidszoeker zoekt is niet de lichamelijke sensatie maar eeuwige waarheden.
[uit principe ben ik voor principes]
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door thom »

Leon schreef: 06 mar 2022, 10:40
Petra schreef: 06 mar 2022, 10:34

Wie weet.
Maar.. je komt niet verder dan je eigen voorstellingsvermogen. Dus we kunnen alle kanten heen gissen.

Over je vergankelijke lichaam in deze vergankelijke wereld...heb je eerste hands kennis.
Nagels: "What Is It Like to Be a Bat?"
https://en.wikipedia.org/wiki/What_Is_I ... e_a_Bat%3F
wat een waarheidszoeker zoekt is niet de lichamelijke sensatie maar eeuwige waarheden.
Wie weet?

Het is toch de basis van het hele NT? Het nieuwe verbond door Hem in ons. De Heere uit de Hemel, in het vlees en bloed gekomen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Doordenken

Bericht door callista »

Ja...en wat doet die God en Jezus nu aan de oorlog in Oekraïne?

Niets...Poetin beweert zelfs het ware christendom te volgen....
Zou God zien dat het goed is? :roll:
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

thom schreef: 06 mar 2022, 11:00
Leon schreef: 06 mar 2022, 10:40

wat een waarheidszoeker zoekt is niet de lichamelijke sensatie maar eeuwige waarheden.
Wie weet?

Het is toch de basis van het hele NT? Het nieuwe verbond door Hem in ons. De Heere uit de Hemel, in het vlees en bloed gekomen.
Wat iemand anders er in kan vinden, is aan hen. Het lichaam blijft een tempel, maar ook aardse tent.
[uit principe ben ik voor principes]
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door thom »

Leon schreef: 06 mar 2022, 11:07
thom schreef: 06 mar 2022, 11:00

Wie weet?

Het is toch de basis van het hele NT? Het nieuwe verbond door Hem in ons. De Heere uit de Hemel, in het vlees en bloed gekomen.
Wat iemand anders er in kan vinden, is aan hen. Het lichaam blijft een tempel, maar ook aardse tent.
Gods Tempel. En een lichaam 'gezaaid in oneer'. Daar heb je 'je zonden'.

Wat zich overgeeft aan de Tempelbouwer, de Geest, is datgene wat bestaat uit oneer.
Laatst gewijzigd door thom op 06 mar 2022, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

callista schreef: 06 mar 2022, 11:05 Ja...en wat doet die God en Jezus nu aan de oorlog in Oekraïne?

Niets...Poetin beweert zelfs het ware christendom te volgen....
Zou God zien dat het goed is? :roll:
Hallo Callista, een evenwicht tussen constructieve krachten en destructieve krachten is het hoogst haalbare in de wereld. Velen denken misschien dat je een wereld kunt hebben met alleen constructieve krachten. Dat zijn sprookjes. Bij God wonen betekent dat je niet meer zo schrikt van destructieve krachten. En ook dat je minder enthousiast wordt van constructieve krachten. Je bent dan niet helemaal meer van de wereld en kunt een terminale ziekte zelfs verwelkomen als die je overkomt.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

thom schreef: 06 mar 2022, 11:13
Leon schreef: 06 mar 2022, 11:07

Wat iemand anders er in kan vinden, is aan hen. Het lichaam blijft een tempel, maar ook aardse tent.
Gods Tempel. En een lichaam 'gezaaid in oneer'. Daar heb je 'je zonden'.

Wat zich overgeeft aan de Tempelbouwer, de Geest, is datgene wat bestaat uit oneer.
vergeet 2 Korintiërs 5 1-10 niet
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Doordenken

Bericht door Piebe Paulusma »

Wat doordenken is leerde ik als jonge blaag van dertien van wat oudere stoute meisjes en ook leerden ze me roken en nog wat dingen. Levenslessen zijn onbetaalbaar.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Doordenken

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 06 mar 2022, 11:05 Ja...en wat doet die God en Jezus nu aan de oorlog in Oekraïne?

Niets...Poetin beweert zelfs het ware christendom te volgen....
Zou God zien dat het goed is? :roll:
Vele religieuzen zijn door oorlog en dood hun geloof verloren en ik kan dat ook wel begrijpen. Echter jij, die tevoren al niet geloofde, waarom verwacht je dan toch dat God ingrijpt?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Doordenken

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 06 mar 2022, 11:45
callista schreef: 06 mar 2022, 11:05 Ja...en wat doet die God en Jezus nu aan de oorlog in Oekraïne?

Niets...Poetin beweert zelfs het ware christendom te volgen....
Zou God zien dat het goed is? :roll:
Vele religieuzen zijn door oorlog en dood hun geloof verloren en ik kan dat ook wel begrijpen. Echter jij, die tevoren al niet geloofde, waarom verwacht je dan toch dat God ingrijpt?
Ga jij even bepalen hoe mijn geloofsleven er uitzag? :roll:
Man...ik zat met 6 jaar al naast mijn opa in de ouderlingenbank en daarna elke zondag naast hem of gewoon naast mijn ouders in de kerk...
En dat jarenlang totdat ik het huis uitging.....
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

callista schreef: 06 mar 2022, 11:47
Piebe Paulusma schreef: 06 mar 2022, 11:45
Vele religieuzen zijn door oorlog en dood hun geloof verloren en ik kan dat ook wel begrijpen. Echter jij, die tevoren al niet geloofde, waarom verwacht je dan toch dat God ingrijpt?
Ga jij even bepalen hoe mijn geloofsleven er uitzag? :roll:
Man...ik zat met 6 jaar al naast mijn opa in de ouderlingenbank en daarna elke zondag naast hem of gewoon naast mijn ouders in de kerk...
En dat jarenlang totdat ik het huis uitging.....
En nergens in die tijd is jouw hart zacht geworden?
[uit principe ben ik voor principes]
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door thom »

Leon schreef: 06 mar 2022, 11:17
thom schreef: 06 mar 2022, 11:13

Gods Tempel. En een lichaam 'gezaaid in oneer'. Daar heb je 'je zonden'.

Wat zich overgeeft aan de Tempelbouwer, de Geest, is datgene wat bestaat uit oneer.
vergeet 2 Korintiërs 5 1-10 niet
Ja mooi, daar staat het ook.

1 Want wij weten, dat, zo ons aardse huis dezes tabernakels gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.

2 Want ook in dezen zuchten wij, verlangende met onze woonstede, die uit den hemel is, overkleed te worden.

3 Zo wij ook bekleed en niet naakt zullen gevonden worden.

4 Want ook wij, die in dezen tabernakel zijn, zuchten, bezwaard zijnde; nademaal wij niet willen ontkleed, maar overkleed worden, opdat het sterfelijke van het leven verslonden worde.

5 Die ons nu tot ditzelfde bereid heeft, is God, Die ons ook het onderpand des Geestes gegeven heeft.

6 Wij hebben dan altijd goeden moed, en weten, dat wij, inwonende in het lichaam, uitwonen van den Heere;

7 (Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen.)

8 Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen, en bij den Heere in te wonen.

9 Daarom zijn wij ook zeer begerig, hetzij inwonende, hetzij uitwonende, om Hem welbehagelijk te zijn.

10 Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Doordenken

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 06 mar 2022, 11:47
Piebe Paulusma schreef: 06 mar 2022, 11:45
Vele religieuzen zijn door oorlog en dood hun geloof verloren en ik kan dat ook wel begrijpen. Echter jij, die tevoren al niet geloofde, waarom verwacht je dan toch dat God ingrijpt?
Ga jij even bepalen hoe mijn geloofsleven er uitzag? :roll:
Man...ik zat met 6 jaar al naast mijn opa in de ouderlingenbank en daarna elke zondag naast hem of gewoon naast mijn ouders in de kerk...
En dat jarenlang totdat ik het huis uitging.....
Ik bedoelde voordat de Russische oorlog uitbrak. Dat je bent opgegroeid in de Biblebelt is ondertussen bekend! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Doordenken

Bericht door Piebe Paulusma »

Leon schreef: 06 mar 2022, 12:33
callista schreef: 06 mar 2022, 11:47

Ga jij even bepalen hoe mijn geloofsleven er uitzag? :roll:
Man...ik zat met 6 jaar al naast mijn opa in de ouderlingenbank en daarna elke zondag naast hem of gewoon naast mijn ouders in de kerk...
En dat jarenlang totdat ik het huis uitging.....
En nergens in die tijd is jouw hart zacht geworden?
Geef haar nog wat tijd, want de laatste dagen is er enige reuring.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Doordenken

Bericht door Petra »

Leon schreef: 06 mar 2022, 10:40
Petra schreef: 06 mar 2022, 10:34

Wie weet.
Maar.. je komt niet verder dan je eigen voorstellingsvermogen. Dus we kunnen alle kanten heen gissen.

Over je vergankelijke lichaam in deze vergankelijke wereld...heb je eerste hands kennis.
Nagels: "What Is It Like to Be a Bat?"
https://en.wikipedia.org/wiki/What_Is_I ... e_a_Bat%3F
wat een waarheidszoeker zoekt is niet de lichamelijke sensatie maar eeuwige waarheden.
*Misschien is je vergankelijke lichaam NOODZAKELIJK om die eeuwige waarheden te vinden. :idea:
Dan is het wellicht een idee om je vergankelijke lichamelijkheid niet in te perken tot lichamelijke sensatiezoeker. Maar.. dat is natuurlijk een keus die je zelf maakt.


*Mijn gedachte is... dat als je ziel eeuwige waarheden zoekt... en het had dat zonder lichaam kunnen vinden.. dan was je niet in dat vergankelijke lijf beland. Dan had je die eeuwige waarheden al gevonden.
Hence; ...

P.S.
Mijn gedachte is tevens.. dat als je zo weinig waarde hecht aan je eigen tijdelijke vergankelijke leventje.. hoeveel waarde hecht je dan aan dat van andere mensen ? (Lees: maai maar dood).
Laatst gewijzigd door Petra op 06 mar 2022, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Doordenken

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 06 mar 2022, 14:17 Mijn gedachte is tevens.. dat als je zo weinig waarde hecht aan je eigen tijdelijke vergankelijke leventje.. hoeveel waarde hecht je dan aan dat van andere mensen ? (Lees: maai maar dood).
Heel goed gezien! Mijn complimenten en dank voor dit inzicht! :thumb1:

En ook, hoeveel waarde hecht je dan aan het onvergankelijke als je het vergankelijke niet eens liefhebt?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Snelheid »

Het blijft gaan om noodzakelijk doordenken, dus met een element van moeten. Dan kan je natuurlijk niet doen, en allerlei begrippen die realiteit hebben negeren. Jouw keuze.
En mensen maken rare keuze omdat ze niet doordenken en zich laten hersenspoelen;dus @Leon bang zijn is niet nodig trek je eigen plan je hebt met niemand wat te maken en zeer zeker hier niet,door het zuivere doordenken als vakmatige loodgieter zal je zien dat je rechtop mag staan trost zijn en danken Hen die jou het leven geeft, en het leven moet geleefd worden met metgezellen die die hun eigen leger zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door thom »

Petra schreef: 06 mar 2022, 14:17
Leon schreef: 06 mar 2022, 10:40

wat een waarheidszoeker zoekt is niet de lichamelijke sensatie maar eeuwige waarheden.
*Misschien is je vergankelijke lichaam NOODZAKELIJK om die eeuwige waarheden te vinden. :idea:
Dan is het wellicht een idee om je vergankelijke lichamelijkheid niet in te perken tot lichamelijke sensatiezoeker. Maar.. dat is natuurlijk een keus die je zelf maakt.

Thom; Zonder lichaam kan er geen opstandingslichaam ontstaan, of geen Tempelbouw plaatsvinden. Zonder rups geen pop en geen vlinder. Met andere woorden geen proces mogelijk.

*Mijn gedachte is... dat als je ziel eeuwige waarheden zoekt... en het had dat zonder lichaam kunnen vinden.. dan was je niet in dat vergankelijke lijf beland. Dan had je die eeuwige waarheden al gevonden.
Hence; ...

Thom; De ziel is van dezelfde 'kwaliteit' als het lichaam; aards. Dat is het reïncarnatieproces, een aardse cyclus van geboren worden en sterven. Echter de wedergeboren Ziel is uit God, hemels; niet van deze wereld maar eeuwig.


P.S.
Mijn gedachte is tevens.. dat als je zo weinig waarde hecht aan je eigen tijdelijke vergankelijke leventje.. hoeveel waarde hecht je dan aan dat van andere mensen ? (Lees: maai maar dood).

Waarde hechten in de zin van doorzien wat de wereld dient, of afhankelijk is én kunnen gaan doorzien waar in de andere mens het óók om zou moeten gaan; het Leven en Licht wat wij eens waren, en door de Zoon, de wedergeboren Ziel, wederom weer zijn.
In de ander de Ander kunnen zien, is door de vergankelijkheid heen kijken en de eeuwigheid beleven
Laatst gewijzigd door thom op 06 mar 2022, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Doordenken

Bericht door callista »

Leon schreef: 06 mar 2022, 12:33
En nergens in die tijd is jouw hart zacht geworden?
Ik zie eigenlijk niet in wat dat ermee te maken heeft.....[ik heet geen Farao of zoiets.... :clown: .]
Ik heb alleen het christelijk geloof achter me gelaten door andere inzichten....... :)
Laatst gewijzigd door callista op 06 mar 2022, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Damaris
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 feb 2022, 17:07
Man/Vrouw: V

Re: Doordenken

Bericht door Damaris »

Leon schreef: 06 mar 2022, 08:31
Damaris schreef: 05 mar 2022, 23:09

Wat bedoel je met de kwellende gedachten die er in religieus denken zitten? Kun je daar een concreet voorbeeld van noemen.
Hallo Damaris,

Ik zou kunnen noemen: het zondebesef, het idee van de erfzonde. Daarnaast ook het Laatste Oordeel, deed je het niet goed dan ga je naar de hel. Sowieso het hel-begrip. Dan de geboden, en voorschriften, die dwingend zijn, en ook weer straf in het vooruitzicht.

Überhaupt is het idee van een almachtige God die zomaar in kan grijpen beangstigend, zeker als God’s wegen ondoorgrondelijk zijn.

Dan kan je misschien de redding weer verliezen, als je die eenmaal hebt, wat ook angst opleveren kan.

Hierop baseer ik de stelling.
Het heeft iets te maken met het vraagstuk van ‘de vrije wil’, die bij het ontkennen daarvan kan leiden tot beklemming. Maar ook weer met de verantwoordelijkheid die je als mens (gezien vanuit geloof) hebt gekregen, maar die als een te grote last voelt en angst veroorzaakt.

Valt zo heel veel over te zeggen..

Ik heb vroeger theologen gelezen die ik heel goed vond in het doordenken. Ik voelde dat als een tegenstelling met de manier waarop gelovigen vaak met dogma’s omgaan.

Ik denk ook: ik kan mij niet voorstellen dat God zelf een mens wil met zulke bijzondere hersenen, die dan vooral niet gebruikt worden. Daar valt nog veel meer over te zeggen.

Maar we kunnen er misschien ook bij nemen om het weer wat algemener te maken, dat ook de wetenschap kan zorgen voor beklemmende gedachten. Ook daar is een richting in de hersenwetenschap die de ‘vrije wil’ ontkent. Omdat alles biologie is en chemische processen. Lijkt mij dat dat ook beklemmend kan werken.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 06 mar 2022, 14:48
Leon schreef: 06 mar 2022, 12:33
En nergens in die tijd is jouw hart zacht geworden?
Ik zie eigenlijk niet in wat dat ermee te maken heeft....
Ik heb alleen het christelijk geloof achter me gelaten door andere inzichten....... :)
Je bent er wel heel de dag mee bezig met dat Christelijke Geloof,als je het echt achter je gelaten zou hebben zou je al zo hier niet zitten en het er niet over hebben ;jij worstelt met de Christelijk Geloof en diep in je hart zou het het aan willen nemen alleen je zware protestantse geloofsverleden speelt jou parten,is heel goed te begrijpen je bent niet de enige,en die andere inzichten bevredigen ook niet wellicht.
Prima allemaal maar ga niet zeggen dat je er van af ben integendeel.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Doordenken

Bericht door Petra »

callista schreef: 06 mar 2022, 14:48
Leon schreef: 06 mar 2022, 12:33
En nergens in die tijd is jouw hart zacht geworden?
Ik zie eigenlijk niet in wat dat ermee te maken heeft.....[ik heet geen Farao of zoiets.... :clown: .]
Ik heb alleen het christelijk geloof achter me gelaten door andere inzichten....... :)
Ik zie ook niet wat het ermee te maken heeft.
Maar ik zeg..Jij hebt een Hart van Goud Callista!!! :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Doordenken

Bericht door callista »

Oh...dat fleurt mij weer op.. :D .thx.... :kiss1: :flower1:
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Snelheid »

Damaris schreef: 06 mar 2022, 14:53
Leon schreef: 06 mar 2022, 08:31

Hallo Damaris,

Ik zou kunnen noemen: het zondebesef, het idee van de erfzonde. Daarnaast ook het Laatste Oordeel, deed je het niet goed dan ga je naar de hel. Sowieso het hel-begrip. Dan de geboden, en voorschriften, die dwingend zijn, en ook weer straf in het vooruitzicht.

Überhaupt is het idee van een almachtige God die zomaar in kan grijpen beangstigend, zeker als God’s wegen ondoorgrondelijk zijn.

Dan kan je misschien de redding weer verliezen, als je die eenmaal hebt, wat ook angst opleveren kan.

Hierop baseer ik de stelling.
Het heeft iets te maken met het vraagstuk van ‘de vrije wil’, die bij het ontkennen daarvan kan leiden tot beklemming. Maar ook weer met de verantwoordelijkheid die je als mens (gezien vanuit geloof) hebt gekregen, maar die als een te grote last voelt en angst veroorzaakt.

Valt zo heel veel over te zeggen..

Ik heb vroeger theologen gelezen die ik heel goed vond in het doordenken. Ik voelde dat als een tegenstelling met de manier waarop gelovigen vaak met dogma’s omgaan.

Ik denk ook: ik kan mij niet voorstellen dat God zelf een mens wil met zulke bijzondere hersenen, die dan vooral niet gebruikt worden. Daar valt nog veel meer over te zeggen.

Maar we kunnen er misschien ook bij nemen om het weer wat algemener te maken, dat ook de wetenschap kan zorgen voor beklemmende gedachten. Ook daar is een richting in de hersenwetenschap die de ‘vrije wil’ ontkent. Omdat alles biologie is en chemische processen. Lijkt mij dat dat ook beklemmend kan werken.
De erfzonde is er ingekomen door Sint Augustinus,het Oosters Christendom kent het helemaal niet;voorts is de erfzonde teniet gedaan door de Triomf aan het Levendschenkend Kruis.
VERITAS VOS LIBERABIT.