Doordenken

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Doordenken

Bericht door Leon »

Doordenken

Ik las een uitspraak van Humberto Schwab dat wat veel mensen doen met hun hoofd geen denken is, maar herhalen van verslavende gedachten. Dat is allemaal leuk als dat prettige gedachten zijn, maar zeker als je de neiging hebt tot kwellende gedachten is er de noodzaak tot doordenken.
Herhalen van verslavende gedachten is geen doordenken.

Alleen met doordenken zal je tot vondsten komen, originele inzichten, vernieuwende denkbeelden. Het is echter de vraag of die vandaan moeten komen van iemand die noodzakelijk doordenkt vanwege kwellende gedachten.

In religieus denken zitten kunstmatig kwellende gedachten. Men hoeft niet echt gekweld te zijn. Maar misschien dat de spanning en stress net zo echt is, dan is dan natuurlijk niet gunstig. Alleen als je de kunstmatige kwellingen kunstmatig kan houden is er denk ik een mogelijkheid van doordenken, zonder dat dit uit een echt gekwelde geest komt en dus donker gekleurd is.

War denken jullie?
[uit principe ben ik voor principes]
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Tielenaar »

Ik denk (hee!) dat dat een kwestie is die van persoon tot persoon verschilt.
De één haalt alleen maar doemdenken en oordelen uit zijn geloof maar ik bijvoorbeeld steun en hoop (Ja, ook in deze huidige omstandigheden.)
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Snelheid »

Het doordenken waarde @Leon vergt een wandeltocht door de geest ,het labyrint van kamertjes ,krochten,bijkeukens en mooie kamers en het mooist de grote salon;maar de meesten komen niet verder dan de kelder en de zijkrocht.Dat zie je ook hier en elders.Het echte doordenken is zeer zeer weinigen gegeven.De meesten zitten vast aan wat hun voorgeschoteld wordt,bij voorbeeld het politieke correct denken en dan liefs links, tja dan houdt het ...................doordenken op.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Tielenaar schreef: 24 feb 2022, 19:36 Ik denk (hee!) dat dat een kwestie is die van persoon tot persoon verschilt.
De één haalt alleen maar doemdenken en oordelen uit zijn geloof maar ik bijvoorbeeld steun en hoop (Ja, ook in deze huidige omstandigheden.)
Dat positieve denken uit geloof, al is dat kwellend, is een mooie mogelijkheid, die wellicht vergeten wordt mee te wegen in een oordeel over geloof.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 24 feb 2022, 19:42 Het doordenken waarde @Leon vergt een wandeltocht door de geest ,het labyrint van kamertjes ,krochten,bijkeukens en mooie kamers en het mooist de grote salon;maar de meesten komen niet verder dan de kelder en de zijkrocht.Dat zie je ook hier en elders.Het echte doordenken is zeer zeer weinigen gegeven.De meesten zitten vast aan wat hun voorgeschoteld wordt,bij voorbeeld het politieke correct denken en dan liefs links, tja dan houdt het ...................doordenken op.
Hallo Snelheid, zowel links als rechts kunnen in comfortdenken blijven hangen. Het is wel logisch dat als men zich niet in kwellende problematiek wil verdiepen, dat men niet verder komt.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 24 feb 2022, 19:48
Snelheid schreef: 24 feb 2022, 19:42 Het doordenken waarde @Leon vergt een wandeltocht door de geest ,het labyrint van kamertjes ,krochten,bijkeukens en mooie kamers en het mooist de grote salon;maar de meesten komen niet verder dan de kelder en de zijkrocht.Dat zie je ook hier en elders.Het echte doordenken is zeer zeer weinigen gegeven.De meesten zitten vast aan wat hun voorgeschoteld wordt,bij voorbeeld het politieke correct denken en dan liefs links, tja dan houdt het ...................doordenken op.
Hallo Snelheid, zowel links als rechts kunnen in comfortdenken blijven hangen. Het is wel logisch dat als men zich niet in kwellende problematiek wil verdiepen, dat men niet verder komt.
Dat is juist.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 24 feb 2022, 19:56
Leon schreef: 24 feb 2022, 19:48

Hallo Snelheid, zowel links als rechts kunnen in comfortdenken blijven hangen. Het is wel logisch dat als men zich niet in kwellende problematiek wil verdiepen, dat men niet verder komt.
Dat is juist.
Zonder religie zal het denken oppervlakkig zijn. Dat mag natuurlijk wel, als men daar vrede in kan vinden.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Doordenken

Bericht door Bastiaan73 »

Snelheid schreef: 24 feb 2022, 19:42 ...
De meesten zitten vast aan wat hun voorgeschoteld wordt (...)
Dat geldt ook voor wat de RKK aan tradities en dogma's voorschotelt. Dat nemen Rooms katholieken klakkeloos aan op gezag van... Tja van wie eigenlijk? De paus?

De dogma's van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria (1854), de pauselijke onfeilbaarheid (1870) en de Maria-Tenhemelopneming (1950) worden (voor zover ik weet) niet betwijfeld door Rooms katholieken en dus ook niet doordacht. Ze zijn voor katholieken 'gewoon waar', ondanks dat er geen basis voor in de Bijbel te vinden is.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 24 feb 2022, 20:06
Snelheid schreef: 24 feb 2022, 19:42 ...
De meesten zitten vast aan wat hun voorgeschoteld wordt (...)
Dat geldt ook voor wat de RKK aan tradities en dogma's voorschotelt. Dat nemen Rooms katholieken klakkeloos aan op gezag van... Tja van wie eigenlijk? De paus?

De dogma's van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria (1854), de pauselijke onfeilbaarheid (1870) en de Maria-Tenhemelopneming (1950) worden (voor zover ik weet) niet betwijfeld door Rooms katholieken en dus ook niet doordacht. Ze zijn voor katholieken 'gewoon waar', ondanks dat er geen basis voor in de Bijbel te vinden is.
Nogmaals er is niets mis met dezelfde gedachten eindeloos herhalen, als men zich daar prettig bij kan voelen. Dat is het punt niet.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Doordenken

Bericht door Bastiaan73 »

Overigens vind ik het vreemd dat 'doordenken' en 'nadenken' wel bestaande woorden zijn maar 'vóórdenken' niet.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 24 feb 2022, 20:13 Overigens vind ik het vreemd dat 'doordenken' en 'nadenken' wel bestaande woorden zijn maar 'vóórdenken' niet.
En voorkomen en nakomen wel, maar geen tegengestelde betekenis.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 24 feb 2022, 20:01
Snelheid schreef: 24 feb 2022, 19:56
Dat is juist.
Zonder religie zal het denken oppervlakkig zijn. Dat mag natuurlijk wel, als men daar vrede in kan vinden.
Inderdaad,maar het is nu juist dat ze de vrede daarin niet vinden en de onrust ervaren.Religie geeft vrijheid en bevorderd het doordenken tot grote hoogte zo niet het hoogst;kijk de kunst over heel de breedte;om bij religie te blijven de religieuze muziek en beeldende kunsten,hen die doordenken hebben een prachtig leven van vrede en blijheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Doordenken

Bericht door Bastiaan73 »

Snelheid schreef: 24 feb 2022, 20:23 (...) hen die doordenken hebben een prachtig leven van vrede en blijheid.
Juist niet. Een Engels gezegde luidt "ignorance is bliss". Vertaald: 'onwetendheid is gelukzaligheid'.

Als men zich niet bewust is van iets onaangenaams heeft men er ook geen last van.

Ergo: "zij die niet doordenken kunnen een prachtig leven van vrede en blijheid hebben."
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 24 feb 2022, 20:38
Snelheid schreef: 24 feb 2022, 20:23 (...) hen die doordenken hebben een prachtig leven van vrede en blijheid.
Juist niet. Een Engels gezegde luidt "ignorance is bliss". Vertaald: 'onwetendheid is gelukzaligheid'.

Als men zich niet bewust is van iets onaangenaams heeft men er ook geen last van.

Ergo: "zij die niet doordenken kunnen een prachtig leven van vrede en blijheid hebben."
De noodzaak door te denken is er alleen voor gekwelden, en dan kunnen zij alsnog iets van geluk vinden. Het is wel een ander geluk, bijvoorbeeld in de kunsten. Er is denk ik wel waarde in het doordachte.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Doordenken

Bericht door Bastiaan73 »

Leon schreef: 24 feb 2022, 20:41
Bastiaan73 schreef: 24 feb 2022, 20:38

Juist niet. Een Engels gezegde luidt "ignorance is bliss". Vertaald: 'onwetendheid is gelukzaligheid'.

Als men zich niet bewust is van iets onaangenaams heeft men er ook geen last van.

Ergo: "zij die niet doordenken kunnen een prachtig leven van vrede en blijheid hebben."
De noodzaak door te denken is er alleen voor gekwelden, en dan kunnen zij alsnog iets van geluk vinden. Het is wel een ander geluk, bijvoorbeeld in de kunsten. Er is denk ik wel waarde in het doordachte.
Inderdaad; 'iets van geluk'. Maar dus niet een 'prachtig leven van vrede en blijheid' zoals Snelheid beschrijft. Dat is voor de oppervlakkigen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 24 feb 2022, 20:44
Leon schreef: 24 feb 2022, 20:41

De noodzaak door te denken is er alleen voor gekwelden, en dan kunnen zij alsnog iets van geluk vinden. Het is wel een ander geluk, bijvoorbeeld in de kunsten. Er is denk ik wel waarde in het doordachte.
Inderdaad; 'iets van geluk'. Maar dus niet een 'prachtig leven van vrede en blijheid' zoals Snelheid beschrijft. Dat is voor de oppervlakkigen.
Ik begreep het als iets waar je over kon doordenken. Wat versta jij onder ‘prachtig leven’ en ‘blijheid’?
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door hopper »

Leon schreef: 24 feb 2022, 19:23 Doordenken

Ik las een uitspraak van Humberto Schwab dat wat veel mensen doen met hun hoofd geen denken is, maar herhalen van verslavende gedachten. Dat is allemaal leuk als dat prettige gedachten zijn, maar zeker als je de neiging hebt tot kwellende gedachten is er de noodzaak tot doordenken.
Herhalen van verslavende gedachten is geen doordenken.

Alleen met doordenken zal je tot vondsten komen, originele inzichten, vernieuwende denkbeelden. Het is echter de vraag of die vandaan moeten komen van iemand die noodzakelijk doordenkt vanwege kwellende gedachten.

In religieus denken zitten kunstmatig kwellende gedachten. Men hoeft niet echt gekweld te zijn. Maar misschien dat de spanning en stress net zo echt is, dan is dan natuurlijk niet gunstig. Alleen als je de kunstmatige kwellingen kunstmatig kan houden is er denk ik een mogelijkheid van doordenken, zonder dat dit uit een echt gekwelde geest komt en dus donker gekleurd is.

War denken jullie?
In het hoofd van mensen draait een zichzelf steeds herhalend programaatje. Met dat programmaatje zijn de mensen verslaafd aan zichzelf.
Doordenken zal je ook niks vooruit helpen, wat je daar ook onder moge verstaan.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door Snelheid »

De noodzaak door te denken is er alleen voor gekwelden, en dan kunnen zij alsnog iets van geluk vinden. Het is wel een ander geluk, bijvoorbeeld in de kunsten. Er is denk ik wel waarde in het doordachte.
Omhoog
Inderdaad waarde @Leon,er is altijd een ander geluk en dat is de gekweldheid voorbij,je hebt het door,doordenken is het pad tot totaal gelijk en daarbij het leven leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Doordenken

Bericht door Bastiaan73 »

Leon schreef: 24 feb 2022, 20:48
Bastiaan73 schreef: 24 feb 2022, 20:44

Inderdaad; 'iets van geluk'. Maar dus niet een 'prachtig leven van vrede en blijheid' zoals Snelheid beschrijft. Dat is voor de oppervlakkigen.
Ik begreep het als iets waar je over kon doordenken. Wat versta jij onder ‘prachtig leven’ en ‘blijheid’?
Het leven van een zelfverklaarde 'levensgenieter'. Je kunt alleen van het leven genieten als je oogkleppen op hebt.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Doordenken

Bericht door hopper »

Bevrijd jezelf van je eigen gedachten.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

hopper schreef: 24 feb 2022, 21:00

In het hoofd van mensen draait een zichzelf steeds herhalend programaatje. Met dat programmaatje zijn de mensen verslaafd aan zichzelf.
Doordenken zal je ook niks vooruit helpen, wat je daar ook onder moge verstaan.
Is dat jouw blijde boodschap?
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 24 feb 2022, 21:51
Leon schreef: 24 feb 2022, 20:48

Ik begreep het als iets waar je over kon doordenken. Wat versta jij onder ‘prachtig leven’ en ‘blijheid’?
Het leven van een zelfverklaarde 'levensgenieter'. Je kunt alleen van het leven genieten als je oogkleppen op hebt.
Ik denk dat ‘prachtig leven’ ook kan duiden op het doorhebben van hoogstaande ethiek, een plicht zo je wilt. En ‘blijheid’ kan duiden op voorbij het oordeel zijn over jouw persoonlijk lot of dat van anderen. Echt de andere wang *kunnen* toekennen.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Doordenken

Bericht door Petra »

Leon schreef: 24 feb 2022, 20:01
Zonder religie zal het denken oppervlakkig zijn. Dat mag natuurlijk wel, als men daar vrede in kan vinden.
Bedoel je dan dat gelovige mensen (in het algemeen) minder oppervlakkig zijn dan ongelovigen ?
Of bedoel je het in de zin dat religie minder oppervlakkig maakt of je nou wel of niet religieus bent ?
OF ??

Denk ik nu aan bv boeddhisten. (= geen religie maar wel een levensbeschouwelijke grondslag).
Die lijken mij niet oppervlakkiger dan religieuzen. (In het algemeen dan hè).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 24 feb 2022, 21:25
De noodzaak door te denken is er alleen voor gekwelden, en dan kunnen zij alsnog iets van geluk vinden. Het is wel een ander geluk, bijvoorbeeld in de kunsten. Er is denk ik wel waarde in het doordachte.
Omhoog
Inderdaad waarde @Leon,er is altijd een ander geluk en dat is de gekweldheid voorbij,je hebt het door,doordenken is het pad tot totaal gelijk en daarbij het leven leven.
Wat bedoel je precies met ‘totaal gelijk’? Is dat uit te leggen?
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Doordenken

Bericht door Leon »

Petra schreef: 25 feb 2022, 06:47
Leon schreef: 24 feb 2022, 20:01
Zonder religie zal het denken oppervlakkig zijn. Dat mag natuurlijk wel, als men daar vrede in kan vinden.
Bedoel je dan dat gelovige mensen (in het algemeen) minder oppervlakkig zijn dan ongelovigen ?
Of bedoel je het in de zin dat religie minder oppervlakkig maakt of je nou wel of niet religieus bent ?
OF ??

Denk ik nu aan bv boeddhisten. (= geen religie maar wel een levensbeschouwelijke grondslag).
Die lijken mij niet oppervlakkiger dan religieuzen. (In het algemeen dan hè).
De strekking wordt duidelijk als je begrepen hebt dat kwelling tot noodzakelijk doordenken leidt, en dat doordenken het leven minder oppervlakkig maakt. Er is misschien voor jou geen noodzaak tot doordenken, dan is dat prima.

Mediteren is volgens mij ook bedoeld als kwelling, niet ontspanning.
[uit principe ben ik voor principes]