God ontkennen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 07 mar 2022, 14:09
Zolderworm schreef: 03 mar 2022, 13:46
Helaas is God zelf niet de rechtvaardige, gezien zijn gedrag in de Bijbel.
Mt 11:
2 Johannes hoorde in de gevangenis wat de Christus allemaal deed en stuurde zijn discipelen naar hem toe
3 met de vraag: ‘Bent u degene die zou komen of moeten we een ander verwachten?’
4 Jezus antwoordde: ‘Ga naar Johannes en vertel hem wat jullie zien en horen:
5 de blinden zien, de kreupelen lopen, de melaatsen worden rein, de doven horen, de doden worden opgewekt en aan de armen wordt het goede nieuws verteld.
6 Gelukkig is degene die geen aanstoot aan mij neemt. NWV.
Ik heb toch maar eens besloten de bijbel te gaan lezen. Ik moet zeggen dat ik het verhaal van Josef in Egypte nog wel aardig vind. Maar daarna volgt pagina na pagina bijna niets anders dan volstrekt onzinnige regels, waarbij op overtreding de doodstraf staat en een God die andere volken verdelgt of het volk van Mozes deze andere volken in handen geeft, zodat zij dit deze volken kunnen uitroeien met de scherpte des zwaards.
Ik denk: wanneer stopt dit nu eens en wordt het leuk? Dat wil zeggen: niet meer zo volstrekt onzinnig. Het gaat maar door. Weer wordt stad na stad totaal uitgeroeid met behulp van de Heere. Zucht zucht zucht. Wat zien mensen toch in dit boek?

Bij 1 Samuël 25 lees ik: "Zo zegt de Here: Ga heen en verslaat Amalak, slaat al wat hij bezit met de ban en spaar hem niet. Dood man en vrouw, kind en zuigeling, rund en schaap, kameel en ezel." Uiteindelijk heeft Saul "gezondigd", omdat hij het kleinvee niet heeft gedood, zoals de Here had bevolen. Wie van jullie bijbellezers kan mij vertellen wanneer in de bijbel deze onzin eens stopt. Dat onzinnig geweld door God bevolen?

En bij Ezechiel. Dat onzinnige massamoord-gedoe van de Here Here houdt nog steeds niet op. Daar moordt de Here echt iedereen uit: onder andere 30 t/m 33. "Ze zullen weten dat ik de Here ben". Niet als ze dood zijn gemaakt door de Heere natuurlijk.

Dit vind ik ook een bizarre: "De Here is rechtvaardig in haar midden; Hij doet geen onrecht; elke morgen geeft Hij zijn recht; als het licht wordt, blijft het niet uit. Doch de verkeerde weet van geen schaamte. Ik heb volken uitgeroeid; vernield zijn hoektorens; Ik heb hun straten verwoest, zodat niemand er meer door gaat; hun steden liggen in puin, zonder mensen, zonder inwoners." (Zenfanja 3:5-6)
Wat zien mensen toch in dit rare moordboek?

Het NT is natuurlijk wel goed. Alleen zie ik daar weer een extreme dualiteit. Of je bent goed of je bent verkeerd. Of je gaat naar het Koninkrijk of naar de buitenste duisternis, extreem gesteld. En reken maar niet dat je een herkansing krijgt. Eigenlijk is ook dat liefdeloos. Mensen worden afgeschaft als zijn ze een object. Het spreekt mij allemaal niet aan.
Only dead fish go with the flow
mlinssen
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 feb 2022, 10:37
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door mlinssen »

Zolderworm schreef: 07 mar 2022, 21:05 Het spreekt mij allemaal niet aan.
De Tanakh is puur geschreven als een stukje "waar komen we vandaan" evenals een verklaring voor "waarom worden we toch continue gepiepeld in dit land".
Er lopen verschillende lijnen zoals enerzijds Moses versus Abraham, Elohim versus Jahweh, Judea versus Israël (Samaria), Jeruzalem versus de rest, en profeten versus priesters

Het NT kent ook verschillende stromingen: Johannes en "Lukas" versus Marku en Mattheus, en daarnaast is er Paulus en de kleuterachtige poging om dat alles aan elkaar te lijmen: Handelingen.
Lees Johannes eens, ik vind het bijna allemaal prachtig; poëzie, spiritueel
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8916
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 07 mar 2022, 14:48
Alpha schreef: 07 mar 2022, 14:32 Ik gaf aan wat ik doe als jij radioactief bent.
Moet ik dat dan verder uitleggen, of kan je daar zelf uit komen?
Tot nu toe omzeil je mijn vraag, nu dan maar het ja of nee antwoord?
Ik geef je een indirect antwoord.
Te moeilijk voor jou?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8916
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

thom schreef: 07 mar 2022, 14:53
Alpha schreef: 07 mar 2022, 14:30 De SV is gebaseerd op de vertaling "Textus receptus" van Erasmus uit 1516.
Deze bevatte veel fouten, maar in vier opeenvolgende uitgaven van 1519 tot 1535 werd een verbeterde tekst gepresenteerd.
Helaas werd vanaf de derde editie het "comma johaneum" onder sterke druk van de RKK toegevoegd.

1 Johannes 5:
7 Want er zijn drie getuigen:
8 de geest, het water en het bloed. En die drie stemmen overeen. NWV.

7 Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.
8 En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één. HSV.

Erasmus beschikte slechts slechts over enkele jonge Griekse handschriften waarmee hij kon werken.
In de 19de en 20ste eeuw was er echter een geheel andere situatie ontstaan.
Gedurende deze periode heeft men duizenden oude Griekse handschriften en fragmenten ontdekt.
Door tekst vergelijking heeft men de oorspronkelijke teksten kunnen reproduceren.
Wat mij aanspreekt juist in de SV is de directheid van het geloof. Ook Paulus wordt m.i. in de SV goed vertaald, of goed begrepen als er geschreven staat over het geloof; het geloof is van Jezus Christus.

En niet alleen een geloven in, of door of voor. Dat maakt het juist ook zo zweverig en gaan er hele horde mensen mee aan de loop om dit geloof zich toe te eigenen, als persoon of als stichting of als kerk, terwijl het geloof van Hem is, van de Zoon.

Daar zou iedere mond van stilvallen toch in wat die tot dan toe kwakend beweert?
De SV is gebaseerd op het werk van Erasmus, die over een beperkt aantal manuscripten beschikte.
Zijn werk bevatte vele fouten, die hij later gedeeltelijk verbeterde.
Onder druk van de RKK moest hij de drie eenheidsleer toevoegen.
Dit en andere toevoegingen zijn al lang achterhaald en vals.

De NWV is zo vertaald, dat de betekenis zo duidelijk mogelijk naar voren komt, zodat de lezer niet hoeft te gissen, wat er bedoeld wordt.
Op de manier laat de Bijbel uitkomen dat de betekenis niet door mensen uitgelegd hoeft te worden, maar dat God die geeft aan wie hij wil.
Daar om is nauwkeurige kennis (Epignosis) van de Bijbel zo belangrijk, dat verhinderd zweverigheid..

Daardoor kan iedereen weten dat Jezus de zoon van JHWH is.
Jezus is de eerste schepping van JHWH.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8916
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 07 mar 2022, 17:17
Alpha schreef: 07 mar 2022, 15:27 Je hopt er over heen.

Mensen met een geestelijke, op de Bijbel gebaseerde, instelling willen niet slecht zijn.
Het koninkrijk Gods, de nieuwe aarde, komt pas na Gods ingrijpen
Nee hoor, dat Koninkrijk Gods is er reeds. Jezus zei het zelf: waar er twee of meer in mijn naam bijeenkomen , daar ben Ik in hun midden.

Dat bijeenkomen is al lang al begonnen.....in de supermarkt....op een verjaarsfeestje...of verzin het maar.
Soms kom je 'ze' tegen en dan herkennen de ingezetenen van het Koninkrijk elkaar.
Afgodenaanbidders zijn niet welkom in Gods aardse koninkrijk.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door thom »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 10:59
thom schreef: 07 mar 2022, 14:53

Wat mij aanspreekt juist in de SV is de directheid van het geloof. Ook Paulus wordt m.i. in de SV goed vertaald, of goed begrepen als er geschreven staat over het geloof; het geloof is van Jezus Christus.

En niet alleen een geloven in, of door of voor. Dat maakt het juist ook zo zweverig en gaan er hele horde mensen mee aan de loop om dit geloof zich toe te eigenen, als persoon of als stichting of als kerk, terwijl het geloof van Hem is, van de Zoon.

Daar zou iedere mond van stilvallen toch in wat die tot dan toe kwakend beweert?
De SV is gebaseerd op het werk van Erasmus, die over een beperkt aantal manuscripten beschikte.
Zijn werk bevatte vele fouten, die hij later gedeeltelijk verbeterde.
Onder druk van de RKK moest hij de drie eenheidsleer toevoegen.
Dit en andere toevoegingen zijn al lang achterhaald en vals.

De NWV is zo vertaald, dat de betekenis zo duidelijk mogelijk naar voren komt, zodat de lezer niet hoeft te gissen, wat er bedoeld wordt.
Op de manier laat de Bijbel uitkomen dat de betekenis niet door mensen uitgelegd hoeft te worden, maar dat God die geeft aan wie hij wil.
Daar om is nauwkeurige kennis (Epignosis) van de Bijbel zo belangrijk, dat verhinderd zweverigheid..

Daardoor kan iedereen weten dat Jezus de zoon van JHWH is.
Jezus is de eerste schepping van JHWH.
Ik heb niet zoveel op met JHWJ
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8916
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

thom schreef: 14 mar 2022, 11:01
Alpha schreef: 14 mar 2022, 10:59 De SV is gebaseerd op het werk van Erasmus, die over een beperkt aantal manuscripten beschikte.
Zijn werk bevatte vele fouten, die hij later gedeeltelijk verbeterde.
Onder druk van de RKK moest hij de drie eenheidsleer toevoegen.
Dit en andere toevoegingen zijn al lang achterhaald en vals.

De NWV is zo vertaald, dat de betekenis zo duidelijk mogelijk naar voren komt, zodat de lezer niet hoeft te gissen, wat er bedoeld wordt.
Op de manier laat de Bijbel uitkomen dat de betekenis niet door mensen uitgelegd hoeft te worden, maar dat God die geeft aan wie hij wil.
Daar om is nauwkeurige kennis (Epignosis) van de Bijbel zo belangrijk, dat verhinderd zweverigheid..

Daardoor kan iedereen weten dat Jezus de zoon van JHWH is.
Jezus is de eerste schepping van JHWH.
Ik heb niet zoveel op met JHWJ
Je bent liever op met nep nieuws?
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door thom »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:10
thom schreef: 14 mar 2022, 11:01

Ik heb niet zoveel op met JHWJ
Je bent liever op met nep nieuws?
Nee ik lees de Telegraaf niet, en het AD niet, en Trouw niet. En kijk geen journaal.

Jij?
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:00
hopper schreef: 07 mar 2022, 17:17

Nee hoor, dat Koninkrijk Gods is er reeds. Jezus zei het zelf: waar er twee of meer in mijn naam bijeenkomen , daar ben Ik in hun midden.

Dat bijeenkomen is al lang al begonnen.....in de supermarkt....op een verjaarsfeestje...of verzin het maar.
Soms kom je 'ze' tegen en dan herkennen de ingezetenen van het Koninkrijk elkaar.
Afgodenaanbidders zijn niet welkom in Gods aardse koninkrijk.
Verafgod jij Jehova niet?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door thom »

MagereHein schreef: 14 mar 2022, 11:18
Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:00 Afgodenaanbidders zijn niet welkom in Gods aardse koninkrijk.
Verafgod jij Jehova niet?
Ow Jehova, ik dacht Jahweh.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8916
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 07 mar 2022, 21:05
Alpha schreef: 07 mar 2022, 14:09
Mt 11:
2 Johannes hoorde in de gevangenis wat de Christus allemaal deed en stuurde zijn discipelen naar hem toe
3 met de vraag: ‘Bent u degene die zou komen of moeten we een ander verwachten?’
4 Jezus antwoordde: ‘Ga naar Johannes en vertel hem wat jullie zien en horen:
5 de blinden zien, de kreupelen lopen, de melaatsen worden rein, de doven horen, de doden worden opgewekt en aan de armen wordt het goede nieuws verteld.
6 Gelukkig is degene die geen aanstoot aan mij neemt. NWV.
Ik heb toch maar eens besloten de bijbel te gaan lezen. Ik moet zeggen dat ik het verhaal van Josef in Egypte nog wel aardig vind. Maar daarna volgt pagina na pagina bijna niets anders dan volstrekt onzinnige regels, waarbij op overtreding de doodstraf staat en een God die andere volken verdelgt of het volk van Mozes deze andere volken in handen geeft, zodat zij dit deze volken kunnen uitroeien met de scherpte des zwaards.
Ik denk: wanneer stopt dit nu eens en wordt het leuk? Dat wil zeggen: niet meer zo volstrekt onzinnig. Het gaat maar door. Weer wordt stad na stad totaal uitgeroeid met behulp van de Heere. Zucht zucht zucht. Wat zien mensen toch in dit boek?

Bij 1 Samuël 25 lees ik: "Zo zegt de Here: Ga heen en verslaat Amalak, slaat al wat hij bezit met de ban en spaar hem niet. Dood man en vrouw, kind en zuigeling, rund en schaap, kameel en ezel." Uiteindelijk heeft Saul "gezondigd", omdat hij het kleinvee niet heeft gedood, zoals de Here had bevolen. Wie van jullie bijbellezers kan mij vertellen wanneer in de bijbel deze onzin eens stopt. Dat onzinnig geweld door God bevolen?

En bij Ezechiel. Dat onzinnige massamoord-gedoe van de Here Here houdt nog steeds niet op. Daar moordt de Here echt iedereen uit: onder andere 30 t/m 33. "Ze zullen weten dat ik de Here ben". Niet als ze dood zijn gemaakt door de Heere natuurlijk.

Dit vind ik ook een bizarre: "De Here is rechtvaardig in haar midden; Hij doet geen onrecht; elke morgen geeft Hij zijn recht; als het licht wordt, blijft het niet uit. Doch de verkeerde weet van geen schaamte. Ik heb volken uitgeroeid; vernield zijn hoektorens; Ik heb hun straten verwoest, zodat niemand er meer door gaat; hun steden liggen in puin, zonder mensen, zonder inwoners." (Zenfanja 3:5-6)
Wat zien mensen toch in dit rare moordboek?

Het NT is natuurlijk wel goed. Alleen zie ik daar weer een extreme dualiteit. Of je bent goed of je bent verkeerd. Of je gaat naar het Koninkrijk of naar de buitenste duisternis, extreem gesteld. En reken maar niet dat je een herkansing krijgt. Eigenlijk is ook dat liefdeloos. Mensen worden afgeschaft als zijn ze een object. Het spreekt mij allemaal niet aan.
Het is duidelijk dat begrijpend lezen voor jou wat moeilijk is.

1Sam 15:
2 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Ik heb acht geslagen op wat Amalek Israël aangedaan heeft, hoe hij zich tegen hem gekeerd heeft op de weg, toen hij uit Egypte kwam.
3 Ga nu heen, en versla Amalek, en sla alles wat hij heeft met de ban. Spaar hem niet, maar dood hen van man tot vrouw, van kind tot zuigeling, van rund tot schaap, en van kameel tot ezel. HSV.

2 Dit zegt Jehovah van de legermachten: “Ik zal de Amalekieten ter verantwoording roepen voor wat ze Israël hebben aangedaan toen ze hen op hun tocht uit Egypte aanvielen.
3 Ga nu, val de Amalekieten aan en bestem hen en alles wat ze hebben voor de vernietiging. Je mag ze niet sparen. Je moet ze doden: mannen en vrouwen, kinderen en baby’s, stieren en schapen, kamelen en ezels.”’ NWV.

Kennelijk is je bron citeren ook te moeilijk.

Amalek heeft Gods volk aangevallen en zij mogen als vergelding zich daartegen verdedigen.
Het doel is de zuivere aanbidding te beschermen tegen afgoderij.

Ezechiël 30:
13 Dit zegt de Soevereine Heer Jehovah: “Ik zal ook de walgelijke afgodsbeelden vernietigen en een eind maken aan de waardeloze goden van Nof. Er zal geen vorst uit Egypte meer zijn, en ik zal in Egypte paniek zaaien.
14 Ik zal Pathros verwoesten, Zoan in brand steken en het oordeel voltrekken aan No.
15 Ik zal mijn woede uitstorten over Sin, de vesting van Egypte, en ik zal de bevolking van No vernietigen.
16 Ik zal Egypte in brand steken. Sin zal sidderen van angst, in No zullen bressen worden geslagen en Nof zal worden aangevallen op klaarlichte dag! 17 De jonge mannen van On en Pi-Bezeth zullen vallen door het zwaard en de inwoners van de steden zullen gevangen worden genomen.
18 In Techafneches zal de dag donker worden wanneer ik daar het juk van Egypte verbreek. Er zal een eind komen aan haar trotse kracht, wolken zullen haar bedekken en de inwoners van haar steden zullen gevangen worden genomen.
19 Ik zal het oordeel aan Egypte voltrekken. Ze zullen moeten weten dat ik Jehovah ben.”’ NWV.

Het gaat dus weer tegen afgodenaanbidding, die zijn volk beïnvloed.

Zefanja 3:
1 Wee de opstandige, besmette, onderdrukkende stad!
2 Ze gehoorzaamt geen stem, aanvaardt geen correctie. Ze vertrouwt niet op Jehovah, nadert niet tot haar God.
3 Haar vorsten zijn brullende leeuwen. Haar rechters zijn wolven in de avond. Tegen de morgen hebben ze geen bot overgelaten om op te knagen.
 4 Haar profeten zijn onbeschaamde verraders. Haar priesters ontwijden wat heilig is, ze doen de wet geweld aan.
 5 Jehovah is rechtvaardig in haar midden, hij doet geen onrecht. Morgen na morgen maakt hij zijn oordelen bekend, net zo zeker als de dag weer aanbreekt. Maar de onrechtvaardige kent geen schaamte.
 6 ‘Ik heb volken vernietigd, hun hoektorens liggen in puin. Ik heb hun straten zo verwoest dat niemand er nog door kan. Hun steden liggen in puin, er is niemand meer, geen enkele inwoner. NWV.

Jehovah toonde consideratie door zijn volk uit de oudheid te waarschuwen voor de actie die hij zou gaan ondernemen. Hij zond zijn dienstknechten de profeten — onder anderen Zefanja en Jeremia — om er bij het volk op aan te dringen berouw te hebben
Wat was de reactie? „Maar de onrechtvaardige kende geen schaamte”, zei Zefanja.

Mensen die tegen God opstaan hebben lak aan zijn rechtvaardige wetten, dus handhaaft hij die.

Het is weer zo dat de beste stuurlui aan wal staan en vertellen hoe het had gemoeten.

Degenen die naar waarschuwingen luisteren zullen overleven.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8916
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

thom schreef: 14 mar 2022, 11:22
MagereHein schreef: 14 mar 2022, 11:18
Verafgod jij Jehova niet?
Ow Jehova, ik dacht Jahweh.
De uitspraak van JHWH is Jehovah, maar het gebruik van Jahweh is ook goed.

Aanbidden is iets anders dan verafgoden.
Afgoderij veroorzaakt veel ellende, dat wordt in de Bijbel veelvuldig beschreven.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door thom »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:50
thom schreef: 14 mar 2022, 11:22

Ow Jehova, ik dacht Jahweh.
De uitspraak van JHWH is Jehovah, maar het gebruik van Jahweh is ook goed.

Aanbidden is iets anders dan verafgoden.
Afgoderij veroorzaakt veel ellende, dat wordt in de Bijbel veelvuldig beschreven.
Dat zijn toch 2 heel verschillende ''begrippen'' lijkt mij Jehovah of Jahweh. Maar niet in jouw bijbel meer nodig begrijp ik.

Maar het geloof van Jezus Christus is dus niet bespreekbaar? Het van heeft mij innerlijk zeer verdiept namelijk. Het geloof is daarmee niet aan een stichting, een kerk, een instituut, maar aan of in een ieder individu beschikbaar, mits het gevonden wordt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:00
hopper schreef: 07 mar 2022, 17:17

Nee hoor, dat Koninkrijk Gods is er reeds. Jezus zei het zelf: waar er twee of meer in mijn naam bijeenkomen , daar ben Ik in hun midden.

Dat bijeenkomen is al lang al begonnen.....in de supermarkt....op een verjaarsfeestje...of verzin het maar.
Soms kom je 'ze' tegen en dan herkennen de ingezetenen van het Koninkrijk elkaar.
Afgodenaanbidders zijn niet welkom in Gods aardse koninkrijk.
Gezien dat je deze uitspraak doet ga ik er van uit dat je reeds in Gods (aardse) Koninkrijk bent.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:45
Zolderworm schreef: 07 mar 2022, 21:05
Ik heb toch maar eens besloten de bijbel te gaan lezen. Ik moet zeggen dat ik het verhaal van Josef in Egypte nog wel aardig vind. Maar daarna volgt pagina na pagina bijna niets anders dan volstrekt onzinnige regels, waarbij op overtreding de doodstraf staat en een God die andere volken verdelgt of het volk van Mozes deze andere volken in handen geeft, zodat zij dit deze volken kunnen uitroeien met de scherpte des zwaards.
Ik denk: wanneer stopt dit nu eens en wordt het leuk? Dat wil zeggen: niet meer zo volstrekt onzinnig. Het gaat maar door. Weer wordt stad na stad totaal uitgeroeid met behulp van de Heere. Zucht zucht zucht. Wat zien mensen toch in dit boek?

Bij 1 Samuël 25 lees ik: "Zo zegt de Here: Ga heen en verslaat Amalak, slaat al wat hij bezit met de ban en spaar hem niet. Dood man en vrouw, kind en zuigeling, rund en schaap, kameel en ezel." Uiteindelijk heeft Saul "gezondigd", omdat hij het kleinvee niet heeft gedood, zoals de Here had bevolen. Wie van jullie bijbellezers kan mij vertellen wanneer in de bijbel deze onzin eens stopt. Dat onzinnig geweld door God bevolen?

En bij Ezechiel. Dat onzinnige massamoord-gedoe van de Here Here houdt nog steeds niet op. Daar moordt de Here echt iedereen uit: onder andere 30 t/m 33. "Ze zullen weten dat ik de Here ben". Niet als ze dood zijn gemaakt door de Heere natuurlijk.

Dit vind ik ook een bizarre: "De Here is rechtvaardig in haar midden; Hij doet geen onrecht; elke morgen geeft Hij zijn recht; als het licht wordt, blijft het niet uit. Doch de verkeerde weet van geen schaamte. Ik heb volken uitgeroeid; vernield zijn hoektorens; Ik heb hun straten verwoest, zodat niemand er meer door gaat; hun steden liggen in puin, zonder mensen, zonder inwoners." (Zenfanja 3:5-6)
Wat zien mensen toch in dit rare moordboek?

Het NT is natuurlijk wel goed. Alleen zie ik daar weer een extreme dualiteit. Of je bent goed of je bent verkeerd. Of je gaat naar het Koninkrijk of naar de buitenste duisternis, extreem gesteld. En reken maar niet dat je een herkansing krijgt. Eigenlijk is ook dat liefdeloos. Mensen worden afgeschaft als zijn ze een object. Het spreekt mij allemaal niet aan.
Het is duidelijk dat begrijpend lezen voor jou wat moeilijk is.

1Sam 15:
2 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Ik heb acht geslagen op wat Amalek Israël aangedaan heeft, hoe hij zich tegen hem gekeerd heeft op de weg, toen hij uit Egypte kwam.
3 Ga nu heen, en versla Amalek, en sla alles wat hij heeft met de ban. Spaar hem niet, maar dood hen van man tot vrouw, van kind tot zuigeling, van rund tot schaap, en van kameel tot ezel. HSV.

2 Dit zegt Jehovah van de legermachten: “Ik zal de Amalekieten ter verantwoording roepen voor wat ze Israël hebben aangedaan toen ze hen op hun tocht uit Egypte aanvielen.
3 Ga nu, val de Amalekieten aan en bestem hen en alles wat ze hebben voor de vernietiging. Je mag ze niet sparen. Je moet ze doden: mannen en vrouwen, kinderen en baby’s, stieren en schapen, kamelen en ezels.”’ NWV.

Kennelijk is je bron citeren ook te moeilijk.

Amalek heeft Gods volk aangevallen en zij mogen als vergelding zich daartegen verdedigen.
Het doel is de zuivere aanbidding te beschermen tegen afgoderij.

Ezechiël 30:
13 Dit zegt de Soevereine Heer Jehovah: “Ik zal ook de walgelijke afgodsbeelden vernietigen en een eind maken aan de waardeloze goden van Nof. Er zal geen vorst uit Egypte meer zijn, en ik zal in Egypte paniek zaaien.
14 Ik zal Pathros verwoesten, Zoan in brand steken en het oordeel voltrekken aan No.
15 Ik zal mijn woede uitstorten over Sin, de vesting van Egypte, en ik zal de bevolking van No vernietigen.
16 Ik zal Egypte in brand steken. Sin zal sidderen van angst, in No zullen bressen worden geslagen en Nof zal worden aangevallen op klaarlichte dag! 17 De jonge mannen van On en Pi-Bezeth zullen vallen door het zwaard en de inwoners van de steden zullen gevangen worden genomen.
18 In Techafneches zal de dag donker worden wanneer ik daar het juk van Egypte verbreek. Er zal een eind komen aan haar trotse kracht, wolken zullen haar bedekken en de inwoners van haar steden zullen gevangen worden genomen.
19 Ik zal het oordeel aan Egypte voltrekken. Ze zullen moeten weten dat ik Jehovah ben.”’ NWV.

Het gaat dus weer tegen afgodenaanbidding, die zijn volk beïnvloed.

Zefanja 3:
1 Wee de opstandige, besmette, onderdrukkende stad!
2 Ze gehoorzaamt geen stem, aanvaardt geen correctie. Ze vertrouwt niet op Jehovah, nadert niet tot haar God.
3 Haar vorsten zijn brullende leeuwen. Haar rechters zijn wolven in de avond. Tegen de morgen hebben ze geen bot overgelaten om op te knagen.
 4 Haar profeten zijn onbeschaamde verraders. Haar priesters ontwijden wat heilig is, ze doen de wet geweld aan.
 5 Jehovah is rechtvaardig in haar midden, hij doet geen onrecht. Morgen na morgen maakt hij zijn oordelen bekend, net zo zeker als de dag weer aanbreekt. Maar de onrechtvaardige kent geen schaamte.
 6 ‘Ik heb volken vernietigd, hun hoektorens liggen in puin. Ik heb hun straten zo verwoest dat niemand er nog door kan. Hun steden liggen in puin, er is niemand meer, geen enkele inwoner. NWV.

Jehovah toonde consideratie door zijn volk uit de oudheid te waarschuwen voor de actie die hij zou gaan ondernemen. Hij zond zijn dienstknechten de profeten — onder anderen Zefanja en Jeremia — om er bij het volk op aan te dringen berouw te hebben
Wat was de reactie? „Maar de onrechtvaardige kende geen schaamte”, zei Zefanja.

Mensen die tegen God opstaan hebben lak aan zijn rechtvaardige wetten, dus handhaaft hij die.

Het is weer zo dat de beste stuurlui aan wal staan en vertellen hoe het had gemoeten.

Degenen die naar waarschuwingen luisteren zullen overleven.
Als je nou om te beginnen eens stopt met dat zeurderig toontje. Lach jij wel eens?
Only dead fish go with the flow
J-W
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door J-W »

Zolderworm schreef: 14 mar 2022, 12:52
Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:45 ......................Degenen die naar waarschuwingen luisteren zullen overleven.
Als je nou om te beginnen eens stopt met dat zeurderig toontje. Lach jij wel eens?
Natuurlijk lacht hij wel eens, en zo niet dan komt het nog, samen met de Heer:

Spr. 1 :26
daarom zal ik ook lachen om uw verderf;
ik zal spotten, wanneer uw verschrikking komen zal.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10174
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 14 mar 2022, 12:23
Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:00 Afgodenaanbidders zijn niet welkom in Gods aardse koninkrijk.
Gezien dat je deze uitspraak doet ga ik er van uit dat je reeds in Gods (aardse) Koninkrijk bent.
"Het Koninkrijk Gods is in U en om U heen. Het is niet zozeer een gebouw van hout of steen. Til een steen op en Ik zal daar zijn."
en
""De God in Mij eert en ziet de God in U."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:50
thom schreef: 14 mar 2022, 11:22

Ow Jehova, ik dacht Jahweh.
De uitspraak van JHWH is Jehovah, maar het gebruik van Jahweh is ook goed.

Aanbidden is iets anders dan verafgoden.
Afgoderij veroorzaakt veel ellende, dat wordt in de Bijbel veelvuldig beschreven.
Dus je bent in staat KRITISCH naar deze God te kijken zoals je ook andere goden kritisch bekijkt (en naar ik aanneem ontkent)? Wat maakt deze God t aanbidden meer waard dan elke andere god?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
peda
Berichten: 20702
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door peda »

MagereHein schreef: 14 mar 2022, 14:21
Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:50 De uitspraak van JHWH is Jehovah, maar het gebruik van Jahweh is ook goed.

Aanbidden is iets anders dan verafgoden.
Afgoderij veroorzaakt veel ellende, dat wordt in de Bijbel veelvuldig beschreven.
Dus je bent in staat KRITISCH naar deze God te kijken zoals je ook andere goden kritisch bekijkt (en naar ik aanneem ontkent)? Wat maakt deze God t aanbidden meer waard dan elke andere god?
De JG kennen het Besturend Lichaam en het B L heeft als enige op de wereld een Direct Contact met God. Een groot verschil met alle andere gelovigen die blind aan het tasten zijn, omdat het Directe Contact met God bij hen ontbreekt. De JG geeft dus direct van God verkregen informatie weer. Niet KRITISCH naar God kijken, maar een directe Verbinding met God, daar gaat het om. Wie ontkent dat het B L in directe Verbinding met God verkeert, begrijpt er niets van. Op naar de Koninkrijkzaal en de ogen worden geopend.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door thom »

peda schreef: 14 mar 2022, 14:51
MagereHein schreef: 14 mar 2022, 14:21
Dus je bent in staat KRITISCH naar deze God te kijken zoals je ook andere goden kritisch bekijkt (en naar ik aanneem ontkent)? Wat maakt deze God t aanbidden meer waard dan elke andere god?
De JG kennen het Besturend Lichaam en het B L heeft als enige op de wereld een Direct Contact met God. Een groot verschil met alle andere gelovigen die blind aan het tasten zijn, omdat het Directe Contact met God bij hen ontbreekt. De JG geeft dus direct van God verkregen informatie weer. Niet KRITISCH naar God kijken, maar een directe Verbinding met God, daar gaat het om. Wie ontkent dat het B L in directe Verbinding met God verkeert, begrijpt er niets van. Op naar de Koninkrijkzaal en de ogen worden geopend.
Ah, werkt dat zo.

Net als de paus; ''De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde''. (wiki) :cry:

Hoe krijg je zoiets uit je pen geschreven..
peda
Berichten: 20702
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door peda »

thom schreef: 14 mar 2022, 14:56
peda schreef: 14 mar 2022, 14:51

De JG kennen het Besturend Lichaam en het B L heeft als enige op de wereld een Direct Contact met God. Een groot verschil met alle andere gelovigen die blind aan het tasten zijn, omdat het Directe Contact met God bij hen ontbreekt. De JG geeft dus direct van God verkregen informatie weer. Niet KRITISCH naar God kijken, maar een directe Verbinding met God, daar gaat het om. Wie ontkent dat het B L in directe Verbinding met God verkeert, begrijpt er niets van. Op naar de Koninkrijkzaal en de ogen worden geopend.
Ah, werkt dat zo.

Net als de paus; ''De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde''. (wiki) :cry:

Hoe krijg je zoiets uit je pen geschreven..
Hallo Thom,

Iedereen volgt "' fundamentals "' alleen zijn de "' fundamentals "" onderling niet gelijk. Dat niet "' gelijk zijn "' is de reden voor eeuwige discussie. Jouw fundamentals zijn niet diegenen als die van Alpha of die van de main-stream atheist en zo kan ik de stoet best wel beduidend langer maken.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door thom »

peda schreef: 14 mar 2022, 15:09
thom schreef: 14 mar 2022, 14:56

Ah, werkt dat zo.

Net als de paus; ''De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde''. (wiki) :cry:

Hoe krijg je zoiets uit je pen geschreven..
Hallo Thom,

Iedereen volgt "' fundamentals "' alleen zijn de "' fundamentals "" onderling niet gelijk. Dat niet "' gelijk zijn "' is de reden voor eeuwige discussie. Jouw fundamentals zijn niet diegenen als die van Alpha of die van de main-stream atheist en zo kan ik de stoet best wel beduidend langer maken.
Maar peda, het fundament buiten jezelf plaatsen..?

Doen die teksten de mensen die dit aanhangen dan niets, waarin staat dat het hele proces juist in de mens zelf moet plaatsvinden, en niet via een club, instelling, kerk, paus, of ander bestuurlijk lichaam buiten die mens?

Geloof jij dat God in de mens kan zijn?

Uit wiki, over het BL en bijbeluitleg; '' Indien iemand denkt een beter inzicht op een bepaald onderwerp uit de Bijbel te hebben, wordt hij verondersteld zijn interpretatie aan niemand te vertellen en geduldig te wachten op gepubliceerd inzicht in de publicaties van het Wachttorengenootschap.''

Tja.. nu snap ik de manier van benaderen door Alpha wel. Het starre in zijn antwoorden mag gewoon niet anders; een iets dieper gaande discussie al bij voorbaat uitgesloten. En is op zich een fundament inderdaad. Of een blok aan het been, of een molensteen om de hals..
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door MagereHein »

peda schreef: 14 mar 2022, 14:51
MagereHein schreef: 14 mar 2022, 14:21
Dus je bent in staat KRITISCH naar deze God te kijken zoals je ook andere goden kritisch bekijkt (en naar ik aanneem ontkent)? Wat maakt deze God t aanbidden meer waard dan elke andere god?
De JG kennen het Besturend Lichaam en het B L heeft als enige op de wereld een Direct Contact met God. Een groot verschil met alle andere gelovigen die blind aan het tasten zijn, omdat het Directe Contact met God bij hen ontbreekt. De JG geeft dus direct van God verkregen informatie weer. Niet KRITISCH naar God kijken, maar een directe Verbinding met God, daar gaat het om. Wie ontkent dat het B L in directe Verbinding met God verkeert, begrijpt er niets van. Op naar de Koninkrijkzaal en de ogen worden geopend.
Precies datgene waar Raymond Franz moeite mee had. Vandaar zijn boek: crisis of conscience.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8916
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

thom schreef: 14 mar 2022, 11:51
Alpha schreef: 14 mar 2022, 11:50 De uitspraak van JHWH is Jehovah, maar het gebruik van Jahweh is ook goed.

Aanbidden is iets anders dan verafgoden.
Afgoderij veroorzaakt veel ellende, dat wordt in de Bijbel veelvuldig beschreven.
Dat zijn toch 2 heel verschillende ''begrippen'' lijkt mij Jehovah of Jahweh. Maar niet in jouw bijbel meer nodig begrijp ik.

Maar het geloof van Jezus Christus is dus niet bespreekbaar? Het van heeft mij innerlijk zeer verdiept namelijk. Het geloof is daarmee niet aan een stichting, een kerk, een instituut, maar aan of in een ieder individu beschikbaar, mits het gevonden wordt.
De correcte uitspraak van JHWH is verloren gegaan, vanwege Joods bijgeloof.
De uitspraak Jehovah is het meest gebruikt en zo goed als zeker correct.

De NWV is een van de zeldzame Bijbels, die Gods naam niet verwijderd heeft.
Waar die is verwijderd is die is de naam overal teruggeplaatst.
Je ziet Gods naam dan ook bijna 7000 keer in de NWV staan.
In de oorspronkelijke Hebreeuwse geschriften komt het Tetragrammaton (יהוה) dan ook gewoon voor.
In de Griekse geschriften is die meestal verwijderd.

Dat Gods naam bekend was, is duidelijk.
Zelfs in de King James komt die ca. 8 keer voor.

Jezus Christus is Gods zoon en heeft zijn vader meegeholpen met de schepping.
Hij is de "hiel" in Gen 3:15.
Geleidelijk aan verschenen steeds meer profetieën over zijn komst als Messias.
Zoals voorzegt, werd hij niet als Messias geaccepteerd, ondanks de overvloed aan bewijzen.

Jezus zei hierover:

Lukas 13:34 Jeru̱zalem, Jeru̱zalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen op de wijze waarop een hen haar broedsel van kuikens onder haar vleugels vergadert, maar GIJ hebt [het] niet gewild! NWV.

Ook nu wordt de Bijbelse leer niet geaccepteerd en verzint men alternatieven.

Op je eigen manier doen is makkelijker, maar dat wordt fataal.
Waarschuwingen negeren vaak ook.

Zoals Jezus al aangaf hoe zijn volgelingen de val van Jeruzalem in het jaar 70 konden overleven, staat in de bijbel hoe je Gods in deze tijd ingrijpen kunt overleven.
Daarvoor is "epi gnosis" nodig.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 21 mar 2022, 14:02 De correcte uitspraak van JHWH is verloren gegaan, vanwege Joods bijgeloof.
De uitspraak Jehovah is het meest gebruikt en zo goed als zeker correct.
Je praat nu wel heel gemakkelijk over BIJgeloof. Kun je inzien dat ook jij ten prooi bent gevallen aan bijgeloof?

Mooie docu gisteren op t.v. Ging over "shunning" en gaat wellicht ook in NL verboden worden omdat t totaal mensonterend en asociaal is (gooi er maar weer een bijbel passage in welke deze vorm van geestelijke mishandeling goed praat
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day